Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2007) > Cedric Vloemans (UNIE) - 19 tot 25 februari
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Cedric Vloemans (UNIE) - 19 tot 25 februari Unie is een centrumpartij voor de Belgische Unie. Dit kartel bestaat uit drie unitaristische/Belgisch gezinde politieke groeperingen: BEB-n , de Liberale Alliantie en Unie.

 
 
Discussietools
Oud 21 februari 2007, 14:15   #21
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Hebben de Oostkantons op de een of andere manier laten blijken dat ze zich willen "losscheuren" van België?
Ze hebben wel al meermaals te kennen gegeven dat ze niet gelukkig zijn met de huidige structuur en dat ze veel liever in hun geval gemeenschap en gewest laten samenvallen. Met uw unitaire droom wilt u juist ingaan tegen hun verlangens.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 21 februari 2007, 14:31   #22
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ze hebben wel al meermaals te kennen gegeven dat ze niet gelukkig zijn met de huidige structuur en dat ze veel liever in hun geval gemeenschap en gewest laten samenvallen. Met uw unitaire droom wilt u juist ingaan tegen hun verlangens.
Wel als Brussel al te klein is om een gewest te zijn, vraag ik af hoe zij met 70.000 man dat wel kunne, maar als Jan zegt dat ze dat wensen geloof ik dat wel.

Voor de rest kan ik me geen EERLIJK, ANONIEM referendum herinneren in de Oostkantons over het blijven bij België.

Voor de volledigheid, in de topic over directe democratie, waar meneer Vloemans suggereert dat alle Belgen over het behoud te belissen hebben, vroeg ik ook wat de Duitstaligen dan moeten doen :
http://forum.politics.be/showthread....=1#post2455222

Of zij nu voor of tegen België zijn doet er niet toe, het gaat om de denkoefening.
__________________
Steun Oranje-Blauw!
evilbu is offline  
Oud 21 februari 2007, 14:31   #23
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping Bekijk bericht
Een van de volksreferenda gehouden in België, was precies in de "Oostkantons" de geschiedenis en de resultaten van dit referendum zijn zeer leerrijk. Het resultaat is alleszins dat de mensen in de "Oostkantons"
momenteel de meest enthoesiaste Belgier zijn überhaupt.
Jan, klopt dit? Was dit een EERLIJK, ANONIEM referendum?????!!!!
__________________
Steun Oranje-Blauw!
evilbu is offline  
Oud 21 februari 2007, 14:35   #24
MaXiMuS
Banneling
 
 
MaXiMuS's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 november 2004
Locatie: Gent, soms toch
Berichten: 3.021
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cedric Vloemans Bekijk bericht
"de zaken niet in eigen handen mogen nemen" mag inderdaad niet, indien dit zou leiden tot separatisme, gevoed door economische en geen culturele verschillen, exact het soort separatisme dat in België leeft.









PS taal is cultuur
MaXiMuS is offline  
Oud 21 februari 2007, 14:36   #25
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Jan, klopt dit? Was dit een EERLIJK, ANONIEM referendum?????!!!!
Dat berucht referendum na WO I was een aanfluiting van alle democratische ordeningen. Er werden talrijke mensen van deelname uitgesloten (onderwijzers, voormalig Pruisische ambtenaren zo ze al niet uitgewezen waren, priesters...) en daarnaast was er een systeem dat mensen die bezwaar hadden hun naam hoorden op te geven.

Had het referendum eerlijk en overeenkomstig de internationale bepalingen gehouden geweest, dan had een absolute meerderheid voor Duitse aanhechting gekozen. Dat blijkt duidelijk uit het stemmenpercentage dat de Duitsgezinde partij tijdens de daaropvolgende verkiezingen wist binnen te rijven.

Na WO II heeft de Belgische staat het anders aan gepakt en een bikkelharde repressie uitgevoerd. Vanaf dan wist men dat de Duitstaligen wel in de pas zouden lopen. En zo gebeurde.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 21 februari 2007, 14:49   #26
Brandaan
Minister
 
Brandaan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 december 2005
Locatie: Delft
Berichten: 3.739
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaXiMuS Bekijk bericht







PS taal is cultuur
Dat is dan een arme cultuur.....


Taal is slechts een onderdeel van cultuur, in deze tijd van massamedia wordt het wel een steeds belangrijker onderdeel...
__________________
--------------
Brandaan is offline  
Oud 21 februari 2007, 14:56   #27
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan Bekijk bericht
Taal is slechts een onderdeel van cultuur, in deze tijd van massamedia wordt het wel een steeds belangrijker onderdeel...
Taal is al altijd een heel belangrijk element geweest in de cultuur. In een taal verwoordt een volk zijn ziel in liederen, verhalen, letterkunde... en de eigenheid van de taal zelf. Taal is drager van cultuur als een deel van de cultuur zelf.

Ik weet niet wat dat is met die belgicisten die taal buiten de cultuur willen houden...
Jan van den Berghe is offline  
Oud 21 februari 2007, 15:00   #28
Kim
Secretaris-Generaal VN
 
Kim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2003
Locatie: België
Berichten: 21.892
Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ze hebben wel al meermaals te kennen gegeven dat ze niet gelukkig zijn met de huidige structuur en dat ze veel liever in hun geval gemeenschap en gewest laten samenvallen. Met uw unitaire droom wilt u juist ingaan tegen hun verlangens.
Mijn droom is niet "unitair", dit even terzijde.
Kim is offline  
Oud 21 februari 2007, 15:01   #29
MaXiMuS
Banneling
 
 
MaXiMuS's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 november 2004
Locatie: Gent, soms toch
Berichten: 3.021
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan Bekijk bericht
Dat is dan een arme cultuur.....


Taal is slechts een onderdeel van cultuur

yup, dat bedoelde ik: een onderdeel van cultuur.

maar wel een hoeksteen, omdat het gerelateerd is aan o.m. onderwijs enz.


ik bedoelde enkel: zeggen dat er geen cultureel verschil is tussen vlaanderen en walonie is uw eigen achterlijkheid bewijzen.

met alle respect voor meneer vloeman uiteraard.
MaXiMuS is offline  
Oud 21 februari 2007, 15:01   #30
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Mijn droom is niet "unitair", dit even terzijde.
De opmerking is dan ook niet aan u gericht, maar aan dhr.Vloemans die wel een unitaire structuur voorstaat.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 21 februari 2007, 15:06   #31
1handclapping
Europees Commissaris
 
1handclapping's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juli 2003
Locatie: Antwerpen-Deurne
Berichten: 7.132
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat berucht referendum na WO I was een aanfluiting van alle democratische ordeningen. Er werden talrijke mensen van deelname uitgesloten (onderwijzers, voormalig Pruisische ambtenaren zo ze al niet uitgewezen waren, priesters...) en daarnaast was er een systeem dat mensen die bezwaar hadden hun naam hoorden op te geven.

Had het referendum eerlijk en overeenkomstig de internationale bepalingen gehouden geweest, dan had een absolute meerderheid voor Duitse aanhechting gekozen. Dat blijkt duidelijk uit het stemmenpercentage dat de Duitsgezinde partij tijdens de daaropvolgende verkiezingen wist binnen te rijven.

Na WO II heeft de Belgische staat het anders aan gepakt en een bikkelharde repressie uitgevoerd. Vanaf dan wist men dat de Duitstaligen wel in de pas zouden lopen. En zo gebeurde.

Inderdaad het referendum na WO I was zodanig geregeld dat een "neen"
om het zacht uit te drukken wel heel onwaarschijnlijk was. De "Repressie"
na WO II was eveneens minstens zeer onrechtvaardig : men had tijdens de "bezetting" namelijk geponeerd dat het gebied niet als "bezet België"
moest aanzien worden, maar als een deel van Duitsland. Waar mensen in bezet België vrijwillig soldaat werden om de barbaarse bolsewieken gte gaan bekampen, waren de oostkantonnezen als duitse staatsburgers verplicht. De verwarring vierde nog eens hoogtij tijdens het ardenner offensief...

Het is echter de mate waarin zowel de Belgen als de Duitsers om beurten omgingen met de "Collaborateurs", die ervoor gezorgd hebben dat uiteindelijk de Oostkantonnezen ertoe deden besluiten dat ze liever "Belgier" geworden zijn.
__________________
Deze gebruikersnaam wordt niet meer benut - maar wel mijn werkelijke naam : Roger Verhiest
1handclapping is offline  
Oud 21 februari 2007, 15:14   #32
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping Bekijk bericht
Het is echter de mate waarin zowel de Belgen als de Duitsers om beurten omgingen met de "Collaborateurs", die ervoor gezorgd hebben dat uiteindelijk de Oostkantonnezen ertoe deden besluiten dat ze liever "Belgier" geworden zijn.
Dat denk ik niet. De nazi's waren meedogenloos, maar de Belgische staat was dat ook.

Na WO II hadden de Duitsers niets in eigen land te zeggen... En na de oorlog heeft men aan de Duitstaligen niets gevraagd.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 21 februari 2007, 15:15   #33
@BuRnS
Schepen
 
Geregistreerd: 6 april 2006
Berichten: 486
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Het referendum is momenteel strijdig met de grondwet. Wat mij betreft mag de grondwet gewijzigd worden om het referendum in de gw in te passen.


om alzo een onafhankelijk Vlaanderen te krijgen , ipv van het huidige onding dat belgie eigenlijk is ???? of is dit te ver ???
@BuRnS is offline  
Oud 21 februari 2007, 15:17   #34
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Na WO II heeft de Belgische staat het anders aan gepakt en een bikkelharde repressie uitgevoerd. Vanaf dan wist men dat de Duitstaligen wel in de pas zouden lopen. En zo gebeurde.
Repressie in welke periode en in welke mate?

Jan, klopt het trouwens dat er een partij is in Duitsland die de Oostkantons weer wil opeisen?(al dan niet ernstig bedoeld?)
__________________
Steun Oranje-Blauw!
evilbu is offline  
Oud 21 februari 2007, 15:23   #35
Kim
Secretaris-Generaal VN
 
Kim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2003
Locatie: België
Berichten: 21.892
Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door @BuRnS Bekijk bericht
om alzo een onafhankelijk Vlaanderen te krijgen , ipv van het huidige onding dat belgie eigenlijk is ???? of is dit te ver ???
Een referendum over de toekomst van België is mogelijk, maar de vraagstelling dient uitermate objectief te zijn.
Kim is offline  
Oud 21 februari 2007, 15:25   #36
Kim
Secretaris-Generaal VN
 
Kim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2003
Locatie: België
Berichten: 21.892
Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De opmerking is dan ook niet aan u gericht, maar aan dhr.Vloemans die wel een unitaire structuur voorstaat.
Gelieve dat dan ook ietwat duidelijker te vermelden in de toekomst. U reageert met een quote van mij dus is het logisch dat ik uw antwoord ook beschouw als zijnde gericht aan mij.
Kim is offline  
Oud 21 februari 2007, 15:26   #37
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Repressie in welke periode en in welke mate?

Jan, klopt het trouwens dat er een partij is in Duitsland die de Oostkantons weer wil opeisen?(al dan niet ernstig bedoeld?)
Na WO II werden heel wat onderwijzers, politieagenten, intellectuelen en iedereen die ook maar iets met de NSDAP te maken had, voor de krijgsrechtbank gebracht. Er werden enorm veel dossiers behandeld. De Oostkantons hadden het hoogste percentage van beklaagden in vergelijking met alle andere Europese landen/streken.

Bij mijn weten bestaat er geen partij die de Oostkantons weer wil opeisen. Misschien de NPD, maar daar weet ik toch niets van.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 21 februari 2007, 15:32   #38
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Na WO II werden heel wat onderwijzers, politieagenten, intellectuelen en iedereen die ook maar iets met de NSDAP te maken had, voor de krijgsrechtbank gebracht. Er werden enorm veel dossiers behandeld. De Oostkantons hadden het hoogste percentage van beklaagden in vergelijking met alle andere Europese landen/streken.
Het beeld dat mij ingelepeld werd is dat die tegen dan al pro Belgisch waren en tegen de Duitse aanwezigheid waren.
Hoe komt het dan dat ik nu zo goed als nooit van separatisme in die regio hoor?

Citaat:
Bij mijn weten bestaat er geen partij die de Oostkantons weer wil opeisen. Misschien de NPD, maar daar weet ik toch niets van.
__________________
Steun Oranje-Blauw!
evilbu is offline  
Oud 21 februari 2007, 15:36   #39
@BuRnS
Schepen
 
Geregistreerd: 6 april 2006
Berichten: 486
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Een referendum over de toekomst van België is mogelijk, maar de vraagstelling dient uitermate objectief te zijn.

zou al meer dan genoeg zijn , zodat ieder zijn voordelen kan uiten voor een onafhankelijk Vlaanderen of voor een geldverslindend belgie


trouwens ik gaan u nog een toffe beginne vinden

Laatst gewijzigd door @BuRnS : 21 februari 2007 om 15:37.
@BuRnS is offline  
Oud 21 februari 2007, 15:39   #40
1handclapping
Europees Commissaris
 
1handclapping's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juli 2003
Locatie: Antwerpen-Deurne
Berichten: 7.132
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door @BuRnS Bekijk bericht
zou al meer dan genoeg zijn , zodat ieder zijn voordelen kan uiten voor een onafhankelijk Vlaanderen of voor een geldverslindend belgie

Geniaal : een onafhankelijk Vlaanderen gaat "minder staat" zijn. Noodzakelijke projecten gaan we met Tv spelletjes financieren ipv door belastingen.
__________________
Deze gebruikersnaam wordt niet meer benut - maar wel mijn werkelijke naam : Roger Verhiest
1handclapping is offline  
 


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:52.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be