Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 8 december 2018, 23:03   #41
Guinevere
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 augustus 2014
Locatie: BE
Berichten: 9.477
Standaard

En wat als m'n instapklas peuter wordt uitgeschreven? Jee, dat zal ik haar op dezelfde school terug inschrijven het jaar erop. Wat dus betekent dat ze mss pas vanaf de 2de kleuterklas naar school mag. Hoe lomp is het schoolpersoneel?! Mij geen probleem wederom maar wedden dat zij er weer op zullen zagen.

Laatst gewijzigd door Guinevere : 8 december 2018 om 23:05.
Guinevere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2018, 23:55   #42
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
En wat als m'n instapklas peuter wordt uitgeschreven? Jee, dat zal ik haar op dezelfde school terug inschrijven het jaar erop. Wat dus betekent dat ze mss pas vanaf de 2de kleuterklas naar school mag. Hoe lomp is het schoolpersoneel?! Mij geen probleem wederom maar wedden dat zij er weer op zullen zagen.
Ga je je dochter echt al met een schoolse achterstand laten beginnen dan? :s
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2018, 03:09   #43
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.290
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
Ga je je dochter echt al met een schoolse achterstand laten beginnen dan? :s
Natuurlijk niet, het koranklasje in de moskee achter de hoek voorziet meer dan wat het Belgische onderwijs ooit zal kunnen leveren.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2018, 16:24   #44
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door No Apologies Bekijk bericht
De communicatie kan inderdaad soms moeilijk verlopen. Een kennis vertelde me een verhaal uit zijn school in centrum Antwerpen. Meningsverschil tussen een nederlandsonkundige ouder en hemzelf. School zorgt voor tolk. Bijkomend probleem: de tolk was een vrouw en daarmee bleek de man niet te willen praten.
Tja dat is helaas gewoon zo..soms val je achterover hoe lang mensen hier al zijn. Maar onderling spreken ze de taal van origine, en ze gaan liefst om met wie hun taal spreekt, familie of vrienden.
Dus nee, het blijft gesukkel, niet dat het niet kan want een minderheid doet het dan weer beter en sneller dan gedacht. Maar de meerderheid, vooral importpartners? Na jaren is het nog niets geworden en dat heeft gevolgen, als ouder, burger en op de arbeidsmarkt.
Want je administratie lezen, lukt ook niet.
Dus staat op een dag een deurwaarder voor je deur. Of ander minder fijn bezoek.

Nee echt gesnapt wat de gevolgen waren van die lening deden ze niet.. Mee naar een ouderavond? Iets bespreken met een leerkracht? Werken? Tja...

Die mensen zijn niet geintegreerd. Dat gaat niet over origine maar zelfredzaamheid die je hier nodig hebt. Je kunt maar best in staat zijn om een brief te lezen, je mening te geven, te begrijpen wat tegen je gezegd wordt. Werken we daaraan? Nee. We zoeken een tolk. Betaald degene die dit nodig heeft daarvoor?

Teveel van die mensen komen in sociale woningen terecht, met onzekere arbeidstoekomst, een uitkering, kinderen die thuis niet worden opgevolgd ( wat doe je met een schoolagenda die je niet kunt lezen)en behalve basisnoden niets mogen verwachten.

Maar wij halen nog meer hulp en dienstverleners over de vloeren van die gezinnen, zonder meetbaar resultaat.


Want pak dat een jonge Marokkaan huisarrest heeft en de jeugdbrigade controleert. Maar de moeder die open doet is alleen thuis en laat niemand binnen zonder medeweten van haar man en waar haar zoon is weet ze niet.


Mocht die moeder de taal beheersen zou je ten minste kunnen uitleggen dat ze dan best haar man belt en hij naar huis moet. Want eigenlijk zou je moeten blijven tot je er in kunt.

Wat helpt huisarrest wanneer je niet kunt vaststellen of die jongen er is? Wat leert hij hier uit? Juist ja dat wij debiele softies zijn.

Laatst gewijzigd door alice : 9 december 2018 om 16:25.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2018, 20:59   #45
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Over kleuters naar school sturen heb ik ook iets te zeggen. De (Antwerpse) scholen staan er meestal zelf op dat je je kleuter zo snel mogelijk voltijds naar school brengt!
Amaai ! Hier in Frankrijk is dat omgekeerd: daar is de druk groot om ze niet teveel naar school te doen, zo hebben de juffen het rustiger, kunnen klasjes samenzetten zodat een juf overbodig is en haar boodschappen kan gaan doen, de week daarop kan een andere dan haar boodschappen gaan doen.
Wij werden scheef bekeken omdat wij onze snotter de ganse dag wilden naar school brengen, immers wij waren niet thuis. "hoezo, werken jullie alletwee ?" was de reactie van de juf. Ja, in woon in een "migrantenbuurt" waar het nogal normaal is dat minstens de moeder, maar in vele gevallen de twee ouders, thuis zijn en op uitkeringen leven.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2018, 21:04   #46
Guinevere
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 augustus 2014
Locatie: BE
Berichten: 9.477
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
Ga je je dochter echt al met een schoolse achterstand laten beginnen dan? :s
Echte scholing begint rond de leeftijd van 6 jaar.
En als dit al de (oudere) Nederlandsonkundige nieuwkomers lukt, dan m'n dochter ook he.

Laatst gewijzigd door Guinevere : 9 december 2018 om 21:05.
Guinevere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2018, 22:33   #47
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Echte scholing begint rond de leeftijd van 6 jaar.
En als dit al de (oudere) Nederlandsonkundige nieuwkomers lukt, dan m'n dochter ook he.
Dat is dus verkeerd gedacht. Het helpt je kind echt wel wanneer het al goed Nederlands spreekt, vertrouwt is met de school, al ingelopen is voor dat eerste studiejaar.

Het gaat over een zo goed mogelijke start geven en dat is uw verantwoordelijkheid als ouder. Dan maar redeneren van" komt wel goed" wordt tegengesproken door zoveel kinderen die afzakten in het onderwijs.
Het is aan u alle kansen te gebruiken, niet aan de zesjarige uw opvattingen waar te maken. Wees verstandig en stuur je dochter naar school, zodra dit kan.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2018, 22:39   #48
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Echte scholing begint rond de leeftijd van 6 jaar.
En als dit al de (oudere) Nederlandsonkundige nieuwkomers lukt, dan m'n dochter ook he.
Scholing is niet hetzelfde als taalvorming. Als je als peuter met meerdere talen in contact komt, dan wordt dat allemaal meegenomen in de taalontwikkeling. Die specifieke taalontwikkeling stopt rond de tijd dat het kind de stap naar de lagere school zet. Vanaf dan leert het een taal al studerend.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2018, 22:56   #49
Guinevere
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 augustus 2014
Locatie: BE
Berichten: 9.477
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Dat is dus verkeerd gedacht. Het helpt je kind echt wel wanneer het al goed Nederlands spreekt, vertrouwt is met de school, al ingelopen is voor dat eerste studiejaar.

Het gaat over een zo goed mogelijke start geven en dat is uw verantwoordelijkheid als ouder. Dan maar redeneren van" komt wel goed" wordt tegengesproken door zoveel kinderen die afzakten in het onderwijs.
Het is aan u alle kansen te gebruiken, niet aan de zesjarige uw opvattingen waar te maken. Wees verstandig en stuur je dochter naar school, zodra dit kan.
Ja kijk, ze kan pas na de paasvakantie naar de instapklas. Blijkbaar is dit al teveel van de school gevraagd.
Voor al deze zever wou ik zelfs de 1ste kleuterklas overslaan. Misschien doe ik het nog. Nederlands schederlands, ik koop haar wel een abc boekje ofzo. Ze kan trouwens heel wat Engels door YouTube videokes.
Guinevere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2018, 01:10   #50
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Echte scholing begint rond de leeftijd van 6 jaar.
En als dit al de (oudere) Nederlandsonkundige nieuwkomers lukt, dan m'n dochter ook he.
De voorbereiding, de basis begint al veel vroeger.
Heb je dat niet, dan begin je al op voorhand met een achterstand met soms alle gevolgen vandien.
Ga jij dat je dochter aan doen ?
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2018, 09:22   #51
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Echte scholing begint rond de leeftijd van 6 jaar.
Formele scholing, ja. Maar je kan het eerste leerjaar niet met vrucht in, als je geen spontane kennis hebt van taal, van sociaal gedrag, en enige plastische vaardigheden. Naargelang hoe kinderen thuis opgevoed worden, kan dat ook thuis gebeuren, behalve misschien het sociale gedrag in de groep. Ergens moet er toch een minimum aan vaardigheid zijn om zich "volgens de codes van de groep" te leren gedragen: niet alle aandacht opeisen, maar ook niet geterroriseerd zijn door de aanwezigheid van anderen, en een minimum aan gehoorzaamheid ten aanzien van de "leidersfiguur" (de juf...).

Qua taal is er normaal geen probleem als de omgeving geregeld praat met het kind, verhaaltjes voorleest en dergelijke meer. Youtube vervangt dat niet. Men dient daarbij wel een voldoende ruime woordenschat aan te leren op een spontane wijze en de taal voldoende te gebruiken op een manier dat de eenvoudige grammaticale constructies spontaan geassimileerd worden. Plastische activiteiten die uiteindelijk "leren hoe je een potlood gebruikt".
Maar het grote probleem met kinderen die niet naar de kleuterschool gaan, is het aanleren van de sociale groepscodes.

Een van de grote problemen van het lager onderwijs is dat er nogal veel "Tarzannekes van zes jaar" zich aandienen.

Laatst gewijzigd door patrickve : 11 december 2018 om 09:23.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2018, 09:43   #52
Het Verzet
Europees Commissaris
 
Het Verzet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 maart 2010
Berichten: 7.686
Standaard

Ik zou er nog niet aan denken, mijn kinderen de kleuterklas laten overslaan.
School is meer dan letterkes en cijferkes leren hoor.
Laat die jaren als kleuter dan ook van de meest cruciale zijn van de vorming van je kind.
__________________
Disclaimer: de hierboven geschreven mening strookt niet altijd met de werkelijke gedachtengang van zijn auteur. Sjans.
Het Verzet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2018, 09:45   #53
Het Verzet
Europees Commissaris
 
Het Verzet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 maart 2010
Berichten: 7.686
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Ja kijk, ze kan pas na de paasvakantie naar de instapklas. Blijkbaar is dit al teveel van de school gevraagd.
Voor al deze zever wou ik zelfs de 1ste kleuterklas overslaan. Misschien doe ik het nog. Nederlands schederlands, ik koop haar wel een abc boekje ofzo. Ze kan trouwens heel wat Engels door YouTube videokes.
Awel, doet dan een toegeving. Uwe kleine gaat u dankbaar zijn.
__________________
Disclaimer: de hierboven geschreven mening strookt niet altijd met de werkelijke gedachtengang van zijn auteur. Sjans.
Het Verzet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2018, 10:10   #54
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Zij: wablief??! Als je je kind niet 4 halve dagen per week naar school stuurt wordt het uitgeschreven. Instapklas of niet, zindelijk of niet.
Zo is het pedagogisch personeel op scholen zelf van lotje getikt. Dus als ze me nu eens vragen waarom ik m'n dochter nog niet naar school heb gestuurd, ga ik zeggen dat we 2 mnd naar Pakistan zijn gegaan.
Maak daar eens 200 maanden van.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2018, 10:18   #55
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Als allochtonen zo denken als Guinevere is de opvolging van de poetscrews hier op het werk verzekerd.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2018, 11:11   #56
JBM
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 2.990
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Ja kijk, ze kan pas na de paasvakantie naar de instapklas. Blijkbaar is dit al teveel van de school gevraagd.
Voor al deze zever wou ik zelfs de 1ste kleuterklas overslaan. Misschien doe ik het nog. Nederlands schederlands, ik koop haar wel een abc boekje ofzo. Ze kan trouwens heel wat Engels door YouTube videokes.
Alle, weer eentje die niet mee gaat kunnen. En dan zal het wel weer de schuld van de leerkracht zijn ook nog.
JBM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2018, 11:11   #57
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.290
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Als allochtonen zo denken als Guinevere is de opvolging van de poetscrews hier op het werk verzekerd.
Ik heb toch liever een poetscrew die begrijpt wat de regels zijn.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2018, 15:30   #58
Duupje
Secretaris-Generaal VN
 
Duupje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 mei 2006
Berichten: 20.171
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ik ben oud genoeg om niet alleen de kwaliteitsdaling te zien bij de leerlingen, maar ook diezelfde kwaliteitsdaling te hebben vastgesteld bij de leerkrachten.
ik zie niet in hoe deze negatieve spiraal nog makkelijk doorbroken kan worden.
Ze eisen minder en minder van de lln. Als ik dat hier thuis zie (ene in lager en ene in middelbaar) en ik vergelijk dat met mijne tijd... 't is om te bleiten.
Maar die leerkrachten die ik ontmoet op oudercontacten... veel verschil in. Die uit het lager doen écht hun best nog. Maar de leerkrachten uit het middelbaar... die zie ik meer neigingen tot bleiten krijgen dan tot lachen. En die zeggen allemaal hetzelfde zene: doe het maar dag na dag voor zo een klas ongeïnteresseerde bengels die moeilijk doen en niet vooruit willen. En ik ben dan nog zo één dat nog achter die gasten hun veren hier zit thuis... Als er dan nog van thuis uit geen vat meer te hebben is op die jongeren, tja, dan gaat het van kwaad naar erger he.

Kan makkelijk doorbroken worden nochtans, de lat eens terug wat hoger durven leggen, niet meer de luiheid van die gasten ondersteunen door hun cursussen te laten invullen (hier en daar een woordje in vooraf gedrukte boeken) maar laat ze die maar zelf schrijven. Zal alleen al de taal ten goede komen. En dat is dan nog maar 1 vb!
Duupje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2018, 15:36   #59
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Ze eisen minder en minder van de lln. Als ik dat hier thuis zie (ene in lager en ene in middelbaar) en ik vergelijk dat met mijne tijd... 't is om te bleiten.
Maar die leerkrachten die ik ontmoet op oudercontacten... veel verschil in. Die uit het lager doen écht hun best nog. Maar de leerkrachten uit het middelbaar... die zie ik meer neigingen tot bleiten krijgen dan tot lachen. En die zeggen allemaal hetzelfde zene: doe het maar dag na dag voor zo een klas ongeïnteresseerde bengels die moeilijk doen en niet vooruit willen. En ik ben dan nog zo één dat nog achter die gasten hun veren hier zit thuis... Als er dan nog van thuis uit geen vat meer te hebben is op die jongeren, tja, dan gaat het van kwaad naar erger he.

Kan makkelijk doorbroken worden nochtans, de lat eens terug wat hoger durven leggen, niet meer de luiheid van die gasten ondersteunen door hun cursussen te laten invullen (hier en daar een woordje in vooraf gedrukte boeken) maar laat ze die maar zelf schrijven. Zal alleen al de taal ten goede komen. En dat is dan nog maar 1 vb!
je moet het mij niet zeggen, de mijne zijn er inmiddels uit, maar ik heb voor beiden mijn oude grammatica's terug gekocht om hen hun talen wat deftig te leren, want m.i. kan je simpelweg geen taal leren zonder de structuur te kennen ...
de lat omhoog is idd de enige goede oplossing

edit: dat klonk weirder dan ik t bedoelde.

Laatst gewijzigd door Anna List : 17 december 2018 om 15:36.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2018, 16:55   #60
Hoomer
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hoomer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Locatie: Springfield
Berichten: 11.776
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
je moet het mij niet zeggen, de mijne zijn er inmiddels uit, maar ik heb voor beiden mijn oude grammatica's terug gekocht om hen hun talen wat deftig te leren, want m.i. kan je simpelweg geen taal leren zonder de structuur te kennen ...
de lat omhoog is idd de enige goede oplossing

edit: dat klonk weirder dan ik t bedoelde.
Ja als Duupje opdaagt, worden de heren dubbelzinnig.
Ze heeft mij nen tic bezorgt.
__________________
A woman cannot survive on wine alone, she also needs a Hoomer.
Hoomer is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:43.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be