Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Wat doen we met het voetbal in de Lage Landen?
Beneliga, Vlaamse nationale ploeg 10 24,39%
Beneliga, Belzieke "nationale" ploeg 4 9,76%
Beneliga, 1 grote Nederlandse nationale ploeg 6 14,63%
Vlaamse competitie, Vlaamse nationale ploeg 10 24,39%
Belgische competitie, Vlaamse nationale ploeg 1 2,44%
Belgische competitie, Belzieke "nationale" ploeg 6 14,63%
iets anders, nl... 4 9,76%
Aantal stemmers: 41. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 15 oktober 2006, 09:56   #21
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door amydal Bekijk bericht
  • Wat weerhoudt je ervan om Waalse ploegen toe te laten? Anderlecht mag wel, Standard dan weer niet?
  • Waarom moet je dan splitsen, als je toch wilt dat ploegen van een ander gewest (Anderlecht) toch in je "gezuiverde" competitie wilt toelaten?
Wat begrijp je niet aan het woord 'gemeenschapsaangelegenheid'? Brussel behoort tot beide gemeenschappen, dus daar kan men kiezen. Wallonië (m.u.v. het gebied van de Duitstalige Gemeenschap) behoort tot de Franse Gemeenschap, dus daar kan men niet kiezen. Simpel toch?
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2006, 14:13   #22
100% VLAMING
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 5 maart 2004
Berichten: 799
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
En zullen die ploegen dan in 1e klasse zitten? Kedachtetni... Vergelijking gaat wel op...
Waarom niet? Roda speelt toch mooi mee in de middenmoot en Zulte wint de Beker bij ons + speelt Europees.

Op welke criteria wil jij dan gaan shiften? Als je zegt: de eerste 9 van dit jaar in België spelen volgend jaar in de Beneliga, dan zit Brussels er in wss. Wat brengt Brussels bij? Er zit 4000 man elke week.

Hoe ga je dan shiften? Op basis van budget? Wat ga je dan doen met een ploeg als Lokeren? Die, als je het gemiddelde van de laatste 10 jaar neemt, gemakkelijk in de eerste 8 eindigen. Maar ze hebben maar 4.000 man elke week + een budget dat onder de 4 miljoen euro ligt.

Ga je het spreiden, en dus clubs dwingen om te fusioneren, over de 2 landen heen. Laat ons nemen dat er dan een "Zuid-West Vlaanderen" opgericht wordt, met daar dan nog Moeskroen bij. Die clubs halen samen geen 15.000 man per thuismatch.
Als je dan een evengrote regio neemt: Haspengouw (waals + vlaams) dan zie dat STVV en Standard samen bijna 30.000 man halen per thuismatch. Tel daar dan nog Racing Genk bij, dat ook maar op een 50 km van Luik ligt, dan kom je aan meer dan 50.000.

Wie ben jij dan om te zeggen dat die 8 - 9.000 van STVV hun club moeten opgeven, opdat ze in Zuid West-Vlaanderen met 3 clubs nog géén 15.000 man halen.

Het Beneliga-verhaal, waar mijn partij ook een voorstander van is, is niet haalbaar. Hoe ga je de clubs indelen die meemogen doen? Ga je de competitie laten werken? De laatste 2 zakken, of de laatste 2 van elk land zakken (2 competities binnen 1 competitie) of geen zakkers?

Waarom moet de Belgische competitie stoppen? Te weinig inwoners? Bullshit, kijk naar Portugal waar Porto de Champions League en de UEFA-Cup wint met een zelfde budget als RSCA. Kijk naar de Schotse clubs, waar géén enkele buitenlandse club graag gaat spelen.
__________________
Racism is a weapon of mass destruction
100% VLAMING is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2006, 14:20   #23
100% VLAMING
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 5 maart 2004
Berichten: 799
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Sport is een gemeenschapsaangelegenheid, dus waar zou Anderlecht dan moeten gaan spelen? In de Franse Gemeenschap, met slechts twee andere fatsoenlijke voetbalploegen? Of in de Vlaamse, waar tenminste nog een interessante competitie mogelijk is?
Anderlecht is een franstalige ploeg, heeft gekozen voor de Franse Gemeenschap, net als Brussels trouwens.
__________________
Racism is a weapon of mass destruction
100% VLAMING is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2006, 12:25   #24
Weezer
Eur. Commissievoorzitter
 
Weezer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2006
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Berichten: 9.152
Standaard

Citaat:
Het Beneliga-verhaal, waar mijn partij ook een voorstander van is, is niet haalbaar. Hoe ga je de clubs indelen die meemogen doen? Ga je de competitie laten werken? De laatste 2 zakken, of de laatste 2 van elk land zakken (2 competities binnen 1 competitie) of geen zakkers?
Simpel, als je fusieert, moet je het goed doen, tot de lagere divisies aan toe. Dat zal zeker in de grensstreek een aantal interessante nieuwe streekderby's opleveren.
__________________
The problem with quotes on the Internet is that it is hard to verify their authenticity - Abraham Lincoln
Weezer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2006, 12:44   #25
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 100% VLAMING Bekijk bericht
Waarom niet? Roda speelt toch mooi mee in de middenmoot en Zulte wint de Beker bij ons + speelt Europees.

Op welke criteria wil jij dan gaan shiften?
Sportieve prestaties natuurlijk. Je kan moeilijk dezelfde kwantiteit behouden...
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2006, 14:16   #26
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris
 
Stef Leeuwenhart's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 mei 2004
Locatie: het land tussen de torens van Gent en Brugge.
Berichten: 2.580
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door amydal Bekijk bericht
  • Wat weerhoudt je ervan om Waalse ploegen toe te laten? Anderlecht mag wel, Standard dan weer niet?
  • Waarom moet je dan splitsen, als je toch wilt dat ploegen van een ander gewest (Anderlecht) toch in je "gezuiverde" competitie wilt toelaten?
Brussel is als gewest te klein voor een eigen competitie, daarom moeten Brusselse clubs maar kiezen en de Vlaamse competitie zou in elk geval veel aantrekkelijker zijn.
Stef Leeuwenhart is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2006, 18:39   #27
100% VLAMING
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 5 maart 2004
Berichten: 799
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Sportieve prestaties natuurlijk. Je kan moeilijk dezelfde kwantiteit behouden...
Op welk vlak? Neem nu Club Brugge eindigt dit jaar 10de, maar de eerste 9 van dit jaar spelen volgend jaar in de Beneliga, wat dan? Club Brugge in 2de klasse?
__________________
Racism is a weapon of mass destruction
100% VLAMING is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2006, 19:59   #28
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris
 
Stef Leeuwenhart's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 mei 2004
Locatie: het land tussen de torens van Gent en Brugge.
Berichten: 2.580
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 100% VLAMING Bekijk bericht
Op welk vlak? Neem nu Club Brugge eindigt dit jaar 10de, maar de eerste 9 van dit jaar spelen volgend jaar in de Beneliga, wat dan? Club Brugge in 2de klasse?
De laatste vijf jaar als criteria gebruiken bijvoorbeeld.
Stef Leeuwenhart is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2006, 08:59   #29
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 100% VLAMING Bekijk bericht
Op welk vlak? Neem nu Club Brugge eindigt dit jaar 10de, maar de eerste 9 van dit jaar spelen volgend jaar in de Beneliga, wat dan? Club Brugge in 2de klasse?
Je kan natuurlijk een momentopname maken of kijken naar de gemiddelde prestaties over een bepaalde tijd. Allemaal verzonnen problemen van het genre dat belgicisten ook makkelijk aanhalen...
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2006, 09:00   #30
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stef Leeuwenhart Bekijk bericht
De laatste vijf jaar als criteria gebruiken bijvoorbeeld.
Voila, zo moeilijk is dat...
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2006, 09:41   #31
100% VLAMING
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 5 maart 2004
Berichten: 799
Standaard

24.000 Anderlecht
25.000 Club Brugge
22.000 Racing Genk
23.000 Standard
8.000 AA Gent
5.800 Lokeren
7.900 Germinal Beerschot
4.800 Excelsior Moeskroen
5.700 Westerlo

Dit zijn de 9 ploegen die het best gepresteerd hebben over de laatste 5 jaar. Voor de clubs staan hun toeschouwersaantallen.

1) Binnen deze cijfers heb ik de ploegen moeten nemen die de laatste 5 jaar in eerste speelden, anders kan je zoiets niet berekenen. Brussels, Zulte Waregem, Roeselare,.... kunnen met andere woorden niet in de Beneliga spelen.

2) De ploegen die afvallen, met toeschouwersaantallen.

12.000 Charleroi
7.900 Sint-Truiden
7.300 Lierse SK
6.000 Cercle Brugge
5.800 Zulte Waregem
5.500 Roeselare
5.000 FC Brussels
4.800 La Louvière (momenteel 3de klasse, valt dus af)
4.400 Beveren

Met andere woorden, je gaat met 3 clubs in die Beneliga zitten, die géén 6.000 man halen per match. 1 er van haalt zelfs geen 5.000 man per match.
Aan de andere kant laat je 3 clubs zitten in 2de klasse die wel meer dan 6.000 supporters halen per match. 1 ervan haalt rond de 8.000, nog 1 haalt zelfs 12.000 supporters per match.

Het is dus allemaal zo simpel toch niet, ofwel? Of ga je Charleroi in 2de klasse laten spelen, ten voordele van Moeskroen, die dit seizoen nog maar 1 keer meer dan 4000 supporters haalden nl. tegen Anderlecht.
__________________
Racism is a weapon of mass destruction
100% VLAMING is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2006, 11:28   #32
Keats
Gouverneur
 
Keats's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 juni 2005
Locatie: Brooklyn, NY
Berichten: 1.352
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 100% VLAMING Bekijk bericht
2

Het is dus allemaal zo simpel toch niet, ofwel? Of ga je Charleroi in 2de klasse laten spelen, ten voordele van Moeskroen, die dit seizoen nog maar 1 keer meer dan 4000 supporters haalden nl. tegen Anderlecht.
Het is wel simpel, maar jij doet er moeilijk over. Je kunt makkelijk criteria combineren. Succes in de afgelopen vijf jaar + kijken naar bezoekersaantallen + MOGELIJKE bezoekersaantallen bij grote wedstrijden.
__________________
Wat is er veranderd in de afgelopen paar jaar?
Keats is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2006, 11:48   #33
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.006
Standaard

1 grote Nederlandse ploeg? Maar welke kleur moet die leeuw dan krijgen?
Als we even gaan discrimineren op inwoneraantallen, dan zou er in een Nederlands-Vlaamse competitie een verhouding 16:6 moeten zijn. Van de andere kant gebeurt het in meer organen dat de kleinere partners relatief wat meer plaatsen krijgen.
Een Beneliga, hhm... Misschien inderdaad beginnen met een soort nacompetitie tussen de kampioenen, maar de kwaliteit van het voetbal kan er moeilijk door achteruit gaan...
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2006, 12:01   #34
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Keats Bekijk bericht
Het is wel simpel, maar jij doet er moeilijk over. Je kunt makkelijk criteria combineren. Succes in de afgelopen vijf jaar + kijken naar bezoekersaantallen + MOGELIJKE bezoekersaantallen bij grote wedstrijden.
Ik snap ook niet waarom hij zo moeilijk doet. Precies alsof het onmogelijk is een billijke samenstelling te maken.
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2006, 20:50   #35
ossaert
Minister-President
 
ossaert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2003
Locatie: Mechelen
Berichten: 4.827
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
1 grote Nederlandse ploeg? Maar welke kleur moet die leeuw dan krijgen?
Als we even gaan discrimineren op inwoneraantallen, dan zou er in een Nederlands-Vlaamse competitie een verhouding 16:6 moeten zijn. Van de andere kant gebeurt het in meer organen dat de kleinere partners relatief wat meer plaatsen krijgen.
Een Beneliga, hhm... Misschien inderdaad beginnen met een soort nacompetitie tussen de kampioenen, maar de kwaliteit van het voetbal kan er moeilijk door achteruit gaan...
Je zit op het goede spoor, denk ik, met je suggesties. Ik in elk geval ben een voorstander van een BeNeLiga, als het kan, of een NeVlaLiga, als het moet.

1.) De verhoudingen, 16:6 (of 16:7 mocht Brussel meedoen) of 8:5, zijn inderdaad een goede verdeelsleutel om te beginnen. Waarom geen supercompetitie van dertien ploegen - in het laatse geval -, waarin de laatste twee (vier) ploegen een nacompetitie spelen met de (twee) eerste ploegen uit elke nationale competitie? Ik zeg maar iets...

2.) Je tweede suggestie vind ik nog werkbaarder: een BeNeLiga als een soort Champions League of een Superdivisie van de Benelux (Heeft Luxemburg eigenlijk ploegen op Belgisch of Nederlands niveau?), waaruit dan de vertegenwoordigers in de UEFA CL worden geselecteerd...
__________________
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.

Laatst gewijzigd door ossaert : 17 oktober 2006 om 20:52.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2006, 21:43   #36
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.006
Standaard

Nou ja, volgens mij moest Nederland laatst nog tegen het Luxemburgse nationale elftal. Ik geloof dat 'we' met 1-0 gewonnen hebben, maar niemand had er een goed woord voor over, hoe we zo slecht konden spelen tegen een laaggeplaatste ploeg van halve amateurs. Als ik die berichten mag geloven, zijn er in ieder geval niet veel ploegen van BeNeliga niveau, maar goed, er wonen ook maar een half miljoen mensen. Ik weet eigenlijk niet of er in Luxemburg veel interne competitie is... (Voor de rest ben ik verre van een voetbalkenner...)
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2006, 22:02   #37
100% VLAMING
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 5 maart 2004
Berichten: 799
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Ik snap ook niet waarom hij zo moeilijk doet. Precies alsof het onmogelijk is een billijke samenstelling te maken.
Waarschijnlijk omdat ik het niet zie zitten . Ieder zijn gedacht natuurlijk, maar ik zie niet in waarom het zou moeten gebeuren. Omdat er dan ineens wel een Vlaamse club een Europese trofee zou kunnen winnen?
Als Porto dat kan, in een Portugese competitie van 18 clubs met 10 miljoen portugezen. Waarom zou Anderlecht, Club Brugge of Racing Genk dat dan niet kunnen?

Er moet gewoon een betere opleiding voor de jeugd komen + een inperking op het aantal buitenlanders in een kern. Een inperking die in andere landen wel bestaat! Waarom zou dat hier niet mogen/kunnen?
__________________
Racism is a weapon of mass destruction
100% VLAMING is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2006, 07:34   #38
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 100% VLAMING Bekijk bericht
Waarschijnlijk omdat ik het niet zie zitten . Ieder zijn gedacht natuurlijk, maar ik zie niet in waarom het zou moeten gebeuren. Omdat er dan ineens wel een Vlaamse club een Europese trofee zou kunnen winnen?
Als Porto dat kan, in een Portugese competitie van 18 clubs met 10 miljoen portugezen. Waarom zou Anderlecht, Club Brugge of Racing Genk dat dan niet kunnen?

Er moet gewoon een betere opleiding voor de jeugd komen + een inperking op het aantal buitenlanders in een kern. Een inperking die in andere landen wel bestaat! Waarom zou dat hier niet mogen/kunnen?
Die "gewoon" is er teveel aan

Dat doet teveel denken aan "we moeten België gewoon unitair maken en dan vliegen de gebraden kiekens ons in de mond".
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2006, 11:44   #39
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Och, dat regelt zichzelf wel...
Ik ben ook van dat gedacht.
Waarom herhaal ik dat hier? Om te antwoorden op die flauwerikken die antwoorden met "zo zo" of "geen voetbalfan ...".

De voetbalbond is een vrije vereniging. Zij bepaalt zelf haar doelstellingen en aktiviteiten.
Als na een staatshervorming of na een ultieme herorganisatie, zij wil voortdoen alsof er niets gebeurd is: het is haar recht.
Net zoals sommige andere sporttakken wel geregionaliseerd werken ...

Ge moet natuurlijk een oen zijn om te denken dat een gemeente in Oost-Vlaanderen een klub in Limburg gaat subsidiëren .... als ge verstaat wat ik bedoel.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2006, 12:07   #40
Boadicea
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Boadicea's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 maart 2006
Locatie: Antwerpen
Berichten: 10.422
Standaard

Een Vlaamse ploeg, want er zitten al genoeg nationaliteiten in de competitie.
Boadicea is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:53.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be