Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 16 september 2022, 13:42   #41
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
De KULeuven is een private vereniging. Een heel grote weliswaar, die vooral met overheidsgeld werkt, maar toch. Als de hoofdkaas van die vereniging zegt "gene Tom in mijn kot" is dat die zijn volste recht.
Maar dat is helemaal niet hoe het werkt. Een privé vereniging mag helemaal niet vrij kiezen wie men al dan niet toelaat.

Als de KU Leuven beslist geen zwarten meer toe te laten, zou het kot meteen te klein zijn. Zou jij dat ook verdedigen met het argument 'het is een private vereniging'?

Nu, ik ben van mening dat private verenigingen (echte private verenigingen, niet halve zoals een universiteit) volledig het recht moeten hebben uit te sluiten wie ze willen.

Geen mannen tijdens bepaalde zwemuren (mits het zwembad niet met gemeenschapsgeld wordt gesteund)? Geen probleem.

Geen zwarten in het zwembad? Geen probleem.

Geen vrouwen in dit café? Geen probleem.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2022, 13:47   #42
dalibor
Secretaris-Generaal VN
 
dalibor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 mei 2014
Berichten: 20.867
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Maar dat is helemaal niet hoe het werkt. Een privé vereniging mag helemaal niet vrij kiezen wie men al dan niet toelaat.

Als de KU Leuven beslist geen zwarten meer toe te laten, zou het kot meteen te klein zijn. Zou jij dat ook verdedigen met het argument 'het is een private vereniging'?

Nu, ik ben van mening dat private verenigingen (echte private verenigingen, niet halve zoals een universiteit) volledig het recht moeten hebben uit te sluiten wie ze willen.

Geen mannen tijdens bepaalde zwemuren (mits het zwembad niet met gemeenschapsgeld wordt gesteund)? Geen probleem.

Geen zwarten in het zwembad? Geen probleem.

Geen vrouwen in dit café? Geen probleem.
Ik denk dat je inschrijving als student en komen spreken als gastspreker in een college hier dooreen haalt.

Het gaat eigenlijk om een situatie waarbij hij in de les van een prof komt spreken en dus iets mag komen vertellen aan studenten zoals een docent dat mag.

En een universiteit is vrij om te werven wie ze wil, en niet te werven wie ze niet wil.

Niet zomaar natuurlijk, maar bij een vertegenwoordiger van een partij zoals het VB is daar uiteraard grond voor.
__________________
Think I forgot
how to be happy.
Something I'm not
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2022, 13:48   #43
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Ik denk dat je inschrijving als student en komen spreken als gastspreker in een college hier dooreen haalt.
Denkt u dat een universiteit zou wegkomen met de boodschap: wij willen enkel blanke gastsprekers?


Voor de duidelijkheid: ik stel niet dat de universiteit TVG moest uitnodigen hé. Ik weerleg enkel het standpunt dat een privé organisatie volledig vrij kan kiezen.

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 16 september 2022 om 13:51.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2022, 13:49   #44
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Niet zomaar natuurlijk, maar bij een vertegenwoordiger van een partij zoals het VB is daar uiteraard grond voor.
Wat bedoel je hiermee?
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2022, 13:55   #45
dalibor
Secretaris-Generaal VN
 
dalibor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 mei 2014
Berichten: 20.867
Standaard

Een partij die strafrechtelijk is veroordeeld en die louter voor de vorm van naam is veranderd.

En naar ik aanneem de brede kloof tussen hetgeen de KULeuven voorstaat en hetgeen het VB voorstaat.
__________________
Think I forgot
how to be happy.
Something I'm not
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2022, 13:58   #46
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Een partij die strafrechtelijk is veroordeeld en die louter voor de vorm van naam is veranderd.

En naar ik aanneem de brede kloof tussen hetgeen de KULeuven voorstaat en hetgeen het VB voorstaat.
Als een onderwijsinstelling op systematische wijze bepaalde partijen wel uitnodigt en andere niet, vind ik dat toch redelijk problematisch.

Zeker omdat het geen privé universiteiten zijn. Ze worden grotendeels door de staat gefinancierd.

Een zelfbedruipende onderwijsinstelling doet wat mij betreft wat ze wil.

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 16 september 2022 om 13:58.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2022, 14:01   #47
dalibor
Secretaris-Generaal VN
 
dalibor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 mei 2014
Berichten: 20.867
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Als een onderwijsinstelling op systematische wijze bepaalde partijen wel uitnodigt en andere niet, vind ik dat toch redelijk problematisch.

Zeker omdat het geen privé universiteiten zijn. Ze worden grotendeels door de staat gefinancierd.
Dat opent een interessant vraagstuk naar de vrijheid van onderwijs in ons bestel. Want de KULeuven is dan wel grotendeels met overheidsgeld betoelaagd, het is geen openbare universiteit zoals die van Gent. Ze heeft een katholiek project dat uiteraard botst met de uitgangspunten van dhet VB-programma.

Ik heb over die tegenstrijdigheid tussen katholiek zijn en aanhanger van het VB boeiende discussies gehad van Jan Van den Berghe. Maar die heb ik nu al lang niet meer gezien op dit forum.
__________________
Think I forgot
how to be happy.
Something I'm not
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.

Laatst gewijzigd door dalibor : 16 september 2022 om 14:02.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2022, 14:08   #48
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Dat opent een interessant vraagstuk naar de vrijheid van onderwijs in ons bestel. Want de KULeuven is dan wel grotendeels met overheidsgeld betoelaagd, het is geen openbare universiteit zoals die van Gent. Ze heeft een katholiek project dat uiteraard botst met de uitgangspunten van dhet VB-programma.

Ik heb over die tegenstrijdigheid tussen katholiek zijn en aanhanger van het VB boeiende discussies gehad van Jan Van den Berghe. Maar die heb ik nu al lang niet meer gezien op dit forum.
Het VB is heel wat katholieker dan de PVDA.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2022, 14:15   #49
dalibor
Secretaris-Generaal VN
 
dalibor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 mei 2014
Berichten: 20.867
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Het VB is heel wat katholieker dan de PVDA.
Maar is Peter Mertens of Raoul Hedebouw al een gastcollege komen geven?
__________________
Think I forgot
how to be happy.
Something I'm not
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.

Laatst gewijzigd door dalibor : 16 september 2022 om 14:15.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2022, 14:16   #50
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Maar is Peter Mertens of Raoul Hedebouw al een gastcollege komen geven?
Vervang PVDA dan door Vooruit.

Ik vermoed dat de meeste partijen toch wel eens aan bod komen tijdens gastcolleges bij een richting politieke wetenschappen.

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 16 september 2022 om 14:17.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2022, 14:18   #51
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Een partij die strafrechtelijk is veroordeeld en die louter voor de vorm van naam is veranderd.
Wat is dan het ergste ? Dat die een lezing geeft, of dat die aan verkiezingen mag deelnemen ? Het is raar dat er daar nog geen gerechtelijke stappen tegen genomen zijn, tegen het aan de verkiezingen mogen deelnemen van een door het gerecht verboden partij....
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2022, 14:20   #52
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Dat opent een interessant vraagstuk naar de vrijheid van onderwijs in ons bestel. Want de KULeuven is dan wel grotendeels met overheidsgeld betoelaagd, het is geen openbare universiteit zoals die van Gent. Ze heeft een katholiek project dat uiteraard botst met de uitgangspunten van dhet VB-programma.

Ik heb over die tegenstrijdigheid tussen katholiek zijn en aanhanger van het VB boeiende discussies gehad van Jan Van den Berghe. Maar die heb ik nu al lang niet meer gezien op dit forum.
Het punt is dat als een universiteit pretendeert om "politieke wetenschappen" te doceren en het ondenkbaar zou vinden om de voorzitter van een van de meest succesvolle politieke organisaties van het land aan het woord te laten, ze zich toch een beetje belachelijk maakt. Het is een beetje alsof je beweert computerwetenschappen te onderwijzen en Bill Gates of Steve Jobs zou weren uit uw gastsprekers, he.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2022, 14:27   #53
dalibor
Secretaris-Generaal VN
 
dalibor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 mei 2014
Berichten: 20.867
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Het punt is dat als een universiteit pretendeert om "politieke wetenschappen" te doceren en het ondenkbaar zou vinden om de voorzitter van een van de meest succesvolle politieke organisaties van het land aan het woord te laten, ze zich toch een beetje belachelijk maakt. Het is een beetje alsof je beweert computerwetenschappen te onderwijzen en Bill Gates of Steve Jobs zou weren uit uw gastsprekers, he.
Die politieke strekking moet aan bod komen, uiteraard. Maar dat hoeft niet door een gastcollege van Van Grieken zelf. Zoals een college over psychopathie bij de faculteit psychologie niet per se dmv een gastles van freddy Horion moet.
__________________
Think I forgot
how to be happy.
Something I'm not
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2022, 15:27   #54
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Die politieke strekking moet aan bod komen, uiteraard.
Het gaat niet over de politieke strekking he, het gaat over het vak om politieker te worden, ttz, "hoe grabbel je stemmen". Dan kan je toch een van de meest succesvolle mensen in het vakgebied best gebruiken om daarover een uiteenzetting komen te geven ? Echte mensen in het vak aan het woord. Dat is toch een beetje de zin van een opleiding he. Mocht je in het vak "ijzerconstructies" meneer Eiffel kunnen laten spreken, dan is dat toch bijzonder interessant ? En nee, niet "de Eiffel toren laten spreken" he.

Voor zover ik het begreep, is Tom komen uitleggen hoe een cordon kan gebruikt worden om veel stemmen mee te halen.

Laatst gewijzigd door patrickve : 16 september 2022 om 15:36.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:25.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be