Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 27 januari 2019, 19:21   #1
N-Vb
Minister-President
 
N-Vb's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2013
Locatie: Vlaanderen, België, Europa
Berichten: 4.344
Standaard De cashloze maatschappij

We gaan steeds verder naar een cashloze maatschappij waar betalen met geld niet meer mogelijk is.
Dat heeft heel wat voordelen: je kan eenvoudig met een kaart betalen of misschien wel met je vingerafdruk of een code, misdaadgeld bestaat niet meer, zwart geld evenmin, de criminaliteit zal er door verminderen.

Door de komst van de blockchain zal het nog eenvoudiger worden om via een virtuele munt te betalen. Die virtuele munt, de "worldcoin" zal wereldwijd de enige betaalmogelijkheid zijn, speculeren via deviezen is dan niet meer mogelijk.
Alle virtuele munten die nu in omloop zijn en in feite nu al ongeldig zijn worden dan totaal waardeloos.

De Zweedse centrale bank, Riksbanken, wil in 2019 beginnen met het testen van een digitale versie van de Zweedse kroon, de e-krona. Het land is nu al grotendeels cashloos.

De Zweedse centrale bank kondigde in 2016 al aan dat het onderzoek ging doen naar een digitale versie van de Zweedse kroon, maar tot dusver was dat onderzoek nog niet erg praktisch. "Het is een logische stap om nu naar een praktischere fase van het project over te gaan", aldus Riksbanken in het rapport.

De bank schrijft dat het volgend jaar zou kunnen beginnen met een testfase, waarna er geëvalueerd en weer getest kan worden. Mocht het een succes zijn, dan zou de munt in 2021 ingevoerd kunnen worden, aldus het rapport. Dan moet het wel daarvoor worden goedgekeurd door het Zweedse parlement.

Nu het gebruik van contant geld steeds verder afneemt, moeten we nadenken over nieuwe manieren van betalen zeggen de Zweden. In de toekomst kan het zo zijn dat cash nog maar zo weinig gebruikt wordt dat het moeilijk is om ermee te betalen", aldus de Zweedse centrale bank.

Zweden loopt voorop wat betreft digitale betalingen, maar ook wat betreft de cashloze samenleving. Amper 2 procent van alle geldtransacties verloopt nog met contant geld, aldus een onderzoek van Capgemini uit 2017. In 2020 ligt dat percentage volgens het onderzoek naar verwachting nog maar op 0,5.

Ook Denemarken en Noorwegen staan al veel verder dan andere landen met virtueel geld.

Ons advies: beleg niet in virtuele munten zoals bitcoin want die zijn totaal waardeloos.

https://www.hollandgold.nl/nieuws/me...eloos-geworden
N-Vb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2019, 11:18   #2
Erw
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 17.294
Standaard

Ik word elke week wel eens herinnerd aan het voordeel van mijn cash, als de wachtrij voor de kassa voor de zoveelste keer wordt opgehouden door een bancontact die niet werkt, door iemand die niet genoeg heeft staan op de kaart, en soms X kaarten heeft te pogen, sukkelt met de code en X keer moet herpogen. Of gewoon al zoals gisteren, toen ik voor een bankkantoor moest lezen "gesloten wegens elektriciteitsprobleem".
Simpliciteit en onafhankelijkheid van derden (zoals deze centrale betaalsystemen) heeft ook voordelen.
__________________
De valse beloftes over NATO expansie van Westen aan Gorbachev. https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef:
http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Voor de speculant-spaarder: buy when negativism, and sell when positivism rules the propaganda. Niet omgekeerd.

Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2019, 02:40   #3
N-Vb
Minister-President
 
N-Vb's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2013
Locatie: Vlaanderen, België, Europa
Berichten: 4.344
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erw Bekijk bericht
Ik word elke week wel eens herinnerd aan het voordeel van mijn cash, als de wachtrij voor de kassa voor de zoveelste keer wordt opgehouden door een bancontact die niet werkt, door iemand die niet genoeg heeft staan op de kaart, en soms X kaarten heeft te pogen, sukkelt met de code en X keer moet herpogen. Of gewoon al zoals gisteren, toen ik voor een bankkantoor moest lezen "gesloten wegens elektriciteitsprobleem".
Simpliciteit en onafhankelijkheid van derden (zoals deze centrale betaalsystemen) heeft ook voordelen.

Dat zijn kinderziekten, na een aantal jaren zijn die verdwenen,

hetzelfde heb je met de elektrische auto's, dat staat nu nog niet op punt, maar dat komt wel
N-Vb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2019, 23:01   #4
N-Vb
Minister-President
 
N-Vb's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2013
Locatie: Vlaanderen, België, Europa
Berichten: 4.344
Standaard

Mitsubishi UFJ Financial Group (MUFG), de grootste bank van Japan, heeft een samenwerkingsakkoord gesloten met het Amerikaanse internetbedrijf voor de uitbouw van een betaalnetwerk, gebaseerd op de blockchain, de technologie achter onder meer de bitcoin. Het systeem moet volgend jaar klaar zijn voor de Olympische Spelen van Tokyo. Dat zegt de MIT Technology Review.

Indien het initiatief een succes blijkt te zijn, zou Japan op financieel gebied een grote stap vooruit kunnen zetten. Ondanks zijn reputatie als een technologisch geavanceerde natie, blijft de Japanse maatschappij momenteel immers nog bijzonder sterk aan contant geld gehecht. Die houding kost het land ook veel geld. Japan telt ruim tweehonderdduizend geldautomaten, maar het land moet bovendien ook een grote vloot voertuigen voor geldtransport en een gigantisch netwerk van kassa’s onderhouden. Daarvoor moet jaarlijks een bedrag van bijna 16 miljard euro aan kosten worden voorzien.

Olympische Spelen

De problemen kunnen volgend jaar zelfs nog erger worden. Dan worden in Tokio immers de Olympische Zomerspelen georganiseerd. Het evenement zal honderdduizenden bezoekers aantrekken. Dat buitenlandse publiek is echter gewend om nagenoeg al zijn aankopen met bankkaarten af te handelen. Gevreesd wordt dat het Japanse financiële systeem tegen een dergelijke activiteit niet zal zijn opgewassen.

De Japanse premier Shinzo Abe wil dan ook ingrijpen. Hij wil het volume contante betalingen tegen het midden van volgend decennium met 40 procent verminderen. Er worden allerhande subsidies en fiscale voordelen voorzien voor bedrijven die bereid zijn om in deze operatie het voortouw te nemen. Er zou daarbij op alternatieve betaaltechnieken zoals kredietkaarten of QR-codes, worden aangestuurd.

Een aantal partijen, zoals Mitsubishi UFJ Financial Group, wil echter nog verder gaan en werkt aan de introductie van virtuele valuta. Indien alles volgens plan verloopt, zou het systeem van Mitsubishi Financial en Akamai zelfs het snelste en krachtigste netwerk van de wereld kunnen worden. Bij tests bleek een capaciteit van meer dan een miljoen transacties per seconde. Het netwerk van Visa kan slechts enkele duizenden bewegingen per seconde verwerken.

Uiteindelijk zou gestreefd worden naar een capaciteit van tien miljoen transacties per seconde. De realisatie belooft zelfs efficiënter te zijn dan de huidige stelsel virtuele valuta’s. Het bitcoin-netwerk zou momenteel immers slechts zeven transacties per seconde verwerken. Bovendien moet voor de bevestiging van een beweging een uur geduld worden geoefend.

Bovendien zou het ontwerp van Mitsubishi Financial en Akamai alle soorten betalingen – van geautomatiseerde tolheffingen voor wegverkeer tot conventionele creditcardbetalingen, tot aankopen via een applicatie – moeten kunnen ondersteunen.

Gedaantewisseling

Naast Mitsubishi Financial werken ook Mizuho Financial Group en SBI Holdings, twee andere grote Japanse financiële groepen, elk eveneens aan de ontwikkeling van een eigen cryptomunt. “Indien een van deze projecten lukt en Japan erin kan slagen om op basis van de blockchain zijn volledige betalingssysteem te hervormen, kan het land een grote sprong voorwaarts maken en kan de Japanse economie een fundamentele gedaantewisseling ondergaan,” aldus de MIT Technology Review.

“Niet alleen zou Japan daarmee het grootste testgebied voor een nieuwe technologie worden, maar tevens zou het land de fase van de traditionele elektronische betalingen kunnen overslaan.”

De MIT Technology Review wijst erop dat Japan, ondanks zijn voorliefde voor contant geld, op het gebied van cryptomunten al een wereldleider is. “Deze beweging zou het land dan ook zowel in de financiële als technologische sector opnieuw een hoge status kunnen bezorgen,” wordt er opgemerkt.
N-Vb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2019, 07:39   #5
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.698
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N-Vb Bekijk bericht
Dat zijn kinderziekten, na een aantal jaren zijn die verdwenen,
Is dat werkelijk zo?
Meestal werkt Bancontact, maar als het niet werkt ...

In strijd tegen de misdaad is bancontact natuurlijk het middel bij uitstek, laat nu net daarom het cash geld nooit ophouden om te bestaan.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2019, 08:49   #6
Indomitable
Minister-President
 
Indomitable's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2014
Berichten: 4.362
Standaard

Sinds dat ik al driemaal overvallen ben geweest ga ik nog maar zelden met cash geld over straat.
__________________
Life is a game of Chess, changing with each move.
Indomitable is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2019, 16:55   #7
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erw Bekijk bericht
Ik word elke week wel eens herinnerd aan het voordeel van mijn cash, als de wachtrij voor de kassa voor de zoveelste keer wordt opgehouden door een bancontact die niet werkt, door iemand die niet genoeg heeft staan op de kaart, en soms X kaarten heeft te pogen, sukkelt met de code en X keer moet herpogen. Of gewoon al zoals gisteren, toen ik voor een bankkantoor moest lezen "gesloten wegens elektriciteitsprobleem".
Simpliciteit en onafhankelijkheid van derden (zoals deze centrale betaalsystemen) heeft ook voordelen.
Ik heb de indruk dat bancontact en kredietkaarten redelijk goed marcheren.

En als ik al eens in een wachtrij sta in een warenhuis, dan heb ik altijd de pech om achter een oud wijveke te staan, die veel tijd nodig heeft om te horen hoeveel ze moet betalen, dan haar handtas te openen, dan haar portemonnee te zoeken, dan haar biljetten te tellen, en dan haar muntjes allemaal te sorteren.

Stel je eens voor welke veiligheidsmaatregelen nodig zouden zijn, als iedereen terug alles met cash zou betalen.
Enig idee hoeveel de omzet is van een zaterdag in een grootwarenhuis?

Afijn, ik ben voorstander van de cashloze maatschappij.
Er kan nog altijd gewerkt worden om de techniek te verbeteren. Vb. als er een nationale panne is, om toch lokaal alle verrichtingen te kunnen opslaan op de lokale server ...
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2019, 16:11   #8
Erw
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 17.294
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik heb de indruk dat bancontact en kredietkaarten redelijk goed marcheren.

En als ik al eens in een wachtrij sta in een warenhuis, dan heb ik altijd de pech om achter een oud wijveke te staan, die veel tijd nodig heeft om te horen hoeveel ze moet betalen, dan haar handtas te openen, dan haar portemonnee te zoeken, dan haar biljetten te tellen, en dan haar muntjes allemaal te sorteren.

Stel je eens voor welke veiligheidsmaatregelen nodig zouden zijn, als iedereen terug alles met cash zou betalen.
Enig idee hoeveel de omzet is van een zaterdag in een grootwarenhuis?

Afijn, ik ben voorstander van de cashloze maatschappij.
Er kan nog altijd gewerkt worden om de techniek te verbeteren. Vb. als er een nationale panne is, om toch lokaal alle verrichtingen te kunnen opslaan op de lokale server ...
Oudere mensen sukkelen meer met alles, bijgevolg is uw argument hier specifiek flut.

Veiligheidsmaatregelen die meer kosten dan hun electronische equivalenten?

De enigen die ik zie sukkelen met cash zijn van die luiwammes, die 10 keer gemak kiezen door met "grootgeld" te betalen, om dan hun geaccumuleerde berg kleingeld in 1 keer kwijt te pogen raken.
En zitten te babbelen in de wachtrij, ipv al te schatten hoeveel te betalen en hun cash te checken.
En bedelaars.
Zo elk halfjaar zie ik zo 1 voor me.
Dat electronisch betalen echter, X kaarten Y keer insteken, vaak wat cash bijvragen, elke week.

Ik heb niks tegen elektronische betalingen en niks tegen cash.
Maar er zijn luitjes die wèl tegen iets zijn, die noem ik aggressors/dwingelanden. Die hebben altijd een motief en meestal is die heel wat minder fraai dan "ideologie".

Enige onafhankelijkheid van systemen die zij gemakkelijk kunnen dwingen, lijkt me daarom nuttig.
Cash, is zo een onafhankelijkheid. Er zijn geen derden, ongeacht kwade wil of wanpresterend, nodig voor de betaling.


Ik, heb nooit een betaalkaart gehad. En passeer de kassa nog sneller dan de bankkaartluitjes. Terwijl ik wacht reken ik uit hoeveel ik moet betalen.
Ik koop aantallen producten zelfs zodanig dat ik mijn geld < 1 euro kwijtraak.
Ik tel dat < 1 euro geld al voor de kassa, en zelfs voor ik de winkel binnenga, opdat ik onafhankelijk zou zijn van de variabele lengte wachtrij, dus al dan niet meer tijd om dat te doen.
Als ik 2.44 of 10.44 moet betalen, geef ik die .44 toe. Enz. Het werk voor de kassierster wordt zo een minimum. Even rap als de bankkaartlezer klaar voor input te zetten.

Zoveel moeite is het allemaal niet.
__________________
De valse beloftes over NATO expansie van Westen aan Gorbachev. https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef:
http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Voor de speculant-spaarder: buy when negativism, and sell when positivism rules the propaganda. Niet omgekeerd.

Atlas Shrugged, by Ayn Rand

Laatst gewijzigd door Erw : 10 februari 2019 om 16:21.
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2019, 19:10   #9
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erw Bekijk bericht
...
Ik, heb nooit een betaalkaart gehad. En passeer de kassa nog sneller dan de bankkaartluitjes. Terwijl ik wacht reken ik uit hoeveel ik moet betalen.
Ik koop aantallen producten zelfs zodanig dat ik mijn geld < 1 euro kwijtraak.
Ik tel dat < 1 euro geld al voor de kassa, en zelfs voor ik de winkel binnenga, opdat ik onafhankelijk zou zijn van de variabele lengte wachtrij, dus al dan niet meer tijd om dat te doen.
Als ik 2.44 of 10.44 moet betalen, geef ik die .44 toe. Enz. Het werk voor de kassierster wordt zo een minimum. Even rap als de bankkaartlezer klaar voor input te zetten.

Zoveel moeite is het allemaal niet.
Mogelijks ben jij een wandelende rekenmachine, en een super coole winkelbezoeker,
maar dan zal jij toch een zeer grote uitzondering zijn.

Verder zijn de voordelen van bankkaarten enorm.
Om maar enkele te noemen: weinig cash op zak zelfs tijdens reizen over quasi gans de wereld; toch redelijk veel kunnen betalen, vb brandstof auto, onverwacht garagebezoek, arts raadplegen .. van hier tot Tokyo,
En voor de winkel: geen probleem met diefstal door personeel, geen cash tellen, geen cash beveiligen, geen cash vervoeren, perfect te combineren met stockopvolging ...
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2019, 20:42   #10
Erw
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 17.294
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Mogelijks ben jij een wandelende rekenmachine, en een super coole winkelbezoeker,
maar dan zal jij toch een zeer grote uitzondering zijn.

Verder zijn de voordelen van bankkaarten enorm.
Om maar enkele te noemen: weinig cash op zak zelfs tijdens reizen over quasi gans de wereld; toch redelijk veel kunnen betalen, vb brandstof auto, onverwacht garagebezoek, arts raadplegen .. van hier tot Tokyo,
En voor de winkel: geen probleem met diefstal door personeel, geen cash tellen, geen cash beveiligen, geen cash vervoeren, perfect te combineren met stockopvolging ...
Wandelende... ?
Nee... ik doe gewoon wat moeite.
Met cash kun je niet betalen op reis?
Al die bankkaart terminals, al die verbindingen, al die netwerk en computerinfrastructuur, al die fraude / diefstal, ...

Niet dat ik deze argumenten hier pro/anti bankkaart gebruik, enkel ter illustratie van dat uw gebruik ervan even flut is als uw eerdere en uit uw quote weggelaten "Oudere mensen ...".

Zoals ik zei in mijn vorige post, cash en bankkaart hebben beiden hun eigen voor en nadelen, net als alle betaalmiddelen, en de verschillen worden klaarblijkelijk als geen algemene keuzebasis gebruikt - mensen kiezen nog steeds naargelang situatie, en ik heb zoals gezegd daar totaal niks tegen.
En dat is het punt dat ik maakte en u negeerde: ik wil niemand gedwongen zien tot bankkaarten en evenmin tot cash.
Dit onderwerp daarentegen gaat over dwang.
Overheden die bot dwingen, al dan niet via beloningen voor de ene / boetes voor de andere.
Het motief voor een dergelijke dwang is duidelijk: hetzelfde als dat van dieven. Mensen die andere mensen willen dwingen tot betaalmiddelen die zij controleren / kunnen manipuleren, kunnen enkel weinig fraaie bedoelingen hebben.
__________________
De valse beloftes over NATO expansie van Westen aan Gorbachev. https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef:
http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Voor de speculant-spaarder: buy when negativism, and sell when positivism rules the propaganda. Niet omgekeerd.

Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2019, 12:47   #11
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.997
Standaard

Fraude en diefstal met bankkaarten, staan tegenover gewapende hold ups.

Enkele jaren geleden in Spanje, vreesde ik dat de turbo van mijn vorige mooie auto naar de vaantjes was.
Binnen gedaan in een Spaanse merkgarage.
Ik kon er met visa betalen, oef. Wat moet je anders.

Gelukkig was het niet de turbo zelf die stuk was. Enkel een luchtdarm was er afgeschoten. (met een luide knal, zoals je kan veronderstellen met die luchtdruk).

Nog erger verschoot ik van de uiteindelijke factuur (34 euro).
Dat betaal je in Vlaamse garages voor het belletje dat je doet rinkelen bij het binnengaan in de garage.

(sedert vorig jaar moet ik wel bij elke geldopname met bancontact in Spanje een tot drie euro's kosten betalen aan de Spaanse bank; dat is spijtig, want dan krijg je de neiging om grotere bedragen af te halen ...)
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2019, 18:31   #12
Erw
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 17.294
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Fraude en diefstal met bankkaarten, staan tegenover gewapende hold ups.

Enkele jaren geleden in Spanje, vreesde ik dat de turbo van mijn vorige mooie auto naar de vaantjes was.
Binnen gedaan in een Spaanse merkgarage.
Ik kon er met visa betalen, oef. Wat moet je anders.

Gelukkig was het niet de turbo zelf die stuk was. Enkel een luchtdarm was er afgeschoten. (met een luide knal, zoals je kan veronderstellen met die luchtdruk).

Nog erger verschoot ik van de uiteindelijke factuur (34 euro).
Dat betaal je in Vlaamse garages voor het belletje dat je doet rinkelen bij het binnengaan in de garage.

(sedert vorig jaar moet ik wel bij elke geldopname met bancontact in Spanje een tot drie euro's kosten betalen aan de Spaanse bank; dat is spijtig, want dan krijg je de neiging om grotere bedragen af te halen ...)
(repeat) met cash kun je ook betalen op reis.
Gewapende of elektronische holdup, geld kwijt = geld kwijt.
__________________
De valse beloftes over NATO expansie van Westen aan Gorbachev. https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef:
http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Voor de speculant-spaarder: buy when negativism, and sell when positivism rules the propaganda. Niet omgekeerd.

Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2019, 19:32   #13
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erw Bekijk bericht
(repeat) met cash kun je ook betalen op reis.
Gewapende of elektronische holdup, geld kwijt = geld kwijt.
Allez kom hé zeg.
In mijn jonge tijd reisde ik met mijn klein autootje door Frankrijk, Italië tot Rome en terug langs Oostenrijk, Duitsland en Luxemburg.
Dan moet ge zonder bankkaarten veel te veel risico nemen.

Gast, we zijn 2019, en niet 1969.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2019, 20:14   #14
Erw
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 17.294
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Allez kom hé zeg.
In mijn jonge tijd reisde ik met mijn klein autootje door Frankrijk, Italië tot Rome en terug langs Oostenrijk, Duitsland en Luxemburg.
Dan moet ge zonder bankkaarten veel te veel risico nemen.

Gast, we zijn 2019, en niet 1969.
Risico is er ook met betaalkaarten.
Risico is er ook met banken.
Risico is er met alles.
"Veel te veel", staat op geen enkel meetliniaal.
__________________
De valse beloftes over NATO expansie van Westen aan Gorbachev. https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef:
http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Voor de speculant-spaarder: buy when negativism, and sell when positivism rules the propaganda. Niet omgekeerd.

Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2019, 20:51   #15
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erw Bekijk bericht
Risico is er ook met betaalkaarten.
Risico is er ook met banken.
Risico is er met alles.
"Veel te veel", staat op geen enkel meetliniaal.
Als ik op reis ga heb ik wel mijn kredietkaarten bij maar toch ook voor alle zekerheid een bepaald niveau aan cash in geval er zich een probleem stelt. Als ik naar Azië ga heb ik altijd op voorhand cash bij van het vijftal landen die ik ga bezoeken en voor ik elk land verlaat maak ik dat ik al een buffer cash heb voor de volgende reis.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2019, 10:05   #16
Erw
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 17.294
Standaard

Dat is mijn argument pro cash.
Ik heb geen argument tegen kredietkaart.
Ik zie beiden als keuzes, ik vind dat er keuze moet zijn, ik ben tegen keuze inperkingen en dus tegen diegenen die willen inperken.
De onderwerpmaker stelde:
"...waar betalen met geld niet meer mogelijk is"
Dat, is verbieden. Dwingelandij. Dwang betekent per definitie tegen andermans wil ingaan, en op monetair vlak kan dat enkel hetzelfde motief als dieven hebben: andermans bezit bemachtigen en in dit geval ongestraft, "legaal" volgens NV Staatsdefinitie.
__________________
De valse beloftes over NATO expansie van Westen aan Gorbachev. https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef:
http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Voor de speculant-spaarder: buy when negativism, and sell when positivism rules the propaganda. Niet omgekeerd.

Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2019, 20:24   #17
N-Vb
Minister-President
 
N-Vb's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2013
Locatie: Vlaanderen, België, Europa
Berichten: 4.344
Standaard

Facebook werkt aan eigen munt: ‘Dit zou wel eens de doorbraak van de cryptomunt kunnen worden’
Bron: De Morgen

Via gelekte informatie in de Amerikaanse pers worden de contouren van de munt die Facebook volgende week voorstelt stilaan duidelijk. Ook bedrijven als VISA, Mastercard en PayPal zullen er mee instappen. Maar zijn die betaalgiganten geen concurrenten voor zo’n nieuwe munt?


Zelfs over de naam van de nieuwe munt is nog geen duidelijkheid - zowel GlobalCoin als Libra circuleren nog - maar dankzij het laatste brokje informatie worden de grenzen ervan stilaan duidelijk. Het was de Amerikaanse krant Wall Street Journal die gisteren berichtte dat bedrijven als VISA, Mastercard, PayPal en Uber mee in de munt zullen stappen. Voor een bedrag van 10 miljoen dollar (bijna 9 miljoen euro) tekenen ze in op het consortium achter de nieuwe munt en zitten ze mee aan de knoppen.

Het doet de vraag rijzen waarom enkele van de giganten uit de betalingssector willen samenwerken met een mogelijke nieuwe concurrent. Wel, omdat ze de boot niet willen missen. “Dit zou wel eens de doorbraak van de cryptomunt kunnen worden”, zegt Vlerick-professor digitaal bankieren Bjorn Cumps. Ook econoom Pascal Paepen (Thomas More Hogeschool, KU Leuven) denkt dat de nieuwe munt van Facebook een gigantisch succes zou kunnen worden. “Ik vind cryptomunten onzinnig omdat ze op niets gebaseerd zijn, maar ook ik zou er geld insteken. Zeker als het sterkste merk ter wereld in zo’n munt stapt.”

Bovendien hoeft het helemaal niet zo vreemd te zijn dat concurrenten samenwerken. “Kijk naar Apple en Samsung: die doen elkaar continu processen aan maar de Zuid-Koreanen leveren wel veel van de onderdelen voor de iPhone”, zegt Cumps.


Blazoen oppoetsen


Ook voor Facebook houdt zo’n samenwerking steek. Het helpt het bedrijf ten eerste zijn blazoen wat op te poetsen. Na alle privacyproblemen is dat handig in een markt waar vertrouwen cruciaal is. Niet voor niets kiest het bedrijf ervoor om van de nieuwe munt een zogenaamde ‘stablecoin’ te maken: hij wordt gelinkt aan een korf van reële munten als de euro, dollar en yen. Het is dus niet de bedoeling om de waarde ervan sterk te laten fluctueren zoals het geval is met bitcoin.

“Het is ook gewoon logisch dat de munt ondersteund wordt door een globaal kredietkaartsysteem. Anders zou Facebook bij wijze van spreken met elk land een deal moeten sluiten om toegang te krijgen tot bankrekeningen”, zegt econoom Steven Van Belleghem, auteur van Customers the Day After Tomorrow.

Worldcoin, die komt er maar wel met één voorwaarde:
hij moet gesteund zijn door de centrale banken
N-Vb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2019, 04:20   #18
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N-Vb Bekijk bericht
Facebook werkt aan eigen munt: ‘Dit zou wel eens de doorbraak van de cryptomunt kunnen worden’
Bron: De Morgen
Ja, een gecentraliseerde cryptomunt van facebook. Gaat een mop worden.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2019, 08:24   #19
Erw
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 17.294
Standaard

Een connectie met centrale planning (centrale banken) reduceert een munteenheid tot een instrument van diefstal, betekende dat zelfs aan de bestaansreden voor geld (opslag van waarde) reeds niet meer wordt voldaan.
Zo een munteenheid is als een spaarvarken dat legaal geleegd wordt door derden op basis van dwang.
De huidige cryptomunten werden gemaakt met doel net dat te verhinderen, deze zogenaamde "doorbraak van de cryptomunt" is dus net het tegendeel.
De mop van de grote leugen. Tevens een klassieker want feitelijk wil de centraal plannende dievenbende geen met de hunne concurrerende munteenheden, en dat is waarom ze die moeite doen om de cryptofamilie ervan te monopoliseren.
__________________
De valse beloftes over NATO expansie van Westen aan Gorbachev. https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef:
http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Voor de speculant-spaarder: buy when negativism, and sell when positivism rules the propaganda. Niet omgekeerd.

Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2019, 10:43   #20
N-Vb
Minister-President
 
N-Vb's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2013
Locatie: Vlaanderen, België, Europa
Berichten: 4.344
Standaard

Facebook gaat met de hulp van een dozijn bedrijven een nieuwe digitale munt lanceren die wereldwijd gebruikt kan worden. Met de hulp van de Libra werpt het bedrijf zich op financiële diensten.

Facebook gaat daarvoor samenwerken met 28 bedrijven waaronder de financiële dienstverleners Visa, Mastercard, de e-commercebedrijven Lyft en Spotify en private-equityfondsen. Het project is nog in een vroege fase en veel details moeten de komende maanden nog worden ingevuld.

Facebook wil een honderdtal groepen achter het project scharen voordat de munt wordt gelanceerd. Zij moeten allemaal minimum 10 miljoen dollar bijdragen om het project van de grond te kunnen krijgen. Grote technologespelers als Apple, Google, Amazon en Microsoft hebben nog niet toegezegd.

De Libra zal gebaseerd zijn op de blockchain-technologie, maar wordt geen cryptomunt zoals de bitcoin, maar zal gedekt worden door een korf aan bestaande munten en activa van over de hele wereld. Dat zou er voor moeten zorgen dat de waarde niet te veel fluctueert. Met de Libra zouden ook mensen zonder bankrekening via een mobiele telefoon snel en bijna gratis geld internationaal kunnen overschrijven.

'Het internet heeft iedereen toegang gegeven tot wereldwijde informatie en de toegang tot vrije communicatie gedemocratiseerd, maar geld is nog hetzelfde gebleven', verklaarde David Marcus, een voormalige directeur van PayPal die bij Facebook het Libra-project leidt, in de Financial Times.
N-Vb is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:50.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be