Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 29 oktober 2009, 18:38   #621
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.351
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Kunt U niet lezen of hebt U moeite Nederlands te verstaan ?

In de taal zijn er verschillen in de grootte van ravijnen.....

Maar moest U geen dichterlijke vorm gebruiken om uw intenties kenbaar te maken ?
De verschillen tussen néerlandais en français zou je eventueel nog met ravijnen kunnen vergelijken - het gaat echter wel om twee Indo-Europese talen, de verschillen zijn heus minder immens dan ze op het eerste zicht zouden kunnen lijken - maar de verschillen tussen Nederlands en Vlaams zijn toch echt niet veel dieper dan een marbelputteke.
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2009, 18:40   #622
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
De verschillen tussen néerlandais en français zou je eventueel nog met ravijnen kunnen vergelijken - het gaat echter wel om twee Indo-Europese talen, de verschillen zijn heus minder immens dan ze op het eerste zicht zouden kunnen lijken - maar de verschillen tussen Nederlands en Vlaams zijn toch echt niet veel dieper dan een marbelputteke.
Zeg mij dan eens waarom vlaams in Nederland ondertiteld word en waarom echte Hollandse programma's hier in vlaanderen ook ondertiteld worden ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2009, 18:43   #623
robert t
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 januari 2005
Berichten: 7.440
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Dat is ook zo. Maar kom niet af met het smeden van groezlige plannetjes om ons in te lijven bij de Hollanders. Dan gaan we steigeren en gaan we zoals Ernst Niessen altijd zo ludiek zegt met open vizier de strijd aanbinden tegen de vroegere despoot.
Bedankt voor het advies, maar ik neem de vrijheid zelf de inhoud van mijn postings te bepalen. Dus tegen de "despoot" België zal ik me blijven verzetten. Maak je verder geen illusies betreffende groezelige plannen van welke aard ook. We kunnen hier enkel onze mening kwijt, iedereen op zijn manier, maar de toekomst van dit landje zal politiek beslist worden.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2009, 18:44   #624
Scarabaeida
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 oktober 2004
Locatie: Ekeren Donk
Berichten: 6.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Zeg mij dan eens waarom vlaams in Nederland ondertiteld word en waarom echte Hollandse programma's hier in vlaanderen ook ondertiteld worden ?
Omdat wij geen jacobijnse mentaliteit hebben. Alleen is de ondertitelingswaan bij ons een beetje té geworden, maar ja, dat krijg je dan. Maar dat jij die Hollandse programma's niet verstaat, dat zou aan jou liggen zeker?
__________________
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen:
elk kreeg een tong, maar weinigen verstand.
Disticha Catonis
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2009, 18:48   #625
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Omdat wij geen jacobijnse mentaliteit hebben. Alleen is de ondertitelingswaan bij ons een beetje té geworden, maar ja, dat krijg je dan. Maar dat jij die Hollandse programma's niet verstaat, dat zou aan jou liggen zeker?
De ondertitelingszucht is bij de VRT al zo ver doorgevoerd dat zelfs Vlaamse 'boerkes' ondertiteld worden. Een té West-Vlaams of een té 'Antwaarps' accent wordt onverbiddelijk ondertiteld. Heel sneu.

Volgens de door mij geplaatste dialectlijst staat het dialect van Tienen op plaats 40 gerekend vanaf de standaardtaal en dat terwijl ik mijn compaan Shadowke uitstekend kan verstaan en hij met mij, standaardtaalspreker van huis uit, ook geen enkele moeite heeft.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2009, 18:50   #626
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
De ondertitelingszucht is bij de VRT al zo ver doorgevoerd dat zelfs Vlaamse 'boerkes' ondertiteld worden. Een té West-Vlaams of een té 'Antwaarps' accent wordt onverbiddelijk ondertiteld. Heel sneu.

Volgens de door mij geplaatste dialectlijst staat het dialect van Tienen op plaats 40 gerekend vanaf de standaardtaal en dat terwijl ik mijn compaan Shadowke uitstekend kan verstaan en hij met mij, standaardtaalspreker van huis uit, ook geen enkele moeite heeft.
Ahhhhhhhhhhh.............
Nu is het de VRT die de verschillen tussen vlamingen en hollanders overdrijft ???
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2009, 18:51   #627
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

idd das waar ernst
we hebben er geen enkele moeite mee elkaar te begrijpen
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2009, 18:51   #628
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.351
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Alle Nederlanders zijn voor ons Hollanders.
Snap dat nu eindelijk eens.
Voor ons zijn alle Hollanders één pot nat.
Dat zegt toch meer over 'jullie' dan over de Ollanders, niet?
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2009, 18:51   #629
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ahhhhhhhhhhh.............
Nu is het de VRT die de verschillen tussen vlamingen en hollanders overdrijft ???
Feitelijke constatering. U hoeft daar niets achter te zoeken.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2009, 18:52   #630
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.095
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1
Alle Nederlanders zijn voor ons Hollanders.
Snap dat nu eindelijk eens.
Voor ons zijn alle Hollanders één pot nat.
Man toch, je verzuipt in de vooroordelen. Het wordt van langsom meer duidelijk dat jij en system doodsangsten uitstaan bij de gedachte aan een alliantie tussen Nederland en Vlaanderen. Soms krijg ik daarbij zowaar de indruk dat jij en system in feite één en dezelfde persoon zijn. In bericht 534 gaf je immers de indruk dat je in Limburg zit en niet in Liége.
Hoe dan ook, jullie zullen er moeten leren mee leven dat die sterke toenadering tussen Nederland en Vlaanderen er onherroepelijk komt. En de lokale variaties in het Nederlands zullen daar geen jota aan veranderen. Dat is de nuchtere realiteit. Vlamingen zullen, waar het hen goed uitkomt, zaken overnemen van de Nederlanders en vice versa. Het Franstalig België wordt voor veel Vlamingen steeds meer een ander land, een buitenland. "België" en "Belgisch" worden inhoudloos. Wie van zichzelf zegt dat hij/zij "Belg" is kan net zogoed beweren dat hij/zij "niets" is.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.

Laatst gewijzigd door quercus : 29 oktober 2009 om 18:55.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2009, 18:52   #631
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
idd das waar ernst
we hebben er geen enkele moeite mee elkaar te begrijpen
Naruurlijk verwonderd mij dat niet.

Shadowke heeft immers Hollander genen, m.a.w. één van zijn vrouwelijke voorouders heeft naast de pot geplast.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2009, 18:53   #632
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
idd das waar ernst
we hebben er geen enkele moeite mee elkaar te begrijpen
Er gaapt slechts een intelligentiekloof tussen Apeldoorn en Tienen enerzijds en Luik anderzijds, want, ja, het zal die lui in Luik toch worst wezen.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?

Laatst gewijzigd door Ernst Niessen : 29 oktober 2009 om 18:53.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2009, 18:54   #633
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
idd das waar ernst
we hebben er geen enkele moeite mee elkaar te begrijpen
In de schrijftaal niet nee. In de spreektaal is het soms heel wat anders. Of moet ik u weer de twee filmpjes geven van youtube? Ik heb die filmpjes anders niet gemaakt voor alle duidelijkheid. Die zijn afzonderlijk gemaakt én door de Nederlandse TV én door de Vlaamse TV. En het resultaat toont ons dat vele Nederlanders ons vaak niet verstaan en omgekeerd.

Laatst gewijzigd door system : 29 oktober 2009 om 18:55.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2009, 18:55   #634
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
In de schrijftaal niet nee. In de spreektaal is het soms heel wat anders. Of moet ik u weer de twee filmpjes geven van youtube? Ik heb die filmpjes anders niet gemaakt voor alle duidelijkheid. Die zijn afzonderlijk gemaakt én door de Nederlandse TV én door de Vlaamse TV. En het resultaat is dat vele Nederlanders ons vaak niet verstaan en omgekeerd.
Ach ze willen het gewoon niet snappen.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2009, 18:55   #635
Scarabaeida
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 oktober 2004
Locatie: Ekeren Donk
Berichten: 6.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
De ondertitelingszucht is bij de VRT al zo ver doorgevoerd dat zelfs Vlaamse 'boerkes' ondertiteld worden. Een té West-Vlaams of een té 'Antwaarps' accent wordt onverbiddelijk ondertiteld. Heel sneu.
Ik ben geen televisiekijker, maar naar mijn ervaring worden Nederlanders en/of Vlamingen op VT4 niet ondertiteld tenzij het écht nodig is. Ook RTL heb ik zich weinig zien bezondigen aan ondertitelingswaan, Vlaamse Tussentaal wordt terecht ongemoeid gelaten en zolang men maar artikuleert kan je naar hartelust gij/uweren naar wat de spreker blieft.

De boosdoenders zijn onze VRT en VTM en natuurlijk ook de Nederlandse NOS, VPRO en weet ik veel hoe de Nederlandse staatszenders allemaal heten.

Jammer en ook ironisch dat zogenaamde commerciële "afvaltelevisie" juist wel het goede voorbeeld geeft.
__________________
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen:
elk kreeg een tong, maar weinigen verstand.
Disticha Catonis
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2009, 18:57   #636
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Het Franstalig België wordt voor veel Vlamingen steeds meer een ander land, een buitenland. "België" en "Belgisch" worden inhoudloos. Wie van zichzelf zegt dat hij/zij "Belg" is kan net zogoed beweren dat hij/zij "niets" is.
Inhoudsloos, stateloos, hulpeloos en hopeloos ...
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2009, 18:59   #637
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ach ze willen het gewoon niet snappen.
Het kan niet anders dan dat u spreekt voor uzelf en uw commandant system.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?

Laatst gewijzigd door Ernst Niessen : 29 oktober 2009 om 18:59.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2009, 19:02   #638
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
In de schrijftaal niet nee. In de spreektaal is het soms heel wat anders. Of moet ik u weer de twee filmpjes geven van youtube? Ik heb die filmpjes anders niet gemaakt voor alle duidelijkheid. Die zijn afzonderlijk gemaakt én door de Nederlandse TV én door de Vlaamse TV. En het resultaat toont ons dat vele Nederlanders ons vaak niet verstaan en omgekeerd.
U karakaturiseert mateloos. Nederlanders en Vlamingen zijn dagelijks met elkaar in gesprek en daarbij verstaat men elkaar moeiteloos.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2009, 19:04   #639
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Man toch, je verzuipt in de vooroordelen. Het wordt van langsom meer duidelijk dat jij en system doodsangsten uitstaan bij de gedachte aan een alliantie tussen Nederland en Vlaanderen. Soms krijg ik daarbij zowaar de indruk dat jij en system in feite één en dezelfde persoon zijn. In bericht 534 gaf je immers de indruk dat je in Limburg zit en niet in Liége.
Hoe dan ook, jullie zullen er moeten leren mee leven dat die sterke toenadering tussen Nederland en Vlaanderen er onherroepelijk komt. En de lokale variaties in het Nederlands zullen daar geen jota aan veranderen. Dat is de nuchtere realiteit. Vlamingen zullen, waar het hen goed uitkomt, zaken overnemen van de Nederlanders en vice versa. Het Franstalig België wordt voor veel Vlamingen steeds meer een ander land, een buitenland. "België" en "Belgisch" worden inhoudloos. Wie van zichzelf zegt dat hij/zij "Belg" is kan net zogoed beweren dat hij/zij "niets" is.
Ik zou dit maar toepassen op uw fictieve grootnederlandse status. Want die laatste is zinledig, hol , impopulair en tortueus.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2009, 19:05   #640
Scarabaeida
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 oktober 2004
Locatie: Ekeren Donk
Berichten: 6.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
U karakaturiseert mateloos. Nederlanders en Vlamingen zijn dagelijks met elkaar in gesprek en daarbij verstaat men elkaar moeiteloos.
Zelfs Nederlandskundige anderstaligen, ja, inclusief Franstaligen dus, verstaan zowel ons als Nederlanders. Ik heb dat zelf ondervonden.
__________________
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen:
elk kreeg een tong, maar weinigen verstand.
Disticha Catonis
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:38.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be