Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Vakbonden
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Vakbonden Het hoekje voor de vakverenigingen, leden en afgevaardigden. Maar ook voor hen die erbuiten staan en er iets over te vertellen hebben.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 17 mei 2013, 14:03   #41
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Effect Bekijk bericht
Schrander opgemerkt. Ik ben inderdaad gestopt met droog vanbuitenleren omdat ik mijn intelligentie beter kwijt kon in een andere richting. De meesten in mijn pba waren met voorsprong intelligenter dan de ingenieursstudie. Maar dat is naast de kwestie, hebt ge ook een antwoord op mijn vergelijk tussen belgie, nederland en duitsland op gebied van loon en infrastructuur?

Ps:ik verdien hier meer dan burgies in belgique. Achja ge moet het zelf waarmaken, dat diploma is uiteindelijk bijzaak
Los van het feit dat je gelijk hebt wat België betreft, lijk je me ietwat vooringenomen mbt Burgies . But good for you als je er meer verdient
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2013, 16:46   #42
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.883
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Los van het feit dat je gelijk hebt wat België betreft, lijk je me ietwat vooringenomen mbt Burgies . But good for you als je er meer verdient
Inderdaad: dat soort forummers houdt van veralgemenen: dat is dikwijls hun sterkste "argument".
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2013, 11:54   #43
stevensterk
Lokaal Raadslid
 
stevensterk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 oktober 2012
Berichten: 340
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
stevensterk
Ik denk dat je het niet helemaal doorhebt. Het gaat 5 tot 15000 Euro's per jaar alleen voor ziekteverzekering. Veel mensen verdienen er overigens minder dan in België, fabrieksarbeiders bvb. Geen 13de maand en vele andere Belgische voordelen, en wie ontslagen wordt moet maar zien dat hij z'n plan trekt en z'n huis verkopen.
Het BBP per hoofd van de bevolking in de VS is hoger dan in Belgie. Toegegeven het verschil in arm en rijk is daar ook groter maar de werkende middenklasse zal al bij al niet armer zijn dan die in Belgie.

De hoge bescherming van de vaste werknemers in Belgie tegen ontslag is een tweesnijdend zwaard. Er zijn veel vaste werknemers die hun job nauwelijks nog serieus nemen omdat ze weten dat hun werkgever ze toch niet zal ontslaan. Met als gevolg dat sommige bedrijven bijna alleen nog interimarbeiders aanvaarden die nog minder bescherming genieten dan de Amerikanen.

Citaat:
officiële cijfers bewijzen dat de kinderarmoede in de VS proportioneel verschillende malen hoger is.
Volgens de officiele cijfers van de CIA factbook is 15.1% van de Amerikanen beneden de armoedegrens tegenover 15.2% van de Belgen. Het aandeel in armoede is dus eerder proportioneel gelijklopend en zeker niet verschillende malen hoger.
Citaat:
sorry, maar dat zie je niet in België...
Toch wel, hier een krot in Wondelgem.
stevensterk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2013, 17:06   #44
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Sterke vakbonden demotiveren werkgevers om meer mensen aan te nemen dan absoluut noodzakelijk. Dus investeren ze iets extra om te automatiseren. Dit drijft de productiviteit omhoog en dus groeien ze en moeten ze toch meer mensen aannemen, wat uiteindelijk goed is voor de werkgelegenheid. Het comfort van het werk neemt ook toe omdat machines veel zware en repetitieve werken overnemen.

Tot daar is alles ok, er is een positieve wisselwerking.

Maar er zijn een aantal side effects.

Indien er geen opportuniteiten meer zijn voor verdere automatisering verliest de onderneming de concurrentie tegen landen met lagere lonen en gaan er jobs verloren. Dit is momenteel het geval met de auto industrie. Zo hebben we ook een groot deel van de textielindustrie verloren.

Een tweede probleem is dat er minder en minder werk is voor laaggeschoolden. Door de automatisering kan men enkel opgeleide mensen inzetten. Dit zorgt voor een grote spanning tussen de opgeleiden en de niet-opgeleiden.

Conclusie is dat vakbonden positief zijn voor ons economisch systeem maar dat we het toch van ondernemers zullen moeten hebben die nieuwe markten aansnijden en nieuwe industrieën op poten zetten om onze welvaart te behouden.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2013, 12:57   #45
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Vwal�* !
We zijn er: dat was te verwachten...
Ik ken geen enkel bedrijf, ZEKER niet in Duitsland waar ze op zulke zaken heel strikt zijn, dat een ingenieur zal aanvaarden zonder diploma.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2013, 13:46   #46
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.048
Standaard

Citaat:
maar de werkende middenklasse zal al bij al niet armer zijn dan die in Belgie.
Het BNP per inwoner van BelgiË en de VS is te vergelijken. Maar de ongelijkheid is veel groter in de VS, dan is de logische conclusie dat de middenklasse armer is want een groot deel van de rijkdom in de VS zit geconcentreerd bij de bovenste 10%.
In de VS zijn het niet alleen de meeste zwarten en latino's die arm zijn, ook heel veel blanken, in middelgrote blanke stadjes in staten als Alabama, Texas, West-Virginia, Arkansas en dergelijke, waar de kinderarmoede 28% bedraagt, dat zijn bijna derde wereld cijfers. In Missisipi, New Mexico en Louisiana bedraagt de kinderarmoede meer dan 30%. Het landelijk gemiddelde is 23%, wat ook nog ontzettend veel is in vergelijking met West-Europa.

http://datacenter.kidscount.org/data...gs.aspx?ind=43

Citaat:
De hoge bescherming van de vaste werknemers in Belgie tegen ontslag is een tweesnijdend zwaard. Er zijn veel vaste werknemers die hun job nauwelijks nog serieus nemen omdat ze weten dat hun werkgever ze toch niet zal ontslaan. Met als gevolg dat sommige bedrijven bijna alleen nog interimarbeiders aanvaarden die nog minder bescherming genieten dan de Amerikanen.
Interim arbeid is iets tijdelijks in België, vroeg of laat krijgen ze een vast contract aangeboden. Slechts een klein deel van de arbeidsmarkt wordt ingenomen door interim bureaus. Ik zou niet durven beweren dat Belgen hun job niet serieus nemen.



Citaat:
Volgens de officiele cijfers van de CIA factbook is 15.1% van de Amerikanen beneden de armoedegrens tegenover 15.2% van de Belgen. Het aandeel in armoede is dus eerder proportioneel gelijklopend en zeker niet verschillende malen hoger.
Ik heb meer vertrouwen in de cijfers van unicef: 23 % van de Amerikaanse kinderen leeft in armoede, 7% van de Belgische kinderen. Kindersterfte in de VS is vergelijkbaar met de Oost-Europese landen en Rusland (landen met een veel lager bNP per inwoner) maar veel hoger dan landen als België. Wat betreft onderwijs en kennis scoren Amerikaanse kinderen even slecht als Zuid-Europese landen, maar opnieuw, veel slechter dan België, Duitsland, Nederland, Frankrijk, etc.


Citaat:
Toch wel, hier een krot in Wondelgem.
[/quote]

Ik kan niet geloven dat iemand daar echt permanent woont, tenzij een uitgeprocedeerde asielzoeker, een of andere clochard of zigeuner. Alleszins geen werkende mensen of gezinnen. In de VS daarentegen heb je grote groepen "working poor".
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2013, 14:20   #47
stropke1000
Parlementslid
 
Geregistreerd: 27 maart 2010
Berichten: 1.710
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stevensterk Bekijk bericht
Het BBP per hoofd van de bevolking in de VS is hoger dan in Belgie. Toegegeven het verschil in arm en rijk is daar ook groter maar de werkende middenklasse zal al bij al niet armer zijn dan die in Belgie.

De hoge bescherming van de vaste werknemers in Belgie tegen ontslag is een tweesnijdend zwaard. Er zijn veel vaste werknemers die hun job nauwelijks nog serieus nemen omdat ze weten dat hun werkgever ze toch niet zal ontslaan. Met als gevolg dat sommige bedrijven bijna alleen nog interimarbeiders aanvaarden die nog minder bescherming genieten dan de Amerikanen.


Volgens de officiele cijfers van de CIA factbook is 15.1% van de Amerikanen beneden de armoedegrens tegenover 15.2% van de Belgen. Het aandeel in armoede is dus eerder proportioneel gelijklopend en zeker niet verschillende malen hoger.

Toch wel, hier een krot in Wondelgem.
mijn gemiddeld inkomen is 1 miljoen euro per jaar,
t'is te zeggen ; het gemiddelde van mijn inkomen en die van baron lippens
stropke1000 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2013, 14:28   #48
stropke1000
Parlementslid
 
Geregistreerd: 27 maart 2010
Berichten: 1.710
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Het BNP per inwoner van BelgiË en de VS is te vergelijken. Maar de ongelijkheid is veel groter in de VS, dan is de logische conclusie dat de middenklasse armer is want een groot deel van de rijkdom in de VS zit geconcentreerd bij de bovenste 10%.
In de VS zijn het niet alleen de meeste zwarten en latino's die arm zijn, ook heel veel blanken, in middelgrote blanke stadjes in staten als Alabama, Texas, West-Virginia, Arkansas en dergelijke, waar de kinderarmoede 28% bedraagt, dat zijn bijna derde wereld cijfers. In Missisipi, New Mexico en Louisiana bedraagt de kinderarmoede meer dan 30%. Het landelijk gemiddelde is 23%, wat ook nog ontzettend veel is in vergelijking met West-Europa.

http://datacenter.kidscount.org/data...gs.aspx?ind=43



Interim arbeid is iets tijdelijks in België, vroeg of laat krijgen ze een vast contract aangeboden. Slechts een klein deel van de arbeidsmarkt wordt ingenomen door interim bureaus. Ik zou niet durven beweren dat Belgen hun job niet serieus nemen.





Ik heb meer vertrouwen in de cijfers van unicef: 23 % van de Amerikaanse kinderen leeft in armoede, 7% van de Belgische kinderen. Kindersterfte in de VS is vergelijkbaar met de Oost-Europese landen en Rusland (landen met een veel lager bNP per inwoner) maar veel hoger dan landen als België. Wat betreft onderwijs en kennis scoren Amerikaanse kinderen even slecht als Zuid-Europese landen, maar opnieuw, veel slechter dan België, Duitsland, Nederland, Frankrijk, etc.

Ik kan niet geloven dat iemand daar echt permanent woont, tenzij een uitgeprocedeerde asielzoeker, een of andere clochard of zigeuner. Alleszins geen werkende mensen of gezinnen. In de VS daarentegen heb je grote groepen "working poor".[/quote]

stevensterk heeft zijn kiekenskot gefotografeert
waar zijn poolse werknemers in verblijven

Laatst gewijzigd door stropke1000 : 28 mei 2013 om 14:32.
stropke1000 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2013, 15:27   #49
neutron
Banneling
 
 
neutron's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 augustus 2005
Berichten: 2.022
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Effec[/


Alles is ook iets goedkoper in Duitsland maar ik denk dat, topjobs uitgezonderd, de netto lonen in duitsland lager liggen, dat blijkt ook uit statistieken.


als je in Düsseldorf komt en je ziet de prijzen van schoenen en kleding, is het hier nog goedkoop hoor
neutron is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2014, 13:18   #50
Effect
Minister-President
 
Geregistreerd: 3 juni 2011
Berichten: 4.414
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Alles is ook iets goedkoper in Duitsland maar ik denk dat, topjobs uitgezonderd, de netto lonen in duitsland lager liggen, dat blijkt ook uit statistieken.
Dat is omdat in België de lage lonen veel te hoog zijn, terwijl middenlonen -ik zou mijn job geen topjob noemen- te laag zijn. Ik ben alleszins blij dat ik loon naar werk krijg.
Effect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2014, 15:10   #51
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.883
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door neutron Bekijk bericht
als je in Düsseldorf komt en je ziet de prijzen van schoenen en kleding, is het hier nog goedkoop hoor
Schoenen zijn (bijna) overal duur !
Zelfs in de landen waar de "goede" merken gemaakt worden bv Italie & Portugal.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2014, 01:11   #52
Niko457
Gouverneur
 
Geregistreerd: 29 mei 2014
Berichten: 1.041
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Het indexsysteem is NIET enig in de wereld. Hetzelfde bestaat ook in Portugal.
In andere landen bestaan er methoden die op ons systeem gelijken maar men NOEMT het niet zo.
Meestal komt het erop neer dat er JAARLIJKS een verhoging v. lonen en wedden is.
Door de wereldwijde crisis is er overal toenemende tewerkstelling.
In een land als Spanje,waar geen "index" bestaat is de jongerenwerkloosheid nu al +/- 50 % !!!
Als jouw buurman z'n job verliest, zul je misschien zeggen: "Het is recessie", wat juist is.
Als je zélf je job verliest zul je misschien zeggen: "Het is depressie", wat ook kan juist zijn...

En zo zijn er ook landen die geen index hebben, en minder werkloosheid als ons hebben. Je bewijst echt niks, behalve totale randomness ...
Niko457 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2014, 16:00   #53
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Ik heb meer vertrouwen in de cijfers van unicef: 23 % van de Amerikaanse kinderen leeft in armoede, 7% van de Belgische kinderen. Kindersterfte in de VS is vergelijkbaar met de Oost-Europese landen en Rusland (landen met een veel lager bNP per inwoner) maar veel hoger dan landen als België.
in de VS meet men armoede anders dan in België. In de VS meet men kindersterfte ook anders dan in België. Vrijwel alle verschillen in de statistieken zijn hiermee te verklaren.
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2014, 17:49   #54
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
in de VS meet men armoede anders dan in België. In de VS meet men kindersterfte ook anders dan in België. Vrijwel alle verschillen in de statistieken zijn hiermee te verklaren.
Unicef meet kinderarmoede op uniforme wijze, gebruikt dezelfde criteria.

http://www.unicef.org/media/files/Ch...ertyReport.pdf

Bij de rijke landen behoren de VS en het Verenigd Koninkrijk (Tatcher...) tot de slechtse presteerders wat kinderwelzijn betreft, zelfs slechter dan relatief arme landen als Hongarije, Polen, Griekenland of Portugal.
België zit in de middenmoot, het best presterende land is Nederland, daarna komen weinig verrassend de Scandinavische landen. Spanje en Italië doen het verrassend goed, terwijl die landen toch een veel zwakkere economie hebben. (dat komt ook omdat de familiebanden in die landen erg sterk zijn, wat de kinderen ten goede komt). België staat op nummer 1 wat onderwijs betreft.
Vooral de gezondheidszorg voor kinderen is bedroevend in de VS, eindigt de VS zelfs achter Turkije.
Wat "material well-being" betreft doen enkel Hongarije, Polen, Turkije en het VK het nog slechter dan de VS.
Wat kinderarmoede betreft staat de VS eenzaam aan de top. Kindersterfte is hoger dan in gelijk welk westers land (behalve Hongarije als je dat als een westers land beschouwd).
Ik wil er voor de eerlijkheid wel aan toevoegen dat de VS het beter doen dan halve derde wereldlanden als Turkije of de ex-Sovjet-landen, waar in de jaren 90 de economie en maatschappij volledig ineen gestort zijn, met catastrofale gevolgen voor de kinderen.
Alleszins vergeleken met landen met een vergelijkbaar BNP per inwoner als België, Nederland, de Scandinavische landen etc. scoort de VS bijzonder slecht wat kinderwelzijn betreft.
Je kunt bijna overal concluderen dat neo-liberale hervormingen omgekeerd evenredig zijn met kinderwelzijn. Het extreemste voorbeeld is Rusland in de jaren 90.


Een boodschap die op deze stakingsdagen luid moet weerklinken, tot in de Wetstraat...

Laatst gewijzigd door tomm : 8 december 2014 om 18:18.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2014, 07:32   #55
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Unicef meet kinderarmoede op uniforme wijze, gebruikt dezelfde criteria.
Als je sampled op de manier die UNICEF doet dan gaan kleinere landen een grotere kans hebben om in te top te belanden dan grote landen. Kleine landen hebben ook een grotere kans om in de staart te belanden. Dat is statistiek.

Citaat:
Wat kinderarmoede betreft staat de VS eenzaam aan de top.
Nogmaals, de VS definieert armoede anders dan bijvoorbeeld België. Zouden we in België dezelfde norm hanteren dan was zowat de helft van de bevolking arm.
De meeste armen in de VS hebben een levenstandaard die vergelijkbaar is met die van de middenklasse in Europa. Daarin staan de VS ook eenzaam aan de top: De rijkste armen ter wereld. Geen wonder dat armen van overal staan te popelen om naar de VS te trekken.

Citaat:
Kindersterfte is hoger dan in gelijk welk westers land (behalve Hongarije als je dat als een westers land beschouwd).
De kindersterfte is in de VS ook heel erg laag. Wat hoog is in de VS in vergelijking met andere industrielanden is het aantal kinderen dat sterft op hun geboortedag. Dat heeft er alles mee te maken dat men in de VS sneller dan in eender welk ander land een kind als "levend geboren" zal beschouwen, en pogingen zal doen om het te redden. Dus zelfs extreem prematuur geboren babies, met een zo goed als onbestaande overlevingskans gaat men toch proberen te redden, en daar geeft men desnoods milioenen aan uit (zelfs als de moeder onverzekerd is overigens...)

In andere landen, doet men veel minder moeite om moeilijk geboortes tot een goed einde te brengen. In Cuba is het zelfs routine om risikozwangerschappen gewoon af te breken.
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2014, 07:33   #56
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niko457 Bekijk bericht
En zo zijn er ook landen die geen index hebben, en minder werkloosheid als ons hebben. Je bewijst echt niks, behalve totale randomness ...
Er zijn landen waar zelfs geen stakingsrecht bestaat, waar de werkloosheid ook veel lager is dan in België, en de lonen stukken hoger...
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2014, 16:04   #57
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN
 
Vrijheideerst's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2011
Berichten: 32.448
Standaard

Ik kan niet meer reageren op de abvv pagina.

De waarheid doet pijn
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
De witte is niet de enige op dit forum die zich grandioos belachelijk maakt.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Ik heb nooit beweerd dat De Wever geen klootzak is. Maar ik heb hem nooit horen vloeken. Noch pornoactrices versieren.
Vrijheideerst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2014, 16:13   #58
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Er zijn landen waar zelfs geen stakingsrecht bestaat, waar de werkloosheid ook veel lager is dan in België, en de lonen stukken hoger...
Het enige land dat ik kan inbeelden is Zwitserland. Het zal wel niet Bangladesh, Filippijnen, Kenya etc. of een van de talloze andere landen zijn waar er geen stakingsrecht is...

Maar als de werkgevers aanbieden de nettolonen te verdubbelen naar Zwitsers niveau ben ik er zeker van dat ook in België niet meer gestaakt wordt...
Er werd mij verteld dat in Zwitserland geen enkele beslissing genomen wordt zonder dat ook het personeel er bij betrokken werd. Dat is België toch anders...
Tenslotte is er in Zwitserland directe democratie. Moest Michel zijn besparingsprogramma voorleggen aan de bevolking in een referendum ben ik er niet zeker van dat dit ooit goedgekeurd zou worden zonder fundamentele veranderingen...
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2014, 16:15   #59
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst Bekijk bericht
Ik kan niet meer reageren op de abvv pagina.

De waarheid doet pijn
Wat eeb drama
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2014, 16:32   #60
Kallikles
Secretaris-Generaal VN
 
Kallikles's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 oktober 2005
Berichten: 21.225
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Unicef meet kinderarmoede op uniforme wijze, gebruikt dezelfde criteria.

http://www.unicef.org/media/files/Ch...ertyReport.pdf

Bij de rijke landen behoren de VS en het Verenigd Koninkrijk (Tatcher...) tot de slechtse presteerders wat kinderwelzijn betreft, zelfs slechter dan relatief arme landen als Hongarije, Polen, Griekenland of Portugal.
België zit in de middenmoot, het best presterende land is Nederland, daarna komen weinig verrassend de Scandinavische landen. Spanje en Italië doen het verrassend goed, terwijl die landen toch een veel zwakkere economie hebben. (dat komt ook omdat de familiebanden in die landen erg sterk zijn, wat de kinderen ten goede komt). België staat op nummer 1 wat onderwijs betreft.
Vooral de gezondheidszorg voor kinderen is bedroevend in de VS, eindigt de VS zelfs achter Turkije.
Wat "material well-being" betreft doen enkel Hongarije, Polen, Turkije en het VK het nog slechter dan de VS.
Wat kinderarmoede betreft staat de VS eenzaam aan de top. Kindersterfte is hoger dan in gelijk welk westers land (behalve Hongarije als je dat als een westers land beschouwd).
Ik wil er voor de eerlijkheid wel aan toevoegen dat de VS het beter doen dan halve derde wereldlanden als Turkije of de ex-Sovjet-landen, waar in de jaren 90 de economie en maatschappij volledig ineen gestort zijn, met catastrofale gevolgen voor de kinderen.
Alleszins vergeleken met landen met een vergelijkbaar BNP per inwoner als België, Nederland, de Scandinavische landen etc. scoort de VS bijzonder slecht wat kinderwelzijn betreft.
Je kunt bijna overal concluderen dat neo-liberale hervormingen omgekeerd evenredig zijn met kinderwelzijn. Het extreemste voorbeeld is Rusland in de jaren 90.


Een boodschap die op deze stakingsdagen luid moet weerklinken, tot in de Wetstraat...
Inderdaad! Een heel belangrijke boodschap!

Vanwaar komt die hartverscheurende foto trouwens?

D�*t is de toekomst die de neoliberalen voor onze Brusselse kinderen in petto hebben.
__________________
islamophobie et bêtise ordinaire:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:17.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be