![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, .... |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Met uiteraard ook beperkingen: c'est la vie. Leef ermee geldt voor iedereen overal.
![]() |
![]() |
#42 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik zeg maar: eerst effe goed nadenken en uw huiswerk doen. ![]() ![]()
![]() |
![]() |
#43 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#44 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De verkoop van warmtepompen blijft verder dalen, dat was verleden jaar al zo met 50% daling. In NL en D ook.
Citaat:
Ook in Europees buitenland zal de warmtepomp verkoop sterk gedaald zijn, D -54%, en hoe ze dat vertrouwen van de consument willen terugwinnen zal nu nog wat langer duren.
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 19 januari 2025 om 09:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat verwacht de overheid eigenlijk? Op momenten dat de stroomprijs vaak absurd hoge toppen scheert, dat je dagelijks nieuws leest over gigantische investeringen (en doorrekeningen aan de consument) verwacht vadertje staat dat wij allemaal wel aan de stroom gaan? Tuurlijk niet. Probleem is dat je op sommige momenten gedwongen wordt. Men laat je amper opties. Bij nieuwbouw zie ik bv niet veel andere opties meer. Ja, je kan een pelletkachel installeren. Maar om daar een heel huis mee te verwarmen is ook niet ideaal. Bovendien heb je dan nog geen warm water. Ik ben (om verschillende redenen) ook niet voor een warmtepomp gewonnen maar als je nieuwbouw overweegt word je geen keus gelaten.
![]() |
![]() |
#46 |
Parlementslid
|
![]() Ik blijf erbij dat mazoutverwarming nog steeds het goedkoopste is. In aanschaf en in verbruik. In nieuwbouw mag het niet meer maar in al de rest nog wel.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Is het verplicht een vast geïnstalleerde verwarming te hebben?
![]() |
#48 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een pelletkachel mag bv ook. Is dat een vast geinstalleerde verwarming?
![]() |
![]() |
#49 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik ben deze winter een test aan't draaien met zo'n €100 heteluchtblazertje. Tot nu toe "zonder fout". En met 20 liter mazout kan ik mijn niet geïsoleerde werkplaats 9 dagen rond de 9°C houden. Als ik het aangenaam wil maken, dan zet ik die een paar standen hoger een half uurtje voor ik ga knutselen, en zet ik die terug op standje 1 een uurtje voor ik ga stoppen. Het enige ge moet voorzien is een 35mm gat door de buitenmuur. Idealerwijze 2
![]() |
![]() |
#50 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Voor een goed geïsoleerde nieuwbouw (allemaal dus) is een warmtepomp met zonnepanelen (allemaal dus) onklopbaar. (mocht ik terug bouwen: ook een huisbatterij erbij)
Aan alle geuite bezwaren of problemen, kom je makkelijk tegemoet. Om maar 1 vb te geven: wil je je tv- en zetelhoek wat warmer? Voorzie dit bij de installatie van je vloerverwarming. Eén voorwaarde: je koppigheid even opzij zetten.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Al moet ik over het gedeelte 'zonnepanelen' toch nog wat meer info inwinnen. Citaat:
En dat hoor ik vaker. Niet dat zo'n ding niet werkt maar er valt (enkele uitzonderingen daargelaten) ook niet echt iets aan te verdienen. Tenzij je een dynamisch contract afsluit en je daar ook continu naar gedraagt. Maar ik wil van heelder-dagen-naar-mijn-elektriciteitsverbruik-zitten-staren niet mijn nieuwe hobby maken. Citaat:
Maar als je info op het internet opzoekt lees je daar meestal maar bitter weinig over. Ik weet nu ondertussen ook dat het eigenlijk zo simpel is als de buizen van de vloerverwarming in de woonkamer niet op bv. 15cm uit mekaar maar op 5cm uit mekaar te leggen. Het probleem is momenteel dat, als je info over warmtepompen gaat opzoeken, je al snel in een hoera-omgeving terecht komt. De overheid is enthousiast, de leveranciers en installateurs zijn dat en ook de early-adopter-gebruikers juichen de pannen van het dak. En de minste kritische vraag of opmerking wordt al snel gewoon opzij geduwd, hoewel die vragen vaak heel terecht zijn. Dat was alvast hoe ik het aanvoelde toen ik net info begon op te zoeken. Citaat:
Maar als simpele boerenlul zat ik toch met een aantal vragen waar ik maar heel weinig antwoord op kreeg. Vragen en twijfels die volgens mij heel normaal zijn. Neem nu gewoon maar deze: "Op het moment dat de gebruiker het meeste van zijn warmtepomp verwacht (winter) ligt het rendement van dat ding het laagst." Daar vragen bij stellen is gewoon boerenverstand en heeft niets met koppigheid te maken. Uiteindelijk heeft ook niemand daar een goed antwoord op kunnen geven want dat is gewoon een onoverkomelijk feit. Daar moet je je gewoon bij neerleggen. En dat valt niet altijd mee. Bij warmtepompen moet je vooral 1 ding in de gaten houden en dat is de efficiëntie. En verder mag je er niet te veel over nadenken. "Het werkt, het is efficiënt en hou nu gewoon op met je gezaag." Die regel moet je in acht nemen als je naar WP'n gaat kijken.
It's just a ride. Laatst gewijzigd door BigF : 22 januari 2025 om 11:38. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Al heb je een uitgang naar buiten. Lijkt mij nu precies toch niet het aangewezen toestel om een huis mee te verwarmen. Voor een tuinhuis of atelier zou dat nog kunnen maar daar heb je de Zibro-Kamin weer. Maar ja; als je je daat wat op toelegt is dat misschien wel een optie. Helaas voel ik me qua dat 'op toeleggen' niet echt aangesproken.
![]() |
![]() |
#53 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar toen ik begon met info zoeken vond ik overal "Bij een WP stel je een bepaalde temperatuur in en blijft verder met je fikken van de thermostaat af." En dat is niet langer "warm krijgen wanneer je het wil" maar ook "warm krijgen wanneer je dat niet wil". En dat stoorde mij in eerste instantie mateloos. Ondertussen weet ik dat dat nadeel ook wel te omzeilen valt. Citaat:
Maar het rendement blijft gelijk. Een pelletkachel produceert een bepaalde hoeveelheid warmte per kilo verbrande pellets. Ongeacht de temperatuur buiten. Bij een WP is dat niet het geval.
![]() |
![]() |
#55 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Mits goed geplaatst zijn verbrandingskamer en uitlaat afgeschermd van de te verwarmen ruimte, en krijgt die alleen maar warme lucht. En neen, het is niet voldoende om een volledig huis mee te verwarmen, maar net zoals vroeger, met de eerste gas-convectoren, is het een verwarming per lokaal. Ik denk zo eentje van 2 Kw bij te plaatsen om de badkamer te helpen. Dan kan dat onnozel elektrisch kacheltje ook weg.
![]() |
![]() |
#56 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Verwarming met warme lucht lijkt me iets voor fabriekshallen,tenten, ateliers...ed.
Waar grote buizen, vergrote luchtbeweging (trek) niet zo storend zijn. Verschroeide lucht in de woonkamer niet zo gezond denk ik... Laatst gewijzigd door jogo : 22 januari 2025 om 13:37. |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Geeft langzaam warme lucht naar boven af (90%) en zeer weinig (10%) stralingswarmte. Ter info: https://www.badkamerxxl.be/blog/radi...rmte%20bestaat. https://lbge.be/product-categorie/co...mpo-convector/ Er zijn er ook met extra aanzuigventilatoren, maar die verbruiken dan ook stroom. Met ventilo convectoren kan men ook koelen.
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 22 januari 2025 om 15:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Die dingen waren dan ook bedoeld voor vrachtwagens, bussen en campers. Alleen hebben de Chinezen er ook huis-tuin en keukenmodellen van gemaakt, nadat het patent vervallen was. Ergens in China staat een fabriek die niet anders doet dan de basis voor deze dingen te maken, dan is het aan marketting om er een mooi jasje rond te gieten en het "bruikbaarder" te maken. Het nadeel, ze zijn minder stil , maar da's een kwestie van de verdeelbuizen goed te isoleren en te voorzien van goeie uitlaten.
![]() |
![]() |
#59 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Is het alleen de prijs van de mazout? Want zoals je schijft moet je idealiter nog een in- en uitgang naar buiten voorzien en je moet dat ding nog van diesel voorzien ook. Ten opzichte van gewoon een pries insteken is dat toch een heel gedoe. Ik veronderstel dat de voordelen dan ook niet mals zijn, anders doe je zoiets toch niet? Of is het meer hobby dan effectief stoken?
![]() |
![]() |
#60 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Uw pelletkachel produceert ook fijn stof waar ge niet om gevraagd hebt. Doel 4 verwarmt de schelde waar we niet om gevraagd hebben...enz Laatst gewijzigd door jogo : 23 januari 2025 om 13:57. |
|
![]() |
![]() |