Politics.be Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 mei 2021, 20:13   #21
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erw Bekijk bericht
Zoveel maanden later... al die tijd nergens nog een probleem met cash betalen gehad.
Deze morgen in de propaganda: cash betalingen vorig jaar met zoveel % gezakt wegens corona. Neen wegens klanten pushen om elektronisch te betalen met corona als EXCUUS. Heeft niet gepakt bij mij. Heb in totaal over de hele corona periode een 6-7 keer rumoer aan de kassa gehad, en toch telkens cash kunnen betalen, gewoon omdat ik mijn been stijf kon houden met argumenten waar ze niks tegen konden bedenken.
De laatste was in een kringwinkel (de supermarktkassiers waren al veel eerder gestopt daarmee), khad een 10 tal kleinere prullen vanalles gekocht, madam had die 1 voor 1 vastgepakt en 5 keer omgedraaid om het prijsetiket te vinden, en daarna vond madam mijn briefke geld gevaarlijker dan die prullen om vast te pakken. Dat was een open doel, en ik schoot zonder aarzelen. Twee rode kaken en een demonstratief ontsmettingsspuitbuswolk op een nat briefje onder lachende klanten verder stond ik buiten met de prullen.
Ik begrijp niet goed waarom je er een probleem mee hebt om elektronisch te betalen.
Meestal is het andersom, en hebben kleinhandelaars liever dat je cash betaalt wegens geen transactiekosten.
Ja, er zijn plaatsen waar niet cash kan worden betaald, zoals ik verneem in de kringwinkel. Ik haalde een tijd terug het voorbeeld van het containerpark aan.
Er is een reden. Op bepaalde verkooppunten kan je enkel elektronisch betalen om diefstal te vermijden door het personeel, sneller controleerbaar, er moeten geen kassa's worden geteld.
Er zijn zo benzinepompen waar je enkel nog elektronisch kan betalen. Tot spijt van wie klusjes uitvoert en betaald wordt in contanten, en dus zijn benzine ook liever cash betaalt. Zwart geld op zak moet je nu ook eenmaal kwijt geraken.
Oud 16 mei 2021, 20:40   #22
Erw
Perm. Vertegenwoordiger VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Ik begrijp niet goed waarom je er een probleem mee hebt om elektronisch te betalen.
Simpel omdat ik mijn afhankelijkheden van derden minimaal wil houden.
Met cash kun je ALTIJD betalen. Electriciteit, netwerk, computers, van anderen incluis die derden, introduceren bijkomende faalkansen.

Om dit te illustreren: eerder dit jaar stond er op het scherm van een kassacomputer in zo een tweedehandswinkel, midden openingstijd op een zaterdag plots "Update in progress..." en daardoor onbruikbaar voor de kassier. Na wat gepalaver liet de verantwoordelijke papier en pen halen, en de klanten werd gezegd dat enkel cash betalen kon. Diegenen die dat niet hadden waren genoopt hun spulletjes achter te laten. De anderen konden, met wat vertraging, wèl afrekenen / kopen.

Dito in supermarkten. Ik zie soms plakkaat bancontact buiten dienst. Soms algemene storing (einde jaar is zo typisch), maar recent zelfs eens zonder overbelasting, algemeen.
En de tijd dat ik soms verlies, door klanten die foute code intypen, onvoldoende saldo hebben, X kaarten proberen, soms zelfs allemaal vruchteloos / onvoldoende waarop de kassierster dan zegt voor hoeveel ze tekort hebben en vraagt wat ze willen achterlaten.

Met cash, heb je dat gesukkel niet. Ik plan op voorhand wat ik koop, en kan bijna altijd passen, of kleingeld toegeven dat teruggave simpel maakt. Het enige minpunt dat ik heel soms zie, zijn mensen die na een maand of zo foert te hebben gezegd, hun geaccumuleerd kleingeld in 1 keer willen kwijtraken - de kassiersters noemen zoiets een "geldbom". Dan duurt het wat langer, maar lukt eveneens gegarandeerd, om dezelfde, voor de hand liggende reden.

Ik ben niet tegen elektronische betalingen aan kassa's, maar ik vind het praktische voordeel ervan niet opwegen tegen de klooierij door die occasionale falingen van elektronisch betalen.

En ik vertel je hier niks nieuws he, dus je niet begrijpen, is zelf niet te begrijpen.
http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Voor spaarders: buy when negativism, and sell when positivism rules the media. Niet omgekeerd.

Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2021, 20:52   #23
Erw

Erw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, er zijn plaatsen waar niet cash kan worden betaald, zoals ik verneem in de kringwinkel.
Je kan ook daar altijd, maar sommige kassiers pogen je dat wijs te maken en dan moet je je niet laten doen en hen wijzen op het feitelijke argumentloze en ook tegenstrijdige van het corona excuus dat ze pogen. Begin vorig jaar heeft de ECB in een publicatie gesteld dat cash geld geen verhoogd risico inhoudt. Dat zeg ik dan. En ik wijs op de tegenstrijdigheden: koopwaar raken ze aan en maken daar geen probleem van, maar bankbiljetten enof munten, wel.
Kijk bvb naar Colruyt met zijn jobcreatie door kassa's niet te voorzien van lopende banden. De kassiers moeten elk product lang vasthouden en X keer ronddraaien om de barcode te vinden en dan nog organiseren in een tweede kar. Terwijl bij een lopende band dat enkel kort is en hoogstens 1 keer te draaien, terwijl de klant zelf de boel terug inlaadt in dezelfde kar. En dat zijn dan nog de grootste probleemmakers rond cash betalen, 10 jaar terug al was er daar eens een kassier die me belerend vroeg waarom niet elektronisch en ik kortaf antwoordde dat ik dan door geen panne kon gehinderd zijn van te kopen. Je zag aan zijn gezicht dat hij discussie graagte had gehad, maar dat antwoord veegde dat er zo van.
Corona werd gewoon aangegrepen als VALS excuus om cash betalen een volgende stamp te kunnen geven, net als het evenzeer als VALS excuus werd gehanteerd om burgervrijheden verder in te perken, om de uitkeringen OEI SORRY lonen van superhelden staatspersoneel omhoog te krikken enz
Voor spaarders: buy when negativism, and sell when positivism rules the media. Niet omgekeerd.

Oud 16 mei 2021, 23:44   #24
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Laatst interview gelezen met een coffee shop houder.
Die cannabis verkopen.
Dat is legaal.

Het verkopen en kweken is illegaal.

Dus koopt die legale verkoper illegaal cannabis aan.

Dat is contant aan de achterdeur.

Nu hun probleem is dat ze te weinig contant daarvoor hebben.
Ook met pinnen kom je er niet.

Cash smoren is niet goed.

Nu oké, velen zijn tegen cannabis maar het is een vb hoe sommige zaken problemen krijgen.

Cash is king immers.
Oud 16 mei 2021, 23:47   #25
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Je kan ook winkelen waar je je goed en/of welkom voelt.
Winkels genoeg.
Oud 17 mei 2021, 13:29   #26
Oma
Parlementslid

Oma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Winkels genoeg.
Inderdaad, er zijn nog genoeg winkels die wel iets willen verdienen door het wettelijke betaalmiddel te aanvaarden.
Oud 17 mei 2021, 13:30   #27
stab
Eur. Commissievoorzitter

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Winkels genoeg.
Dat valt af te wachten of dat zo blijft op termijn.
Neen, België was vanaf het begin constitutioneel een tweetalige staat. Dat stond zo in de Grondwet.
stab is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2021, 13:41   #28
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

In de strijd tegen zwart geld, drugs etc... heeft de staat er alle belang bij om zoveel mogelijk cash weg te werken.

Je gaat immers niet met VISA bij je lokale dealer afrekenen ...

Al heb ik ook daar weer een geweldig achterpoortje gevonden, wat wel gaat werken, en meteen de boel witwast ook.

Je gaat alleen ergens een factuur moeten hebben voor gigantische hoeveelheden, bloem of deegwaren etc...

Distributie, online betaling, en blancheren van de zwarte jiejiepen in de witte economie in een vloeiende beweging.

En de klant doet het allemaal zelf het enige wat je nog moet doen is een scooter op pad sturen met een wel hele speciale pizza, met extra sneeuw bvb.

Laatst gewijzigd door Herr Flick : 17 mei 2021 om 13:42.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2021, 13:06   #29
Kodo Kodo
Europees Commissaris

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht

Het verzet groeit echter en steeds meer mensen betalen opnieuw en meer met cash geld.
Ik ben dus niet de enige. Maar ik kan me niet voorstellen dat we talrijk zijn, want ik heb nog nooit meegemaakt dat de massa nadenkt.
Juncker over de EU-Raad: "Wij maken een besluit bekend(...), wachten even af (...) en als er geen gebrul opstijgt of opstanden uitbreken omdat niemand beseft waar we mee bezig zijn, dan gaan we gewoon door – stap voor stap, tot er geen weg terug meer is."
En "als het menens wordt, moet je liegen."
Kodo Kodo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2021, 13:44   #30
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

In china zijn bepaalde plaatsen cashless.

Nu wanneer de economie slabakt en banken dreigen te vallen willen de mensen snel geld afhalen.
Echter dat is verboden en wie toch tegenspraak heeft arresteren ze.

Sociale orde noemen ze dat.
Met uw geld in hun handen kan je niks meer doen.
Oud 18 mei 2021, 13:53   #31
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht
Inderdaad, er zijn nog genoeg winkels die wel iets willen verdienen door het wettelijke betaalmiddel te aanvaarden.
Wat ik uiteindelijk vaststel is dat kleinhandelaars het liefst hebben dat je betaalt met contanten. Toch alleszins als het gaat om kleine bedragen. De transactiekosten lopen op voor wie een kleine winstmarge gebruikt. Voor de ene uitbater is het een forfait, voor de andere is het een percentage.

Dat besmettingsgevaar bij betalen met contanten is al lang achterhaald, en de discussie is er nog enkel voor wie absoluut moeilijk wilt doen. Pure zever uiteindelijk.
Oud 18 mei 2021, 16:28   #32
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Het enige besmettingsrisico van geld is ... hebzucht.

Cash betalen ... in 2021 ??? Ga naar een woonzorgcentrum aub.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2021, 16:45   #33
Gipsy

Standaard

Het grote voordeel van cash geld is dat je beter inzicht hebt en beter kan volgen wat je opdoet. Een kaart daarentegen is meer abstract en minder waarde gevoelig zelfs gevaarlijk voor mensen die moeilijk hun budget kunnen beheren. Ik vind het perfect zoals het nu is en ieder maakt zijn keuze of gebruikt de kaart voor bepaalde zaken en cash voor andere.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2021, 11:56   #34
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Het grote voordeel van cash geld is dat je beter inzicht hebt en beter kan volgen wat je opdoet. Een kaart daarentegen is meer abstract en minder waarde gevoelig zelfs gevaarlijk voor mensen die moeilijk hun budget kunnen beheren. Ik vind het perfect zoals het nu is en ieder maakt zijn keuze of gebruikt de kaart voor bepaalde zaken en cash voor andere.
Dat is moeilijk tegen te spreken.
De discussie ging uiteindelijk om besmettingsgevaar bij betaling in contanten. De enige locaties waar niet contant kan worden betaald zijn deze waar de organisatie niet wilt dat het personeel met contanten werkt, en dat heeft niets met besmettingsgevaar te maken.
Oud 19 mei 2021, 21:58   #35
Erw

Erw's schermafbeelding

Standaard

Nog eens: mij gaat het over de zekerheid van zaken te kunnen kopen, los van allerhande problemen door derden / tussenschakels in de betaling.

Oud 20 mei 2021, 12:33   #36
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Meestal is het andersom, en hebben kleinhandelaars liever dat je cash betaalt wegens geen transactiekosten.
Ja, er zijn plaatsen waar niet cash kan worden betaald, zoals ik verneem in de kringwinkel. Ik haalde een tijd terug het voorbeeld van het containerpark aan.
Er is een reden. Op bepaalde verkooppunten kan je enkel elektronisch betalen om diefstal te vermijden door het personeel, sneller controleerbaar, er moeten geen kassa's worden geteld.
Er zijn zo benzinepompen waar je enkel nog elektronisch kan betalen. Tot spijt van wie klusjes uitvoert en betaald wordt in contanten, en dus zijn benzine ook liever cash betaalt. Zwart geld op zak moet je nu ook eenmaal kwijt geraken.
Je onderschat de kosten die verbonden zijn aan cash.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 20 mei 2021, 12:49   #37
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Een portefeuille moeten kopen...
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2021, 12:50   #38
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Vertel !
Oud 20 mei 2021, 15:41   #39
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vertel !
Daar zijn al draden over geweest. Ik ga deze niet knippen en plakken.

Oud 20 mei 2021, 15:45   #40
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Winkels genoeg.
Gelukkig zijn er al winkels waar sommige kassa's voorbehouden zijn voor klanten die betalen met kaarten.

Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2021, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be