Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 30 april 2008, 17:39   #21
Kazan
Minister-President
 
Kazan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 december 2006
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 5.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Ik hoop dat je beselft wat voor een belachelijke vraag dat is wanneer je beseft dat medicijnen vóór patenten bestonden.
Maar toen had je nog geen Indiërs die op de loer lagen.
Kazan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2008, 17:47   #22
netslet
Minister-President
 
netslet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 mei 2006
Locatie: Isla Tortuga
Berichten: 5.278
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Als het ook de tweede keer draait om dezelfde fout (het 'mag' wel, maar alleen als je niet doorverkoopt), dan zie ik daar het fundamentele probleem niet van?

Het is een lacune, geen fout. (In zoverre dat je daar een onderscheid in kunt maken.)
De tweede keer draait het inderdaad om hetzelfde.

Het probleem dat ik daarmee heb is dat het een onjuist beeld schept bij de lezer van die tekst waardoor de kans bestaat dat lezer dat onjuist beeld verder gaat propageren. Aangezien Kinsella advocaat is en volgens mij best wel doorheeft hoe de patentwetgeving in elkaar steekt, vrees ik dat ie dat bewust doet om de toehoorders makkelijker van zijn gelijk te kunnen overtuigen. Ik heb gewoon een hekel aan zulkse intellectuele oneerlijkheid.
__________________
auction your future!
netslet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2008, 17:52   #23
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door netslet Bekijk bericht
De tweede keer draait het inderdaad om hetzelfde.

Het probleem dat ik daarmee heb is dat het een onjuist beeld schept bij de lezer van die tekst waardoor de kans bestaat dat lezer dat onjuist beeld verder gaat propageren. Aangezien Kinsella advocaat is en volgens mij best wel doorheeft hoe de patentwetgeving in elkaar steekt, vrees ik dat ie dat bewust doet om de toehoorders makkelijker van zijn gelijk te kunnen overtuigen. Ik heb gewoon een hekel aan zulkse intellectuele oneerlijkheid.
Ik heb ook wel een hekel aan bepaalde andere praktijken (en meningen) van Kinsella en ik dank je dan ook voor de rechtzetting daarvan.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2008, 17:53   #24
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 15 februari 2006
Berichten: 11.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kazan Bekijk bericht
Maar toen had je nog geen Indiërs die op de loer lagen.
Want alleen Indiërs kopiëren.

Te zot voor woorden.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2008, 18:05   #25
netslet
Minister-President
 
netslet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 mei 2006
Locatie: Isla Tortuga
Berichten: 5.278
Standaard

Ik ben trouwens geen voorstander van het voorstellen van ideeën als een niet-schaars goed, want dat komt volgens mij ook niet overeen met de werkelijkheid.

Stel dat ik een idee heb om een goedkoop doomsday device te fabriceren. Ik heb echter maar zin om mijn idee aan een enkele mogendheid door te vertellen in ruil voor een hooggeplaatst ambt. Stel nu dat er meerdere mogenheden op de wereld zijn die geïnteresseerd zijn in mijn idee. Echter aangezien ik het maar aan een van hen wil doorvertellen, maakt dat mijn idee tot een schaars goed.

Ik denk dat de term die we nodig hebben om een idee te beschrijven in economische zin deze van een nonrivaal goed is.
__________________
auction your future!

Laatst gewijzigd door netslet : 30 april 2008 om 18:06.
netslet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2008, 18:47   #26
Kazan
Minister-President
 
Kazan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 december 2006
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 5.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Want alleen Indiërs kopiëren.

Te zot voor woorden.
Je moet 'Indiërs' niet letterlijk opvatten.
Jij spreekt over pré-kapitalistische tijden. O&O (voor zover je het zo kan noemen) kostte nog geen miljoenen en iets als namaak of concurrentie bestond amper.
Kazan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2008, 19:45   #27
nun
Gouverneur
 
Geregistreerd: 24 maart 2008
Berichten: 1.091
Standaard

R&D van bepaalde dingen kost honderden miljoenen en duurt verscheidene jaren. Hoe kan je ondernemeningen toch toelaten dit onderzoek te doen en een return voor hun investering te krijgen zonder patenten?
nun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2008, 23:01   #28
Riose
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 15 maart 2008
Berichten: 35
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kazan Bekijk bericht
Werkt stimulerend voor het uitvinden/creëren van nieuwigheden. Waarom zouden pharma bedrijven in godsnaam nog hun best om nieuwe medicijnen te zoeken als onmiddellijk erna de Indiërs kunnen beginnen met goedkope generieken te maken?
Uit de link die Adrian in dat ander topic gaf blijkt dat de belangrijkste innovaties in de geneesmiddelensector niet te wijten zijn aan R&D van ondernemingen, maar aan onderzoek gesponsord door staatssubsidies of fondsen. Patenten zijn dan niet nodig voor innoverend onderzoek.
http://www.dklevine.com/papers/imbookfinal09.pdf
Riose is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2008, 23:37   #29
Savatage
Secretaris-Generaal VN
 
Savatage's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 december 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 21.732
Standaard

Ik zie het probleem niet met patenten. Als iemand z'n uitvindingen en de details voor zichzelf wil houden, dan moet dat kunnen.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2008, 23:39   #30
Savatage
Secretaris-Generaal VN
 
Savatage's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 december 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 21.732
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Riose Bekijk bericht
Uit de link die Adrian in dat ander topic gaf blijkt dat de belangrijkste innovaties in de geneesmiddelensector niet te wijten zijn aan R&D van ondernemingen, maar aan onderzoek gesponsord door staatssubsidies of fondsen. Patenten zijn dan niet nodig voor innoverend onderzoek.
http://www.dklevine.com/papers/imbookfinal09.pdf
Onderzoek gesponsord door staatssubsidies of fondsen = R&D.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2008, 23:54   #31
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Het zootje is een vorm van machtsuitoefening.

Tegen.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2008, 04:40   #32
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Riose Bekijk bericht
Uit de link die Adrian in dat ander topic gaf blijkt dat de belangrijkste innovaties in de geneesmiddelensector niet te wijten zijn aan R&D van ondernemingen, maar aan onderzoek gesponsord door staatssubsidies of fondsen. Patenten zijn dan niet nodig voor innoverend onderzoek.
http://www.dklevine.com/papers/imbookfinal09.pdf
Onderzoeken kunnen ook afgeschermd worden zonder staatsmonopolies te creëren, i.e. door contractuele vrijheid.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2008, 04:41   #33
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nun Bekijk bericht
R&D van bepaalde dingen kost honderden miljoenen en duurt verscheidene jaren. Hoe kan je ondernemeningen toch toelaten dit onderzoek te doen en een return voor hun investering te krijgen zonder patenten?
Beetje entrepreneurship tegenaan smijten.

Geen grap: ik moet nog wachten op het eerste onderzoek dat aantoont dat patenten een positieve invloed hebben gehad op onderzoek;
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2008, 08:42   #34
nun
Gouverneur
 
Geregistreerd: 24 maart 2008
Berichten: 1.091
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Beetje entrepreneurship tegenaan smijten.

Geen grap: ik moet nog wachten op het eerste onderzoek dat aantoont dat patenten een positieve invloed hebben gehad op onderzoek;
Dus zonder patenten zou er nog altijd even veel R&D gebeuren. Maar wat is de incentive dan om aan R&D te doen bij bijvoorbeeld een digitaal goed. Een digitaal goed heeft de volgende eigenschappen: hoge vaste ontwikkelingskosten die 'sunk' zijn (dwz niet recupereerbaar) en marginale kosten die gelijk zijn aan 0 (de extra kost veroorzaakt door het produceren van een extra eenheid is 0).

Zonder eigendomsrechten op dit digitaal goed, kan de investering nooit teruggewonnen worden. Want in een concurrentiele economie drijft de concurrentie de prijs naar beneden totdat die gelijk is aan de marginale kost 0.

Wat is de incentive om toch nog te investeren?
nun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2008, 11:30   #35
maarte
Minister-President
 
maarte's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2004
Locatie: Hage(n)land
Berichten: 4.471
Standaard

Voor patenten: Men moet kunnen beschikken over de vruchten van zijn arbeid. Privé eigendom (property richts) moet beschermt ook als dat intellectuele eigendom is.
Mijn inziens is de reden dat er van china geen nieuwe innovaties komen te wijten aan het ontbreken van patenten.
__________________
La causa nostra:Mani pulite
maarte is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2008, 11:32   #36
maarte
Minister-President
 
maarte's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2004
Locatie: Hage(n)land
Berichten: 4.471
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nun Bekijk bericht
Dus zonder patenten zou er nog altijd even veel R&D gebeuren. Maar wat is de incentive dan om aan R&D te doen bij bijvoorbeeld een digitaal goed. Een digitaal goed heeft de volgende eigenschappen: hoge vaste ontwikkelingskosten die 'sunk' zijn (dwz niet recupereerbaar) en marginale kosten die gelijk zijn aan 0 (de extra kost veroorzaakt door het produceren van een extra eenheid is 0).

Zonder eigendomsrechten op dit digitaal goed, kan de investering nooit teruggewonnen worden. Want in een concurrentiele economie drijft de concurrentie de prijs naar beneden totdat die gelijk is aan de marginale kost 0.

Wat is de incentive om toch nog te investeren?
Die is er hoegenaamd niet.
__________________
La causa nostra:Mani pulite
maarte is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2008, 11:35   #37
maarte
Minister-President
 
maarte's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2004
Locatie: Hage(n)land
Berichten: 4.471
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Riose Bekijk bericht
Uit de link die Adrian in dat ander topic gaf blijkt dat de belangrijkste innovaties in de geneesmiddelensector niet te wijten zijn aan R&D van ondernemingen, maar aan onderzoek gesponsord door staatssubsidies of fondsen. Patenten zijn dan niet nodig voor innoverend onderzoek.
http://www.dklevine.com/papers/imbookfinal09.pdf
Nogal logisch Communisten vinden patenten niet nodig, waarom zou het bij hun ook nodig zijn? alles is toch collectief.
__________________
La causa nostra:Mani pulite
maarte is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2008, 13:19   #38
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nun Bekijk bericht
Dus zonder patenten zou er nog altijd even veel R&D gebeuren. Maar wat is de incentive dan om aan R&D te doen bij bijvoorbeeld een digitaal goed. Een digitaal goed heeft de volgende eigenschappen: hoge vaste ontwikkelingskosten die 'sunk' zijn (dwz niet recupereerbaar) en marginale kosten die gelijk zijn aan 0 (de extra kost veroorzaakt door het produceren van een extra eenheid is 0).

Zonder eigendomsrechten op dit digitaal goed, kan de investering nooit teruggewonnen worden. Want in een concurrentiele economie drijft de concurrentie de prijs naar beneden totdat die gelijk is aan de marginale kost 0.

Wat is de incentive om toch nog te investeren?
Geef eens een concreet voorbeeld?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2008, 13:41   #39
nun
Gouverneur
 
Geregistreerd: 24 maart 2008
Berichten: 1.091
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Geef eens een concreet voorbeeld?
Medicijnen? Lange, dure ontwikkelingstijd. Maar eens de eerste pil op de markt komt kunnen verschillende concurrerende ondernemingen leren hoe die pil na te maken (reverse engineering) tegen een veel lagere kost dan de oorspronkelijke ontwikkelingskost. Hierdoor kan de ontwikkelende onderneming geen winsten maken boven de marginale kost voor productie. Het is dus wel rendabel om de pillen te produceren, maar niet om te ontwikkelen. De ontwikkelende onderneming internaliseert de kosten, en externaliseert de opbrengsten.

Voorbeelden waar ontwikkeling wel werkt wanneer er hoge ontwikkelingskosten zijn en lage marginale kosten:
-open source software (ontwikkeling gebeurt door vrijwilligers die geen monetaire compensatie willen, maar eerder eer enzo)
-liedjes (kost van het verspreiden van liedjes is laag, maar artiesten doen het niet altijd voor de poen, opnieuw herkenning)

Maar bij medicijnen zie ik dat niet echt gebeuren, tenzij ik iets over het hoofd zie.
nun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2008, 14:05   #40
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Er waren nooit medicijnen voor er patenten waren. Ik wist het!
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:29.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be