Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 6 november 2018, 21:41   #41101
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Wat jullie, Nederlanders, heden ten dage nog steeds met ons doen is eigenlijk sterk vernederend. Jullie moesten jullie schamen! Voor wie of voor wat aanzien jullie ons? Het is te gek voor woorden. Bekijken jullie, Nederlanders, ons, Belgen, dan voor een achterlijk volk? Want dat is de conclusie die wij, Belgen, daaruit trekken! Het wordt tijd dat jullie dit leren begrijpen!
Hebt u uw kalmeringspilletjes wel geslikt?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2018, 21:48   #41102
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Dit is geen rare denkwijze, Edwin. Deze denkwijze is ontstaan uit de praktijk van het dagelijks leven. Ik loop hier al 65 jaar rond en ik weet er van mee te spreken. Elk jaar strijken er hier in Vlaanderen tientallen, zoniet honderden Nederlandse colporteurs neer die niets anders in het oog hebben dan de Vlamingen dik te bedriegen. Ik gaf daar al enige voorbeelden van maar er zijn er nog veel meer. We kennen dat hier en dat hoeven, wij, Vlamingen, niet. Tegenwoordig valt het wel mee maar enige tientallen jaren terug moest ge als Vlaming goed opletten als ge ergens iets gingt kopen in Zeeuws-Vlaanderen. De prijs was niet altijd evenredig met het gewicht dat ge van het verkochte product kreegt. De verschillen waren, vaak te dikwijls, veel te groot en dat gaf aanleiding tot de zegswijze, zeg maar "spreekwoord," dat als ge van 'n Ollander niet bedrogen werd dat een teken was dat hij dat vergeten was!! Het wantrouwen van de Vlamingen daardoor was en is nog altijd heel groot. Het feit, dat ge over de grens handelt drijft met uw buitenlandse buurtbewoners, wordt door de Vlamingen gedoogd. Maar dan moet ge wel eerlijke prijzen vragen of, tenminste, eerlijke handelspraktijken aan de dag leggen. Dat is nu wel minder, maar vroeger was het wel heel erg. Wat jullie, Nederlanders, heden ten dage nog steeds met ons doen is eigenlijk sterk vernederend. Jullie moesten jullie schamen! Voor wie of voor wat aanzien jullie ons? Het is te gek voor woorden. Bekijken jullie, Nederlanders, ons, Belgen, dan voor een achterlijk volk? Want dat is de conclusie die wij, Belgen, daaruit trekken! Het wordt tijd dat jullie dit leren begrijpen!

Norbert
Bedriegers dienen te worden opgesloten. Maar wat ook niet snap: bij ons geven we middels borden, reglementen eigenaren etc. aan dat colporteurs niet welkom zijn. En dat werkt heel goed.

Soms zie je nog wel eens een Jehova aan de deur, maar die heb ik al 6 jaar niet meer gezien. Verder kunt u bedriegers gewoon aangeven bij de politie of overlast melden.

Link: https://www.nietaandedeur.nl/



Link: https://zuinigaan.blogspot.com/2012/...ister.html?m=1

Ik denk dat die borden uw opwinding mogelijk kan verminderen...
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 6 november 2018 om 21:57.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2018, 21:54   #41103
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.090
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Hebt u uw kalmeringspilletjes wel geslikt?
Stel u voor dat die man het in dezelfde termen over moslims zou hebben...
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2018, 21:56   #41104
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Stel u voor dat die man het in dezelfde termen over moslims zou hebben...
Unia had er al werk van gemaakt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2018, 22:04   #41105
Strandkruier
Schepen
 
Geregistreerd: 7 januari 2009
Berichten: 458
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Bedriegers dienen te worden opgesloten. Maar wat ook niet snap: bij ons geven we middels borden, reglementen eigenaren etc. aan dat colporteurs niet welkom zijn. En dat werkt heel goed.

Soms zie je nog wel eens een Jehova aan de deur, maar die heb ik al 6 jaar niet meer gezien. Verder kunt u bedriegers gewoon aangeven bij de politie of overlast melden.

Link: https://www.nietaandedeur.nl/
Bij mij staat aan de inkomdeur ook opgegeven:"Geen verkoop aan de deur!" Maar dat lijkt niet altijd te helpen.
Van Jehova-getuigen hebben we de laatste jaren geen last meer. Maar dat zijn niet noodzakelijk Nederlanders, hé?
En, inderdaad, als er bedriegers aan mijn deur verschijnen worden ze meteen bij de politie aangegeven. En dat duurt zelfs nog niet te lang!
BTW: wilt gij even noteren dat de heer Jan van den Berghe al wekenlang in mijn negeerlijst staat? Dat wil dus zeggen dat zijn inzendingen geen invloed meer hebben op hetgeen ik hier zelf publiceer! Zelfs als zijn inzendingen door mij nog gelezen worden doen ze dat niet.

Norbert
Strandkruier is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2018, 22:08   #41106
Strandkruier
Schepen
 
Geregistreerd: 7 januari 2009
Berichten: 458
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Stel u voor dat die man het in dezelfde termen over moslims zou hebben...
Mijnheer Quercus, de heer Jan van den Berghe staat al wekenlang in mijn negeerlijst. Wat hij schrijft heeft geen enkele invloed op mijn reacties, hier.

Norbert
Strandkruier is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2018, 22:11   #41107
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Mijnheer Quercus, de heer Jan van den Berghe staat al wekenlang in mijn negeerlijst. Wat hij schrijft heeft geen enkele invloed op mijn reacties, hier.
Toch wel. U reageerde indirect al twee keer op mijn weerlegging van uw leugen over de watertoren van Assenede.

U leest dus weldegelijk mijn berichten.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2018, 22:36   #41108
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

/
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 6 november 2018 om 22:58.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2018, 22:58   #41109
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Zoals hier al eens werd betoogd, haalt Smeyers dit ook aan. De Brusselse geneesheer Du Rondeau heeft het in zijn academische (Nederlandse) 'mémoire' (1773) of 'memorie' over 'Belge-land' en 'België', waarmee hij de zuidelijke Nederlanden bedoelt. En zo zijn er nog Nederlandse teksten waar men het heeft over de 'Belgen' of 'Velgen', doelend op de inwoners van de Zuidelijike Nederlanden . De Noordelijke Nederlanden werden in die tijd aangeduid met 'Holland' en zijn inwoners 'Hollanders' (Hollandais).
Neen, hoor, Du Rondeau beschrijft in zijn werk helemaal niet de toenmalige Nederlanden, maar biedt een studie aan van de taal, gebruiken, kledij, voeding... van de mensen uit de Keltische, Romeinse en Germaanse tijd. Hij schrijft nu in het Frans en de titel verwijst naar "les peuples de la Belgique". In het Nederlands van die tijd wordt "Belgique(s)" steevast vertaald met "Nederland(en)".
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2018, 23:42   #41110
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard HO wil ons peren stoven...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik maak u niets wijs. We hebben het daar al eens over gehad. U vergiste zich toen en het is er nu precies niet beter op geworden. Het is immers duidelijk dat in die Oostenrijkse tijd de term Belg gebezigd werd om de inwoners van de Zuidelijke Nederlanden aan te duiden.
Dat is helemaal niet duidelijk. De vergissing die ge maakt is dat ge negeert wat ik stel en dat is er nu precies niet beter op geworden. De voorbeelden die ge aanhaalt zijn grote uitzonderingen die ge graag veralgemeent. Duidelijk is vooral dat ge niet zo vertrouwd zijt met Nederlandstalige geschriften in de Zuidelijke Nederlanden van die tijd. Als ge in het Nederlands de begrippen "Belg" en "Belgen" in de Oostenrijkse tijd tegenkomt dan hebt ge als het ware een naald in een hooiberg van begrippen als "Nederlanders" en "Nederland" gevonden.
Citaat:
Voornamelijk (maar niet alleen) door Franstalige auteurs . Dat men de Franse term 'Belge' in meerderheid terugvindt, heeft inderdaad natuurlijk te maken met het feit dat de officiële geschriften en correspondenties van hoge ambtenaren in die tijd opgesteld werden in het Frans.
Ik heb het hier niet over de Franse taal, dat is een ander onderwerp; ik heb het over het gebruik vd. B-begrippen in het Nederlands ! Wel is het zo dat de Franstaligen het vroeger hebben over "Belges" dan de Nederlandstaligen over "Belgen".
Maar "Belgique" was in die tijd een adjektief. Bijvb. l' Armée Belgique van Charles de Loupoigne. Les Etats Belgiques Unis van 1790. Dat duidt erop dat ook in het Frans dat begrip toen nog in evolutie was; een neologisme dat nog niet zo goed op zijn poten was gevallen.

Citaat:
Maar ook Vlaamse schrijvers die in het Vlaams schrijven in die tijd gebruiken regelmatig de term 'Belgen'.
Regelmatig? Vergeet het!
En als, dan maakt één zwaluw nog altijd niet de Belgische lente!

Citaat:
Zoals hier al eens werd betoogd, haalt Smeyers dit ook aan.
1 enkele keer in zijn Spraakkunst ...!?
Citaat:
De Brusselse geneesheer Du Rondeau heeft het in zijn academische (Nederlandse) 'mémoire' (1773) of 'memorie' over 'Belge-land' en 'België', waarmee hij de zuidelijke Nederlanden bedoelt.
Bron ? Precieze titel van dat werk ? Hebt ge dat ooit in handen gehad, of gelezen ? Waar hebt ge dat vandaan ? Een sucundaire bron ?
(Ge hebt ergens vernomen dat in een niet nader genoemde titel van Du Rondeau het woord "Belge" staat ? Du Rondeau was een Franstalige. Het zou mij verbazen dat hij het Nederalndstalige woord 'Belge-land' zou gebruiken....

Voorts zijn Durondeau 's een perensoort. HO wil ons een Durondeau stoven...
Citaat:
En zo zijn er nog Nederlandse teksten waar men het heeft over de 'Belgen' of 'Velgen', doelend op de inwoners van de Zuidelijke Nederlanden .
Alleen komt ge daar nooit mee voor de dag!

Citaat:
De Noordelijke Nederlanden werden in die tijd aangeduid met 'Holland' en zijn inwoners 'Hollanders' (Hollandais).
Wat ik dan weer niet ontken. IK gaf zelfs ter illustratie de dagboeken van J.B. Hous.

Citaat:
U zit dus goed fout.
U zit dus eerder slecht fout....
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 7 november 2018 om 00:11.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2018, 00:06   #41111
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Neen, hoor, Du Rondeau beschrijft in zijn werk helemaal niet de toenmalige Nederlanden, maar biedt een studie aan van de taal, gebruiken, kledij, voeding... van de mensen uit de Keltische, Romeinse en Germaanse tijd. Hij schrijft nu in het Frans en de titel verwijst naar "les peuples de la Belgique". In het Nederlands van die tijd wordt "Belgique(s)" steevast vertaald met "Nederland(en)".
Inderdaad: Mémoire sur la question : Quel étoit l'habillement, le langage, l'état de l'agriculture, du commerce, des lettres et des arts chez les peuples de la Belgique avant le septième siècle?
Een zeer zeldzaam boek; of hoe ver HO het toch moet gaan zoeken om in een wanhopige poging - in een Franstalig boek dan nog wel ?! -het bestaan van het Nederlandstalige woord "België" toch maar zo vroeg mogelijk te kunnen attesteren.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 7 november 2018 om 00:15.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2018, 00:22   #41112
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.527
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
De denkwijze was dat er niets goeds uit de mens zelf niets goeds voort kan komen. Vervang mens door Ollander en het effect is dat uit Nederlanders niets goeds kan voortkomen.

Dit is een micrometer verwijderd van dat indien een Ollander je niet bedrogen heeft hij dit zeker en vast vergeten is..

Een nogal rare denkwijze. Dit is typisch voor veel Vlamingen.
Ik heb de indruk dat u vermeende hedendaagse culturele verschillen projecteert op de 16de eeuw. In die tijd waren we De Nederlanden.

Laatst gewijzigd door Bach : 7 november 2018 om 00:36.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2018, 00:30   #41113
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.527
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Correctie: niet "Frankrijk", maar wat nu Frankrijk is, maar indertijd tot het graafschap Vlaanderen behoorde.
Duinkerke bedoelt u?

Er waren ook de destructies door de Hugenoten in Frankrijk.

Laatst gewijzigd door Bach : 7 november 2018 om 00:30.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2018, 05:58   #41114
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Ik heb de indruk dat u vermeende hedendaagse culturele verschillen projecteert op de 16de eeuw. In die tijd waren we De Nederlanden.
Denk ook dat de culturele verschillen bewust worden uitvergroot om een eigenheid te creëren in het zuiden.

Terwijl ik met mijn vergelijking tussen heden en verleden eigenlijk de onzinnigheid probeer aan te tonen. Geen mens is hetzelfde, hier niet en in Vlaanderen niet. Dus kwalificaties van oplichterij ophangen aan een heel volk is natuurlijk complete onzin.

Het is een rare denkwijze. En als dat dan op zich de Vlaamse cultuur is, dan is dit zeer interessant. Ken maar weinig culturen in de wereld die zo zijn.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2018, 09:06   #41115
Strandkruier
Schepen
 
Geregistreerd: 7 januari 2009
Berichten: 458
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Denk ook dat de culturele verschillen bewust worden uitvergroot om een eigenheid te creëren in het zuiden.

Terwijl ik met mijn vergelijking tussen heden en verleden eigenlijk de onzinnigheid probeer aan te tonen. Geen mens is hetzelfde, hier niet en in Vlaanderen niet. Dus kwalificaties van oplichterij ophangen aan een heel volk is natuurlijk complete onzin.

Het is een rare denkwijze. En als dat dan op zich de Vlaamse cultuur is, dan is dit zeer interessant. Ken maar weinig culturen in de wereld die zo zijn.

I
nderdaad, geen enkele mens is dezelfde, hier niet en in Vlaanderen ook niet. In Nederland lopen heel wat ernstige mensen rond en ik weet dat ook. Maar het probleem in Vlaanderen is dat we meestal met het schorremorrie van jullie kanten te maken krijgen. Ik vernoemde al die colporteurs maar ik zet er maar meteen de wietkwekerijen en plofkrakers erbij. En de kunst om als valse politieagent valse boetes voor burgers uit te schrijven hebben sommigen van ons eigen gespuis ook van Nederlanders geleerd. En ik zal voor de rest maar zwijgen over Nederlandse huurmoordenaars.

Norbert
Strandkruier is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2018, 10:09   #41116
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht

I
nderdaad, geen enkele mens is dezelfde, hier niet en in Vlaanderen ook niet. In Nederland lopen heel wat ernstige mensen rond en ik weet dat ook. Maar het probleem in Vlaanderen is dat we meestal met het schorremorrie van jullie kanten te maken krijgen. Ik vernoemde al die colporteurs maar ik zet er maar meteen de wietkwekerijen en plofkrakers erbij. En de kunst om als valse politieagent valse boetes voor burgers uit te schrijven hebben sommigen van ons eigen gespuis ook van Nederlanders geleerd. En ik zal voor de rest maar zwijgen over Nederlandse huurmoordenaars.

Norbert
U zei dat u in de grensstreek woonde. Denk dat het logisch is dat in de grensstreek meer Nederlanders in België wonen en omgekeerd dan verder landinwaarts. Uiteraard geldt dit ook voor misdadigers en oplichters.

Ben dan ook benieuwd naar de statistieken in uw grensstreek, Vlaanderen en geheel België voor de criminaliteitscijfers. Het beeld zal dan totaal anders zijn lijkt mij?

Ik zal ook in mijn land zoeken of er cijfers zijn van Belgische oplichters in de grensstreek en elders.
Leuk project!
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 7 november 2018 om 10:11.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2018, 10:25   #41117
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.090
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Hebt u uw kalmeringspilletjes wel geslikt?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Mijnheer Quercus, de heer Jan van den Berghe staat al wekenlang in mijn negeerlijst. Wat hij schrijft heeft geen enkele invloed op mijn reacties, hier.

Norbert
Ik had het niet over hetgeen JVdB schrijft maar over de onzin die jij hier onafgebroken uitkraamt. Mocht je op dezelfde manier over moslims schrijven dan had je reeds een hoop verwijten voor “racisme” over je kop gekregen. Hou op met dat hersenloos gewauwel dat dit forum degradeert.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2018, 10:41   #41118
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.795
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Dat is helemaal niet duidelijk. De vergissing die ge maakt is dat ge negeert wat ik stel en dat is er nu precies niet beter op geworden. De voorbeelden die ge aanhaalt zijn grote uitzonderingen die ge graag veralgemeent. Duidelijk is vooral dat ge niet zo vertrouwd zijt met Nederlandstalige geschriften in de Zuidelijke Nederlanden van die tijd. Als ge in het Nederlands de begrippen "Belg" en "Belgen" in de Oostenrijkse tijd tegenkomt dan hebt ge als het ware een naald in een hooiberg van begrippen als "Nederlanders" en "Nederland" gevonden.

Ik heb het hier niet over de Franse taal, dat is een ander onderwerp; ik heb het over het gebruik vd. B-begrippen in het Nederlands ! Wel is het zo dat de Franstaligen het vroeger hebben over "Belges" dan de Nederlandstaligen over "Belgen".
Maar "Belgique" was in die tijd een adjektief. Bijvb. l' Armée Belgique van Charles de Loupoigne. Les Etats Belgiques Unis van 1790. Dat duidt erop dat ook in het Frans dat begrip toen nog in evolutie was; een neologisme dat nog niet zo goed op zijn poten was gevallen.

Regelmatig? Vergeet het!
En als, dan maakt één zwaluw nog altijd niet de Belgische lente!

1 enkele keer in zijn Spraakkunst ...!?

Bron ? Precieze titel van dat werk ? Hebt ge dat ooit in handen gehad, of gelezen ? Waar hebt ge dat vandaan ? Een sucundaire bron ?
(Ge hebt ergens vernomen dat in een niet nader genoemde titel van Du Rondeau het woord "Belge" staat ? Du Rondeau was een Franstalige. Het zou mij verbazen dat hij het Nederalndstalige woord 'Belge-land' zou gebruiken....

Voorts zijn Durondeau 's een perensoort. HO wil ons een Durondeau stoven..
.
Alleen komt ge daar nooit mee voor de dag!

Wat ik dan weer niet ontken. IK gaf zelfs ter illustratie de dagboeken van J.B. Hous.

U zit dus eerder slecht fout....
.

Uw vooringenomenheid en uw onwetendheid speelt u weer eens parten.

Dr. François Du Rondeau werd geboren in Ieper. Hij zal dus zeker (ook) Nederlandstalig geweest zijn. Meer nog, hij stond erg op het gebruik van de Nederlandse taal. Dat bewijst hij ook. Hij was sedert 1773 lid van de Oostenrijkse Academie in Brussel en hij was de enige die ooit Nederlands sprak op een vergadering van deze Academie. Dat wil al wat zeggen in die tijd. Hij behaalde een gouden medaille uitgereikt door diezelfde Academie voor een in het Nederlands geschreven lijvige verhandeling. Onnodig te zeggen dat wanneer men zo’n uitgebreide verhandeling schrijft in het Nederlands, men haast wel Nederlandstalig moet zijn.

De titel van zijn verhandeling luidde.: "Verhandeling op de Vrage: Welke was de kleding, de spraek, de akkerbouw, de koophandel, letterkunde en wetenschappelijke stand bij de Belgische volkeren voor de zevende eeuw." Zijn verhandeling bleek een groot succes want de Academie vroeg om deze Nederlandstalige verhandeling te vertalen in het Frans.

Du Rondeau behoorde klaarblijkelijk tot de elite ( hij was lijfarts van Karel van Lorreinen). Hij sprak en schreef ook in het Frans zoals het toen gebruikelijk was voor de elite. Hij vestigde zich later in Brussel waar hij ook stierf.

Kortom, u hebt uzelf -weer eens- een dikke peer gestoofd.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 7 november 2018 om 10:54.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2018, 10:53   #41119
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.090
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Dat zou zeer goed zijn dat kanaal. Ook Nederlandse bedrijven profiteren dann van de betere infrastructuur in Europa.
De vervlechting tussen Nederland en Vlaanderen wordt steeds intenser. Vlaamse vastgoedondernemingen gespecialiseerd in de bouw van magazijnen (vooral voor de e-commerce) zijn in toenemende mate actief in Nederland.
https://www.tijd.be/markten-live/nie.../10066940.html

Gisteren kwam in het VRT-nieuws dat steeds meer Vlaamse leerkrachten aangeworven worden in scholen in Nederland.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2018, 11:01   #41120
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
De vervlechting tussen Nederland en Vlaanderen wordt steeds intenser. Vlaamse vastgoedondernemingen gespecialiseerd in de bouw van magazijnen (vooral voor de e-commerce) zijn in toenemende mate actief in Nederland.
https://www.tijd.be/markten-live/nie.../10066940.html

Gisteren kwam in het VRT-nieuws dat steeds meer Vlaamse leerkrachten aangeworven worden in scholen in Nederland.
De samenwerking bij justitie en politie wordt steeds hechter tussen Nederland en België. En de samenwerking binnen de Benelux was al hechter dan met de landen er om heen.

Lees:

We kunnen straks over en weer in elkaars systemen kijken. Dat is aan voorwaarden verbonden, maar tot nu toe kon dit nauwelijks”, aldus Grapperhaus. Daarnaast is hij blij dat de Dienst Speciale Interventies (DSI) over de grens kan worden ingezet bij zware incidenten. De gespecialiseerde politie-eenheid speelt een belangrijke rol bij terrorismebestrijding.

Wat misschien wel het meest in het oog springt is het vergemakkelijken van politieachtervolgingen over de grens. Nu is de drempel daarvoor in de praktijk vaak hoog omdat het delict aan minimumeisen moet voldoen, wat op het moment van achtervolging vaak nog helemaal niet duidelijk is. Grapperhaus spreekt van een „evolutie van de grensoverschrijdende achtervolging.”

Ook de Belgische minister Jambon (Binnenlandse Zaken) is verheugd. „Zo’n achtervolging zal vlotter verlopen. Heel vaak is niet duidelijk waarom iemand nou op de vlucht sloeg. Maar nu kan een achtervolging sowieso worden voortgezet.”
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 7 november 2018 om 11:03.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:48.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be