Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 12 februari 2014, 16:32   #61
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
De timmerman was zeker een gerespecteerd beroep in die tijd. Men moet dit beroep ook veel ruimer zien. Het was meer een tektron,een soort aannemer.Maar ik denk niet dat Aton hier op doelt.
Zoals je juist opmerkt Het Oosten, staat er natuurlijk niet ' timmerman ' maar ' tekton ', wat alles behalve timmerman wil zeggen. Natuurlijk past dit niet in het plaatje van een armoezaaiers-familie. Dit maakten men de kinderen wijs op in het lager onderwijs bij de zusterkes.
http://www.encyclo.nl/begrip/TEKTON
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2014, 17:25   #62
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.797
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Het Aramees was toen de voertaal en werd o.a. ook gesproken op het platteland.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Aramees
Het schijnt maar niet bij jou door te dringen dat de auteurs van het N.T. NIET voor de vrome joden heeft geschreven, maar voor de Griekssprekende joden uit de diaspora.
Zie eens Wiki : Evangelie :
Dat blijft u steeds herhalen, maar de evangelies voor de Hebreeën en/of voor de Ebionieten suggereren heel wat anders.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 12 februari 2014 om 17:26.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2014, 17:34   #63
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Dat blijft u steeds herhalen, maar de evangelies voor de Hebreeën en/of voor de Ebionieten suggereren heel wat anders.
Maar man toch, dat zijn gnostische evangeliën van latere datum. Moet je er nog wat hebben ?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Apocrie...euwe_Testament

Indien ik enige twijfel had zou ik dit zeker laten weten.
Hier, en als twijfelt aan de Nederlandstalige versie, klik dan maar door naar een andere taal en laat me eens weten wie beweerd dat één van de evangelisten in een andere taal dan het Grieks hebben geschreven.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Evangel...ersus_Johannes

En als hun doelgroep de joden waar in Palestina, waarom hebben ze dan niet gelijk in het Hebreeuws geschreven ?

Laatst gewijzigd door Aton : 12 februari 2014 om 17:41.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2014, 18:19   #64
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.797
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Maar man toch, dat zijn gnostische evangeliën van latere datum. Moet je er nog wat hebben ?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Apocrie...euwe_Testament

Indien ik enige twijfel had zou ik dit zeker laten weten.
Hier, en als twijfelt aan de Nederlandstalige versie, klik dan maar door naar een andere taal en laat me eens weten wie beweerd dat één van de evangelisten in een andere taal dan het Grieks hebben geschreven.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Evangel...ersus_Johannes

En als hun doelgroep de joden waar in Palestina, waarom hebben ze dan niet gelijk in het Hebreeuws geschreven ?
Ik probeer me te houden aan de feiten. En wat zijn nu de feiten.

Zowel Clemens als Origines verwijzen aan het begin van de derde eeuw naar een evangelie ‘naar de Hebreeën’. Ook werd relatief recent een verwijzing naar dit evangelie ontdekt van de Egyptenaar Didymus de Blinde.

Wat ons echter hier interesseert is een citaat over dit evangelie. Het citaat luidt:
“… Maar volgens het evangelie, (dat voor de Hebreeën) dat was geschreven in de Hebreeuwse taal en werd gelezen door de Nazorenen,…enz, enz.”


Welke informatie hebben we nu over deze Nazorenen.
Omstreeks 392 is Hiëronymus bekend geworden met een in het Aramees of Hebreeuws geschreven evangelie, waarvan hij zegt dat het door de Joods-christelijke Nazorenen werd gebruikt. Deze Nazorenen woonden toen in het huidige Aleppo en omstreken. Omstreekst 375 schrijft Epiphanius in zijn Panarion 29 dat zij nakomelingen van de christenen zijn die in het jaar 70 uit Jeruzalem waren weggevlucht.

Ook hier laat Eusebius van zich horen. Aan het begin van de vierde eeuw wordt ook door Eusebius verwezen naar een Evangelie ‘in Hebreeuwse letters’. Het is niet uitgesloten dat dit hetzelfde evangelie is, vooral omdat Eusebius in Caesarea woonde, de stad met de bibliotheek waarin volgens Hiëronymus dit evangelie zich bevond. Het moet dus een zeer oud evangelie zijn geweest.


Wat is nu de betekenis van dit alles.
Welnu, regelmatig duiken vermeldingen op in de derde en vierde eeuw met verwijzingen naar zeer oude evangelies geschreven in de Hebreeuwse taal. Ik meen me te herinneren dat Hiëronymus, toen hij Griekse teksten aan het vertalen was naar het Latijn, hij ergens meldt dat dit oude evangelie waar hij de hand op had kunnen leggen, een zeer vroege tekst zou geweest zijn van de hand van ‘Mattheus’ (tekst dus in het Hebreeuws/Aramees). En dat deze tekst soms afwijkt van de Mattheus die gewoonlijk wordt gebezigd.Hieronymus vergeleek namelijk ‘zijn’ Mattheus met de ‘oude’ Mattheus.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 12 februari 2014 om 18:43.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2014, 19:26   #65
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

@ Het Oosten, voordat ik je laatste post beantwoord zou ik graag van jou volgende antwoorden krijgen op volgende vragen:
1- Wie was Jezus en wat was zijn doel ?
2- Wie was volgens jou de stichter van het christendom ?
3- Welke bijbelwetenschappers heb jij al gelezen ( niet te verwarren met theologen )?
4- Voor wie waren de eerste evangelies geschreven en met welk doel ?
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2014, 19:43   #66
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.797
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
@ Het Oosten, voordat ik je laatste post beantwoord zou ik graag van jou volgende antwoorden krijgen op volgende vragen:
1- Wie was Jezus en wat was zijn doel ?
2- Wie was volgens jou de stichter van het christendom ?
3- Welke bijbelwetenschappers heb jij al gelezen ( niet te verwarren met theologen )?
4- Voor wie waren de eerste evangelies geschreven en met welk doel ?
1)vooralsnog ga ik er van uit dat Jezus één van zoveel rondtrekkende predikers en wonderdoeners was,die door een samenloop van omstandigheden de latere gekende wereldwijde bekentenis kreeg. Andere theorieën zijn altijd welkom,voor zover ze degelijk onderbouwd zijn.

2)het christendom kreeg pas zijn betekenis en zijn beslag als dusdanig wanneer de volgelingen van Jezus 'unam sanctam catholicam' werden.

3)te veel om op te sommen.

4)voor groepen christenen uit bepaalde christelijke gemeenten. Volgens mij waren er dan ook veel varianten van 'goede boodschappen' in omloop in het begin .

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 12 februari 2014 om 20:02.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2014, 20:03   #67
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
1)vooralsnog ga ik er van uit dat Jezus één van zoveel rondtrekkende predikers en wonderdoeners was,die door een samenloop van omstandigheden de latere gekende wereldwijde bekentenis kreeg. Andere theorieën zijn altijd welkom,voor zover ze degelijk onderbouwd zijn.
En wat predikte hij dan? Dit is een nietszeggend antwoord. Waarom werd hij terechtgesteld door de Romeinen als hij een rondtrekkend genezer was ? Hebben ze de andere wonderdoeners en genezers ook gekruisigd met een bordje boven hun kop ' koning der joden ' ?

Citaat:
2)het christendom kreeg pas zijn betekenis en zijn beslag als dusdanig wanneer de volgelingen van Jezus 'unam sanctam catholicam' werd.
Weer geen antwoord op mijn vraag : Wie was de stichter van het christendom? Op welek wijze week dit af van het reguliere jodendom ?

Citaat:
3)te veel om op te sommen.
Weer een ontwijkend antwoord ! Noem dan eens voor jou de 3 voornaamste waarvan je al een werk heb gelezen.

Citaat:
4)voor groepen christenen uit bepaalde christelijke gemeenten. Volgens mij waren er dan ook veel varianten van 'goede boodschappen' in omloop in het begin .
Wie waren die ' eerste christenen ' ? Was dit een sekte? Waren dit vrome joden ? Wat betekend ' goede boodschap '? ( kleine en grote boodschap is me bekend )

Als je niks beters kunt verzinnen ben ik klaar met je.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2014, 20:20   #68
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.797
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
En wat predikte hij dan? Dit is een nietszeggend antwoord. Waarom werd hij terechtgesteld door de Romeinen als hij een rondtrekkend genezer was ? Hebben ze de andere wonderdoeners en genezers ook gekruisigd met een bordje boven hun kop ' koning der joden ' ?


Weer geen antwoord op mijn vraag : Wie was de stichter van het christendom? Op welek wijze week dit af van het reguliere jodendom ?


Weer een ontwijkend antwoord ! Noem dan eens voor jou de 3 voornaamste waarvan je al een werk heb gelezen.



Wie waren die ' eerste christenen ' ? Was dit een sekte? Waren dit vrome joden ? Wat betekend ' goede boodschap '? ( kleine en grote boodschap is me bekend )

Als je niks beters kunt verzinnen ben ik klaar met je.
U stelt dan ook vragen waar moeilijk op te antwoorden is. Neem nu uw eerste vraag.

Jezus volgens de overlevering komt uit een onooglijk dorp Nazareth trekt wat rond (misschien een paar jaar?) met wat volgelingen verkondigt dit en dat, en eindigt op het kruis. En waarom eindigt hij op het kruis? Omdat hij misschien overmoedig werd door zijn succes? Omdat hij ging geloven dat God hem als Messias had uitverkoren? Misschien was hij door zijn afstamming van het juiste ‘bloed’ om koning der Joden te worden? Heeft hij een opstand georganiseerd? Was of werd hij een bedreiging voor de Romeinse en Joodse (lees : Sadduceese) openbare orde? Ik kan daar niet op antwoorden omdat ik het niet echt weet. En u ook niet.


We kunnen wel hier en daar hypotheses formuleren. Dat is ook de zin en de betekenis van zulke discussies. En het is tevens het beste wat we kunnen doen. Want de ene leert altijd wat van de andere.

Zoals misschien en hopelijk u zich nu ook realiseert dat er ook evangelies waren in het begin die in het Hebreeuws werden geschreven (of in het Aramees).

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 12 februari 2014 om 20:32.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2014, 20:31   #69
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
U stelt dan ook vragen waar moeilijk op te antwoorden is. Neem nu uw eerste vraag.

Jezus volgens de overlevering komt uit een onooglijk dorp Nazareth trekt wat rond (misschien een paar jaar?) met wat volgelingen verkondigt dit en dat, en eindigt op het kruis. En waarom eindigt hij op het kruis? Omdat hij misschien overmoedig werd door zijn succes? Omdat hij ging geloven dat God hem als Messias had uitverkoren? Misschien was hij door zijn afstamming van het juiste ‘bloed’ om koning der Joden te worden? Heeft hij een opstand georganiseerd? Was of werd hij een bedreiging voor de Romeinse en Joodse (lees : Sadduceese) openbare orde? Ik kan daar niet op antwoorden omdat ik het niet echt weet. En u ook niet.


We kunnen wel hier en daar hypotheses formuleren. Dat is ook de zin en de betekenis van zulke discussies. En het is tevens het beste wat we kunnen doen. Want de ene leert altijd wat van de andere.

Zoals misschien en hopelijk u zich nu ook realiseert dat er ook evangelies waren in het begin die in het Hebreeuws werden geschreven (of Aramees).
Probeer nog eens. 4 vragen en 4 antwoorden. Anders ben ik klaar met je.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2014, 20:35   #70
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.797
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Probeer nog eens. 4 vragen en 4 antwoorden. Anders ben ik klaar met je.
Hoe vaak hebt u dit nu al gezegd?

Ik heb u geantwoord wat ik u moest antwoorden. Moest ik u vragen of u veel (of welke) bijbelwetenschappers hebt gelezen, wat gaat u dan antwoorden? Ja? Neen? Gaat u uw 'wetenschappers' allemaal opsommen die u gelezen hebt?

En dus, indien u vragen stelt, stel dan pertinente vragen. Lukt dat niet, onhoud u dan van vragen stellen.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 12 februari 2014 om 20:46.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2014, 20:59   #71
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.797
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
En wat predikte hij dan? Dit is een nietszeggend antwoord. Waarom werd hij terechtgesteld door de Romeinen als hij een rondtrekkend genezer was ? Hebben ze de andere wonderdoeners en genezers ook gekruisigd met een bordje boven hun kop ' koning der joden ' ?


Weer geen antwoord op mijn vraag : Wie was de stichter van het christendom? Op welek wijze week dit af van het reguliere jodendom ?


Weer een ontwijkend antwoord ! Noem dan eens voor jou de 3 voornaamste waarvan je al een werk heb gelezen.



Wie waren die ' eerste christenen ' ? Was dit een sekte? Waren dit vrome joden ? Wat betekend ' goede boodschap '? ( kleine en grote boodschap is me bekend )

Als je niks beters kunt verzinnen ben ik klaar met je.
Wie waren de eerste christenen? Ook alweer zo'n vraag! De eerste christenen waren van heel divers allooi verspreid over heel wat streken. Lees er maar een een paar degelijke werken over.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 12 februari 2014 om 21:00.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2014, 21:00   #72
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Hoe vaak hebt u dit nu al gezegd?

Ik heb u geantwoord wat ik u moest antwoorden. Moest ik u vragen of u veel (of welke) bijbelwetenschappers hebt gelezen, wat gaat u dan antwoorden? Ja? Neen? Gaat u uw 'wetenschappers' allemaal opsommen die u gelezen hebt?

En dus, indien u vragen stelt, stel dan pertinente vragen. Lukt dat niet, onhoud u dan van vragen stellen.
Doeiii.... Ik steek m'n tijd niet in trollen.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2014, 21:07   #73
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.797
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Doeiii.... Ik steek m'n tijd niet in trollen.
U kiest altijd het hazenpad wanneer u niet meer goed weet wat antwoorden. En zeker nu niet wanneer ik u met uw neus op de feiten duw dat er ook vroege evangelies waren die niet in het Grieks geschreven werden. Dan valt heel uw mooie theorie van uw 'Griekse' evangelies, (theorie die u in een of ander boek gelezen hebt) in duigen natuurlijk. Lees maar eens wat betere boeken, of andere boeken.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 12 februari 2014 om 21:12.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2014, 21:19   #74
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
U kiest altijd het hazenpad wanneer u niet meer goed weet wat antwoorden. En zeker nu niet wanneer ik u met uw neus op de feiten duw dat er ook vroege evangelies waren die niet in het Grieks geschreven werden. Dan valt heel uw mooie theorie van uw 'Griekse' evangelies, (theorie die u in een of ander boek gelezen hebt) in duigen natuurlijk. Lees maar eens wat betere boeken, of andere boeken.
4 vragen 4 antwoorden.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2014, 21:23   #75
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.095
Standaard

Naar het schijnt zou het, vooral dan voor wat het Europees Christendom betreft, Irenaeus van Lyon (140-202) geweest zijn die doorslaggevend werk heeft geleverd om in de vele toen circulerende evangelie-versies een selectie te maken en aldus een soort canon op te stellen.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2014, 21:24   #76
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.797
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
4 vragen 4 antwoorden.
Ik heb u geantwoord. Nog zo'n idiote vraag die u me stelt: wat verkondigde Jezus?

Wel, lees het evangelie. Meer kan ik er niet van maken. En u maar evenmin.



Ik heb zo de indruk, dat u de trol bent.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 12 februari 2014 om 21:25.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2014, 21:29   #77
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik heb u geantwoord. Nog zo'n idiote vraag die u me stelt: wat verkondigde Jezus?

Wel, lees het evangelie. Meer kan ik er niet van maken. En u maar evenmin.



Ik heb zo de indruk, dat u de trol bent.
4 vragen, 4 antwoorden. Moeilijk kleur bekennen he trol ?
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2014, 21:35   #78
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.095
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
4 vragen, 4 antwoorden. Moeilijk kleur bekennen he trol ?
Aton-Talisman, het is spijtig, maar je vervalt andermaal in het euvel van pissige termen.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2014, 22:02   #79
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Aton-Talisman, het is spijtig, maar je vervalt andermaal in het euvel van pissige termen.
Verder niks zinnigs te melden ?
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2014, 22:04   #80
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.095
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Verder niks zinnigs te melden ?
Neen.

Je bent verwittigd...
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:27.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be