Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 15 december 2018, 20:58   #81
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.197
Standaard

Om terug te komen op de aanleiding van de discussie: het Tesla batterijpack:

Ik vroeg me af hoeveel van die packs we in dit land zouden nodig hebben om de pieken te kunnen opvangen.

Ik heb 2 rekenoefeningen gemaakt.

De eerste oefening: een gemiddelde dag in België

De tweede oefening: een piekdag in België

Het zijn natuurlijk sterk vereenvoudigde oefeningen maar het geeft ergens een eerste idee over grootteordes.

In beide gevallen ben ik ervan uitgegaan dat de productie van elektriciteit continu verloopt aan het gemiddelde verbruik van de dag.
Als verbruiksprofiel ben ik uitgegaan van een maandprofiel zoals dat te vinden was in een artikel in DS enige tijd geleden voor de maand november 2017 met op 29 en 30 november echte piekdagen. Die 2 dagen heb ik als piekdag gemodelleerd. (spijtig genoeg kan ik geen afbeeldingen vanuit mijn pc hier toevoegen)

Het dagprofiel gelijkt op een twee-koppige Gauss verdeling die zijn minimum heeft rond ongeveer 01.00 in de morgen, en die 2 pieken heeft. De eerste rond een uur of 10.00, de tweede rond een uur of 19.00.
Tussenin is er een klein dal tussen 13.00 en 15.00.

Voor de gemiddelde dag ben ik uitgegaan van het totale stroomverbruik in B in 2017: 86TWh, dat gedeeld door 8760h levert een gemiddeld dagverbruik op van 9800MWh.
Het dal 's nachts ligt op 8000MW, de eerste piek op 10500MW, de tweede piek op 11500MW, het dal ertussen op 9800MW.

Met een continue productie van 9800MW zou je dan een batterijstock nodig hebben van ongeveer 8000MWh.
Dat zijn ruim 60 van die Tesla packs aan 129MWh per stuk.
Met 66 mio $ per stuk (laat ik voor het gemak die $ vervangen door €) een investering van een 4 miljard €.
Dat valt me nog wel mee.

Voor de piekdag ben ik uitgegaan van hetzelfde dalverbruik maar nu met de eerste piek op 13500MW, de tweede piek op 14500MW, het dal ertussen op 13000MW, zoals op die 2 laatste dagen in november 2017.

Dan is er een continue productie van 12000MW nodig en een batterijstock van ongeveer 20000MWh.
Dat zijn een 160 van die Tesla packs aan 129MWh per stuk.
Met 66 mio € per stuk een investering van een 10 miljard €.
Niet onoverkomelijk.

Wat moet je nu rekenen voor de stroom die je vanuit de batterij levert om de investering in bijvoorbeeld 5 jaar terug te verdienen?

Investering: 10 miljard € (20000MWh stock om piekdagen te kunnen opvangen)
Gemiddeld koop je per dag 8000MWh aan die je ook weer verkoopt.
Op een jaar loopt 3TWh de batterij in en ook weer uit.
Je moet een meeropbrengst hebben (bovenop de aankoopprijs van de stroom) van ongeveer 0.7€/kWh.

Dat lijkt mij veel.

Een kernreactor draait aan iets van een 0.05€/kWh.
Ik ben ook gaan kijken op www.belpex.be en meer dan 0.1€/kWh lijkt me op het eerste zicht redelijk uitzonderlijk.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2018, 21:43   #82
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.384
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Ondertussen draait de gepompte waterkrachtcentrale van Coo-Trois-Ponts al sinds 1979, met een opslagcapaciteit van 5820MWu zonder dat er iets of iemand problemen rond gemaakt heeft.

Toch heeft Engie uitbreidingsplannen in de ijskast gestopt.
Begrijpe wie begrijpen kan.*
Terwijl opslagcapaciteit net de achilleshiel van hernieuwbare energie is.


*Natuurlijk is dat begrijpelijk. Nu zetten ze in Frankrijk een paar kernreactoren een standje hoger, en de Belgische €€€ vloeien nog sneller naar Parijs.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2018, 21:49   #83
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.235
Standaard

Batterijparks zijn alleszins veel goedkoper dan vervuilende gascentrales om te leveren tijdens kortstondige hoge vraag naar stroom. En bovendien ook te benutten voor opslag tijdens goedkope stroom (bij overschot)

Overal in de wereld benut men steeds meer batterijparken en die zijn ook van -- vele- andere constructeurs dan Tesla.

In prijs en flexibiliteit onklopbaar. De groei is dan ook enorm.

Kijk maar eens naar de stats met hoeveel xGWh de batterijparks gegroeid zijn de laatste 5 jaar.

Of per jaar:
Citaat:
https://www.pv-magazine.com/2018/04/...ds-ihs-markit/

Storage pipeline grows to 10.4 GW, installations reached 1.9 GW in 2017, finds IHS Markit

Analyst data records 53% annual growth in storage in 2017, rising to 1.9 GW as South Korea climbed to top of the tree in terms of cumulative capacity. Global project pipeline has soared to 10.4 GW.

APRIL 16, 2018
Men kan er niet genoeg maken anders zou het nog sneller groeien, imho

Laatst gewijzigd door Micele : 15 december 2018 om 21:53.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2018, 21:53   #84
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.197
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Voor persoonlijk gebruik vind ik zonnepanelen super, vooral voor plaatsen zonder aansluiting.

Ik vind gewoon dat de groene techniek nog niet ver genoeg staat en massa's geld opslorpt voor erg weinig return waarbij de nadelen handig verborgen worden. Ik wil doodgraag positief doen over technologie die onze problemen gaan oplossen maar het lukt me niet.

Windmolens zijn moeilijk uit te rekenen maar zonnepanelen lijken me doenbaar, geef een seintje als ik een verkeerde berekening maak.

Het grootste zonnepanelenpark van Wallonië neemt 2,5 hectare in en zal naar verwachting 1041 MWh produceren per jaar (11% load factor). (jou voorbeeld spreekt wel van 4380 MWh voor 5 hectare dus half de oppervlakte)
https://solarmagazine.nl/nieuws-zonn...k-van-wallonie

De jaarlijkse elektriciteit verbruik in België is 85.000.000.000 MWh per jaar, aan 2,5 ha per 1041 MWh is dat een whopping 80.000.000 ha oppervlakte, ofte 800.000 km2. Dus 26 keer fucking België.
(...)
Ik baseer me nu op de gegevens zoals je die kan vinden op de site van het Nederlandse KNMI van het weermeetstation De Bilt die je hier kan vinden: https://www.knmi.nl/nederland-nu/kli...ie/daggegevens .
(Zet die link tussen je favorites. Om één of andere reden is ons eigen KMI er niet zo scheutig op om al de data voor iedereen beschikbaar te maken - De Bilt ligt vlakbij Utrecht in Nederland en heeft weerdata vanaf 01/01/1901)

Ik neem het jaar 2017.

In 2017 viel er 367185J/cm² zonne-energie in op De Bilt.
Neem nu aan dat op België dezelfde hoeveelheid zonne-energie is ingevallen (waarschijnlijk is het iets meer omdat wij wat zuidelijker gelegen zijn).

Hoeveel energie is dat?

België is 30000km² en 1km² = 1 miljoen m² en 1m² = 10000cm²
1 kWh = 3600000J

Het resultaat is 30599TWh. Reken het maar rustig na.

Een enorme, onvoorstelbaar grote hoeveelheid energie vergeleken met die luttele 86TWh die wij aan elektrische energie verbruiken.

Konden we die energie oogsten aan 100% dan zou een oppervlakte van 84km² voldoende zijn.
Zelfs al zou dat aan een klassieke 30% zijn dan nog zou er slechts 281km² nodig zijn of 1% van de oppervlakte.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2018, 21:53   #85
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 22.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Om terug te komen op de aanleiding van de discussie: het Tesla batterijpack:

Ik vroeg me af hoeveel van die packs we in dit land zouden nodig hebben om de pieken te kunnen opvangen.

Ik heb 2 rekenoefeningen gemaakt.

De eerste oefening: een gemiddelde dag in België

De tweede oefening: een piekdag in België

Het zijn natuurlijk sterk vereenvoudigde oefeningen maar het geeft ergens een eerste idee over grootteordes.

In beide gevallen ben ik ervan uitgegaan dat de productie van elektriciteit continu verloopt aan het gemiddelde verbruik van de dag.
Als verbruiksprofiel ben ik uitgegaan van een maandprofiel zoals dat te vinden was in een artikel in DS enige tijd geleden voor de maand november 2017 met op 29 en 30 november echte piekdagen. Die 2 dagen heb ik als piekdag gemodelleerd. (spijtig genoeg kan ik geen afbeeldingen vanuit mijn pc hier toevoegen)

Het dagprofiel gelijkt op een twee-koppige Gauss verdeling die zijn minimum heeft rond ongeveer 01.00 in de morgen, en die 2 pieken heeft. De eerste rond een uur of 10.00, de tweede rond een uur of 19.00.
Tussenin is er een klein dal tussen 13.00 en 15.00.

Voor de gemiddelde dag ben ik uitgegaan van het totale stroomverbruik in B in 2017: 86TWh, dat gedeeld door 8760h levert een gemiddeld dagverbruik op van 9800MWh.
Het dal 's nachts ligt op 8000MW, de eerste piek op 10500MW, de tweede piek op 11500MW, het dal ertussen op 9800MW.

Met een continue productie van 9800MW zou je dan een batterijstock nodig hebben van ongeveer 8000MWh.
Dat zijn ruim 60 van die Tesla packs aan 129MWh per stuk.
Met 66 mio $ per stuk (laat ik voor het gemak die $ vervangen door €) een investering van een 4 miljard €.
Dat valt me nog wel mee.

Voor de piekdag ben ik uitgegaan van hetzelfde dalverbruik maar nu met de eerste piek op 13500MW, de tweede piek op 14500MW, het dal ertussen op 13000MW, zoals op die 2 laatste dagen in november 2017.

Dan is er een continue productie van 12000MW nodig en een batterijstock van ongeveer 20000MWh.
Dat zijn een 160 van die Tesla packs aan 129MWh per stuk.
Met 66 mio € per stuk een investering van een 10 miljard €.
Niet onoverkomelijk.

Wat moet je nu rekenen voor de stroom die je vanuit de batterij levert om de investering in bijvoorbeeld 5 jaar terug te verdienen?

Investering: 10 miljard € (20000MWh stock om piekdagen te kunnen opvangen)
Gemiddeld koop je per dag 8000MWh aan die je ook weer verkoopt.
Op een jaar loopt 3TWh de batterij in en ook weer uit.
Je moet een meeropbrengst hebben (bovenop de aankoopprijs van de stroom) van ongeveer 0.7€/kWh.

Dat lijkt mij veel.

Een kernreactor draait aan iets van een 0.05€/kWh.
Ik ben ook gaan kijken op www.belpex.be en meer dan 0.1€/kWh lijkt me op het eerste zicht redelijk uitzonderlijk.
Batterijen zijn nodig om de stabiliteit te verhogen, daarvoor zijn ze fantastisch. Daarnaast brengen ze geld op door op dalmomenten aan te kopen en op piek te verkopen. Als je er teveel zet dan vlakken die pieken af en worden ze minder interessant.

Persoonlijk vind ik dat ze een vast onderdeel moeten worden van wisselende producenten zoals windmolens, zo bouw je een park op en maak je de windmolenproductie stabieler.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2018, 21:59   #86
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 22.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Ik baseer me nu op de gegevens zoals je die kan vinden op de site van het Nederlandse KNMI van het weermeetstation De Bilt die je hier kan vinden: https://www.knmi.nl/nederland-nu/kli...ie/daggegevens .
(Zet die link tussen je favorites. Om één of andere reden is ons eigen KMI er niet zo scheutig op om al de data voor iedereen beschikbaar te maken - De Bilt ligt vlakbij Utrecht in Nederland en heeft weerdata vanaf 01/01/1901)

Ik neem het jaar 2017.

In 2017 viel er 367185J/cm² zonne-energie in op De Bilt.
Neem nu aan dat op België dezelfde hoeveelheid zonne-energie is ingevallen (waarschijnlijk is het iets meer omdat wij wat zuidelijker gelegen zijn).

Hoeveel energie is dat?

België is 30000km² en 1km² = 1 miljoen m² en 1m² = 10000cm²
1 kWh = 3600000J

Het resultaat is 30599TWh. Reken het maar rustig na.

Een enorme, onvoorstelbaar grote hoeveelheid energie vergeleken met die luttele 86TWh die wij aan elektrische energie verbruiken.

Konden we die energie oogsten aan 100% dan zou een oppervlakte van 84km² voldoende zijn.
Zelfs al zou dat aan een klassieke 30% zijn dan nog zou er slechts 281km² nodig zijn of 1% van de oppervlakte.
Het potentieel is natuurlijk gigantisch, de techniek is er gewoon nog niet. Ik benzeker dat die er komt maar het is afwachten wat en in welke vorm.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2018, 22:01   #87
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.235
Standaard

Het verbruik van BE is ~77,4 TWh geen 85 TWh.

https://www.creg.be/nl/opvallende-fe...17-van-de-creg

Elektriciteitsmarkt

Een overzicht van de belangrijkste aspecten van de elektriciteitsmarkt in 2017:

Het totale Belgische elektriciteitsverbruik zoals door de netbeheerder Elia gemeten, lag op 77,4 TWh in 2017. Daarmee was de elektriciteitsafname nagenoeg gelijk aan 2016. Het opgevraagde piekvermogen lag op 12.867 MW, wat licht hoger is dan in 2016.

De nucleaire centrales produceerden 40,2 TWh. Gasgestookte eenheden produceerden 18,8 TWh. In 2017 werd er voor het eerst geen elektriciteit geproduceerd door grote steenkoolcentrales in België. De marktconcentratie aan productiezijde steeg licht in 2017 en blijft erg hoog in België, waarbij Electrabel met 77 procent van de totale productie veruit het grootste aandeel heeft.

De jaarcijfers over de import en export in 2017 zijn quasi identiek als deze voor 2016. De bruto import naar België bedroeg 11,4 TWh en de bruto export bedroeg 4,9 TWh. In 2016 was dit respectievelijk 11,8 TWh en 5,2 TWh. Dit leidt tot een netto import van 6,5 TWh in 2017, bijna identiek aan de 6,6 TWh genoteerd in 2016.

De elektriciteitsprijs op de kortetermijnmarkt lag gemiddeld op 44,7 €/MWh in 2017, een stijging met ongeveer 8 €/MWh ten opzichte van 2016. De gemiddelde prijsverschillen op de kortetermijnmarkt voor elektriciteit in België, Nederland, Frankrijk en Duitsland lagen met 10,5 €/MWh in 2017 hoger ten opzichte van 2016, met in Duitsland de laagste en in België en Frankrijk de hoogste prijzen. Nederland zit daar tussenin.

Tijdens de zomerperiode daalden de gemiddelde dagmarktprijzen in België sterk om dan vanaf september 2017 opnieuw sterk te stijgen.

(enz........... en nog meer interessante cijfers)
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2018, 22:15   #88
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.197
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Batterijparks zijn alleszins veel goedkoper dan vervuilende gascentrales om te leveren tijdens kortstondige hoge vraag naar stroom. En bovendien ook te benutten voor opslag tijdens goedkope stroom (bij overschot)

Overal in de wereld benut men steeds meer batterijparken en die zijn ook van -- vele- andere constructeurs dan Tesla.

In prijs en flexibiliteit onklopbaar. De groei is dan ook enorm.
(...)
Jouw stelling dat batterijpacks veel goedkoper zijn, kan je die ook met data onderbouwen?
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2018, 22:18   #89
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.235
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Jouw stelling dat batterijpacks veel goedkoper zijn, kan je die ook met data onderbouwen?
Waarom kiezen al die landen voor batterijpacks als beste keuze?

Nee, ik ga dat niet onderbouwen. Dat vind je ook wel zelf.

Maar je kunt ook eens de draadstarter lezen en dan verder, dat helpt.

Ik geef je nog een vb uit UK:

https://www.iwr.de/news.php?id=32008

Het is al zo "gunstig" geworden dan enkel leveranciers van batterijparken het onder mekaar uitmaken:

Citaat:
Marktentwicklung

2016 schrieb der britische Netzbetreiber National Grid technologieoffen 200 MW an Regelleistung aus, um die Systemstabilität zu erhöhen. Hierbei setzten sich ausschließlich Batterie-Speicherkraftwerke durch.[12] In den USA ist der Markt für Speicherkraftwerke 2015 um 243 Prozent gegenüber 2014 gestiegen.[13]

https://de.wikipedia.org/wiki/Batter...rktentwicklung
Een stijging van 243% in de USA op 1 jaar...

In Ruien komt de grootste van Vlaanderen:
https://tweakers.net/nieuws/140229/v...-megawatt.html

Laatst gewijzigd door Micele : 15 december 2018 om 22:38.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2018, 22:53   #90
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.197
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Het potentieel is natuurlijk gigantisch, de techniek is er gewoon nog niet. Ik ben zeker dat die er komt maar het is afwachten wat en in welke vorm.
Beschikbare energie is er inderdaad genoeg, dat is niet het probleem.

Er is de energie van de zon.

Daarnaast is er nog een nagenoeg onuitputtelijke bron van energie en die bevindt zich onder onze voeten. De aarde is al 4 miljard jaar aan het afkoelen en wij leven op een dun pelletje aardkorst maar daaronder ligt de energie voor het grijpen.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2018, 23:02   #91
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.384
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Accuparken hebben 1 enorm voordeel. Ze moeten gewoon een goeie netwerkaansluiting hebben. Voor de rest is bereikbaarheid via normaal transport een pluspunt , maar zelfs niet noodzakelijk.

De andere voorgestelde technologieën zijn of niet volwassen, of VEEl duurder/slijtagegevoeliger, of zijn gebonden aan geografische geplogenheden om het betaalbaarder dan accu's te houden.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2018, 23:15   #92
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 22.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Accuparken hebben 1 enorm voordeel. Ze moeten gewoon een goeie netwerkaansluiting hebben. Voor de rest is bereikbaarheid via normaal transport een pluspunt , maar zelfs niet noodzakelijk.

De andere voorgestelde technologieën zijn of niet volwassen, of VEEl duurder/slijtagegevoeliger, of zijn gebonden aan geografische geplogenheden om het betaalbaarder dan accu's te houden.
Ze zijn ook wel krachtiger, zo'n gepompt station is groot en levert ook de capaciteit van 100 zo'n battery pacs aan 1/10 van de prijs.

Elk systeem heeft zijn functie in het geheel, het probleem om battery pacs massaal te gebruiken zijn prijs, opslag en dan recyclage.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2018, 23:18   #93
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 22.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Stopt met te spreken over zaken waar je geen verstand van hebt aub.
Mijn niveau ligt ongeveer bij "jongens en wetenschap" en een technische scholing, dat zou voldoende moeten zijn voor dit forum. Waar ik verkeerd zit leer ik dan wel bij, daar heb ik geen probleem mee.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2018, 23:20   #94
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.197
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Accuparken hebben 1 enorm voordeel. Ze moeten gewoon een goeie netwerkaansluiting hebben. Voor de rest is bereikbaarheid via normaal transport een pluspunt , maar zelfs niet noodzakelijk.

De andere voorgestelde technologieën zijn of niet volwassen, of VEEl duurder/slijtagegevoeliger, of zijn gebonden aan geografische geplogenheden om het betaalbaarder dan accu's te houden.
Waar heb je het in godsnaam over?
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2018, 23:25   #95
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.384
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Over de realiteit.

Welke grootschalige en bruikbare elektriciteitsopslag technologieën zijn er in gebruik?

Gepompte waterkracht, zoals Coo-Trois-Ponts. En Accuparken, zoals de draadstarter aangeeft.

Gepompte waterkracht is per MWu capaciteit nog steeds de goedkoopste, als de locatie goed is.
Accuparken zijn veel flexibeler op dat vlak.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2018, 08:35   #96
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 22.814
Standaard

Waar ze nu naartoe werken is een wetgeving en techniek om thuisbatterijen en de batterijen van elektrische wagens in te zetten voor het netwerk, de volgende 20 jaar gaan we zo een groot batterij netwerk opbouwen die constant het net stabiliseert.
Grote batterij parken zijn een tijdelijke oplossing dus het is goed dat ze vlug afbetalen.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2018, 09:07   #97
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.266
Standaard

Dat ze maar eens beginnen met een echt-intelligente meter in onze huizen te plaatsen.

Maar zelfs daar blijkt de techniek een beetje moeilijker in de praktijk toe te passen, dan in theorie.

Is er trouwens al één land ter wereld waar er al een begin gemaakt is met dat in de praktijk in te voeren?
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2018, 09:36   #98
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 22.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Dat ze maar eens beginnen met een echt-intelligente meter in onze huizen te plaatsen.

Maar zelfs daar blijkt de techniek een beetje moeilijker in de praktijk toe te passen, dan in theorie.

Is er trouwens al één land ter wereld waar er al een begin gemaakt is met dat in de praktijk in te voeren?
Daarvoor heb je een thuisbatterij of elektrische auto nodig vrees ik, dan pas gaan meters echt intelligent beginnen worden. In de VS zijn ze daar toch al mee bezig maar die batterijen zijn nog te duur, de prijs moet eerst nog halveren.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2018, 11:46   #99
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.235
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Dat ze maar eens beginnen met een echt-intelligente meter in onze huizen te plaatsen.

Maar zelfs daar blijkt de techniek een beetje moeilijker in de praktijk toe te passen, dan in theorie.

Is er trouwens al één land ter wereld waar er al een begin gemaakt is met dat in de praktijk in te voeren?
Nederland al sinds 2012 ... 2014. Maar verplicht is het niet.

Citaat:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Slimme...andse_situatie

Proefprojecten

Het op verzoek laten installeren van slimme meters was al geruime tijd mogelijk in Nederland. Zo introduceerde energieleverancier Oxxio in 2005 de eerste slimme meter voor zowel elektriciteit als gas in Nederland. Oxxio heeft deze activiteit sinds 1 januari 2012 overgedragen, omdat de overheid besloten heeft dat de regionale netbeheerders de vervanging, plaatsing, en het beheer van de slimme meters vanaf die datum moeten verzorgen.

Op 20 maart 2007 berichtte Eneco in een persbericht,[32] dat ENECO-klanten die over een slimme meter beschikten, gebruik konden maken van het “Telmi EnergieTegoed”, een betaalsysteem voor de levering van gas en elektriciteit, op basis van een vooraf gestort tegoed.

Sinds 2009 waren er in Nederland verscheidene proefprojecten[33] gaande om de bestaande gas- en elektriciteitsmeters bij wijze van proef door slimme meters te vervangen of in nieuwbouwprojecten te plaatsen, om ervaring met de apparatuur en de mogelijkheden op te doen.

Op 19 mei 2011 bleek uit een persbericht[34] van de KEMA dat het mogelijk was om met bestaande technologieën een “smart grid” of slim energienet te creëren, inclusief bijbehorend marktmodel waarin gebruikers onderling elektriciteit kunnen uitwisselen.

Met de officiële invoering van de slimme meter werd op 1 januari 2012, voor een periode van twee jaar gestart met het plaatsen van slimme meters in nieuwbouw- en renovatieprojecten, bij reguliere vervanging van meters, en op verzoek van de burger zelf, waarbij de eerdere ervaringen met de slimme meters op iets grotere schaal werden beproefd. Op deze manier wilden de overheid, de netbeheerders en de energiebedrijven verdere ervaring opdoen met de plaatsing van slimme meters, en eventuele aanpassingen in de architectuur kunnen testen en beschrijven. Tot 2014 werd nog met de slimme meter getest, ook door het aantal locaties uit te breiden, waarna de ervaring met het invoeren en plaatsen van de slimme meter geëvalueerd werd. De regering zou hierna in overleg met het parlement besluiten hoe de meter in de rest van Nederland verspreid zal worden.

In 2014 is besloten dat netbeheerders de slimme meter gratis aan alle Nederlandse huishoudens aan gaan bieden. Als de gebruiker al eerder wil beschikken over een slimme meter, dan kunnen er wel kosten aan de plaatsing verbonden zijn.[35] De netbeheerder mag voor de plaatsing van de slimme meters voor zowel elektriciteit als gas maximaal € 72,60 rekenen. Indien er geen gasaansluiting in het huis aanwezig is, dan kost de plaatsing van de meter voor alleen elektriciteit maximaal € 66,64.
Me dunkt dat ze lang genoeg getest zijn en de problemen zijn van de baan. De oudere slimme meters zijn uitgerangeerd.

Ze gebruiken GPRS en ze hebben nu een norm, DSMR-4.0 moet het al minstens zijn:
Citaat:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Slimme..._de_apparatuur

Het ministerie van Economische Zaken heeft het Nederlands Normalisatie Instituut (NEN) opdracht gegeven om basisfuncties voor de meetinrichting voor elektriciteit, gas en thermische energie voor kleinverbruikers te beschrijven en te normeren, met als resultaat dat op 27 april 2007 de 'NEN-norm NTA 8130' (Basisfuncties voor de meetinrichting voor elektriciteit, gas en thermische energie voor kleinverbruikers) is opgemaakt.[36] De nadruk in de NTA 8130-normering ligt op de beschrijving van de basisfunctionaliteiten voor de slimme gas- en elektriciteitsmeters, zoals hoe communicatie dient te verlopen.

De architectuur waaraan een slimme meter en zijn omgeving moet voldoen, is eveneens gespecificeerd in de NTA 8130-normering en in de daarvan afgeleide DSMR-specificatie (Dutch Smart Meter Requirements) versie 4, met inbegrip van de begeleidende protocollen, definities, en afhankelijkheden voor de communicatie, zoals

DSMR P1: de communicatiepoort voor apparatuur bij de eindgebruiker, bijvoorbeeld een extern beeldscherm
DSMR P2: de communicatiepoort voor het uitlezen van andere meetinstrumenten zoals een gasmeter, warmte-krachtkoppelingen (HRe-ketel), watermeter, etc.
DSMR P3: de communicatiepoort tussen de meetinstallatie en de netbeheerder
DSMR GPRS: de GPRS infrastructuur

Voor de communicatie tussen de systemen van de netbeheerder en de slimme meter kunnen zowel mobiele communicatie-netwerken zoals GPRS en publieke netwerken zoals Internet worden gebruikt. Sinds DSMR-4.0 is PLC uit de normering verwijderd, tot grote vreugde van radioamateurs. In de praktijk zal bij een nieuwe meter veelal GPRS worden gebruikt, al dan niet aangepast voor de speciale infrastructuur.
Citaat:
Terugdringing van storingen. Oudere meters (vóór DSMR 4.0, Dutch Smart Meter Requirements) communiceren mogelijk via PLC/BPL met de netbeheerder. Sinds versie 4.0 van de DSMR specificatie[2] wordt PLC niet meer gebruikt in slimme meters, en worden uitsluitend GPRS en ethernet gebruikt voor communicatie met de netbeheerder. PLC staat bekend om de hevige storingen die het regelmatig veroorzaakt bij radiotoepassingen, vooral tussen 2 tot 30 MHz (korte golf), omdat de frequenties van PLC die van de korte golf overlappen en elektriciteitskabels over het algemeen niet afgeschermd zijn en er zeer veel ongewenste harmonischen optreden bij PLC.[3][4][5][6] Vooral radioamateurs ondervinden hier regelmatig hinder van omdat hun ontvangstapparatuur erg gevoelig is. Ook radio-astronomie-, ruimtevaart-, tijdsynchronisatie-, scheepvaart-, luchtvaart-, en defensiediensten maken gebruik van deze frequentieband[7] en ondervinden ook met enige regelmaat hinder van PLC-installaties.[8][9][10]
Vlaanderen start met de slimme meter de 1 juli 2019:

Citaat:
https://www.vlaanderen.be/nl/bouwen-...e-energiemeter

Wie krijgt momenteel zo’n digitale meter?

De meters werden voor het eerst in 2016 geïnstalleerd in een beperkt aantal gemeenten, bij wijze van proefproject. De netbeheerder besliste samen met de gemeentelijke overheden welke gemeentes/wijken aan het proefproject deelnamen.

De Vlaamse regering besliste om vanaf 2019 de digitale meter in heel Vlaanderen te installeren. Aangezien de levering van de digitale meters vertraging heeft opgelopen, zullen de meters pas vanaf 1 juli 2019 geïnstalleerd worden. De digitale meters zullen eerst geïnstalleerd worden bij

- nieuwe woningen
- verbouwers
- klanten met een budgetmeter

- zonnepaneleneigenaars: de bevoegde minister van Energie Tommelein heeft voorgesteld om deze groep niet als prioritaire groep te beschouwen. Dit is een voorstel en moet nog door de Vlaamse Regering goedgekeurd worden.
De Vlaamse Regulator voor de Elektriciteits- en Gasmarkt (VREG) maakte een geactualiseerde kosten-batenanalyse (externe website). Berekend voor de volledige maatschappij is de uitrol een juiste beleidsbeslissing. Een belangrijke opmerking is dat de effecten kunnen verschillen van klant tot klant en tussen actieve en minder actieve klanten.

Wie betaalt de digitale meter?

Wie niet tot bovenstaande doelgroepen behoort, maar toch al een digitale meter wil, zal die vanaf 1 juli 2019 zelf kunnen aanvragen. Vóór die datum zijn de digitale meters niet verkrijgbaar. Wie zelf een digitale meter aanvraagt, zal de kosten voor de plaatsing, de indienststelling en de meter zelf betalen.

Bij een nieuwbouw en grondige renovatie zal u, net zoals nu, enkel de plaatsing en indienststelling betalen. Bij nieuwe zonnepanelen, bij bestaande prosumenten en klanten met een budgetmeter wordt de plaatsing van een digitale meter verrekend via de distributienettarieven. De netbeheerder betaalt de kost van de aankoop van de digitale meter.

Digitale meters en zonnepanelen

De digitale meter zou normaal ook prioritair bij eigenaars van zonnepanelen geïnstalleerd worden. De bevoegde minister van Energie Tommelein heeft voorgesteld om deze groep niet als prioritaire groep te beschouwen zolang er geen duidelijkheid is over de impact van het wegvallen van de terugdraaiende teller voor het luik distributienettarief op de consument. Dit is een voorstel en moet nog door de Vlaamse Regering goedgekeurd worden. VREG is wel voorstander van de invoering van de digitale meter bij zonnepaneleneigenaars omdat de aanrekening van het distributienettarief dan op basis van exacte afname en injectie. Het is de Vlaamse Regering die hierover zal beslissen, momenteel is het nog niet duidelijk of er een verplichte installatie komt bij zonnepaneleneigenaars.

Mensen die zonnepanelen hebben geïnstalleerd voor 31 december 2020 zullen voor 15 jaar in een compensatieregeling vallen te rekenen vanaf het moment van de indienstname van de installatie. Deze compensatieregeling houdt in dat het systeem van de terugdraaiende teller behouden blijft voor het luik elektriciteitsprijs. Hoe de distributienettarieven aangerekend zullen worden voor zonnepaneleneigenaars met een digitale meter, is momenteel nog niet beslist.

Bij installatie van een digitale meter bij zonnepaneleneigenaars blijft het systeem van de terugdraaiende teller behouden voor het luik elektriciteitsprijs. Uw digitale meter draait dan visueel niet meer terug, maar u blijft het voordeel zoals dat bij een terugdraaiende teller was. In de zomer wekt u meer elektriciteit op dan u verbruikt, dit overschot wordt dan vaak in de winter aangesproken (een moment waarop u zonnepanelen minder opwekken dan wat u verbruikt). U blijft het voordeel behouden dat u de elektriciteit die u zelf hebt opgebouwd, niet moet betalen aan de leverancier. U neemt dit dan af van het overschot dat u in de zomer hebt opgebouwd.

Naast de prijs van de elektriciteit, betaalt u ook nog voor het gebruik van het net. Hoe de nettarieven via de digitale meter aangerekend worden, zowel voor gezinnen met als gezinnen zonder panelen, is de bevoegdheid van de VREG.
De VREG heeft voorgesteld om de terugdraaiende teller voor het nettarief (het prosumententarief) te behouden tot eind 2019 (ook voor zonnepaneleneigenaars met een digitale meter).

Vanaf 2020 zou voor zonnepaneleneigenaars met een digitale meter het prosumententarief wegvallen en er een nieuw nettarief in de plaats komen. Met een digitale meter worden uw afname en injectie apart gemeten en zal u nettarieven betalen op basis van alle elektriciteit die u van het net afneemt. Het wordt dan belangrijk om zoveel mogelijk elektriciteit te verbruiken op het moment dat uw zonnepanelen deze opwekken en dus zo weinig mogelijk af te nemen van het net. Dat heet zelfconsumptie of direct verbruik. Hoe meer zelfconsumptie, hoe minder afhankelijk u bent van het distributienet en hoe minder distributiekosten u betaalt. De mate van zelfconsumptie en het effect van die digitale meter op het distributienettarief dat u als zonnepaneleneigenaar zal moeten betalen, is moeilijk in te schatten. Daarom ontwikkelde de VREG een simulator zodat een bestaande zonnepaneleneigenaar een inschatting krijgt van de impact van de plaatsing van een digitale meter.
VREG organiseert over dit voorstel een consultatie tot december 2018. Pas na de consulatie neemt VREG een definitieve beslissing.

De bevoegde minister voor Energie, minister Tommelein is van mening dat mensen met zonnepanelen zelf zouden moeten kunnen kiezen: ofwel hun terugdraaiende teller behouden en prosumententarief blijven betalen, ofwel een digitale meter (en dus geen terugdraaiende teller en geen prosumententarief) maar aanrekening van het nettarief op basis van het gebruik van het net. Over de invoering van de digitale meter bij zonnepaneleneigenaars is door de Vlaamse Regering nog geen beslissing genomen.
In het vervolg doe jezelf uw huiswerk.

Laatst gewijzigd door Micele : 16 december 2018 om 12:10.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2018, 20:47   #100
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.197
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Het verbruik van BE is ~77,4 TWh geen 85 TWh.

https://www.creg.be/nl/opvallende-fe...17-van-de-creg

Elektriciteitsmarkt

Een overzicht van de belangrijkste aspecten van de elektriciteitsmarkt in 2017:

Het totale Belgische elektriciteitsverbruik zoals door de netbeheerder Elia gemeten, lag op 77,4 TWh in 2017. Daarmee was de elektriciteitsafname nagenoeg gelijk aan 2016. Het opgevraagde piekvermogen lag op 12.867 MW, wat licht hoger is dan in 2016.

De nucleaire centrales produceerden 40,2 TWh. Gasgestookte eenheden produceerden 18,8 TWh. In 2017 werd er voor het eerst geen elektriciteit geproduceerd door grote steenkoolcentrales in België. De marktconcentratie aan productiezijde steeg licht in 2017 en blijft erg hoog in België, waarbij Electrabel met 77 procent van de totale productie veruit het grootste aandeel heeft.

De jaarcijfers over de import en export in 2017 zijn quasi identiek als deze voor 2016. De bruto import naar België bedroeg 11,4 TWh en de bruto export bedroeg 4,9 TWh. In 2016 was dit respectievelijk 11,8 TWh en 5,2 TWh. Dit leidt tot een netto import van 6,5 TWh in 2017, bijna identiek aan de 6,6 TWh genoteerd in 2016.

De elektriciteitsprijs op de kortetermijnmarkt lag gemiddeld op 44,7 €/MWh in 2017, een stijging met ongeveer 8 €/MWh ten opzichte van 2016. De gemiddelde prijsverschillen op de kortetermijnmarkt voor elektriciteit in België, Nederland, Frankrijk en Duitsland lagen met 10,5 €/MWh in 2017 hoger ten opzichte van 2016, met in Duitsland de laagste en in België en Frankrijk de hoogste prijzen. Nederland zit daar tussenin.

Tijdens de zomerperiode daalden de gemiddelde dagmarktprijzen in België sterk om dan vanaf september 2017 opnieuw sterk te stijgen.

(enz........... en nog meer interessante cijfers)
Dat schept verwarring. Beide, Elia en FEBEG beweren dat ze de totale elektriciteitsmarkt in België overzien en toch zijn er belangrijke verschillen in de data tussen de beide.
Ik zie niet direct een verklaring.
Ik zal het eens vragen.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:59.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be