Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 17 augustus 2019, 19:08   #241
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Maar nogmaals van Oostende tot Maasmechelen gelden dezelfde regels en wetten en worden die regels en wetten overwegend, totaal in tegenstelling met het zuiden van het land, op dezelfde wijze ingevuld en uitgevoerd...
Bron?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2019, 20:05   #242
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Bron?
Waar woont jij? Op Mars?
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2019, 20:07   #243
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Ja, de federale wetten zijn in heel België hetzelfde.
Het die omvatten vooral juridische en douane wetgevingen.
De federale wetten zeg niet wanneer ik mijn gras mag afmaaien, niet of ik een windmolen mag zetten, die bepalen niet of een café een terras mag hebben en wanneer een café open mag zijn.
En de uitvoering van de juridische wetgeving zit voor een deel bij de gemeentes en die vullen deze in zoals zij zin hebben.
En die doen dat op eigen kosten en op eigen verantwoordelijkheid... geen enkel probleem dus...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2019, 20:41   #244
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Waar woont jij? Op Mars?
Ik wacht ook nog altijd op een bron over uw stelling dat Limburg in de middeleeuwen een gouden eeuw had.

Ik zal u vertellen waarom ik, en ook anderen, u om een bron vragen. dat is omdat veel mensen fantasie en werkelijkheid niet uit mekaar kunnen houden. en door een bron te vragen maken we dat duidelijk.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2019, 20:50   #245
fcal
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 4 april 2002
Berichten: 8.069
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Eigenlijk simpel.
De bevolking uit het huidige België voerde al eeuwen strijd tegen geregelde strijdkrachten.
Ze kenden de guerrillatacktieken als de beste en kende de streek door en door.
In die tijd was België nog een dicht bebost gebied en de Belgische strijders hadden de bevolking achter zich.
Het was voor een geregeld leger dus gewoon een onbegonnen strijd die ze niet konden winnen, ook al hadden ze betere, modernere en zwaardere wapens en veel meer manschappen.
Eigenlijk te vergelijken met Vietnam en Afghanistan.
Het door de Franstalige adel en de bourgeoisie in gehuurde leger had dus gewoon geen schijn van kans, vooral omdat de inzet voor hun tegenstanders veel te hoog lag en zij het enkel voor het geld deden, ver van huis.
Met preciseren bedoelde ik geen algemeenheden als de uitgestrekte bebossing van de Ardennen voor de industriële revolutie had plaats gevonden of de guerilla-tactieken of het feit dat adel en bourgeoisie ergens in een huurleger doende waren.

Ik bedoelde jaartallen, namen van verantwoordelijken, aanduiding van legeronderdelen, preciesere situering van de streken waar het treffen plaats vond, wie tegen wie vocht.
Wie zijn die 'Belgische strijders' zo rond 1830? Het land bestond amper en de leiders van het Voorlopig Bewind wensten deel van Frankrijk te worden, maar mochten niet van de Engelsen, die met oorlog dreigden. Misschien kunt u mij verwijzen naar een bron als u het niet nader kunt uitleggen. Graag uw commentaar.
__________________
Het woord 'hond' heeft nooit iemand gebeten - Aristoteles
fcal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2019, 21:11   #246
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door piazzolla Bekijk bericht
leest u uw eigen posts veel terug, ... tis een vraag he ?
Dat hoeft niet. Anderen houden dat bij. Soms begint er iemand een draad over een quote van mij.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2019, 21:13   #247
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door piazzolla Bekijk bericht
yeah, misschien wel, misschien niet, mijn inziens zou wel mooi geweest zijn, in elk geval iets coherenter dan de situatie waar we nu in zitten, een volk die geen identiteit mag hebben omwille van elitairen die het beter weten, zij die denken dat identiteit aangeleerd en gemaakt kan worden.
Maar dat is geschiedenis ...
Wat anders? het zit in uw genen?
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2019, 21:58   #248
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fcal Bekijk bericht
Met preciseren bedoelde ik geen algemeenheden als de uitgestrekte bebossing van de Ardennen voor de industriële revolutie had plaats gevonden of de guerilla-tactieken of het feit dat adel en bourgeoisie ergens in een huurleger doende waren.

Ik bedoelde jaartallen, namen van verantwoordelijken, aanduiding van legeronderdelen, preciesere situering van de streken waar het treffen plaats vond, wie tegen wie vocht.
Wie zijn die 'Belgische strijders' zo rond 1830? Het land bestond amper en de leiders van het Voorlopig Bewind wensten deel van Frankrijk te worden, maar mochten niet van de Engelsen, die met oorlog dreigden. Misschien kunt u mij verwijzen naar een bron als u het niet nader kunt uitleggen. Graag uw commentaar.
Er is weinig geweten over de leiders van de Belgische opstandelingen.
Het was eigenlijk een samenraaples van misnoegde Belgen.
De Belgen kwamen met een groepje samen deelde wat klappen uit en verdwenen, om daarna met een ander groepje ergens anders opnieuw klappen uit te delen.
Er zat geen leiding en structuur in de aanvallen van de opstandige Belgen.
Dat was heel het probleem van het ingehuurde leger.
Ze wisten niet tegen wie of wat ze vochten.
Ze konden ze dus niet opsporen of achtervolgen, noch uitdagen voor een echte veldslag.
Er was geen leger, er waren geen leiders, het was gewoon de bevolking die hen aanviel op de meest onmogelijke plaatsen.
Het was het Voorlopig Bewind dat de ingehuurde troepen op pad stuurde om de rellen te stoppen.
Het is pas nadat het huurlingen leger van het Voorlopige Bewind was opgeruimd, dat de Engelsen het Voorlopig Bewind op de vingers hebben getikt.
Het was dan ook pas op 4 oktober 1930 dat de onafhankelijkheid werd uitgeroepen, toen duidelijk was dan Belgische Bevolking niet bij Franrijk wilde aansluiten.
Pas later in oktober 1830 werd het Belgische leger opgericht.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2019, 01:16   #249
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 114.679
Standaard

Wat een godgeklaagde LULKOEK!
Er was geen leiding, geen structuur, geen leger of leiders maar wél een '"ingehuurd leger". Het was "de bevolking" die er in slaagde om het Nederlandse leger op één maand tijd te verslaan.
Welke drugs heb jij genomen?

Christoph Deborsu beschrijft de gang van zaken héél anders in De Standaard van 19 mei 2007.

Citaat:
De constructie van België leert ook veel over hoe een land barst. Zo vernam ik tot mijn verbazing dat bijna geen enkele Belg voor de onafhankelijkheid ijverde vlak voor de revolutie in 1830. De enige separatist was de Brugse journalist De Potter, de toenmalige De Wever. De rest van de politici wilde hooguit "het herstel van het evenwicht tussen noord en zuid", onder meer inzake taal- en fiscaal beleid.
Het doet aan de huidige situatie denken.
Dat, volgens de recente peiling van deze krant, 93% van de Vlamingen en 98% van de Walen België willen samenhouden, vormt dus geen obstakel voor een splitsing van het land. Twee eeuwen geleden, begon de breuk met een protestactie van een dertigtal jongeren na een operaopvoering op 25 augustus 1830. Door de onhandige reactie van Willem werd het lot van België in 33 dagen bezegeld, tot aan de aftocht uit Brussel van het Nederlandse leger. Belgen zijn efficiënt als het om te scheiden gaat.
In 1830 speelde de pers een grote rol. Het zou vandaag niet anders verlopen.


Ik maakte onlangs een reportage over het thema: "Is het tv-journaal geloofwaardig?" Ik illustreerde de betrekkelijkheid van de journalistieke waarheid door mensen op straat in Charleroi te interviewen op twee verschillende manieren. Eerst vroeg ik alleen: "Vindt u dat België één moet blijven?" Antwoord eenduidig positief. Daarna stelde ik telkens 15 a 20 vragen. Ik confronteerde de voorbijgangers met een - twijfelachtige - argumentatie ten gunste van een onafhankelijk Wallonië.
Voorbeeld: "Wordt het niet tijd dat onze fierheid primeert en dat we onze eigen weg gaan in plaats van ons voortdurend te laten bestempelen als profiteurs, luieriken, enz..." In 11 van de 12 interviews slaagde ik er toen in de mensen te laten zeggen dat onafhankelijkheid misschien de beste oplossing was voor Wallonië.

Het experiment bezit geen wetenschappelijke waarde. Maar het toont aan hoe snel een mening evolueert. Ik hoop noch zeg dat zo'n proces na 10 juni begint. Maar het kan vlug gaan. Misschien even vlug als 177 jaar geleden.

Christophe Deborsu is journalist bij de RTBF
http://www.standaard.be/artikel/deta...kelid=ER1C5VHH

De operaopvoering in de Brusselse munt die de aanzet gaf voor de separatistische opstand was Franstalig. De 30 "jongeren" waren eveneens Franstalig. Ze wilden niet alleen van Nederland af maar ook "toevallig" bij Frankrijk aansluiten. Dat feest ging niet door, maar daar zat de "Belgische" bevolking voor niets tussen vermits België toen niet eens bestond. De "Belgische bevolking", die bestond toen uit Brusselse Franstaligen, Walen en Fransen. Dezelfde Franstaligen die tot op vandaag pretenderen de enige echte Belgen te zijn.

Citaat:
Waalse Feesten – het derde weekend van september – en het feest van de federatie Wallonië-Brussel – 27 september. Beide feesten hebben trouwens dezelfde origine: de septemberdagen van 1830, waarin de Belgen in spe zich van het ‘Hollandse juk’ bevrijd zagen. Die verwijzing betekent niet minder dan ‘wij, Franstaligen, zijn de echte Belgen’.
http://www.standaard.be/cnt/dmf20140...09c5e663f171d1

Ze spuwen op de Vlamingen, de echte Belgen, maar gunnen hen de vrijheid niet omdat ze er dan niet langer op kunnen parasiteren.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2019, 11:31   #250
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Wat een godgeklaagde LULKOEK!
Er was geen leiding, geen structuur, geen leger of leiders maar wél een '"ingehuurd leger". Het was "de bevolking" die er in slaagde om het Nederlandse leger op één maand tijd te verslaan.
Welke drugs heb jij genomen?

Christoph Deborsu beschrijft de gang van zaken héél anders in De Standaard van 19 mei 2007.



http://www.standaard.be/artikel/deta...kelid=ER1C5VHH

De operaopvoering in de Brusselse munt die de aanzet gaf voor de separatistische opstand was Franstalig. De 30 "jongeren" waren eveneens Franstalig. Ze wilden niet alleen van Nederland af maar ook "toevallig" bij Frankrijk aansluiten. Dat feest ging niet door, maar daar zat de "Belgische" bevolking voor niets tussen vermits België toen niet eens bestond. De "Belgische bevolking", die bestond toen uit Brusselse Franstaligen, Walen en Fransen. Dezelfde Franstaligen die tot op vandaag pretenderen de enige echte Belgen te zijn.


http://www.standaard.be/cnt/dmf20140...09c5e663f171d1

Ze spuwen op de Vlamingen, de echte Belgen, maar gunnen hen de vrijheid niet omdat ze er dan niet langer op kunnen parasiteren.
Mooie verhaaltje van Deborsu.
Maar er zitten wel wat technische fouten in.
In die tijd was Brussel voor 90% Nederlandstalig. Heel Brabant was Nederlandstalig op de adel, de bourgeoisie en kerkleiders na.
De media zal wel een belangrijke rol hebben gespeeld, maar 80% van de bevolking was ongeletterd en kon amper zijn naam lezen en schrijven.

Louis de Potter afkomstig uit Brugge
Pieter de Decker afkomstig uit Zelle
Felix de Mûelenaere afkomstig uit Pittem
Goswin de Stassart afkomstig uit Mechelen
Barthélemy de Theux de Meylandt afkomstig uit Sint Truiden
Paul Devaux afkomstig uit Brugge
Adolphe Levae afkomstig uit Brussel
Sylvain Van de Weyer afkomstig uit Leuven

Enkele van de belangrijste leden van de unionisten.
Je kan hen moeilijk Walen noemen, nog moeilijker jongeren en ze waren niet eens in Brussel toen de opstand begon.
De meeste unionisten bevonden zich tijdens het begin van de opstand in Frankrijk.
Er waren dus niet veel Waalse Fransgezinde separatisten, de meeste waren Franstalige Vlamingen.
De Ollanders waren trouwens op enkele dagen tijd verdreven uit het huidige België.
De rellen voor onafhankelijkheid duurde meerdere weken.
En werden gevoerd tegen een Franstalige leger, niet tegen het Hollandse leger.
Als journalist zou hij toch beter eerst eens die informatie opzoeken.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2019, 11:47   #251
piazzolla
Minister
 
Geregistreerd: 4 november 2004
Berichten: 3.801
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Er is weinig geweten over de leiders van de Belgische opstandelingen.
Het was eigenlijk een samenraaples van misnoegde Belgen.
De Belgen kwamen met een groepje samen deelde wat klappen uit en verdwenen, om daarna met een ander groepje ergens anders opnieuw klappen uit te delen.
Er zat geen leiding en structuur in de aanvallen van de opstandige Belgen.
Dat was heel het probleem van het ingehuurde leger.
Ze wisten niet tegen wie of wat ze vochten.
Ze konden ze dus niet opsporen of achtervolgen, noch uitdagen voor een echte veldslag.
Er was geen leger, er waren geen leiders, het was gewoon de bevolking die hen aanviel op de meest onmogelijke plaatsen.
Het was het Voorlopig Bewind dat de ingehuurde troepen op pad stuurde om de rellen te stoppen.
Het is pas nadat het huurlingen leger van het Voorlopige Bewind was opgeruimd, dat de Engelsen het Voorlopig Bewind op de vingers hebben getikt.
Het was dan ook pas op 4 oktober 1930 dat de onafhankelijkheid werd uitgeroepen, toen duidelijk was dan Belgische Bevolking niet bij Franrijk wilde aansluiten.
Pas later in oktober 1830 werd het Belgische leger opgericht.


(wat een fantasme, jongens toch, "Er is weinig geweten over de leiders van de Belgische opstandelingen" , ze kwamen uit de bosjes gaven de fransen een pak slaag , en verdwenen even snel als ze gekomen waren ... )

Laatst gewijzigd door piazzolla : 18 augustus 2019 om 11:59.
piazzolla is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2019, 11:58   #252
piazzolla
Minister
 
Geregistreerd: 4 november 2004
Berichten: 3.801
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Wie spreekt over de 17 provincies, moet er rekening meehouden dat die veel meer omvatte dan de huidige Benelux.


Grote delen van het huidige Wallonië hadden in die tijd het Middelnederlands als voortaal.

....


fantastisch gewoon
piazzolla is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2019, 13:17   #253
fcal
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 4 april 2002
Berichten: 8.069
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Mooie verhaaltje van Deborsu.
Maar er zitten wel wat technische fouten in.
In die tijd was Brussel voor 90% Nederlandstalig. Heel Brabant was Nederlandstalig op de adel, de bourgeoisie en kerkleiders na.
De media zal wel een belangrijke rol hebben gespeeld, maar 80% van de bevolking was ongeletterd en kon amper zijn naam lezen en schrijven.

Louis de Potter afkomstig uit Brugge
Pieter de Decker afkomstig uit Zelle
Felix de Mûelenaere afkomstig uit Pittem
Goswin de Stassart afkomstig uit Mechelen
Barthélemy de Theux de Meylandt afkomstig uit Sint Truiden
Paul Devaux afkomstig uit Brugge
Adolphe Levae afkomstig uit Brussel
Sylvain Van de Weyer afkomstig uit Leuven

Enkele van de belangrijste leden van de unionisten.
Je kan hen moeilijk Walen noemen, nog moeilijker jongeren en ze waren niet eens in Brussel toen de opstand begon.
De meeste unionisten bevonden zich tijdens het begin van de opstand in Frankrijk.
Er waren dus niet veel Waalse Fransgezinde separatisten, de meeste waren Franstalige Vlamingen.
De Ollanders waren trouwens op enkele dagen tijd verdreven uit het huidige België.
De rellen voor onafhankelijkheid duurde meerdere weken.
En werden gevoerd tegen een Franstalige leger, niet tegen het Hollandse leger.
Als journalist zou hij toch beter eerst eens die informatie opzoeken.
Als ik uw lijstje doorloop, zou ik eerder zeggen dat dit een Vlaamse opstand was om weer bij Frankrijk te mogen horen. In uw lijstje vermeldt u enkel 2 leden (Louis de Potter en Van de Weyer) van het 10 koppige Voorlopig Bewind, dat van 24 september 1830 tot 25 februari 1831 eerst de motor van de opstand in Brussel waren en na 10 november 1830 de uitvoerende macht van het Congres. Me dunkt dat men beter zij, die het zaakje beredderden en aandreven dan de tweede garnituur, die u vermeldt, zou situeren.

De leden van het Voorlopig Bewind waren:

- jonkheer José de Coppin, secretaris, geboren in Falaën, werd gouverneur van Brabant;
- graaf Félix de Mérode, lid van het centraal comité (vanaf 26 september 1830) geboren in Maastricht, werd minister;
- Louis de Potter van Droogenwalle, lid van het centraal comité (vanaf 28 september tot 13 november 1830), geboren in Brugge, nam ontslag omdat men zijn voorstel tot een confederatie van de gewesten verwierp en opteerde voor een gecentraliseerde unitaire staat;
- Alexandre Gendebien, lid van het centraal comité (vanaf 26 september 1830), geboren in Bergen, werd minister;
- baron André-Edouard Jolly, voorzitter van het oorlogscomité, geboren in Brussel, werd hoofd van de militaire school en het krijgsdepot;
- Joseph Nicolay, lid van het centraal comité (vanaf 25 september tot 10 oktober 1830), geboorteplaats onduidelijk, naam wijst in Waalse richting, werd 'minister';
- Charles Rogier, lid van het centraal comité (vanaf 25 september 1830), geboren in Saint-Quentin (Frankrijk), werd een paar keer 1ste minister;
- Sylvain Van de Weyer, lid van het centraal comité (vanaf 26 september 1830), geboren in Leuven, werd een paar keer 1 ste minister;
- baron Emmanuel van der Linden d'Hooghvorst, lid van het centraal comité (tot 12 november 1830), geboren in Brussel, verzette zich tegen de pro-Franse koers;
- Joseph Van der Linden, secretaris, geboren in Brussel, werd voorzitter van de schatkist op diverse plaatsen.

Algemeen wordt aangenomen dat Alexandre Gendebien en Sylvain Van de Weyer de drijvende krachten waren van de opstand en dat Fransman Charles Rogier achteraf de meest succesvolle politicus bleek (meerdere keren 1 ste minister).

Toen duidelijk werd dat België geen deel van Frankrijk kon worden, heeft het Voorlopig Bewind en het toen verkozen Congres geprobeerd de 2de zoon van de Franse koning op de troon te brengen. Toen dat door Engeland ook afgewezen werd - er werd met oorlog gedreigd - werd uiteindelijk Leopold van Saksen-Coburg koning.
__________________
Het woord 'hond' heeft nooit iemand gebeten - Aristoteles
fcal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2019, 15:18   #254
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fcal Bekijk bericht
Als ik uw lijstje doorloop, zou ik eerder zeggen dat dit een Vlaamse opstand was om weer bij Frankrijk te mogen horen. In uw lijstje vermeldt u enkel 2 leden (Louis de Potter en Van de Weyer) van het 10 koppige Voorlopig Bewind, dat van 24 september 1830 tot 25 februari 1831 eerst de motor van de opstand in Brussel waren en na 10 november 1830 de uitvoerende macht van het Congres. Me dunkt dat men beter zij, die het zaakje beredderden en aandreven dan de tweede garnituur, die u vermeldt, zou situeren.

De leden van het Voorlopig Bewind waren:

- jonkheer José de Coppin, secretaris, geboren in Falaën, werd gouverneur van Brabant;
- graaf Félix de Mérode, lid van het centraal comité (vanaf 26 september 1830) geboren in Maastricht, werd minister;
- Louis de Potter van Droogenwalle, lid van het centraal comité (vanaf 28 september tot 13 november 1830), geboren in Brugge, nam ontslag omdat men zijn voorstel tot een confederatie van de gewesten verwierp en opteerde voor een gecentraliseerde unitaire staat;
- Alexandre Gendebien, lid van het centraal comité (vanaf 26 september 1830), geboren in Bergen, werd minister;
- baron André-Edouard Jolly, voorzitter van het oorlogscomité, geboren in Brussel, werd hoofd van de militaire school en het krijgsdepot;
- Joseph Nicolay, lid van het centraal comité (vanaf 25 september tot 10 oktober 1830), geboorteplaats onduidelijk, naam wijst in Waalse richting, werd 'minister';
- Charles Rogier, lid van het centraal comité (vanaf 25 september 1830), geboren in Saint-Quentin (Frankrijk), werd een paar keer 1ste minister;
- Sylvain Van de Weyer, lid van het centraal comité (vanaf 26 september 1830), geboren in Leuven, werd een paar keer 1 ste minister;
- baron Emmanuel van der Linden d'Hooghvorst, lid van het centraal comité (tot 12 november 1830), geboren in Brussel, verzette zich tegen de pro-Franse koers;
- Joseph Van der Linden, secretaris, geboren in Brussel, werd voorzitter van de schatkist op diverse plaatsen.

Algemeen wordt aangenomen dat Alexandre Gendebien en Sylvain Van de Weyer de drijvende krachten waren van de opstand en dat Fransman Charles Rogier achteraf de meest succesvolle politicus bleek (meerdere keren 1 ste minister).

Toen duidelijk werd dat België geen deel van Frankrijk kon worden, heeft het Voorlopig Bewind en het toen verkozen Congres geprobeerd de 2de zoon van de Franse koning op de troon te brengen. Toen dat door Engeland ook afgewezen werd - er werd met oorlog gedreigd - werd uiteindelijk Leopold van Saksen-Coburg koning.
Je komt met de lijst van het verlopige bewind, maar het waren de unionisten die België bij Frankrijk wide laten aansluiten.

De opstand begon op 25 augustus. Het verlopige bewind werd pas op 24 september gevormd.
En hoewel er leden van de unionisten werden opgenomen in het verlopige bewind, werden de voorstellen van de unionisten zo goed als allemaal van tafel geveegd.
Het enige waar ze hun zin kregen was het invoeren van het Frans als enige officiele landstaal voor hogere opleidingen en administratie.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2019, 16:00   #255
fcal
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 4 april 2002
Berichten: 8.069
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Je komt met de lijst van het verlopige bewind, maar het waren de unionisten die België bij Frankrijk wide laten aansluiten.

De opstand begon op 25 augustus. Het verlopige bewind werd pas op 24 september gevormd.
En hoewel er leden van de unionisten werden opgenomen in het verlopige bewind, werden de voorstellen van de unionisten zo goed als allemaal van tafel geveegd.
Het enige waar ze hun zin kregen was het invoeren van het Frans als enige officiele landstaal voor hogere opleidingen en administratie.
Het verschil tussen rellen en een opstand, is dat deze laatste structuur heeft en de eerste dat veelal mist. Rellen (zoals in augustus 1830) kunnen zeker uitgroeien tot een opstand maar hebben dan leiding nodig. Het Voorlopige Bewind (september 1830) en het latere Congres (november 1830) verschaften die leiding en gaven de richting aan. Daarom vind ik het correcter de overgang van rellen naar opstand (24 september 1830) te beschouwen als het begin van de omwenteling.
__________________
Het woord 'hond' heeft nooit iemand gebeten - Aristoteles
fcal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2019, 18:02   #256
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Waar woont jij? Op Mars?
Nogmaals: BRON ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2019, 20:01   #257
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fcal Bekijk bericht
Het verschil tussen rellen en een opstand, is dat deze laatste structuur heeft en de eerste dat veelal mist. Rellen (zoals in augustus 1830) kunnen zeker uitgroeien tot een opstand maar hebben dan leiding nodig. Het Voorlopige Bewind (september 1830) en het latere Congres (november 1830) verschaften die leiding en gaven de richting aan. Daarom vind ik het correcter de overgang van rellen naar opstand (24 september 1830) te beschouwen als het begin van de omwenteling.
De opstook was reeds lang bezig, was eigenlijk al begonnen in 1814, direct na de slag van Waterloo. Veel Franstalige Zuidelijke laaglanders zagen het toen al niet zitten om bij Nederland te gaan en wilde bij Frankrijk.
Het volk zelf had echter geen goede ervaringen met Frankrijk.
Maar een ander zaak die vaak uit het oog verloren word, is dat de opstand en rellen in België geen losstaand feit waren in Europa.
Er was een Europese crisis aan de gang, in Frankrijk de julirevolutie, de Polen kwamen in opstand tegen de Russen, de Italianen tegen de Oostenrijkers, de Ieren tegen de Britten.
En ja, de Unionisten hadden de aanleiding en de start gegeven voor de opstand tegen de Hollanders. Dat klopt, maar ze verloren de controle.
Je kan het vergelijke met een staking van havenarbeiders, of staalarbeiders.
De vakbonden roepen op tot een staking en betoging, maar verliezen keer op keer de controle.
Je kan wat toen gebeurde vergelijken met les gilets jaunes.
Geen leider, geen structuur en niet te stoppen niet te voorspelen waar ze gaan verschijnen, nog hoe de zaken gaan aflopen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2019, 06:03   #258
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JeeBee Bekijk bericht
Denk dat jij je grandioos vergist.

Zonder geschiedenis, geen volk
Het eigenaardige is natuurlijk dat wat nu "glorierijke (of minder rijke) geschiedenis is" ooit gewoon "actualiteit" was. Maw, het moest ergens "beginnen". En toen het "begon" was er dus geen "geschiedenis" om dat "volk" te maken, want het stond aan zijn prille begin.

Zeggen dat het verleden een volk maakt, kan dus logisch gezien niet. Want dat "volk" was dan geen volk op die historische begin momenten, volgens diezelfde redenering. Het zogezegd belangrijke punt in de geschiedenis dat een "volk" zou bepalen, was dan op dat ogenblik precies, volgens hetzelfde argument, een artificieel gebeuren.

Het is dus wel degelijk iets uit de actualiteit dat een "volk" moet maken, want anders kan het historisch nooit ontstaan zijn.

Mijn bewering is dat het collectieve idee van economische superioriteit VANDAAG het Vlaamse volk 'maakt'. Je merkt dat trouwens aan de discours: "luie Walen", "transfers", "commies die ons geld willen" en dergelijke meer. DAT is een goeie basis om een volk op te bouwen, en niet die historische romantiek. "een club van actuele winnaars" (of toch tenminste die die daar een collectief geloof in hebben) is stichtender dan herschreven verhaaltjes uit het verleden die DESTIJDS natuurlijk ZELF geen verhaaltjes uit een nog verder verleden hadden om een "collectief" bij te bedenken.

Laatst gewijzigd door patrickve : 19 augustus 2019 om 06:06.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2019, 07:00   #259
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Het eigenaardige is natuurlijk dat wat nu "glorierijke (of minder rijke) geschiedenis is" ooit gewoon "actualiteit" was. Maw, het moest ergens "beginnen". En toen het "begon" was er dus geen "geschiedenis" om dat "volk" te maken, want het stond aan zijn prille begin.

Zeggen dat het verleden een volk maakt, kan dus logisch gezien niet. Want dat "volk" was dan geen volk op die historische begin momenten, volgens diezelfde redenering. Het zogezegd belangrijke punt in de geschiedenis dat een "volk" zou bepalen, was dan op dat ogenblik precies, volgens hetzelfde argument, een artificieel gebeuren.

Het is dus wel degelijk iets uit de actualiteit dat een "volk" moet maken, want anders kan het historisch nooit ontstaan zijn.

Mijn bewering is dat het collectieve idee van economische superioriteit VANDAAG het Vlaamse volk 'maakt'. Je merkt dat trouwens aan de discours: "luie Walen", "transfers", "commies die ons geld willen" en dergelijke meer. DAT is een goeie basis om een volk op te bouwen, en niet die historische romantiek. "een club van actuele winnaars" (of toch tenminste die die daar een collectief geloof in hebben) is stichtender dan herschreven verhaaltjes uit het verleden die DESTIJDS natuurlijk ZELF geen verhaaltjes uit een nog verder verleden hadden om een "collectief" bij te bedenken.
Klopt, het is de samenhorigheid door gelijkheid dat een volk maakt.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2019, 07:07   #260
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht

Mijn bewering is dat het collectieve idee van economische superioriteit VANDAAG het Vlaamse volk 'maakt'. Je merkt dat trouwens aan de discours: "luie Walen", "transfers", "commies die ons geld willen" en dergelijke meer. DAT is een goeie basis om een volk op te bouwen, en niet die historische romantiek. "een club van actuele winnaars" (of toch tenminste die die daar een collectief geloof in hebben) is stichtender dan herschreven verhaaltjes uit het verleden die DESTIJDS natuurlijk ZELF geen verhaaltjes uit een nog verder verleden hadden om een "collectief" bij te bedenken.
Dat zou wel eens kunnen kloppen. Het is natuurlijk een illusie, zoals elke collectief geloof. in feite zijn Limburgers en Westvlamingen evenveel ontvangers van transfers als de meeste walen, en de Waals Brabanders de grootste donateurs.
Maar of deze illusie een goeie basis is, daar twijfel ik aan. Geloven dat 1 van de Vlaamse primitieven uw voorvader is, en dat ge daarom trots moogt zijn op die schilderijen, is iets standvastiger dan een economische toestand.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:15.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be