Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Komt er een staatshervorming tijdens de volgende legislatuur?
JA 11 33,33%
NEEN 22 66,67%
Aantal stemmers: 33. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 2 maart 2021, 17:36   #61
stuyckp
Banneling
 
 
Geregistreerd: 25 juli 2011
Locatie: Hoevenen
Berichten: 15.767
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem Bekijk bericht
Daar hoeft geen vraagteken bij, maar een uitroepteken.
Idd, als een vergadering gedomineerd wordt door bepaalde mensen, is dat doodgewoon hetzelfde zeggen dan dat de anderen te zwak zijn.
Meestal is dat zelfs een teken van zwakte :
- niet luisteren
- eigen standpunten blijven herhalen
- beginnen roepen
- rekken
- onbuigzaam zijn
- het eigen gelijk prediken
- andere standpunten in het belachelijke trekken
- ...

De tactieken van zwakkelingen die gelijk krijgen maar niet hebben.
stuyckp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2021, 19:53   #62
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
BWarrior's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juni 2009
Locatie: België
Berichten: 17.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Wat uiteraard de grote hoop van N-VA is, dan kunnen ze het identitaire weg wegmoffelen en kunnen ze de communautaire trom toch een beetje roffelen bij de verkiezingen.
Dus om de N-VA de pas af te snijden, moet men hun programma uitvoeren?
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2021, 20:42   #63
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.254
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem Bekijk bericht
Toch wel.
In tegenstelling tot de ons omringende landen slaagt het beleid van de Vivaldi regering erin grotere besmettingen te voorkomen, de hospitalen operationeel te houden ook voor niet covid-zorg en het aantal covid doden echt beperkt te houden (in vergelijking met onze buurlanden).
...
Dat is niet de verdienste van de regering, dat is de verdienste van het grootste deel van de bevolking die inziet wat nodig is, en die bereid is tot inspanningen.

Het allerslechtste voorbeeld van heel de corona-crisis was het moment toen De Croo, nog vice toen, die zei:
we gaan alles omdraaien: niet meer zeggen dat niets nog toegelaten is behalve de uitzonderingen daarop, maar wel dat alles toegelaten is, behalve de uitzonderingen daarop.

Toen was de kiem van de tweede golf geplant.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2021, 20:45   #64
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.254
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Het is een opgewaardeerde gemeenteraad die zeer vatbaar is voor populaire druk.

De reeks die u hier post bewijst dat simpelweg. Een andere illustratie: voor rekeningrijden omdat het het fileprobleem oplost. (Weyts)

Tegen rekeningrijden omdat het Vlaams belang het volk opjaagt (Weyts/NVA).

Was de eerdere inzichten dan allemaal zo fout ? Of heeft men geen moed meer om het juiste te doen ?
De nva heeft mee geprobeerd om voor rekeningrijden een draagvlak te vinden.
Het draagvlak is vakkundig gesaboteerd door enkele groenachtige voorbeelden die dachten ervan te profiteren om met iets voor de dag te komen dat zo groen was dat het echt giftig was, namelijk torenhoge rekeningen per gereden km. (je weet wel: de auto is foei ...)

Geen draagvlak bij de bevolking betekent simpelweg politieke zelfmoord als je het toch wil invoeren.

Het zal zeer moeilijk zijn om terug een draagvlak te creëren bij de mensen. Spijtig, want het zou een goede zaak zijn.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 2 maart 2021 om 20:47.
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2021, 20:54   #65
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.254
Standaard

Bij de staatshervormingen van de laatste decennia is "rampenbestrijding" steeds volop bij binnenlandse zakken gebleven. (zelfs doorgetrokken bij de gouverneurs en burgemeesters die nog steeds een dubbele pet dragen: federaal en Vlaams).

Nu is er echter een ramp waarbij maatregelen moeten genomen worden die onder de bevoegdheden van de gemeenschappen en gewesten komen ... het voorbeeld bij uitstek: het onderwijs.

Dan krijg je een enorme knoeiboel, veel tijdverlies, achterbakse kuiperijen enz.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2021, 22:47   #66
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
De nva heeft mee geprobeerd om voor rekeningrijden een draagvlak te vinden.
Het draagvlak is vakkundig gesaboteerd door enkele groenachtige voorbeelden die dachten ervan te profiteren om met iets voor de dag te komen dat zo groen was dat het echt giftig was, namelijk torenhoge rekeningen per gereden km. (je weet wel: de auto is foei ...)

Geen draagvlak bij de bevolking betekent simpelweg politieke zelfmoord als je het toch wil invoeren.

Het zal zeer moeilijk zijn om terug een draagvlak te creëren bij de mensen. Spijtig, want het zou een goede zaak zijn.
draagvlak zoek je niet, je schept dat door de juiste argumenten te maken aan de bevolking.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2021, 00:10   #67
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp Bekijk bericht
Dat heeft er niks mee te maken.
Moest De Wever himself daar zitten, het resultaat was hetzelfde.
Democratische gehalte van dat overleg comité = 0.0
Ik dacht dat jullie argument was dat democratie niet het recht van de sterkste was ? Als het jullie uitkomt wel dus, zoveel is me duidelijk.

Het is een gegeven dat mbt Corona niemand de minst strenge durft te zijn en dus wint altijd degene die het strengst wil zijn.
Dat zag je al toen Jambon zijn huis in brand stond. Achteraf bleek dat hij gelijk had, maar hij werd geframed en de perceptie was gemaakt.
Er is een groot verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen.
Ik ben er vrij zeker van dat er gewoon argumenten op tafel gesmeten worden die Jambon en co overtuigen om mee te gaan met FVD en De Croo.

Dat heeft niks met de sterkste te maken.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2021, 08:16   #68
werkman
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 5 december 2014
Berichten: 6.830
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik ben er vrij zeker van dat er gewoon argumenten op tafel gesmeten worden die Jambon en co overtuigen om mee te gaan met FVD en De Croo.

Dat heeft niks met de sterkste te maken.

Ik waag mij niet meer om een standpunt te verkondigen.
Toen ik werkte voor de roverheid kreeg ik per afgelegde km 7 Bf in dienstopdracht. Maar die kilometers werden verrekend vanaf de standplaats in Brussel. Dus moest ik in een of ander rattenhol in de periferie van Brussel onderzoek verrichten ter plaatse dan kwam ik meestal niet aan 200 Bf onkostenvergoeding. De rest van de kosten voor eigen wagen gebruik kon je zelf ophoesten. Kreeg je een ongeval en was je in fout dan kon je het vergeten.
Als ik nu vergelijk met vroeger dan zijn de werknemers echte koningen.
Maar ik moei mij niet. Ik benijd hen zelfs niet. Ze zijn en blijven slachtoffers.
Wat ik wel denk; overwegende de kostprijs van de geplande werken; is dat die aderlatingen gezocht zijn. Alles moest gebeuren in Hellhole Brussel.
Vroeger in de Middeleeuwen zei men dat alle wegen naar Rome leidden.
Wel ondanks die vaststelling zitten we hier in dit land met een bomtrechter die nog eeuwen de room van onze soep zal opeisen. Punt.
Dit is geen land meer. Dit is een hoofdstad van een continent waar vreemdelingen baas zullen worden. En onze politiekers kijken er naar en...........dommelen verder.
Ooit gaat die vetbol ontploffen. Ik hoop dat ik er niet meer zal zijn dan.
Dit land is geen cent nog waard. Dus laat ze maar verder gooien met hun miljarden. Hitler deed hetzelfde. Uiteindelijk kon je met dat bijdrukken met een volle kruiwagen bankbiljetten zelfs geen fiets meer kopen.
En nu denken vernuftelingen dat hun manier van plannen en werken niet zal moeten betaald worden. Of jawel toch? Maar wel met het zweet van de arbeider. Wie anders ?

Laatst gewijzigd door werkman : 3 maart 2021 om 08:19.
werkman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2021, 09:32   #69
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Dus om de N-VA de pas af te snijden, moet men hun programma uitvoeren?
als je voor de verkiezingen zoals de CD&V gaat roepen dat er absoluut een staatshervorming moet komen en je eindigt met niets, gaan mensen toch weer aan N-VA denken, veronderstel ik.

Maar vooral, ze moeten zelf niet het N-VA-programma uitvoeren hé. mensen willen vooral een heldere staatstructuur die ze kunnen begrijpen. Wat meer coherentie in de bevoegdheidsverdelingen is maw al genoeg. je kan zelf bevoegdheden terug naar het federale brengen en de mensen gaan nog tevreden zijn. Dat lijkt me zelf het omgekeerde dan wat N-VA voorstelt.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2021, 20:49   #70
lamenielachen
Eur. Commissievoorzitter
 
lamenielachen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Berichten: 9.398
Stuur een bericht via Instant Messenger naar lamenielachen
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
De laatste tijd hoort men weer veel over een staatshervorming in 2024, alleszins tijdens de volgende legislatuur. Interessant om daarbij te weten is dat partijen die traditioneel elke staatshervorming afkeuren wegens niet ver genoeg gaand (het VB) of, integendeel, te vergaand (Défi en de PVDA) bij de laatste verkiezingen in de Kamer liefst 32 zetels haalden.

Dat aantal is belangrijk want om een bevoegdheid te splitsen – of omgekeerd, om een bevoegdheid te herfederaliseren – is er een 2/3de meerderheid van de zetels nodig in de Kamer en in de Senaat en een meerderheid in elke taalgroep.

Anders gezegd, indien de drie vernoemde partijen bij de volgende verkiezingen samen 50 zetels halen, is een staatshervorming uitgesloten. Volgens verschillende peilingen, die in 2020 uitgevoerd werden, zouden die partijen samen al ongeveer 40 tot 45 zetels halen. Dat betekent dat een ‘groot communautair akkoord’ in de praktijk de unanieme instemming zou vereisen van zowat alle Kamerleden van de N-VA, CD&V, de SP.A, de PS, het CDH, de MR, Open VLD, Groen en Ecolo, dus van negen ( ! ) partijen met heel verschillende gevoeligheden.

Maar hoe waarschijnlijk is dat?

Bespaar ons van nieuwe staats "misvormingen".
Zolang we niet van 0 herbeginnen met alles wat overheid betreft wordt het enkel duurder en onwerkbaarder.
__________________
België is een politiek kippenhok met steeds meer kakelende kippen die alsmaar meer vreten maar geen eieren leggen.
lamenielachen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2021, 21:42   #71
stuyckp
Banneling
 
 
Geregistreerd: 25 juli 2011
Locatie: Hoevenen
Berichten: 15.767
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik ben er vrij zeker van dat er gewoon argumenten op tafel gesmeten worden die Jambon en co overtuigen om mee te gaan met FVD en De Croo.

Dat heeft niks met de sterkste te maken.
Dus je bent niet helemaal zeker.
Want je bent er niet bij.
Dus je zit hier maar wat te lullen en intentie processen te starten over zaken waar je in feite niks van weet.

Gebaseerd op de resultaten en de reacties van degenen die daar wel zaten weten wat de De Croo en VDB totaal onbuigzaam zijn en gewoon de virologen blind volgen.
qed.

Laatst gewijzigd door stuyckp : 3 maart 2021 om 21:43.
stuyckp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2021, 22:35   #72
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp Bekijk bericht
Dus je bent niet helemaal zeker.
Want je bent er niet bij.
Dus je zit hier maar wat te lullen en intentie processen te starten over zaken waar je in feite niks van weet.

Gebaseerd op de resultaten en de reacties van degenen die daar wel zaten weten wat de De Croo en VDB totaal onbuigzaam zijn en gewoon de virologen blind volgen.
qed.
Je weet toch dat de gewesten niet moeten volgen hé ?
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2021, 06:16   #73
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
BWarrior's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juni 2009
Locatie: België
Berichten: 17.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
als je voor de verkiezingen zoals de CD&V gaat roepen dat er absoluut een staatshervorming moet komen en je eindigt met niets, gaan mensen toch weer aan N-VA denken, veronderstel ik.
CD&V vond vóór de verkiezingen een staatshervorming in 2024 nodig. Pas nadien moest die er nu komen. Maar vóór de verkiezingen van 2024 gaan ze wel declameren dat die er na 2024 moet komen. Sowieso heeft dit thema niet veel electoraal gewicht.
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2021, 10:56   #74
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
BWarrior's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juni 2009
Locatie: België
Berichten: 17.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Dat is het goede nieuws, dat "njet!". De traditioneel anti-Vlaamse partijen zetten de hakken in het zand tegen elke verandering die hun profitariaat in gevaar brengt.
Zonder die partijen was er niet eens een Vlaams parlement geweest
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2021, 11:05   #75
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.389
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Zonder die partijen was er niet eens een Vlaams parlement geweest
Het Belgische poppenkast 'Vlaams' parlement dat figureert in het zakgeldfederalisme bedoel je?

Ik heb liever een echt parlement, in een echte Vlaamse staat.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2021, 11:28   #76
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.214
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Het Belgische poppenkast 'Vlaams' parlement dat figureert in het zakgeldfederalisme bedoel je?

Ik heb liever een echt parlement, in een echte Vlaamse staat.
Geen zorg.
Volgens Kaproen gaan we uiterlijk eind 2019 in de Vlaamse republiek leven.

Nog even geduld dus.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2021, 17:49   #77
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
BWarrior's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juni 2009
Locatie: België
Berichten: 17.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Geen zorg.
Volgens Kaproen gaan we uiterlijk eind 2019 in de Vlaamse republiek leven.

Nog even geduld dus.
Lol : D
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2021, 17:50   #78
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
BWarrior's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juni 2009
Locatie: België
Berichten: 17.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Het Belgische poppenkast 'Vlaams' parlement dat figureert in het zakgeldfederalisme bedoel je?
Wat is het verschil met een ‘echt’ parlement?
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2021, 19:25   #79
stuyckp
Banneling
 
 
Geregistreerd: 25 juli 2011
Locatie: Hoevenen
Berichten: 15.767
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
draagvlak zoek je niet, je schept dat door de juiste argumenten te maken aan de bevolking.
De impact van politici daarin durf ik te betwijfelen.
De media darentegen hebben een veel belangrijker invloed.
De invloed van politici stijgt wel in tijden van verkiezingen, maar niet zo heel erg veel.
stuyckp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2021, 23:09   #80
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.389
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Wat is het verschil met een ‘echt’ parlement?
Een aantal zaken, waaronder onafhankelijkheid.

Je weet wel, Vlamingen die beslissen over alle zaken Vlaams, in functie van Vlaanderen en de Vlaming.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:31.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be