Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 7 juli 2015, 21:58   #1
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.788
Standaard Vlaamse Leeuw gaat klauwen in Linkebeek

"De gemeenteraad van faciliteitengemeente Linkebeek heeft vorige week de beslissing van 4 mei bevestigd om Damien Thiéry aan te stellen als waarnemend burgemeester.
Linkebeek reageert hiermee op de beslissing van Homans om dit raadsbesluit te vernietigen.
Homans vroeg de voordracht van een nieuwe burgemeester en in afwachting de aanstelling van een andere waarnemend burgemeester.

Sinds de gemeenteraadsverkiezingen van 2012 heeft de Vlaamse regering al twee keer de voordracht van Thiéry als burgemeester van Linkebeek geweigerd wegens overtredingen van de taalwetgeving.


'Deze toestand kan niet blijven aanslepen.
We moeten echt iets ondernemen', zei Homans dinsdag.
'Op den duur komt men dan wel bij de filosofie: wie niet horen wil, moet voelen.
We moeten al sinds 2007 ingrijpen, we zijn nu 2015.
Het heeft echt wel lang genoeg geduurd.'

Het voorstel van decreet ligt klaar, maar er is geen consensus in de meerderheid.
'Ik ga ervan uit dat er over een week wel een akkoord is over het voorstel van decreet. Is dat er niet, dan zal ik onmiddellijk en onverwijld een regeringscommissaris naar Linkebeek sturen', besloot de minister. (Belga)"


http://www.knack.be/nieuws/belgie/ho...al-585439.html

Het wordt stilletjes aan tijd dat de Franstaligen beseffen dat ze zich in Vlaanderen zullen moeten onderwerpen aan de Vlaamse overheid.



Laat de Leeuw maar klauwen op 11 Juli,

713 jaar na de Slag der Gulden Sporen

Laatst gewijzigd door Witte Kaproen : 7 juli 2015 om 21:59.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2015, 22:28   #2
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.193
Standaard

Zoals Bad Atilla in een ander draadje in dit subforum vandaag erop wees dat het hier om een manco in de vlaamse regelgeving gaat, is het dan ook aan de vlaamse overheid om hier de regels duidelijk te stellen.
Voor één keer moet ik Homans gelijk geven, pas het decreet aan zodat de carrousel van voordrachten niet meer mogelijk is. Problem solved.
Damien Thièry mag dan een relnicht zijn, hij gebruikt wel de mogelijkheden die de vlaamse decreten hem leveren.
Als dit stopt, zal het voor iedereen beter zijn. We hebben als maatschappij geen tijd voor dergelijke onzin.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2015, 23:25   #3
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.381
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Zoals Bad Atilla in een ander draadje in dit subforum vandaag erop wees dat het hier om een manco in de vlaamse regelgeving gaat, is het dan ook aan de vlaamse overheid om hier de regels duidelijk te stellen.
Voor één keer moet ik Homans gelijk geven, pas het decreet aan zodat de carrousel van voordrachten niet meer mogelijk is. Problem solved.
Damien Thièry mag dan een relnicht zijn, hij gebruikt wel de mogelijkheden die de vlaamse decreten hem leveren.
Als dit stopt, zal het voor iedereen beter zijn. We hebben als maatschappij geen tijd voor dergelijke onzin.
Citaat:
er is geen consensus in de meerderheid
Wie in de meerderheid houdt de aanpassing van het decreet tegen en waarom?
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2015, 03:09   #4
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.621
Standaard

De Waal griekt.
De Vlaming lult.
Alles dus normaal in de Europese Komieken Unie.
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2015, 03:58   #5
zonbron
Secretaris-Generaal VN
 
zonbron's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 december 2010
Berichten: 36.784
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
De Waal griekt.
De Vlaming lult.
Alles dus normaal in de Europese Komieken Unie.
Goe JP!
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Salah Bekijk bericht
Het zal weer het gekende Zonbron momentje zijn.
HIER
zonbron is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2015, 05:43   #6
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.193
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Wie in de meerderheid houdt de aanpassing van het decreet tegen en waarom?
Geen idee, en nog minder over het waarom. Dat laatste had Homans er misschien wel beter direct over meegegeven.
Een gokje : het zou kunnen dat het te maken heeft met de via de pers gesuggereerde aanpassing aan het decreet om het moeilijker zo niet onmogelijk te maken om in steden een de facto onbestuurbaarheid te krijgen ? (denk aan denderleeuw, tienen, turnhout enz). Daar is politiek wantrouwen tegen.

Misschien kan Homans meer bereiken door de door haar gewenste aanpassing van het decreet standalone te laten stemmen ?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2015, 06:41   #7
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.251
Standaard

De Franstaligen lossen dergelijke zaken veel simpeler op.
Of wie herinnert het zich niet meer dat er eens een Vlaams Blokker democratisch verkozen geraakte in het parlement van de Franstalige gemeenschap ?
O zo vergelijkbaar met de uf-er in het Vlaams parlement.

Maar die Vlaming werd door de militaire politie simpelweg buiten gesmeten voor hij een eed kon afleggen.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2015, 06:51   #8
vrijzinnige
Banneling
 
 
Geregistreerd: 27 april 2015
Berichten: 6.892
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
De Franstaligen lossen dergelijke zaken veel simpeler op.
Of wie herinnert het zich niet meer dat er eens een Vlaams Blokker democratisch verkozen geraakte in het parlement van de Franstalige gemeenschap ?
O zo vergelijkbaar met de uf-er in het Vlaams parlement.

Maar die Vlaming werd door de militaire politie simpelweg buiten gesmeten voor hij een eed kon afleggen.

.
Zulke gebeurtenissen zijn zeer snel vergeten bij de gemiddelde Vlaming, maar blijft enkel in het geheugen gegrift van enkele ingewijden.
vrijzinnige is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2015, 06:51   #9
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Geen idee, en nog minder over het waarom. Dat laatste had Homans er misschien wel beter direct over meegegeven.
Een gokje : het zou kunnen dat het te maken heeft met de via de pers gesuggereerde aanpassing aan het decreet om het moeilijker zo niet onmogelijk te maken om in steden een de facto onbestuurbaarheid te krijgen ? (denk aan denderleeuw, tienen, turnhout enz). Daar is politiek wantrouwen tegen.

Misschien kan Homans meer bereiken door de door haar gewenste aanpassing van het decreet standalone te laten stemmen ?
een wet maken voor 1 gemeente is moeilijk hé.

in ieder geval, ik zou toch ook willen weten wie er tegen is en waarom.

De OVLD die hun vrienden van de MR niet teveel tegen de schenen wil schoppen? Want het zal de MR zijn die dit op hun boterham zullen krijgen in de Franstalige pers. "collaborateurs! trahison!" ik zie het zo al staan..
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2015, 06:51   #10
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vrijzinnige Bekijk bericht
Zulke gebeurtenissen zijn zeer snel vergeten bij de gemiddelde Vlaming, maar blijft enkel in het geheugen gegrift van enkele ingewijden.
wat mss meer zegt over de gemiddelde Vlaming?
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2015, 07:15   #11
Scherven A. Mok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 april 2008
Berichten: 12.832
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
De Franstaligen lossen dergelijke zaken veel simpeler op.
Of wie herinnert het zich niet meer dat er eens een Vlaams Blokker democratisch verkozen geraakte in het parlement van de Franstalige gemeenschap ?
O zo vergelijkbaar met de uf-er in het Vlaams parlement.

Maar die Vlaming werd door de militaire politie simpelweg buiten gesmeten voor hij een eed kon afleggen.

.

Er is ooit een blokker opgekomen maar of die ook ooit verkozen is betwijfel ik. Heb je daar een bron van ?
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2015, 07:23   #12
Indomitable
Minister-President
 
Indomitable's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2014
Berichten: 4.364
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
De Waal griekt.
De Vlaming lult.
Alles dus normaal in de Europese Komieken Unie.
__________________
Life is a game of Chess, changing with each move.
Indomitable is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2015, 07:38   #13
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Zoals Bad Atilla in een ander draadje in dit subforum vandaag erop wees dat het hier om een manco in de vlaamse regelgeving gaat, is het dan ook aan de vlaamse overheid om hier de regels duidelijk te stellen.
Voor één keer moet ik Homans gelijk geven, pas het decreet aan zodat de carrousel van voordrachten niet meer mogelijk is. Problem solved.
Damien Thièry mag dan een relnicht zijn, hij gebruikt wel de mogelijkheden die de vlaamse decreten hem leveren.
Als dit stopt, zal het voor iedereen beter zijn. We hebben als maatschappij geen tijd voor dergelijke onzin.
Hoe meer ik erover nadenk, hoe minder ik overtuigd ben van het nut van een regeringscommissaris. In een andere post had ik reeds voorgesteld om een regeringscommissaris naar Linkebeek te sturen, maar diens bevoegdheden zijn zo beperkt, dat hij geen oplossing zal bieden...
De dagdagelijkse taken van de gemeente overnemen? Op welke basis? De taken van de burgemeester overnemen? Ik denk niet dat hij dat zomaar mag doen... Een burgemeester aanstellen? Daar is hij niet bevoegd voor...
Een regeringscommissaris wordt immers ingeschakeld wanneer een gemeente een wettelijke verplichting naast zich neerlegt, maar Linkebeek houdt zich, volgens mij althans, wel degelijk aan de regels.

Neen, de enige oplossing is het gemeentedecreet zo aanpassen dat een carrousel niet meer mogelijk is. Maar ik begrijp dat sommigen daar vragen bij hebben. Een wet of een decreet voor één geval aanpassen, is altijd gevaarlijk, en kan als een boemerang terugkeren.

Bovendien is het zo dat het gemeentedecreet zeker nog één ander zwakke punt vertoont: niks belet Linkebeek om iemand anders voor te dragen, die benoemd wordt, die zich dan "afwezig" verklaart, en zijn bevoegdheden overdraagt aan ... Thiéry, en neemt dan ontslag als burgemeester.

Maar bon, kern van het probleem is dat de benoeming van Thiéry een symbolische machtsstrijd is geworden waar geen van beide kampen nog kan wijken zonder ernstig gezichtsverlies. De verklaringen van Homans spreken boekdelen ("ik zal Thiéry nooit benoemen") evenals de systematische voordracht van Thiéry. Een compromis lijkt mij dus uitgesloten. Ben benieuwd wie het uiteindelijk zal winnen.
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.

Laatst gewijzigd door Bad Attila : 8 juli 2015 om 07:46.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2015, 07:42   #14
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
De Franstaligen lossen dergelijke zaken veel simpeler op.
Of wie herinnert het zich niet meer dat er eens een Vlaams Blokker democratisch verkozen geraakte in het parlement van de Franstalige gemeenschap ?
O zo vergelijkbaar met de uf-er in het Vlaams parlement.

Maar die Vlaming werd door de militaire politie simpelweg buiten gesmeten voor hij een eed kon afleggen.

.
De Walen hebben inderdaad een betere oplossing. Die benoemen hun burgemeesters niet (meer).
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2015, 08:19   #15
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Hoe meer ik erover nadenk, hoe minder ik overtuigd ben van het nut van een regeringscommissaris. In een andere post had ik reeds voorgesteld om een regeringscommissaris naar Linkebeek te sturen, maar diens bevoegdheden zijn zo beperkt, dat hij geen oplossing zal bieden...
De dagdagelijkse taken van de gemeente overnemen? Op welke basis? De taken van de burgemeester overnemen? Ik denk niet dat hij dat zomaar mag doen... Een burgemeester aanstellen? Daar is hij niet bevoegd voor...
Een regeringscommissaris wordt immers ingeschakeld wanneer een gemeente een wettelijke verplichting naast zich neerlegt, maar Linkebeek houdt zich, volgens mij althans, wel degelijk aan de regels.

Neen, de enige oplossing is het gemeentedecreet zo aanpassen dat een carrousel niet meer mogelijk is. Maar ik begrijp dat sommigen daar vragen bij hebben. Een wet of een decreet voor één geval aanpassen, is altijd gevaarlijk, en kan als een boemerang terugkeren.

Bovendien is het zo dat het gemeentedecreet zeker nog één ander zwakke punt vertoont: niks belet Linkebeek om iemand anders voor te dragen, die benoemd wordt, die zich dan "afwezig" verklaart, en zijn bevoegdheden overdraagt aan ... Thiéry, en neemt dan ontslag als burgemeester.

Maar bon, kern van het probleem is dat de benoeming van Thiéry een symbolische machtsstrijd is geworden waar geen van beide kampen nog kan wijken zonder ernstig gezichtsverlies. De verklaringen van Homans spreken boekdelen ("ik zal Thiéry nooit benoemen") evenals de systematische voordracht van Thiéry. Een compromis lijkt mij dus uitgesloten. Ben benieuwd wie het uiteindelijk zal winnen.
Was u het niet die hierboven stelden dat het gewoon een gebrek was in de Vlaamse regelgeving en dat Vlaanderen dat dan maar moest aanpassen en dat dan alles opgelost zou zijn...

Nu wil Vlaanderen dat doen en nu ineens komen de franstalige gevoeligheden op de proppen... Wat hebben de franstalige gevoeligheden in Vlaanderen te zien???
En dan gaat het niet alleen over de franstalige gevoeligheden van de franscilions in Vlaanderen die op zich gemakkelijk uitgeschakeld kunnen worden, maar om de zogezegde franstaligen gevoeligheden van heel la Belgique in Vlaanderen, want alle franstaligen staan als één blok achter elke franstalige die in Vlaanderen van zijn neus wil komen maken. En hun geboorterecht van zogezegd 'la Belgique sera latine ou la Belgique ne sera pas...' daar werken ze aan zowel langs de ene kant als langs de andere kant... (zie zesde staatsmisvorming)

Tot daar de uitholing van de Vlaamse regionale autonomie en de voortdurende gebiedsroof van de francofonie, onze zogezegde medeburgers in België.

Ik ben voor verdraagzaamheid, maar als ik zie dat die verdraagzaamheid altijd slechts van één kant komt dan denk ik dat het meer dan mijn recht is om de francophone onverdraagzaamheid overal waar ik kan uit te zingen.
Men wint er niets mee met aggressors zachthandig te behandelen of men moet voor de splitsing van dit land zijn en die zal er inderdaad komen de dag dat Vlaanderen totaal leeggebloed is door de francophone anti-Vlaamse federale regering van dit land met natuurlijk de hulp van zogezegde Vlaamse vertegenwoordigers, om het geheel een democratisch tintje te geven en om de Vlamingen te kunnen blijven door de neus steken dat ze zelf meebeslist hebben. Een normale Vlaming werkt daar niet aan mee en ik kan ook moeilijk geloven dat alle Vlaamse politiekers collaborateurs zijn, dus mijn vraag welk chantagemiddel, sterker dan de democratische vertegenwoordiging regeert la Belgique???

Dus de regel blijft dat de Vlaamse regionale autonomie steeds meer en meer wordt uitgehold door de voortdurende inmenging van de franstaligen in Vlaanderen, nog verhoogd en gelegaliseerd door en in de zesde staasmisvorming.
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2015, 08:21   #16
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
De Walen hebben inderdaad een betere oplossing. Die benoemen hun burgemeesters niet (meer).
Ha, ha dat zou een betere oplossing zijn voor de Vlamingen???
Dan zit het hier binnen de korste keren vol van franstalige burgemeesters in de Vlaamse rand rond Bruxelles, gezien de totaal onverdraagzame en bekrompen kerktorengebonden mentaliteit van de Vlamingen die daar wonen....

Laatst gewijzigd door marie daenen : 8 juli 2015 om 08:22.
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2015, 08:29   #17
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Ha, ha dat zou een betere oplossing zijn voor de Vlamingen???
Dan zit het hier binnen de korste keren vol van franstalige burgemeesters in de Vlaamse rand rond Bruxelles, gezien de totaal onverdraagzame en bekrompen kerktorengebonden mentaliteit van de Vlamingen die daar wonen....
Schandalig, hé, burgemeesters die rechtstreeks door de kiezers worden verkozen?
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2015, 08:37   #18
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Maar bon, kern van het probleem is dat de benoeming van Thiéry een symbolische machtsstrijd is geworden waar geen van beide kampen nog kan wijken zonder ernstig gezichtsverlies.
De echte kern van het probleem is dat de Vlamingen in Linkebeek hun eigendommen tegen een hoge prijs verkocht hebben aan de (meest biedende) Franstaligen. De kleine groep overblijvende Nederlandstaligen zijn alzo een minderheid geworden. De belangen en wensen van de democratische meerderheid komen niet overeen met die van het gewest waartoe deze gemeente behoort.

Wat is de wettelijke basis om de benoeming van Thiéry te weigeren?
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2015, 08:45   #19
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.193
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Hoe meer ik erover nadenk, hoe minder ik overtuigd ben van het nut van een regeringscommissaris. In een andere post had ik reeds voorgesteld om een regeringscommissaris naar Linkebeek te sturen, maar diens bevoegdheden zijn zo beperkt, dat hij geen oplossing zal bieden...
De dagdagelijkse taken van de gemeente overnemen? Op welke basis? De taken van de burgemeester overnemen? Ik denk niet dat hij dat zomaar mag doen... Een burgemeester aanstellen? Daar is hij niet bevoegd voor...
Een regeringscommissaris wordt immers ingeschakeld wanneer een gemeente een wettelijke verplichting naast zich neerlegt, maar Linkebeek houdt zich, volgens mij althans, wel degelijk aan de regels.

Neen, de enige oplossing is het gemeentedecreet zo aanpassen dat een carrousel niet meer mogelijk is. Maar ik begrijp dat sommigen daar vragen bij hebben. Een wet of een decreet voor één geval aanpassen, is altijd gevaarlijk, en kan als een boemerang terugkeren.

Bovendien is het zo dat het gemeentedecreet zeker nog één ander zwakke punt vertoont: niks belet Linkebeek om iemand anders voor te dragen, die benoemd wordt, die zich dan "afwezig" verklaart, en zijn bevoegdheden overdraagt aan ... Thiéry, en neemt dan ontslag als burgemeester.

Maar bon, kern van het probleem is dat de benoeming van Thiéry een symbolische machtsstrijd is geworden waar geen van beide kampen nog kan wijken zonder ernstig gezichtsverlies. De verklaringen van Homans spreken boekdelen ("ik zal Thiéry nooit benoemen") evenals de systematische voordracht van Thiéry. Een compromis lijkt mij dus uitgesloten. Ben benieuwd wie het uiteindelijk zal winnen.
Dus : de carrousel stoppen door na weigeringsbenoeming door de minsister+ juridische bevestinging door de RVS hiervan, de herhaalde voordracht onmogelijk te maken door bv de voordracht voorwaardelijk te maken : enkel personen die nog niet eerder voorgedragen zijn en het voorwerp van een weigering + arrest van de RVS zijn ? En dan ook nog eens de mogelijkheid reguleren dat een burgemeester bij afwezigheid zich enkel kan laten vervangen door een schepen die niet eerder een benoemingsweigering + arrest RVS aan zijn broek kreeg ?
Dat is al een serieus pakket herstelwetgeving...
En het is inderdaad ad hoc wetgeving, wat nooit fraai is.
Maar als men niet klaar is voor rechtstreekse verkiezing van burgemeesters (ik ga ervan uit dat men hier vanuit de partijen zeker geen vragende partij voor is...) dan zal er niet veel meer opzitten ofwel moet men de fratsen van Thiéry nog jaren ondergaan.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...

Laatst gewijzigd door Pandareus : 8 juli 2015 om 08:46.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2015, 08:46   #20
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.238
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
De echte kern van het probleem is dat de Vlamingen in Linkebeek hun eigendommen tegen een hoge prijs verkocht hebben aan de (meest biedende) Franstaligen. De kleine groep overblijvende Nederlandstaligen zijn alzo een minderheid geworden. De belangen en wensen van de democratische meerderheid komen niet overeen met die van het gewest waartoe deze gemeente behoort.

Wat is de wettelijke basis om de benoeming van Thiéry te weigeren?
Het overtreden van de taalwetgeving. Kijk, die franstaligen mogen in Vlaanderen komen wonen, ik heb daar geen enkel probleem mee. Het lijken echter die franstaligen zelf die problemen hebben met het feit dat ze in Vlaanderen komen wonen zijn.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:51.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be