Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 28 januari 2010, 14:50   #81
Nyquist
Minister-President
 
Nyquist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 september 2006
Berichten: 4.437
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ʇɟıɹɥɔsןǝƃǝıds Bekijk bericht
Zoals ik al zei. Men kan dat. Het is echter niet beschaafd.
Waarom is dat niet beschaafd? Er worden elke dag wetsontwerpen aangenomen meerderheid tegen minderheid. Denkt u dat de nieuwe immigratiewet is onderhandeld met het Vlaams Belang? Men probeert al 50 jaar te onderhandelen over BHV, ooit moet je de knoop doorhakken (en wel voordat we geen geldige verkiezingen meer kunnen houden).

Heeft u overigens ook maar één enkel inhoudelijk bezwaar tegen het splitsingsvoorstel? Het is het enige alternatief waarvoor geen grondswetwijziging nodig is, het enige alternatief met een democratische meerderheid in het parlement, en het zet alle Belgen op gelijke voet, zonder welkdanig recht van wie dan ook te beknotten. Waarom zouden we in 's hemelsnaam nog verder moeten zoeken?
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2010, 15:03   #82
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.031
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ʇɟıɹɥɔsןǝƃǝıds Bekijk bericht
En waar staat dat ? Welk artikel ?
Hola! Rustig aan! Je geeft zowaar de indruk dat anderen jou niet mogen antwoorden zonder verantwoording van elke uitspraak. Doe zelf eens de moeite om te googelen naar "Belgische Grondwet" en je hebt het zo gevonden. Je zult niet eens veel artikelen hoeven te lezen. Het staat er héél expliciet in vermeld.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.

Laatst gewijzigd door quercus : 28 januari 2010 om 15:03.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2010, 15:07   #83
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.031
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ʇɟıɹɥɔsןǝƃǝıds Bekijk bericht
Zoals ik al zei. Men kan dat. Het is echter niet beschaafd. En het is zeker geen oplossing die tot ontmijning leidt. Nu, dat is ook niet uw doel.
Niet beschaafd!? Dan is een parlementaire democratie "niet beschaafd". Komaan zeg, wat een nonsens!
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2010, 15:13   #84
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.031
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ʇɟıɹɥɔsןǝƃǝıds Bekijk bericht
Wie heeft u verkozen zodat u kan spreken voor velen ? En dit is wat ? De derde keer dat u tracht mij de mond te snoeren ? U lijkt wel doodsbang om een beetje na te denken. U lijkt kritiek te schuwen.

Wie heeft u de autoriteit te geven om mij representatief te maken voor een groep ? De belgicisten, zoals gij ze benoemd. U bent zo arrogant om uw gemompel voor de stem van 'velen' te laten doorgaan en u bent zo arrogant om mij te plaatsen als de stem van (ook) een stereotyp 'velen'.
Je hoeft niet zo pissig te reageren. Ik heb er helemaal geen behoefte aan jou de mond te snoeren, laat staan dat ik "doodsbang" zou zijn om na te denken. Ik heb veeleer de indruk dat uitgerekend dat laatste jouw zwak punt is. Je flapt zo maar allerlei uit dat door je hoofd gaat.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2010, 15:27   #85
ʇɟıɹɥɔsןǝƃǝıds
Banneling
 
 
Geregistreerd: 3 januari 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht
Waarom is dat niet beschaafd?
Omdat een territoriale meerderheid hier iets opdringt dat speelt over de territoriale vakjes heen.

Citaat:
Heeft u overigens ook maar één enkel inhoudelijk bezwaar tegen het splitsingsvoorstel?
Neen, geen enkel. Dat betekent niet dat het doel de middelen heiligt.

Citaat:
Het is het enige alternatief waarvoor geen grondswetwijziging nodig is, het enige alternatief met een democratische meerderheid in het parlement, en het zet alle Belgen op gelijke voet, zonder welkdanig recht van wie dan ook te beknotten. Waarom zouden we in 's hemelsnaam nog verder moeten zoeken?
Je spreekt tenminste van alternatief en niet van de enige oplossing, want het is niet de enige oplossing.

De belangenconflicten zijn opgezet om de onderhandelde oplossing een kans te geven. En daar is op zich niks op aan te merken. Ook wij Vlamingen zullen een belangenconflict inroepen als we dat nodig achten.

Ik dus ook niks tegen een onderhandelde oplossing. Tenminste als die weer geen slechte zaak is voor Vlaanderen, zoals zo dikwijls voorgevallen in het verleden.

Dus, als u tot een oplossing komt die respectvol is, die de verstandhouding en de verdraagzaamheid bevordert, ga u gang. U heeft mijn zegen. U heeft die niet als de methode om tot een oplossing te komen een verder ten top drijven van de ruzies en hatelijkheden tot gevolg heeft.

Alles wat ik tot nog toe geschreven heb .. op een rijtje.

Ik ben akkoord met Kurt De Loor, als die stelt dat teruggaan naar arrondissementen het organiseren van verkiezingen mogelijk maakt. Ik vind dat teruggaan naar arrondissementen, een mea culpa dus, kan en zal bijdragen tot een herstel van vertrouwen. En dus ook tot een betere basis om te onderhandelen.

Verder heb ik mij laten verleiden tot het counteren van futiliteiten als woorden die mij in de mond gelegd werden.
ʇɟıɹɥɔsןǝƃǝıds is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2010, 15:29   #86
ʇɟıɹɥɔsןǝƃǝıds
Banneling
 
 
Geregistreerd: 3 januari 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Het staat er héél expliciet in vermeld.
Oh ja ? Waar ? Kom breng het.
ʇɟıɹɥɔsןǝƃǝıds is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2010, 15:31   #87
ʇɟıɹɥɔsןǝƃǝıds
Banneling
 
 
Geregistreerd: 3 januari 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
J Je flapt zo maar allerlei uit dat door je hoofd gaat.
En wat stoort u daar dan precies aan ? En hoe is dat anders dan uw flappers ?
ʇɟıɹɥɔsןǝƃǝıds is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2010, 15:33   #88
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ʇɟıɹɥɔsןǝƃǝıds Bekijk bericht
Omdat een territoriale meerderheid hier iets opdringt dat speelt over de territoriale vakjes heen.



Neen, geen enkel. Dat betekent niet dat het doel de middelen heiligt.



Je spreekt tenminste van alternatief en niet van de enige oplossing, want het is niet de enige oplossing.

De belangenconflicten zijn opgezet om de onderhandelde oplossing een kans te geven. En daar is op zich niks op aan te merken. Ook wij Vlamingen zullen een belangenconflict inroepen als we dat nodig achten.

Ik dus ook niks tegen een onderhandelde oplossing. Tenminste als die weer geen slechte zaak is voor Vlaanderen, zoals zo dikwijls voorgevallen in het verleden.

Dus, als u tot een oplossing komt die respectvol is, die de verstandhouding en de verdraagzaamheid bevordert, ga u gang. U heeft mijn zegen. U heeft die niet als de methode om tot een oplossing te komen een verder ten top drijven van de ruzies en hatelijkheden tot gevolg heeft.

Alles wat ik tot nog toe geschreven heb .. op een rijtje.

Ik ben akkoord met Kurt De Loor, als die stelt dat teruggaan naar arrondissementen het organiseren van verkiezingen mogelijk maakt. Ik vind dat teruggaan naar arrondissementen, een mea culpa dus, kan en zal bijdragen tot een herstel van vertrouwen. En dus ook tot een betere basis om te onderhandelen.

Verder heb ik mij laten verleiden tot het counteren van futiliteiten als woorden die mij in de mond gelegd werden.
mea culpa van wat dan? wat hebben de Vlamingen dan misdaan??
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2010, 15:36   #89
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.031
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ʇɟıɹɥɔsןǝƃǝıds Bekijk bericht
Oh ja ? Waar ? Kom breng het.
Mijnheer, ik ben uw butler niet. Ik heb u een wenk gegeven hoe het (heel gemakkelijk) te vinden is. Dat moet volstaan.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2010, 15:39   #90
ʇɟıɹɥɔsןǝƃǝıds
Banneling
 
 
Geregistreerd: 3 januari 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Mijnheer, ik ben uw butler niet. Ik heb u een wenk gegeven hoe het (heel gemakkelijk) te vinden is. Dat moet volstaan.
Wat er niet is kan niet gevonden worden.
ʇɟıɹɥɔsןǝƃǝıds is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2010, 15:40   #91
ʇɟıɹɥɔsןǝƃǝıds
Banneling
 
 
Geregistreerd: 3 januari 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
mea culpa van wat dan? wat hebben de Vlamingen dan misdaan??
Kieskringen provinciaal maken heeft geen oplossing gebracht, maar een probleem geschapen.
ʇɟıɹɥɔsןǝƃǝıds is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2010, 15:46   #92
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ʇɟıɹɥɔsןǝƃǝıds Bekijk bericht
Kieskringen provinciaal maken heeft geen oplossing gebracht, maar een probleem geschapen.
bij mijn weten is dat gebeurd met toestemming van de Franstalige politici?
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2010, 16:02   #93
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.031
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ʇɟıɹɥɔsןǝƃǝıds Bekijk bericht
Wat er niet is kan niet gevonden worden.
Dan ben je ofwel te vadsig of te keikoppig om zelf eens te kijken (en ik herhaal, je hoeft niet zo ver in de grondwet te lezen).
Ofwel wordt je bij de lectuur van die grondwet plots analfabeet.

Hoe dan ook, verwacht niet dat ik jou op je wenken bedien.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2010, 16:49   #94
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ʇɟıɹɥɔsןǝƃǝıds Bekijk bericht
Kieskringen provinciaal maken heeft geen oplossing gebracht, maar een probleem geschapen.
Ik vrees het ook.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2010, 16:55   #95
Renesse
Minister-President
 
Renesse's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 juli 2008
Berichten: 4.861
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Bij een terugkeer naar arondissementele kieskringen en een niet-splitsing van BHV blijft tevens de situatie bestaan dat bij verkiezingen voor de Senaat en voor Europa kandidaten uit heel Wallonië kunnen opkomen in Halle-Vilvoorde. Er blijft met andere woorden een discriminatie bestaan.
God bless the Senate!
__________________
Renesse is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2010, 16:56   #96
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ʇɟıɹɥɔsןǝƃǝıds Bekijk bericht
Wat er niet is kan niet gevonden worden.
Alstublief, de Belgische grondwet.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2010, 17:00   #97
Renesse
Minister-President
 
Renesse's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 juli 2008
Berichten: 4.861
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ʇɟıɹɥɔsןǝƃǝıds Bekijk bericht
Omdat een territoriale meerderheid hier iets opdringt dat speelt over de territoriale vakjes heen.
Binnen welke andere natie spelen zich zulke fenomenen nog af?

Ik vind het schattig hoe men met subjectieve omschrijvingen probeert om een elementair principe als democratie af te breken. "Beschaafd" is daarvan toch wel de grappigste.

Citaat:
De belangenconflicten zijn opgezet om de onderhandelde oplossing een kans te geven. En daar is op zich niks op aan te merken. Ook wij Vlamingen zullen een belangenconflict inroepen als we dat nodig achten.
Eén boos woord van Milquet heeft een dreigend belangenconflict ontmijnd en de stoere Vlaamse politici dropen af met de staart tussen de benen. Eerst zien dus, zei de blinde.

Citaat:
Ik dus ook niks tegen een onderhandelde oplossing. Tenminste als die weer geen slechte zaak is voor Vlaanderen, zoals zo dikwijls voorgevallen in het verleden.
Dit heeft niets met stoerdoenerij te maken, maar waarom moet er onderhandeld worden? Er is een democratische meerderheid vóór, laat ons verdorie stemmen. Waarom moet daar een koehandel rond gevoerd worden?
__________________
Renesse is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2010, 17:09   #98
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.031
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renesse Bekijk bericht
Binnen welke andere natie spelen zich zulke fenomenen nog af?
Ik vind het schattig hoe men met subjectieve omschrijvingen probeert om een elementair principe als democratie af te breken. "Beschaafd" is daarvan toch wel de grappigste.
Eén boos woord van Milquet heeft een dreigend belangenconflict ontmijnd en de stoere Vlaamse politici dropen af met de staart tussen de benen. Eerst zien dus, zei de blinde.
Dit heeft niets met stoerdoenerij te maken, maar waarom moet er onderhandeld worden? Er is een democratische meerderheid vóór, laat ons verdorie stemmen. Waarom moet daar een koehandel rond gevoerd worden?
Omdat la Belgique zogezegd een democratie is. Eentje van "Oui, mais...".
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2010, 17:21   #99
Renesse
Minister-President
 
Renesse's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 juli 2008
Berichten: 4.861
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Omdat la Belgique zogezegd een democratie is. Eentje van "Oui, mais...".
Democratie is simpel: meerderheid tegen minderheid.

Ofwel ben je een democratie en doe je dat ook, met alle onnozele scheldwoorden die je dan op die democratie loslaat (onbeschaafd bv).

Ofwel ben je geen democratie maar een dictatuur, een corporatistische staat of wat dan ook en verwerp je het principe dat de meerderheid altijd gelijk heeft. Maar dan moet je ook consequent zijn en je niet tooien met het goed in de markt liggende woord "democratisch".
__________________
Renesse is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2010, 18:11   #100
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.031
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renesse Bekijk bericht
Democratie is simpel: meerderheid tegen minderheid.

Ofwel ben je een democratie en doe je dat ook, met alle onnozele scheldwoorden die je dan op die democratie loslaat (onbeschaafd bv).

Ofwel ben je geen democratie maar een dictatuur, een corporatistische staat of wat dan ook en verwerp je het principe dat de meerderheid altijd gelijk heeft. Maar dan moet je ook consequent zijn en je niet tooien met het goed in de markt liggende woord "democratisch".
Ik kan het niet beter formuleren Renesse. Ben het volledig met je eens.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:14.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be