Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 16 november 2022, 11:51   #41
TREBRON
Europees Commissaris
 
TREBRON's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 mei 2014
Berichten: 6.269
Standaard

De noodzaak van gewoon leren en of hogere studie's doen is relatief . In ons land is het om schatrijk te worden voldoende dat ge tegen een bal kunt stampen of met een fiets kunt rijden.
TREBRON is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2022, 12:23   #42
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 22.812
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TREBRON Bekijk bericht
De noodzaak van gewoon leren en of hogere studie's doen is relatief . In ons land is het om schatrijk te worden voldoende dat ge tegen een bal kunt stampen of met een fiets kunt rijden.
Of de lotto winnen, waarom nog naar school gaan.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2023, 07:24   #43
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 22.812
Standaard

Net op de radio, alle leerlingen hebben door de Corona maatregelen een jaar leerachterstand opgelopen. Opvallend is dat de daling het grootst was bij de sterkst presterende groep waarvan we dachten dat afstand leren het minst problemen ging geven. Ze verwachten dus minder doorstroming naar de zware studie richtingen.

Mijn bedenking, covid zorgde voor een oversterfte van 10% ofte 10.000 doden met gemiddeld 10 verloren jaren, dat is 100.000 verloren levensjaren. Een jaar verloren scholing is een half jaar dat iemand minder lang leeft in de EU, in de VS is dat zelfs 1,5 jaar. Met een half miljoen schoolgaande leerlingen hebben we dus 250.000 levensjaren verloren door de Corona maatregelen op het onderwijs alleen al.

Incompetentie is een te zwak woord om onze politici, pers en experts te beschrijven.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2023, 08:03   #44
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.263
Standaard

Ik maak wel een onderscheid in de leerachterstand.

Enerzijds de sociale aspecten. Sociale vaardigheden ... Die vind ik vreselijk.

Maar anderzijds: als mijn achterkleinkinderen slechts 30 ipv 35 hoofdsteden kunnen antwoorden als er een land genoemd wordt, dat is niet erg.
Jullie weten toch dat daardoor het IQ niet omlaag gaat.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 13 januari 2023 om 08:07.
De schoofzak is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2023, 08:34   #45
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 22.812
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik maak wel een onderscheid in de leerachterstand.

Enerzijds de sociale aspecten. Sociale vaardigheden ... Die vind ik vreselijk.

Maar anderzijds: als mijn achterkleinkinderen slechts 30 ipv 35 hoofdsteden kunnen antwoorden als er een land genoemd wordt, dat is niet erg.
Jullie weten toch dat daardoor het IQ niet omlaag gaat.
Leerachterstand is sowieso niet goed, op bepaalde leeftijden moet je bepaalde zaken kennen om geen jaar te verliezen. En het heeft een invloed op hoe lang je leeft, gemiddeld leef je in de EU een half jaar minder lang bij elk jaar leerachterstand. Dat is de wetenschap.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2023, 09:39   #46
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Net op de radio, alle leerlingen hebben door de Corona maatregelen een jaar leerachterstand opgelopen. Opvallend is dat de daling het grootst was bij de sterkst presterende groep waarvan we dachten dat afstand leren het minst problemen ging geven. Ze verwachten dus minder doorstroming naar de zware studie richtingen.

Mijn bedenking, covid zorgde voor een oversterfte van 10% ofte 10.000 doden met gemiddeld 10 verloren jaren, dat is 100.000 verloren levensjaren. Een jaar verloren scholing is een half jaar dat iemand minder lang leeft in de EU, in de VS is dat zelfs 1,5 jaar. Met een half miljoen schoolgaande leerlingen hebben we dus 250.000 levensjaren verloren door de Corona maatregelen op het onderwijs alleen al.

Incompetentie is een te zwak woord om onze politici, pers en experts te beschrijven.
Corona zal er wel iets mee te maken. Er is in de eerste plaats een lerarentekort.
In het zesde leerjaar zouden de slimsten een jaar nodig hebben om de achterstand in te halen.
Zie VRT NWS
Weinig animo over de impact van corona.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2023, 18:37   #47
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TREBRON Bekijk bericht
De noodzaak van gewoon leren en of hogere studie's doen is relatief . In ons land is het om schatrijk te worden voldoende dat ge tegen een bal kunt stampen of met een fiets kunt rijden.
Dat is uiteraard een verkeerde stelling. Het is NIET voldoende om tegen een bal kunnen te stampen of te fietsen, om schatrijk te worden. Slechts een bijzonder piepkleine fractie van allen die tegen een bal kunnen stampen, worden schatrijk. Veruit de meeste balstampers verdienen het zout op hun patatten niet met dat ballen stampen.

Het is altijd verkeerd om te kijken naar een piepkleine hard geselecteerde groep die bijzonder succesvol is, om iets te zeggen over wat de algemene activiteit daartoe U biedt.

Iedereen die een steak kan bakken, zou een sterrenchef zijn, iedereen die op de lotto speelt zou rijk worden. Nee, daar zit een enorme selectie tussen.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2023, 19:16   #48
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Leerachterstand is sowieso niet goed, op bepaalde leeftijden moet je bepaalde zaken kennen om geen jaar te verliezen. En het heeft een invloed op hoe lang je leeft, gemiddeld leef je in de EU een half jaar minder lang bij elk jaar leerachterstand. Dat is de wetenschap.
Feit is dat je die leerachterstand meesleept, zelfs tot ze voor de drempel van het hoger onderwijs staan. En dan loopt het slecht af.

Een onderwijsexpert pleit er voor om de eindtermen te herbekijken. Zie VRT NWS . Maar zolang de leerkracht de moeilijkheidsgraad aanpast aan het niveau van de klas is dit zinloos.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2023, 11:46   #49
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.263
Standaard

Leerachterstand is heel spijtig, moet zoveel als mogelijk vermeden worden, zelfs integendeel: er moet gestreefd worden naar leer-vooruitstand.

Maar heel heel erg is dat ook niet. Kwaliteit gaat altijd boven drijven.

Ik veronderstel dat er forummers zijn die geen univ-diploma konden behalen tijdens hun jongvolwassen leven tot hun 22ste verjaardag,
maar ondertussen wel aan ervaring/maturiteit/... gewonnen hebben en dus nu mogelijks met de vingers in de neus zo'n opleiding zouden kunnen afmaken.

Levenslang leren ... herinner je.

Noot: ik vrees ook wel dat er een of twee, zeker niet meer, forummers zijn die hun eigen beperkingen toch niet kunnen inschatten. Ze konden indertijd geen regel van drie toegepast krijgen, en ook geen Franse grammaire toepassen ... maar wel veel toeteren.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 15 januari 2023 om 11:49.
De schoofzak is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2023, 12:30   #50
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
(...)
Noot: ik vrees ook wel dat er een of twee, zeker niet meer, forummers zijn die hun eigen beperkingen toch niet kunnen inschatten. Ze konden indertijd geen regel van drie toegepast krijgen, en ook geen Franse grammaire toepassen ... maar wel veel toeteren.
Zo lopen er veel rond, en het is niet per definitie hun schuld.
Dat weet de politiek ook want ze zijn te overtuigen met de meest simplistische argumenten. Niet beginnen over confederalisme want dat is een moeilijk woord zoals aquarium.
Vervang het woord toeteren door afzeiken. De afzeikdraden komen steeds uit dezelfde hoek.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2023, 14:27   #51
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.263
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
.... De afzeikdraden komen steeds uit dezelfde hoek.
Ik wil niet discrimineren. Als het op afzeiken aankomt, dan zijn we allemaal supergetalenteerd. Ik ook.
Dat moet ook eigenlijk wel in de politiek.
Harde stiel, weet je wel.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2024, 07:44   #52
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 22.812
Standaard

De OESO mag eindelijk zijn ding zeggen nu we enkele jaren verder zijn, de omerta begint kraken te vertonen. De lockdowns en vooral de schoolsluitingen zullen een economische impact hebben die zal duren tot quasi het einde van de eeuw.

Door onderzoek weten we dat schoolsluitingen zorgen voor lagere en minder diploma’s en dat wordt erger hoe minder ontwikkeld een land is. Huidig artikel bespreekt de rijke OESO landen maar de impact van de schoolsluitingen is veel extremer in arme landen, de impact op de economie zal voor duizend keer meer oversterfte zorgen dan heel COVID als ziekte.

https://www.hln.be/buitenland/oeso-l...mmen~a8fcdee0/
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:40.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be