Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Arabische lente
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Arabische lente Brandend actueel zijn de revoluties in de Arabische wereld. In dit forum worden alle discussies over dit thema samengebracht.

 
 
Discussietools
Oud 1 april 2015, 14:51   #1
Antoon
Secretaris-Generaal VN
 
Antoon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 september 2002
Berichten: 33.982
Standaard Palestijns kamp dat uitgehongerd werd door Assad, nu in handen van ISIS

Yarmouk, opgericht in 1957 en nog steeds 'vluchtelingenkamp' genoemd, maar het gaat eigenlijk om een stad met 150.000 inwoners (waarvan er nog maar 18.000 wonen vanwege de gruwel van de laatste jaren).

Yarmouk kwam in het nieuws in 2013, toen Assad de stad liet bombarderen, belegeren en uithongeren met honderden doden tot gevolg, uiteraard ook vrouwen en kinderen.

Na deze zoveelste gruwelijke misdaad van Assad staat Yarmouk de gruwel van ISIS te wachten.

Feestje onder Moslims ...

Citaat:
Palestijns vluchtelingenkamp nabij Damascus in handen van IS gevallen



Het grootste deel van het Palestijnse vluchtelingenkamp Yarmouk, nabij de Syrische hoofdstad Damascus, is in handen van terreurgroep Islamitische Staat gevallen. Dat meldt de Palestijnse organisatie PLO.

"Strijders van IS bestormden deze ochtend Yarmouk en namen het grootste deel van het kamp in bezit", aldus Anwar Andel Hadi, directeur Politieke Zaken binnen de PLO in Syrië.

Yarmouk News Agency meldt op Facebook dat er momenteel hevige gevechten plaatsvinden in het kamp tussen IS en de Palestijnse militie Aknaf Beit al-Maqdis.

Mocht het inderdaad zo zijn dat IS grote delen van het kamp in handen heeft, dan is de terreurgroep nog nooit eerder zo dicht bij Damascus gekomen. Vanuit het kamp vormen de jihadisten een bedreiging voor de regering van president Bashar al-Assad.

Volgens het Libanese tv-station al-Mayadeen zijn de IS-strijders via Hajar Answad, een buitenwijk 4 kilomter ten zuiden van Damascus, het kamp binnengedrongen.

Hongerdoden

Yarmouk, dat in 1957 werd opgericht, ligt ongeveer 8 kilometer ten zuiden van de hoofdstad. Ooit was Yarmouk een levendige wijk met 150.000 gevluchte Palestijnen en Syriërs, maar na herhaaldelijke gevechten tussen het Vrije Syrische Leger en het regeringsleger en later ook al-Nusra wonen er naar schatting nog maar 18.000 mensen in het kamp.

Eind 2013 kwam Yarmouk uitgebreid in het nieuws door de hongerdoden die er vielen doordat het kamp volledig was omsingeld door het Syrische regeringsleger. Hulporganisaties schatten dat in één jaar tijd 200 inwoners van Yarmouk zijn gestorven, onder wie 128 aan ondervoeding.

In juni vorig jaar werd er een akkoord bereikt tussen de strijdende partijen. Daardoor verbeterde de situatie iets. Humanitaire hulp had weer doorgang, zij het met mate.

bron
__________________
Antoon is offline  
Oud 1 april 2015, 15:06   #2
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Ik vroeg het me al af.... vanwaar blijven die "kampen" in de arabische landen toch komen?
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline  
Oud 1 april 2015, 17:55   #3
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN
 
Derk de Tweede's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
Standaard

Palestijnen in gevecht met IS ?
Zal de zaak nog ingewikkelder maken!
__________________
Derk de Tweede is offline  
Oud 1 april 2015, 18:00   #4
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.761
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Ik vroeg het me al af.... vanwaar blijven die "kampen" in de arabische landen toch komen?
Sterker nog, als Arabische landen zogezegd achter Palestina staan in de Israël-Palestina kwestie, hoe komt het dan dat Palestijnen in kampen worden gezet en niet worden opgenomen in de warme, Arabische maatschappij?
TheFourHorsemen is offline  
Oud 2 april 2015, 09:54   #5
Antoon
Secretaris-Generaal VN
 
Antoon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 september 2002
Berichten: 33.982
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Sterker nog, als Arabische landen zogezegd achter Palestina staan in de Israël-Palestina kwestie, hoe komt het dan dat Palestijnen in kampen worden gezet en niet worden opgenomen in de warme, Arabische maatschappij?
Dat is nog het minste, Palestijnen worden in alle Arabische landen gediscrimineerd, vinden geen werk en worden bovendien repressief behandeld. Ze hebben het beter in de Westelijke Jordaanoever dan waar ook het MIdden-Oosten.

Bende bleiters
__________________
Antoon is offline  
Oud 4 april 2015, 20:12   #6
Aarchzstvwqmrmbtvnpq
Gouverneur
 
Geregistreerd: 23 maart 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 1.051
Standaard

Ondertussen hebben die Palestijnse strijders uit Yarmoek IS opnieuw buiten geranseld. Zeg dus maar even dank u wel tegen die Palestijnen...
Aarchzstvwqmrmbtvnpq is offline  
Oud 4 april 2015, 20:16   #7
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN
 
Nietzsche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Berichten: 41.336
Standaard

@ ts, stop met emotioneel doen, IS is daar van harte welkom.

Nietzsche is offline  
Oud 4 april 2015, 20:24   #8
HOUZEE !
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 oktober 2008
Berichten: 4.837
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aarchzstvwqmrmbtvnpq Bekijk bericht
Ondertussen hebben die Palestijnse strijders uit Yarmoek IS opnieuw buiten geranseld. Zeg dus maar even dank u wel tegen die Palestijnen...
Toch niet.
HOUZEE ! is offline  
Oud 4 april 2015, 20:28   #9
Aarchzstvwqmrmbtvnpq
Gouverneur
 
Geregistreerd: 23 maart 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 1.051
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HOUZEE ! Bekijk bericht
Toch niet.
Okee, ik moet me corrigeren: de zaak lijkt te kantelen in het nadeel van de Palestijnse strijders:

http://www.volkskrant.nl/dossier-bur...mouk~a3944131/
Aarchzstvwqmrmbtvnpq is offline  
Oud 4 april 2015, 20:29   #10
Aarchzstvwqmrmbtvnpq
Gouverneur
 
Geregistreerd: 23 maart 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 1.051
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
@ ts, stop met emotioneel doen, IS is daar van harte welkom.

Zo, heb je een opiniepeiling gedaan?
Aarchzstvwqmrmbtvnpq is offline  
Oud 4 april 2015, 20:37   #11
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN
 
Nietzsche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Berichten: 41.336
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aarchzstvwqmrmbtvnpq Bekijk bericht
Zo, heb je een opiniepeiling gedaan?
Ik volg verschillende bronnen. Jij ziet IS misschien als het kwaad, maar relatief veel mensen daar denken daar anders over.

Verder is die foto van uit het vluchtelingenkamp, je ziet: ze krijgen een warm welkom.
Nietzsche is offline  
Oud 4 april 2015, 20:43   #12
Aarchzstvwqmrmbtvnpq
Gouverneur
 
Geregistreerd: 23 maart 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 1.051
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Ik volg verschillende bronnen. Jij ziet IS misschien als het kwaad, maar relatief veel mensen daar denken daar anders over.

Verder is die foto van uit het vluchtelingenkamp, je ziet: ze krijgen een warm welkom.
Met foto's kun je alles bewijzen.

Maar dat een deel van de bevolking na verschillende jaren burgeroorlog, en oorlog in het Midden-Oosten tout-court, bereid is iedereen te aanvaarden die enigszins stabiliteit brengt, is ook niet echt verbazingwekkend.

Laatst gewijzigd door Aarchzstvwqmrmbtvnpq : 4 april 2015 om 20:44.
Aarchzstvwqmrmbtvnpq is offline  
Oud 4 april 2015, 20:43   #13
Aarchzstvwqmrmbtvnpq
Gouverneur
 
Geregistreerd: 23 maart 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 1.051
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Ik volg verschillende bronnen.
En ik volg ook méér dan één bron hoor.
Aarchzstvwqmrmbtvnpq is offline  
Oud 4 april 2015, 20:44   #14
HOUZEE !
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 oktober 2008
Berichten: 4.837
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aarchzstvwqmrmbtvnpq Bekijk bericht
Zo, heb je een opiniepeiling gedaan?
Het zijn soennieten en ze zitten in het anti-Assadkamp, dus ze zullen zich vlotjes aan het nieuwe IS-bewind aanpassen. Het Syrische leger hebben ze in dat kamp allang niet meer gezien naar 't schijnt en veel strategisch belang zal het ook niet hebben. Assad wrijft zich wel eventjes in de handen wanneer rivaliserende rebellengroepen mekaar gaan bestrijden ...
HOUZEE ! is offline  
Oud 4 april 2015, 20:48   #15
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN
 
Nietzsche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Berichten: 41.336
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aarchzstvwqmrmbtvnpq Bekijk bericht
Met foto's kun je alles bewijzen.

Maar dat een deel van de bevolking na verschillende jaren burgeroorlog, en oorlog in het Midden-Oosten tout-court, bereid is iedereen te aanvaarden die enigszins stabiliteit brengt, is ook niet echt verbazingwekkend.
Zeg ik dat ik het verbazingwekkend vind?

Volgens mij heb ik nogal mijn best gedaan om er vooral geen oordeel over te vellen.
Nietzsche is offline  
Oud 4 april 2015, 20:49   #16
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN
 
Nietzsche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Berichten: 41.336
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HOUZEE ! Bekijk bericht
Het zijn soennieten en ze zitten in het anti-Assadkamp, dus ze zullen zich vlotjes aan het nieuwe IS-bewind aanpassen. Het Syrische leger hebben ze in dat kamp allang niet meer gezien naar 't schijnt en veel strategisch belang zal het ook niet hebben. Assad wrijft zich wel eventjes in de handen wanneer rivaliserende rebellengroepen mekaar gaan bestrijden ...
Soenniet - anti-assadkamp...

Is dat zo'n beetje je visie op dit conflict, of?

Zo ja: dan moet ik je teleurstellen, want er zitten behoorlijk veel soennieten in het Syrische leger (SAA)..
Nietzsche is offline  
Oud 4 april 2015, 20:49   #17
Aarchzstvwqmrmbtvnpq
Gouverneur
 
Geregistreerd: 23 maart 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 1.051
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HOUZEE ! Bekijk bericht
Het zijn soennieten en ze zitten in het anti-Assadkamp, dus ze zullen zich vlotjes aan het nieuwe IS-bewind aanpassen. Het Syrische leger hebben ze in dat kamp allang niet meer gezien naar 't schijnt en veel strategisch belang zal het ook niet hebben. Assad wrijft zich wel eventjes in de handen wanneer rivaliserende rebellengroepen mekaar gaan bestrijden ...
Ik denk niet dat alle soennieten sowieso automatisch met IS sympathiseren.

Het kamp blijkt trouwens juist wél een strategische ligging te hebben vrij dicht bij het centrum van Damascus.
Aarchzstvwqmrmbtvnpq is offline  
Oud 4 april 2015, 20:52   #18
Aarchzstvwqmrmbtvnpq
Gouverneur
 
Geregistreerd: 23 maart 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 1.051
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Zeg ik dat ik het verbazingwekkend vind?

Volgens mij heb ik nogal mijn best gedaan om er vooral geen oordeel over te vellen.
Okee, dan kwam uw standpunt iets anders over dan bedoeld en zijn we het hierover toch eens.
Aarchzstvwqmrmbtvnpq is offline  
Oud 4 april 2015, 20:54   #19
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN
 
Nietzsche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Berichten: 41.336
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aarchzstvwqmrmbtvnpq Bekijk bericht
Okee, dan kwam uw standpunt iets anders over dan bedoeld en zijn we het hierover toch eens.
Zeker, ik neem het ze niet per definitie kwalijk.

IS is ook niet direct voor iedereen een gevaar. Zo zou het inderdaad kunnen zijn dat de Palestijnen IS toch als een soort bescherming zien tegen de wandaden van Assad (en zijn leger)..

We zullen zien hoe dit zich gaat ontwikkelen.
Nietzsche is offline  
Oud 4 april 2015, 21:15   #20
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN
 
Nietzsche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Berichten: 41.336
Standaard

Nietzsche is offline  
 


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:52.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be