Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

 
 
Discussietools
Oud 20 juli 2011, 20:33   #21
Burry
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 8 juni 2004
Locatie: Leuven
Berichten: 2.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
Wablief?! Zonder waarde?!
Omdat zij juridisch niet voor Brusselse lijsten stemmen in BHV, maar voor lijsten (ongeacht welke taal) die neergelegd zijn in BHV. En dit zal na een splitsing niet veranderen. Reynders, Maigain, Onkelinx, Di Rupo mogen en kunnen nog steeds kiezen om op een Franstalige lijst te staan in Vlaams-Brabant.

Natuurlijk is er dan wel het feit dat ze met een gesplitst B-HV dan niet meer tezelfdertijd in Brussel èn in HV kunnen opkomen (dus vrij zeker zullen de kopstukken dan voor Brussel kiezen).
Burry is offline  
Oud 20 juli 2011, 20:33   #22
kimoppalfens
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 13 juli 2011
Berichten: 19
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 Bekijk bericht
Indien je deze vraag echt meent : hier is een beknopte samenvatting van de situatie. http://nl.wikipedia.org/wiki/Brussel-Halle-Vilvoorde
Voor de duidelijkheid, mijn vraag is niet gesteld als enige provocatie.
Ik probeer behoorlijk geinformeerd te zijn over politieke thema's maar vind hier geen bevredigend antwoord op.

Alvast bedankt voor de link.
kimoppalfens is offline  
Oud 20 juli 2011, 20:34   #23
steven44
Schepen
 
Geregistreerd: 12 juli 2011
Berichten: 402
Standaard

men kan hier in vlaanderen op elke voornaam lijst stemmen ook op de franstaligen
dat wil men nu vermijden
daar dat bhv gesplitst moet worden
steven44 is offline  
Oud 20 juli 2011, 20:35   #24
Burry
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 8 juni 2004
Locatie: Leuven
Berichten: 2.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kimoppalfens Bekijk bericht
Volledig mee eens, maar daarmee zijn we nog altijd geen stap verder bij de reden voor een splitsing. Ik beschouw mijzelf als een echte vlaming, maar als die splitsing er enkel dient te komen uit principe. En indien dit principe 250 tot 500 miljoen € dient te kosten dan bedank ik feestelijk.
Inderdaad, als BHV niet correct (proper is maar woord voor zij die niks van machtspolitiek willen kennen) kan gesplitst worden, dan maar niet.

BHV ongrondwettelijk? Et alors. BHV kan eventueel nog tegen Brussel gebruikt worden, maar zo'n Brusselse Metropolitane gemeenschap is wel een ijzer in handen van de Franstalige politici.
Burry is offline  
Oud 20 juli 2011, 20:35   #25
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Amon_Re's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 februari 2006
Berichten: 19.121
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burry Bekijk bericht
Omdat zij juridisch niet voor Brusselse lijsten stemmen in BHV, maar voor lijsten (ongeacht welke taal) die neergelegd zijn in BHV. En dit zal na een splitsing niet veranderen. Reynders, Maigain, Onkelinx, Di Rupo mogen en kunnen nog steeds kiezen om op een Franstalige lijst te staan in Vlaams-Brabant.

Natuurlijk is er dan wel het feit dat ze met een gesplitst B-HV dan niet meer tezelfdertijd in Brussel èn in HV kunnen opkomen (dus vrij zeker zullen de kopstukken dan voor Brussel kiezen).
Dat laatste puntje lijkt me nu nét wel belangrijk
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lamenielachen Bekijk bericht
politiek België lijkt meer op een inktvis met veel grabbelende armen in de staatskas en inkt spuitend omdat niemand het zou zien.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline  
Oud 20 juli 2011, 20:35   #26
Burry
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 8 juni 2004
Locatie: Leuven
Berichten: 2.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door steven44 Bekijk bericht
men kan hier in vlaanderen op elke voornaam lijst stemmen ook op de franstaligen
dat wil men nu vermijden
daar dat bhv gesplitst moet worden
B splits HV veranderd daar niks aan
Burry is offline  
Oud 20 juli 2011, 20:41   #27
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kimoppalfens Bekijk bericht
Volledig mee eens, maar daarmee zijn we nog altijd geen stap verder bij de reden voor een splitsing. Ik beschouw mijzelf als een echte vlaming, maar als die splitsing er enkel dient te komen uit principe. En indien dit principe 250 tot 500 miljoen € dient te kosten dan bedank ik feestelijk.
Ik zeg het al een paar keer. Voor de Vlamingen is het belangrijk dat BHV gesplitst wordt, want bij de splitsing van Belgie zal een arrondissement BHV een sterk argument zijn voor de Franstaligen om niet alleen Brussel, maar ook Halle en Vilvoorde mee in het Franstalige deel na de splitsing te laten terechtkomen. BHV is EEN van de manieren om de fameuze "corridor" te bekomen die Brussel aan Wallonie koppelt, en bij de splitsing van Belgie die de Franstaligen voorbereiden, is dat heel belangrijk.

Als de Vlamingen dus nog dat stuk Vlaanderen willen behouden na de splitsing van Belgie EN eventueel nog een speciaal statuut voor de Vlamingen in Brussel bekomen, DAN is het absoluut noodzakelijk dat dat arrondissement gesplitst wordt, om niet meer als corridor kunnen te dienen.
patrickve is offline  
Oud 20 juli 2011, 20:45   #28
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.725
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kimoppalfens Bekijk bericht
Voor de duidelijkheid, mijn vraag is niet gesteld als enige provocatie.
Ik probeer behoorlijk geinformeerd te zijn over politieke thema's maar vind hier geen bevredigend antwoord op.

Alvast bedankt voor de link.
BHV is vooral een politiek probleem. Toen België nog maar 9 provincies had was er geen probleem van BHV.
__________________
ViveLaBelgique is offline  
Oud 20 juli 2011, 20:58   #29
kimoppalfens
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 13 juli 2011
Berichten: 19
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik zeg het al een paar keer. Voor de Vlamingen is het belangrijk dat BHV gesplitst wordt, want bij de splitsing van Belgie zal een arrondissement BHV een sterk argument zijn voor de Franstaligen om niet alleen Brussel, maar ook Halle en Vilvoorde mee in het Franstalige deel na de splitsing te laten terechtkomen. BHV is EEN van de manieren om de fameuze "corridor" te bekomen die Brussel aan Wallonie koppelt, en bij de splitsing van Belgie die de Franstaligen voorbereiden, is dat heel belangrijk.

Als de Vlamingen dus nog dat stuk Vlaanderen willen behouden na de splitsing van Belgie EN eventueel nog een speciaal statuut voor de Vlamingen in Brussel bekomen, DAN is het absoluut noodzakelijk dat dat arrondissement gesplitst wordt, om niet meer als corridor kunnen te dienen.
Patrick,

Die corridor komt er toch enkel indien er bij de onderhandelingen over de splitsing van BHV zou toegegeven worden aan de franstalige eis om uitbreiding van Brussel?
Het niet-splitsen zou dan even effectief zijn om die corridor te vermijden, of niet?
kimoppalfens is offline  
Oud 20 juli 2011, 21:13   #30
kimoppalfens
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 13 juli 2011
Berichten: 19
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 Bekijk bericht
Indien je deze vraag echt meent : hier is een beknopte samenvatting van de situatie. http://nl.wikipedia.org/wiki/Brussel-Halle-Vilvoorde

Peter,

bedankt voor deze informatieve link, straf dat ik dit niet zelf heb gevonden.
Dus als ik goed resumeer zijn de motieven:
  • Principes
  • Schrik voor verfransing
  • benadeling van kleine vlaamse partijen
  • en dat akkefietje met de grondwet

Een splitsing die zoveel moet kosten uit principe zie ik niet echt als een vooruitgang voor de vlamingen. En het argument rond verfransing lijkt alleen maar problematischer te worden met wat ik totnogtoe rond de onderhandelingen opvang.


Ik ben na het lezen van de link voorstander van het splitsen van het gerechtelijk arrondisement, maar ben nog steeds niet overtuigd van een splitsing van de kieskring tegen de huidige compensaties die blijkbaar aanvaardbaar zouden zijn.
kimoppalfens is offline  
Oud 20 juli 2011, 21:22   #31
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Doe eens wat moeite om op internet wat rond te neuzen, he zeg.
U weet het antwoord niet ?
Henri1 is offline  
Oud 20 juli 2011, 21:24   #32
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kimoppalfens Bekijk bericht
Voor de duidelijkheid, mijn vraag is niet gesteld als enige provocatie.
Ik probeer behoorlijk geinformeerd te zijn over politieke thema's maar vind hier geen bevredigend antwoord op.

Alvast bedankt voor de link.
Als U niet-gekleurde serieuze info zoekt kunt u beter elders gaan shoppen.

Sommigen hier beweren dat onze geschiedenisboeken vervalst zijn.

Laatst gewijzigd door Henri1 : 20 juli 2011 om 21:24.
Henri1 is offline  
Oud 20 juli 2011, 21:57   #33
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
inderdaad, en de grondwet kan ook mijn rug op
slecht voor de rug
eno2 is offline  
Oud 20 juli 2011, 22:29   #34
daiwa
Secretaris-Generaal VN
 
daiwa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 45.686
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
voor alle duidelijkheid: het grondwettelijk hof heeft nooit gezegd dat het moest gesplitst worden; zoals de Vlaams-radicalen beweren;
De grondwet wel!
daiwa is offline  
Oud 20 juli 2011, 22:33   #35
Garry
Secretaris-Generaal VN
 
Garry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
inderdaad, en de grondwet kan ook mijn rug op
Bij mij niet, zou er op afschuiven als op die van een vetgans.

Grondwet moet alleen nageleefd worden door jan met de pet. De andere mogen daar hun gat mee afkuisen.
Garry is offline  
Oud 20 juli 2011, 22:42   #36
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN
 
Eberhard Leclerc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Locatie: Kraainem
Berichten: 28.184
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik zeg het al een paar keer. Voor de Vlamingen is het belangrijk dat BHV gesplitst wordt, want bij de splitsing van Belgie zal een arrondissement BHV een sterk argument zijn voor de Franstaligen om niet alleen Brussel, maar ook Halle en Vilvoorde mee in het Franstalige deel na de splitsing te laten terechtkomen. BHV is EEN van de manieren om de fameuze "corridor" te bekomen die Brussel aan Wallonie koppelt, en bij de splitsing van Belgie die de Franstaligen voorbereiden, is dat heel belangrijk.

Als de Vlamingen dus nog dat stuk Vlaanderen willen behouden na de splitsing van Belgie EN eventueel nog een speciaal statuut voor de Vlamingen in Brussel bekomen, DAN is het absoluut noodzakelijk dat dat arrondissement gesplitst wordt, om niet meer als corridor kunnen te dienen.
Vlamingen zouden ook massaal kunnen besluiten om weer te komen wonen in de BHV gebieden.

Maar ja...is duur he.
Eberhard Leclerc is offline  
Oud 21 juli 2011, 05:35   #37
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.328
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
BHV is vooral een politiek probleem. Toen België nog maar 9 provincies had was er geen probleem van BHV.
Toen België nog maar 9 provincies had, was er inderdaad geen probleem van BHV.

Dat betekent echter nog lang niet dat er geen ándere - óók 'vooral politieke' - problemen waren.


En ja, het waren ook toen reeds - uiteraard, wie anders? - de sales flamins die voor de problemen zorgden.

Waarom konden die gore klootzakken niet gewoon met z'n allen Frans leren spreken en braaf "oui, bwana" mompelen als de échte mensen bevelen gaven?
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg

Laatst gewijzigd door djimi : 21 juli 2011 om 05:36.
djimi is offline  
Oud 21 juli 2011, 05:39   #38
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.328
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Als U niet-gekleurde serieuze info zoekt kunt u beter elders gaan shoppen...
Ja, op http://www.rtbf.be/, op http://www.lesoir.be/ of op http://www.lalibre.be/, bijvoorbeeld.
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg
djimi is offline  
Oud 21 juli 2011, 06:10   #39
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kimoppalfens Bekijk bericht
Patrick,

Die corridor komt er toch enkel indien er bij de onderhandelingen over de splitsing van BHV zou toegegeven worden aan de franstalige eis om uitbreiding van Brussel?
Het punt is dat er een "staatkundige" struktuur bestaat, hier een gerechterlijk, en een kiesarrondissement, dat "contact maakt" met het Waalse grondgebied. Men zou dus langs franstalige kant kunnen argumenteren dat het DEZE grens is die in acht genomen moet worden bij een splitsing. Al ware het maar omdat er "bedreigde minderheden" van Franstaligen in dat gebied wonen, die anders in Kosovo-achtige toestanden in "vijandig land" zouden "geannexeerd" worden, en hun rechten KWIJTGERAKEN. Ttz, hun "verworven rechten" om franstalig mogen te stemmen, om een franstalige rechtbank en dergelijke kunnen te krijgen. Maw, ze zouden kunnen argumenteren dat dit gebied een mengeling van beide bevolkingen bevat, NET ZOALS BRUSSEL, en dat het onaanvaardbaar zou zijn dat dat gebied in het "vijandige vlaanderen" zou terechtkomen uit schrik voor mishandeling van hun "minderheden" daar.

Maw, gans BHV moet een statuut krijgen zoals "Brussel".
(en in een tweede stap zal dat nieuwe "Brussel" aansluiting zoeken, op "democratische wijze" bij Wallonie wat nu mogelijk is, gezien er geografisch kontakt is).

En je kan er zeker van zijn dat de internationale gemeenschap daar oor naar zal hebben.

Citaat:
Het niet-splitsen zou dan even effectief zijn om die corridor te vermijden, of niet?
In tegendeel. En daarom dat Di Rupo ALLES probeert om een substituut te vinden voor BHV waarvan hij nu weet dat het zal gesplitst worden (zij het tegen een grote geldelijke prijs).

Er zijn nog andere oplossingen in de maak voor datzelfde maneuver: een maximaal, en een minimaal. De twee worden geprobeerd in de Di Rupo nota:

1) ipv BHV, GANS vlaams-brabant, of iets dergelijks. Met een soort van overkoepelende organisatie.

2) a minima, met de 6 faciliteitengemeenten die hoe langer hoe meer op de 19 brusselse gemeentes trekken.

De twee technieken zijn er ook weer op uit om geografisch contact met Wallonie te bekomen, en in de corridor voldoende "minderheidsrechten" zodat dit kan verkocht worden aan de internationale gemeenschap als onaanvaardbaar dat het "zuiver vlaams" zou "worden".

En Beke is in die zever aan het trappen gelijk ne schooljongen.

De FR weten ook dat dit een van de laatste federale regeringen zal zijn en willen dus nog het onderste uit de kan halen. Eens ze dat hebben, en beseffen dat de VL hun portemonee in 't oog gaan beginnen houden en er niet veel meer te bekomen is, gaan ZIJ de splitsing bewerkstellingen, maar met Brussel en een flinke hap uit Vlaanderen, en waarschijnlijk met een camion schulden voor vlaanderen om over te pakken.

En de vlaamse onderhandelaarkes van de SP.A en de CD&V gaan het als een overwinning voorstellen dat ze Leuven hebben kunnen uit de brand sleuren en de walen toch met 30% van de staatschuld opsolferen.

Laatst gewijzigd door patrickve : 21 juli 2011 om 06:14.
patrickve is offline  
Oud 21 juli 2011, 06:13   #40
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Vlamingen zouden ook massaal kunnen besluiten om weer te komen wonen in de BHV gebieden.

Maar ja...is duur he.
Nee, daar gaat het niet om. Waar het om gaat is om Brussel bij Wallonie te krijgen. Zelfs al zouden er minderheden van 20% franstaligen zijn of zo, dat is genoeg om voorgesteld te worden als "bedreigde minderheid".

Om 20% minderheden terug te dringen, moet je al "massief" komen inwijken als vlaming he. En trouwens, ik ken de cijfers niet, maar dit was landelijk gebied vroeger, dus met niet zoveel "autochtonen". Er is massief volk BIJGEKOMEN uit Brussel dacht ik. Overrompeld door immigratie eigenlijk.

Dit gaat niet om de rand vanwege de rand. Dit is de slag om brussel.

Laatst gewijzigd door patrickve : 21 juli 2011 om 06:17.
patrickve is offline  
 


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:06.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be