Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 2 juni 2008, 01:30   #21
straddle
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 maart 2004
Berichten: 6.654
Standaard

Ondertussen is men in de VS achter de schermen bezig met onderzoek naar mogelijke manipulatie van de olieprijs... vandaar dat WTI cash olie met een paar dollar naar beneden gedonderd is afgelopen week...

http://www.bloomberg.com/apps/news?p...9MA&refer=home


Maar maak u niet ongerust, het kan zijn dat de overheid enkel op deze wijze de snelle olieprijsstijging wat kan afremmen door zulk een "gerucht" in de wereld te sturen.
straddle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2008, 01:35   #22
straddle
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 maart 2004
Berichten: 6.654
Standaard

Men denkt er intussen ook aan om posities van pensioenfondsen in commodities (zoals olie) aan banden te leggen door maximale positiegrootte te introduceren...

Ook dit heeft de prijzen van commodities afgelopen week licht naar beneden geduwd...

http://online.wsj.com/article/SB1212..._us_whats_news

Noteer dat de zgn "speculanten" pensioenfondsen zijn die ons aller pensioen beheren...
straddle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2008, 01:46   #23
Tiberius CA
Banneling
 
 
Geregistreerd: 25 mei 2008
Locatie: Bruxelles/Brussels
Berichten: 279
Standaard

Artikeltje uit the economist

http://www.economist.com/opinion/dis...ry_ID=11454989

"speculators are not to blame"
Tiberius CA is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2008, 10:31   #24
nun
Gouverneur
 
Geregistreerd: 24 maart 2008
Berichten: 1.091
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tiberius CA Bekijk bericht
Artikeltje uit the economist

http://www.economist.com/opinion/dis...ry_ID=11454989

"speculators are not to blame"
Goed artikel!
Citaat:
Such speculators do not own real oil. Every barrel they buy in the futures markets they sell back again before the contract ends. That may raise the price of “paper barrels”, but not of the black stuff refiners turn into petrol. It is true that high futures prices could lead someone to hoard oil today in the hope of a higher price tomorrow. But inventories are not especially full just now and there are few signs of hoarding.
nun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2008, 13:58   #25
Tiberius CA
Banneling
 
 
Geregistreerd: 25 mei 2008
Locatie: Bruxelles/Brussels
Berichten: 279
Standaard

Ik dacht wel dat dat paragraafje dat uitlegt hoe speculatie werkt nuttig kon zijn voor menigeen hier aanwezig.
Tiberius CA is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2008, 14:36   #26
straddle
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 maart 2004
Berichten: 6.654
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tiberius CA Bekijk bericht
Ik dacht wel dat dat paragraafje dat uitlegt hoe speculatie werkt nuttig kon zijn voor menigeen hier aanwezig.
bedankt, is interessant, en bevestigt wat ik hoger al schreef.
straddle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2008, 23:49   #27
straddle
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 maart 2004
Berichten: 6.654
Standaard

Er is iets op til en bereid u maar voor op nakende turmoil op de markten.......

Vandaag heeft FED president Bernanke een serieus waarschuwingsschot gelost en de markten in grote staat van paraatheid gebracht: verdere dollarverzwakking is onwenselijk voor de FED. De eerste tekenen van interventie zijn altijd verbale interventies zoals deze...

Het is duidelijk dat de Fed nu zeer bezorgd is mbt inflatie in het algemeen, het effect van de zwakke dollar op olie en daaruit voortvloeiende inflatie, mogelijke speculatie door fondsen op grondstoffenmarkten en recessie in het algemeen. Zoals hoger vermeld in de draad zijn er initiatieven vanwege overheidsinstanties om de olieprijsstijging nader te onderzoeken.

http://www.forbes.com/markets/2008/0...teglove_google

De signalen van de Fed komen op het moment dat er meer problemen in de financiele sector aan het licht komen (Lehman Brothers zou nu met problemen zitten en het aandeel is met 10 procent gezakt de laatste week; en hier in het VK heeft Bradford & Bingley serieuze kloppen gekregen. Financiele waarden krijgen overal klop de laatste dagen, maar dat is niet echt onverwacht...).

De VIX index is inmiddels ook weer aan het stijgen en alles wijst op stijgende volatiliteit de komende weken tot maanden...
straddle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2008, 23:57   #28
Yves38
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 7 maart 2008
Berichten: 2.035
Standaard

Jullie vergeten dat de opkomende landen hun economie vooral gefocussed is op het westen voor de afzet. Als het westen zijn olie duur moet betalen, de inflatie aanwakkert dan daalt sowieso de consumptie. Daarmee betalen ook de opkomende economiën een prijs. Dit zal een daling van het verbruik inleiden, mogelijk neerwaartse spiraal.

Men tracht nu maar steeds om middels de rente de boel onder controle houden (vooral politie geïnspireerd), maar hoe meer men dit doet hoe vaster de situatie, hoe dieper de put en hoe moeilijker om eruit te raken.

Laatst gewijzigd door Yves38 : 3 juni 2008 om 23:57.
Yves38 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2008, 09:31   #29
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Percalion's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2003
Locatie: Vrije Markt
Berichten: 10.698
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straddle Bekijk bericht
Er is iets op til en bereid u maar voor op nakende turmoil op de markten.......

Vandaag heeft FED president Bernanke een serieus waarschuwingsschot gelost en de markten in grote staat van paraatheid gebracht: verdere dollarverzwakking is onwenselijk voor de FED. De eerste tekenen van interventie zijn altijd verbale interventies zoals deze...

Het is duidelijk dat de Fed nu zeer bezorgd is mbt inflatie in het algemeen, het effect van de zwakke dollar op olie en daaruit voortvloeiende inflatie, mogelijke speculatie door fondsen op grondstoffenmarkten en recessie in het algemeen. Zoals hoger vermeld in de draad zijn er initiatieven vanwege overheidsinstanties om de olieprijsstijging nader te onderzoeken.

http://www.forbes.com/markets/2008/0...teglove_google

De signalen van de Fed komen op het moment dat er meer problemen in de financiele sector aan het licht komen (Lehman Brothers zou nu met problemen zitten en het aandeel is met 10 procent gezakt de laatste week; en hier in het VK heeft Bradford & Bingley serieuze kloppen gekregen. Financiele waarden krijgen overal klop de laatste dagen, maar dat is niet echt onverwacht...).

De VIX index is inmiddels ook weer aan het stijgen en alles wijst op stijgende volatiliteit de komende weken tot maanden...
Denk je dat er 'n renteverhoging op komst is in de States? Ik heb nl. de indruk dat Bernanke eigenlijk volledig klem staat m.b.t. de rentevoet.
__________________
Hitler was a massmurdering fuckhead, as many important historians have said.
Percalion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2008, 09:46   #30
straddle
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 maart 2004
Berichten: 6.654
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion Bekijk bericht
Denk je dat er 'n renteverhoging op komst is in de States? Ik heb nl. de indruk dat Bernanke eigenlijk volledig klem staat m.b.t. de rentevoet.


Neen, nog geen renteverhoging, maar idd hij staat met zijn rug tegen de muur.

Geen verdere renteverlaging in de nabije toekomst is het signaal dat we krijgen... En als hij moet kiezen tussen econ. groei of inflatiebestrijding dan blijkt - toch ietwat onverwacht - dat hij nu overhelt naar inflatiebestrijding.

http://in.reuters.com/article/busine...33883820080603
straddle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2008, 09:59   #31
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Percalion's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2003
Locatie: Vrije Markt
Berichten: 10.698
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straddle Bekijk bericht
Neen, nog geen renteverhoging, maar idd hij staat met zijn rug tegen de muur.

Geen verdere renteverlaging in de nabije toekomst is het signaal dat we krijgen... En als hij moet kiezen tussen econ. groei of inflatiebestrijding dan blijkt - toch ietwat onverwacht - dat hij nu overhelt naar inflatiebestrijding.

http://in.reuters.com/article/busine...33883820080603
Wat ik mij afvraag is: veronderstel dat je inderdaad niet van plan bent om de economische groei aan te zwengelen middels renteverlagingen (tot daar alles goed) maar je wil de inflatie bestrijden, hoeveel speelruimte heb je dan nog om Northern Rock-scenario's te vermijden de komende maanden? Ik vrees dat er nog één en ander uit de kast zal vallen namelijk.
__________________
Hitler was a massmurdering fuckhead, as many important historians have said.
Percalion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2008, 12:29   #32
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straddle Bekijk bericht
Er is iets op til en bereid u maar voor op nakende turmoil op de markten.......

Vandaag heeft FED president Bernanke een serieus waarschuwingsschot gelost en de markten in grote staat van paraatheid gebracht: verdere dollarverzwakking is onwenselijk voor de FED. De eerste tekenen van interventie zijn altijd verbale interventies zoals deze...

Het is duidelijk dat de Fed nu zeer bezorgd is mbt inflatie in het algemeen, het effect van de zwakke dollar op olie en daaruit voortvloeiende inflatie, mogelijke speculatie door fondsen op grondstoffenmarkten en recessie in het algemeen. Zoals hoger vermeld in de draad zijn er initiatieven vanwege overheidsinstanties om de olieprijsstijging nader te onderzoeken.

http://www.forbes.com/markets/2008/0...teglove_google

De signalen van de Fed komen op het moment dat er meer problemen in de financiele sector aan het licht komen (Lehman Brothers zou nu met problemen zitten en het aandeel is met 10 procent gezakt de laatste week; en hier in het VK heeft Bradford & Bingley serieuze kloppen gekregen. Financiele waarden krijgen overal klop de laatste dagen, maar dat is niet echt onverwacht...).

De VIX index is inmiddels ook weer aan het stijgen en alles wijst op stijgende volatiliteit de komende weken tot maanden...
Kan je hier iets meer over zeggen?

Mbt olieprijzen heb ik ook gelezen dat er eind november voor het eerst een rapport verwacht wordt dat alle nog resterende olievoorraden op de aarde in kaart brengt en dat zou er niet fraai uitzien. De voorraden zouden een pak lager liggen dan verwacht. Dat stuwt de prijs ook de hoogte in.
__________________
Bedankt!
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2008, 12:51   #33
Tiberius CA
Banneling
 
 
Geregistreerd: 25 mei 2008
Locatie: Bruxelles/Brussels
Berichten: 279
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion Bekijk bericht
Denk je dat er 'n renteverhoging op komst is in de States? Ik heb nl. de indruk dat Bernanke eigenlijk volledig klem staat m.b.t. de rentevoet.


De verenigde staten zou gewoon in haar uitgaven moeten besparen om het overheidsdeficit terug onder controle te krijgen. hoe sneller bush buiten is hoe beter.

De vraag of de nieuwe presidenten de ballen gaan hebben dat te doen. Dr. No is alvast uit de race gestemd...
Tiberius CA is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2008, 17:41   #34
straddle
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 maart 2004
Berichten: 6.654
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion Bekijk bericht
Wat ik mij afvraag is: veronderstel dat je inderdaad niet van plan bent om de economische groei aan te zwengelen middels renteverlagingen (tot daar alles goed) maar je wil de inflatie bestrijden, hoeveel speelruimte heb je dan nog om Northern Rock-scenario's te vermijden de komende maanden? Ik vrees dat er nog één en ander uit de kast zal vallen namelijk.
Juist, ik ook. Maar op dit moment denken we hier in de city dat de FED enkel de inflatie kan indijken via de wisselkoers en absoluut niet via renteverhogingen, want dat zou de doodsteek zijn voor de VS economie... het is dus daar dat we verrassingen verwachten en wel eens een licht stevigere USD kunnen zien.

We zien het effect vandaag al van de Bernanke opmerkingen. USD lichtjes steviger, oliekoersen en alle energiewaarden naar beneden. Dat kan overslaan op alle commodities (een goede zaak voor de wereld en wereldeconomie uiteraard maar slecht voor mijn portefeuille als dat gebeurt...maar ik wijzig voorlopig nog niks). Het risico dat de FED dan loopt is dat als ze de energiekoersen naar beneden duwt via verbale interventie mbt de dollar, en er volgt geen harde actie en de USD blijft zwak, dan zal de "shit will hit the fan", alles zal nog duurder worden omdat real money EN speculanten dan de lagere commoditiekoersenkoersen als "koopjes" zullen aanzien en hun kar nog voller gaan laden ....

Bernanke zit dus inderdaad met de rug tegen de muur...
straddle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2008, 17:43   #35
straddle
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 maart 2004
Berichten: 6.654
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Kan je hier iets meer over zeggen?

Mbt olieprijzen heb ik ook gelezen dat er eind november voor het eerst een rapport verwacht wordt dat alle nog resterende olievoorraden op de aarde in kaart brengt en dat zou er niet fraai uitzien. De voorraden zouden een pak lager liggen dan verwacht. Dat stuwt de prijs ook de hoogte in.
Zie mijn antwoord op percalion's post. cheers.

Specifiek op uwe post: de FED heeft Soros uitgenodigd om zijn inzichten en aanbevelingen te verstrekken mbt het tegengaan van speculatie op commoditiemarkten... er broeit dus iets, maar we weten niet juist wat...
straddle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2008, 18:03   #36
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straddle Bekijk bericht
Zie mijn antwoord op percalion's post. cheers.

Specifiek op uwe post: de FED heeft Soros uitgenodigd om zijn inzichten en aanbevelingen te verstrekken mbt het tegengaan van speculatie op commoditiemarkten... er broeit dus iets, maar we weten niet juist wat...
Dat ziet er in ieder geval niet goed uit.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2008, 19:01   #37
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Percalion's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2003
Locatie: Vrije Markt
Berichten: 10.698
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straddle Bekijk bericht
Juist, ik ook. Maar op dit moment denken we hier in de city dat de FED enkel de inflatie kan indijken via de wisselkoers en absoluut niet via renteverhogingen, want dat zou de doodsteek zijn voor de VS economie... het is dus daar dat we verrassingen verwachten en wel eens een licht stevigere USD kunnen zien.

We zien het effect vandaag al van de Bernanke opmerkingen. USD lichtjes steviger, oliekoersen en alle energiewaarden naar beneden. Dat kan overslaan op alle commodities (een goede zaak voor de wereld en wereldeconomie uiteraard maar slecht voor mijn portefeuille als dat gebeurt...maar ik wijzig voorlopig nog niks). Het risico dat de FED dan loopt is dat als ze de energiekoersen naar beneden duwt via verbale interventie mbt de dollar, en er volgt geen harde actie en de USD blijft zwak, dan zal de "shit will hit the fan", alles zal nog duurder worden omdat real money EN speculanten dan de lagere commoditiekoersenkoersen als "koopjes" zullen aanzien en hun kar nog voller gaan laden ....

Bernanke zit dus inderdaad met de rug tegen de muur...
Hm, ik was net aan het denken dat m'n vorige opmerking over banken niet volledig klopt; in principe zou de Fed assets van solvabele maar illiquide banken kunnen verdisconteren tegen de gaande rentevoet, en zo 'n liquiditeitscrisis oplossen zonder lagere rentevoet; cfr. de recente wijziging in het verdisconteringsbeleid.

Nu ja, dan blijft nog het inflatie-of-groei-probleem.
__________________
Hitler was a massmurdering fuckhead, as many important historians have said.
Percalion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2008, 19:02   #38
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Percalion's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2003
Locatie: Vrije Markt
Berichten: 10.698
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tiberius CA Bekijk bericht
De verenigde staten zou gewoon in haar uitgaven moeten besparen om het overheidsdeficit terug onder controle te krijgen. hoe sneller bush buiten is hoe beter.

De vraag of de nieuwe presidenten de ballen gaan hebben dat te doen. Dr. No is alvast uit de race gestemd...
I second that.
__________________
Hitler was a massmurdering fuckhead, as many important historians have said.
Percalion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2008, 19:16   #39
Tiberius CA
Banneling
 
 
Geregistreerd: 25 mei 2008
Locatie: Bruxelles/Brussels
Berichten: 279
Standaard

In die zin is het te hopen dat McCain wint.
Tiberius CA is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2008, 19:22   #40
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Percalion's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2003
Locatie: Vrije Markt
Berichten: 10.698
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tiberius CA Bekijk bericht
In die zin is het te hopen dat McCain wint.
Ik hoop dat niemand wint. Dat ze daar plots staan van "Heu, ja, mensen... Er is niemand president van de V.S.", en dat ze na enkele maanden schaamte doorkrijgen dat het eigenlijk nog zo erg niet is. Intussen durft niemand er nog over praten om er niet onnodig de aandacht op te vestigen. De V.S. wordt nederig en beschaafd en alles komt toch nog goed.
__________________
Hitler was a massmurdering fuckhead, as many important historians have said.
Percalion is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:39.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be