Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 12 mei 2019, 18:49   #1
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.464
Standaard Christelijke taboes

Naar aanleiding van mijn post in een andere draad, namelijk over Justinus de Martelaar open ik hier een draad over het verband tussen taboes en geloof in goden en geesten. Voor Justinus was het taboe om aan de keizer of "afgoden" te offeren en dat moest hij met de dood bekopen. Hij meende zo het eeuwige leven iin de armen van zijn god waardig te zijn. Of eigenlijk, hij meende een veel zwaardere straf door zijn god te kunnen ontlopen, namelijk de eeuwige hel.

Ik zocht daarom met google naar interessante bronnen. Mijn eerste bron over 'christelijke taboes' was meteen raak. Ik bezocht namelijk de website van de SGP, de Sociaal Gereformeerde Partij. Ik zou graag willen weten wat zij van mijn onderwerp vinden. Dit was het resultaat:

Zondag

Zondag rustdag

De zondag is een zegen van de Schepper. Een dag om even op adem te komen en uitgetild te worden boven de hectiek van iedere dag.

Op zondag doen we niet aan politiek. We rusten uit. En we luisteren naar het Woord van God, de Bijbel.

Om die reden houdt de SGP haar ‘winkel’ op zondag dicht.

Morgen hopen we weer voor u klaar te staan.
Verstoren van de 'zondagsrust' is dus taboe.

Daar hangt veel van af. De hemel of de hel.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2019, 23:11   #2
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
De zondag is een zegen van de Schepper. Een dag om even op adem te komen en uitgetild te worden boven de hectiek van iedere dag.

Op zondag doen we niet aan politiek. We rusten uit. En we luisteren naar het Woord van God, de Bijbel.

Om die reden houdt de SGP haar ‘winkel’ op zondag dicht.

Morgen hopen we weer voor u klaar te staan.[/indent]
Verstoren van de 'zondagsrust' is dus taboe.

Daar hangt veel van af. De hemel of de hel.
Er zit een bedoeling achter de zondagsrust: tijd voor rust, bezinning, inkeer en gebed. Het is dus een tijd voor mens én God. Dat u plotseling begint over "hemel en hel", wijst erop dat u niet onmiddellijk de diepere betekenis aanvoelt maar het blijkbaar wil hebben over een heel farizeïsche invulling van de zondagsrust.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2019, 23:49   #3
bembem
Secretaris-Generaal VN
 
bembem's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 september 2013
Berichten: 30.169
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Er zit een bedoeling achter de zondagsrust: tijd voor rust, bezinning, inkeer en gebed. Het is dus een tijd voor mens én God. Dat u plotseling begint over "hemel en hel", wijst erop dat u niet onmiddellijk de diepere betekenis aanvoelt maar het blijkbaar wil hebben over een heel farizeïsche invulling van de zondagsrust.
De eerste 2 kan ik nog inkomen, maar de rest lmao.
bembem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2019, 00:01   #4
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bembem Bekijk bericht
De eerste 2 kan ik nog inkomen, maar de rest lmao.
... er toch best aan toevoegen: "volgens mij".
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2019, 06:37   #5
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.464
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Er zit een bedoeling achter de zondagsrust: tijd voor rust, bezinning, inkeer en gebed. Het is dus een tijd voor mens én God. Dat u plotseling begint over "hemel en hel", wijst erop dat u niet onmiddellijk de diepere betekenis aanvoelt maar het blijkbaar wil hebben over een heel farizeïsche invulling van de zondagsrust.
Die betekenis begrijp ik best. En ik geef toe, of die Farizeïsche invulling bij de SGP leeft dat kan ik slechts vermoeden. Maar de website op slot zetten op zondag is toch wel opmerkelijk. Sport is ook taboe op zondag en In het verleden gingen de zwembaden dicht op zondag in gereformeerde gemeentes. Een gewoon boek lezen of tv-kijken is ook taboe. En ik kan mij voorstellen wat er nog meer taboe is. Ik denk dat dat meer stress oplevert dan rust.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2019, 06:56   #6
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Er zit een bedoeling achter de zondagsrust: tijd voor rust, bezinning, inkeer en gebed. Het is dus een tijd voor mens én God. Dat u plotseling begint over "hemel en hel", wijst erop dat u niet onmiddellijk de diepere betekenis aanvoelt maar het blijkbaar wil hebben over een heel farizeïsche invulling van de zondagsrust.
Wat versta jij onder ' een farizese invulling ' ?? Paulus was een farizeeër.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2019, 06:59   #7
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Die betekenis begrijp ik best. En ik geef toe, of die Farizeïsche invulling bij de SGP leeft dat kan ik slechts vermoeden. Maar de website op slot zetten op zondag is toch wel opmerkelijk. Sport is ook taboe op zondag en In het verleden gingen de zwembaden dicht op zondag in gereformeerde gemeentes. Een gewoon boek lezen of tv-kijken is ook taboe. En ik kan mij voorstellen wat er nog meer taboe is. Ik denk dat dat meer stress oplevert dan rust.
Dat moet men niet op de farizese strekking steken, maar op de idioten van eeuwen later.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2019, 07:54   #8
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.997
Standaard

Veel fantasie, die kaloten.
Altijd al gehad, en nu nog steeds.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2019, 10:31   #9
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.649
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Naar aanleiding van mijn post in een andere draad, namelijk over Justinus de Martelaar open ik hier een draad over het verband tussen taboes en geloof in goden en geesten. Voor Justinus was het taboe om aan de keizer of "afgoden" te offeren en dat moest hij met de dood bekopen. Hij meende zo het eeuwige leven iin de armen van zijn god waardig te zijn. Of eigenlijk, hij meende een veel zwaardere straf door zijn god te kunnen ontlopen, namelijk de eeuwige hel.

Ik zocht daarom met google naar interessante bronnen. Mijn eerste bron over 'christelijke taboes' was meteen raak. Ik bezocht namelijk de website van de SGP, de Sociaal Gereformeerde Partij. Ik zou graag willen weten wat zij van mijn onderwerp vinden. Dit was het resultaat:

Zondag

Zondag rustdag

De zondag is een zegen van de Schepper. Een dag om even op adem te komen en uitgetild te worden boven de hectiek van iedere dag.

Op zondag doen we niet aan politiek. We rusten uit. En we luisteren naar het Woord van God, de Bijbel.

Om die reden houdt de SGP haar ‘winkel’ op zondag dicht.

Morgen hopen we weer voor u klaar te staan.
Verstoren van de 'zondagsrust' is dus taboe.

Daar hangt veel van af. De hemel of de hel.
Dan is er nog een groot taboe, zoals ik bij de christenen steeds weer heb mogen ervaren, namelijk om vooral mijn nieuwe Bijbel niet te lezen.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2019, 11:34   #10
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter
 
lomeanor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 april 2005
Berichten: 9.853
Standaard

De voorstelling is zwart/wit gemaakt. In de catehchismus wordt geen koppeling gemaakt tussen het onderhouden van de zondagsrust en hemel/hel.

De zondagstrust is er juist op gericht om ons emotioneel en spiritueel te verrijken. Om niet alleen te leven "in de actie" en enkel te werken. Maar om ruimte te maken, voor innerlijke rust, bezinning, geloof en gezin.

CATHECHISMUS:
Citaat:
Zoals God "rustte op de zevende dag van al het werk dat Hij verricht had" (Gen. 2, 2) zo wordt het leven van de mens bepaald door het ritme van werken en rusten. De instelling van de dag des Heren draagt ertoe bij dat allen kunnen genieten van voldoende rust en vrije tijd voor de verzorging van hun gezinsleven en van hun cultureel, sociaal en godsdienstig leven.
CATHECHISMUS:
Citaat:
De christenen heiligen de zondag ook wanneer ze aan hun familie en vrienden de tijd en de zoog schenken, die ze op de andere dagen van de week moeilijk aan hen kunnen besteden De zondag is een tijd van bezinning, stilte, cultuur en meditatie; daardoor wordt de groei van het innerlijk en christelijk leven bevorderd.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2019, 13:45   #11
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 71.761
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Dan is er nog een groot taboe, zoals ik bij de christenen steeds weer heb mogen ervaren, namelijk om vooral mijn nieuwe Bijbel niet te lezen.
Kom kom harrie... de christenen lezen het niet, de moslims ook niet, noch de atheisten, de joden ook niet, de pastafarians ook niet en de getuigen van jehovah die mogen enkel hun eigen tralala lezen.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2019, 13:57   #12
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.464
Standaard

[quote=lomeanor;9012745]De voorstelling is zwart/wit gemaakt. In de catehchismus wordt geen koppeling gemaakt tussen het onderhouden van de zondagsrust en hemel/hel.

De zondagstrust is er juist op gericht om ons emotioneel en spiritueel te verrijken. Om niet alleen te leven "in de actie" en enkel te werken. Maar om ruimte te maken, voor innerlijke rust, bezinning, geloof en gezin.

CATHECHISMUS:
Citaat:
CATHECHISMUS:

Citaat:

De christenen heiligen de zondag ook wanneer ze aan hun familie en vrienden de tijd en de zoog schenken, die ze op de andere dagen van de week moeilijk aan hen kunnen besteden De zondag is een tijd van bezinning, stilte, cultuur en meditatie; daardoor wordt de groei van het innerlijk en christelijk leven bevorderd.
Ja, en ze ontheiligen de zondag als ze gaan sporten, vissen, voetballen, fietsen, naar de bioscoop gaan, naar een concert of toneelvoorstelling of Camus of Dostojevsky lezen. Want dat is taboe. Nou, de praktijk was wel eens anders. De kroeg lag vlak naast de kerk.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2019, 16:56   #13
TV-verslaafde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TV-verslaafde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2014
Berichten: 16.984
Standaard

Koeltjes en kalm zijn is dan ook een veel betere staat van zijn dan dat koorstachtige zoeken naar "fun". Het is tijdelijke fun en na 2 seconden vervelen die joenk zich weer. Als je 1 uur in de volle fun zit ontploft je hart van de bloeddruk...
TV-verslaafde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2019, 17:08   #14
TV-verslaafde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TV-verslaafde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2014
Berichten: 16.984
Standaard

Ik ging altijd naar feestjes om te mediteren. Daar heb ik geleerd om te mediteren. Mijn hele lichaam schreeuwde om daar niet te zijn. Mijn geest sloot zich totaal af, "I'm simply not there...." Ik keek toe naar mijn eigen lichaam vanop een afstand. Er was wel een idee van wie ik was, 1 of andere abstracte illusie maar "ik" was er niet...
TV-verslaafde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2019, 20:46   #15
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Die betekenis begrijp ik best. En ik geef toe, of die Farizeïsche invulling bij de SGP leeft dat kan ik slechts vermoeden. Maar de website op slot zetten op zondag is toch wel opmerkelijk. Sport is ook taboe op zondag en In het verleden gingen de zwembaden dicht op zondag in gereformeerde gemeentes. Een gewoon boek lezen of tv-kijken is ook taboe. En ik kan mij voorstellen wat er nog meer taboe is. Ik denk dat dat meer stress oplevert dan rust.
Bij bevindelijk gereformeerden staat er meestal geen TV in huis, net zoals trouwens bij mening traditioneel katholiek. Je kan op zondag niet missen wat je al niet tijdens de week hebt...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2019, 09:36   #16
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.649
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Kom kom harrie... de christenen lezen het niet, de moslims ook niet, noch de atheisten, de joden ook niet, de pastafarians ook niet en de getuigen van jehovah die mogen enkel hun eigen tralala lezen.
Maar juist de christenen zouden geïnteresseerd moeten zijn eindelijk hun teruggekeerde Christus weer te mogen ontmoeten.

En dat de rest van de wereld ook zo vreselijk dom is, dat is nog daar aan toe.
Om van Politics.be maar te zwijgen.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2019, 10:50   #17
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter
 
lomeanor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 april 2005
Berichten: 9.853
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Ja, en ze ontheiligen de zondag als ze gaan sporten, vissen, voetballen, fietsen, naar de bioscoop gaan, naar een concert of toneelvoorstelling of Camus of Dostojevsky lezen. Want dat is taboe. Nou, de praktijk was wel eens anders. De kroeg lag vlak naast de kerk.
Helemaal niet, die dingen worden positief gezien en niet als taboe. De zondagsrust is geen Joodse Sabbat. Lezen, sporten, leuke dingen doen zijn zaken die verrijkend zijn voor het individu en zeker voor familiale en gezinsbanden. Volledig dus in overeenkomst met de zondagsrust volgens de catechismus van de Katholieke Kerk.

De heren van de gereformeerde partij, dat is natuurlijk een andere zaak. Mogelijk hebben zij een andere interpretatie die afwijkt van die van de Kerk.

Laatst gewijzigd door lomeanor : 14 mei 2019 om 10:52.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2019, 14:21   #18
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.464
Standaard @Lomeanor

Ja,ja. Geen taboes dus bij katholieken?
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2019, 15:18   #19
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Ja,ja. Geen taboes dus bij katholieken?
Neuuuuu....
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2019, 17:08   #20
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.464
Standaard

De apostel Paulus schreef
“Ik sta niet toe dat een vrouw onderwijs geeft en ook niet dat zij de man overheerst, maar ik wil dat zij zich stil houdt”(1 Timotheüs 2:12).

De vrouw als diaken is taboe. Geen maters in de kerk. Er is maat een uitzondering op die regel.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:38.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be