Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Vlaams-nationalistisch forum
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Vlaams-nationalistisch forum Vlaams-nationalistische thema's kunnen hier besproken worden.

 
 
Discussietools
Oud 14 augustus 2005, 23:26   #41
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2004
Berichten: 16.218
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guderian
Dat neemt natuurlijk niet weg dat ik uiteraard voorstander ben van een onafhankelijke Vlaamse staat, maar het is niet mijn ideaal. Ik denk dat het wel een goed middel is om de Vlaamse identiteit te beschermen binnen de huidige context (internationale politiek en geopolitiek, heersende ideologie,...)
zou nog beter in 'De Nederlanden' gaan, al staat de monarchie in het Noorden dat momenteel in de weg.
Ambiorix is offline  
Oud 15 augustus 2005, 00:01   #42
Guderian
Banneling
 
 
Guderian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juni 2002
Berichten: 8.266
Standaard

Heb een betere kaart gevonden:


Guderian is offline  
Oud 15 augustus 2005, 00:26   #43
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2004
Berichten: 16.218
Standaard

kijk eens op deze link
http://www.europeannationalfront.org/principles.htm
is het zoiets dat u voor ogen hebt?
Er is sprake over een Europa der naties; geen Rijksgedachte, maar toch nationaal-revolutionair, wat toch hetgeen is dat u aanhangt.
Ambiorix is offline  
Oud 15 augustus 2005, 06:36   #44
Leo
Gouverneur
 
Geregistreerd: 29 augustus 2003
Locatie: Lage Landen
Berichten: 1.088
Standaard

Wat mij betreft: nee.
__________________
Heer, laat het Prinsenvolk der oude Nederlanden niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande;
Maak dat uit d’oude bron nieuw leven nogmaals vloeit, schenk ons de taaie kracht om fier, vol vroom vertrouwen,
Met nooit gebroken moed ons land herop te bouwen, tot statig als een eik voor U ons volk herbloeit.
Leo is offline  
Oud 15 augustus 2005, 16:24   #45
Guderian
Banneling
 
 
Guderian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juni 2002
Berichten: 8.266
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix
kijk eens op deze link
http://www.europeannationalfront.org/principles.htm
is het zoiets dat u voor ogen hebt?
Er is sprake over een Europa der naties; geen Rijksgedachte, maar toch nationaal-revolutionair, wat toch hetgeen is dat u aanhangt.

Idd, maar de NR-stroming biedt onderdak aan verschillende gedachten en denkpistes: Europese nationalisten, nationaal-bolsjevisten, nationaal-solidaristen, futuristen,... Met sommige ideeën ga ik niet akkoord. Er zijn bijvoorbeeld NR-aanhangers die sympathie hebben voor Ché Guevara. Voor mij was die ongeschoren indiaan een internationaal terrorist die zijn verdiende loon heeft gekregen.

Ik heb idd moeite met het staatsdenken dat in hetgeen u aanhaalt idd her en der nog terug te vinden is, voornamelijk onder invloed van de Romaans-Latijnse wereld in Europa waar men veel minder völkisch denkt. Ondanks hun jacobinistisch staatsnationalisme, heb ik toch sympathie voor bewegingen als de Spaanse Falange en de Italiaanse Forza Nuova omwille van hun maatschappijvisie.

Om te antwoorden op één van uw vorige vragen/opmerkingen. Het jacobinisme is inderdaad ook gericht op centralisme binnen die staat die zij verdedigt. Maar het gaat verder dan dat. Ook wanneer volkeren hun eigen staat hebben binnen het jacobinistisch denken, volgt daaruit tendens tot een centralisme en uniformisering. En net daar ligt het probleem. Ook staten waar de staatsgrenzen samenvallen met de volksgrenzen (hoe arbitrair die dan nog mogen zijn) kunnen jacobijns opgevat zijn.
Guderian is offline  
Oud 15 augustus 2005, 16:51   #46
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guderian
Heb een betere kaart gevonden:


Sorry maar als Groot brittanië niet mee wordt geannexeerd hoeft het voor mij niet.
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline  
Oud 15 augustus 2005, 17:17   #47
Guderian
Banneling
 
 
Guderian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juni 2002
Berichten: 8.266
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Sorry maar als Groot-Brittanië niet mee wordt geannexeerd hoeft het voor mij niet.
U hebt gelijk, we zijn te bescheiden...

Beter:




Guderian is offline  
Oud 15 augustus 2005, 20:49   #48
vercetti
Minister
 
vercetti's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 juli 2004
Berichten: 3.032
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door superoccitanman
ik kan mij volledig vinden in dit europa. deze kaart plakte al op mijn schoolagenda, waar een kaart van het europa der staten opstond.
Dan had u dezelfde schoolagenda als ik. Denk ik toch. Zag hij er ongeveer zo uit?

__________________
http://www.petitiononline.com/08091988/
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Wij zijn dus eigenlijk de enige originele flaminganten.


vercetti is offline  
Oud 15 augustus 2005, 23:58   #49
panzer
Provinciaal Gedeputeerde
 
panzer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 december 2004
Locatie: Hombeek (In Leuven tijdens de week op kot)
Berichten: 859
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vercetti
Dan had u dezelfde schoolagenda als ik. Denk ik toch. Zag hij er ongeveer zo uit?

Jeezes!!! Nie doen gast!! Ik ben nu reeds 5 jaar van de middelbare school af en ik krijg nog steeds rillingen bij het zien van zo'n ding!!
Trauma's heb ik er gewoon aan over gehouden!!!

Eerst maanden het nut van zoiets in vullen niet zien (en vooral te lui zijn) en dan 3 avonden moeten nablijven om heel die nest bij te pennen!! En dan nog met de agenda van de grootste streefbal uit de klas als voorbeeld.

Damn, ben ik effe blij dat ik me met die nutteloze zever niet meer moet bezighouden!!
__________________
panzer is offline  
Oud 16 augustus 2005, 08:53   #50
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door panzer
Jeezes!!! Nie doen gast!! Ik ben nu reeds 5 jaar van de middelbare school af en ik krijg nog steeds rillingen bij het zien van zo'n ding!!
Trauma's heb ik er gewoon aan over gehouden!!!

Eerst maanden het nut van zoiets in vullen niet zien (en vooral te lui zijn) en dan 3 avonden moeten nablijven om heel die nest bij te pennen!! En dan nog met de agenda van de grootste streefbal uit de klas als voorbeeld.

Damn, ben ik effe blij dat ik me met die nutteloze zever niet meer moet bezighouden!!
Ik herinner me dat ik alles altijd zo beknopt mogelijk en in telegramstijl schreef. Menig leraar daarmee ambetant gemaakt maar technisch gezien was ik wel steeds in orde
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline  
Oud 18 augustus 2005, 09:56   #51
Vanderlinden d'Hoogvorst
Burger
 
Vanderlinden d'Hoogvorst's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 juni 2004
Berichten: 129
Standaard

Ik ben tegen het principe van "één volk, één staat". Dat wil niet zeggen dat men daarom staten met maar één volk moet ontmantelen.

Ik ben wel voor het zelfbeschikkingsrecht der volkeren. Elk volk heeft het recht om zich aan te sluiten bij de staat die het wil. De Vlamingen hebben het recht om een Vlaamse staat te stichten of om mee te doen in Nederland. De Friezen hebben ook het recht om zich af te scheuren van Nederland, maar als ze dat niet willen, mogen ze bij Nederland blijven.

Elk volk heeft recht op een natie, dwz dat een volk een politieke eenheid moet kunnen zijn. Dat wil ook niet zeggen dat men federalisme moet toepassen. Een eenheidsstaat kan ook, mits het zelfbeschikkingsrecht gerespecteerd blijft.
__________________
Vanderlinden d'Hoogvorst is offline  
Oud 18 augustus 2005, 10:20   #52
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Een natie is een volk met een politiek bewustzijn. Een volk zonder natiebesef zal nooit een staat vormen. Eigenlijk zouden we moeten spreken van de vlaamse natie, niet van het vlaams volk, want dat eerste impliceert tenminste de ijver voor een eigen staat.
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline  
Oud 18 augustus 2005, 10:50   #53
Vanderlinden d'Hoogvorst
Burger
 
Vanderlinden d'Hoogvorst's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 juni 2004
Berichten: 129
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Een natie is een volk met een politiek bewustzijn. Een volk zonder natiebesef zal nooit een staat vormen. Eigenlijk zouden we moeten spreken van de vlaamse natie, niet van het vlaams volk, want dat eerste impliceert tenminste de ijver voor een eigen staat.
Dat klopt.

Ook al is het federalisme van Martens, Dehaene en Schiltz een val voor de Vlamingen, je kan er niet om heen dat het één verdienste heeft: het heeft van de Vlamingen een natie gemaakt. Een Pyrrhusoverwinning.
__________________
Vanderlinden d'Hoogvorst is offline  
Oud 18 augustus 2005, 10:53   #54
Vanderlinden d'Hoogvorst
Burger
 
Vanderlinden d'Hoogvorst's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 juni 2004
Berichten: 129
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix
inderdaad; een mankement;
(in Polen, Tsjechië, Oostenrijk.. toch?)
Daar ben ik niet meer zo zeker van, sinds de decreten van Benes. Ook in Polen werden de etnische Duitsers verdreven, net als de nu Russische enclave Kaliningrad, dat vroeger een deel was van Oost-Pruisen.
__________________
Vanderlinden d'Hoogvorst is offline  
Oud 19 augustus 2005, 19:38   #55
PAJOT
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 juni 2003
Berichten: 6.792
Standaard

mijn voorstel voor West-Europa :

1. de Nederlanden



Benelux ; Oost-Friesland ; Franse Nederlanden ; Elzas-Lotharingen

2. Frankrijk



Frankrijk ; Monaco

3. Zwitserland



4. Schotland




5. Wales



6. Engeland




7. Ierland



Ierland ; Noord-Ierland

9. Denemarken



Denemarken ; Sleeswijk-Holstein

10. Duitsland



Duitsland ; grote delen van Polen ; Kaliningrad ; Liechtenstein ; Oostenrijk ; Zuid-Tirol
PAJOT is offline  
Oud 19 augustus 2005, 22:12   #56
Leo
Gouverneur
 
Geregistreerd: 29 augustus 2003
Locatie: Lage Landen
Berichten: 1.088
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vanderlinden d'Hoogvorst
Ik ben tegen het principe van "één volk, één staat". Dat wil niet zeggen dat men daarom staten met maar één volk moet ontmantelen.

Ik ben wel voor het zelfbeschikkingsrecht der volkeren. Elk volk heeft het recht om zich aan te sluiten bij de staat die het wil. De Vlamingen hebben het recht om een Vlaamse staat te stichten of om mee te doen in Nederland. De Friezen hebben ook het recht om zich af te scheuren van Nederland, maar als ze dat niet willen, mogen ze bij Nederland blijven.

Elk volk heeft recht op een natie, dwz dat een volk een politieke eenheid moet kunnen zijn. Dat wil ook niet zeggen dat men federalisme moet toepassen. Een eenheidsstaat kan ook, mits het zelfbeschikkingsrecht gerespecteerd blijft.
Hoe ga je nou het zelfbeschikkingsrecht van volkeren vorm geven, anders dan door zo een volk een eigen staat te geven? Ik heb niks tegen de gedachte op zich, maar het is gebleken niet te werken. Waarom ben je dan tegen het principe van "één volk, één staat"?

En wat het unitarisme betreft: dat heeft nergens gewerkt waar meerdere volkeren samen moesten leven. Dat laatste is een historisch bewezen miskleun die thuishoort bij teokratieën, diktaturen, kolonies, en meer van dat fraais.
__________________
Heer, laat het Prinsenvolk der oude Nederlanden niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande;
Maak dat uit d’oude bron nieuw leven nogmaals vloeit, schenk ons de taaie kracht om fier, vol vroom vertrouwen,
Met nooit gebroken moed ons land herop te bouwen, tot statig als een eik voor U ons volk herbloeit.
Leo is offline  
Oud 20 augustus 2005, 09:43   #57
PAJOT
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 juni 2003
Berichten: 6.792
Standaard

kaart Europa volgens de Wapen-Schutscharen van het Rijk anno 1945

PAJOT is offline  
Oud 20 augustus 2005, 13:03   #58
ossaert
Minister-President
 
ossaert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2003
Locatie: Mechelen
Berichten: 4.827
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door radicaal
9. Denemarken



Denemarken ; Sleeswijk-Holstein

10. Duitsland



Duitsland ; grote delen van Polen ; Kaliningrad ; Liechtenstein ; Oostenrijk ; Zuid-Tirol
De logica van je nummers 9 en 10 ontgaan me volledig. Sleeswijk en Holstein zijn volgens de huidige grenzen volledig Duits (een kleine minderheid Denen niet te na gesproken - grens werd in 1919 ongeveer op de taalgrens gelegd), maar moeten naar Denemarken. Grote delen van Polen (m.u.v. Congres-Polen, denk ik dan) moeten dan weer Duits worden, net als Kaliningrad (Koenigsbergen voor de puriteinen onder ons)... Verklaar je nader?
__________________
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline  
Oud 4 september 2005, 00:27   #59
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN
 
Jaani_Dushman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
Standaard

Cyprus is één kleurtje, terwijl er Turks-Cyprioten en Grieks-Cyprioten leven.
Ik ga mij niet uitspreken of Grieks-Cyprioten Grieken zijn (zowat de Enosis-gedachte), of de Turks-Cyprioten nuet Turksen zijn. Maar een Cypriotisch volk aanduidelijk is toch verre van correct.
Daarentegen zou ik de Zwitsers als één volk aanduiden, los van de talen. En zou ik Zuid-Tirol gewoon bij het Oostenrijks volk rekenen.
De Krym is dan weer grotendeels Russisch.
In West-Moldavië wonen inderdaad Roemenen, maar volgens mij niet in Oost-Moldavië (Transnjestrië).

Al bij al is het wel een nuttige kaart, maar volgens mij wordt er nog teveel vastgehouden aan de huidige staatsgrenzen, en dan vooral in het Noord- en Centraal- Oost-Europa (Oekraïne, Wit-Rusland, Polen, Slovakije,...). Daar zijn er bijna aan elke grens minderheden van het naburige land. Bovendien zijn er Russische minderheden in de meeste ex-USSR-staten (hier enkel in Oekraïne getekend) in een Sovjetiseringspoging.
Jaani_Dushman is offline  
Oud 4 september 2005, 08:08   #60
Leo
Gouverneur
 
Geregistreerd: 29 augustus 2003
Locatie: Lage Landen
Berichten: 1.088
Standaard

Dit zijn allemaal opmerkingen die hout snijden.

Ze liggen aan de basis van mijn waarneming dat we nog altijd niet van onze feodale erfenis af zijn: machthebbers die landjepik spelen, oorlog voeren om grondgebied in te palmen, zonder ook maar één ogenblik te denken aan het volk dat daar leeft.

Demokratie is heel wat anders: dat veronderstelt dat elk volk
1. in zijn wezen zélf erkend wordt en niet naar behoefte van de machthebbers "gemaakt" wordt en
2. een onvervreemdbaar grondgebied heeft waarop het zijn samenleving kan inrichten met afspraken en regelgeving die met het geheel van normen en waarden, omgangsvormen, zeden, gebruiken en fatsoensnormen, in één woord: met zijn kultuur harmonieert.

Zo beschaafd zijn we nog lang niet.
__________________
Heer, laat het Prinsenvolk der oude Nederlanden niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande;
Maak dat uit d’oude bron nieuw leven nogmaals vloeit, schenk ons de taaie kracht om fier, vol vroom vertrouwen,
Met nooit gebroken moed ons land herop te bouwen, tot statig als een eik voor U ons volk herbloeit.
Leo is offline  
 


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:11.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be