Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 19 februari 2017, 20:10   #1
Erw
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 17.410
Standaard Volledig elektrisch verkeer. Vereiste electriciteitsproductie?

Energieverbruik verkeer.
Ik zocht rond en vond op http://www.milieurapport.be/nl/feite...oor-transport/ voor Belgie een cijfer van rond de 200 petajoule.
Dat is 55555 Terawattuur
Volgens https://www.febeg.be/statistiek-elektriciteit was in 2015 de elektriciteitsproductie in Belgie 65.5 Terawattuur.
Driekwart daarvan is omzetting van fossiele brandstoffen en kernenergie (ongeveer helft/helft).
Het Belgie regime wil van fossiele brandstoffen en kernenergie af.
Blijft over 65.5/4=16 Terawattuur.
Moest dat volledig (industrie en huishoudens enz dus donker en stil) voor verkeer worden gebruikt, maar 16 op de 55555 of 1 op de 3500 auto's zou nog kunnen rondrijden. Hoeveel politici zijn er per 3500 inwoners?
__________________
De valse beloftes over NATO expansie van Westen aan Gorbachev. https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef:
http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Voor de speculant-spaarder: buy when negativism, and sell when positivism rules the propaganda. Niet omgekeerd.

Atlas Shrugged, by Ayn Rand

Laatst gewijzigd door Erw : 19 februari 2017 om 20:14.
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2017, 21:00   #2
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

6,2GWh/0.8 = 7.75 GW aan extra kerncentrale capaciteit.

Ongeveer 2.5 keer doel.

Huidige prijs is 2000 dollar/kW voor kernenergie. Dus 16 miljard euro voor die capaciteit bij te zetten.

Belgie importeert 46 miljard dollar per jaar aan olie.

Moet er nog een tekening bijzijn ? Electrische wagens zouden ons gigantisch veel rijker maken. Dit is een no brainer.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2017, 21:08   #3
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
6,2GWh/0.8 = 7.75 GW aan extra kerncentrale capaciteit.

Ongeveer 2.5 keer doel.

Huidige prijs is 2000 dollar/kW voor kernenergie. Dus 16 miljard euro voor die capaciteit bij te zetten.

Belgie importeert 46 miljard dollar per jaar aan olie.

Moet er nog een tekening bijzijn ? Electrische wagens zouden ons gigantisch veel rijker maken. Dit is een no brainer.
Importeert België geen electriciteit ?
En die olie is niet alleen voor auto's.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2017, 21:39   #4
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Importeert België geen electriciteit ?
En die olie is niet alleen voor auto's.
Het gros van die olie is bestemd voor wegverkeer.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2017, 21:44   #5
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Het gros van die olie is bestemd voor wegverkeer.
Hoe verwarmen we ons dan?
E n gaat ge vrachtwagens ook op electriciteit laten rijden?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2017, 22:00   #6
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.200
Standaard

Hoe snel het zal gaan, zal niemand actueel met zekerheid kunnen zeggen. Maar evolueren doen we.
In welke richting het precies zal gaan (welk soort alternatieve energie; waar de grootste besparingen zullen zitten; waar wij ons meest zullen aan moeten aanpassen; ... bla bla ... ook niemand kan het nu zeggen.

In afwachting (herhaal ik): elke liter olie die we minder aan de Arabieren moeten betalen, is lekker meegenomen.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2017, 22:52   #7
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Hoe verwarmen we ons dan?
E n gaat ge vrachtwagens ook op electriciteit laten rijden?
Het gros op aardgas.



IVM vrachtwagens: dat was de stelling van de thread opener. En ik zie daarin een rol voor waterstof. Maar daar heb je ook electriciteit voor nodig....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2017, 22:53   #8
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Hoe snel het zal gaan, zal niemand actueel met zekerheid kunnen zeggen. Maar evolueren doen we.
In welke richting het precies zal gaan (welk soort alternatieve energie; waar de grootste besparingen zullen zitten; waar wij ons meest zullen aan moeten aanpassen; ... bla bla ... ook niemand kan het nu zeggen.

In afwachting (herhaal ik): elke liter olie die we minder aan de Arabieren moeten betalen, is lekker meegenomen.

.
De hoofdreden om over te stappen op electrische wagens.

Het zal ons massas geld besparen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2017, 00:40   #9
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Bovendien:

__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2017, 00:47   #10
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
In afwachting (herhaal ik): elke liter olie die we minder aan de Arabieren moeten betalen, is lekker meegenomen.
En die Arabieren weten het al een heel tijdje...
http://beleggersplaats.com/nieuws/sa...rslaving/5182/
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2017, 11:27   #11
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
De hoofdreden om over te stappen op electrische wagens.

Het zal ons massas geld besparen.
Voorlopig kost het alleen pakken geld.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2017, 11:30   #12
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.171
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erw Bekijk bericht
Energieverbruik verkeer.
Ik zocht rond en vond op http://www.milieurapport.be/nl/feite...oor-transport/ voor Belgie een cijfer van rond de 200 petajoule.
Dat is 55555 Terawattuur
Volgens https://www.febeg.be/statistiek-elektriciteit was in 2015 de elektriciteitsproductie in Belgie 65.5 Terawattuur.
Driekwart daarvan is omzetting van fossiele brandstoffen en kernenergie (ongeveer helft/helft).
Het Belgie regime wil van fossiele brandstoffen en kernenergie af.
Blijft over 65.5/4=16 Terawattuur.
Moest dat volledig (industrie en huishoudens enz dus donker en stil) voor verkeer worden gebruikt, maar 16 op de 55555 of 1 op de 3500 auto's zou nog kunnen rondrijden. Hoeveel politici zijn er per 3500 inwoners?
200 PJ is 55.5 TWh, geen 55555 TWh !

Bovendien vertegenwoordigen chemische brandstoffen voor verbrandingsmotoren een exergie-inhoud van rond de 30% - Elektrische energie is nagenoeg 100 % exergie.
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2017, 11:42   #13
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
200 PJ is 55.5 TWh, geen 55555 TWh !

Bovendien vertegenwoordigen chemische brandstoffen voor verbrandingsmotoren een exergie-inhoud van rond de 30% - Elektrische energie is nagenoeg 100 % exergie.
Nochtans staat www vol van rekenenaars :
http://www.kylesconverter.com/energy...terawatt-hours

Soit het totaal wegvervoer zou dan 2014, volgens link @ erw, 192,4 PJ of 53,44 TWh verbruikt hebben, maar electrische voertuigen zijn natuurlijk veel efficiënter.

Dat zien we overigens aan ons (bijna 100 %) electrisch spoorvervoer dat maar 3,2 PJ of 0,89 TWh verbruikte. Als we zoveel electrische voertuigen hebben dat zoveel TWh verbruikt dan ons spoorvervoer zal nog wel een tijdje duren, soit indien we mogen vergelijken met *Duitse berekeningen moet dan ca. 10 % aandeel van het wagenpark al electrisch rijden.

In D zouden in de toekomst 2 % aandeel wagenpark of 1 miljoen electrische voertuigen maar 3 TWh verbruiken, het OV in D verbruikt 15 TWh momenteel en zoveel mogelijk groene stroom, in 2015 haalde de Duitse spoorwegen al # 42 % op hernieuwbare energie.

Citaat:
* https://de.wikipedia.org/wiki/Elektr...stromverbrauch

Energiebedarf: Anteil am Gesamtstromverbrauch

2006 verbrauchte der gesamte deutsche Personenverkehr auf der Straße 488 TWh Primärenergie.[222] Wegen der Wirkungsgradverluste beim Verbrennungsmotor entspricht dies etwa einer Elektroenergiemenge von rund 163 TWh für eine vollständige Elektrifizierung des Pkw-Parks. Im Vergleich dazu betrug die gesamte Bruttostromerzeugung 2009 in Deutschland 597 TWh.[223] Ohne Leitungs- und weitere Verteilverluste zu berücksichtigen, müsste die Stromerzeugung um etwa 27 % gesteigert werden. Dabei wird aber noch nicht berücksichtigt, dass der Stromverbrauch in den deutschen Raffinerien zur Diesel- und Benzinproduktion deutlich sinken wird.

Im Falle der von der Bundesregierung für 2020 angestrebten Zahl von einer Million Elektroautos, was einem Anteil von etwa 2 % aller Fahrzeuge entspricht, sind rund 3 TWh an elektrischer Energie aufzubringen, was einem halben Prozent des derzeitigen deutschen Strombedarfs entspricht. Der gesamte, deutschlandweite elektrobetriebene öffentliche Nah- und Fernverkehr benötigt rund 15 TWh Strom pro Jahr, entsprechend knapp 3 % des Bruttostromverbrauchs.[224]
Citaat:
# https://www.bahn.de/p/view/service/u...maschutz.shtml
Mit dem Zug automatisch grün unterwegs

Egal an welches Ziel, egal mit welchem Zug: Ab 2050, so unsere Vision, fahren Sie mit uns in jedem Fall CO₂-frei. Aber auch heute ist der Anteil des Ökostroms im Bahnstrom-Mix schon besonders hoch. Denn unser Vorteil ist, dass wir ein eigenes Bahnstromnetz betreiben und den Stromeinkauf selbst steuern können.

Dieses Ziel hatten wir mit 42 Prozent bereits 2015 erreicht und liegen damit weit vor allen anderen Verkehrsmitteln.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 20 februari 2017 om 12:02.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2017, 13:24   #14
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
200 PJ is 55.5 TWh, geen 55555 TWh !

Bovendien vertegenwoordigen chemische brandstoffen voor verbrandingsmotoren een exergie-inhoud van rond de 30% - Elektrische energie is nagenoeg 100 % exergie.
Cool, nog niet gezien.

Echter je hebt ook transmissieverliezen en dergelijke.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2017, 13:58   #15
PORSCHE
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 15 oktober 2014
Berichten: 2.667
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
De hoofdreden om over te stappen op elektrische wagens.

Het zal ons massa's geld besparen.
En dan nog massaal zonnepanelen en andere zaken dat de particulier kan doen. En opeens komt de verdoken agenda van de digitale elektriciteitsmeter kijken. Of waarom denk je dat ze die zo snel mogelijk overal willen plaatsen. Zeker bij diegenen die zonnepanelen hebben liggen. Twee keer nadenken, kan voor een ingenieur toch nu niet zo moeilijk zijn. Wacht maar hoeveel belastingen je gaat mogen betalen per opgewekte KWh elektriciteit. (PS : ik heb uw schrijffouten maar verbeterd want dat is nu ook geen referentie voor een hoger opgeleide).

Overstappen op elektrische wagens. Buiten het verlies van "echt autorijden" en de funfactor wat en hoe met belastingen op elektrisch vermogen. Vandaag nog niet, morgen ter bespreking als de zoveelste verdoken belasting en overmorgen realiteit. Wie zal het zeggen? Ik durf toch niet te zeggen dat massaal overstappen op elektrische wagens = geld besparen. Toch niet voor de gewone burger, integendeel.
PORSCHE is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2017, 14:13   #16
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PORSCHE Bekijk bericht
En dan nog massaal zonnepanelen en andere zaken dat de particulier kan doen. En opeens komt de verdoken agenda van de digitale elektriciteitsmeter kijken. Of waarom denk je dat ze die zo snel mogelijk overal willen plaatsen. Zeker bij diegenen die zonnepanelen hebben liggen. Twee keer nadenken, kan voor een ingenieur toch nu niet zo moeilijk zijn. Wacht maar hoeveel belastingen je gaat mogen betalen per opgewekte KWh elektriciteit. (PS : ik heb uw schrijffouten maar verbeterd want dat is nu ook geen referentie voor een hoger opgeleide).

Overstappen op elektrische wagens. Buiten het verlies van "echt autorijden" en de funfactor wat en hoe met belastingen op elektrisch vermogen. Vandaag nog niet, morgen ter bespreking als de zoveelste verdoken belasting en overmorgen realiteit. Wie zal het zeggen? Ik durf toch niet te zeggen dat massaal overstappen op elektrische wagens = geld besparen. Toch niet voor de gewone burger, integendeel.
Het pikt he.

Ik kan mijn argumenten becijferen, en jij komt niet verder dan wat cafegelul.

En dat is het verschil tussen een ingenieur en iemand die wat aan autos klust, maar vooral aan autozwendel doet.

Helaas kan je mij niks wijsmaken Porsche. Jouw domme klanten misschien wel.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2017, 14:49   #17
PORSCHE
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 15 oktober 2014
Berichten: 2.667
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Het pikt he.

Ik kan mijn argumenten becijferen, en jij komt niet verder dan wat cafegelul.

En dat is het verschil tussen een ingenieur en iemand die wat aan autos klust, maar vooral aan autozwendel doet.

Helaas kan je mij niks wijsmaken Porsche. Jouw domme klanten misschien wel.
Stop want ik krijg medelijden
En autozwendel? Domme klanten? Die domme klanten geven wel meer aan een klassieker uit dan jij kan verdienen. Ik zie een gewone fabrieksarbeider nog geen 150000 euro ophoesten om iets te kopen wat gewoon in zijn garage staat. Dus ik zou niet te hoog van de toren blazen. Want een ingenieurs diploma stelt vandaag evenveel voor als het diploma van de opzichters van een containerpark. En in mijn ogen blijf je het plebs, het werkvolk en de melkkoe van vadertje Staat En ja ik dank u daarvoor want het is weer bijna het einde van de maand. Mijn dotatie komt er weer aan

Maar doe gerust verder. Wat jij cafégelul noemt zal wel harde waarheid worden. De digitale meters zijn nodig om de zelf opgewekte elektriciteit te kunnen weergeven en zo er op termijn een soort van verdoken belasting op te kunnen maken.
PORSCHE is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2017, 14:55   #18
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.200
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PORSCHE Bekijk bericht
...
opeens komt de verdoken agenda van de digitale elektriciteitsmeter kijken. Of waarom denk je dat ze die zo snel mogelijk overal willen plaatsen.
...
Omdat ze de oude niet meer maken ? Of telefoneer jij nog met een telefoontoestel met draaischijf ?

Ik hoop dat ze zo vlug als mogelijk beginnen met een variabele prijs over elk moment van de dag en nacht ...

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2017, 14:58   #19
PORSCHE
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 15 oktober 2014
Berichten: 2.667
Standaard

Maken ze nog wel en worden zelfs nog gebruikt en geïnstalleerd! De hedendaagse meters gaan ook niet stuk. Maar ze doen maar. De Belgen hebben nog altijd niet door dat telkens er iets nieuw wordt voorgesteld het centen zal kosten. Arm Belgenvolk toch Ik lig er niet van wakker.
PORSCHE is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2017, 15:39   #20
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PORSCHE Bekijk bericht
Stop want ik krijg medelijden
En autozwendel? Domme klanten? Die domme klanten geven wel meer aan een klassieker uit dan jij kan verdienen. Ik zie een gewone fabrieksarbeider nog geen 150000 euro ophoesten om iets te kopen wat gewoon in zijn garage staat. Dus ik zou niet te hoog van de toren blazen. Want een ingenieurs diploma stelt vandaag evenveel voor als het diploma van de opzichters van een containerpark. En in mijn ogen blijf je het plebs, het werkvolk en de melkkoe van vadertje Staat En ja ik dank u daarvoor want het is weer bijna het einde van de maand. Mijn dotatie komt er weer aan

Maar doe gerust verder. Wat jij cafégelul noemt zal wel harde waarheid worden. De digitale meters zijn nodig om de zelf opgewekte elektriciteit te kunnen weergeven en zo er op termijn een soort van verdoken belasting op te kunnen maken.
Tis omdat ge honderdduizenden euros verdient dat ge dop moet trekken en met rode diesel moet rijden zeker ?
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:18.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be