Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 7 november 2018, 19:56   #41141
Strandkruier
Schepen
 
Geregistreerd: 7 januari 2009
Berichten: 458
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Ik krijg de indruk dat de sectie K&K iets is waar u zich thuis zou voelen
Ik weet niet wat u bedoelt met "de sectie K&K."

Norbert
Strandkruier is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2018, 20:03   #41142
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

[quote=pajoske;8852562]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
En toch kun je heel wat leren van Jan.

Is dat zo raar dan, Pajoske ?
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 7 november 2018 om 20:31.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2018, 20:04   #41143
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Ik weet niet wat u bedoelt met "de sectie K&K."

Norbert
K&K = Koetjes & Kalfjes

Link: https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 7 november 2018 om 20:12.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2018, 20:19   #41144
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Ik weet niet wat u bedoelt met "de sectie K&K."

Norbert
De ideale plaats voor mensen die overtuigd zijn van zichzelf en dat graag etaleren op een gezellige manier.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2018, 20:36   #41145
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
De ideale plaats voor mensen die overtuigd zijn van zichzelf en dat graag etaleren op een gezellige manier.
Kan ook nog bij het hoekje godsdienst & levensovertuiging. Weet zeker dat hij bevriend raakt met Harriechristus.

Link: https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=111

In Nederland is Harrie een legende.
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 7 november 2018 om 20:42.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2018, 21:48   #41146
Strandkruier
Schepen
 
Geregistreerd: 7 januari 2009
Berichten: 458
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
De ideale plaats voor mensen die overtuigd zijn van zichzelf en dat graag etaleren op een gezellige manier.
Ach, man, denkt gij nu werkelijk dat ik van mezelf denk dat ik alles weet? Neen, echt, dat is zeker geen waar! Maar ik loop hier al 65 jaar rond op deze aardbol en daarvan ben ik 6 jaar zeevarende geweest op de lange omvaart. Ik heb de halve wereld gezien! Zonder overdrijven! Ik wil maar zeggen dat ik de persoonlijke besluiten uit mijn eigen levenservaringen niet ga laten betwisten door mensen die hun wijsheid uitsluitend "uit de boekskes" hebben of door mensen die hun wijsheid enkel op het Internet vinden. En, spijtig genoeg, zie ik er hier veel van rondlopen. Echter: dit forum is daarop geen uitzondering. Er zijn er nog andere en daar zie ik net hetzelfde.

Norbert
Strandkruier is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2018, 22:27   #41147
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Duinkerke bedoelt u?
Neen, de troebelen zijn immers begonnen in de Westhoek, nu gedeeld gebied tussen België en Frankrijk.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2018, 22:41   #41148
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Stelt er u maar niet teveel van voor! In de discussies hier is het altijd wel mogelijk om elementen terug te vinden die er op kunnen wijzen dat ik uw artikels lees. Want ondertussen hebt ge wel altijd eerst de geesten van andere lezers vergiftigd.. Behalve deze ene keer hier las ik uw artikels dus nooit en als het dan toch eens gebeurde vond ik ze keer op keer te onbeduidend. Gij zijt 'n onderwijzer, dacht ik? Wel, wat ik denk over onderwijzers is het volgende: het enige wat zij goed kunnen is boekskes lezen!
Als ik op uw negeerlijst sta, dan kunt u mijn berichten niet lezen. Laat staan erop reageren.

U reageert erop.

Dat zegt alles.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2018, 22:48   #41149
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
De term ‘belgique’ sloeg aanvankelijk op de Verenigde Nederlanden (cfr de afbeelding van de Belgische Leeuw). Maar tijdens de Oostenrijkse tijd begon deze betekenis te verschuiven. Begrijpelijk, het ‘belgique' (ook al was het een bijvoeglijk naamwoord) van de Nederlandse Leeuw bestond niet meer als dusdanig in de praktijk. Stilaan kreeg het woord ‘belgique’ een andere connotatie: de zuidelijke Nederlanden. Dat vindt ook Jan des Roches.
Juist, het woord "Belgique(s)". In de bovengeschetste betekenis duikt het woord eerst op in het Frans en, pas later, in het Nederlands, vaak in die taal dan nog eens afgewisseld met "Nederlanden".
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2018, 22:49   #41150
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Terwijl in 1739 de ‘Biblioteca Belgica’ van J.F. Foppens nog Noord en Zuid behandelt, behelzen Des Roches ‘Epitomes Historiae Belgicae libri septem in usum scholarum Belgicae’ (1782) de geschiedenis van de Zuidelijke Nederlanden. Voor hem wordt ‘belgique’ meer en meer beschouwd als de echte naam voor de Zuidelijke Nederlanden of zeker als een synoniem. Het geschrift van M.F. Vermeren ‘De Erlevende Belgica' uit 1749 en een pamflet uit de Brabantse omwenteling , Het klagt-doende Belgica, heeft het over de Zuidelijke Nederlanden. 'Belgica' is meer en meer ingeburgerd als een ander woord voor de Oostenrijkste Nederlanden. Bij Du Rondeau slaat ‘Belgen-land’ op de Zuidelijke Nederlanden (Smeyers). Wanneer Lebroussart het in zijn ‘De L’éducation Belgique’ het heeft over de Theresiaanse schoolhervorming, dan slaat dit op de Oostenrijkse Nederlanden. Bij de Lierenaar Willem Verhoeven (1738-1809) komt men zelfs het woord ‘Belgisch’ tegen, dat slaat op de Zuidelijke Nederlanden . Daniel Waterschoot draagt in 1773 een gedicht aan de Belgen op: ‘Lofdicht ter eeren der Flammische Nederlanderen Belgen oft Velgen, alsmede…' enz, enz.
Wat zijn de "Flammische Nederlanden"?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2018, 22:53   #41151
Strandkruier
Schepen
 
Geregistreerd: 7 januari 2009
Berichten: 458
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Als ik op uw negeerlijst sta, dan kunt u mijn berichten niet lezen. Laat staan erop reageren.

U reageert erop.

Dat zegt alles.
Voil?*!! Het zoveelste indianenverhaal van uw kant. Als gij in mijn negeerlijst staat dan kan ik uw berichten wel lezen en er op reageren gaat ook!
Hiermee bewijst gij zelf dat gij de werking van uw forum niet kent!

Norbert
Strandkruier is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2018, 22:54   #41152
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ook Stengers toonde aan -Volgens Tom Verschaffel- dat tijdens de Brabantse Omwenteling de Oostenrijkse Nederlanden vereenzelvigd werden met ‘België’. Smeyers weet ons te vertellen dat in die periode van deze Omwenteling verschillende namen worden gebruikt voor de zuidelijke Nederlanden: Nederland, Vaderland, Belgica, enz. Toch komt deze laatste term , evenals de term ‘Belgen’ minder voor, zo meent Smeyers althans (alhoewel, ik ben er heel wat tegengekomen...). In ieder geval, de Zuidelijk Nederlanden werden meer en meer benoemd als Belgica, Belgique, België in de Oostenrijkse tijd.
Merkwaardige uitspraak van u: "... ik ben er heel wat tegengekomen..." Hebt u dan een statistische vergelijking gemaakt tussen het aantal benamingen? Indien niet, lijkt het me bijzonder overhaast om conclusies te trekken.

Dat er een betekenisverschuiving is (merkwaardig hoe u zich hier hoedt voor een negatief oordeel over zo'n verschuiving, terwijl u in andere gevallen dat wel heel uitdrukkelijk doet), wordt al meermaals aangebracht. En dat komt onder invloed van het Frans. De frequentie is evenwel een andere zaak.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2018, 23:01   #41153
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Voil?*!! Het zoveelste indianenverhaal van uw kant. Als gij in mijn negeerlijst staat dan kan ik uw berichten wel lezen en er op reageren gaat ook!
Hiermee bewijst gij zelf dat gij de werking van uw forum niet kent!

Norbert
Neen, hoor, u slaat de bal mis. Volkomen.

Leest u mee?

Citaat:
Negeerlijsten kun je aanleggen voor forumleden van wie je geen berichten wilt lezen. De berichten van forumleden in de negeerlijst worden niet getoond.
https://forum.politics.be/faq.php?fa..._buddy_explain

U begrijpt hopelijk het woordje "niet"?

Kortom, u deed de hele tijd alsof, u las mijn berichten en uiteindelijk kon u het niet laten er toch op te reageren.

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 7 november 2018 om 23:01.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2018, 23:08   #41154
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wat zijn de "Flammische Nederlanden"?
Laat staan wat "Flammische Nederlanderen Belgen oft Velgen" wel moge wezen..?
Maar geen nood, HO zal hier dadelijk dat lofgedicht ten beste geven, al was het maar een link...
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 7 november 2018 om 23:10.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2018, 00:09   #41155
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
U moet mijn posten volgen.
Dat is moeilijk want ge schept verwarring.
Enerzijds zegt ge:
Citaat:
Ik heb altijd beweerd dat er niet zoveel Nederlandse termen waren.
Bij gebrek aan voorbeelden geeft ge nu dus toe dat er in de Oostenrijkse tijd de Nederlandstalige woorden "Belg" en "België" "niet zoveel" voorkwamen.
Citaat:
Ook al omdat de elite in het Frans of in het Latijn schreef. En daar komt het woord 'Belgique' 'Belgica' wel regematig voor zoals u hierboven kunt zien -en dit is een beperkte opsomming.
Larie. In elke stad waren wel mensen die kronieken schreven in het Nederlands. Ik moet hier verder kijken dan mijn Leuvense neus lang is om bijvb. uit te komen bij J.B. Hous en M.F. Pelckmans die vanuit hun Leuvens raam een stuk Europese geschiedenis zagen passeren. Ze leefden beiden in de Oostenrijkse en Franse tijd en bij Hous valt voor de eerste maal het begrip "belgen" in april 1815 (!). Voorheen heeft hij het steeds over "'t Nederland" en "Nederlanders" als hij het over zijn land(genoten) heeft.

En anderzijds stelt ge:
Citaat:
Er zijn echter ook wel enkele Nederlandstalige termen in die zin te vinden zoals ik u diets maakte.
Wat ge ons diets maakt is dat ge nu net de Nederlandstalige woorden "Belgen" en "België" niet gevonden hebt in het Oostenrijks tijdvak.....
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 8 november 2018 om 00:11.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2018, 07:16   #41156
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.762
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Dat is moeilijk want ge schept verwarring.
Enerzijds zegt ge:
Bij gebrek aan voorbeelden geeft ge nu dus toe dat er in de Oostenrijkse tijd de Nederlandstalige woorden "Belg" en "België" "niet zoveel" voorkwamen.
Larie. In elke stad waren wel mensen die kronieken schreven in het Nederlands. Ik moet hier verder kijken dan mijn Leuvense neus lang is om bijvb. uit te komen bij J.B. Hous en M.F. Pelckmans die vanuit hun Leuvens raam een stuk Europese geschiedenis zagen passeren. Ze leefden beiden in de Oostenrijkse en Franse tijd en bij Hous valt voor de eerste maal het begrip "belgen" in april 1815 (!). Voorheen heeft hij het steeds over "'t Nederland" en "Nederlanders" als hij het over zijn land(genoten) heeft.

En anderzijds stelt ge:

Wat ge ons diets maakt is dat ge nu net de Nederlandstalige woorden "Belgen" en "België" niet gevonden hebt in het Oostenrijks tijdvak.....
Nogmaals, U moet mijn posten volgen: Du Rondeau spreekt duidelijk over 'Belgen-land' waarmee hij de Oostenrijkse Nederlanden bedoelt. En wat die Flammische Nederelanden, Belgen oft Velgen betreft: de betekenis is nogal duidelijk. Zoals Smeyers het zegt wordt hier de Oostenrijkse Nederlanden mee bedoelt. En hij kan het weten want hij deed een uitgebreide studie van de Oostenrijkse periode.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 8 november 2018 om 07:20.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2018, 08:49   #41157
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.095
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Nogmaals, U moet mijn posten volgen: Du Rondeau spreekt duidelijk over 'Belgen-land' waarmee hij de Oostenrijkse Nederlanden bedoelt. En wat die Flammische Nederelanden, Belgen oft Velgen betreft: de betekenis is nogal duidelijk. Zoals Smeyers het zegt wordt hier de Oostenrijkse Nederlanden mee bedoelt. En hij kan het weten want hij deed een uitgebreide studie van de Oostenrijkse periode.
Ook de Romeinen spraken over Belgae en dat had niets te maken met het huidige België.
Niet tijden de Oostenrijkse Nederlanden , tijden de Franse Nederlanden
en zeker niet tijden de Nederlandse Nederlanden 1815-1830 ,
pas na het VKN kwamen de echte Belgen.
Dit was een creatie van Frankrijk en de Francofonie.

Laatst gewijzigd door cato : 8 november 2018 om 08:51.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2018, 09:36   #41158
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.053
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Neen, de troebelen zijn immers begonnen in de Westhoek, nu gedeeld gebied tussen België en Frankrijk.
Het zou begonnen zijn met incidenten rond een processie in Steenvoorde.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2018, 11:04   #41159
Strandkruier
Schepen
 
Geregistreerd: 7 januari 2009
Berichten: 458
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Neen, hoor, u slaat de bal mis. Volkomen.

Leest u mee?



https://forum.politics.be/faq.php?fa..._buddy_explain

U begrijpt hopelijk het woordje "niet"?

Kortom, u deed de hele tijd alsof, u las mijn berichten en uiteindelijk kon u het niet laten er toch op te reageren.
Gaat ge er de kantjes afrijden, ja? De inhoud van uw berichten wordt inderdaad niet getoond maar de artikels zijn wel aanwezig. Daar staat trouwens in vermeld wie het verzonden heeft en ook om welk uur dat gebeurd is. Ook staat er vermeld:"Dit bericht is verborgen omdat Jan van den Berghe op jouw negeerlijst staat. " Maar, als ge naar de rechterbovenhoek van het artikel gaat staat daar:"Bekijk bericht" en dan is 't maar even klikken en ge weet wat er in staat omdat het bericht zich in het artikel direct ontvouwt. Hebt ge 't zelf al eens uitgetest? Dan zult ge zien hoe eenvoudig het is.
Overigens blijft gij in mijn negeerlijst staan. Dat wil dus zeggen dat ge er NIET moet op rekenen dat uw berichten door mij altijd gelezen zullen worden. Het is dus niet langer nodig om aan mij nog onnodige vragen te stellen.

Norbert
Strandkruier is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2018, 13:36   #41160
Leo
Gouverneur
 
Geregistreerd: 29 augustus 2003
Locatie: Lage Landen
Berichten: 1.088
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Juist, het woord "Belgique(s)". In de bovengeschetste betekenis duikt het woord eerst op in het Frans en, pas later, in het Nederlands, vaak in die taal dan nog eens afgewisseld met "Nederlanden".
Misschien kan dit boek helpen:
Schepper, Hugo de (voorintekening): Belgium dat is Nederlandt. Papieren Tijger / Breda. ISBN 978 90 6728 285 7.
__________________
Heer, laat het Prinsenvolk der oude Nederlanden niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande;
Maak dat uit d’oude bron nieuw leven nogmaals vloeit, schenk ons de taaie kracht om fier, vol vroom vertrouwen,
Met nooit gebroken moed ons land herop te bouwen, tot statig als een eik voor U ons volk herbloeit.
Leo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:03.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be