Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 20 augustus 2004, 10:04   #181
Broz
Burger
 
Geregistreerd: 15 juli 2004
Berichten: 186
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tommy_
Jij haalt het wat uit de kwestie ik spreek over hebben de flamiganten een symbool van Belgie opgeblazen. Zoals men de Ijzertoren opgeblazen heeft.
Wim Verreycken en consoorten hebben in 1963 eens een poging opgeblazen om de Congres-kolom op te blazen. De bom is zelf afgegaan maar zonder veel resultaat, want ze hadden de bommen aan de buitenkant geplaatst. In 1965 was de Leeuw van Waterloo aan de beurt. Voor alle duidelijkheid, dat is een nederlands symbool, de leeuw staat op de plaats waar de prins van Oranje verwond geraakte in de Slag van Waterloo. De Leeuw kijkt ook bestraffend in de richting van Frankrijk, die het onderspit moesten delgen. Dan heb je dan ook nog eens de beschadigingen aan het monument op het martelarenplein, ook door flaminganten.

Laatst gewijzigd door Broz : 20 augustus 2004 om 10:50.
Broz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2004, 10:48   #182
Broz
Burger
 
Geregistreerd: 15 juli 2004
Berichten: 186
Standaard


Laatst gewijzigd door Broz : 20 augustus 2004 om 10:48.
Broz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2004, 13:06   #183
gm10
Eur. Commissievoorzitter
 
gm10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 januari 2004
Locatie: London
Berichten: 8.988
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Broz
Wim Verreycken en consoorten hebben in 1963 eens een poging opgeblazen om de Congres-kolom op te blazen. De bom is zelf afgegaan maar zonder veel resultaat, want ze hadden de bommen aan de buitenkant geplaatst. In 1965 was de Leeuw van Waterloo aan de beurt. Voor alle duidelijkheid, dat is een nederlands symbool, de leeuw staat op de plaats waar de prins van Oranje verwond geraakte in de Slag van Waterloo. De Leeuw kijkt ook bestraffend in de richting van Frankrijk, die het onderspit moesten delgen. Dan heb je dan ook nog eens de beschadigingen aan het monument op het martelarenplein, ook door flaminganten.
MOOI MOOI MOOI
we leren bij!
__________________
Toen de Antwerpenaar Hendrik Conscience in de negentiende eeuw zijn beklag maakte over ‘vreemdelingen’, bedoelde hij daarmee West-Vlaanderen.
gm10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2004, 14:49   #184
Turkje
Eur. Commissievoorzitter
 
Turkje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juli 2003
Berichten: 9.858
Standaard

Was dat niet toen ze nog bij de VMO zaten? Zijn ze daar eigenlijk ooit voor veroordeeld geweest? Hadden die mannen ook niet eens het lijk van Cyriel Verschaeve opgegraven?

Ik vind enkel info terug op http://www.dezwerfkat.be/, maar dat is niet direct de meest objectieve site...
__________________
Out of the blue, into the black
Turkje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2004, 15:45   #185
Broz
Burger
 
Geregistreerd: 15 juli 2004
Berichten: 186
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje
Was dat niet toen ze nog bij de VMO zaten? Zijn ze daar eigenlijk ooit voor veroordeeld geweest? Hadden die mannen ook niet eens het lijk van Cyriel Verschaeve opgegraven?

Ik vind enkel info terug op http://www.dezwerfkat.be/, maar dat is niet direct de meest objectieve site...
Voor de congreskolom is Wim Verreycken misschien een jaar vrijgesproken, ik denk omdat het verjaard was. Het dateert idd van in hun VMO-tijdperk, maar de VMO is toch flamingantistisch. Ik heb het nog op het journaal gezien dat hij werd vrijgesproken of was het nu bij het journaal van de eeuw.
Broz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2004, 15:46   #186
Broz
Burger
 
Geregistreerd: 15 juli 2004
Berichten: 186
Standaard

Als je naar andere info zoekt buiten de zwerfkat, kan je bijvoorbeeld bij de volgende site terecht. Er staat zelf een fotoke bij van na de aanslag. http://www.geocities.com/wolfke38/OnbSoldaat.html

Laatst gewijzigd door Broz : 21 augustus 2004 om 15:57.
Broz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2004, 13:13   #187
Turkje
Eur. Commissievoorzitter
 
Turkje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juli 2003
Berichten: 9.858
Standaard

Merci Broz !

Toch nog een vraagje: op de zwerfkat staat als datum voor de aanslag 1963, terwijl het op de door jou gelinkte site 1967 was. Weet jij welke de juiste datum is?
__________________
Out of the blue, into the black
Turkje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2004, 18:18   #188
George
Staatssecretaris
 
George's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2003
Locatie: huis
Berichten: 2.982
Stuur een bericht via MSN naar George
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jan hyoens
ja
Bent u tegen een popconcert, tegen de vrede of beide?
Of was het enkel de verkeerde plaats?
__________________

Lamzakl
George is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2004, 18:41   #189
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bhairav's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juli 2004
Berichten: 18.931
Standaard

Eerlijk!
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2004, 23:25   #190
Broz
Burger
 
Geregistreerd: 15 juli 2004
Berichten: 186
Standaard

Ik denk dat 1963 de goede datum is, heb de lijst gevonden van de fragmenten van het journaal van de eeuw gevonden. Deze vermelt 1963 als tijdstip van de bomaanslag. Veel concretere informatie heb ik niet gevonden.http://www.fmradio.be/new/nieuws.php?id=17001

Laatst gewijzigd door Broz : 8 september 2004 om 23:26.
Broz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2004, 08:49   #191
headinajar
Banneling
 
 
headinajar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 januari 2004
Berichten: 1.352
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard
die 'duizenden en duizenden' vlamingen die er 'anders' over denken leven ook onder de leeuwenvlag en dus is het ook hun symbool, of ze dat nu leuk vinden of niet.
maar ik vind dat best nog leuk zo'n leeuwtje.
jij niet?
Ik heb (als anti-blokker) geen enkel probleem met de leeuwenvlag. Integendeel het is een onderdeel van onze geschiedenis en onze identiteit, alhoewel ik geen separatist ben en ook geen vreemdelingenhater ben. Waarschijnlijk is dat al genoeg voor jan hyoens om mij een verader te noemen veronderstel ik.
headinajar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2004, 09:44   #192
jan hyoens
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
jan hyoens's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2003
Berichten: 11.300
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door headinajar
Ik heb (als anti-blokker) geen enkel probleem met de leeuwenvlag. Integendeel het is een onderdeel van onze geschiedenis en onze identiteit, alhoewel ik geen separatist ben en ook geen vreemdelingenhater ben. Waarschijnlijk is dat al genoeg voor jan hyoens om mij een verader te noemen veronderstel ik.
Nee, maar wel een softie!8)
jan hyoens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2004, 09:45   #193
gm10
Eur. Commissievoorzitter
 
gm10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 januari 2004
Locatie: London
Berichten: 8.988
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jan hyoens
Nee, maar wel een softie!8)
geen vlamingenhater?
__________________
Toen de Antwerpenaar Hendrik Conscience in de negentiende eeuw zijn beklag maakte over ‘vreemdelingen’, bedoelde hij daarmee West-Vlaanderen.
gm10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2004, 10:10   #194
headinajar
Banneling
 
 
headinajar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 januari 2004
Berichten: 1.352
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jan hyoens
Nee, maar wel een softie!8)
Of ik een softie ben, daar heb ik mijn eigen gedacht van, maar ik noem dat eerder gezond verstand om extremisme links te laten liggen. Of het nu politiek, religieus of nationalistisch is, extremisme is steeds een uiterst domme, kortzichtige en foutieve manier van denken die compleet naast de realiteit grijpt. Extremisme is ook het grootste gevaar voor de democratie.
headinajar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2004, 12:39   #195
Doomy
Minister-President
 
Doomy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Locatie: Westhouk, West-Vloandern
Berichten: 5.442
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jan hyoens
Een Vlaams symbool als de IJzertoren werd bespot door het organiseren van een multicultureel popconcert op de Bedevaartweide. De vijanden van de Vlaamse beweging mochten dansen op de graven van onze gesneuvelden… Is er een diepere vernedering denkbaar? Het is slechts één symptoom van een achterbakse guerrillastrijd tegen onze Vlaamse symbolen.
Euh... wie maakte er indertijd ook alweer een sport van om "de symbolen van de arbeidersbeweging te stelen"? Was het niet het Blok die de symbolen van 1 mei en priester Daems voor hun kar probeerden te spannen? Dan moeten ze ook niet verwonderd zijn dat hun tegenstrevers hun voorbeeld gevolgd hebben door hun symbolen (zoals de Ijzertoren, waar nu "Ten Vrede" wordt georganizeerd en dat meer volk trekt dan de Ijzerbedevaart en Ijzerwake tesamen) gestolen hebben. Het Blok kreeg gewoon een koekje van eigen deeg.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jan hyoens
Die krijgshaftige roofdieren uit de heraldiek drukken natuurlijk een onwrikbare historische realiteit uit: volkeren die niet kunnen vechten voor hun onafhankelijkheid gaan ten onder. Het is een soort natuurlijke selectie. De schapen, de konijnen en de mossels zijn opgevreten door de geschiedenis. Alleen de adelaars en de leeuwen hebben het overleefd.
Euh... voor zover ik weet zijn de schapen, de konijnen en de mossels nog altijd niet uitgestorven? Zo onsuksesvol zullen ze dan wel niet zijn, zeker? Ze hebben gewoon andere manieren om te overleven. Met de adelaars en leeuwen in de vrije natuur gaat het echter niet zo goed. Vechtlust is dus niet alles in het leven. Fysieke kracht en vechtlust zijn dus relatief.
__________________
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2004, 12:42   #196
gm10
Eur. Commissievoorzitter
 
gm10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 januari 2004
Locatie: London
Berichten: 8.988
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy
Euh... wie maakte er indertijd ook alweer een sport van om "de symbolen van de arbeidersbeweging te stelen"? Was het niet het Blok die de symbolen van 1 mei en priester Daems voor hun kar probeerden te spannen? Dan moeten ze ook niet verwonderd zijn dat hun tegenstrevers hun voorbeeld gevolgd hebben door hun symbolen (zoals de Ijzertoren, waar nu "Ten Vrede" wordt georganizeerd en dat meer volk trekt dan de Ijzerbedevaart en Ijzerwake tesamen) gestolen hebben. Het Blok kreeg gewoon een koekje van eigen deeg.



Euh... voor zover ik weet zijn de schapen, de konijnen en de mossels nog altijd niet uitgestorven? Zo onsuksesvol zullen ze dan wel niet zijn, zeker? Ze hebben gewoon andere manieren om te overleven. Met de adelaars en leeuwen in de vrije natuur gaat het echter niet zo goed. Vechtlust is dus niet alles in het leven. Fysieke kracht en vechtlust zijn dus relatief.
idd -> survival of the fittest

in het engels betekent fittest "het meest geschikte", niet "de fitste" of "de sterkste"
__________________
Toen de Antwerpenaar Hendrik Conscience in de negentiende eeuw zijn beklag maakte over ‘vreemdelingen’, bedoelde hij daarmee West-Vlaanderen.
gm10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2004, 13:12   #197
jan hyoens
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
jan hyoens's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2003
Berichten: 11.300
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy
Euh... wie maakte er indertijd ook alweer een sport van om "de symbolen van de arbeidersbeweging te stelen"? Was het niet het Blok die de symbolen van 1 mei en priester Daems voor hun kar probeerden te spannen? Dan moeten ze ook niet verwonderd zijn dat hun tegenstrevers hun voorbeeld gevolgd hebben door hun symbolen (zoals de Ijzertoren, waar nu "Ten Vrede" wordt georganizeerd en dat meer volk trekt dan de Ijzerbedevaart en Ijzerwake tesamen) gestolen hebben. Het Blok kreeg gewoon een koekje van eigen deeg.
Sommige moeten toch altijd hun onwetendheid dik in de verf zetten he!
primo: wij stelen de symbolen van de arbeidersbeweging niet! In tegendeel wij bevechten de exclusiviteit die de sp.a denkt te hebben op deze symbolen, terwijl zij al lang niet meer de belangen van de arbeiders verdedigt! 1 mei behoort aan iedereen toe dacht ik!
wat betreft Priester Daens, zou ik u aanraden van tenminste de film te gaan zien en misschien als je intellectueel de moed hebt het boek van prof lode wils over het deansisme te lezen dan zou je beseffen dat het Vlaams Blok het dichts bij de politieke ideeën van priester Daens zou staan!
Wat de ijzertoren betreft, deze discussie is hier al uitgebreidt ter sprake gekomen! De ijzertoren is gebouwd en herbouwd geweest door mensen uit de Vlaamse beweging en stond op voor degene die het ijzertestament onderschreven! De nieuwlichters die nu de baas zijn hebben echter het testament herschreven en een deel van de beweging verboden nog deel te nemen!


Citaat:
Euh... voor zover ik weet zijn de schapen, de konijnen en de mossels nog altijd niet uitgestorven? Zo onsuksesvol zullen ze dan wel niet zijn, zeker? Ze hebben gewoon andere manieren om te overleven. Met de adelaars en leeuwen in de vrije natuur gaat het echter niet zo goed. Vechtlust is dus niet alles in het leven. Fysieke kracht en vechtlust zijn dus relatief.
Beeldspraak jongen! Al van gehoord?
jan hyoens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2004, 17:46   #198
Doomy
Minister-President
 
Doomy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Locatie: Westhouk, West-Vloandern
Berichten: 5.442
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jan hyoens
1 mei behoort aan iedereen toe dacht ik!
Maar omgekeerd behoren de Vlaamse symbolen alleen aan jullie toe, zeker? Een beetje konsekwent zijn, hé!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jan hyoens
wat betreft Priester Daens, zou ik u aanraden van tenminste de film te gaan zien en misschien als je intellectueel de moed hebt het boek van prof lode wils over het deansisme te lezen dan zou je beseffen dat het Vlaams Blok het dichts bij de politieke ideeën van priester Daens zou staan!
Ik denk dat hij zich in zijn graf zou omdraaien als hij zou gezien hebben hoe zijn idealisme zou gerekupereerd worden door een beweging die alleen met de mond de arbeiders steunt, maar eigenlijk het liefst de vakbonden zouden aan banden leggen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jan hyoens
Een Vlaams symbool als de IJzertoren werd bespot door het organiseren van een multicultureel popconcert op de Bedevaartweide. De vijanden van de Vlaamse beweging mochten dansen op de graven van onze gesneuvelden… Is er een diepere vernedering denkbaar?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jan hyoens
De ijzertoren is gebouwd en herbouwd geweest door mensen uit de Vlaamse beweging en stond op voor degene die het ijzertestament onderschreven! De nieuwlichters die nu de baas zijn hebben echter het testament herschreven en een deel van de beweging verboden nog deel te nemen!
Ik vind dat Antwerpse kolonizators de symbolen van de ECHTE Vlamingen (= de West-, Oost-, Frans- en Zeeuws-Vlamingen) hebben gestolen om ze voor hun eigen doeleinden te gebruiken. Zij zitten te zwaaien met de Guldensporenslag, maar hun Antwerpse voorouders hebben niet meegevochten met de Guldensporenslag. En wat moet een Antwerpenaar met een Vlaamse leeuwenvlag? Antwerpenaars zijn geen Vlamingen, maar Brabanders. En Antwerpse vreemdelingen die in West-Vlaanderen komen wonen laten de flikken de feesten van de West-Vlamingen stilleggen als dit hen teveel stoort. Het wordt West-Vlamingen verboden om in hun eigen tuin te feesten door die Antwerpse nieuwlichters. Zij zijn blijkbaar de enigen die luidruchtig mogen zijn.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jan hyoens
Beeldspraak jongen! Al van gehoord?
Misschien heb je het nog niet door, maar mijn antwoord was ook deels beeldspraak als antwoord op jouw beeldspraak. Als je beeldspraak wil gebruiken, zorg er dan voor dat het beeld ook enigsins klopt.
__________________
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg

Laatst gewijzigd door Doomy : 10 september 2004 om 18:01.
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2004, 18:12   #199
gm10
Eur. Commissievoorzitter
 
gm10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 januari 2004
Locatie: London
Berichten: 8.988
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy


Ik vind dat Antwerpse kolonizators de symbolen van de ECHTE Vlamingen (= de West-, Oost-, Frans- en Zeeuws-Vlamingen) hebben gestolen om ze voor hun eigen doeleinden te gebruiken. Zij zitten te zwaaien met de Guldensporenslag, maar hun Antwerpse voorouders hebben niet meegevochten met de Guldensporenslag.
idd
er was daar (vorig jaar?) nog een rel over in de gemeenteraad te A'pen
een CD&V'er (denk ik) opperde idd dat de guldensporenslag een vernederende nederlaag voor A'pen betekende, die men eigenlijk liever niet herdacht

Citaat:
En wat moet een Antwerpenaar met een Vlaamse leeuwenvlag? Antwerpenaars zijn geen Vlamingen, maar Brabanders. En Antwerpse vreemdelingen die in West-Vlaanderen komen wonen laten de flikken de feesten van de West-Vlamingen stilleggen als dit hen teveel stoort. Het wordt West-Vlamingen verboden om in hun eigen tuin te feesten door die Antwerpse nieuwlichters. Zij zijn blijkbaar de enigen die luidruchtig mogen zijn.
opnieuw een schot in de roos
__________________
Toen de Antwerpenaar Hendrik Conscience in de negentiende eeuw zijn beklag maakte over ‘vreemdelingen’, bedoelde hij daarmee West-Vlaanderen.
gm10 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:21.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be