Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2004) > Hans Van de Cauter (B.U.B.) - 23 tot 29 februari
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Hans Van de Cauter (B.U.B.) - 23 tot 29 februari "België staat centraal in het leven van deze 31-jarige Brusselse advocaat. Omdat de profilering op het vlak van unitarisme uitbleef binnen Vivant koos hij de moeilijkste weg, een eigen partij oprichten. Sinds juli 2002 is hij dan ook de nationale voo

 
 
Discussietools
Oud 24 februari 2004, 21:11   #21
Yann
Eur. Commissievoorzitter
 
Yann's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2003
Berichten: 8.563
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door John Stufflebeam
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nello

klein verschil:

Bij de genocides, opgesomd door HVDC, is de betrokkenheid van de beschuldigde partijen met zekerheid gekend. Bij de Congo-affaire hebben we enkel het gissen of Leopold op de hoogte was.
Leopold II heeft de misdaad georganiseerd, en was uiteraard op de hoogte. De misdaden tie toen gebeurden haalden jarenlang de voorpagina van de Angelsaksische pers: missionarissen, mensenrechtenactivisten en gerenommeerde auteurs eisten toen dat er onmiddelijk een einde werd gemaakt aan de slachtpartijen.

Mark Twain pleitte er herhaaldelijk herhaaldelijk voor om Leopold II voor een internationaal tribunaal te slepen.

En ondanks die storm van protest zou Leopold II van niets hebben geweten. Komaan zeg.
De gruweldaden die zich in Congo hebben voorgedaan, gebeurden hoofdzakelijk onder het toezicht van plaatselijke stammen aan wie men de coördinatie van de rubberteelt uitbesteedde. Leopold II is niet rechtstreeks, doch misschien onrechtstreeks verantwoordelijk voor deze barbaarsheden.

De etnische spanningen in Congo zijn nu nog realiteit, en daar kon Leopold II destijds ook weinig tegen beginnen. Dat het Belgisch regime daar destijds met goede bedoelingen gekomen is, bewijst de gastvrijheid waarmee ze ons vandaag onthalen.
__________________
Michael Freilich, Joods Actueel: ‘Indien de geschiedenis zich zou herhalen met De Wever als burgemeester van Antwerpen, zou ik me zorgen maken over de joodse burgers.'
Yann is offline  
Oud 24 februari 2004, 23:15   #22
Hans Van de Cauter
 
 
Hans Van de Cauter's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 februari 2004
Berichten: 239
Standaard

Deze discussie lijkt me eerder iets voor historici. En dan ook in een algemene context met de wandaden van het Vlaams-nationalisme erbij.

Allemaal weinig relevant voor politici. We leven in de 21ste eeuw en dienen na te denken over het België en Europa van morgen.
__________________
Eéndracht maakt macht - L'union fait la force

www.belgischeunie.be
Hans Van de Cauter is offline  
Oud 24 februari 2004, 23:46   #23
Seba
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 5 september 2003
Berichten: 7.241
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door John Stufflebeam

Leopold II heeft de misdaad georganiseerd, en was uiteraard op de hoogte. De misdaden tie toen gebeurden haalden jarenlang de voorpagina van de Angelsaksische pers: missionarissen, mensenrechtenactivisten en gerenommeerde auteurs eisten toen dat er onmiddelijk een einde werd gemaakt aan de slachtpartijen.

Mark Twain pleitte er herhaaldelijk herhaaldelijk voor om Leopold II voor een internationaal tribunaal te slepen.

En ondanks die storm van protest zou Leopold II van niets hebben geweten. Komaan zeg.
De gruweldaden die zich in Congo hebben voorgedaan, gebeurden hoofdzakelijk onder het toezicht van plaatselijke stammen aan wie men de coördinatie van de rubberteelt uitbesteedde. Leopold II is niet rechtstreeks, doch misschien onrechtstreeks verantwoordelijk voor deze barbaarsheden.

De etnische spanningen in Congo zijn nu nog realiteit, en daar kon Leopold II destijds ook weinig tegen beginnen. Dat het Belgisch regime daar destijds met goede bedoelingen gekomen is, bewijst de gastvrijheid waarmee ze ons vandaag onthalen.
man, jij bent compleet gebrainwashed. Congo is compleet uitgebuit door het Belgisch koningshuis, een genocide van 10 miljoen mensen achtergelaten, noem jij dat "goede bedoelingen"? De BUBBERS zeggen dat Leopold II er niets van wist, maar de Bubbers weten blijkbaar ook niet dat heel de provincie Katanga privé-eigendom was van Leopold II? Ondertussen werden de handen van de bevolkking afgekapt wanneer ze hun rubbertkas niet betaalden, mooi bedoelingen nietwaar?
__________________
Voor homohuwelijk, homo-adoptie en vrije meningsuiting, dus:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Storme
als homofobie een misdaad wordt, dan leven we in een totalitaire staat
Seba is offline  
Oud 24 februari 2004, 23:50   #24
Hans Van de Cauter
 
 
Hans Van de Cauter's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 februari 2004
Berichten: 239
Standaard

Dat cijfer 10.000.000 komt zeker van uit Vlaams-nationale bron?

Nogmaals, dit is niet relevant voor de wereld van vandaag.
__________________
Eéndracht maakt macht - L'union fait la force

www.belgischeunie.be
Hans Van de Cauter is offline  
Oud 24 februari 2004, 23:54   #25
Seba
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 5 september 2003
Berichten: 7.241
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans Van de Cauter
Dat cijfer 10.000.000 komt zeker van uit Vlaams-nationale bron?

Nogmaals, dit is niet relevant voor de wereld van vandaag.
ik ben alles behalve Vlaams-nationalistisch, is dat geen pech voor u?
u hebt gelijk, het is niet meer relevant voor de wereld vandaag, maar waarom doet u dat cijfer dan zo paniekerig af als "laster" zonder enige argumentatie? dit is een welbekend cijfer dat je overal zal vinden in alle objectieve geschiedenisboeken. Is de BUB misschien voorstander van het verduisteren van feiten wanneer ze niet in de kaart van de geschiedenis van ons koningshuis spelen?
__________________
Voor homohuwelijk, homo-adoptie en vrije meningsuiting, dus:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Storme
als homofobie een misdaad wordt, dan leven we in een totalitaire staat
Seba is offline  
Oud 25 februari 2004, 08:55   #26
Foundation
Minister
 
Foundation's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 oktober 2003
Locatie: Antwerpen
Berichten: 3.834
Standaard

Waarom haalt u het uberhaupt boven? Wij erkennen de moorden en mishandelingen en praten ze niet goed. Maar wat heeft dat te maken met ons of ons programma? Moet u ons al daarop aanvallen, zulke zaken die vandaag de dag niet meer van toepassing zijn?

Allez doe mij er aan denken dat de volgende keer dat de CD&V aan bod komt, dat ik honderduit vragen stel over priesters en katholieken die aangezet hebben tot collaboratie...
__________________
Bloei O Land, In Eendracht Niet Te Breken,
Wees Immer Uzelf En Ongeknecht
Het Woord Getrouw, Dat G' Onbevreesd Moogt Spreken,
Voor Vorst, Voor Vrijheid En Voor Recht!
Foundation is offline  
Oud 25 februari 2004, 12:48   #27
John Stufflebeam
Parlementslid
 
John Stufflebeam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 april 2002
Locatie: Reetveerdegem
Berichten: 1.643
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Foundation
Waarom haalt u het uberhaupt boven? Wij erkennen de moorden en mishandelingen en praten ze niet goed. Maar wat heeft dat te maken met ons of ons programma? Moet u ons al daarop aanvallen, zulke zaken die vandaag de dag niet meer van toepassing zijn?
In jullie programma staat "De Belgische koningen hebben over het algemeen zeer goed hun plichten vervuld."

Ik ben het niet eens met dit punt, anderen ook niet, en we leggen uit waarom.

En bovendien heeft de discussie over Leopold II nog actuele waarde. Ik vraag me bv af waarom de huidige koning onderscheidingen meent te moeten uitreiken zoals "Officier in de orde van Leopold II"
John Stufflebeam is offline  
Oud 25 februari 2004, 13:47   #28
Yann
Eur. Commissievoorzitter
 
Yann's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2003
Berichten: 8.563
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Seba
man, jij bent compleet gebrainwashed. Congo is compleet uitgebuit door het Belgisch koningshuis, een genocide van 10 miljoen mensen achtergelaten, noem jij dat "goede bedoelingen"? De BUBBERS zeggen dat Leopold II er niets van wist, maar de Bubbers weten blijkbaar ook niet dat heel de provincie Katanga privé-eigendom was van Leopold II? Ondertussen werden de handen van de bevolkking afgekapt wanneer ze hun rubbertkas niet betaalden, mooi bedoelingen nietwaar?
Worden we er dan niet gastvrij onthaald misschien?
__________________
Michael Freilich, Joods Actueel: ‘Indien de geschiedenis zich zou herhalen met De Wever als burgemeester van Antwerpen, zou ik me zorgen maken over de joodse burgers.'
Yann is offline  
Oud 25 februari 2004, 14:13   #29
MoW
Vreemdeling
 
MoW's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 februari 2004
Berichten: 99
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Seba
man, jij bent compleet gebrainwashed. Congo is compleet uitgebuit door het Belgisch koningshuis, een genocide van 10 miljoen mensen achtergelaten, noem jij dat "goede bedoelingen"? De BUBBERS zeggen dat Leopold II er niets van wist, maar de Bubbers weten blijkbaar ook niet dat heel de provincie Katanga privé-eigendom was van Leopold II? Ondertussen werden de handen van de bevolkking afgekapt wanneer ze hun rubbertkas niet betaalden, mooi bedoelingen nietwaar?
Worden we er dan niet gastvrij onthaald misschien?

Euhm ... Kweet ni hoor.
Congo heeft zo het gevoel dat we hen iets verschuldigd zijn , bijkomstig is Vlaanderen Rijk en dus ook België redelijk rijk.
Zou ge dan ook niet naar de blanke meester teruglopen ?
Ze zijn u wat verschuldigd en ze hebben poen.
__________________
it is the natural law of the moral world that a nation on the brink of an abyss will try to save itself by any means - VC
MoW is offline  
Oud 25 februari 2004, 16:45   #30
Foundation
Minister
 
Foundation's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 oktober 2003
Locatie: Antwerpen
Berichten: 3.834
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de mensen
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Foundation
Waarom haalt u het uberhaupt boven? Wij erkennen de moorden en mishandelingen en praten ze niet goed. Maar wat heeft dat te maken met ons of ons programma? Moet u ons al daarop aanvallen, zulke zaken die vandaag de dag niet meer van toepassing zijn?
In jullie programma staat "De Belgische koningen hebben over het algemeen zeer goed hun plichten vervuld."

Ik ben het niet eens met dit punt, anderen ook niet, en we leggen uit waarom.

En bovendien heeft de discussie over Leopold II nog actuele waarde. Ik vraag me bv af waarom de huidige koning onderscheidingen meent te moeten uitreiken zoals "Officier in de orde van Leopold II"
Er staan twee dingen in die u over het hoofd heeft gezien:

1. Over het algemeen.
2. Plichten.
__________________
Bloei O Land, In Eendracht Niet Te Breken,
Wees Immer Uzelf En Ongeknecht
Het Woord Getrouw, Dat G' Onbevreesd Moogt Spreken,
Voor Vorst, Voor Vrijheid En Voor Recht!
Foundation is offline  
Oud 25 februari 2004, 16:47   #31
Foundation
Minister
 
Foundation's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 oktober 2003
Locatie: Antwerpen
Berichten: 3.834
Standaard

Maar waarom misdaden begaan door verre familie lang geleden laten doorwerken op het koningshuis nu? Nergens voor nodig, intellectueel oneerlijk zelfs.
__________________
Bloei O Land, In Eendracht Niet Te Breken,
Wees Immer Uzelf En Ongeknecht
Het Woord Getrouw, Dat G' Onbevreesd Moogt Spreken,
Voor Vorst, Voor Vrijheid En Voor Recht!
Foundation is offline  
Oud 25 februari 2004, 19:14   #32
Hans Van de Cauter
 
 
Hans Van de Cauter's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 februari 2004
Berichten: 239
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de mensen
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Foundation
Waarom haalt u het uberhaupt boven? Wij erkennen de moorden en mishandelingen en praten ze niet goed. Maar wat heeft dat te maken met ons of ons programma? Moet u ons al daarop aanvallen, zulke zaken die vandaag de dag niet meer van toepassing zijn?
In jullie programma staat "De Belgische koningen hebben over het algemeen zeer goed hun plichten vervuld."

Ik ben het niet eens met dit punt, anderen ook niet, en we leggen uit waarom.

En bovendien heeft de discussie over Leopold II nog actuele waarde. Ik vraag me bv af waarom de huidige koning onderscheidingen meent te moeten uitreiken zoals "Officier in de orde van Leopold II"
De Koning heeft de grondwettelijke plicht de grondwet te doen naleven en de Belgische onafhankelijkheid te bewaren. Ik zie niet in in welke zin de koningen dat slecht zouden gedaan hebben. In die zin (en de enig relevante zin) hebben ze hun taak goed vervuld.

Nu weet ik wel nog niet waar Seba dat getal van 10.000.000 doden in Congo vandaan haalt...
__________________
Eéndracht maakt macht - L'union fait la force

www.belgischeunie.be
Hans Van de Cauter is offline  
Oud 25 februari 2004, 19:23   #33
Yann
Eur. Commissievoorzitter
 
Yann's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2003
Berichten: 8.563
Standaard

Waarschijnlijk uit Flamingante bronnen. Die kijken niet op een nulletje meer of minder. Ik heb op dit forum zelfs 30 000 000 weten vernoemen. Dat is drie keer de Belgische bevolking.

Maar als er solidariteit met Franstalige landgenoten gevraagd wordt, dan blijft het stil.
__________________
Michael Freilich, Joods Actueel: ‘Indien de geschiedenis zich zou herhalen met De Wever als burgemeester van Antwerpen, zou ik me zorgen maken over de joodse burgers.'
Yann is offline  
Oud 25 februari 2004, 19:23   #34
MoW
Vreemdeling
 
MoW's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 februari 2004
Berichten: 99
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Foundation
Maar waarom misdaden begaan door verre familie lang geleden laten doorwerken op het koningshuis nu? Nergens voor nodig, intellectueel oneerlijk zelfs.
Tja, waarom dan geen algemene amnestie verlenen ?
Als het dan toch niet zo erg blijkt, het gros van de collaborateurs is stokoud of seniel vandaag de dag ..... moeten ze dood zijn voordat ze vergiffenis krijgen ? Want bon, da's wa da ge nu aant doen zijt Bon ik ben wel subjectief want republikein maar een blaam aan het adres van Leo zelfs als is hij dood zou niet mis zijn , zeker nie op de naamplaatjes waar hij vermeld wordt .
__________________
it is the natural law of the moral world that a nation on the brink of an abyss will try to save itself by any means - VC
MoW is offline  
Oud 25 februari 2004, 19:54   #35
Yann
Eur. Commissievoorzitter
 
Yann's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2003
Berichten: 8.563
Standaard

In tegenstelling tot de collaborateurs zijn er tegen Leopold II geen bewijzen. En in onze rechtstaat is iedereen onschuldig tot het tegendeel bewezen wordt.
__________________
Michael Freilich, Joods Actueel: ‘Indien de geschiedenis zich zou herhalen met De Wever als burgemeester van Antwerpen, zou ik me zorgen maken over de joodse burgers.'
Yann is offline  
Oud 25 februari 2004, 19:54   #36
Foundation
Minister
 
Foundation's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 oktober 2003
Locatie: Antwerpen
Berichten: 3.834
Standaard

Amnestie voor de kinderen van de daders: akkoord.

Amnestie voor de daders: ieder moet de gevolgen van zijn eigen beslissingen dragen. En dat gaat meestal inderdaad tot aan de dood. Jezus draagt uw lasten niet voor u.

Albert II is niet gelijk aan Leopold II, die zijn lasten inderdaad tot aan de dood heeft moeten dragen. Dat werkt ook nu nog door.

Pleiten voor amnestie maar tegelijk een ander een blamage toewensen? Waar is de logica?
__________________
Bloei O Land, In Eendracht Niet Te Breken,
Wees Immer Uzelf En Ongeknecht
Het Woord Getrouw, Dat G' Onbevreesd Moogt Spreken,
Voor Vorst, Voor Vrijheid En Voor Recht!
Foundation is offline  
Oud 25 februari 2004, 20:41   #37
John Stufflebeam
Parlementslid
 
John Stufflebeam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 april 2002
Locatie: Reetveerdegem
Berichten: 1.643
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans Van de Cauter
Nu weet ik wel nog niet waar Seba dat getal van 10.000.000 doden in Congo vandaan haalt...
Hier misschien: http://www.hawaii.edu/powerkills/COMM.7.1.03.HTM

Now, we have these estimates:

Britannica, "Congo Free State" claims that the population declined from 20 or 30 million to 8 million.

A 1904 report by Roger Casement's estimated that as many as 3 million Congolese died since 1888 (cited in Gilbert's History of the Twentieth Century; also in Colin Legum, Congo Disaster (1972).

Peter Forbath (The River Congo (1977) claims that at least 5 million killed.

John Gunther (Inside Africa (1953) estimates 5-8 million deaths.

Adam Hochschild (Leopold's Ghost mentioned above) estimates 10 million, or half the original population from 1885 to 1920.

Fredric Wertham, A Sign For Cain: A Exploration of Human Violence (1966) estimates that the population of the Congo dropped from 30M to 8.5M, a loss of 21.5 million.
John Stufflebeam is offline  
Oud 25 februari 2004, 21:36   #38
Yann
Eur. Commissievoorzitter
 
Yann's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2003
Berichten: 8.563
Standaard

Ik zie nergens 10 000 000 staan. Maximum 8,5 miljoen wel, maar dat is nog een verschil van 1 500 000 ! Ik vind het nogal luguber en moraalloos om in dit onderwerp met miljoenen te spelen alsof het niets is. Weet u wel wat dat is? Anderhalf miljoen mensen?

Men zou beter eens het aantal doden n�* de onafhankelijkheid van Congo berekenen.
__________________
Michael Freilich, Joods Actueel: ‘Indien de geschiedenis zich zou herhalen met De Wever als burgemeester van Antwerpen, zou ik me zorgen maken over de joodse burgers.'
Yann is offline  
Oud 26 februari 2004, 10:48   #39
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard



1) je kan niet lezen. Het maximum dat geschat wordt is 21 miljoen. Wie zit hier zo moraalloos met miljoenen te goochelen?

2) Zelfs al waren het er 'maar' één miljoen, dan nog. Ik denk dat u het net bent die niet weet wat dat is.
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline  
Oud 26 februari 2004, 15:52   #40
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans Van de Cauter
De Koning heeft de grondwettelijke plicht de grondwet te doen naleven en de Belgische onafhankelijkheid te bewaren.
"... te doen naleven..." Hans I de Grote is weer de koninklijke bevoegdheden aan het uitbreiden, geheel in het verlengde van zijn opvattingen over de "zending" van een koning die veel wijzer en slimmer is dan het gewone volk.

De koning zweert de wetten na te leven, niet te doen naleven. Dat is zijn taak niet.

Bent u nu werkelijk advocaat? Ik begin het mij steeds vaker af te vragen. Of waar heeft u uw diploma dan wel gekocht?
Jan van den Berghe is offline  
 


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:24.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be