Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 1 februari 2021, 17:17   #1
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.185
Standaard Wie kan de handschoen opnemen tegen Tesla?

titelt Knack.be

Ik zou eerder titelen: "Wie trekt de EV-kar naast Tesla"

Citaat:
Wie kan de handschoen opnemen tegen Tesla?

01/02/21 om 16:09 Bijgewerkt om 16:20 Urbain Vandormael
Urbain Vandormael
Expert autosector. Schrijft op Knack.be wekelijks over nieuwigheden in autoland.


In 2020 bedroeg het marktaandeel van elektrische auto's wereldwijd zo'n 2 procent. Volgens het gezaghebbende Center of Automotive Management (CAM) zal dat percentage tegen 2030 oplopen tot 18 procent. Nog steeds is Tesla de benchmark maar er zijn kapers op de kust en niet van de minste.

Voor of tegen Elon Musk, niemand kan ontkennen dat Tesla het voorbije decennium voor een echte stroomversnelling in de autowereld heeft gezorgd. Maar ook op het vlak van productie, verkoop en aftersales heeft de Amerikaanse constructeur nieuwe maatstaven gezet. Dat is niet zonder slag of stoot gebeurd: meer dan eens heeft Tesla op de rand van het faillissement gestaan en de schare ontevreden Tesla-klanten valt niet te overschouwen. Ook de bedrijfsresultaten van de Amerikaanse autobouwer waren tot nu toe weinig rooskleurig. So what? Believers én beleggers hebben een onvoorwaardelijk vertrouwen in alles wat Tesla onderneemt. De beurswaarde van Tesla bedraagt ondertussen het 8-voudige van de Volkswagen Group, hoofdaandeelhouder Elon Musk behoort tot de rijkste mensen van de wereld en wordt in één adem genoemd met de grote pioniers uit de automobielgeschiedenis.
...
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2021, 17:43   #2
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.698
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
titelt Knack.be

Ik zou eerder titelen: "Wie trekt de EV-kar naast Tesla"
Ik niet.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2021, 22:27   #3
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.185
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Ik niet.
Tof.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2021, 18:57   #4
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.185
Standaard

Nog altijd komt niemand in de buurt... zelfs niet met al hun plug-in hybrides meegeteld:

< >

http://ev-sales.blogspot.com/2021/02...mber-2020.html

Ook de ganse VW Groep tesamen komt niet in de buurt, ze springen wel van plaats 6 naar 2 in de stekkerwagenstabel, 2019 tabel zet ik ernaast.
Enkel de merken in puur-blauw verkopen enkel BEV, hoe minder blauw hoe minder BEV.

Tesla heeft overigens 499.647 wagens geleverd in 2020, just is just.

Bron: https://www.sec.gov/Archives/edgar/d...a-ex991_99.htm

Laatst gewijzigd door Micele : 2 februari 2021 om 19:18.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2021, 19:11   #5
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.683
Standaard

Er gaan er zijn. De Polestar bijvoorbeeld vind ik wel een leuke.

Maar Tesla heeft ondertussen wel een blijvend marktsegment veroverd.

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 2 februari 2021 om 19:11.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2021, 19:32   #6
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.185
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Er gaan er zijn. De Polestar bijvoorbeeld vind ik wel een leuke.

Maar Tesla heeft ondertussen wel een blijvend marktsegment veroverd.
Polestar behoort bij Volvo, die zijn op 3 jaar van plaats 20 (2018) naar 16 ('19) naar 8 ('20) geklommen.
(dat Volvo niet in het lichtblauw staat is omdat ze wereldwijd meer PHEV verkopen dan BEV, ik denk zelfs het meeste van alle merken > 80% PHEV daarom in het vet-zwart)

Wereldwijd is de BEV/PHEV verhouding ~70/30.

Laatst gewijzigd door Micele : 2 februari 2021 om 19:35.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2021, 16:58   #7
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.185
Standaard

*VW Group heeft *231.600 BEV verkocht in 2020.

Dus hoofdzakelijk door 5 merken(van 14): #VW, Audi, Porsche, Skoda, Seat,...

Dat is ~ 46% van Tesla.

VW Gp gaat wslk pas 2023 Tesla kunnen bijbenen of in de buurt komen, als ze zo verder doen maar dan minder PHEV maken...

VW Gp maakt nog veel PHEV, 190.500 verkocht in 2020, alle PEV of stekkerwagens dus *422.100 .
(om hun ICE-motoren nog vlotjes verder te verkopen)

*bron: https://insideevs.com/news/465956/in...s-plugin-cars/

# VW an sich verkocht 134.000 BEV en 78.000 PHEV volgens VW-bron
VW heeft dus nu al met 58% het hoofdaandeel BEV van de VW Gp.

De VW ID.3 kwam pas einde augustus op de markt en was al goed voor 56.936, extrapolatie van 4 maanden naar 1 jaar is dat ~171k.

Tesla model 3 was goed voor 365.240/jaar, wereldwijd.

De VW ID.3 wordt voorlopig enkel in Europa verkocht (men moet er eerst meer van kunnen maken), bij de ID.4 zal dat voorlopig ook zo zijn.

Laatst gewijzigd door Micele : 3 februari 2021 om 17:25.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2021, 16:10   #8
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.185
Standaard

EV Sales geeft (waarom?) andere cijfers als de financiële rapporten:

(vooral bij VW Gp scheelt het ~ + 4206, bij Tesla + 112)

http://ev-sales.blogspot.com/2021/02...es-by-oem.html


VW Gp:
Citaat:
BEVs: about 231,600 (up 214% year-over-year)

Top 5 all-electric models

The top-selling battery-electric car in the group was the all-new Volkswagen ID.3 with 56,500 deliveries. Great results were set also by the Audi e-tron family - 47,300, and the retiring Volkswagen e-Golf - 41,300. Porsche did pretty strong with the Taycan as well, achieving its target of 20,000 units.

Volkswagen ID.3 - 56,500
Audi e-tron - 47,300
Volkswagen e-Golf - 41,300
Volkswagen e-up! - 22,200
Porsche Taycan - 20,000
VW e-Golf wordt wel niet meer gemaakt 2021, maar die 41k zullen andere modellen overnemen, ook zustermerken.

Laatst gewijzigd door Micele : 5 februari 2021 om 16:30.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2021, 20:22   #9
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.185
Standaard

Demo-video spuitgietmachine van Tesla, zou de krachtigste überhaupt zijn.

https://twitter.com/Tesla/status/135...press-video%2F

Of YT: https://www.youtube.com/watch?v=SxMwiDD3nSQ

Citaat:
De fabrikant van elektrische auto's merkte op dat de Giga Press 's werelds grootste spuitgietmachine is, waardoor het bedrijf het aantal componenten dat nodig is om zijn Model Y-voertuig te bouwen drastisch kon verminderen. Voor- en achterbodems van het voertuig hadden voorheen meer dan 70 onderdelen nodig om te maken, maar met de Giga Press konden dezelfde secties worden gebouwd met elk één gietstuk.

https://www.teslarati.com/tesla-mode...a-press-video/

Laatst gewijzigd door Micele : 5 februari 2021 om 20:24.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2021, 18:42   #10
edwinp
Banneling
 
 
Geregistreerd: 30 april 2020
Berichten: 3.908
Standaard

iedereen en nog wat extra chinese merken

Tesla is oudbollig nieuws, te weinig knowhow van automobielen in huis
edwinp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2021, 20:31   #11
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.185
Standaard









Beetje ouder:


Laatst gewijzigd door Micele : 11 februari 2021 om 20:38.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2021, 19:51   #12
N-VA
Parlementsvoorzitter
 
N-VA's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2003
Locatie: Gent
Berichten: 2.137
Standaard

Ik ben een grote fan van elektrische auto's en ben een aantal jaren geleden al gaan informeren naar de Kia Soul EV. De prijzen zijn echter nog steeds te hoog en zelfs de Nissan Leaf vind ik al prijzig.

Mijn voorkeur gaat echter uit naar Tesla maar die zijn onbetaalbaar voor de gewone werkmens dus dit merk valt al op voorhand af als kanshebber.

Iemand een idee hoe ik aan een betaalbare EV kom?

PS: In Gent ziet schepen van mobiliteit Filip Watteeuw elektrische auto's niet als oplossing want het lost de files niet op. Wie gehoopt had op die manier een uitweg te zien komt dus bedrogen uit, men blijft ongewenst in de stad.
N-VA is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2021, 20:38   #13
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.185
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N-VA Bekijk bericht
PS: In Gent ziet schepen van mobiliteit Filip Watteeuw elektrische auto's niet als oplossing want het lost de files niet op. Wie gehoopt had op die manier een uitweg te zien komt dus bedrogen uit, men blijft ongewenst in de stad.
Daar geloof ik niets van. Gent heeft duidelijk de meeste laadpalen.

Bovendien mogen EV altijd in de steden, zelfs in de zero emission zone van de toekomst.

Gent heeft er voor gezorgd dat ze de meeste laadpalen hebben van alle steden, enkel voldoende electrische autos ontbreken nog. Watteeuw zijn eerste idee zijn veel electrische deelautos en specifieke laadplaatsen, maar zo simpel is dat niet. Al teruggedraaid of afgezwakt want:

Citaat:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210112_95224885

Gent schroeft eigen ambitie voor elektrische deelauto’s al na een maand terug
12/01/2021

GENT - Het zag er even naar uit dat alle nieuwe deelwagens in Gent vanaf 2025 verplicht elektrische wagens moesten zijn. Die ambitie lanceerde Filip Watteeuw (Groen), schepen van Mobiliteit, in december. Maar zo’n verplichting zou geen eerlijke ‘concurrentie’ zijn met private wagens, blijkt nu. De elektrische verplichting wordt afgezwakt.
Citaat:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/01...rische-wagens/

Nergens in Vlaanderen zoveel laadpunten voor elektrische wagens als in Gent: "En we willen nog meer"

28 janauari

Nergens in Vlaanderen kan je zo vlot je auto elektrisch opladen als in Gent. De totale capaciteit stijgt dit jaar zelfs met bijna een kwart, zo blijkt uit cijfers die Stijn De Roo (CD&V) had opgevraagd bij het kabinet van schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw (Groen). Opvallend genoeg worden die laadpalen slechts gemiddeld 1 uur per dag gebruikt.

Momenteel telt Gent 157 standaard publieke laadpalen van 22 kW. Tegen eind maart zijn dat er nog meer: 192 standaard publieke laadpalen, waardoor er 384 laadpunten beschikbaar zijn. Daarnaast kan je op 6 andere plaatsen in de Oefenpleinstraat en de Sint-Salvatorstraat de batterij van je auto zeer snel bijladen op hoog vermogen. In 2022 schakelt de stad zelfs nog een versnelling hoger, want samen met watermaatschappij Farys komen er nog een honderdtal extra laadpalen bij op de parkings van de sportaccommodaties. Dat zullen dan een mix zijn van normaal – en snelladers. Met deze cijfers doet Gent het beter dan steden zoals Antwerpen en Brugge. Eind 2020 telde Antwerpen 204 publieke laadpalen, Mechelen 141 en Brugge 116.

Niet verzadigd
Opvallend genoeg vindt de bestuurder van de elektrische wagens de weg naar die laadpalen nog niet. Geen enkele van de bestaande laadpunten is verzadigd, zo blijkt uit de cijfers die we konden inkijken. Zo wordt ieder laadpunt gemiddeld ongeveer 1 uur per dag gebruikt. “De toename van elektrische wagens doet de vraag naar publieke laadinfrastructuur stijgen", zegt Stijn De Roo (CD&V). "De onderbenutting van vandaag zorgt voor een grotere beschikbaarheid van de laadpalen, wat op zijn beurt weer kan zorgen voor een versnelling van de elektrificatie van het wagenpark. Ik ben dus tevreden dat we als Gent blijven vooruit lopen en dat we tegen eind maart 2021 kunnen rekenen op 384 laadpunten.”

Plankaart
Momenteel werkt het Mobiliteitsbedrijf ook aan een plankaart. Daarbij worden de mogelijke locaties voor laadpalen vastgelegd voor de periode tot en met 2025. Welke laadpunten er komen, hangt af van de aanvraag van de burger/ondernemer (paal volgt wagen-principe), of van de data bij het gebruik van een al bestaande laadpaal (paal volgt paal-principe).

Was niet moeilijk dat te weerleggen met bronnen.

Als men betere lucht wil in steden gaat het niet zonder electrisch vervoer.

Hoeveel electrische bussen heeft Gent besteld?
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/11...ussen-in-gent/

files in Gent? lol.

Laatst gewijzigd door Micele : 13 februari 2021 om 20:59.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2021, 20:55   #14
N-VA
Parlementsvoorzitter
 
N-VA's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2003
Locatie: Gent
Berichten: 2.137
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Daar geloof ik niet veel van. Bovendien mogen EV altijd in de steden, zelfs in de zero emission zone van de toekomst.

Als men betere lucht wil in steden gaat het niet zonder electrisch vervoer.

Hoeveel electrische bussen heeft Gent besteld?
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/11...ussen-in-gent/

files in Gent? lol.
Misschien geloof je mij niet maar hem misschien wel?

https://www.dezondag.be/filipwatteeuw/

De visie op politiek en mobiliteit van Filip Watteeuw, de omstreden groene schepen van Gent: “Onze politiek zit in een diepe crisis. Ik ben bezorgd”
Door Paul Cobbaert -19 January 2020
Ze zouden hem op de brandstapel moeten zetten. Hem: dat is Filip Watteeuw, het boegbeeld van Groen in Gent. De uitspraak komt van Jean-Marie Dedecker en toont aan hoe omstreden deze schepen van Mobiliteit is. In dit openhartig gesprek zet Watteeuw de puntjes op de i, zonder omwegen: over elektrisch rijden, extra belastingen, wonen in de stad en … rotte eieren.
Het was dinsdag, in een gesprek met de krant Het Laatste Nieuws. Jean-Marie Dedecker noemt Filip Watteeuw de nieuwe tollenaar, omdat hij automobilisten zou willen pesten met belastingen. Hij voegt eraan toe dat zo iemand op de brandstapel moet. “Ik vind dat een onvoorstelbare uitspraak van een man die politieke verantwoordelijkheid draagt. Dit is haast een oproep om mij iets aan te doen. Dat is not done, vind ik.” Watteeuw zegt het veeleer gelaten dan boos. Hij is de weerstand al gewoon. We hebben afspraak in de prachtige Rekenkamer van het Gentse stadhuis.

Spreekt u Dedecker hierover aan?

(blaast) Dat heeft weinig zin, zeker? Dedecker gaat niet meer veranderen, hè. Dat is nochtans geen domme mens, hoor. Maar die scheldpartijen: ik sta daar versteld van. Waarom toch? Ik doe aan politiek vanuit een visie. Men kan het daarmee oneens zijn. Maar die visie is wel legitiem. (denkt na) Onze politiek zit in een diepe crisis. Een deel van de politici wil vooral pleasen met populaire uitspraken. Een ander deel wil vooral opvallen door te provoceren. Dedecker is zo iemand. Maar beide groepen werken niet aan oplossingen. Dat leidt tot die crisis. De kinderarmoede, de energievoorziening, het fileprobleem, de pensioenen: al die structurele problemen blijven onopgelost in dit land.

“JEAN-MARIE DEDECKER IS GEEN DOMME MENS. MAAR DIE SCHELDPARTIJEN: IK STA DAAR VERSTELD VAN.”

Laten we over mobiliteit spreken. Bent u naar het autosalon geweest?

Neen, ik heb daar geen tijd voor. (lacht) Wij hebben geen auto meer thuis. Mijn vrouw had er vroeger één nodig, omdat ze werkte als architect. Ze is dat net gestopt. We hebben de auto begin deze week weggedaan. Dat zal geen gemis zijn voor mij. Ik woon op amper één kilometer van het stadhuis. Ik doe de meeste verplaatsingen met de fiets.

Wat doet u dan als u uw moeder gaat bezoeken in Moorslede?

Dan ga ik met de trein en de plooifiets. Of ik kan aan autodelen doen. Dat is niet zo moeilijk in een stad. Cambio bijvoorbeeld. Ik kan ook de auto van mijn zoon gebruiken.

Als u toch een auto zou moeten kopen, welke zou dat zijn?

(denkt na) Dan toch een elektrische wagen, denk ik.

U zegt het met enig voorbehoud?

Dat klopt, omdat ik niet meega in de hype. De elektrische wagen is geen wondermiddel. Het is een oplossing voor één element, voor de uitstoot. Daarom zou ik ervoor kiezen. Maar het is geen oplossing voor het bredere mobiliteitsprobleem. De filevorming, de verkeersveiligheid, de inname van ruimte in de stad: die worden niet opgelost als morgen elke diesel ingeruild wordt voor een elektrische wagen.

Zou u dan toejuichen dat de overheid elektrische wagens zwaarder gaat belasten? Daar ging de kritiek van Dedecker over.

Neen, en ook dat neem ik Jean-Marie kwalijk. Hij haalt uit naar mij, maar hij kent mijn visie niet. Ik vind die vraagstelling verkeerd. Ik ben voor een slimme kilometerheffing. Dat kan het autogebruik ontmoedigen en zo leiden tot minder filevorming. Dat is een belastingverschuiving van bezit naar gebruik. Dat hoeft niet te leiden tot meer inkomsten voor de overheid. Mag ik erop wijzen dat ook Ben Weyts van N-VA tot voor enkele maanden voorstander was? (fijntjes) Dat is de partij waarvoor Dedecker verkozen is. En hij wil mij op de brandstapel. Eigenlijk zou… (zwijgt)

Weyts op de brandstapel moeten?

Neen, ik zal dat nooit zeggen. U begrijpt wat ik bedoel. Dit is opnieuw een voorbeeld van waar het fout loopt in dit land. Een politicus durft een maatregel niet te nemen omdat hij vreest dat het niet populair is. Dat is écht een probleem. Ik ben daar bezorgd over.

Diesel en benzine bezorgen de schatkist jaarlijks meer dan acht miljard euro. Als die inkomsten verdwijnen, dan moet dat toch gecompenseerd worden?

Dat is deels zo. Het zou kunnen dat elektrische wagens meer belast worden. Maar ik kan daar vanuit mobiliteit geen helder antwoord op geven. Dat is het bredere fiscale luik.

“IK VREES DAT ER NIEUWE VERKIEZINGEN AANKOMEN. DAT ZOU GEEN GOEDE ZAAK ZIJN VOOR DE POLITIEK.”

Is er genoeg elektriciteit om elektrisch te rijden?

Dat is een belangrijke vraag. (denkt na) Als we morgen allemaal overschakelen, dan is het antwoord neen. Dit gaat over de energievoorziening, een ander probleem dat niet opgelost wordt in dit land. De wet op de kernuitstap is al in 2003 getekend. Waar staan we vandaag? Amper tien procent van onze energie komt van hernieuwbare bronnen. Het energiedebat wordt systematisch op de lange baan geschoven.

De kerncentrales zouden in 2025 sluiten. Is dat realistisch?

Jawel. Zolang die openblijven, wordt amper geïnvesteerd in hernieuwbare energie. Het veiligheidsprobleem is een ander argument. Ik vind het spijtig dat dit debat altijd herleid wordt tot de kerncentrales. De essentie komt nauwelijks aan bod, namelijk de ontwikkeling van hernieuwbare energie. (feller) Hetzelfde voor mobiliteit. Dat brede vraagstuk wordt herleid tot de salariswagens. Men voert daar dan een emotioneel debat over, maar de essentie wordt vergeten. Dat is zo typisch voor onze politiek.

Is uw partij op 26 mei gevallen over die salariswagens?

Ik ga dat nu voor de duizendste keer herhalen: Groen heeft de verkiezingen gewonnen. De winst was weliswaar kleiner dan verwacht. Hoe dat komt, heeft vele oorzaken. Die analyse is intern al gemaakt. Het is niet aan mij om die hier te maken.

De lijn-Almaci wordt verdergezet. Is dat slim?

Ik heb voor Meyrem gepleit en gestemd. Wie wil winnen in de politiek, moet trots zijn op zijn project en dat ook durven verkondigen. Meyrem is daartoe de geknipte figuur.

Volgt u eigenlijk de federale perikelen?

Jawel. Ik vind het schrijnend wat er gebeurt. We zitten nu al meer dan een jaar zonder volwaardige regering. Ik weet niet hoe dit zal uitdraaien. Ik vrees dat er nieuwe verkiezingen aankomen. Dat zou geen goede zaak zijn voor de politiek. Let op: ik ben niet bang daarvan. Ik wil gerust naar de kiezer stappen.

Een andere mogelijkheid is een paarsgroene coalitie.

Dat is zeker zo. Mijn partij is bereid om te praten. Al zou het comfortabeler zijn met CD&V erbij. Een meerderheid van één zetel is heel krap. Dat zou dan een afspiegeling zijn van de Gentse coalitie.

Mag men u dan bellen voor een ministerpost?

Laat maar, ik heb hier werk genoeg. (lacht) Ik heb er geen seconde spijt van dat ik zeven jaar geleden voor het lokale niveau heb gekozen. Ik voel me goed in deze stad en met wat ik kan doen.

Groen is zelfs de grootste partij geworden in Gent. Is dat met dank aan uw omstreden circulatieplan?

Deels wel, denk ik. Groen durft beleid voeren in Gent. Dat wordt beloond door de kiezer. Maar dat is niet alleen mijn verdienste. Dat is evenveel het werk van de andere groene schepenen. Ik loop wel wat meer in de kijker, en dat is inderdaad door dat veelbesproken circulatieplan. Ik heb daarmee een risico genomen. Een electoraal risico. Was dat plan slecht afgelopen, dan was mijn politieke carrière voorbij. Maar ik doe dit niet voor mijn carrière. Ik wil de stad beter maken.

“DE REGERING IS DE LIJN AAN HET DOODKNIJPEN. HOE WIL MEN DAN HET FILEVRAAGSTUK OPLOSSEN?”

Zelfs Birmingham, geen kleine stad, wil uw plan overnemen. Wat kan u hen adviseren?

We hebben in Gent één fout gemaakt: de nadruk is te exclusief gelegd op het mobiliteitsluik en te weinig op het sociaal en economisch luik. Ik zou hen aanraden vooraf meer te kijken naar bedreigingen en opportuniteiten voor handelaars.

Ik kom zelden politici tegen die zo makkelijk een fout toegeven.

Dat is misschien waarom ik nooit minister ben geworden. (knipoogt) Waarom zou ik dat niet doen? Ik vind het belangrijk dat andere steden kunnen leren van onze fouten. Ik heb ook geleerd van Utrecht en Kopenhagen.

Ondanks dat succes blijft u omstreden. U had zelfs politiebescherming nodig op de nieuwjaarsreceptie van de stad. Op sociale media werd opgeroepen om u met rotte eieren te bekogelen. Wat doet u fout, denkt u?

Dat had vooral te maken met de invoering van de lage-emissiezone. Dat is niet mijn bevoegdheid, maar wordt wel aan mij gelinkt. (zwijgt even) Ik ben iemand met een uitgesproken mening. Ik durf ook keuzes maken. Dat wekt soms weerstand op.

Is het ook uw West-Vlaamse roots?

Dat kan meespelen, ja. Of toch voor mensen die verder weinig te vertellen hebben.

Bent u nooit bang?

(na lange stilte) Vind ik dat fijn? Neen. Zeker niet zelfs. Er moet maar één gek zijn die de raad van Jean-Marie Dedecker opvolgt. Maar ben ik bang? Dat ook weer niet. Dat zou niet gezond zijn.

Die lage-emissiezone, is dat geen pervers systeem? Wie genoeg geld heeft, kan zijn toegang tot de stad kopen.

Dat geldt alleen voor diesels van euronorm vier. Dat is een overgangsmaatregel tot ook die in 2025 de stad niet meer in mogen.

Vindt u dat niet onrechtvaardig?

(feller) Wie over rechtvaardigheid wil spreken, moet het volledige plaatje bekijken. Vijftig procent van de gezinnen in het centrum van Gent heeft geen auto. Die mensen ademen de ongezonde lucht in, die veroorzaakt is door een ander. Dát is onrechtvaardig en dat willen wij aanpakken. Mag ik er ook op wijzen dat mijn collega-schepen Tine Heyse, die bevoegd is, veel begeleidende maatregelen neemt? Een slooppremie bijvoorbeeld. Bovendien weet de Gentenaar al vijf jaar dat de lage-emissiezone eraan komt. In Antwerpen is dat één jaar op voorhand gecommuniceerd.

Ziet u de auto op lange termijn uit het straatbeeld verdwijnen?

Neen, dat zal niet. Veel mensen hebben een auto nodig. Ik hoop alleen dat die op een andere manier gebruikt wordt. Ik ben bijvoorbeeld een groot voorstander van autodelen. Dat kan veel meer gepromoot worden.

“DE AUTO ZAL NIET VERDWIJNEN. IK HOOP ALLEEN DAT DIE OP EEN ANDERE MANIER GEBRUIKT WORDT.”

Moet de overheid dat ook organiseren?

Neen, laat dat maar aan de private spelers. In het centrum van Gent is dit systeem goed uitgebouwd. We moeten er nu voor zorgen dat die bedrijven ook het meer landelijk gebied willen dekken. Dat is minder interessant voor hen, want daar wonen minder mensen. De overheid kan daar een rol in spelen. We kunnen die bedrijven extra voordelen bieden als ze ook landelijke gebieden dekken. Gratis parkeren bijvoorbeeld. Maar weet u wat volgens mij de échte gamechanger wordt?

U gaat het mij vertellen.

De elektrische fiets. Dat kan ervoor zorgen dat mensen de wagen laten staan voor afstanden van vijf tot twintig kilometer. Dat moet ook ruimte vrijmaken in de stad.

En de taxi, is dat de toekomst?

Zéker. Ik zie dat als een belangrijke aanvulling op het openbaar vervoer. Dat kan ook verder uitgebouwd worden. Waarom niet werken met gemengde tickets? Ik zeg maar iets: wie het openbaar vervoer gebruikt, krijgt korting in de taxi.

Wat vindt u van de goedkope taxidienst Uber? Is die welkom in Gent?

Ik heb daar niets aan te zeggen. Als die wil komen, dan kan die dat. Maar ik ben daar geen grote fan van. Er zijn nu 220 taxi’s in Gent. Die mensen verdienen maar net hun brood. Als dat er opeens 300 zijn, dan vrees ik voor ongezonde concurrentie. Ik wil geen taxioorlog in Gent.

Wat vindt u eigenlijk van de mobiliteitsvisie van de Vlaamse regering?

Welke visie? Ik zie die niet. Het fileprobleem zal alvast niet opgelost worden. (denkt na) Men durft zich niet uit te spreken over de positie van de auto. Oké, so be it. Maar doe dan toch iets aan de uitbouw van alternatieven. De regering is De Lijn aan het doodknijpen. Opnieuw moet daar bespaard worden. Dat is ongelooflijk. Hoe wil men dan het filevraagstuk oplossen? Of ruimtelijke ordening. Ook op dat vlak zie ik nauwelijks plannen.

Volgt u de Vlaamse Bouwmeester als die stelt dat we allemaal in de stad moeten wonen?

Neen. Zelfs als dat wenselijk zou zijn, zou dat niet lukken. We moeten wel dichter gaan wonen. Verspreid wonen kan niet meer gepromoot worden. Maar dat hoeft niet noodzakelijk in de stad te zijn. De bouwmeester is een verstandig man, maar provocatieve uitspraken helpen een goede zaak niet altijd vooruit.
N-VA is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2021, 21:01   #15
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.185
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N-VA Bekijk bericht
Misschien geloof je mij niet maar hem misschien wel?
Staat niets verkeerd in.

Citaat:
Dat klopt, omdat ik niet meega in de hype. De elektrische wagen is geen wondermiddel. Het is een oplossing voor één element, voor de uitstoot. Daarom zou ik ervoor kiezen. Maar het is geen oplossing voor het bredere mobiliteitsprobleem. De filevorming, de verkeersveiligheid, de inname van ruimte in de stad: die worden niet opgelost als morgen elke diesel ingeruild wordt voor een elektrische wagen.
Dus hij is pro electrische wagen voor de uitstoot.

Dat electrische wagens evenveel plaats innemen als normale wagens is evident.

Niemand spreekt ervan dat electrische autos het fileprobleem zou kunnen oplossen. Dus waar heb je het over?

Watteeuw denkt aan meer electrische deelautos in de steden, zelfs een verplichting dat die alleen electrisch zijn. Reeds teruggedraaid. Zie mijn vorige post.

Laatst gewijzigd door Micele : 13 februari 2021 om 21:06.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2021, 21:05   #16
N-VA
Parlementsvoorzitter
 
N-VA's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2003
Locatie: Gent
Berichten: 2.137
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Staat niets verkeerd in.
Nee, dat is waar maar zo enthousiast is hij nu ook weer niet als het over elektrische auto's gaat. Citaat: "De filevorming, de verkeersveiligheid, de inname van ruimte in de stad: die worden niet opgelost als morgen elke diesel ingeruild wordt voor een elektrische wagen."

Geloof je mij nu?
N-VA is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2021, 21:09   #17
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.185
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N-VA Bekijk bericht
Nee, dat is waar maar zo enthousiast is hij nu ook weer niet als het over elektrische auto's gaat. Citaat: "De filevorming, de verkeersveiligheid, de inname van ruimte in de stad: die worden niet opgelost als morgen elke diesel ingeruild wordt voor een elektrische wagen."

Geloof je mij nu?
Betreft dat evidente wel, dat weet toch elk kind.

Maar wat jij erbij voegde was niet juist:
Citaat:
PS: In Gent ziet schepen van mobiliteit Filip Watteeuw elektrische auto's niet als oplossing want het lost de files niet op. Wie gehoopt had op die manier een uitweg te zien komt dus bedrogen uit, men blijft ongewenst in de stad.
Ik geloof je dus niet omwille van dit feit:
Gent is de absolute koploper van laadpalen, en zelfs redelijk zware. Dus electrische wagens zijn zeer welkom in Gent.

Laatst gewijzigd door Micele : 13 februari 2021 om 21:12.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2021, 21:16   #18
N-VA
Parlementsvoorzitter
 
N-VA's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2003
Locatie: Gent
Berichten: 2.137
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Betreft dat evidente wel, dat weet toch elk kind.

Maar wat jij erbij voegde was niet juist:

Ik geloof je dus niet omwille van dit feit:
Gent is de absolute koploper van laadpalen, en zelfs redelijk zware. Dus electrische wagens zijn zeer welkom in Gent.
Zeer welkom? Lees jij wel wat ik post? Watteeuw heeft ze toch liever niet, dat staat zwart op wit.

Als elektrische auto's op een andere manier benaderd zouden worden dan een doorsnee benzine of diesel zou ik op termijn een uitweg zien maar dat is nu dus niet het geval.
N-VA is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2021, 21:18   #19
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.185
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N-VA Bekijk bericht
Iemand een idee hoe ik aan een betaalbare EV kom?
Hoeveel kms rij je gemiddeld per dag ? (woon-werk en-of gewone verplaatsingen)

Kun je gemakkelijk thuis laden? (na installatie van een laadpunt mode 3)

Hoeveel wil je max uitgeven? (in aankoop)

Laatst gewijzigd door Micele : 13 februari 2021 om 21:19.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2021, 21:20   #20
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.185
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N-VA Bekijk bericht
Zeer welkom? Lees jij wel wat ik post? Watteeuw heeft ze toch liever niet, dat staat zwart op wit.
Dat staat er niet.

Als u toch een auto zou moeten kopen, welke zou dat zijn?

(denkt na) Dan toch een elektrische wagen, denk ik.

U zegt het met enig voorbehoud?

Dat klopt, omdat ik niet meega in de hype. De elektrische wagen is geen wondermiddel. Het is een oplossing voor één element, voor de uitstoot. Daarom zou ik ervoor kiezen.

Ik herhaal mijn post: en op die vraag mag je antwoorden.
Dus hij is pro electrische wagen voor de uitstoot.

Dat electrische wagens evenveel plaats innemen als normale wagens is evident.

Niemand spreekt ervan dat electrische autos het fileprobleem zou kunnen oplossen. Dus waar heb je het over?

Watteeuw denkt aan meer electrische deelautos in de steden, zelfs een verplichting dat die alleen electrisch zijn. Reeds teruggedraaid. Zie mijn vorige post.

Laatst gewijzigd door Micele : 13 februari 2021 om 21:26.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:56.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be