Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Oekraïense oorlog
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Oekraïense oorlog De Russische invasie in Oekraïne en aanverwante onderwerpen

Antwoord
 
Discussietools
Oud 8 augustus 2022, 20:16   #61
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt Bekijk bericht
Ook dat klopt niet. Wat er toen gebeurd is is dat een deel van het Ukrainse leger naar de rebellen is overgelopen.


Ah, jij wil zeggen dat in de Krim het het Oekrainse leger is dat ginder een staatsgreep heeft gedaan, en dan gezegd heeft dat ze bij de Russen wilden aansluiten, en die laatsten waren te gegeneerd om "nee" te zeggen.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2022, 20:16   #62
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt Bekijk bericht
De sovjetunie gelijkstellen met rusland is zowat hetzelfde als zeggen dat West Duitsland hetzelfde is als Nazi Duitsland.
Maar Hitler was een Oostenrijker he

Wat begrijp je niet aan de Soviet Unie was gewoon Rusland dat wingewesten had geannexeerd ? En zelfs Oost Europa maakte deel uit van die wingewesten, dus waar nu de nep-grenzen van Rusland, de Soviet unie en dergelijke lagen, uiteindelijk was "Groot Rusland" het gebied dat ergens in de buurt van Berlijn begon, en in Siberie eindigde he. Dat zat allemaal onder Russische controle. ZELFS al waren de personen die die controle uitvoerden afkomstig van die wingewesten soms.

Laatst gewijzigd door patrickve : 8 augustus 2022 om 20:20.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2022, 20:27   #63
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 10 december 2003
Berichten: 8.043
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht


Ah, jij wil zeggen dat in de Krim het het Oekrainse leger is dat ginder een staatsgreep heeft gedaan, en dan gezegd heeft dat ze bij de Russen wilden aansluiten, en die laatsten waren te gegeneerd om "nee" te zeggen.
Nee niet de Krim. Daar is overigens geen schot gelost.
En elementaire feitenkennis maakt het nogal waarschijnlijk dat de bevolking daar echt wel in grote meerderheid voor aansluiting bij Rusland heeft gekozen.

Het is een overwegend russische bevolking en 'hoorde' enkel bij Ukraine toen het nog een provincie van de Sovjet-Unie was en Krushev - de Ukrainer - Krim aan de provincie Ukraine heeft toegevoegd.


Ik heb het over de sinds 2014 durende oorlog in Donbass.
__________________
Roman soldiers were paid a silver denarius per day. About the size of a silver dime. Job description: brutal hand to hand combat against barbarian hordes.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2022, 20:41   #64
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt Bekijk bericht
Ik heb het over de sinds 2014 durende oorlog in Donbass.
Ah, ja juist. Dat kan geen kat wat schelen he. Dat is een lokale affaire.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2022, 20:42   #65
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 10 december 2003
Berichten: 8.043
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Maar Hitler was een Oostenrijker he

Dat versterkt enkel mijn punt, De meeste sovjet-leiders waren geen Russen.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Wat begrijp je niet aan de Soviet Unie was gewoon Rusland dat wingewesten had geannexeerd ? En zelfs Oost Europa maakte deel uit van die wingewesten, dus waar nu de nep-grenzen van Rusland, de Soviet unie en dergelijke lagen, uiteindelijk was "Groot Rusland" het gebied dat ergens in de buurt van Berlijn begon, en in Siberie eindigde he. Dat zat allemaal onder Russische controle. ZELFS al waren de personen die die controle uitvoerden afkomstig van die wingewesten soms.
Ik zie dat zo niet. In mijn ogen was in de sovjet-unie trouw aan de partij niet aan een bepaalde subnationaliteit de manier om vooruit te geraken.

Ook het hedendaagse rusland is een mengelmoes van culturen. Ja de 'Russen' zijn de grootste groep maar er zijn er vele anderen.

En personen afkomstig van een wingewest? Insinueer je hiermee dat Stalin de Georgier of Krushev de Ukrainer marionetten waren die ergens door een geheimzinnige Russische lobby die de echte macht had gecontroleerd werden? Seriously?
__________________
Roman soldiers were paid a silver denarius per day. About the size of a silver dime. Job description: brutal hand to hand combat against barbarian hordes.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2022, 21:17   #66
Erw
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 17.406
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Het is niet de NATO zelf die zijn grenzen verschuift: het zijn landen die erbij aansluiten. Dat is geen "veroveringstocht" van de NATO he.
Maar je blijft maar negeren dat die landen aansluiting zoeken om dezelfde reden dat Wallonie wil dat Belgie blijft: om afgepakt eigendom van een andere contrei te bemachtigen.
De Westerse regimes KOCHTEN zich invloed in Oostbloklanden.
Het waren vooral netto ontvangers van EU geld.
Vandaar mijn terminologie: geen militair front, maar een Sinterklaasfront.
Aanhang kopen, is wat overheid doet. Dit is hetzelfde op grotere schaal dan 1 contrei / land.
Regime na regime van ex Oostbloklanden hebben ze zitten omkopen, met geld afgepakt in landen van de "EU kernlanden".
Dat Oekrainse regime loopt de Westerse regimes achterna voor hun geld, op dezelfde manier als een hond die achter een been loopt.
Toch blijf je de Westerse regimes als "passieven" aanduiden. Alsof ze langs de zijlijn stonden te kijken naar de voetbalmatch. De realiteit: ze kochten spelers om. Dat is niet neutraal he.
__________________
De valse beloftes over NATO expansie van Westen aan Gorbachev. https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef:
http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Voor de speculant-spaarder: buy when negativism, and sell when positivism rules the propaganda. Niet omgekeerd.

Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2022, 06:50   #67
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.417
Standaard

oeps...
https://dissident.one/2022/08/08/oek...reert-verslag/

Misschien moeten we de Russen wel een handje helpen tegen die Oekraïense gloeiende idioten?
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment

Laatst gewijzigd door Skobelev : 9 augustus 2022 om 06:51.
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2022, 21:31   #68
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.819
Standaard

Er staat luidens berichtgeving steeds meer Russische artillerie in de directe omgeving van dat kernparkDie schieten op de Oekrainers die niet zo ver weg zijn(wegens in eigen land,weet je wel,sommigen zouden dat al eens vergeten hier).Tevens zijn op de terreinen Russische luchtafweerinstallaties in opbouw....Deze zijn feitelijk onkwetsbaar voor gelijk welke Oekrainse tegenaktie maar kunnen straks de Oekrainse luchtmacht (steeds aktiever aan het worden)ongelofelijk hinderen.

Het is duidelijk,de wanhopige Russen hebben een methode gevonden om tenminste een deel van hun zwaarder materieel "veilig" en inzetbaar te houden.....
Ander berichten spreken van nogal verregaande "beveiliging" van de installaties mbv van mijnen ....Het (Oekrainse) personeel van de centrale zit min of meer gevangen op het werk....


Even dacht ik,enkele dagen geleden,dat er "andere machten" bezig waren zotte dingen te doen....Het is echter een zet op het schaakbord vanuit het Kremlin natuurlijk.

Er is de kans dat "het buitenland" zich,om "rampen" te voorkomen ,gaat bemoeien en Oekraine eventueel dwingt om inschikkelijk te gaan zijn aangaande het opgeven van territorium of.........

En anders kan een deel van de Russische artillerie ,eindelijk,eens veilig rond blijven schieten overal......

Het kan zelfs passen in het opvoeren van de druk in een poging tot "regime change" in Oekraine,hetgeen Moskou uitdrukkelijk wenst.

Meedogenloze spelers doen meedogenloze zetten.....


Dit wordt nog een moeilijke voor Kiev

Laatst gewijzigd door kelt : 9 augustus 2022 om 21:37.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2022, 10:22   #69
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Citaat:
Het zette de IAEA ertoe aan te waarschuwen voor het “zeer reële risico van een nucleaire ramp”.
https://www.hln.be/buitenland/russen...dure~ae4b1ed9/
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2022, 11:08   #70
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erw Bekijk bericht
Maar je blijft maar negeren dat die landen aansluiting zoeken om dezelfde reden dat Wallonie wil dat Belgie blijft: om afgepakt eigendom van een andere contrei te bemachtigen.
Ik blijf dat negeren omdat dat niet de belangrijkste reden is. Mocht "op andermans afgepakte goed teren" de hoofdreden geweest zijn, dan waren ze communistisch gebleven he.

Laatst gewijzigd door patrickve : 10 augustus 2022 om 11:09.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2022, 19:45   #71
Svennies
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 8 april 2008
Locatie: Mechelen
Berichten: 22.819
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt Bekijk bericht
De sovjetunie <> Rusland.
Stalin : Georgier.
Krushev : Ukraine.
Brezhnev: Ukraine
Andropov: Opgevoed door een joods koppel.

De sovjetunie gelijkstellen met rusland is zowat hetzelfde als zeggen dat West Duitsland hetzelfde is als Nazi Duitsland.

Overigens iedereen geeft toe dat Georgie de oorlog daar begonnen is. Zelfs de EU...
En nu is Rusland de oorlog begonnen hé ,dat geeft ook iedereen toe, zelfs de EU...

Als het Warschau pact destijds zo veel belovend was voor de Russische satellietstaten ,waarom zijn ze allemaal dan op hun beurt gaan lopen...

Laatst gewijzigd door Svennies : 10 augustus 2022 om 19:48.
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2022, 20:04   #72
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.876
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
En nu is Rusland de oorlog begonnen hé ,dat geeft ook iedereen toe, zelfs de EU...

Als het Warschau pact destijds zo veel belovend was voor de Russische satellietstaten ,waarom zijn ze allemaal dan op hun beurt gaan lopen...
Gaan lopen: omwille van het
GELD
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2022, 20:56   #73
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Ardennees's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2004
Locatie: aan lager wal
Berichten: 13.520
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Er staat luidens berichtgeving steeds meer Russische artillerie in de directe omgeving van dat kernparkDie schieten op de Oekrainers die niet zo ver weg zijn(wegens in eigen land,weet je wel,sommigen zouden dat al eens vergeten hier).Tevens zijn op de terreinen Russische luchtafweerinstallaties in opbouw....Deze zijn feitelijk onkwetsbaar voor gelijk welke Oekrainse tegenaktie maar kunnen straks de Oekrainse luchtmacht (steeds aktiever aan het worden)ongelofelijk hinderen.

Het is duidelijk,de wanhopige Russen hebben een methode gevonden om tenminste een deel van hun zwaarder materieel "veilig" en inzetbaar te houden.....
Ander berichten spreken van nogal verregaande "beveiliging" van de installaties mbv van mijnen ....Het (Oekrainse) personeel van de centrale zit min of meer gevangen op het werk....


Even dacht ik,enkele dagen geleden,dat er "andere machten" bezig waren zotte dingen te doen....Het is echter een zet op het schaakbord vanuit het Kremlin natuurlijk.

Er is de kans dat "het buitenland" zich,om "rampen" te voorkomen ,gaat bemoeien en Oekraine eventueel dwingt om inschikkelijk te gaan zijn aangaande het opgeven van territorium of.........

En anders kan een deel van de Russische artillerie ,eindelijk,eens veilig rond blijven schieten overal......

Het kan zelfs passen in het opvoeren van de druk in een poging tot "regime change" in Oekraine,hetgeen Moskou uitdrukkelijk wenst.

Meedogenloze spelers doen meedogenloze zetten.....


Dit wordt nog een moeilijke voor Kiev
Vanuit mijn luie zetel thuis zou ik zeggen: misschien kunnen de Oekraïners de centrale omsingelen, en/of aanvoer van munitie voor de aldaar verblijvende Russissche troepen verhinderen. Anders zie ik ook niet meteen een oplossing.
__________________
Citaat:
Ivan DeVadder in "De keien vd Wetstraat"14/09/07: vindt u zichzelf 1 van de keien van de Wetstraat?
-Louis Tobback: goh, dat is niet aan mij om dat uit te maken
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2022, 15:31   #74
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.224
Standaard nucleair terrorisme

(herhaling)
https://t.me/rocknrollgeopolitics/4393
Glazyev hits the heart of the matter:

"Zelensky, at the direction of Washington, is blackmailing the Russian
leadership by shelling Zaporozhye nuclear power plant. The essence of
blackmail was expressed by the G7 foreign ministers, who demanded that
Russia return this nuclear power plant to Nazi control.”

“In fact, this is nuclear terrorism on the part of US & satellites. The essence
of this blackmail is: either you hand over Energodar to the puppet regime, or
it blows up a nuclear power plant with catastrophic environmental
consequences for SE Europe including Ukraine.”

“What is this if not nuclear terrorism? And, judging by the real shelling of the
Zaporozhye NPP from American guns controlled by the Pentagon, this
terrorism is moving into the category of crimes against humanity. This is how
it should be said at UN Security Council.”
.
.
Over het nucleair terrorisme gepleegd door Washington in Zaporozhye (Oekraïne).

Zaporizhzhia Nuclear Power Plant

Sergei Glaziev is afkomstig van Zaporozhye.

(fig.)
Bijgevoegde afbeelding(e)
 
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2022, 16:53   #75
looneytoon1975
Burgemeester
 
looneytoon1975's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juni 2007
Berichten: 532
Standaard

All part of a greater strategy my friends, a strategy weaved beyond all civillian comprehension...
looneytoon1975 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2022, 16:57   #76
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.876
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Homelander Bekijk bericht
De kerncentrale zou best onder VN-controle komen voor de veiligheid van iedereen.
Dat is ook het voorstel van Zelensky en de VS maar uiteraard weigert Rusland dit.

https://www.france24.com/en/europe/2...sive-grinds-on



Nu gebruikt Rusland die centrale als militaire basis en opslagruimte en beschiet ze van daaruit de Oekraiense steden aan de overkant van de Dniepr, Nikopol en Marianets.
Waar blijft Amnesty International nu? Een nucleaire centrale als schild gebruiken, is dat goed te keuren?



Rusland houdt die centrale (en de operatoren) in principe gegijzeld en dreigt er zelfs mee om die centrale op te blazen moest een Oekraiens offensief succesvol zijn.

Puur terrorisme dus, zoals gewoonlijk bij Rusland.

En ondertussen bedreigt mini-Poetin Kloon Dmitry Medvedev op Social Media ook Europese kerncentrales :

Blaffende honden bijten niet.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2022, 17:23   #77
looneytoon1975
Burgemeester
 
looneytoon1975's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juni 2007
Berichten: 532
Standaard

https://www.standaard.be/cnt/dmf20220120_93602113

De exacte link kan veranderen omdat dit een onderdeel is van een blog - en ik kan elk gezeik missen over mijn onkunde om hier een hard-link te plaatsen.

De titel luidt:

"Live Oekraïne | Rusland bereid militairen rond kerncentrale Zaporizja terug te trekken"

Dit maakt mij meer ongerust. Rusland kennende - het zijn geen lompe apen - lijken mij een plan te ontwikkelen om een nucleair incident te bewerkstelligen.

Hoe staat de windrichting de komende dagen? Kan een "accidentje" zonder het sabotage te noemen, en deel van de Oekraïense strijdkrachten, en misschien bij bonus wat burgers richting het Westen elimineren.

Ik zie op de weerkaart vooral een Oostelijke windrichting. Dan heeft Poetin zijn atoombommeke, zonder dat we kunnen "terugslaan".

Hopelijk ben ik ferm mis in deze redenering
looneytoon1975 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2022, 17:35   #78
satiper
Minister-President
 
satiper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Berichten: 4.899
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door looneytoon1975 Bekijk bericht
https://www.standaard.be/cnt/dmf20220120_93602113

De exacte link kan veranderen omdat dit een onderdeel is van een blog - en ik kan elk gezeik missen over mijn onkunde om hier een hard-link te plaatsen.

De titel luidt:

"Live Oekraïne | Rusland bereid militairen rond kerncentrale Zaporizja terug te trekken"

Dit maakt mij meer ongerust. Rusland kennende - het zijn geen lompe apen - lijken mij een plan te ontwikkelen om een nucleair incident te bewerkstelligen.

Hoe staat de windrichting de komende dagen? Kan een "accidentje" zonder het sabotage te noemen, en deel van de Oekraïense strijdkrachten, en misschien bij bonus wat burgers richting het Westen elimineren.

Ik zie op de weerkaart vooral een Oostelijke windrichting. Dan heeft Poetin zijn atoombommeke, zonder dat we kunnen "terugslaan".

Hopelijk ben ik ferm mis in deze redenering
Ik hoop het samen met u, maar kernenergie in de huidige vorm is dansen met de duivel. Misschien noodzakelijk geworden door ons aantal (7a8 miljard intussen).
Toch liefst zo snel mogelijk alternatieven, zodat we dit asap kunnen beperken tot een absoluut minimum.
Het is één van de zovele redenen.
Post 82 is een andere
__________________
http://forum.politics.be/showthread.php?t=175515 optimaal aantal mensen
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2022, 17:57   #79
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.876
Angry

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door looneytoon1975 Bekijk bericht
https://www.standaard.be/cnt/dmf20220120_93602113

De exacte link kan veranderen omdat dit een onderdeel is van een blog - en ik kan elk gezeik missen over mijn onkunde om hier een hard-link te plaatsen.

De titel luidt:

"Live Oekraïne | Rusland bereid militairen rond kerncentrale Zaporizja terug te trekken"

Dit maakt mij meer ongerust. Rusland kennende - het zijn geen lompe apen - lijken mij een plan te ontwikkelen om een nucleair incident te bewerkstelligen.

Hoe staat de windrichting de komende dagen? Kan een "accidentje" zonder het sabotage te noemen, en deel van de Oekraïense strijdkrachten, en misschien bij bonus wat burgers richting het Westen elimineren.

Ik zie op de weerkaart vooral een Oostelijke windrichting. Dan heeft Poetin zijn atoombommeke, zonder dat we kunnen "terugslaan".

Hopelijk ben ik ferm mis in deze redenering
De meeste Russen zijn wél lompe apen: ga het eens vragen in de hotels in Brugge & in Gent.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2022, 23:20   #80
looneytoon1975
Burgemeester
 
looneytoon1975's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juni 2007
Berichten: 532
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
De meeste Russen zijn wél lompe apen: ga het eens vragen in de hotels in Brugge & in Gent.
Nee hoor, vooral gehoorzame apen. Alles voor moedertje Rusland... zolang het maar bij een oefening blijft... in het ergste geval een "speciale operatie"
looneytoon1975 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:52.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be