Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Links
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Links Dit forum is voorbestemd voor een beperkte groep die wil discussieren rond linkse thema's.
Om deel te nemen aan de discussies moet u zich hier aanmelden.

Bekijk resultaten enquête: ik vindt het eigendomsrecht..
een basisrecht. Ik ga akkoord met de huidige gang van zaken. 3 21,43%
te ver gaan. De overheid zou meer herverdelend tewerk mogen gaan, bv. voor gronden 4 28,57%
veel te ver gaan. De overheid zou stelselmatig en grootschalig moeten herverdelen. Individuele bijverdiensten (cfr moestuin) moeten kunnen 6 42,86%
niet kunnen. Het individu heeft dit recht niet, enkel de overheid. 1 7,14%
Aantal stemmers: 14. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 25 januari 2010, 13:23   #161
@lpha
Parlementsvoorzitter
 
@lpha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 november 2002
Locatie: 't Stad
Berichten: 2.356
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bolsjewiek Bekijk bericht
Ik zie dat ik een foute formulering heb gebruikt, wat ik bedoelde is dat het vruchtgebruik van kleine lapjes gron (bv een moestuin) aan individuen kan toebehoren, maar de gron zelf niet. Grond op zich is een natuurlijk iets, en kan in feite aan niemand "toebehoren", omdat niemand het recht heeft om te zeggen dat grond "zijn eigendom" is.

Alle grond op zich zou moeten "toebehoren" aan de gemeenschap, die kleine stukjes in vruchtgebruik kan afstaan aan individuele families, maar het "eigendomsrecht" blijft van de gemeenschap.
Grotendeels mee eens maar nog iets te vrijblijvend. Het probleem met verdeling voor vruchtgebruik is de waarde van het toegekende vruchtgebruik en dit leidt opnieuw tot structurele onrechtvaardigheden.

De (markt)waarde van het gebruiksrecht dient betaald te worden door de gebruiker en terug te vloeien naar de gemeenschap aangezien de gemeenschap de enige rechtmatige eigenaar is ( waarin iedere burger over een gelijk aandeel beschikt) De gemeenschap kan dan democratisch beslissen welk deel terug vloeit naar haar aandeelhouders, zijnde de burger en welk deel ter beschikking komt voor gemeenschappelijk nut.
@lpha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2010, 11:52   #162
Linkse Vogel
Parlementslid
 
Linkse Vogel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 september 2006
Locatie: Gent
Berichten: 1.845
Stuur een bericht via MSN naar Linkse Vogel
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door An Arkos Bekijk bericht
Ik ben het met geeneen van de opties eens.
Inderdaad, dit is weer zo'n typische ongenuanceerde poll, die enkel uitgaat van een perspectief tussen kapitalistisch en communistisch, maar die vergeet dat je politieke overtuiging op veel meer dan ene lijn rust.
__________________
Take sides. Neutrality helps the oppressor, never the victim. Silence encourages the tormentor, never the tormented. - Elie Wiesel.
Linkse Vogel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2010, 15:59   #163
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2004
Berichten: 16.218
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Linkse Vogel Bekijk bericht
Inderdaad, dit is weer zo'n typische ongenuanceerde poll, die enkel uitgaat van een perspectief tussen kapitalistisch en communistisch, maar die vergeet dat je politieke overtuiging op veel meer dan ene lijn rust.
Wat is dat voor zever. Ik zeg toch niet dat ge moet kiezen tussen partijen of politieke stromingen? Het zijn vier vrij ruime keuzemogelijkheden, die het brede spectrum van gecorrigeerde vrije markt tot totale planeconomie overspannen. Dat anarchisten, liberalen, en andere vrijemarkt/laissezfaire adepten hun gading hier niet in vinden zal mij een worst wezen.

Laatst gewijzigd door Ambiorix : 20 februari 2010 om 15:59.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2010, 22:24   #164
Linkse Vogel
Parlementslid
 
Linkse Vogel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 september 2006
Locatie: Gent
Berichten: 1.845
Stuur een bericht via MSN naar Linkse Vogel
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
Wat is dat voor zever. Ik zeg toch niet dat ge moet kiezen tussen partijen of politieke stromingen? Het zijn vier vrij ruime keuzemogelijkheden, die het brede spectrum van gecorrigeerde vrije markt tot totale planeconomie overspannen. Dat anarchisten, liberalen, en andere vrijemarkt/laissezfaire adepten hun gading hier niet in vinden zal mij een worst wezen.
Dat heb ik helemaal niet gezegd, maar uit jouw poll blijkt dat er geen andere linkse stromingen zijn dan de sociaal-democratie (voor eigendomsrecht) en communisten (eigendomsrecht in handen van de staat) Wat ik mis is: gewoon GEEN eigendomsrecht, ook niet voor de staat! En ik heb het helemaal niet over anarchokapitalisten (die jij bedoelde met anarchisten, naar het kortzichtige Amerikaanse model), liberalen of vrijemarkterdingesses. Ik heb het over mensen die zowel tegen autoritair gezag en autoritair eigendom zijn als persoonlijk eigendomsrecht. Je denkt veel te lineair.
__________________
Take sides. Neutrality helps the oppressor, never the victim. Silence encourages the tormentor, never the tormented. - Elie Wiesel.
Linkse Vogel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2010, 12:15   #165
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2004
Berichten: 16.218
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Linkse Vogel Bekijk bericht
Ik heb het over mensen die zowel tegen autoritair gezag en autoritair eigendom zijn als persoonlijk eigendomsrecht. Je denkt veel te lineair.
Contradictio in terminis. Het is zoals geloven in een alwetende God en tegelijk in de vrije wil van de mens. Goed bedoeld maar onmogelijk.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2010, 17:48   #166
Linkse Vogel
Parlementslid
 
Linkse Vogel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 september 2006
Locatie: Gent
Berichten: 1.845
Stuur een bericht via MSN naar Linkse Vogel
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
Contradictio in terminis. Het is zoals geloven in een alwetende God en tegelijk in de vrije wil van de mens. Goed bedoeld maar onmogelijk.
Dat zeg JIJ natuurlijk, als totalitair. Maar iemand zoals ik, die nadenkt over de onzin van cynisme, gelooft er wel in. Door de zovelen die er niet in geloven, wordt het ook onmogelijk. Dat is geen contradictio in terminis, maar dat is omgekeerde psychologie. Een vicieuze cirkel die elke anarchist wilt doorbreken. Het gevolg ligt aan de basis van de oorzaak.

Wat ik dan nog even wil zeggen is: een wereld creëren waarin de meeste mensen gelukkig zijn, is net evengoed onmogelijk door een combinatie van een staat en persoonlijk eigendomsrecht. Is het dan niet veel naiever om de wereld te proberen veranderen met het huidige systeem, dan het systeem in twijfel te trekken?
__________________
Take sides. Neutrality helps the oppressor, never the victim. Silence encourages the tormentor, never the tormented. - Elie Wiesel.
Linkse Vogel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2010, 00:07   #167
An Arkos
Minister
 
An Arkos's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 september 2006
Berichten: 3.002
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
Contradictio in terminis. Het is zoals geloven in een alwetende God en tegelijk in de vrije wil van de mens. Goed bedoeld maar onmogelijk.
... want de wereld is zwart-wit.
__________________
We are everywhere.
An Arkos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2010, 01:29   #168
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN
 
Jaani_Dushman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door An Arkos Bekijk bericht
... want de wereld is zwart-wit.
Vooral zwart.
__________________
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2010, 16:05   #169
Linkse Vogel
Parlementslid
 
Linkse Vogel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 september 2006
Locatie: Gent
Berichten: 1.845
Stuur een bericht via MSN naar Linkse Vogel
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
Contradictio in terminis. Het is zoals geloven in een alwetende God en tegelijk in de vrije wil van de mens. Goed bedoeld maar onmogelijk.
Trouwens, zelfs het voorbeeld dat je geeft is geen cotradictio in terminis. Er is een verschil tussen omniscient en omnipotent. Bij het tweede zou je gelijk hebben, tenzij je natuurlijk gelooft dat god zelf in de gehele materie leeft, inclusief de mensen, dan is hij alwetend, maar natuurlijk heb je als individu nog steeds een vrije wil, aangezien jij zelf god bent en dus op dezelfde hoogte staat!
__________________
Take sides. Neutrality helps the oppressor, never the victim. Silence encourages the tormentor, never the tormented. - Elie Wiesel.
Linkse Vogel is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:49.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be