Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Moet er een confederatie Nederland-Vlaanderen komen?
Ja, ik wil een confederatie Nederland-Vlaanderen 46 52,87%
Nee, Vlaanderen moet een deel worden van het unitaire Nederland 14 16,09%
Nee, Vlaanderen blijft bij België 16 18,39%
Nee, Vlaanderen moet na zijn onafhankelijkheid geen staatkundige toenadering zoeken tot Nederland 11 12,64%
Aantal stemmers: 87. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 24 mei 2019, 15:04   #881
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.074
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Persoonlijk, maar als Noord Brabander zit ik lekker midden in ons taalgebied, vind ik zowel het ondertitelen van Nederlandse programma's in Vlaanderen en Vlaamse programma's in Nederland allebei onzin.
Toch, en ik denk, dat we het daar over eens zijn, heeft de 2 gescheiden commerciële kanalen, een slechte invloed op ons gehele taalgebied. In de Duitstalige wereld heb je tenminste commerciële omroepen voor het hele taalgebied, dat hadden Nederland en Vlaanderen ook moeten doen.
Op dit punt ben ik het met je eens.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2019, 21:15   #882
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Kennelijk weet je nog steeds niet wat Stroop met het Poldernederlands bedoelde, als je over het Gooi begint.
Het Vlaams is nog geen Afrikaans, daar heb je gelijk in ,maar dat gaat het wel worden door de media.
Niet de school ,maar de media spelen de belangrijkste rol bij taalverandering
en de Vlaamse media wordt er een ander Nederlands gesproken.
Niet ik heb daar voor gekozen maar het feit dat ondertiteling nodig is bewijst dat.
Afrikaans is niet ontstaan "door de media". Wel doordat de afstand met het moederland voor verwijdering zorgde en de schrijftaal van toen op den duur als vreemd werd aangevoeld. Het was natuurlijk een keuze om de omgangstaal tot cultuurtaal te verheffen. In Zwitserland wordt dit dan weer niet gedaan, alhoewel de dagdagelijkse omgangstaal heel ver afstaat van het Standaard-Duits.

Op de TV-zenders zijn ze trouwens voor die ondertiteling allesbehalve consequent. Een Nederlander in een Vlaams praatprogramma wordt niet ondertiteld, maar een Nederlandse serie als Flikken Maastricht krijgt dan weer ondertitels. Logica? Nergens te bespeuren...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2019, 07:26   #883
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.074
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Uiteraard!
Vlaanderen, als sterkste deelstaat in het huidige België, zou een zware vergissing begaan door een confederatie te vormen met het endemisch zwakke en marxistisch geörienteerde Wallonië. Vlaanderen hoort een confederatie aan te gaan met sterke partner, namelijk Nederland.
Taalkundig hebben we een band met elkaar ,alleen het belangrijkste van de Nederlandse identiteit is de verbondenheid ondanks de verschillen,
het WIJ-GEVOEL.
Voor Vlaanderen blijft dit een ver van mijn bed show.
voorbeeld het voetbal.
citaat Trouw:
Zo iets, zei men unaniem, is ongekend en nooit vertoond op Franse bodem: zo veel vrolijkheid, zo veel zichtbaar geluk en een sfeer om acuut verliefd te worden op die verblindende oranjekleur. Het meest frappant, vonden de Fransen, was die ambiance bon enfant (gemoedelijke sfeer) in een oranjeparade die misschien wel voor driekwart uit vrouwen bestond.

‘Een wervelende mars van dansende supporters als een soort familiefeest dat door de Valenciennois met open mond werd gadegeslagen’ schreef France Bleu. Dagblad La Voix du Nord publiceerde niet minder dan 26 foto’s van de oranje-extase. ‘La folie orange’ kopte de tv-zender France 3. ‘Ze markeren definitief de geesten, tijdens dit WK voor vrouwen’ schreef de site 20 minutes.

Een feest van enthousiasme, verbondenheid en vreedzaamheid die de burgemeester van Valenciennes, Laurent Degallaix, voor de camera’s lyrisch bezong: “Het is magisch! We dachten wel dat er iets formidabels zou gebeuren maar dit is boven verwachting. Dit is ook een feest tussen verschillende generaties (er waren veel Nederlandse kinderen aanwezig).”

Is dit alleen een momentopname die met sport is verbonden? Uit ervaring weet ik dat hierachter een dieper verschijnsel schuilt. De verbondenheid die een van de sterkste schakels vormt van de Nederlandse identiteit, die zie je niet in deze mate in Frankrijk, Italië, België of Duitsland, om maar wat landen te noemen die ik een beetje ken. Om dit fenomeen te omschrijven heeft men een onvertaalbaar woord uitgevonden: het wij-gevoel. Een gevoel dat ik vaker heb mogen ervaren bij gelegenheden als de Elfstedentocht, de grote demonstraties van de jaren tachtig, Koninginnedag.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2019, 07:57   #884
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Taalkundig hebben we een band met elkaar ,alleen het belangrijkste van de Nederlandse identiteit is de verbondenheid ondanks de verschillen,
het WIJ-GEVOEL.
Voor Vlaanderen blijft dit een ver van mijn bed show.
voorbeeld het voetbal.
Begrijpelijk. Als je enkele eeuwen binnen een ander staatsverband leeft (met veel ideologische indoctrinatie er bovenop), is het goed mogelijk dat de geesten uit elkaar groeien. Kijk maar naar Duitsland en Oostenrijk. Of nog uitdrukkelijker: Duitsland en Duitstalig Zwitserland. De geschiedenis neem je niet van de ene op de andere dag weg.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2019, 20:37   #885
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Begrijpelijk. Als je enkele eeuwen binnen een ander staatsverband leeft (met veel ideologische indoctrinatie er bovenop), is het goed mogelijk dat de geesten uit elkaar groeien. Kijk maar naar Duitsland en Oostenrijk. Of nog uitdrukkelijker: Duitsland en Duitstalig Zwitserland. De geschiedenis neem je niet van de ene op de andere dag weg.
Kunt ge die twee voorbeelden van uit elkaar groeiende geesten even nader toelichten ?
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 18 juni 2019 om 20:37.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2019, 20:50   #886
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Vlaanderen, als sterkste deelstaat in het huidige België, zou een zware vergissing begaan door een confederatie te vormen met het endemisch zwakke en marxistisch geörienteerde Wallonië. Vlaanderen hoort een confederatie aan te gaan met sterke partner, namelijk Nederland.
Tja...twee keer oneens.
1. Ik ben voor een Dietse eenheidsstaat en dus geen konfederatie NL-Vl.
2. En voor een Benelux op konfederale basis. Een zeer losse konfederatie echter, met de Pragmatieke Sanctie als onderliggende gedachte, en dus die louter geopolitiek geïnspireerd is om de niet-Dietsers niet in de armen van Frankrijk te drijven. (Maar zo moet hen dat natuurlijk niet verkocht worden... )
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 18 juni 2019 om 21:00.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2019, 21:06   #887
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
.... Dagblad La Voix du Nord ....
Telkenmale als ik de naam van die Rijselse krant, uit de Franse Nederlanden, hoor zal ik moeten terugdenken aan die Fransman die ik achter mij hoorde zeggen op één van de Peenewandelingen, dat hij zich alleen al door die naam van de krant geprovoceerd voerde...
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 18 juni 2019 om 21:07.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2019, 10:38   #888
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.074
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Tja...twee keer oneens.
1. Ik ben voor een Dietse eenheidsstaat en dus geen konfederatie NL-Vl.
2. En voor een Benelux op konfederale basis. Een zeer losse konfederatie echter, met de Pragmatieke Sanctie als onderliggende gedachte, en dus die louter geopolitiek geïnspireerd is om de niet-Dietsers niet in de armen van Frankrijk te drijven. (Maar zo moet hen dat natuurlijk niet verkocht worden... )
Een Benelux confederatie zal er nooit komen ,want we hebben al de EU ,
die zo,n functie vervult.
Naar mijn mening, blijven Nederland en België de komende jaren
afzonderlijke staten ,die samenwerken in de EU.
Alleen op het gebied van de taal werken we samen in de taalunie.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2019, 12:51   #889
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Een Benelux confederatie zal er nooit komen ,want we hebben al de EU , die zo,n functie vervult.
Naar mijn mening, blijven Nederland en België de komende jaren
afzonderlijke staten ,die samenwerken in de EU.
Alleen op het gebied van de taal werken we samen in de taalunie.
Ik deel die mening maar ik had het echter over de wenselijkheid, en niet over de haalbaarheid of waarschijnlijkheid van wat ik voorstel.
Op Europees vlak zou een geïntegreerde Benelux echter een groter gewicht kunnen in de Europese schaal leggen. We zouden dan kunnen samen aan tafel zitten met Merkel en Macron.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2019, 15:58   #890
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Een Benelux confederatie zal er nooit komen ,want we hebben al de EU ,
die zo,n functie vervult.
Naar mijn mening, blijven Nederland en België de komende jaren
afzonderlijke staten ,die samenwerken in de EU.
Alleen op het gebied van de taal werken we samen in de taalunie.
Ook op andere vlakken werken we samen, hoor.

https://www.ewi-vlaanderen.be/onze-o...-met-nederland

Vindt u dat misschien niet goed? Mij bekruipt soms de indruk dat u over samenwerking vaak negatief doet.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2019, 17:51   #891
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.074
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ook op andere vlakken werken we samen, hoor.

https://www.ewi-vlaanderen.be/onze-o...-met-nederland

Vindt u dat misschien niet goed? Mij bekruipt soms de indruk dat u over samenwerking vaak negatief doet.
Integendeel ,ik ben een groot voorstander.
Alleen Nederlanders zijn veel positiever over Vlamingen dan andersom en
op den duur haak je af als het over samenwerken gaat.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2019, 18:21   #892
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Integendeel ,ik ben een groot voorstander.
Alleen Nederlanders zijn veel positiever over Vlamingen dan andersom en
op den duur haak je af als het over samenwerken gaat.
Ik merk niets v
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2019, 16:51   #893
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.779
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Integendeel ,ik ben een groot voorstander.
Alleen Nederlanders zijn veel positiever over Vlamingen dan andersom en
op den duur haak je af als het over samenwerken gaat.
Daarin geef ik je 100% gelijk. Ik zie het in het buitenland heel veel. Ik hoor Vlamingen trouwens zelden iets vleiend zeggen over Nederlanders. Omgekeerd wel...
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2019, 23:19   #894
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Daarin geef ik je 100% gelijk. Ik zie het in het buitenland heel veel. Ik hoor Vlamingen trouwens zelden iets vleiend zeggen over Nederlanders. Omgekeerd wel...
Hoe jonger de Vlaming, hoe positiever over Nederland wel en ook hoe noordelijker de Vlaming wat dat betreft. Men maakt wel grappen in de trant van 'die Hollanders, van over de rivieren, die kunnen we nog cultuur bijbrengen' (zoals mijn kapper het mooi uitdrukt alsook mijn vorige Belgische werkgever). In de grensgemeenten in het noorden van de provincie Antwerpen is dat vooral zo althans.

Ik denk wel dat veel West-Vlamingen dat ook hebben met Zeeuws-Vlaanderen en Zeeland een de andere kant van de Westerschelde, zoals wij dat hebben met Noord-Brabant en 60 km verder noordwaarts, over de riveren bij de echte Hollanders.

Er zijn ook veel Vlamingen die zich als Belg identificeren en zelfs zij hebben niks tegen Nederlanders. Een vriendin van me zegt zelfs doodleuk 'Hollanders zijn direct en eerlijk' en zij is zeer gespeend van enig Vlaams nationalisme, maar wel zeer positief over Nederland en de Noord-Nederlandse cultuur specifiek ook.

Maar zuidelijk van de stad Antwerpen is men meteen afstandelijker van Nederland lijkt het wel.

Zelf werk ik in een omgeving met Hollanders en Noord-Brabanders (en her en der een Zeeuw). Erg interessante sfeer en dynamiek hoor. Klikt erg goed tussen ons, en je hoort meteen aan de accenten waar ze vandaan komen. In zekere zin is mijn werkvloer een simulatie van hoe Vlaanderen en Nederland in één land zouden functioneren wat betreft omgang van de gewone mensen, ook al ben ik de enige Belg daar (dus ergens ook niet, meer Belgen nodig ervoor).

Laatst gewijzigd door Weyland : 20 juni 2019 om 23:36.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2019, 00:07   #895
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Daarin geef ik je 100% gelijk. Ik zie het in het buitenland heel veel. Ik hoor Vlamingen trouwens zelden iets vleiend zeggen over Nederlanders. Omgekeerd wel...
Kom eens naar de grensstreek met Zeeuws-Vlaanderen. Je zult daar zelden iets negatief over Nederlanders horen. Niet echt verwonderlijk, want er is daar een enorme osmose.

En trouwens, ooit al eens op een zondag in Sluis geweest? Het bulkt daar van de Belgische Vlamingen. Als die volgens u zo negatief ingesteld zijn tegenover de Nederlanders, waren gaan ze dan massaal naar een Nederlandse stadje als Sluis?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2019, 07:14   #896
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.074
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Kom eens naar de grensstreek met Zeeuws-Vlaanderen. Je zult daar zelden iets negatief over Nederlanders horen. Niet echt verwonderlijk, want er is daar een enorme osmose.

En trouwens, ooit al eens op een zondag in Sluis geweest? Het bulkt daar van de Belgische Vlamingen. Als die volgens u zo negatief ingesteld zijn tegenover de Nederlanders, waren gaan ze dan massaal naar een Nederlandse stadje als Sluis?
Sluis, is al vele jaren het winkelcentrum voor Vlamingen en een uitzondering op de regel.
De meeste Vlamingen houden niet van Nederlanders en daarom kun jullie beter bij de Walen en België blijven.
Nederland zit niet op een Calimero te wachten.

Laatst gewijzigd door cato : 21 juni 2019 om 07:14.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2019, 08:38   #897
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.756
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Sluis, is al vele jaren het winkelcentrum voor Vlamingen en een uitzondering op de regel.
De meeste Vlamingen houden niet van Nederlanders en daarom kun jullie beter bij de Walen en België blijven.
Nederland zit niet op een Calimero te wachten.
Als er nu eens iemand zich constant negatief uitlaat over Vlamingen, dan bent u het wel.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2019, 10:24   #898
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.074
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Als er nu eens iemand zich constant negatief uitlaat over Vlamingen, dan bent u het wel.
Helaas zijn het ervaringen van mij en vele Nederlanders.
Ik kan het niet mooier maken dan het is.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2019, 10:46   #899
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
De meeste Vlamingen houden niet van Nederlanders en daarom kun jullie beter bij de Walen en België blijven.
Dat is een groteske veralgemening, die ook al ZOU dat zo zijn, uiteindelijk niet meer is dan wat toogpraat in vergelijking met geopolitieke argumenten die de enige valabele basis moeten vormen voor een herenging.
De Nederlanden werden trouwens ook niet gescheiden - tot tweemaal toe zelfs - omdat de enen niet zouden "houden van" de anderen.
Werden de twee Duitslanden herenigd omdat de enen "houden van" de anderen ?
Wat een flutargument zou dat niet geweest zijn....
Het gaat om ons gemeenschappelijk belang, met daaraan verbonden, de positie van onze gemeenschappelijke taal.

"houden van"....komt die onzin² in het volgende voor ?
"Wij, Karel, bij de gratie Gods Rooms Keizer (...) laten weten aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, dat wij geoordeeld hebben dat het van groot belang is voor onze voornoemde landen (...) dat zij in de toekomst altijd onder eenzelfde vorst zouden blijven die ze in één geheel zou houden, wetend dat hun deling ten gevolge van succesies en erfenissen hun ondergang en ruïne zou betekenen. Afgescheurd en van elkaar gescheiden zouden zij ten prooi kunnen vallen aan buurstaten (...). Dit zal echter kunnen vermeden worden indien onze landen altijd in het bezit blijven van één vorst die ze als één geheel bestuurt.

's Keizers woorden waren nog niet koud en de geschiedenis der Nederlanden werd volledig beheerst door de gebiedshonger van zijn buurstaten. De zuidelijke met name.
De meest recente dreiging was bij mijn weten die van Napoleon III die omstreeks 1870 bijna aan de haal was met "ons" Luxemburg, de zoveelste Nederlandse dominosteen die zou vallen...
Zo lang is dat dat nu ook weer niet geleden.....
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 21 juni 2019 om 11:11.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2019, 11:06   #900
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.074
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Dat is een groteske veralgemening, die ook al ZOU dat zo zijn, uiteindelijk niet meer is dan wat toogpraat in vergelijking met geopolitieke argumenten die de enige valabele basis moeten vormen voor een herenging.
De Nederlanden werden trouwens ook niet gescheiden - tot tweemaal toe zelfs - omdat de enen niet zouden "houden van" de anderen.
Werden de twee Duitslanden herenigd omdat de enen "houden van" de anderen ?
Wat een flutargument zou dat niet geweest zijn....
Het gaat om ons gemeenschappelijk belang, met daaraan verbonden, de positie van onze gemeenschappelijke taal.

"houden van"....komt die onzin² in het volgende voor ?
"Wij, Karel, bij de gratie Gods Rooms Keizer (...) laten weten aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, dat wij geoordeeld hebben dat het van groot belang is voor onze voornoemde landen (...) dat zij in de toekomst altijd onder eenzelfde vorst zouden blijven die ze in één geheel zou houden, wetend dat hun deling ten gevolge van succesies en erfenissen hun ondergang en ruïne zou betekenen. Afgescheurd en van elkaar gescheiden zouden zij ten prooi kunnen vallen aan buurstaten (...). Dit zal echter kunnen vermeden worden indien onze landen altijd in het bezit blijven van één vorst die ze als één geheel bestuurt.
"Het gaat om ons gemeenschappelijk belang, met daaraan verbonden, de positie van onze gemeenschappelijke taal."
Deze uitspraak deel ik helemaal en daarom zou ik graag een hereniging willen.
Toch blijft het staan, dat de houding van de Vlamingen t.o.v Nederland,
een hereniging in de weg staat en af en toe vreselijk irritant is.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:16.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be