Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 25 mei 2009, 09:30   #21
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Moet de titel van dit draadje niet zijn:

Zonnepanelen op auto's?

oftewel

Auto's op zonne-energie?

-------
auto's op zonnepanelen zie ik zo niet zitten.
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2009, 17:33   #22
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Allez bon.

Pakt 2 m2 oppervlakte dat met zonnepanelen zou kunnen worden beplakt. 28 % stuff is duur, pakt 20 % (das nog hoog).

500 W/m2 (ongeveer, ik ken het cijfer niet uit mijn hoofd, bij loodrechte inval, helaas is de zon iets dat draait, bij een auto zal het dus eerder 45° zijn, (sqrt(2)/2)*500 = 353 W/m2 gemiddeld door de dag. Dus een totale energie van 706 W bij volle zon met pieken van 1000 W. De zonnecel zet maar 1/5 om (20 %) das dus 141 W of 200 W.

Wat kunt ge met 141 W ? Gene auto van 1.7 ton vooruitdoen ze De airo misschien aandrijven....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2009, 11:23   #23
manta
Secretaris-Generaal VN
 
manta's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 januari 2004
Berichten: 34.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Allez bon.

Pakt 2 m2 oppervlakte dat met zonnepanelen zou kunnen worden beplakt. 28 % stuff is duur, pakt 20 % (das nog hoog).

500 W/m2 (ongeveer, ik ken het cijfer niet uit mijn hoofd, bij loodrechte inval, helaas is de zon iets dat draait, bij een auto zal het dus eerder 45° zijn, (sqrt(2)/2)*500 = 353 W/m2 gemiddeld door de dag. Dus een totale energie van 706 W bij volle zon met pieken van 1000 W. De zonnecel zet maar 1/5 om (20 %) das dus 141 W of 200 W.

Wat kunt ge met 141 W ? Gene auto van 1.7 ton vooruitdoen ze De airo misschien aandrijven....
Zonnepanelen zijn nog volop in ontwikkeling , de eerste computers vulden ook een volledige kamer en konden simpele berekeningen doen , kijk eens wat er enkele jaren later allemaal is ...

Zoals ze nu zijn kunnen zonnepanelen enkel als hulpmiddel ingezet worden , de motor van koelwagens er op laten draaien is zo'n kleinigheidje (alle beetjes helpen) ...
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2009, 11:52   #24
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Ik durf er op te wedden dat kwa ecologie die diesel die ge extra verbruikt door de airco minder vervuilend is als die 2 m2 zonnepanelen
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2009, 12:51   #25
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Raven's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 maart 2004
Locatie: Nabij het Reigersnest
Berichten: 10.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Allez bon.

Pakt 2 m2 oppervlakte dat met zonnepanelen zou kunnen worden beplakt. 28 % stuff is duur, pakt 20 % (das nog hoog).

500 W/m2 (ongeveer, ik ken het cijfer niet uit mijn hoofd, bij loodrechte inval, helaas is de zon iets dat draait, bij een auto zal het dus eerder 45° zijn, (sqrt(2)/2)*500 = 353 W/m2 gemiddeld door de dag. Dus een totale energie van 706 W bij volle zon met pieken van 1000 W. De zonnecel zet maar 1/5 om (20 %) das dus 141 W of 200 W.

Wat kunt ge met 141 W ? Gene auto van 1.7 ton vooruitdoen ze De airo misschien aandrijven....

Een auto op zonnepanelen, ik heb ooit eens die wagen gezien van die studenten industrieel ingenieur in de woestijn met de ideaalcondities.

Op zijn minst een nogal gewaagd design, en ik zou er zeker mijn S-bocht niet mee willen maken.

Een haalbaarder model is de electrische wagen die een paar zware kamionbatterijen in zijn koffer heeft. Eventueel kan daar dan nog wel een zonnepaneel op het dak voor de radio. En die batterijen, die zijn allicht wel met de nodige tijd op te laden op zonneenergie. (en nog liever, kernenergie uiteraard)
__________________
NEE tegen assimilatie! NEE tegen racisme!
Raven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2009, 17:45   #26
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

En die batterijen wegen massas.

Een optie is om er voor te zorgen dat ge een minimum aan gewicht en luchtweerstand hebt, zodat het vermogen dat een motor moet leveren mimimaal hoeft te zijn. Dit kan men bereiken door aan de aerodynamica te sleutelen, alternatieve materialen te gebruiken (magnesium, E/rho die gelijk is aan dat van Aluminium, CFRP, GFRP....)

Und voila, de enigste werkbare oplossing: de zonnewagens zoals we ze kennen. 200 kg, aerodynamisch getweaked en niet echt bruikbaar voor dagdagelijks leven. En massaal veel te duur.

Ik zet keihard in op een andere manier van te leven : pendelvervoer moet verdwijnen, bedrijfswagen moeten vervangen worden door woontoelagen voor mensen die naar hun werk willen verhuizen....dan zijn we pas ecologisch bezig.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2009, 20:29   #27
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.232
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
bedrijfswagen moeten vervangen worden door woontoelagen voor mensen die naar hun werk willen verhuizen....dan zijn we pas ecologisch bezig.
En bij verandering van werkgever, of van plaats van het ´t werk bij dezelfde werkgever ? ....
huur ? zelf eigenaar ?
Hoe gaat dat in de praktijk ?
Voor dat ik het vergeet : eventueel vrouw (die ook werkt...) en schoolgaande kinderen... hopla ?

Laatst gewijzigd door Micele : 31 mei 2009 om 20:32.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2009, 20:32   #28
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Gun's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 januari 2005
Locatie: de BH van V
Berichten: 19.793
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fooraap Bekijk bericht
Op de nieuwe Prius zult ge zonnecellen kunnen pakken als optie:

http://techon.nikkeibp.co.jp/english...090519/170318/

Momenteel worden die enkel gebruikt om de ventilator aan te drijven
De Prius is ook de wagen met zowat de grootste ecologische voetafdruk wanneer hij uit de fabriek rolt.
__________________
KEEP CASH ALIVE!!!!
Gun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2009, 22:34   #29
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter
 
Fallen Angel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 augustus 2008
Locatie: 9th circle of Hell
Berichten: 9.025
Standaard

Eventjes buiten de gewone lijntjes kleuren.

Ipv de zonnepannelen op de auto te plaatsen, waarom ze niet op de weg plaatsen?
De auto's rijden dan over de zonnepannelen en zouden hun energie daaruit kunnen gebruiken.

Is gewoon maar een vlug ideetje. Haalbaarheid heb ik nog niet echt bekeken.
__________________
Al wie geintresseerd is in een doe-het-zelf 9mm machinepistool. Oftewel waarom vuurwapenwetten nooit gaan werken.
Enkel voor educatieve doeleinden .

Stalin: "The only real power comes out of a long rifle."
En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit).
Fallen Angel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2009, 11:23   #30
1010
Burger
 
1010's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 april 2006
Berichten: 106
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gun Bekijk bericht
De Prius is ook de wagen met zowat de grootste ecologische voetafdruk wanneer hij uit de fabriek rolt.
ik lees deze losse bewering nogal vaak. kan je daar eens een deftig linkje voor geven dat het meer is dan een losse bewering?
1010 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2009, 15:21   #31
alpina
Europees Commissaris
 
alpina's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 januari 2003
Berichten: 7.292
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Allez bon.

Pakt 2 m2 oppervlakte dat met zonnepanelen zou kunnen worden beplakt. 28 % stuff is duur, pakt 20 % (das nog hoog).

500 W/m2 (ongeveer, ik ken het cijfer niet uit mijn hoofd, bij loodrechte inval, helaas is de zon iets dat draait, bij een auto zal het dus eerder 45° zijn, (sqrt(2)/2)*500 = 353 W/m2 gemiddeld door de dag. Dus een totale energie van 706 W bij volle zon met pieken van 1000 W. De zonnecel zet maar 1/5 om (20 %) das dus 141 W of 200 W.

Wat kunt ge met 141 W ? Gene auto van 1.7 ton vooruitdoen ze De airo misschien aandrijven....
Het vermogen van die panelen is nog vele malen te klein om de airco aan te drijven, ge kunt er waarschijnlijk juist een ventilatortje mee aandrijven, hip hoi, wat een vooruitgang. Die zonnepalen zijn dus niet meer dan een speeltje en tenzij er een radicale omzwaai gebeurt zal dat altijd zo blijven aangezien het optimale rendement in laboratoria zelfs maar in de 20 % geraakt.
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2009, 20:27   #32
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
C2C's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 december 2006
Berichten: 10.572
Standaard

Ross Lovegrove, de fameuze eco-designer, is zo'n wagentje aan't ontwerpen.

Binnen 10 �* 20 jaar zullen we dat zeker op vele zonnige plaatsen zien rondrijden. In principe zullen de prijzen voor heel efficiënte zonnecellen dan sterk gedaald zijn en zullen andere grondstoffen zoals koolstofvezels ook wel competitiever zijn.

Die autotjes zien er ook heel hip en futuristisch uit, vind ik.

Wanneer de zonne-cellen goedkoper zijn is het grootste obstakel van de baan. Want per slot van rekening is een electrisch wagentje poepsimpel om ineen te steken - toch in vergelijking met ICE-wagens: motoren die ge in een gemiddeld wasmachien vindt en wat lichte batterijen, en klaar is kees.
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  lovegrove.jpg‎
Bekeken: 200
Grootte:  30,1 KB
ID: 50082  

Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  lovegrovesolar.jpg‎
Bekeken: 181
Grootte:  43,1 KB
ID: 50083  

__________________
Citaat:
The world is one big spreadsheet.
"Capitalism is the extraordinary belief that the nastiest of men, for the nastiest of motives will somehow work for the benefit of all" ― John Maynard Keynes
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2009, 20:37   #33
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Ross Lovegrove, de fameuze eco-designer, is zo'n wagentje aan't ontwerpen.

Binnen 10 �* 20 jaar zullen we dat zeker op vele zonnige plaatsen zien rondrijden. In principe zullen de prijzen voor heel efficiënte zonnecellen dan sterk gedaald zijn en zullen andere grondstoffen zoals koolstofvezels ook wel competitiever zijn.

Die autotjes zien er ook heel hip en futuristisch uit, vind ik.

Wanneer de zonne-cellen goedkoper zijn is het grootste obstakel van de baan. Want per slot van rekening is een electrisch wagentje poepsimpel om ineen te steken - toch in vergelijking met ICE-wagens: motoren die ge in een gemiddeld wasmachien vindt en wat lichte batterijen, en klaar is kees.
Neen. Ik zie dit niet direct gebeuren. De hedendaagse zonnewagens hebben voor een half miljoen euro aan zonnecellen liggen, en kosten in totaal meer als een miljoen euro om te maken (exclusief arbeidsuren...).
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2009, 20:44   #34
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
C2C's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 december 2006
Berichten: 10.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Neen. Ik zie dit niet direct gebeuren. De hedendaagse zonnewagens hebben voor een half miljoen euro aan zonnecellen liggen, en kosten in totaal meer als een miljoen euro om te maken (exclusief arbeidsuren...).
Deze tweepersoons zonne-wagen is te koop voor €90,000, wat zoveel is als de Tesla Roadster.



http://www.venturi.fr/electric-vehic...b-concept.html

Om maar te zeggen dat het wellicht toch niet zo lang meer zal duren.
__________________
Citaat:
The world is one big spreadsheet.
"Capitalism is the extraordinary belief that the nastiest of men, for the nastiest of motives will somehow work for the benefit of all" ― John Maynard Keynes
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2009, 20:53   #35
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Dat is gewoon een electrische auto die ge aant net hangt. Die solar panels (600W lol) zijn er puur om wat extra te geven.

Niks te zero emission dus.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2009, 21:17   #36
parcifal
Banneling
 
 
parcifal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 februari 2003
Berichten: 26.968
Standaard

Dan zie ik toch meer potentieel in auto's op perslucht.

http://www.youtube.com/watch?v=Ov4t1P9bdGw
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2009, 21:43   #37
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2004
Berichten: 16.218
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Dat is gewoon een electrische auto die ge aant net hangt..
Met die auto's kan een transitie naar hernieuwbare energie geruisloos verlopen. Landen of regio's kunnen een eigen auto industrie hebben zonder afhankelijk te zijn van olie-exporterende landen.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2009, 21:57   #38
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Dus ze moeten maar kerncentrales zetten ?

Ik weet een beter idee: consuminderen, economische groei niet langer als doel hebben, het eens durven met minder te doen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2009, 22:00   #39
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2004
Berichten: 16.218
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Dus ze moeten maar kerncentrales zetten ?

Ik weet een beter idee: consuminderen, economische groei niet langer als doel hebben, het eens durven met minder te doen.
kerncentrales + consuminderen + alternatieve energie.

Bij dat consuminderen hoort dan bv ook een groter aandeel openbaar vervoer bv.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2009, 22:10   #40
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
kerncentrales + consuminderen + alternatieve energie.

Bij dat consuminderen hoort dan bv ook een groter aandeel openbaar vervoer bv.
En woon-werk verkeer minimaliseren door "verhuizen naar het werk" fiscaal aan te moedigen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:08.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be