Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 23 november 2020, 07:46   #101
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.420
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
bron: http://www.variatielinguistiek.ugent.be/node/70

Eerst was er dus Limburgs. Nederlands kwam er pas later.
Inderdaad, de niet-Limburgers zijn verder geëvolueerd....
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2020, 09:44   #102
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Inderdaad, de niet-Limburgers zijn verder geëvolueerd....
Neen, je kunt even goed zeggen dat de Limburgers verder zijn geëvolueerd maar dat er een paar zijn blijven hangen in hun heimwee naar vervlogen grootheid...
Zo kennen we toch nog vele andere mensen en andere kulturen...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2020, 10:36   #103
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.894
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Hoeveel blanken wonen daar nog?
Heel veel. Geloof me vrij!
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2020, 10:38   #104
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.894
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Bedoel je dat dit de betere buurten zijn ?
Duidelijk! Brussel is groot : de ene gemeente is niet de andere. En er zijn inderdaad betere buurten dan anderen.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2020, 10:59   #105
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.894
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Franstaligen weten dat wij Vlamingen op school al jaren Frans leren. Dus, gaan ze van de veronderstelling uit dat wij Vlamingen Frans kennen, of toch weten wat de Franstalige zegt of bestelt.
Maar, dan zitten we in een discussie over de tweede taal die de Belgen op school leren. En daar valt veel over te zeggen.
Het mag ook gezegd dat wij Vlamingen steeds geneigd geweest zijn om Frans te spreken als er ook maar één Franstalige in de groep zit. Hoe komt dat ? Ik ken daar tal van voorbeelden van.
Persoonlijk ben ik voor het Nederlands als tweede verplichte taal in het Waals onderwijs.
Een andere mogelijkheid voor de Franstaligen is naar diep Vlaanderen (verre Limburg, diep provincie Antwerpen, enz.......) te verhuizen en hun kinderen naar het Nederlandstalig onderwijs te sturen. Men leert zowiezo altijd beter een taal als men in het gewest of het land in kwestie verhuist. Op termijn kunnen ze zeker zijn tweetalig te worden.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2020, 11:08   #106
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.420
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Heel veel. Geloof me vrij!
'k Zal u geloven, maar het niet controleren. Brussel is al jaren een no-go zone voor mij.
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2020, 14:52   #107
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.894
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
'k Zal u geloven, maar het niet controleren. Brussel is al jaren een no-go zone voor mij.
Maar waarom? Waarvoor bent u bang?
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2020, 15:00   #108
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.420
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Maar waarom? Waarvoor bent u bang?
Bang? De laatste keer dat ik in Brussel was is er ingebroken in de wagen. Toen heb ik de deur achter mij voorgoed dichtgetrokken. En al zeker na de reactie van de Brusselse flikken op dat voorval. Dat is ondertussen al 8 jaar geleden, van een concert van Tarja.
Brussel heeft mij niets meer te bieden, ik moet dat vreemd/islamitisch gespuis niet. Dat irriteert me mateloos.
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2020, 15:55   #109
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Bang? De laatste keer dat ik in Brussel was is er ingebroken in de wagen. Toen heb ik de deur achter mij voorgoed dichtgetrokken. En al zeker na de reactie van de Brusselse flikken op dat voorval. Dat is ondertussen al 8 jaar geleden, van een concert van Tarja.
Brussel heeft mij niets meer te bieden, ik moet dat vreemd/islamitisch gespuis niet. Dat irriteert me mateloos.
Oh het gaat niet alleen om dat vreemd islamgespuis maar om alle politieke witniks die daar veel geld verdienen en dat islamgebroed maar laten doen...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2020, 15:59   #110
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Duidelijk! Brussel is groot : de ene gemeente is niet de andere. En er zijn inderdaad betere buurten dan anderen.
Uiteraard zijn er leuke plaatsen in Brussel, en mooie. Zelfs in de marollen, waar we eens een uitgestippelde wandeling hebben gemaakt. Ook al een tijd geleden.
Mijn favoriete plekje om iets te gaan drinken is Place Madeleine (Chez Madeleine).
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2020, 09:57   #111
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Inderdaad, Nederland is een onafhankelijk land, Vlaanderen in la Belgique niet... Nederland heeft dan ook nooit of te nimmer moeten vechten voor zijn eigen taal, Vlaanderen mag dat nog dagelijks doen... Want de grote francofonie verdraagt geen zelfstandige taal naast haar waar zij haar voeten zet...
En de francofonie, die zich al gedraagt als de meerderheid in plaats van de minderheid die ze in feiten is, misbruikt al overal waar ze kan de zogezegde rechten van de minderheid zonder dat we hen nog een wettelijke erkenning daarboven op moeten erbij geven...

Nog altijd niet je oogkleppen afgezet...
Wie heeft er oogkleppen? Wat lees ik vandaag in mijn krant?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door "Stef Grondelaers - professor taalwetenschappen

“Over vijfhonderd jaar verstaan Vlamingen en Nederlanders elkaar wellicht niet meer”, klonk zijn claim. Zijn mailbox kreeg daarop enkele negatieve reacties te slikken.

“Dat heeft te maken met de geschiedenis van het Belgisch-Nederlands”, vermoedt Grondelaers. “Begin 1900 hadden we geen Nederlandse standaardtaal in Vlaanderen, Frans was drie eeuwen lang de officiële taal. Een aantal ijveraars zijn begonnen met het promoten van het Nederlands in Vlaanderen. Dan heb je de keuze: ofwel ga je een standaard bedenken, ofwel neem je de standaard over die in Nederland al klaar is. Dat laatste hebben ze gedaan. In dertig jaar tijd hebben ze het noordelijk Nederlands aan Vlamingen opgedrongen in een soort hyperstandaardisering, gepaard met een heksenjacht op dialecten. En daar zijn ze redelijk in geslaagd. Als je dan hoort beweren dat de varianten van het Nederlands in Vlaanderen en Nederland uit elkaar groeien, snap ik dat er paniek opduikt. Datgene waar ze zolang voor gevochten hebben, gaat langs de achterdeur buiten.”
.......
Grondelaers’ uiteenzetting valt vooral slecht in Vlaams-nationalistische hoek. .......
Liggen ze er in Nederland ook van wakker dat we uit elkaar groeien? “Neen, dat laat hen koud”, aldus Grondelaers. “In België hebben veel Standaardtaalijveraars een soort van Groot-Nederlandse gedachte, maar Nederlanders hebben dat niet.
bron: https://www.hbvl.be/cnt/dmf20201126_98421034

Dat lijkt toch wel héél erg op hetgeen ik op dit forum al meermaals geschreven heb.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:36.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be