Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 7 mei 2008, 10:09   #81
kamiel spieces
Minister
 
kamiel spieces's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2008
Locatie: Chakamaka
Berichten: 3.061
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Het gaat hier niet over de staatsschuld. Dat is een oud euvel inderdaad. Het ging over het feit dat tijdens de paarse regeringen de econmische groei in België groter was dan in Nederland.
Het enigste wat de paarse regering heeft gedaan in die 8 jaar Verhofstadt is België nog wat dichter bij de afgrond gebracht. Als er iets is wat de paarse regering bewezen heeft in die 8 jaar verhofstadt, dan is het wel dat ze goed zijn met het goochelen (manipuleren) van cijfers, met de boekhouding foefelen konden ze idd goed.

Dat ze eerst maar eens hun gigantische staatsschuld beginnen af te betalen in België inplaats van te stoefen met hun cijfers dat ze het economisch zo goed doen.

Laatst gewijzigd door kamiel spieces : 7 mei 2008 om 10:10.
kamiel spieces is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2008, 11:09   #82
Savatage
Secretaris-Generaal VN
 
Savatage's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 december 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 21.732
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Het gaat hier niet over de staatsschuld. Dat is een oud euvel inderdaad. Het ging over het feit dat tijdens de paarse regeringen de econmische groei in België groter was dan in Nederland.
Hebt gij de economische actualiteit wel gevolgd toen Verhofstadt aan de macht was? Dat was simpelweg één triestig beleid van het begin tot aan het einde, qua staatsschuld en werkgelegheidbeleid.

Laatst gewijzigd door Savatage : 7 mei 2008 om 11:09.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2008, 13:31   #83
Buyck Ruben
Parlementslid
 
Geregistreerd: 9 mei 2007
Berichten: 1.793
Standaard

Dat de economie stilstaat zou ik niet durven zeggen... ik denk eerder een kleine of trage groei. Nu dit is noch niets want ik vrees dat ergste nog moet komen. Zoals we allemaal weten staat de olie historisch duur. Maar volgens analysten en speculanten op "wall street" verwachtten ze dat de olieprijs zal verdubbelen tot 150-200 dollar per vat. Gisteren piekte het alvast met een nieuw record 121 dollar per vat. Reden... conflicten in oorlogsgebieden (Irak, Soedan...) en de niet aflatende groei in het Oosten. Indonesië wil zich terugtrekken uit de OPEC om alleen nog olie voor eigen land te voorzien. Dit komt er dan op neer dat we volgend jaar prijzen van bijna 3 eur per/l zullen mogen verwachtten.

Het grote probleem is dat we niet kunnen terugvallen op andere bronnen. Olie is en blijft de belangrijkste motor van de economie (jammer genoeg).

Laatst gewijzigd door Buyck Ruben : 7 mei 2008 om 13:33.
Buyck Ruben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2008, 13:37   #84
Savatage
Secretaris-Generaal VN
 
Savatage's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 december 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 21.732
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Een tijdje terug volgde ik op TV een discussie over de Vlaamse economie bij de Zevende Dag. Er kwamen toen allerlei suggesties voorbij om de Vlaamse economie te stimuleren. Wat mij toen verbaasde, was dat niemand het had over ondernemerschap. In Nederland wordt dat gezien als de sleutel voor een gezonde economie. Men is constant bezig om het ondernemingsklimaat te verbeteren, en Nederlanders aan te sporen een eigen zaak(je) te beginnen. Ik weet niet hoe men daar in Vlaanderen over denkt, maar erg veel hoor ik er niet over.
Hier in Vlaanderen hebben ze ook wel door hoe belangrijk dat dat ondernemerschap is, maar de gemiddelde Vlaming is nu éénmaal minder ondernemend dan de gemiddelde Nederlander. Bij ons op de faculteit hebben ze een tijdje terug zelfs volop posters op de gangen geplakt om laatstejaars studenten te stimuleren om hun eigen zaak te beginnen. Desondanks blijft het aantal studenten dat een eigen zaak begint laag.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2008, 13:38   #85
Kazan
Minister-President
 
Kazan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 december 2006
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 5.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nun Bekijk bericht
Vlaanderen is gewoon goed in het verbergen van werkloosheid: brugpensioen, grote overheid, stadswachters...
Ah ja, vandaar dat wij ondanks die verborgen werkloosheid jaarlijks 11 miljard aan de Franstaligen betalen
Kazan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2008, 13:41   #86
Kazan
Minister-President
 
Kazan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 december 2006
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 5.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Buyck Ruben Bekijk bericht
Dat de economie stilstaat zou ik niet durven zeggen... ik denk eerder een kleine of trage groei. Nu dit is noch niets want ik vrees dat ergste nog moet komen. Zoals we allemaal weten staat de olie historisch duur. Maar volgens analysten en speculanten op "wall street" verwachtten ze dat de olieprijs zal verdubbelen tot 150-200 dollar per vat. Gisteren piekte het alvast met een nieuw record 121 dollar per vat. Reden... conflicten in oorlogsgebieden (Irak, Soedan...) en de niet aflatende groei in het Oosten. Indonesië wil zich terugtrekken uit de OPEC om alleen nog olie voor eigen land te voorzien. Dit komt er dan op neer dat we volgend jaar prijzen van bijna 3 eur per/l zullen mogen verwachtten.

Het grote probleem is dat we niet kunnen terugvallen op andere bronnen. Olie is en blijft de belangrijkste motor van de economie (jammer genoeg).
In de economie is 'stilstaan' dan ook een relatief begrip. Als je het even goed doet als 'de rest' (andere regio's/landen), sta je stil. Je gaat pas vooruit als je sneller groeit dan de rest.
Je kunt het vergelijken met een wielerwedstrijd. Ook al rij je de hele koers 40 per uur, als er iemand is die 41 rijdt, win je niet.
Kazan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2008, 14:47   #87
kamiel spieces
Minister
 
kamiel spieces's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2008
Locatie: Chakamaka
Berichten: 3.061
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Buyck Ruben Bekijk bericht
Dat de economie stilstaat zou ik niet durven zeggen... ik denk eerder een kleine of trage groei. Nu dit is noch niets want ik vrees dat ergste nog moet komen. Zoals we allemaal weten staat de olie historisch duur. Maar volgens analysten en speculanten op "wall street" verwachtten ze dat de olieprijs zal verdubbelen tot 150-200 dollar per vat. Gisteren piekte het alvast met een nieuw record 121 dollar per vat. Reden... conflicten in oorlogsgebieden (Irak, Soedan...) en de niet aflatende groei in het Oosten. Indonesië wil zich terugtrekken uit de OPEC om alleen nog olie voor eigen land te voorzien. Dit komt er dan op neer dat we volgend jaar prijzen van bijna 3 eur per/l zullen mogen verwachtten.

Het grote probleem is dat we niet kunnen terugvallen op andere bronnen. Olie is en blijft de belangrijkste motor van de economie (jammer genoeg).
Dat de economie "stilstaat" heb ik niet beweerd want dat zou echt wel een catastrofe zijn. Maar wat de olie betreft heb je wel een punt. Als de olie zo blijft stijgen als nu, dan zullen we binnenkort allemaal met de fiets moeten gaan werken. Alhoewel dat men nu al de wagens perfect op electriciteit of water kan laten rijden. Maar goed, olie heb je niet alleen nodig voor het vervoer maar zoals je zegt voor bijna alles wat er geproduceerd wordt.
kamiel spieces is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2008, 15:21   #88
Dycore
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 januari 2007
Locatie: Mare Mortum
Berichten: 5.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kazan Bekijk bericht
Tja, in Wallonië is de werkloosheid wél hoog, wat het Belgische cijfer omhoog trekt. Maar Vlaanderen staat op 5,6 en dat is wél laag

Akkoord maar je kan niet eindeloos gaan activeren, je hebt altijd wel zo'n 3% frictiewerkloosheid.
3%, daar kan ik me nog in vinden.
Gezien het sociale beleid in België maar niet gesplitst raakt, heeft het weinig zin om Vlaanderen en Wallonië op dit vlak gescheiden te benaderen.
Zoals ik overigens reeds opmerkte is ook Vlaanderen verantwoordelijk voor de werkloosheid in Wallonië door deze financieel te steunen. Was dit niet het geval, dan was de bevolking daar al lang tot inkeer gekomen.

En zoals Nun hier ook al terecht opmerkte, is er heel wat verdoken werkloosheid in België. Het ideale voorbeeld is de stadswacht. Wat een grap.

Laatst gewijzigd door Dycore : 7 mei 2008 om 15:31.
Dycore is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2008, 15:22   #89
Dycore
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 januari 2007
Locatie: Mare Mortum
Berichten: 5.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jeronimo Bekijk bericht
Niet zeveren hè, werkten er in Wallonië niet dubbel zoveel mensen bij de overheid als in Vlaanderen?
En toch is de overheid in Vlaanderen onnodig uitgebreid. Wat meteen ook alles over Wallonië zegt.
Dycore is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2008, 15:25   #90
Dycore
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 januari 2007
Locatie: Mare Mortum
Berichten: 5.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kamiel spieces Bekijk bericht
België is zeer goed zelfs in het verbergen van werkloosheid, maar dat is niet ongewoon als je weet dat er veel te weinig degelijke jobs zijn voor iedereen.
Kwestie van daar iets aan te veranderen ipv de zaken te verdoezelen op kosten van de werkende mens. De mensen betalen hoge belastingen om een langzaam falend systeem in stand te houden. Je zou er voor minder genoeg van krijgen. De loonkosten zijn een zeer belangrijk punt. Maar nee, wat doet onze overheid? Ze creëert stadswachten.

Laatst gewijzigd door Dycore : 7 mei 2008 om 15:25.
Dycore is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2008, 15:27   #91
Dycore
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 januari 2007
Locatie: Mare Mortum
Berichten: 5.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Een tijdje terug volgde ik op TV een discussie over de Vlaamse economie bij de Zevende Dag. Er kwamen toen allerlei suggesties voorbij om de Vlaamse economie te stimuleren. Wat mij toen verbaasde, was dat niemand het had over ondernemerschap. In Nederland wordt dat gezien als de sleutel voor een gezonde economie. Men is constant bezig om het ondernemingsklimaat te verbeteren, en Nederlanders aan te sporen een eigen zaak(je) te beginnen. Ik weet niet hoe men daar in Vlaanderen over denkt, maar erg veel hoor ik er niet over.
Vlaanderen heeft een fobie voor ondernemerschap, enkele uitzonderingen daargelaten.

Zij worden niet potentiële werkGEVERS genoemd, maar 'parasieten', 'bazen', 'het patronaat', 'kapitalisten' en andere liefkozende naampjes.

Het tij is nu eindelijk aan het keren. Maar het gaat veel te langzaam.

Overigens is Nederland wel ondernemender dan België, maar een voorbeeld kan je het nu toch ook niet noemen.

Laatst gewijzigd door Dycore : 7 mei 2008 om 15:32.
Dycore is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2008, 16:41   #92
Kazan
Minister-President
 
Kazan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 december 2006
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 5.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dycore Bekijk bericht
3%, daar kan ik me nog in vinden.
Gezien het sociale beleid in België maar niet gesplitst raakt, heeft het weinig zin om Vlaanderen en Wallonië op dit vlak gescheiden te benaderen.
Dan kan je evengoed deze draad sluiten
Citaat:
Zoals ik overigens reeds opmerkte is ook Vlaanderen verantwoordelijk voor de werkloosheid in Wallonië door deze financieel te steunen. Was dit niet het geval, dan was de bevolking daar al lang tot inkeer gekomen.
Dat hoef je mij niet meer uit te leggen, ik ben dan ook geen vragende partij voor de zogezegde 'solidariteit'
Kazan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2008, 16:46   #93
kamiel spieces
Minister
 
kamiel spieces's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2008
Locatie: Chakamaka
Berichten: 3.061
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dycore Bekijk bericht
3%, daar kan ik me nog in vinden.
Gezien het sociale beleid in België maar niet gesplitst raakt, heeft het weinig zin om Vlaanderen en Wallonië op dit vlak gescheiden te benaderen.
Zoals ik overigens reeds opmerkte is ook Vlaanderen verantwoordelijk voor de werkloosheid in Wallonië door deze financieel te steunen. Was dit niet het geval, dan was de bevolking daar al lang tot inkeer gekomen.

En zoals Nun hier ook al terecht opmerkte, is er heel wat verdoken werkloosheid in België. Het ideale voorbeeld is de stadswacht. Wat een grap.
Vlaanderen is zeker verantwoordelijk voor de werkloosheid in Wallonië door deze financieel te steunen. Ze worden verwend door ons belastingsgeld en als morgen de geldkraan zou worden dichtgedraaid dan zijn ze wel verplicht om actie te ondernemen, of ze moeten een ander slachtoffer gaan vinden om hun te steunen. Het is dan zwemmen of verzuipen!!!

Laatst gewijzigd door kamiel spieces : 7 mei 2008 om 16:47.
kamiel spieces is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2008, 17:00   #94
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Hebt gij de economische actualiteit wel gevolgd toen Verhofstadt aan de macht was? Dat was simpelweg één triestig beleid van het begin tot aan het einde, qua staatsschuld en werkgelegheidbeleid.
200.000 nieuw jobs.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2008, 17:24   #95
kamiel spieces
Minister
 
kamiel spieces's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2008
Locatie: Chakamaka
Berichten: 3.061
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dycore Bekijk bericht
Kwestie van daar iets aan te veranderen ipv de zaken te verdoezelen op kosten van de werkende mens. De mensen betalen hoge belastingen om een langzaam falend systeem in stand te houden. Je zou er voor minder genoeg van krijgen. De loonkosten zijn een zeer belangrijk punt. Maar nee, wat doet onze overheid? Ze creëert stadswachten.
Ik ben is benieuwd hoelang het nog gaat duren voor dit systeem uit elkaar valt. Ik bedoel ze kunnen toch niet blijven goochelen hé, of wel????
kamiel spieces is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2008, 17:29   #96
Savatage
Secretaris-Generaal VN
 
Savatage's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 december 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 21.732
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
200.000 nieuw jobs.
Dat is wat de grootste leugenaar van het westelijk halfrond ons beloofde. Veel is er niet van gekomen.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2008, 17:58   #97
kamiel spieces
Minister
 
kamiel spieces's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2008
Locatie: Chakamaka
Berichten: 3.061
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Dat is wat de grootste leugenaar van het westelijk halfrond ons beloofde. Veel is er niet van gekomen.
De man van de loze beloftes, die nu van ons belastingsgeld ligt te louweren ergens in het buitenland in de zon en die zijn verwaarloosde miserie heeft doorgeschoven naar zijn opvolger.
kamiel spieces is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2008, 18:09   #98
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Dat is wat de grootste leugenaar van het westelijk halfrond ons beloofde. Veel is er niet van gekomen.
Ken uw politieke geschiedenis in plaats van wat te zaniken.

Minstens 200.000 jobs (vermoedelijk iets meer).


"Vaak werd er smalend gedaan over de 200.000 jobs die Verhofstadt vooropstelde bij het begin van zijn tweede ambtstermijn."Een onmogelijke opgave" of "een loze belofte", zo luidde het. Maar het ongeloof en de kritiek verstomden want in 2007 haalde premier Verhofstadt de drempel van 200.000 nieuwe jobs. Daarenboven zorgde de paarse regering voor het Generatiepact, dat tot doel had de veel te lage activiteitsgraad van 55-plussers op te trekken tot een aanvaardbaar niveau en zo de nakende vergrijzing betaalbaar te houden."

Een degelijk 's lands bestuur was het toen. En qua ethische problemen vaak een innovatief bestuur. In plaats van het verregaand geknoei van nu. Maar goed, Leterme gaat nu ook voor 200.000 jobs.

We zullen zien, wat we zullen zien.

Laatst gewijzigd door system : 7 mei 2008 om 18:28.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2008, 22:11   #99
kamiel spieces
Minister
 
kamiel spieces's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2008
Locatie: Chakamaka
Berichten: 3.061
Standaard

Liberalen zijn goed in het goochelen met cijfers. Die 200.000 jobs zijn er nooit geweest in de praktijk. De meeste jobkes dat ze gecreëerd hebben waren halftijdse ofwel waren het pwa jobkes van een paar uur op een week of zo. Dus eigenlijk geen volwaardige jobs, waar je een deftig bestaan mee kunt leiden.
kamiel spieces is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2008, 22:18   #100
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kamiel spieces Bekijk bericht
Liberalen zijn goed in het goochelen met cijfers. Die 200.000 jobs zijn er nooit geweest in de praktijk. De meeste jobkes dat ze gecreëerd hebben waren halftijdse ofwel waren het pwa jobkes van een paar uur op een week of zo. Dus eigenlijk geen volwaardige jobs, waar je een deftig bestaan mee kunt leiden.
Ja, ja, leg het maar uit. Oppositiepraat. Verhofstadt heeft 200.000 jobs beloofd en hij heeft ze geschapen. Nu maar afwachten of Leterme deze 200.000 jobs haalt. Voltijdse en halftijdse samengeteld.
system is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:28.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be