Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 10 juli 2017, 12:41   #301
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.058
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frankenstein Bekijk bericht
Ceausescu heeft zijn geld niet Zwitserland geparkeerd. Maar stelen voor een paleis heet nu eenmaal geen stelen.
Dat was nooit zijn paleis, maar zou het parlement worden.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2017, 13:08   #302
parcifal
Banneling
 
 
parcifal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 februari 2003
Berichten: 26.968
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Wel bijzonder dat de executie van Ceausescu en z'n vrouw na een stalinistisch schijnproces de eerste was in Roemenië sinds de jaren 50.
Dat is wat megalomane dicators nu eenmaal verdienen, opgeruimd staat netjes, ik ken er nog een paar die zoiets of erger verdienen.

Bovendien was dit ook gewoon nodig, omdat de executie van hun leider het enige was wat de Securitate kon overtuigen om de strijd op te geven.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Onder Ceausescu werd niemand om politieke reden geëxecuteerd. Maar ja, dat zul je natuurlijk niet horen in de westerse media.
Natuurlijk, de slachtoffers werden door Ceaucescu's moordmachine van hun bed gelicht en verdwenen gewoon in de nacht en kwamen,na weken marteling, terecht in ondiepe kuilen in de roemeense bossen, een proces was een luxe die ze natuurlijk niet kregen.

http://www.digibron.nl/search/detail...k-van-roemenie

Citaat:
BOEKAREST - "Securitate", bij dat woord kromp iedere Roemeen ineen. Wanneer buren of mensen die zich kritisch opstelden, verdwenen,; dan was dat tien tegen één het werk van de 50.000 mannen en vrouwen van het privé-leger van de Conduca-i tor. Een uitgebreid spionagesysteem, dat werkte tot in de meest afgelegen bergdorpen, zorgde ervoor dat Roemenië een zwijgend land werd.

Nu wordt het zwijgen doorbroken over de moordmachine waarmee dictator Ceausescu tot iedere prijs zijn macht probeerde te handhaven. Tot het laatst bleven de Securitate-leden fanatiek en niets en niemand ontziend doden. De wandaden en de uitgekiende structuur van de Securitate lijken eerder uit een gruwelverhaal te komen dan uit de werkelijkheid.

„Opleiding om te doden" - daarop komt het trainingsprogramma van de Securitate-rekruten in feite neer. In Sibiu en Brasov had de geheime politie twee vormingsinstituten voor naar schatting 6000 ''scholieren''.
Volgens de nieuwe Roemeense leiding werden bij voorkeur jonge weeskinderen gerekruteerd, die men in het opleidingskamp een thuis wilde bieden. Van jongs af aan werden zij er in een strakke discipline in getraind ook de zwaarste en meest onmenselijke opdrachten van de machthebber uit te voeren. Een van de kernpunten van het opleidingsprogramma was het systematisch kapot maken van ieder persoonlijk gevoel.
Citaat:
De gruwelijke slachtpartij in Timisoara vormt een bewijs daarvoor: met schoten of messteken vermoorde mensen, de buik opengereten, geslachtsdelen afgehakt. De vingers werden van de lijken gehakt om identificering moeilijk te maken. Ook in Timisoara schoot de Securitate 45 kinderen neer die naar de poppenkast waren geweest en naar huis gingen.
Citaat:
De Securitate had naast een militaire tak, die diende voor de persoonlijke bescherming van Ceausescu, het neerslaan van opstanden en het verdedigen van het vaderland in geval van oorlog, ook nog een burgerafdeling. Het bestaan van deze tak merkten de burgers dagelijks.
De ''burgeragenten'' hadden over het hele land een net van informanten gecreëerd. Kinderen moesten hun ouders bespioneren, buren vertrouwden elkaar niet meer. Zelfs een onschuldig politiek getint grapje was al genoeg om de Securitate op je dak te krijgen. Die namen ''verdachten'' mee en verwanten kregen pas maanden of jaren later te horen wat er met de ongelukkige was gebeurd - of hij was verbannen, of in een kamp of gevangenis terecht was gekomen.
Of iemand nu directeur, ambtenaar of journalist was, het kon iedereen gebeuren dat hij op een dag zou verdwijnen, zonder gerechtelijk vonnis.
Vrijuit praten kon nergens, overal was afluisterapparatuur. Wilde men in de eigen woning het hart eens luchten, dan was de enige mogelijkheid de radio keihard aan te zetten, en alle kranen te laten lopen, om afluisteren onmogelijk te maken


Laatst gewijzigd door parcifal : 10 juli 2017 om 13:17.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2017, 13:15   #303
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Dat was nooit zijn paleis, maar zou het parlement worden.
ocharme idd, hij was immers maar 25 jaar moorddadig communistisch dictator, hij heeft gewoon de kans niet gehad genoeg democratische hervormingen door te voeren ...

Laatst gewijzigd door Anna List : 10 juli 2017 om 13:15.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2017, 21:24   #304
Frankenstein
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 april 2008
Berichten: 6.442
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Het leger heeft Ceausescu afgezet, maar dat ging niet zonder slag of stoot, Ceausescu aanhangers verzetten zich en er vielen veel doden.

Nu denken ze daar anders over omdat ze het nu slechter hebben dan toen, simpel.
Nog simpeler dan !
-> Zoals eerder door mij genoemd hebben die mensen een vergeetknop in hun hoofd.

Mocht het bewind in Noord Korea vallen, dan zou het mij niet verbazen dat de meerderheid van de bevolking over ca. 30 jaar verlangt naar die oude goede tijd toen ze nog baas waren in eigen land en er geen corruptie was.. Net als nu het geval in Roemenië..

Deze 'meerderheid' begaat 'steeds' weer dezelfde fout om vervolgens weer terug het ravijn in te gaan. Misschien dat die cyclus van vergeten en opnieuw de fout ingaan 20 jaar of 30 jaar duurt. Status quo nml. status van een ontwikkelingsland blijft zo generaties gehandhaafd.

Laatst gewijzigd door Frankenstein : 10 juli 2017 om 21:38.
Frankenstein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2017, 21:42   #305
Frankenstein
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 april 2008
Berichten: 6.442
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frankenstein Bekijk bericht
Eind jaren tachtig ben ik op het vliegveld van Boekarest geweest. Roemenië sprong uit de nacht omdat het land itt buurlanden inktzwart was.

Bagage van passagiers (..)
Heeft misschien iemand meer info over de energie bezuiniging van Ceausescu eind jaren 80 of de Roemeense vliegmaatschappijvliegmaatschappij Tarom in dezelfde periode ?.
Frankenstein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2017, 23:32   #306
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.058
Standaard

parcifal

Citaat:
Dat is wat megalomane dicators nu eenmaal verdienen, opgeruimd staat netjes, ik ken er nog een paar die zoiets of erger verdienen.
Die bijvoorbeeld:


Je bent toch voor executies zonder proces niet waar?
Goed, wel in Oekraïne zullen er nog heel wat volgen. Onlangs werd het hoofd van de Oekraïense inlichtingendienst afgemaakt. Het begin van een operatie "dood de ratten".



Ceausescu heeft niemand laten vermoorden, uw held Poroshenko is een moordenaar. Wel, hij zal niet rustig van ouderdom sterven wees gerust.


Citaat:
Bovendien was dit ook gewoon nodig, omdat de executie van hun leider het enige was wat de Securitate kon overtuigen om de strijd op te geven.
En het enige dat het regime zal overtuigen de strijd in Donbas op te geven is zo veel mogelijk dode fascisten in Donbas.




Citaat:
Natuurlijk, de slachtoffers werden door Ceaucescu's moordmachine van hun bed gelicht en verdwenen gewoon in de nacht en kwamen,na weken marteling, terecht in ondiepe kuilen in de roemeense bossen, een proces was een luxe die ze natuurlijk niet kregen.
Ceausescu heeft geen enkele politieke opposant laten vermoorden. U liegt weer eens.


De gruwelijke slachtpartij in Timisoara vormt een bewijs daarvoor: met schoten of messteken vermoorde mensen, de buik opengereten, geslachtsdelen afgehakt. De vingers werden van de lijken gehakt om identificering moeilijk te maken. Ook in Timisoara schoot de Securitate 45 kinderen neer die naar de poppenkast waren geweest en naar huis gingen.

Al 27 jaar is geweten dat dit gewoon een leugen is, die lijken behoorden toe aan het wetenschappelijk medisch instituut van de universiteit van Timisoara.

http://articles.chicagotribune.com/1...ausescu-bodies

Maar ja, goedkope propaganda en fake news is uw ding hé, dat weten we al langer.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2017, 23:37   #307
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.058
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frankenstein Bekijk bericht
Nog simpeler dan !
-> Zoals eerder door mij genoemd hebben die mensen een vergeetknop in hun hoofd.

Mocht het bewind in Noord Korea vallen, dan zou het mij niet verbazen dat de meerderheid van de bevolking over ca. 30 jaar verlangt naar die oude goede tijd toen ze nog baas waren in eigen land en er geen corruptie was.. Net als nu het geval in Roemenië..

Deze 'meerderheid' begaat 'steeds' weer dezelfde fout om vervolgens weer terug het ravijn in te gaan. Misschien dat die cyclus van vergeten en opnieuw de fout ingaan 20 jaar of 30 jaar duurt. Status quo nml. status van een ontwikkelingsland blijft zo generaties gehandhaafd.
Ten eerste ken je niets van Roemenië. Ten tweede heeft de meerderheid in Spanje en Portugal geen heimwee naar hun toenmalige regimes. Ik denk ook niet dat er veel Holocaust overlevers heimwee hebben naar de concentratiekampen.
In Rusland, dat ik het beste ken, hebben mensen heel concrete argumenten om heimwee te hebben.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2017, 23:39   #308
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.058
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ocharme idd, hij was immers maar 25 jaar moorddadig communistisch dictator, hij heeft gewoon de kans niet gehad genoeg democratische hervormingen door te voeren ...
Geef eens een voorbeeld van een politieke opposant die om die reden geëxecuteerd werd in de periode dat Ceausescu voorzitter was?
Jullie zijn allemaal gebrainwasht door propaganda en hebben het niet eens door. Denkt ook allemaal het beter te weten dan de Roemenen zelf.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2017, 23:51   #309
parcifal
Banneling
 
 
parcifal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 februari 2003
Berichten: 26.968
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Je bent toch voor executies zonder proces niet waar?
Goed, wel in Oekraïne zullen er nog heel wat volgen. Onlangs werd het hoofd van de Oekraïense inlichtingendienst afgemaakt. Het begin van een operatie "dood de ratten".
Van megalomane dictators. Leer lezen. Yanukovitch komt dus in aanmerking (maar nog beter : een paar maand in een West-oekraiense cel met een tiental oekraiens-nationalisten als kamergenoot )
Nemtsov was een slachtoffer van die andere megalomane dictator, jouw vriendje Putin. We zullen zien of hij de dans ontspringt of ook een Ceaucescu einde zal krijgen. Hij heeft alvast een nationale garde laten oprichten onlangs. Hij zal wel weten waarom.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Ceausescu heeft niemand laten vermoorden, uw held Poroshenko is een moordenaar. Wel, hij zal niet rustig van ouderdom sterven wees gerust.
Misschien, ik ben geen fan van Poroshenko. Jij blijkbaar wel van een verachtelijk zwijn dat er nog licht van afgekomen is.



Het is weer typisch dat je massamoordenaars, net als drugsdealers en corrupte maffiosi, steunt en verdedigd, vast een soort van zieke hobby van jou.
De archieven van de Securitate zijn al lang en breed geopend, er zijn geen geheimen meer op dat vlak, je negationisme is alleen maar zielig en wijst op een verregaande cognitieve bias of mogelijk zelfs hersenspoeling.

https://www.theguardian.com/world/20...-communist-era

Citaat:
History of the Securitate
Between its formation in 1947 and its dismantling in 1991, the Securitate produced an unquantifiable number of victims – as well as the political prisoners and disappearances, the torture sessions, forced labour and direct intimidation of potential dissidents are conservatively estimated to have targeted hundreds of thousands of people.

It is not known either exactly how many people were murdered by the Securitate, but unmarked shallow graves and lime pits full of the corpses of people who vanished in the communist years are still being discovered. The agency's funding was very generous, virtually limitless, during the early years of its existence.

But in the 1980s it was given a slightly different task – to get its hands on foreign currency to reduce the foreign debt accumulated by the regime. This enabled officers to start profitable operations, ostensibly for the state, but latterly to enrich themselves and fund ad hoc operations such as smuggling and people trafficking.

Press reports give the estimate of the total accounts held at the time of the 1989 revolution at $4bn in cash in the Romanian Bank of Foreign Trade, not including assets and investments.

Laatst gewijzigd door parcifal : 10 juli 2017 om 23:56.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2017, 02:29   #310
Frankenstein
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 april 2008
Berichten: 6.442
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Ten eerste ken je niets van Roemenië. Ten tweede heeft de meerderheid in Spanje en Portugal geen heimwee naar hun toenmalige regimes. Ik denk ook niet dat er veel Holocaust overlevers heimwee hebben naar de concentratiekampen.
In Rusland, dat ik het beste ken, hebben mensen heel concrete argumenten om heimwee te hebben.
Zeg niet niets, ik ben begin 00 in Roemenië geweest, voornamelijk Transylvania. Men vond die Causescu tijd verschrikkelijk. Tenminste ik heb zover ik mij herinneren kan niemand destijds het tegendeel horen zeggen.
Wat niet wegneemt dat men anno 2017 er in Roemenië er compleet anders over denkt. Men waait makkelijk mee met de sterkste wind in ontwikkelingslanden en vergeet snel. Overlevingsstrategie misschien ?

Betreft Holocaust overlevers geen heimwee hebben kan ik dus wel weer volledig begrijpen en behoeft ook geen verklaring.

Wat ik weer totaal niet kan begrijpen, is dat mocht een regime change plaatsvinden in Noord Korea, de inwoners naar gelang de jaren hoogst waarschijnlijk door een zelfde proces zullen gaan als Roemenië. Men krijgt heimwee naar 'die goede oude tijd'.

Ik hoef niet alles te begrijpen. Dit is ook niet wat ik wil.
Onnodig mijn hoofd bezeren aan iets wel of niet begrijpen aan mensen of groepsprocessen is nml. niet goed.

Als ik een beschrijving of ervaringen heb wat overeenkomt met de werkelijkheid dan heb ik er voor mijzelf voldoende aan. Het begrijpen of niet begrijpen is in zulks geval irrelevant.

Laatst gewijzigd door Frankenstein : 11 juli 2017 om 02:51.
Frankenstein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2017, 03:46   #311
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.058
Standaard

parcifal

Citaat:
Van megalomane dictators. Leer lezen. Yanukovitch komt dus in aanmerking (maar nog beter : een paar maand in een West-oekraiense cel met een tiental oekraiens-nationalisten als kamergenoot )
Yanukovitch, de democratisch verkozen president die verjaagd werd door uiterst-rechts krapuul? Ja, als het volk iemand kiest die U niet aanstaat, moet die natuurlijk verkracht worden door uiterst-rechtse skinheads, althans volgens parcifal.


Citaat:
Nemtsov was een slachtoffer van die andere megalomane dictator, jouw vriendje Putin.
Nemtsov werd standrechtelijk geëxecuteerd. U vindt dat in het geval van Ceausescu ok, maar dus niet in het geval van Nemtsov? Tiens...


Citaat:
We zullen zien of hij de dans ontspringt of ook een Ceaucescu einde zal krijgen. Hij heeft alvast een nationale garde laten oprichten onlangs. Hij zal wel weten waarom.
Putin heeft een populariteit van 80% in
Rusland, uw regime in Oekraïne heeft een populariteit van 5%... eens zien wie eerst geëxecuteerd zal worden...





Citaat:
Misschien, ik ben geen fan van Poroshenko. Jij blijkbaar wel van een verachtelijk zwijn dat er nog licht van afgekomen is.
U bent wel een fan van het regime dat in Oekraïne aan de macht is gekomen nadat de democratisch verkozen president afgezet werd, en toen onmiddellijk een bloedige burgeroorlog begon in Oost-Oekraïne, omdat de burgers daar het niet eens waren met dat regime.


Citaat:
Het is weer typisch dat je massamoordenaars, net als drugsdealers en corrupte maffiosi, steunt en verdedigd, vast een soort van zieke hobby van jou.
Ceausescu is net zomin een massamoordenaar als Johan een drugsdealer is. Uw betoog is gebaseerd op leugens.


Citaat:
De archieven van de Securitate zijn al lang en breed geopend, er zijn geen geheimen meer op dat vlak, je negationisme is alleen maar zielig en wijst op een verregaande cognitieve bias of mogelijk zelfs hersenspoeling.
En wat hebben die archieven geopenbaard? Dat ze hun burgers bespioneerden, net als de Amerikanen dus.
Uw Oekraïense vriendjes gaan trouwens veel verder. Elk huis wordt onderzocht, en elke volwassen man wordt meegenomen, om als kanonnenvlees te dienen voor de oorlog in Donbas.

Putin kan het heel goed vinden met Trump, en uw Oekraïense vrienden zitten in de dikke shit. Je probeert de realiteit te ontkennen net als het regime in Kiev. Typische reactie
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2017, 03:59   #312
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.058
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frankenstein Bekijk bericht
Zeg niet niets, ik ben begin 00 in Roemenië geweest, voornamelijk Transylvania. Men vond die Causescu tijd verschrikkelijk. Tenminste ik heb zover ik mij herinneren kan niemand destijds het tegendeel horen zeggen.
Wat niet wegneemt dat men anno 2017 er in Roemenië er compleet anders over denkt. Men waait makkelijk mee met de sterkste wind in ontwikkelingslanden en vergeet snel. Overlevingsstrategie misschien ?

Betreft Holocaust overlevers geen heimwee hebben kan ik dus wel weer volledig begrijpen en behoeft ook geen verklaring.

Wat ik weer totaal niet kan begrijpen, is dat mocht een regime change plaatsvinden in Noord Korea, de inwoners naar gelang de jaren hoogst waarschijnlijk door een zelfde proces zullen gaan als Roemenië. Men krijgt heimwee naar 'die goede oude tijd'.

Ik hoef niet alles te begrijpen. Dit is ook niet wat ik wil.
Onnodig mijn hoofd bezeren aan iets wel of niet begrijpen aan mensen of groepsprocessen is nml. niet goed.

Als ik een beschrijving of ervaringen heb wat overeenkomt met de werkelijkheid dan heb ik er voor mijzelf voldoende aan. Het begrijpen of niet begrijpen is in zulks geval irrelevant.
Het officiële verhaal is dat Ceausescu verschrikkelijk was. Maar de Roemenen geloven dat officiële verhaal niet. Dus mensen die de officiële lijn niet volgen in communistische landen zijn helden, maar degene die de officiële lijn niet volgen in pro-westerse landen zijn onnozelaars?
Wat betreft Noord-Korea, ik heb gelezen dat overlopers ook nu al heimwee hebben. Dus kun je je de vraag stellen of Noord-Korea wel zo'n hel is als voorgesteld in de westerse media.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2017, 06:22   #313
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Het officiële verhaal is dat Ceausescu verschrikkelijk was. Maar de Roemenen geloven dat officiële verhaal niet. Dus mensen die de officiële lijn niet volgen in communistische landen zijn helden, maar degene die de officiële lijn niet volgen in pro-westerse landen zijn onnozelaars?
Wat betreft Noord-Korea, ik heb gelezen dat overlopers ook nu al heimwee hebben. Dus kun je je de vraag stellen of Noord-Korea wel zo'n hel is als voorgesteld in de westerse media.
Waarom ga je eens geen kijkje nemen in N.-Korea? Zeggen dat westerse media het altijd bij het rechte eind hebben is dom. Maar ze altijd afschieten omdat het westerse media zijn is dat evenzeer.

Het is vrij simpel, Tomm. Jij bent pro-Russisch en aldus zie je het westen als de culturele erfvijand van Moeder Rusland. Het is begrijpelijk gelet op de geschiedenis zoals de Slag bij Poltava, de Krimoorlog de Koude Oorlog etc. Maar het is wat het is, een cultureel-historische bias.

Ik denk dat het dan ook weinig zin heeft elkaar te blijven overtuigen. Het ga je goed en ik hoop van harte dat jouw Rusland het goed zal doen in de vaart der volkeren.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2017, 06:41   #314
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Ceausescu heeft geen enkele politieke opposant laten vermoorden. U liegt weer eens.
Om nog eens op mijn eerdere vraag terug te komen ...

Jij blijft uitschreeuwen dat het onrechtvaardig was toen ze Ceausescu vermoorden. Maar als ik een vergelijking maak met de andere Nicolai (Russisch tsaar geexecuteerd in 1917) dan roep je andere omstandigheden in.

Toegegeven, de Russische burgeroorlog telde veel meer doden dan de Roemeense revolutie. Maar hoeveel doden moet je dan hebben als maatstaf vooraleer een executie gerechtvaardigd is? Indien het leger niet de kant van de bevolking had gekozen, hoeveel doden zou Ceausescu bereid zijn geweest om op te offeren.

Ik wil eveneens toegeven dat Ceausescu niet thuishoort op het lijstje van potentate zoals Pol Pot of Augusto Pinochet. Maar op zijn minst heeft hij enorme blunders begaan die een grote aanslag pleegden op het welzijn van de bevolking. Een verbod op abortus en voorbehoedsmiddelen opleggen terwijl hij zware besparingsmaatregelen oplegde was op zijn minst een zware inschattingsfout.

En ja, er is een zeker heimwee bij de Roemenen naar de dagen van weleer. Maar de eerlijkheid gebiedt ook te zeggen dat dit vooral bij jongeren is die het communisme niet gekend hebben. De oudere generaties zijn mss de corruptie van de politieke klasse spuugzat maar herinneren zich ook de tijd van de lege koelkasten en de rantsoeneringen. En ook de corruptie natuurlijk.

Laatst gewijzigd door Elio di Supo : 11 juli 2017 om 06:42.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2017, 06:55   #315
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.290
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Psst, mensen. Het gaat hier over Afrika, waar de lokale inboorlingen nog niet uit stammenverband zijn gekropen. Niet over 20ste eeuws Europa, waar we het verschil tussen oost en west nog duidelijk zien.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2017, 09:07   #316
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Psst, mensen. Het gaat hier over Afrika, waar de lokale inboorlingen nog niet uit stammenverband zijn gekropen. Niet over 20ste eeuws Europa, waar we het verschil tussen oost en west nog duidelijk zien.
Volgens sommigen is er niet zo veel verschil tss Roemenie en Afrika.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2017, 10:46   #317
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.058
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Waarom ga je eens geen kijkje nemen in N.-Korea? Zeggen dat westerse media het altijd bij het rechte eind hebben is dom. Maar ze altijd afschieten omdat het westerse media zijn is dat evenzeer.

Het is vrij simpel, Tomm. Jij bent pro-Russisch en aldus zie je het westen als de culturele erfvijand van Moeder Rusland. Het is begrijpelijk gelet op de geschiedenis zoals de Slag bij Poltava, de Krimoorlog de Koude Oorlog etc. Maar het is wat het is, een cultureel-historische bias.

Ik denk dat het dan ook weinig zin heeft elkaar te blijven overtuigen. Het ga je goed en ik hoop van harte dat jouw Rusland het goed zal doen in de vaart der volkeren.
Russische media zijn niet objectief, maar westerse ook niet, dat wordt hier te weinig begrepen.
Ik denk dat Rusland nooit het Westen zal inhalen omdat Russen niet praktisch genoeg denken en ook te weinig lange termijn.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2017, 10:49   #318
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.058
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Psst, mensen. Het gaat hier over Afrika, waar de lokale inboorlingen nog niet uit stammenverband zijn gekropen. Niet over 20ste eeuws Europa, waar we het verschil tussen oost en west nog duidelijk zien.
idd.
Vergeleken met Afrika zijn die verschillen trouwens klein.
Zelfs Istanbul vind ik al Europa, blank en super beschaafd als ik uit Afrika kom.
Soms blijf ik enkele dagen in Istanbul als ik met Turkish vlieg.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2017, 10:51   #319
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.058
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Volgens sommigen is er niet zo veel verschil tss Roemenie en Afrika.
Toch wel hoor.
Maar West-Europa is het nog niet geworden, ook niet na jaren bij de EU, en zal het nooit worden.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2017, 11:05   #320
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.058
Standaard

Elio di Supo


Citaat:
Om nog eens op mijn eerdere vraag terug te komen ...

Jij blijft uitschreeuwen dat het onrechtvaardig was toen ze Ceausescu vermoorden. Maar als ik een vergelijking maak met de andere Nicolai (Russisch tsaar geexecuteerd in 1917) dan roep je andere omstandigheden in.
Die kostte aan miljoenen Russen het leven.
Er waren ook buitenlandse machten bij betrokken en het waren andere tijden.
Nu goed, dat ze ook de familie neerknalden, dat verdedig ik niet.
Maar de burgeroorlog was in volle gang en de Witten dreigden de stad waar hij gevangengenomen werd terug in te namen.
Ceausescu heeft niemand laten executeren, hij heeft zeker fouten gemaakt, maar moest hij, en z'n vrouw daarom geëxecuteerd worden in pure maffia stijl? De korte burgeroorlog was toen reeds over. Ze hadden hem tenminste een eerlijk proces kunnen geven.
Idem dito Khadafi, de brutale manier waarop hij werd vermoord vond het Westen wel goed, diezelfde leiders die even daarvoor hem nog ontvingen met alle honneurs en hem omarmden. Dat het welvarendste land van Afrika sindsdien een totaal verwoest terroristennest is met 5 regeringen die elkaar bevechten, hongersnood, ISIS, en een walhalla voor terroristen en mensensmokkelaars, daar wordt niet meer over gesproken... (wel in Afrika, overal waar je gaat zegt men dat het Westen hem vermoord heeft omdat hij Afrika wilde verenigen)


Citaat:
Toegegeven, de Russische burgeroorlog telde veel meer doden dan de Roemeense revolutie. Maar hoeveel doden moet je dan hebben als maatstaf vooraleer een executie gerechtvaardigd is? Indien het leger niet de kant van de bevolking had gekozen, hoeveel doden zou Ceausescu bereid zijn geweest om op te offeren.
Een militaire coup is nooit zonder doden of geweld, kijk naar Turkije.
Is dat de schuld van Ceausescu?


Citaat:
Ik wil eveneens toegeven dat Ceausescu niet thuishoort op het lijstje van potentate zoals Pol Pot of Augusto Pinochet. Maar op zijn minst heeft hij enorme blunders begaan die een grote aanslag pleegden op het welzijn van de bevolking. Een verbod op abortus en voorbehoedsmiddelen opleggen terwijl hij zware besparingsmaatregelen oplegde was op zijn minst een zware inschattingsfout.
Ja, maar nogmaals volgens de grote meerderheid van de Roemenen was het toch nog altijd beter dan nu. Dus de huidige politieke elite ook maar laten executeren dan?



Citaat:
En ja, er is een zeker heimwee bij de Roemenen naar de dagen van weleer. Maar de eerlijkheid gebiedt ook te zeggen dat dit vooral bij jongeren is die het communisme niet gekend hebben. De oudere generaties zijn mss de corruptie van de politieke klasse spuugzat maar herinneren zich ook de tijd van de lege koelkasten en de rantsoeneringen. En ook de corruptie natuurlijk.
Op een andere draad heb ik net aangetoond dat het vooral de ouderen zijn die heimwee hebben, en zelfs op Ceausescu zouden stemmen moest hij nu opkomen. De jongeren kennen het communisme enkel van horen zeggen.
De corruptie nu is fenomenaal veel groter dan toen, in heel Oost-Europa en de ex-Sovjet-Unie trouwens.


More than two thirds of the Romanians believe “their lives are now worse than before 1989”, when Romania was ruled by the communist dictator Nicolae Ceausescu, according to the newest opinion poll, newswebsite digi24.ro reported. The poll shows also 66% would vote for Nicolae Ceausescu in Presidential elections. Ceausescu was executed in 1989.

The percent of “Ceausescu’s potential voters” is higher than in 2010, when it was 41%.


https://romanianjournalist.wordpress...for-ceausescu/

Dat lijkt heel vreemd voor Belgen omdat jullie die periode enkel kennen door de zeer gekleurde bril van de westerse media.

Overigens:

Laatst gewijzigd door tomm : 11 juli 2017 om 11:10.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:13.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be