Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 1 september 2022, 18:06   #1
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.945
Standaard Voorbode? Trump kandidate Palin verslagen.

Het republikeinse Alaska verkiest een Democratisch congreslid. Er is stront aan de knikker voor de GOP. Hun anti-abortuspolitiek zou wel eens grote gevolgen kunnen hebben.

https://www.nrc.nl/nieuws/2022/09/01...palin-a4140430

Citaat:
Sarah Palin keert voorlopig niet terug in de landelijke politiek. Donderdagnacht werd bekend dat de Republikeinse politica die als running mate van John McCain de Amerikaanse presidentsrace van 2008 opluisterde, de tussentijdse verkiezing voor de enige Congreszetel van Alaska half augustus nipt heeft verloren. Palin, die eerder gouverneur was van de uitgestrekte noordwestelijke staat en steun genoot van ex-president Trump, werd vooraf gezien als favoriet.

Maar door een nieuw kiesstelsel, aanhoudende verontwaardiging over het geschrapte federale abortusrecht en een lokaal zalmtekort ging de zetel verrassend naar de Democratische politica Mary Peltola. Ze zal als eerste inheemse afgevaardigde Alaska gaan vertegenwoordigen in Washington.

Alaska’s Huis-zetel was bijna een halve eeuw in handen van een Republikein, die in maart overleed.
__________________
Ben ik ‘uw volk’?
https://forum.politics.be/showpost.p...9&postcount=10
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2022, 18:36   #2
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.328
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Het republikeinse Alaska verkiest een Democratisch congreslid. Er is stront aan de knikker voor de GOP. Hun anti-abortuspolitiek zou wel eens grote gevolgen kunnen hebben.

https://www.nrc.nl/nieuws/2022/09/01...palin-a4140430

Toch niet te vroeg juichen, zou ik zeggen:

uit dezelfde bron:


< ...

Peltola voerde campagne als een uitgesproken voorstander van legale abortus. In juni vernietigde het Hooggerechtshof de uitspraak die het federale recht op abortus sinds 1973 schraagde, tegen de wens van een ruime meerderheid van de Amerikanen in. Sindsdien hebben de Democraten bij verschillende verkiezingsraces boven verwachting gepresteerd.

Daarnaast werd Peltola geloofwaardiger geacht op een kwestie die vooral in West-Alaska momenteel hoog opspeelt: het groeiende tekort aan zalm. Eerder leidde ze een commissie die de visrechten regelt van de verschillende inheemse volkeren die leven langs de rivieren van westelijk Alaska.

Peltola heeft maar een paar maanden om te laten zien hoe ze deze en andere problemen wil aanpakken. Omdat de termijn van haar overleden voorganger begin 2023 afloopt, zal ze haar zetel bij Congresverkiezingen van begin november alweer moeten verdedigen. Aan die race zal ook Sarah Palin weer meedoen.


>
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2022, 20:49   #3
R. Kipling
Gouverneur
 
Geregistreerd: 28 oktober 2020
Berichten: 1.090
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Het republikeinse Alaska verkiest een Democratisch congreslid. Er is stront aan de knikker voor de GOP. Hun anti-abortuspolitiek zou wel eens grote gevolgen kunnen hebben.

https://www.nrc.nl/nieuws/2022/09/01...palin-a4140430
Waarom vind je dat raar? De republikeinen hebben elkaar gewoon de das om gedaan door met twee campagne te voeren en niet genoeg marge over te hebben om het te winnen van een democrate: er was een bitse strijd tussen Palin (31%) en Begich (27.8%). Het 'originele' systeem in Alaska voorziet de mogelijkheid om als jou kandidaat het niet haalt, de tweede keuze te specifiëren. Een groot deel van de aanhang van Begich wou gewoon dat als het niet Begich ging zijn, het ook niet Palin ging zijn (en omgekeerd ging dat hetzelfde zijn). Amateuristisch gedoe van de republikeinen dus: als ze slim waren geweest, hadden ze onder die spelregels van tevoren afgesproken wie de ENIGE republikeinse kandidaat ging zijn zodat er geen animositeit in de rangen kon ontstaan, en men de zege hoe dan ook binnenhaalde.

https://en.wikipedia.org/wiki/Mary_Peltola
__________________
The society that separates its scholars from its warriors will have its thinking done by cowards and its fighting by fools.

Thucydides (c. 460 – c. 400 BC) ”

Laatst gewijzigd door R. Kipling : 1 september 2022 om 20:50.
R. Kipling is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2022, 21:16   #4
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door R. Kipling Bekijk bericht
Waarom vind je dat raar? De republikeinen hebben elkaar gewoon de das om gedaan door met twee campagne te voeren en niet genoeg marge over te hebben om het te winnen van een democrate: er was een bitse strijd tussen Palin (31%) en Begich (27.8%). Het 'originele' systeem in Alaska voorziet de mogelijkheid om als jou kandidaat het niet haalt, de tweede keuze te specifiëren. Een groot deel van de aanhang van Begich wou gewoon dat als het niet Begich ging zijn, het ook niet Palin ging zijn (en omgekeerd ging dat hetzelfde zijn). Amateuristisch gedoe van de republikeinen dus: als ze slim waren geweest, hadden ze onder die spelregels van tevoren afgesproken wie de ENIGE republikeinse kandidaat ging zijn zodat er geen animositeit in de rangen kon ontstaan, en men de zege hoe dan ook binnenhaalde.

https://en.wikipedia.org/wiki/Mary_Peltola
Het was nogal duidelijk: nog liever een Democrate dan een Trumpiste en rabiate anti-abortioniste.

En de kwestie is uiteraard het feit dat het vooral Trumpisten/wacko alt-right figuren zoals Palin zijn die de primaries gewonnen hebben wel eens verkeerd zou kunnen uitdraaien.
__________________
Ben ik ‘uw volk’?
https://forum.politics.be/showpost.p...9&postcount=10

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 1 september 2022 om 21:37.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2022, 21:51   #5
R. Kipling
Gouverneur
 
Geregistreerd: 28 oktober 2020
Berichten: 1.090
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Het was nogal duidelijk: nog liever een Democrate dan een Trumpiste en rabiate anti-abortioniste.

En de kwestie is uiteraard het feit dat het vooral Trumpisten/wacko alt-right figuren zoals Palin zijn die de primaries gewonnen hebben wel eens verkeerd zou kunnen uitdraaien.
Dat is ook zever hé: van die 27.8% die voor Begich stemde, stemde nadien ruim 55% voor Palin. De rest is gewoon een zot gedacht implementeren in de basis die voor u supportert dat als het niet jij is, ervoor te zorgen dat het ook niet die andere is, die nochthans uit dezelfde partij komt. (aja want dan wordt dat ook bij de volgende verkiezingen uw concurrent in dezelfde regio) Dat gecombineerd met hier en daar "een strijdpunt" waarop ze voor de camera's tijdens een verkiezingsperiode moeten verschillen van elkaar (maar waar men als politieker persoonlijk eigenlijk niet zo erg wakker van ligt: dat pro/anti-abortusgedoe valt daar ook onder).

Als men slim was geweest had men Begich gepusht en Palin, die niet echt het grootste licht is (zelf niet in Alaska), gehouden voor een andere keer en had men Trump ergens anders een kandidaat gegeven. Op die manier had men in Alaska de rest van de republikeinse stemmen kunnen verzilveren, de verkiezingen daar kunnen winnen, Trump wat van dienst kunnen zijn voor de wederdienst en een andere staat het ook wat simpeler kunnen maken. Maar al dat was waarschijnlijk nogal moeilijk om te regelen.
__________________
The society that separates its scholars from its warriors will have its thinking done by cowards and its fighting by fools.

Thucydides (c. 460 – c. 400 BC) ”

Laatst gewijzigd door R. Kipling : 1 september 2022 om 21:53.
R. Kipling is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2022, 22:07   #6
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door R. Kipling Bekijk bericht
Dat is ook zever hé: van die 27.8% die voor Begich stemde, stemde nadien ruim 55% voor Palin. De rest is gewoon een zot gedacht implementeren in de basis die voor u supportert dat als het niet jij is, ervoor te zorgen dat het ook niet die andere is, die nochthans uit dezelfde partij komt. (aja want dan wordt dat ook bij de volgende verkiezingen uw concurrent in dezelfde regio) Dat gecombineerd met hier en daar "een strijdpunt" waarop ze voor de camera's tijdens een verkiezingsperiode moeten verschillen van elkaar (maar waar men als politieker persoonlijk eigenlijk niet zo erg wakker van ligt: dat pro/anti-abortusgedoe valt daar ook onder).

Als men slim was geweest had men Begich gepusht en Palin, die niet echt het grootste licht is (zelf niet in Alaska), gehouden voor een andere keer en had men Trump ergens anders een kandidaat gegeven. Op die manier had men in Alaska de rest van de republikeinse stemmen kunnen verzilveren, de verkiezingen daar kunnen winnen, Trump wat van dienst kunnen zijn voor de wederdienst en een andere staat het ook wat simpeler kunnen maken. Maar al dat was waarschijnlijk nogal moeilijk om te regelen.
Ja, maar uiteindelijk gaat het in de meeste andere staten een Trump wacko (cfr Rep. Mitch McConnell) tegen een Democraat worden.
En we hebben naast Alaska ook Kansas dat de Republikeinen weggestemd heeft met hun anti-abortus narratief.

Mene mene tekel ufarsin
__________________
Ben ik ‘uw volk’?
https://forum.politics.be/showpost.p...9&postcount=10
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2022, 23:03   #7
R. Kipling
Gouverneur
 
Geregistreerd: 28 oktober 2020
Berichten: 1.090
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ja, maar uiteindelijk gaat het in de meeste andere staten een Trump wacko (cfr Rep. Mitch McConnell) tegen een Democraat worden.
En we hebben naast Alaska ook Kansas dat de Republikeinen weggestemd heeft met hun anti-abortus narratief.

Mene mene tekel ufarsin
Trump Wackos? Hebben ze op de linkse drekzenders terug een nieuw modewoordje uitgevonden om hun inferioriteitscomplex in de vitrine te zetten ? Men heeft dat nochthans al eens geprobeerd door ze 'a basket of deplorables' te noemen. Dat is toen heel goed uitgepakt als ik me dat goed kan herinneren.

Ik denk dat de democraten het voor hunzelf ontzettend hard verkorven hebben de afgelopen jaren: niet alleen op gebied van economie, maar ook op gebied van educatie, vax mandates, buitenlands beleid, inflatie, migratie, drugsproblemen, tekorten aan de zotste dingen, benzine die te duur staat, blackouts,...
Kortom, men is er niet alleen in geslaagd om in die twee jaar alles vakkundig naar de filistijnen te helpen, maar ook nog eens de indruk te wekken dat er geen verbetering komt omdat teleprompter-Joe het belangrijker vindt om de seksuele oriëntatie van de perschef van het witte huis te vermelden, dan om een rationeel beleid te voeren: moest FUBAR nog geen definitie hebben, zouden ze er gewoon een foto van zijne kop achter plakken als illustratie... maar daar gaat het niet over.

De verkiezing zal in eerste instantie gaan over de economie en of men dat nu wil of niet dat is waar Trump in uitblonk: dat was rationeel beleid wat voor de doorsnee Amerikaan goed was. Ik zou opnieuw kunnen uitleggen waarom dat dat niet echt het forte is van Biden, Warren, Sanders, Cortez en andere O'Rourkes, maar ik heb zo een vermoeden dat jij dat als het economisch kruim (en ik als economische kruimels) beschouwt. En dat zal een grote impact hebben, of het nu Trump zijn kandidaten zijn of niet. De democraten hebben de afgelopen 2 jaar nu niet echt blijk gegeven van hun economisch savoir faire. Dat is de reden waarom ik ze zeker het huis zie flippen en 230-235 zetels zie halen. Wat de senaat betreft, denk ik dat het iets spannender wordt: daar gok ik op 51-49 of een blijvende 50-50 me de Vice Nonsentient als tiebreaker.

MAGA goed, dat de beste moge winnen
__________________
The society that separates its scholars from its warriors will have its thinking done by cowards and its fighting by fools.

Thucydides (c. 460 – c. 400 BC) ”

Laatst gewijzigd door R. Kipling : 1 september 2022 om 23:20.
R. Kipling is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2022, 23:10   #8
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door R. Kipling Bekijk bericht
Trump Wackos? Hebben ze op de linkse drekzenders terug een nieuw modewoordje uitgevonden om hun inferioriteitscomplex in de vitrine te zetten ? Men heeft dat nochthans al eens geprobeerd door ze ' a baskeg of deplorables' te noemen. Dat is toen heel goed uitgepakt als ik me dat goed kan herinneren.

Ik denk dat de democraten het voor hunzelf ontzettend hard verkorven hebben de afgelopen jaren: niet alleen op gebied van economie, maar ook op gebied van educatie, vax mandates, buitenlands beleid, inflatie, migratie, drugsproblemen, tekorten aan de zotste dingen, benzine die te duur staat, blackouts,...
Kortom, men is er niet alleen in geslaagd om in die twee jaar alles vakkundig naar de filistijnen te helpen, maar ook nog eens de indruk te wekken dat er geen verbetering komt omdat teleprompter-Joe het belangrijker vindt om de seksuele oriëntatie van de perschef van het witte huis te vermelden, dan om een rationeel beleid te voeren: moest FUBAR nog geen definitie hebben, zouden ze er gewoon een foto van zijne kop achter plakken als illustratie... maar daar gaat het niet over.

De verkiezing zal in eerste instantie gaan over de economie en of men dat nu wil of niet dat is waar Trump in uitblonk: dat was rationeel beleid wat voor de doorsnee Amerikaan goed was. Ik zou opnieuw kunnen uitleggen waarom dat dat niet echt het forte is van Biden, Warren, Sanders, Cortez en andere O'Rourkes, mar ik heb zo een vermoeden dat jij dat als het economisch kruim (en ik als economische kruimels) beschouwt. En dat zal een grote impact hebben, of het nu trump zijn kandidaten zijn of niet, de democraten hebben de afgelopen 2 jaar nu niet echt blijk gegeven van hun economisch savoir faire. Dat is de reden waarom ik ze zeker het huis zie flippen en 230-235 zetels zie halen. Wat de senaat betreft, denk ik dat het iets spannender: daar gok ik op 51-49 of een blijvende 50-50 me de Vice Nonsentient als tiebreaker.

MAGA goed, dat de beste moge winnen
Heb je de Mitch McConnell vs Rick Scott niet gevolgd? Dat zijn allebei GOP’ers.
__________________
Ben ik ‘uw volk’?
https://forum.politics.be/showpost.p...9&postcount=10
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2022, 23:35   #9
R. Kipling
Gouverneur
 
Geregistreerd: 28 oktober 2020
Berichten: 1.090
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Heb je de Mitch McConnell vs Rick Scott niet gevolgd? Dat zijn allebei GOP’ers.
Heb ik inderdaad gevolgd. Eerlijk gezegd vind ik het niet echt verstandig om dat voor de camera's te zeggen. Er mogen gerust meerdere fracties in de GOP zijn (dat is een verrijking voor een partij), maar ze doen er dan wel goed aan om dat soort opmerkingen of meningsverschillen intern te bespreken: anders worden die in het zelfde bedje ziek als de democraten.

Of dat waar is, weet ik ook niet: dat is zo'n uitspraak waarvan de tegenstander hoopt dat die waar is, maar eigenlijk is die zonder basis. In beide kampen zitten veel capabele mensen die zich kunnen binden met de gematigde kant van de democraten. Dat sluit natuurlijk niet uit dat in beide kampen van de GOP hier en daar ook oelewappers zitten.
__________________
The society that separates its scholars from its warriors will have its thinking done by cowards and its fighting by fools.

Thucydides (c. 460 – c. 400 BC) ”

Laatst gewijzigd door R. Kipling : 1 september 2022 om 23:36.
R. Kipling is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2022, 23:49   #10
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door R. Kipling Bekijk bericht
Heb ik inderdaad gevolgd. Eerlijk gezegd vind ik het niet echt verstandig om dat voor de camera's te zeggen. Er mogen gerust meerdere fracties in de GOP zijn (dat is een verrijking voor een partij), maar ze doen er dan wel goed aan om dat soort opmerkingen of meningsverschillen intern te bespreken: anders worden die in het zelfde bedje ziek als de democraten.

Of dat waar is, weet ik ook niet: dat is zo'n uitspraak waarvan de tegenstander hoopt dat die waar is, maar eigenlijk is die zonder basis. In beide kampen zitten veel capabele mensen die zich kunnen binden met de gematigde kant van de democraten. Dat sluit natuurlijk niet uit dat in beide kampen van de GOP hier en daar ook oelewappers zitten.
Mitch Mcconnell is een rat, laat ons daar duidelijk over zijn, maar hij is een intelligente rat.

Hij beseft dat:
1. Al die Trump wacko’s mogelijk zoveel weerstand krijgen dat ze net zoals Palin en de Kansas anti-abortion wackos niet verkozen geraken.
2. Enkele MTG’s en Lauren Boeberts zijn ok voor de achterban, maar nu dreigt hij opgezadeld te zitten met alleen maar Trump wacko’s.
En wat die gaan doen is onvoorspelbaar…en dat hebben zijn broodheren niet graag.
__________________
Ben ik ‘uw volk’?
https://forum.politics.be/showpost.p...9&postcount=10
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2022, 04:47   #11
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.567
Standaard

Van in het begin gezegd en geschreven dat de terugdraaiing van Roe wel eens ferm in het nadeel van de republikeinen zou kunnen uitdraaien. Van al het goede waar ze voor stonden is weinig of niets in huis gekomen, of het is door Biden terug gedraaid. Net de slechtste punten zijn overeind gebleven.
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2022, 21:35   #12
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.945
Standaard

Nog een Trump favoriete.

__________________
Ben ik ‘uw volk’?
https://forum.politics.be/showpost.p...9&postcount=10
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2022, 00:46   #13
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.582
Standaard

Tussentijdse verkiezing?

Inheemse Democrate Mary Peltola verslaat Sarah Palin, ooit "running mate" van John McCain, bij verkiezingen in Alaska
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:18.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be