Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 29 november 2021, 23:06   #1
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 22.743
Standaard Vaccinoloog Pierre Van Damme geeft (geen) antwoord

Zo wil ik ook op TV komen met een dikke pree

Kunnen we nog op reis tijdens kerstvakantie? Beschermt boosterprik voldoende tegen omikronvariant? Vaccinoloog Pierre Van Damme geeft antwoord.
https://www.hln.be/dossier-coronavir...oord~ab49d8a1/

“Eigenlijk wil ik me daar niet over uitspreken."

"we moeten afwachten wat het effect is"

“Het is nog te vroeg om dat te zeggen."
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2021, 23:16   #2
alpina
Europees Commissaris
 
alpina's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 januari 2003
Berichten: 7.292
Standaard

Eigenlijk heb ik liever dat hij zo reageert dan dat hij weer verglijdt naar zwarte magie en waarzeggerij.
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2021, 23:21   #3
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.923
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Zo wil ik ook op TV komen met een dikke pree

Kunnen we nog op reis tijdens kerstvakantie? Beschermt boosterprik voldoende tegen omikronvariant? Vaccinoloog Pierre Van Damme geeft antwoord.
https://www.hln.be/dossier-coronavir...oord~ab49d8a1/

“Eigenlijk wil ik me daar niet over uitspreken."

"we moeten afwachten wat het effect is"

“Het is nog te vroeg om dat te zeggen."
Hij antwoordt als een wetenschapper.

Een populist zou beginnen schelden op Van Ranst, Vivaldi, Bill Gates, Soros, Vandenbroucke en de VBFeniks brigade optrommelen om een antivax betoging te houden.
Heb je dat liever?

Edit 2: Oeps, ik verwarde je met Fred.

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 29 november 2021 om 23:29.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2021, 23:44   #4
morte-vivante
Eur. Commissievoorzitter
 
morte-vivante's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 december 2010
Berichten: 9.716
Standaard

Het was duidelijk ver voorbij zijn bedtijd
__________________
Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Ben Franklin
"When you're accustomed to privilege equality feels like oppression."
morte-vivante is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2021, 23:49   #5
Jan Janssen
Minister-President
 
Geregistreerd: 10 december 2016
Berichten: 5.164
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alpina Bekijk bericht
Eigenlijk heb ik liever dat hij zo reageert dan dat hij weer verglijdt naar zwarte magie en waarzeggerij.
Dat was met voortschrijdend inzicht.
Jan Janssen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2021, 00:15   #6
elsina
Provinciaal Gedeputeerde
 
elsina's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juli 2010
Locatie: vlaanderen
Berichten: 941
Standaard

Pierre Van Damme dat was hij toch, die vorig jaar lachte toen Trump afkwam met een vaccin. Van Damme liet weten dat dit helemaal niet kon op zo een korte termijn, want dat zulke vaccins jarenlang getest moesten worden.
Maand of 2 later kwam Pfizer met het vaccin en toen begon Van Damme het vaccin te verdedigen, dat het allemaal veilig was. En dat we het best van al zo snel mogelijk moesten inspuiten.

Ik zou zeggen'' van zo een bakker geen brood meer'' !!

Laatst gewijzigd door elsina : 30 november 2021 om 00:17.
elsina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2021, 04:28   #7
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Hij antwoordt als een wetenschapper.
Het werd tijd he !

Na zoveel keer betrapt te zijn op kwakzalverij heeft hij misschien zijn lesje geleerd

Herinner U toen hij de populist-kwakzalver uithing met "gevaccineerden kunnen anderen niet besmetten" en zo...
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2021, 04:30   #8
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Een populist zou beginnen schelden op Van Ranst, Vivaldi, Bill Gates, Soros, Vandenbroucke en de VBFeniks brigade optrommelen om een antivax betoging te houden.
Heb je dat liever?
Maar dat is een totaal antivax betoog dat hij daar houdt he.

Toen wij dat hier destijds zegden, was dat tenminste een antivax betoog. Herinner U die antivaxxer die stelde dat vaccins misschien toch niet zo goed infecties tegenhouden, en daarvoor buiten vloog. Waar is den tijd he.

Komt de wetenschap terug, en hebben de kwakzalvers ondertussen de staart tussen de benen na zo een gigantische afgang ?
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2021, 06:28   #9
HOUZEE !
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 oktober 2008
Berichten: 4.837
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Het werd tijd he !

Na zoveel keer betrapt te zijn op kwakzalverij heeft hij misschien zijn lesje geleerd

Herinner U toen hij de populist-kwakzalver uithing met "gevaccineerden kunnen anderen niet besmetten" en zo...
Ja maar toen had de moderatie van de zevende dag hem niet laten uitspreken om zijn standpunt verder te nuanceren

"Ik had dat moeten nuanceren en eraan moeten toevoegen dat die resultaten via observationele studies in het echte leven verder onderzocht moeten worden. Maar in een debatprogramma als "De zevende dag" is er niet steeds ruimte om extra informatie te geven. Na mijn stelling over besmettelijkheid werd het woord meteen aan een andere spreker gegeven."

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/08...k-zevende-dag/

Laatst gewijzigd door HOUZEE ! : 30 november 2021 om 06:49.
HOUZEE ! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2021, 07:19   #10
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HOUZEE ! Bekijk bericht
[i]"Ik had dat moeten nuanceren en eraan moeten toevoegen dat die resultaten via observationele studies in het echte leven verder onderzocht moeten worden.
Dat is uiteraard een rare demarche als wetenschapper. Normaal bouw je eerst je argumentatie op, op basis van waargenomen en gekende dingen, en trek je dan je besluit.

Zomaar iets in de lucht gooien als "gegeven" en dan afkomen dat je EIGENLIJK nog eerst moet wachten op waarnemingen, dat is boerenbedrog, meer niet.

Een van de redenen om "op wetenschap te vertrouwen" is juist dat wetenschappers normaal gezien altijd heel voorzichtig zijn in hun uitspraken, en altijd eerst aangeven in welke mate wat zij formuleren een gokje en hypothese is, maar dat er nog andere mogelijkheden zijn. Voortschrijdend inzicht is dan "het vinden dat het inderdaad een van die andere mogelijkheden is" dan wel "die andere mogelijkheden meer en meer kunnen uitsluiten".

Wanneer wetenschappers zwaar gokken (zelfs tegen de gekende zaken in) en doen alsof dat wetenschappelijk stevig aangetoond is, dan hebben we met kwakzalvers te maken, meer niet.

Laatst gewijzigd door patrickve : 30 november 2021 om 07:22.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2021, 07:38   #11
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.834
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Hij antwoordt als een wetenschapper.

Een populist zou beginnen schelden op Van Ranst, Vivaldi, Bill Gates, Soros, Vandenbroucke en de VBFeniks brigade optrommelen om een antivax betoging te houden.
Heb je dat liever?

Edit 2: Oeps, ik verwarde je met Fred.
Geen probleem. Van mij mag die vertellen wat jij wil. Ik vertik het om nog naar die man te luisteren. Hij heeft me wat te veel onwaarheden liggen verkondigen.

Probleem zit hem niet dat je het niet weet maar wel in dingen verkondigen als zijnde de waarheid terwijl je het niet weet.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2021, 07:48   #12
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 22.743
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Hij antwoordt als een wetenschapper.

Een populist zou beginnen schelden op Van Ranst, Vivaldi, Bill Gates, Soros, Vandenbroucke en de VBFeniks brigade optrommelen om een antivax betoging te houden.
Heb je dat liever?

Edit 2: Oeps, ik verwarde je met Fred.
Het is je vergeven, het is een wat Fred achtige post.

Het zou goed zijn dat ze meer als wetenschappers zouden spreken.

Zullen de vaccins goed werken?
“Eigenlijk wil ik me daar niet over uitspreken."

Kun je met een lockdown een virus tegenhouden?
"we moeten afwachten wat het effect is"

Is de oplossing niet erger dan het probleem?
“Het is nog te vroeg om dat te zeggen."

Is er een reden waarom we je in de krant moeten plaatsen?
“Euh… nee”

.

Laatst gewijzigd door Hoofdstraat : 30 november 2021 om 07:48.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2021, 11:50   #13
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.179
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door elsina Bekijk bericht
Pierre Van Damme dat was hij toch, die vorig jaar lachte toen Trump afkwam met een vaccin. Van Damme liet weten dat dit helemaal niet kon op zo een korte termijn, want dat zulke vaccins jarenlang getest moesten worden.
Maand of 2 later kwam Pfizer met het vaccin en toen begon Van Damme het vaccin te verdedigen, dat het allemaal veilig was. En dat we het best van al zo snel mogelijk moesten inspuiten.

Ik zou zeggen'' van zo een bakker geen brood meer'' !!
Je hebt de klok gehoord, maar weet de klepel niet hangen.
Wel nog brood van Van Damme, maar geen kruimel meer van jou.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2021, 11:51   #14
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.179
Standaard

Ik zit echt te wachten tot er een stuk of vier forumvirologen genomineerd gaan worden voor de nobelprijs van tegelijk geneeskunde en de vrede.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2021, 11:54   #15
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.210
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik zit echt te wachten tot er een stuk of vier forumvirologen genomineerd gaan worden voor de nobelprijs van tegelijk geneeskunde en de vrede.
Omdat ze de leugens van Vandamme in de aandacht brengen? Dat is gewoon een kwestie van gezond verstand geweest hoor, daar krijg je geen nobelprijs voor.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2021, 12:03   #16
vanderzapig
Europees Commissaris
 
vanderzapig's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2013
Berichten: 6.898
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door elsina Bekijk bericht
Pierre Van Damme dat was hij toch, die vorig jaar lachte toen Trump afkwam met een vaccin. Van Damme liet weten dat dit helemaal niet kon op zo een korte termijn, want dat zulke vaccins jarenlang getest moesten worden.
Yep:

https://www.hln.be/binnenland/wannee...021~a45d971b0/

Citaat:
De Amerikaanse president Donald Trump is een van de wereldleiders die volop inzet op de ontwikkeling van een geschikt vaccin. En dat pakt hij groots aan met het project ‘Operation Warp Speed’. Doel van dat project? Nog voor het einde van dit jaar een coronavaccin gevonden hebben. Een gevaarlijke belofte volgens epidemioloog Pierre Van Damme.

“Je moet oppassen dat je geen valse hoop geeft, het perspectief zal eerder eind 2021 worden." Normaal duurt het immers tien jaar voordat een vaccin ontwikkeld is. “Bij dit vaccin kan je aantal zaken versnellen. Maar dan nog moet je een aantal stappen doorlopen gaande van preklinisch onderzoek, dierproeven en dan de eerste testen bij mensen. Dat kan je niet versnellen."

Kortom, het vaccin laat wellicht nog even op zich wachten. En zelfs als er een geschikt vaccin gevonden wordt, is dat niet voldoende. Het zal een hele klus worden om miljarden vaccins te produceren en te verdelen over de hele wereld.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door elsina Bekijk bericht
Maand of 2 later kwam Pfizer met het vaccin en toen begon Van Damme het vaccin te verdedigen, dat het allemaal veilig was. En dat we het best van al zo snel mogelijk moesten inspuiten.
Yep:

Pierre Van Damme: "Het is niet omdat de ontwikkeling van een vaccin snel gaat, dat het vaccin niet veilig is"

Citaat:
"Als argument wordt gebruikt dat het vaccin niet veilig kan zijn, omdat het te snel is gegaan", zegt Van Damme. "Alle stappen van een normale ontwikkeling van een vaccin zijn nochtans gevolgd", onderlijnt hij. "We hebben wel voorrang gegeven aan dit vaccin en dat verklaart voor een stuk de snelheid."
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door elsina Bekijk bericht
Ik zou zeggen'' van zo een bakker geen brood meer'' !!
Yep:

Klokkenluider: Pfizer fase 3 testen deugen niet
vanderzapig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2021, 12:09   #17
discuz
Minister
 
Geregistreerd: 16 november 2006
Berichten: 3.295
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Het werd tijd he !

Na zoveel keer betrapt te zijn op kwakzalverij heeft hij misschien zijn lesje geleerd

Herinner U toen hij de populist-kwakzalver uithing met "gevaccineerden kunnen anderen niet besmetten" en zo...
Dat is mijn steeds terugkerend verwijt aan de 'glas half vol houding' van zoveel wetenschappers. Ze zeggen wel 'We weten het niet' maar wat dat eigenlijk in de praktijk wil zeggen is 'We gaan tot het tegendeel is bewezen uit van een positief scenario'.

Noem dat optimisme of 'paniek vermijden', het blijft magisch denken en volksverlakkerij.
discuz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2021, 13:21   #18
IJsboer
Europees Commissaris
 
IJsboer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juli 2009
Berichten: 7.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Zo wil ik ook op TV komen met een dikke pree

Kunnen we nog op reis tijdens kerstvakantie? Beschermt boosterprik voldoende tegen omikronvariant? Vaccinoloog Pierre Van Damme geeft antwoord.
https://www.hln.be/dossier-coronavir...oord~ab49d8a1/

“Eigenlijk wil ik me daar niet over uitspreken."

"we moeten afwachten wat het effect is"

“Het is nog te vroeg om dat te zeggen."
Het is nooit goed.

Hij moet wel: Als hij wel duidelijk is wordt hij door een "verwarde man" belaagd in 1 of ander Limburgs bos ofzo.

Of denk je dat het toevallig is dat je Van Ranst niet meer zo veel ziet? Hij doet dat niet voor zichzelf. Hij denkt aan de veiligheid van zijn vrouw en kind.
__________________
Het probleem met de wereld is dat de lompe mensen vol zelfzekerheid zitten en de slimme mensen vol twijfels.

Laatst gewijzigd door IJsboer : 30 november 2021 om 13:22.
IJsboer is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2021, 13:22   #19
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door discuz Bekijk bericht
Dat is mijn steeds terugkerend verwijt aan de 'glas half vol houding' van zoveel wetenschappers. Ze zeggen wel 'We weten het niet' maar wat dat eigenlijk in de praktijk wil zeggen is 'We gaan tot het tegendeel is bewezen uit van een positief scenario'.
Je bent nog altijd bezig. "we weten het niet" is het finale wetenschappelijke antwoord. Nadien is het geen wetenschap meer maar gokken. Gokken mag iedereen, dat is zelfs nodig in het leven, maar dat is geen wetenschap.

Citaat:
Noem dat optimisme of 'paniek vermijden', het blijft magisch denken en volksverlakkerij.
Nee, het heet "gokken" en is geen wetenschap. Daar waar dat gokken kwakzalverij wordt, is als er beweerd wordt dat het "de wetenschap" is die dat zou zeggen. Want dat is gewoon een leugen.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2021, 13:22   #20
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.834
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Hij antwoordt als een wetenschapper.
Ja en dan ? Moest hij dan geantwoord hebben als voetbaltrainer ?
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:21.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be