Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Wilt U liever een belgische staat, een onafhankelijk vlaanderen of een hereniging met Nederland?
onafhankelijk vlaanderen 234 34,41%
de huidige belgische staat 190 27,94%
een hereniging met Nederland 256 37,65%
Aantal stemmers: 680. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 30 november 2002, 17:59   #281
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Dat betwijfel ik. Staatshoofden staan altijd op hetzelfde niveau ongeacht welke staatsrechtelijke functie zij bezitten (president of koning(in)).

Hoe zit dat trouwens in Zwitserland?
Goede vraag. In Zwitserland heb je natuurlijk geen monarchieën tussen de kantons. Maar de bond en de afzonderlijke kantons hebben ook niet echt een president zoals wij die kennen. De president is niet meer dan de voorzitter van de ministerraad ('regeringsraad'), die elk jaar rouleert. Ook wel een goed systeem trouwens.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2002, 18:05   #282
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Maar Jan, is dat niet dezelfde leeuw als de leeuw in het wapenschild in het Rijkswapen (weliswaar in goud op een kobaltblauwe achtergrond)?
Ja en neen.

De Nederlandse Leeuw dateert uit de 16e eeuw en werd door de toenmalige Staten-Generaal gebruikt. In de Republiek werd die ongewijzigd tot aan de Franse inval gebruikt (dat denk ik toch, al staat er op http://www.koninklijkhuis.nl/ een ietwat andere uitleg). Voor zover ik weet werd het aantal pijlen pas later verminderd (in 1815).

Het huidige Nederlandse rijkswapen (dat tegelijkertijd die van de koning(in)) is een combinatie van het oorspronkelijke wapen van Nassau (blauw veld met gouden blokjes) waarmee men de oorspronkelijk gouden klimmende Leeuw heeft vervangen door de Nederlandse Leeuw (die met pijlen en zwaard).

Interessant detail: Willem I had eerst het oude wapen van de Staten-Generaal genomen, en pas later werd het huidige wapen onder zijn bewind ingevoerd.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2002, 18:06   #283
eigeeltje
Burgemeester
 
eigeeltje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2002
Locatie: Brussel
Berichten: 557
Standaard

Al goed en wel dat jullie bij nederland willen horen, denk dat jullie wel enkele belangrijke details vergeten.
1) Hebben jullie een meerderheid onder de Vlaamse bevolking.
2) Nu zijn wij Vlamingen in de meerderheid in België, maar die meerderheid verliezen we in nederland. Denk je dat andere nederlanders ons zoveel priveleges gaan geven??
3) Op taalkundig gebied zijn we van de zelfde familie als de nederlanders, maar historisch gezien zijn we langer deel geweest van frankrijk dan van Nederland
4) Wij zijn aan het evolueren naar 1 groot europa

Ps.: sorry als jullie hier al meegeconfronteerd zijn, maar ik zag het niet echt zitten om al die posts opnieuw te lezen
eigeeltje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2002, 18:14   #284
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eigeeltje
3) Op taalkundig gebied zijn we van de zelfde familie als de nederlanders, maar historisch gezien zijn we langer deel geweest van frankrijk dan van Nederland.
Kom, kom. Wat is dat nu voor onzin?!

Enkel een deel van het vroegere graafschap Vlaanderen maakte deel uit van het Franse koninkrijk (en dat trouwens voor het grootste deel van haar geschiedenis eerder de jure dan de facto). Het ging eerder om een theoretische, feodale band dan een staatkundige onderhorigheid zoals wij dat nu verstaan. Trouwens, een deel van datzelfde graafschap Vlaanderen maakte deel uit van het Heilige Roomse Rijk (breed genomen, Duitsland dus). De rest van het huidige Vlaanderen was ook deel uit van het Roomse Rijk (Brabant, Limburg, Antwerpen).

Daarenboven werd de band tussen Vlaanderen en Frankrijk plechtig opgegeven in de 16e eeuw (door keizer Karel V). Toen waren trouwens alle Nederlandse gewesten een "kreitz" geworden, een en ondeelbaar, naar de wens van Karel V. Deze "kreitz" hoorde juridisch bij het Roomse Rijk. Vanaf die tijd groeit trouwens meer en meer een Nederlands identiteitsbesef in die Nederlanden, een besef dat vooral sterk aanwezig zal zijn onder de Nederlandssprekenden. Dit verklaart trouwens ook dat de Waalse gewesten zich afzijdig zullen opstellen tijdens de opstand tegen de Spaanse koning Filips en op een bepaald ogenblik zelfs zullen collaboreerden. Zo hadden de Spaanse troepen een uitvalsbasis waardoor de zuidelijke Nederlanden met geweld werden veroverd.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2002, 18:24   #285
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Ja, sorry Jan, ik ben weer te lui geweest om naast het kopiëren van het wapen het verhaaltje erbij te lezen. Je hebt gelijk. Maar ik vind het huidige wapen met drie klimmende leeuwen toch net wat meer hebben dan een leeuw. Dat zal ook de reden van Willem I zijn geweest.

Misschien kunnen we de twee leeuwen aan de zijkant zien als de vertegenwoordigers van de twee landen en de Statenleeuw in het midden als vertegenwoordiger van het gezamenlijke volk?
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2002, 18:31   #286
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Eigeeltje, bedankt voor je reactie. Mijn reactie op je punten:
1) Dat weet je pas als je het de bevolking vraagt, in een referendum bijv.
2) Ik stel een confederale staat voor, waarin er geen echte federale regering is en de verhoudingen daarom ook geen grote rol spelen.
3) Zie reactie van Jan
4) Juist daarom vind ik een hereniging een goed idee. In een verenigd Europa moeten we sterk staan als regio en omdat de grootste landen internationaal het meest te zeggen hebben, is samenwerking beter dan beiden apart. Zoals ik het eerder noemde: verenigen wat ons bindt en verdelen wat ons scheidt.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2002, 18:31   #287
eigeeltje
Burgemeester
 
eigeeltje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2002
Locatie: Brussel
Berichten: 557
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eigeeltje
3) Op taalkundig gebied zijn we van de zelfde familie als de nederlanders, maar historisch gezien zijn we langer deel geweest van frankrijk dan van Nederland.
Kom, kom. Wat is dat nu voor onzin?!

Enkel een deel van het vroegere graafschap Vlaanderen maakte deel uit van het Franse koninkrijk (en dat trouwens voor het grootste deel van haar geschiedenis eerder de jure dan de facto). Het ging eerder om een theoretische, feodale band dan een staatkundige onderhorigheid zoals wij dat nu verstaan. Trouwens, een deel van datzelfde graafschap Vlaanderen maakte deel uit van het Heilige Roomse Rijk (breed genomen, Duitsland dus). De rest van het huidige Vlaanderen was ook deel uit van het Roomse Rijk (Brabant, Limburg, Antwerpen).

Daarenboven werd de band tussen Vlaanderen en Frankrijk plechtig opgegeven in de 16e eeuw (door keizer Karel V). Toen waren trouwens alle Nederlandse gewesten een "kreitz" geworden, een en ondeelbaar, naar de wens van Karel V. Deze "kreitz" hoorde juridisch bij het Roomse Rijk. Vanaf die tijd groeit trouwens meer en meer een Nederlands identiteitsbesef in die Nederlanden, een besef dat vooral sterk aanwezig zal zijn onder de Nederlandssprekenden. Dit verklaart trouwens ook dat de Waalse gewesten zich afzijdig zullen opstellen tijdens de opstand tegen de Spaanse koning Filips en op een bepaald ogenblik zelfs zullen collaboreerden. Zo hadden de Spaanse troepen een uitvalsbasis waardoor de zuidelijke Nederlanden met geweld werden veroverd.
Als ik je zo bezig hoor weet je er alles van dus zal ik ook niet zeggen dat jij verkeerd ben. Maar als ik mijn cursus staatsrecht erbij neem vind ik toch met de val van Antwerpen 1585 een belangrijke datum terug. Volgens mij was er van dan af op economisch en politiek vlak een verbondenheid tussen wat nu ongeveer België is. (die datum wordt dan ook vaak aangehaald als het ontstaan van de Belgische entiteit) Luik hoorde er slechts van 1794 bij die Belgische entiteit.
eigeeltje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2002, 19:03   #288
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eigeeltje
Als ik je zo bezig hoor weet je er alles van dus zal ik ook niet zeggen dat jij verkeerd ben. Maar als ik mijn cursus staatsrecht erbij neem vind ik toch met de val van Antwerpen 1585 een belangrijke datum terug. Volgens mij was er van dan af op economisch en politiek vlak een verbondenheid tussen wat nu ongeveer België is. (die datum wordt dan ook vaak aangehaald als het ontstaan van de Belgische entiteit) Luik hoorde er slechts van 1794 bij die Belgische entiteit.
De val van Antwerpen had grote politieke gevolgen, maar betekende nog niet dat er een einde kwam aan het bewustzijn een gemeenschappelijke identiteit te hebben. Later worden de historische Nederlanden trouwens nog eens verdeeld: een deel komt, na de veroveringen van Lodewijk XIV, in Franse handen. Een mooi voorbeeld is daarbij schrijver Michiel de Swaen, geboren en getogen Duinkerkenaar die zijn hele leven in die stad zal blijven wonen, die steeds weer opnieuw over de "Nederlanden" spreekt.

In een oud boekje heeft professor Brans reeds geschreven over de tweeledigheid van de Nederland: Franstalig versus Nederlandstalig. Dat de zuidelijke Nederlanden op elkaar aangewezen waren is natuurlijk correct: de feiten dwongen ertoe. Er was geen andere keuze. Nochtans blijft het besef van een gemeenschappelijke identiteit met de noorderburen altijd behouden. Het mooiste voorbeeld daarbij is de liederen die door de eenvoudige jongens uit de Boerenkrijg (tijdens de opstand tegen de Fransen in 1798) werden geschreven: meermaals wordt naar de Nederlanden verwezen. Ook met de opstand tegen de Oostenrijkse keizer, enkele jaren ervoor, komt dit boven. Eens de Republiek der Verenigde Nederlandse Staten (altijd verkeerd vertaald in "Belgische" Staten - in die tijd had het Franse woord "Belge" en "Belgique" nog steeds de oorspronkelijke betekenis: Nederland(en)) uitgeroepen, zoeken de leiders contact met de noordelijke Nederlanden.

"Belgische entiteit". Aardrijkskundig gezien ongetwijfeld. Maar er was geen "Belgische" identiteit. Een Leopold I betitelt het land waar hij koning wordt benoemd als kunstmatig en zonder de minste eenheidsband, tenzij... het katholicisme. Koning Leopold zal dan ook zwaar steunen op de katholieke Kerk om de eenheid van België te verdiepen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2002, 19:08   #289
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eigeeltje
Luik hoorde er slechts van 1794 bij die Belgische entiteit.
Niet volledig juist.

Na de tweede inval van de Franse revolutionaire troepen werd het grondgebied dat nu min of meer België beslaat samen met het prinsbisdom Luik, Stavelot en Bouillon bij de Franse Republiek gevoegd. Deze veroverde gebieden werden in een aantal kantons ingedeeld (min of meer de Belgische provincies voor de taalgrenswijzigingen) en werden voortaan Frans grondgebied. De "Belgische entiteit" hield met de Franse ordening op te bestaan (voor zover we trouwens over zo'n "entiteit" kunnen spreken). Het zou dus verkeerd zijn te stellen dat Luik op dat moment bij "België" kwam, een land dat voorheen nooit had bestaan en op dat ogenblik ook niet bestond.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2002, 20:02   #290
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Jan, ik heb nog eens nagedacht over uw voorstel, een combinatie van een Vlaamse Republiek en een Nederlands Koninkrijk in een confederatie, maar wie zou dan feitelijk het staatshoofd van die confederatie moeten worden? En moet de Nederlandse Koning dan niet gedegradeerd worden als hij niet meer de hoogste functie in het land heeft?
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2002, 20:41   #291
groentje
Minister-President
 
groentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
Standaard

Ach, ik heb niets tegen een echte lintjesknipper, als de koning dan alleen maar dat zou doen, mag het voor mij best in de vorm van een personele unie.
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2002, 22:13   #292
Juju_La_Terreure
Partijlid
 
Juju_La_Terreure's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 december 2002
Locatie: BELGIË
Berichten: 218
Stuur een bericht via MSN naar Juju_La_Terreure
Standaard

Hereniging met Nederland ?!
Over mijn lijk !!!!
Leer ze mij niet kennen, m'nne pa werkt op den hollander
en bij ons in de straat barst het van de hollanders, die alle gronden opkopen. Precies al bouwen ze kolonies, net lijk die Joden in Palestina.
De gelijkenis is de taal. Jong ja, Met hun vuile accent. Dat kut hollands verschilt op veel vlakken van ons Vlaams. Sommigen noemen zich Vlaamsgezind maar willen wel een hereniging met Nederland.
Ge denkt dat dat beter is. Wat zou Vlaanderen nog te zeggen hebben denkt ge dan is het 6.000.000 tégen 15.000.000, en die meeste flamingrante zijn republikeinen. Kweet niet als ge het beseft maar dan zitten we met die hollandse omgevallen trut opgescheept.
Het enigste wat ik zie zitten is een Vlaamse anexatie van Nederlands Limburg en Zeeuws Vlaanderen
__________________


Ik ben Limburger en voel mij Belg.
maar ik spreek Vlaams.
En ik ben trots op ze alle drie !
Juju_La_Terreure is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2002, 22:28   #293
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Juju_La_Terreure
De gelijkenis is de taal. Jong ja, Met hun vuile accent. Dat kut hollands verschilt op veel vlakken van ons Vlaams. Sommigen noemen zich Vlaamsgezind maar willen wel een hereniging met Nederland.
Er is geen enkele tegenstelling tussen Vlaamsgezind zijn en streven naar een hereniging met Nederland. De vader van de Vlaamse Beweging, Jan Frans Willems, belichaamt die twee aspecten. Zie ook

http://users.pandora.be/louis.jacobs/Willems.htm

Gent en Antwerpen waren in de 19e eeuw bolwerken van het orangisme. U weet het misschien niet, maar koning Leopold I zag zich op een bepaald moment genoodzaakt de ministers onder druk te zetten opdat die de gemeenteverkiezingen ongeldig zouden verklaren. Wat ook gebeurde. Waarom? In Antwerpen als Gent was er een orangistische partij aan de macht gekomen...




De manier waarop u spreekt over de taal van onze noorderburen getuigt van maar weinig respect. Ook ik vind de uitspraak van de Randstad (hét Hollands) ook maar niets (te schraperig, te hard en vol met die lelijke tweeklanken), maar het getuigt van een bijzonder eenzijdige blik de taal van de andere Nederlanders daarmee gelijk te stellen. In Groningen, Drenthe, en in nog andere oostelijke provincies spreekt men helemaal geen "kuthollands" (uw woordenschat is toch wel behoorlijk verhollandst moet ik wel zeggen ). In Nederlands Limburg al evenmin.

Interessant om te lezen:

http://roepstem.tripod.com/ruud2.html
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2002, 22:53   #294
Juju_La_Terreure
Partijlid
 
Juju_La_Terreure's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 december 2002
Locatie: BELGIË
Berichten: 218
Stuur een bericht via MSN naar Juju_La_Terreure
Standaard

Respect voor Hollands en Hollanders is inderdaad ver zoek bij mij.
De enige hollanders die ik kan lijden zijn Maastrichtenaren.
Die hebben tenminste nog een mooi accent.
Wat wilt ge dat m'n taal verhollandst.
De hollanders dringen nu al hun taalgebruik op aan ons, zonder dat we bij hun zijn aangelsoten. Wat zij denken is moet maar standaard worden in de Van Dale. En Vlaanderen heeft niet veel te zeggen. Er staat niks voor niks overal Zuid-Nederlands bij om de minderwaardigheid ervan aan te tonen.
__________________


Ik ben Limburger en voel mij Belg.
maar ik spreek Vlaams.
En ik ben trots op ze alle drie !
Juju_La_Terreure is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2002, 23:03   #295
groentje
Minister-President
 
groentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
Standaard

Juju,man wat een taal. En dat klaagt dan wat die Nederlanders uitbraken. Die samenwerking is echt wel nodig, als het Nederlands nog iets wil te zeggen hebben in de EU en de wereld. En of dat nu is in de vorm van een federatie, confederatie of onafhankelijke landen, en of die landen dan Nederland en België of Vlaanderen zijn, kan mij eigenlijk geen kneit schelen.
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2002, 06:24   #296
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Juju_La_Terreure
Wat zij denken is moet maar standaard worden in de Van Dale. En Vlaanderen heeft niet veel te zeggen. Er staat niks voor niks overal Zuid-Nederlands bij om de minderwaardigheid ervan aan te tonen.
U slaat de bal volledig mis.

Noord-Nederlands staat dan als "gewestelijk" aangegeven in Van Dale. Het is nu eenmaal zo dat er bepaalde woorden in Vlaanderen worden gebruikt, die echter geen algemeen Nederlands zijn. Dan is er inderdaad sprake van "Zuid-Nederlands".

U bent blijkbaar blijven steken in het verleden als u hier stelt dat de normering uitsluitend uit Nederland komt. Die tijd zijn we al lang voorbij. Hoe langer hoe meer hebben Nederlanders belangstelling voor wat over de grens gebeurd. Alleen wanneer ze u tegen het lijf zouden lopen, zou die goede wil wel eens kunnen omslaan.

Hollanderhaat is niet meer van deze tijd, jongen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2002, 10:50   #297
@lpha
Parlementsvoorzitter
 
@lpha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 november 2002
Locatie: 't Stad
Berichten: 2.356
Standaard

Vlaanderen past beter bij nederland dat bij wallonie, in ieder geval hebben we de taal gemeenschappelijk.
Maar de mentaliteit van de nederlanders verschilt toch grondig van de onze. Ik hou niet erg van hun moraliserende betweterigheid. Dat kan misschien wel verklaart worden doordat het gereformeerde deel boven de moerdijk zwaar doorweegt in de politiek en de maatschappij.
Bij een eventueel samengaan zou die verhouding kunnen omslaan of toch een nieuw evenwicht brengen.
Al bij al denk ik dat de voordelen veel zwaarder doorwegen dan de nadelen.
@lpha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2002, 12:24   #298
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Juju La Terreure,

Ik heb maar over je agressie heengelezen, want ik wil liever inhoudelijk reageren. Het zou een hoop schelen als we elkaar juist wel beter zouden leren kennen, dat blijkt weer.
Die vergelijking met Joden in Palestina zal ik maar als misplaatste grap beschouwen, want ik kom hoogstpersoonlijk naar je gemeente afreizen als je mij de eerste Nederlander aanwijst die taaleisen (voor dat kuthollands, weet u wel) stelt, bestuurlijke eisen stelt of zelfs voor annexatie is.
Ik moet je wel complimenteren met je taalgebruik, als je de ge's vervangt door je's zou je in Rotterdam op straat minder opvallen dan de gemiddelde Nederlander.
In een confederatie is het niet de ene groep tegen de andere, maar vooral ieder zijn eigen weg en alleen samenwerking als het beide landen goed uitkomt.

Citaat:
Het enigste wat ik zie zitten is een Vlaamse anexatie van Nederlands Limburg en Zeeuws Vlaanderen
Dus als ik het goed begrijp mogen Nederlanders zelfs niet in je buurt komen, maar wil je wel een behoorlijk deel van Nederland annexeren zonder dat die mensen daar wat over te zeggen hebben? U leeft een jaar of zestig te laat ben ik bang...

Groeten van een Hollander
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2002, 12:34   #299
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door @lpha
Vlaanderen past beter bij nederland dat bij wallonie, in ieder geval hebben we de taal gemeenschappelijk.
Maar de mentaliteit van de nederlanders verschilt toch grondig van de onze. Ik hou niet erg van hun moraliserende betweterigheid.
Nou, daar houden de meeste Nederlanders anders ook niet van, als je kijkt naar de verkiezingsuitslag op 15 mei dit jaar.

Citaat:
Dat kan misschien wel verklaart worden doordat het gereformeerde deel boven de moerdijk zwaar doorweegt in de politiek en de maatschappij.
Ik wordt er zo verdrietig van dat haast iedereen hier denkt dat er zoveel gereformeerden zijn of protestanten in het algemeen. Nog geen kwart van de bevolking is protestants, minder dan 10% is gereformeerd. En nog maar eens: bijna eenderde van de Nederlandse bevolking is katholiek, de katholieken vormen de grootste religieuze groepering. Wat wordt er toch over Nederland vertelt op Vlaamse scholen dat iedereen denkt dat Nederland zo Calvinistisch is? Er is blijkbaar heel wat 'zendingswerk' te verrichten.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2002, 15:18   #300
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Maakt het ook maar enig verschil uit of er nu meer katholieken dan protestanten in Nederland zitten? Alleen voor fundamentalisten ja. Ik denk overigens dat er tussen Vlaanderen en Nederland meer gelijkkenissen zijn dan verschillen.
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:32.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be