Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Oekraïense oorlog
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Oekraïense oorlog De Russische invasie in Oekraïne en aanverwante onderwerpen

Antwoord
 
Discussietools
Oud 25 september 2022, 08:32   #1
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.994
Standaard Heeft Europa, en bij uitbreiding het westen een "Russenfobie"?

China en India roepen voor VN op tot onderhandelde oplossing voor oorlog in Oekraïne, Rusland beschuldigt Westen van "russofobie"

https://www.msn.com/nl-be/nieuws/oth...c083a46baa2b81


De afgelopen dagen lieten heel wat westerse landen de kans niet liggen om tijdens hun toespraak voor de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties in New York hun ongenoegen te uiten over de Russische invasie in Oekraïne.

Zo omschreef Frans president Emmanuel Macron zijn Russische ambtgenoot Vladimir Poetin als iemand die geen respect heeft voor grenzen. "Wie de inval in Oekraïne niet veroordeelt, draagt een historische verantwoordelijkheid", richtte Macron zich tot landen die zich neutraal opstellen.

Hopelijk staan wij aan de goede kant van de geschiedenis.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2022, 09:01   #2
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.200
Standaard

Er is een verschil tussen Rusland-fobie (land, als regime gezien) en Russen-fobie.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2022, 09:10   #3
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 22.757
Standaard

Het is niet dat we de grenzen willen sluiten voor de Russen
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2022, 09:25   #4
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.608
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Er is een verschil tussen Rusland-fobie (land, als regime gezien) en Russen-fobie.
Ik wacht op Godot en de eerste 4 russen waarmee een gesprek in groep kan gevoerd worden zonder te ontaarden in onaangename luidruchtige atmosfeer.
Dat lukte tot heden slechts met een jonger echtpaar hier, plus dat was ook nog voor de Russische poging tot bezetting van Ukraine.
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2022, 09:25   #5
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.443
Standaard

Uiteraard, politiekers, Amerikanen op kop, willen ons al 80 jaar laten geloven dat de Russen de vijand zijn.
We hadden beter de relaties verbeterd en geprobeerd vrienden te worden ipv ze te constant te demoniseren en in de verdediging te drijven.
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2022, 09:29   #6
satiper
Minister-President
 
satiper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Berichten: 4.899
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
China en India roepen voor VN op tot onderhandelde oplossing voor oorlog in Oekraïne, Rusland beschuldigt Westen van "russofobie"

https://www.msn.com/nl-be/nieuws/oth...c083a46baa2b81


De afgelopen dagen lieten heel wat westerse landen de kans niet liggen om tijdens hun toespraak voor de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties in New York hun ongenoegen te uiten over de Russische invasie in Oekraïne.

Zo omschreef Frans president Emmanuel Macron zijn Russische ambtgenoot Vladimir Poetin als iemand die geen respect heeft voor grenzen. "Wie de inval in Oekraïne niet veroordeelt, draagt een historische verantwoordelijkheid", richtte Macron zich tot landen die zich neutraal opstellen.

Hopelijk staan wij aan de goede kant van de geschiedenis.

Wat vandaag de goede kant van de geschiedenis is, kan morgen anders zijn en omgekeerd (zie bvb koning Leopold die van held naar schurk evolueerde doorheen de tijd).

DE WAARHEID is moeilijk te achterhalen.
Een optelsom van vele verschillende individuele waarheden, zoiets?

Je ziet dat al op dit eigenste forum waar zelden eensgezindheid bekomen wordt.
Meestal wordt de individuele waarheid bepaald door individuele belangen.

In dat kader kan men vanuit westerse kant (als men zich heel hard inspant) misschien begrip opbrengen voor de waarheid van de Russen.
Natuurlijk is het veel gemakkelijker onze eigen waarheid (die zijn wortels in onze belangen heeft) te begrijpen. Meestal komt men niet verder dan zijn eigen waarheid, meteen een reden waarom conflicten soms zeer fel kunnen escaleren.

Als je dat graag vermijd ben je best dat je in rustiger tijden afspraken maakt over hoe zich te gedragen bij conflict.
In het verleden zijn al inspanningen op dat vlak geleverd.
Volgens die afspraken lijkt het er heel sterk op (als de berichtgeving die ons bereikt klopt) dat het Rusland is die zich het meest schuldig maakt aan het schenden van die afspraken.

Ik heb hier ook geen weegschaal staan die dat soort zaken juist kan afwegen.
Maar mijn eigen natte vingerwerk geeft aan dat de schuldverhouding 95/5% is (ten nadele van Rusland)

Dus als we er ooit in slagen om mondiaal tot een sluitende gedragscode te komen denk ik dat dat ongeveer de verhoudingen zouden kunnen zijn die er uit zouden kunnen komen.
De oproep van Macron (en anderen) lijkt me in deze dan ook terecht.

Probleem is wel dat het westen in andere conflicten wel eens van krommen haas gebaard heeft, of zelfs aan de verkeerde kant ging staan (hetgeen nu voor sommigen het excuus voorziet om gelijkaardig te doen).

Soms moeten morele waarden ook hier wel eens plaats maken voor belangen (die dan plots zwaarder wegen dan de morele principes).

Maar op basis van huidige algemeen (mondiaal) aanvaarde principes en op basis van wat ons bereikt aan informatie lijkt het me wel dat we momenteel aan de goede kant van de geschiedenis staan.
__________________
http://forum.politics.be/showthread.php?t=175515 optimaal aantal mensen
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2022, 09:42   #7
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.057
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Uiteraard, politiekers, Amerikanen op kop, willen ons al 80 jaar laten geloven dat de Russen de vijand zijn.
We hadden beter de relaties verbeterd en geprobeerd vrienden te worden ipv ze te constant te demoniseren en in de verdediging te drijven.
De Russen hebben dan ook altijd al hun uiterste best gedaan om over te komen als een vrijheidsberovende mogendheid. Toen ze in 1944/45 gans Oost-Europa onder de voet liepen in hun strijd tegen Nazi-Duitsland werd op de conferenties van Yalta en Potsdam er telkens door Churchill en Roosevelt/Truman er hard op aangedrongen dat in die door hen (de Russen) bevrijde landen er vrije parlementaire meerpartijen-verkiezingen zouden gehouden worden. Dat werd door de Russki’s nooit toegestaan. Waar Russen de kans krijgen om de macht in handen te krijgen wordt de vrijheid verstikt.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2022, 10:03   #8
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.608
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
De Russen hebben dan ook altijd al hun uiterste best gedaan om over te komen als een vrijheidsberovende mogendheid. Toen ze in 1944/45 gans Oost-Europa onder de voet liepen in hun strijd tegen Nazi-Duitsland werd op de conferenties van Yalta en Potsdam er telkens door Churchill en Roosevelt/Truman er hard op aangedrongen dat in die door hen (de Russen) bevrijde landen er vrije parlementaire meerpartijen-verkiezingen zouden gehouden worden. Dat werd door de Russki’s nooit toegestaan. Waar Russen de kans krijgen om de macht in handen te krijgen wordt de vrijheid verstikt.
Bloedeigen ervaring met heel wat medemensen heeft me overtuigd dat het de aard van het beestje is.
Uiteraard met diverse gradaties meer of minder: Italianen praten met hun armen en handen, Fransen leuteren dat het een plezier is, Vlonderaars hebben een taal minderwaardigheidscomplex, Honkies zijn oblivious...
Om te besluiten met Brel en Les Bourgeois:

… Jojo parle de Voltaire, Et Pierre de Casanova...
Et moi, moi, moi qui suis resté le plus fier
Moi, moi je parle encore de moi…
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2022, 10:31   #9
Philemon
Provinciaal Gedeputeerde
 
Philemon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 november 2021
Berichten: 830
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Uiteraard, politiekers, Amerikanen op kop, willen ons al 80 jaar laten geloven dat de Russen de vijand zijn.
We hadden beter de relaties verbeterd en geprobeerd vrienden te worden ipv ze te constant te demoniseren en in de verdediging te drijven.
Zijde der mee aant lachen of zo, of hebt teveel Bald & Bankrupt gekeken op YT?

Zelf heb ik hen nooit aan de lijve ondervonden maar wijlen mijn ouders wel. Dus zwijg maar, of vertrek daarheen om vriendjes te worden.
Philemon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2022, 10:41   #10
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.608
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Philemon Bekijk bericht
Zijde der mee aant lachen of zo, of hebt teveel Bald & Bankrupt gekeken op YT?

Zelf heb ik hen nooit aan de lijve ondervonden maar wijlen mijn ouders wel. Dus zwijg maar, of vertrek daarheen om vriendjes te worden.
't Is een braafke in de grond, zenne.
Alleen ietske gefrustreerd dat 'em te oud is om nog mee te mogen volleyballen met de ploeg van de Voil Jeanetten.

Liever ene Skobbe dan vier russen, is mijn devies voor deze zondag.
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".

Laatst gewijzigd door Jay-P. : 25 september 2022 om 10:42.
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2022, 10:41   #11
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
De gemuilkorfde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 maart 2010
Berichten: 14.060
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Uiteraard, politiekers, Amerikanen op kop, willen ons al 80 jaar laten geloven dat de Russen de vijand zijn.
We hadden beter de relaties verbeterd en geprobeerd vrienden te worden ipv ze te constant te demoniseren en in de verdediging te drijven.
En dat terwijl die lieve Poetin dreigt met kernwapens op het Westen te gooien.
Die mens wordt toch altijd misbegrepen.

Een fobie is overigens een onredelijke angst voor iets, bijv. een angst voor spinnen zonder dat er ergens een concrete bedreiging is.
Hier zit je met een schurk die heel het Westen bedreigt met een kernaanval.
__________________
Met zijn nieuwe kiescampagne bewijst de VLD dat 1 april niet tot 1 dag beperkt hoeft te zijn...

Laatst gewijzigd door De gemuilkorfde : 25 september 2022 om 10:54.
De gemuilkorfde is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2022, 10:57   #12
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.580
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Uiteraard, politiekers, Amerikanen op kop, willen ons al 80 jaar laten geloven dat de Russen de vijand zijn.
We hadden beter de relaties verbeterd en geprobeerd vrienden te worden ipv ze te constant te demoniseren en in de verdediging te drijven.
Dat valt zelfs op in de vele politieseries van Amerikaanse bodem (TV/film), de Russen hebben het daar altijd gedaan.

Niet dat ik goedkeur (zeker niet) wat er op huidig ogenblik aan de hand is Rusland/Oekraïne maar...
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 25 september 2022 om 10:58.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2022, 11:22   #13
fcal
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 4 april 2002
Berichten: 8.069
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Bloedeigen ervaring met heel wat medemensen heeft me overtuigd dat het de aard van het beestje is.
Uiteraard met diverse gradaties meer of minder: Italianen praten met hun armen en handen, Fransen leuteren dat het een plezier is, Vlonderaars hebben een taal minderwaardigheidscomplex, Honkies zijn oblivious...
Om te besluiten met Brel en Les Bourgeois:

… Jojo parle de Voltaire, Et Pierre de Casanova...
Et moi, moi, moi qui suis resté le plus fier
Moi, moi je parle encore de moi…
Wat zijn die Honkies? Vergeetachtig van wat of onbewust van wat?
In Zuid-Oost Azië is men eerder de mening toegedaan, dat Honkies brutale Cantonese apen zijn. Maar dat zal u als slaafse taalminderwaardige Vlonderaar wel ontkennen.

Doe Ysengrijn dit hadde ghesproken,
Stont up een hondekijn, hiet Cortoys,
Ende claghede den coninc in Francsoys
(van den vos Reinaerde)
__________________
Het woord 'hond' heeft nooit iemand gebeten - Aristoteles
fcal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2022, 11:24   #14
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.443
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
't Is een braafke in de grond, zenne.
Alleen ietske gefrustreerd dat 'em te oud is om nog mee te mogen volleyballen met de ploeg van de Voil Jeanetten.

Liever ene Skobbe dan vier russen, is mijn devies voor deze zondag.

Een jaar of twintig/dertig geleden was er een opening om de relaties met de Russen naar een westers model te krijgen maar het westen, usa op kop, verkozen de Russen te blijven demoniseren. Kans verkeken.
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2022, 11:26   #15
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.443
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Dat valt zelfs op in de vele politieseries van Amerikaanse bodem (TV/film), de Russen hebben het daar altijd gedaan.

Niet dat ik goedkeur (zeker niet) wat er op huidig ogenblik aan de hand is Rusland/Oekraïne maar...
Vwalla, I rest my case.
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2022, 11:44   #16
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.589
Standaard

Er zijn gelukkig genoeg uitzonderingen maar doorgaans zijn Russen een ruw, brutaal en ongemanierd volk.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2022, 11:55   #17
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.200
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Uiteraard, politiekers, Amerikanen op kop, willen ons al 80 jaar laten geloven dat de Russen de vijand zijn.
We hadden beter de relaties verbeterd en geprobeerd vrienden te worden ipv ze te constant te demoniseren en in de verdediging te drijven.
Zoals Merckel deed.
Zelfs een gaspijp van honderden km lang aangelegd ...
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2022, 12:06   #18
satiper
Minister-President
 
satiper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Berichten: 4.899
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht

Een jaar of twintig/dertig geleden was er een opening om de relaties met de Russen naar een westers model te krijgen maar het westen, usa op kop, verkozen de Russen te blijven demoniseren. Kans verkeken.
Ik denk zelfs iets verder terug, ten tijde van Gorbatsjov, die leek me wel uit het goede hout gesneden (idealist die -denk ik- verlangde naar een wereld waar universele waarden zouden gelden).
Hij had zijn eigen volk (de Russen) echter niet mee omdat die weinig vooruitgang in hun eigen lot bemerkten.
Het westen had er toen denk ik effectief beter aan gedaan om hem wat successen op dat vlak te gunnen (wat economische hulp zodat ook de Rus in de straat mee was met de hogere idealen van hun leider en hem bleef steunen).
Het is anders gelopen.
__________________
http://forum.politics.be/showthread.php?t=175515 optimaal aantal mensen

Laatst gewijzigd door satiper : 25 september 2022 om 12:07.
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2022, 12:23   #19
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
China en India roepen voor VN op tot onderhandelde oplossing voor oorlog in Oekraïne, Rusland beschuldigt Westen van "russofobie"
Het is normaal om een "fobie" te hebben ten aanzien van entiteiten, volkeren, ... die uw vijanden zijn, omdat ze vijandige acties ondernemen he.

Ik denk bijvoorbeeld dat men tijdens en na de 2de wereld oorlog een nazifobie had.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2022, 12:24   #20
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Uiteraard, politiekers, Amerikanen op kop, willen ons al 80 jaar laten geloven dat de Russen de vijand zijn.
We hadden beter de relaties verbeterd en geprobeerd vrienden te worden ipv ze te constant te demoniseren en in de verdediging te drijven.
Eh, wie is er hier met een oorlog begonnen ?
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:21.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be