Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Democratie.NU
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Democratie.NU De leden van Democratie.Nu vormen een onafhankelijke en politiek ongebonden burgerbeweging die ijvert voor de invoering van het Bindend Referendum Op Volksinitiatief (BROV). Met dat direct-democratisch instrument kan de bevolking rechtstreeks beslissen, ook tégen de wil van de politici in.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 28 november 2008, 20:09   #41
Distel
Secretaris-Generaal VN
 
Distel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 juni 2003
Locatie: Meuhië
Berichten: 29.738
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door diminike Bekijk bericht
Ik zou niet graag willen dat mensen wetten stemmen waarvan ze niet eens weten wat ze inhouden. Dat is mijn punt.
Het parlement moet dus worden afgeschaft?
__________________
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst
* Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig
* Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2008, 22:02   #42
rikbe
Europees Commissaris
 
rikbe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2006
Locatie: Vlaanderen/Jutland
Berichten: 7.098
Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door diminike Bekijk bericht
Nogmaals, het was een fictief voorbeeld.
Spijtig genoeg kunnen boeren ook in het parlement zetelen...
ALs onze politiekers wat meer gezond boerenverstand hadden zou het er veel beter aan toe gaan.
__________________
Zonder O2, geen dierlijk leven. Zonder CO2, geen leven.
"The reason people use a crucifix against vampires is that vampires are allergic to bullshit." - Richard Pryor
rikbe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2008, 22:05   #43
rikbe
Europees Commissaris
 
rikbe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2006
Locatie: Vlaanderen/Jutland
Berichten: 7.098
Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door diminike Bekijk bericht
Ik zou niet graag willen dat mensen wetten stemmen waarvan ze niet eens weten wat ze inhouden. Dat is mijn punt.
Nu stemmen ze wetten waar niet alleen de mensen niet weten wat ze inhouden, en waar de politiekers de gevolgen niet van inzien.
__________________
Zonder O2, geen dierlijk leven. Zonder CO2, geen leven.
"The reason people use a crucifix against vampires is that vampires are allergic to bullshit." - Richard Pryor
rikbe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2008, 22:11   #44
rikbe
Europees Commissaris
 
rikbe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2006
Locatie: Vlaanderen/Jutland
Berichten: 7.098
Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Ik zie het punt van Diminike wel. Het gevaar dat indien alles aan het volk wordt overgelaten er stommiteiten zouden beslist worden. Maar van stommiteiten leren de meeste mensen, alleen politiekers doen het niet.

Ik zie ze dezelfde stommiteiten herhalen sinds ik geboren ben, en dat is heel lang geleden. Sinds WW2.
__________________
Zonder O2, geen dierlijk leven. Zonder CO2, geen leven.
"The reason people use a crucifix against vampires is that vampires are allergic to bullshit." - Richard Pryor
rikbe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2008, 22:16   #45
rikbe
Europees Commissaris
 
rikbe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2006
Locatie: Vlaanderen/Jutland
Berichten: 7.098
Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
Het parlement moet dus worden afgeschaft?
Nog zo geen slecht idee. De wetten laten stemmen door refenda. Alleen maar een soort advies- en coordinatieraad.
Bepaalde basisrechten en -plichten zouden vastgelegd kunnen worden in een grondwet die alleen met een referendum kan veranderd worden, zoals in Denemarken.
__________________
Zonder O2, geen dierlijk leven. Zonder CO2, geen leven.
"The reason people use a crucifix against vampires is that vampires are allergic to bullshit." - Richard Pryor
rikbe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2008, 23:20   #46
lezer
Burgemeester
 
Geregistreerd: 9 augustus 2006
Berichten: 583
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door diminike Bekijk bericht
Ik zou niet graag willen dat mensen wetten stemmen waarvan ze niet eens weten wat ze inhouden.
Dat vind ik ook.

Het beste voorbeeld daarvan zijn de parlementairen.

Eén voorbeeld dat ik zelf meegemaakt heb: de invoering van de eindtermen in het onderwijs: de parlementsleden, en zelfs de leden van de commissie onderwijs hadden het decreet en de teksten omtrent de eindtermen NIET gelezen. Ergens in de regering, of erger nog: op een kabinet wordt een nieuwe hervorming voorgesteld (die mensen moeten toch regelmatig hun nut bewijzen, nietwaar) en het parlement slikt dat als zoete koek.

In de Zwitserse praktijk blijkt dat een groot deel van de bevolking zich zeer goed informeert bij een referendum, simpelweg omdat hun mening ertoe doet. En ze kunnen zich beter informeren omdat er een ernstig maatschappelijk debat is (omdat het ertoe doet) waardoor de voor- en tegenstanders, en de 'experts' dus moeite moeten doen om de materie grondig uit te leggen.
(En wie niet geïnteresseerd is, stemt gewoon niet.)

Veel minder kans op machtsspelletjes en overbodige, contraproductieve of ondoordachte hervormingen. Politici moeten werkelijk verantwoording afleggen en zullen wel 2 keer nadenken alvorens ze met ondoordachte voorstellen afkomen.
lezer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2008, 23:48   #47
Distel
Secretaris-Generaal VN
 
Distel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 juni 2003
Locatie: Meuhië
Berichten: 29.738
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rikbe Bekijk bericht
Nog zo geen slecht idee. De wetten laten stemmen door refenda. Alleen maar een soort advies- en coordinatieraad.
Bepaalde basisrechten en -plichten zouden vastgelegd kunnen worden in een grondwet die alleen met een referendum kan veranderd worden, zoals in Denemarken.
Mooi, maar onwerkbaar. Je hebt een parlement nodig voor de dagdagelijkse taken. Hoewel het op zich de ultieme democratie zou zijn, kan je niet voor alles een referendum organiseren.
__________________
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst
* Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig
* Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2008, 23:52   #48
rikbe
Europees Commissaris
 
rikbe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2006
Locatie: Vlaanderen/Jutland
Berichten: 7.098
Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lezer Bekijk bericht
Dat vind ik ook.

Het beste voorbeeld daarvan zijn de parlementairen.

Eén voorbeeld dat ik zelf meegemaakt heb: de invoering van de eindtermen in het onderwijs: de parlementsleden, en zelfs de leden van de commissie onderwijs hadden het decreet en de teksten omtrent de eindtermen NIET gelezen. Ergens in de regering, of erger nog: op een kabinet wordt een nieuwe hervorming voorgesteld (die mensen moeten toch regelmatig hun nut bewijzen, nietwaar) en het parlement slikt dat als zoete koek.

In de Zwitserse praktijk blijkt dat een groot deel van de bevolking zich zeer goed informeert bij een referendum, simpelweg omdat hun mening ertoe doet. En ze kunnen zich beter informeren omdat er een ernstig maatschappelijk debat is (omdat het ertoe doet) waardoor de voor- en tegenstanders, en de 'experts' dus moeite moeten doen om de materie grondig uit te leggen.
(En wie niet geïnteresseerd is, stemt gewoon niet.)

Veel minder kans op machtsspelletjes en overbodige, contraproductieve of ondoordachte hervormingen. Politici moeten werkelijk verantwoording afleggen en zullen wel 2 keer nadenken alvorens ze met ondoordachte voorstellen afkomen.
Tuurlijk. ALs je mensen alle verantwoordelijkheid ontzegt (zoals hier) zullen ze alle interesse en verantwoordelijkheidszin verliezen. Betrek ze in het beleid en ze zullen de verantwoordelijkheid ervoor nemen. Iedereen die kinderen heeft opgevoed zou dat moeten weten.
__________________
Zonder O2, geen dierlijk leven. Zonder CO2, geen leven.
"The reason people use a crucifix against vampires is that vampires are allergic to bullshit." - Richard Pryor
rikbe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2008, 23:59   #49
rikbe
Europees Commissaris
 
rikbe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2006
Locatie: Vlaanderen/Jutland
Berichten: 7.098
Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
Mooi, maar onwerkbaar. Je hebt een parlement nodig voor de dagdagelijkse taken. Hoewel het op zich de ultieme democratie zou zijn, kan je niet voor alles een referendum organiseren.
Niet alles, maar met de huidige communicatiemiddelen, veel.
__________________
Zonder O2, geen dierlijk leven. Zonder CO2, geen leven.
"The reason people use a crucifix against vampires is that vampires are allergic to bullshit." - Richard Pryor
rikbe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2008, 09:25   #50
diminike
Lokaal Raadslid
 
Geregistreerd: 15 mei 2008
Berichten: 301
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
Het parlement moet dus worden afgeschaft?
Neen, in de politiek zijn er geen diploma's vereist, dat moet veranderen vind ik.
__________________
Mijn blog: http://thethumbingtraveler.tk/
diminike is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2008, 17:48   #51
rikbe
Europees Commissaris
 
rikbe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2006
Locatie: Vlaanderen/Jutland
Berichten: 7.098
Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door diminike Bekijk bericht
Neen, in de politiek zijn er geen diploma's vereist, dat moet veranderen vind ik.
Ik denk dat politiekers met een basiskennis van psychologie, sociologie, economie enz het inderdaad beter zouden doen dan de mislukte advokaten die nu meestal in onze regeringen belanden.
__________________
Zonder O2, geen dierlijk leven. Zonder CO2, geen leven.
"The reason people use a crucifix against vampires is that vampires are allergic to bullshit." - Richard Pryor
rikbe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2008, 21:12   #52
SeanMorely
Burger
 
SeanMorely's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 126
Standaard

Op zich vind ik dit helemaal geen slecht idee, het referendum is uiteindelijk naar mijn mening nog altijd de ultieme vorm van democratie, maar ik vind ook dat ze slechts over bepaalde situaties gekoppeld mogen worden.

Ik las hier ergens het voorbeeld van kernenergie afschaffen, dit vind ik bijvoorbeeld niet geschikt voor een referendum (of toch niet in het begin) aangezien er inderdaad een hoop foute informatie hierover circuleert en het merendeel van de bevolking ofwel niet geïnformeerd of niet geïnteresseerd is. Heb er 2 jaar geleden tijdens de les ooit eens een debat over gehad en als je dan eenvoudige feiten aanbracht over vermogens en de kostprijzen die nodig zouden zijn of de alternatieven die momenteel voor handen zijn, krijg je vaak reacties van "maar kernenergie is gevaarlijk en schadelijk dus die centrales moeten dicht!". Het kan best zijn dat mensen zich goed gaan informeren (zie Zwitserland) en dus zouden complexere thema's voor mij ook via referendum mogen gaan, na een grondige evaluatie van de eerste (makkelijkere) referenda.

Iig, back on topic voor ik te hard afwijk.. Voor ethische kwesties denk ik dat het referendum dan weer wel geschikt is. Ik denk bijvoorbeeld aan zaken zoals vreemdelingenstemrecht, homohuwelijk, legalisatie van marijuana, rookverbod en dergelijke. Thema's die veel mensen aangaan en waar de politiekers niet graag hun vingers aan branden omdat ze soms erg gevoelig liggen.

En voor degenen die klagen over te veel verkiezingen: doe desnoods zoals in de Verenigde Staten en combineer de referenda met andere verkiezingen, zodat er niet méér moet gestemd worden. En stemplicht misschien ook niet van toepassing maken hierop, moet ik nog wat over denken..
__________________
"Libenter homines id quod volunt credunt." - Julius Caesar
NSV Mechelen webstek! Contact mij voor meer info.
SeanMorely is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2008, 00:45   #53
rikbe
Europees Commissaris
 
rikbe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2006
Locatie: Vlaanderen/Jutland
Berichten: 7.098
Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SeanMorely Bekijk bericht
Op zich vind ik dit helemaal geen slecht idee, het referendum is uiteindelijk naar mijn mening nog altijd de ultieme vorm van democratie, maar ik vind ook dat ze slechts over bepaalde situaties gekoppeld mogen worden.

Ik las hier ergens het voorbeeld van kernenergie afschaffen, dit vind ik bijvoorbeeld niet geschikt voor een referendum (of toch niet in het begin) aangezien er inderdaad een hoop foute informatie hierover circuleert en het merendeel van de bevolking ofwel niet geïnformeerd of niet geïnteresseerd is. Heb er 2 jaar geleden tijdens de les ooit eens een debat over gehad en als je dan eenvoudige feiten aanbracht over vermogens en de kostprijzen die nodig zouden zijn of de alternatieven die momenteel voor handen zijn, krijg je vaak reacties van "maar kernenergie is gevaarlijk en schadelijk dus die centrales moeten dicht!". Het kan best zijn dat mensen zich goed gaan informeren (zie Zwitserland) en dus zouden complexere thema's voor mij ook via referendum mogen gaan, na een grondige evaluatie van de eerste (makkelijkere) referenda.

Iig, back on topic voor ik te hard afwijk.. Voor ethische kwesties denk ik dat het referendum dan weer wel geschikt is. Ik denk bijvoorbeeld aan zaken zoals vreemdelingenstemrecht, homohuwelijk, legalisatie van marijuana, rookverbod en dergelijke. Thema's die veel mensen aangaan en waar de politiekers niet graag hun vingers aan branden omdat ze soms erg gevoelig liggen.

En voor degenen die klagen over te veel verkiezingen: doe desnoods zoals in de Verenigde Staten en combineer de referenda met andere verkiezingen, zodat er niet méér moet gestemd worden. En stemplicht misschien ook niet van toepassing maken hierop, moet ik nog wat over denken..
Verantwoordelijk nemen is iets dat aangeleerd moet worden en eigenlijk hebben we nooit echt de mogelijk gehad om werkelijk verantwoordelijkheid te nemen door democratisch te stemmen. Referenda invoeren zou daarom geleidelijk moeten gaan, te beginnen met kleine thema's en dan uitbreiden naar meer belangrijke.

Iedereen heeft tegenwoordig toegang tot een computer en internet en met een electronische id-kaart kan stemmen via pc wel veilig gemaaakt worden. Wel moeten er garanties zijn voor de geheimhouding van de stemmers.
STemmen zou op die manier geen korvee meer zijn en maar enkele minuten duren, voor de meeste mensen zonder verplaatsing en op het moment dat dit hun het beste uitkomt.

Stemplicht zou uiteraard afgeschaft moeten worden en referenda waarvoor bvb minder dan 60% mensen stemmen, ongeldig verklaard kunnen worden. Reden: indien minder dan 60% van de bevolking niet geïnteresseerd is, de kwestie ook niet belangrijk genoeg is om er een wet over te stemmen.
__________________
Zonder O2, geen dierlijk leven. Zonder CO2, geen leven.
"The reason people use a crucifix against vampires is that vampires are allergic to bullshit." - Richard Pryor
rikbe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2008, 10:01   #54
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SeanMorely Bekijk bericht
Ik las hier ergens het voorbeeld van kernenergie afschaffen, dit vind ik bijvoorbeeld niet geschikt voor een referendum (of toch niet in het begin) aangezien er inderdaad een hoop foute informatie hierover circuleert en het merendeel van de bevolking ofwel niet geïnformeerd of niet geïnteresseerd is..
In Zwitserland is er een referendum geweest over een kernuitstap, en die is door de bevolking verworpen. De kerncentrales mogen dus openblijven.

Maar dat is niet echt het punt. Het gaat er niet om of de bevolking bij referendum die beslissingen neemt die volgens jou de juiste zijn. Als je het aan het woord laten van de burger wil laten afhangen van wat die gaat zeggen dan ben je geen democraat.

Ik moet hierbij denken aan een kennis van mij die zich mateloos kan ergeren aan het feit dat die nieuwe Rhonebrug in Geneve telkens weer wordt weggestemd. Volgens deze persoon is een extra brug absoluut noodzakelijk, en dat die telkens weer door de bevolking word verworpen een teken dat directe democratie niet werkt.

Het gaat helemaal niet om de vraag of directe dan wel representatieve democratie objectief betere beslissingen oplevert. Het gaat er over wie het laatste woord heeft. De bevolking kan best een keuze maken die "fout" is. Maar dat is eigenlijk niet zo erg. Zo beslisten de Zwitsers om een moratorium in te voeren op genetisch gemodificieerde gewassen, en beslisten ze afgelopen weekeinde om cannabis niet te legaliseren. Naar mijn mening allebei beslissingen die objectief fout zijn.
Echter een parlement kan ook "fouten" maken. De Belgische kernuitstap is in het parlement beslist. En ik denk dat er nog wel meer voorbeelden te vinden zijn.

Wat directe democratie doet is een signaal geven naar de burger dat hij/zij belangrijk is, Dat de burger relevant is, en dat de staat er voor de burgers is, en niet omgekeerd. Dat is voor mij de belangrijkste reden om voor directe democratie te zijn.
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2008, 15:15   #55
rikbe
Europees Commissaris
 
rikbe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2006
Locatie: Vlaanderen/Jutland
Berichten: 7.098
Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
In Zwitserland is er een referendum geweest over een kernuitstap, en die is door de bevolking verworpen. De kerncentrales mogen dus openblijven.

Maar dat is niet echt het punt. Het gaat er niet om of de bevolking bij referendum die beslissingen neemt die volgens jou de juiste zijn. Als je het aan het woord laten van de burger wil laten afhangen van wat die gaat zeggen dan ben je geen democraat.

Ik moet hierbij denken aan een kennis van mij die zich mateloos kan ergeren aan het feit dat die nieuwe Rhonebrug in Geneve telkens weer wordt weggestemd. Volgens deze persoon is een extra brug absoluut noodzakelijk, en dat die telkens weer door de bevolking word verworpen een teken dat directe democratie niet werkt.

Het gaat helemaal niet om de vraag of directe dan wel representatieve democratie objectief betere beslissingen oplevert. Het gaat er over wie het laatste woord heeft. De bevolking kan best een keuze maken die "fout" is. Maar dat is eigenlijk niet zo erg. Zo beslisten de Zwitsers om een moratorium in te voeren op genetisch gemodificieerde gewassen, en beslisten ze afgelopen weekeinde om cannabis niet te legaliseren. Naar mijn mening allebei beslissingen die objectief fout zijn.
Echter een parlement kan ook "fouten" maken. De Belgische kernuitstap is in het parlement beslist. En ik denk dat er nog wel meer voorbeelden te vinden zijn.

Wat directe democratie doet is een signaal geven naar de burger dat hij/zij belangrijk is, Dat de burger relevant is, en dat de staat er voor de burgers is, en niet omgekeerd. Dat is voor mij de belangrijkste reden om voor directe democratie te zijn.
Voorzover ik weet is Zwitserland de enige democratie in de wereld die naam waardig, en ekonomisch ook een van de gezondste. Toeval? Ik denk van niet.
__________________
Zonder O2, geen dierlijk leven. Zonder CO2, geen leven.
"The reason people use a crucifix against vampires is that vampires are allergic to bullshit." - Richard Pryor
rikbe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2008, 02:00   #56
Zam
Burger
 
Zam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 december 2007
Locatie: Kortrijk
Berichten: 162
Standaard

Je mag gewoon de referenda niet verplichten, net zoals het stemmen. Maak er een recht van, geen plicht.
__________________

http://www.directdemocracy.be
Zam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2008, 15:45   #57
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zam Bekijk bericht
Je mag gewoon de referenda niet verplichten, net zoals het stemmen. Maak er een recht van, geen plicht.
Uiteraard. Ik ken geen enkel land waar deelname aan een referendum verplicht is. Zélfs in Belgie niet.

Paul
__________________
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2008, 16:02   #58
Zam
Burger
 
Zam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 december 2007
Locatie: Kortrijk
Berichten: 162
Standaard

Dan hoeven we ons niet druk te maken over mensen die niet weten wat ze stemmen. Mensen die geen opinie hebben over het onderwerp zullen hoogst waarschijnlijk thuisblijven.
__________________

http://www.directdemocracy.be
Zam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2008, 22:55   #59
SeanMorely
Burger
 
SeanMorely's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 126
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
In Zwitserland is er een referendum geweest over een kernuitstap, en die is door de bevolking verworpen. De kerncentrales mogen dus openblijven.

Maar dat is niet echt het punt. Het gaat er niet om of de bevolking bij referendum die beslissingen neemt die volgens jou de juiste zijn. Als je het aan het woord laten van de burger wil laten afhangen van wat die gaat zeggen dan ben je geen democraat.

Ik moet hierbij denken aan een kennis van mij die zich mateloos kan ergeren aan het feit dat die nieuwe Rhonebrug in Geneve telkens weer wordt weggestemd. Volgens deze persoon is een extra brug absoluut noodzakelijk, en dat die telkens weer door de bevolking word verworpen een teken dat directe democratie niet werkt.

Het gaat helemaal niet om de vraag of directe dan wel representatieve democratie objectief betere beslissingen oplevert. Het gaat er over wie het laatste woord heeft. De bevolking kan best een keuze maken die "fout" is. Maar dat is eigenlijk niet zo erg. Zo beslisten de Zwitsers om een moratorium in te voeren op genetisch gemodificieerde gewassen, en beslisten ze afgelopen weekeinde om cannabis niet te legaliseren. Naar mijn mening allebei beslissingen die objectief fout zijn.
Echter een parlement kan ook "fouten" maken. De Belgische kernuitstap is in het parlement beslist. En ik denk dat er nog wel meer voorbeelden te vinden zijn.

Wat directe democratie doet is een signaal geven naar de burger dat hij/zij belangrijk is, Dat de burger relevant is, en dat de staat er voor de burgers is, en niet omgekeerd. Dat is voor mij de belangrijkste reden om voor directe democratie te zijn.
Begrijp mij niet verkeerd, ik ben zelf ook een voorstander van directe democratie, maar zoals reeds vermeld zeker niet voor alle thema's.

Referenda zijn voor mij persoonlijk aangewezen voor maatschappelijke en ethische thema's op te lossen. Om een analogie te maken met het Zwitsers voorbeeld zou ik persoonlijk een referendum over de Lange Wapper brug zien zitten. Het is mogelijk dat zo'n referendum niet de beste oplossing biedt, maar in zo'n geval respecteer je dan maar de 'foute' keuze van de burger. Legalisatie van cannabis, inburgering van GMO's, kernenergie net hetzelfde.

Punten waar ik dit liever niet zie, is eerder in de klassiekere regeringstaken; binnenlandse/buitenlandse zaken; economische hervormingen; etc.

Mijn grote probleem met een invoering hiervan in België is dat het stemgedrag totaal niet te voorspellen is bij de ietwat complexere thema's. Minder geschoolde mensen die bij GMO's bijvoorbeeld denken dat ze dienen wetenschappelijken rommel niet nodig hebben en helemaal de voordelen niet zien. Daarom pleit ik voor een aanvankelijk beperkter spectrum van thema's die gestemd kunnen worden, die dan daarna kunnen worden uitgebreid indien het geheel aanslaat.

Ik aarzel inderdaad omdat ik te veel 'foute' beslissingen verwacht en ben daarom eerst voor een beperkter mandaat om mij helemaal te overtuigen van het systeem. Misschien wat bekrompen van mijn kant..
__________________
"Libenter homines id quod volunt credunt." - Julius Caesar
NSV Mechelen webstek! Contact mij voor meer info.
SeanMorely is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2008, 17:56   #60
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2004
Berichten: 16.218
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SeanMorely Bekijk bericht
Mijn grote probleem met een invoering hiervan in België is dat het stemgedrag totaal niet te voorspellen is bij de ietwat complexere thema's. Minder geschoolde mensen die bij GMO's bijvoorbeeld denken dat ze dienen wetenschappelijken rommel niet nodig hebben en helemaal de voordelen niet zien. Daarom pleit ik voor een aanvankelijk beperkter spectrum van thema's die gestemd kunnen worden, die dan daarna kunnen worden uitgebreid indien het geheel aanslaat.
denkt gij nu echt dat geschoolde mensen dan wél voor GMO's zouden stemmen?
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:08.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be