Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 29 april 2019, 12:17   #1
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
Standaard Opdrijven E-fiets veel meer gangbaar als aangenomen

De big brothers van de verkeersveiligheid hebben een serieus probleem, "redelijk veel riskeren" het opdrijven van hun gewone e-fiets - ondersteuning tot max 25 kmh - naar een speed-pedelec die een trapondersteuning tot 45 kmh heeft, en dus de regels van een klasse B bromfiets heeft.

Op het VRT-nieuws lieten ze ondercover zien dat je voor € 250 cash -dus zwart- gemakkelijk een chip ingebouwd kunt krijgen die dit simpel maakt.

Een speed-pedelec kost in de regel € 1000 meer, dan is ook € 250 verlokkelijk. Wslk zal het voor goedkoper ook gaan, zeker als men het zelf kan...

Citaat:
https://www.hln.be/nieuws/binnenland...om%2F#comments

“Illegaal opdrijven van elektrische fietsen is wijdverspreid”
KVDS TTR TVC 29 april 2019 08u01 Bron: Belga

Een elektrische fiets opdrijven is een courante praktijk. Dat blijkt uit undercoveronderzoek van VRT NWS. Fietshandelaars zijn bereid om een gewone elektrische fiets op te drijven tot die de snelheid van een (veel duurdere) speedpedelec haalt, of zelfs nog een hogere snelheid. Een praktijk die voor alle duidelijkheid verboden is en levensgevaarlijk.
Van de zes winkels die de reporters in één dag lukraak bezochten, bleken er aanvankelijk vijf bereid om te helpen met het opdrijven van een fiets. Dat ging van het spontaan aanbieden om een opgedreven elektrische fiets te verkopen - zelfs zonder dat de vraag gesteld was - een voorstel om de fiets op te drijven tot 70 kilometer per uur en een onmiddellijk “ja” op de vraag, met de waarschuwing dat het wel illegaal was. Één handelaar haakte af nadat een dodelijk ongeval van een jongere met een e-bike veel media-aandacht gekregen had.

“Verboden”

Het verkeersveiligheidsinstituut Vias is formeel: een e-bike die opgedreven is tot hij meer dan 25 per uur kan, is verboden op de openbare weg. Bovendien vernauwt bij een hoge snelheid het gezichtsveld: de fietser raakt in een soort tunnelvisie, waardoor hij de gevaren veel minder ziet aankomen. Ongevallen bij dergelijke snelheden veroorzaken ook ernstige letsels.
Overtredingen met opgedreven e-bikes opsporen is zo goed als ondoenbaar, stelt Nicholas Paelinck wel, voorzitter van de Vaste Commissie van de Lokale Politie en korpschef van de politiezone Westkust. Een vastgestelde overtreding kan bovendien makkelijk juridisch aangevochten worden. De overtreder kan altijd beweren dat hij op eigen spierkracht meer dan 25 kilometer per uur reed.

Reglementering

Traxio, de koepelorganisatie voor onder meer fietshandelaars, waarschuwt dan weer dat handelaars zich beter niet inlaten met het opdrijven van e-bikes. “Fietshandelaars die zich bezondigen aan deze verboden praktijk, stellen zich bloot aan vervolging. Ze zijn immers verantwoordelijk voor het product dat ze afleveren”, zegt Guy Crab, algemeen secretaris van Traxio Velo. “Het nieuws verbaast me, overigens. De fietshandelaren die ik ken, houden zich hier niet mee bezig.”

Crab wijst op de tekst van het Velo Pro-kwaliteitslabel, dat de aangesloten handelaars voorschrijft dat ze de reglementering naleven. Dat kwaliteitslabel kwam er vorig jaar, ter vervanging van de afgeschafte vestigingswet voor onder meer fietshandelaars. “De tekst van dat label vermeldt niet expliciet dat ze de snelheid van e-bikes niet mogen opdrijven, maar ik ga dat er wel in laten opnemen, als reactie op deze uitzending”, klinkt het nog.

Experts
Minister van Binnenlandse Zaken Pieter De Crem (CD&V) is van plan te overleggen met experts om het probleem rond opgedreven e-bikes aan te pakken. “Het wetgevend kader is één ding dat aangepast kan worden”, zegt De Crems woordvoerder. “Daarnaast is er ook de controle. Dat kan met rollen gebeuren, maar dat zijn andere en duurdere rollen dan de klassieke rollenbanken die gebruikt worden bij de controle van brommers. Misschien zijn andere, goedkopere oplossingen ook een mogelijkheid? Misschien kan dit ook door een computer aan de fiets te koppelen en zo na te gaan of de e-bike opgedreven is? Daarvoor zullen we aan tafel gaan zitten met technisch onderlegde mensen.”

Voor De Crem, als minister van Binnenlandse Zaken bevoegd voor de politie, staat het alleszins buiten kijf dat dit “groeiend probleem” aangepakt moet worden. “Wie met zo’n opgedreven fiets rijdt, brengt niet alleen de eigen veiligheid in gevaar, maar ook die van andere weggebruikers.”
regelgeving Speed Pedelec: https://www.fiets.be/nl/regelgeving-speed-pedelec

Laatst gewijzigd door Micele : 29 april 2019 om 12:24.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2019, 13:03   #2
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Ja, lekker.

Tot men beseft dat ze remmen, banden, enz...hebben die te zwak zijn voor die hogere snelheden.

Niet slim.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2019, 13:05   #3
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

toen ik 14 was deden we zo'n dingen met Camino of Peugeot brommertjes.

heb zo eens een Peugeot brommertje gehad dat ik toch wel tot 95kmu haalde.

10 minuten, dan was de motor compleet om zeep. (gelukkig wellicht) ...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2019, 13:15   #4
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ja, lekker.

Tot men beseft dat ze remmen, banden, enz...hebben die te zwak zijn voor die hogere snelheden.

Niet slim.
Wel effectief om van domme mensen af te geraken.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2019, 13:18   #5
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
toen ik 14 was deden we zo'n dingen met Camino of Peugeot brommertjes.

heb zo eens een Peugeot brommertje gehad dat ik toch wel tot 95kmu haalde.

10 minuten, dan was de motor compleet om zeep. (gelukkig wellicht) ...
Op school had ik ook zo’n vriend.
Hij is maar 15 geworden.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2019, 13:35   #6
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Op school had ik ook zo’n vriend.
Hij is maar 15 geworden.
awel ja, dat is wat ik bedoelde, ik heb 10 minuten sjans gehad.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2019, 16:08   #7
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 62.795
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
toen ik 14 was deden we zo'n dingen met Camino of Peugeot brommertjes.

heb zo eens een Peugeot brommertje gehad dat ik toch wel tot 95kmu haalde.

10 minuten, dan was de motor compleet om zeep. (gelukkig wellicht) ...
Slecht opgedreven dan. Mijn laatste brommer heeft het 2 jaar en 50K km+ uitgezongen met een topsnelheid van 85km/u.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Op school had ik ook zo’n vriend.
Hij is maar 15 geworden.
Darwin at work. En die kerel was nie slim bezig, ge moogt maar met een brommer rijden vanaf uw 16.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.

Laatst gewijzigd door maddox : 29 april 2019 om 16:09.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2019, 17:03   #8
1207
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 5 januari 2009
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Slecht opgedreven dan. Mijn laatste brommer heeft het 2 jaar en 50K km+ uitgezongen met een topsnelheid van 85km/u..
probleem is ni opdrijven, carrosserie is er ni voor gemaakt
Zo'n velo is gemaakt voor 25 dus 40 mag geen probleem zijn mo gaat ge hoger dan loopt ge het risico dat bv de remmen da nimmer trekken of vroeger begeven.

hebt gij het 2j uitgezongen? chance gehad hé
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2019, 17:05   #9
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.994
Standaard

Als ik het goed gehoord heb, kost het toestel dat de chip kan herschrijven of wijzigen, 250 euro.
En dat ding zou makkelijk aan te kopen zijn op het internet.

Wellicht heeft iedere fietshandelaar zo'n ding, om de software af te vegen en te herinstalleren, als er een mankementje aan is, of een update.

Maar over het item zelf: het zit in onze volksaard.

De kunst is om de snelheid op te drijven, maar er zeer matig gebruik van te maken. En ... dat zit nu niet in onze volksaard.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2019, 17:14   #10
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 62.795
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
probleem is ni opdrijven, carrosserie is er ni voor gemaakt
Hangt van de basis af nietwaar.
Citaat:
Zo'n velo is gemaakt voor 25 dus 40 mag geen probleem zijn mo gaat ge hoger dan loopt ge het risico dat bv de remmen da nimmer trekken of vroeger begeven.
Goed opdrijven is wel meer dan een sterkere motor alleen.
Citaat:
hebt gij het 2j uitgezongen? chance gehad hé
In totaal wel meer hoor, van mijn 16 tot 24 heb ik met opgedreven brommers gereden.
Soms kriebelt het om met mijn huidige kennis en gereedschap er nog eens eentje te doen. Maar dan kijk ik naar al de andere dingen die ik nog liggen heb.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.

Laatst gewijzigd door maddox : 29 april 2019 om 17:15.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2019, 18:53   #11
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.776
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ja, lekker.

Tot men beseft dat ze remmen, banden, enz...hebben die te zwak zijn voor die hogere snelheden.

Niet slim.
Stel je voor....dat je fiets die normaal 25 kan plots 40 kan....

Maar dat de wielertoeristen aan 70 km per uur naar beneden rijden is blijkbaar niet gevaarlijk.....Begrijpe wie kan ....Maar bon de remmen op een (goedkope) koersfiets zullen dan wel aangepast zijn om 100 per uur te rijden zeker

Met een e fiets 25 kan je geen goede fietser volgen....heb ik zelf mogen ondervinden.

Maar Fred heeft het al begrepen....het draait weer om de centen....als je genoeg betaalt mag je wel 45 rijden dan is het wel veilig.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 29 april 2019 om 18:59.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2019, 18:57   #12
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.776
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
probleem is ni opdrijven, carrosserie is er ni voor gemaakt
Zo'n velo is gemaakt voor 25 dus 40 mag geen probleem zijn mo gaat ge hoger dan loopt ge het risico dat bv de remmen da nimmer trekken of vroeger begeven.

hebt gij het 2j uitgezongen? chance gehad hé
En de remmen van een gewone fiets uit de Carrefour Made in China ? Volgens mij kan je daar bergaf toch makkelijk 70 mee rijden ?
Tot welke snelheid mag men daar eigenlijk mee rijden?
Ik herinner me toch als snotneus meermaals aan 60 en meer naar beneden te zijn gebold.....met een simpele fiets.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2019, 19:06   #13
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.272
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ja, lekker.

Tot men beseft dat ze remmen, banden, enz...hebben die te zwak zijn voor die hogere snelheden.

Niet slim.
Met een gewone fiets en zeker met een e-fiets met ondersteuning tot 25 km/u kan je ook 45 rijden als je wat conditie hebt en de wind mee. Dus zeggen dat die snelheden boven de 25 km/u niet aankan is toch wat te ver gezocht.
__________________
Democratieën sterven niet meer door een plotse coup. Maar wel trager, door democratisch gekozen leiders die het systeem perverteren om aan de macht te blijven.
Robert Lieberman
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2019, 19:12   #14
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Slecht opgedreven dan. Mijn laatste brommer heeft het 2 jaar en 50K km+ uitgezongen met een topsnelheid van 85km/u.


Darwin at work. En die kerel was nie slim bezig, ge moogt maar met een brommer rijden vanaf uw 16.
Het is ruim zestig jaar geleden,ik kan mij vergissen.
Ik was toen 15 jaar, het is wel mogelijk dat hij moeten dubbelen had.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2019, 19:24   #15
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.776
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Het is ruim zestig jaar geleden,ik kan mij vergissen.
Ik was toen 15 jaar, het is wel mogelijk dat hij moeten dubbelen had.
Ik was puber in de jaren 70. Het eerste waar wij met onze nieuwe of occasie 50cc naartoe reden was naar de Jos. Die was straf in mechaniek verving het vliegwiel zodat we makkelijk 80 konden. Daar werd toen allemaal minder dramatisch over gedaan.
Ik moet al heel diep nadenken wie 40 bleef rijden.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2019, 19:34   #16
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 62.795
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Ik was puber in de jaren 70. Het eerste waar wij met onze nieuwe of occasie 50cc naartoe reden was naar de Jos. Die was straf in mechaniek verving het vliegwiel zodat we makkelijk 80 konden. Daar werd toen allemaal minder dramatisch over gedaan.
Ik moet al heel diep nadenken wie 40 bleef rijden.
Nu is die 45km/u meer gangbaar, de meeste jeugdige brommerrijders wagen het niet meer om hun dingetje op te drijven.

Teveel werk, teveel speciale dingen die men moet omzeilen, en voornamelijk, 4 takt is niet zo dankbaar om op te drijven.

En de garagisten die de kennis en spullen hebben, die passen wel op, "alleen voor circuitgebruik". Die krijgen snel bezoek van de politie als er weer een snotaap tegen 70km gesnapt wordt en na een beetje grillen verteld vanwaar de spullen kwamen. (als het al geen Chinesium is)

En "ne Jos" , die vind je niet meer in elke stadswijk of dorp.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2019, 19:44   #17
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.776
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Nu is die 45km/u meer gangbaar, de meeste jeugdige brommerrijders wagen het niet meer om hun dingetje op te drijven.

Teveel werk, teveel speciale dingen die men moet omzeilen, en voornamelijk, 4 takt is niet zo dankbaar om op te drijven.

En de garagisten die de kennis en spullen hebben, die passen wel op, "alleen voor circuitgebruik". Die krijgen snel bezoek van de politie als er weer een snotaap tegen 70km gesnapt wordt en na een beetje grillen verteld vanwaar de spullen kwamen. (als het al geen Chinesium is)

En "ne Jos" , die vind je niet meer in elke stadswijk of dorp.
Inderdaad het waren heel andere tijden.
Maar even terzijde ; ik dacht dat die 50 cc viertakt genre Honda SS enz net waren afgesteld op 45 ? Een 50 cc zonder afstelling gaat toch vlotjes 70 ?

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 29 april 2019 om 19:47.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2019, 19:48   #18
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Nu de oude mannetjes op dit forum bijbrengen dat het verkeer de dag van vandaag niet meer te vergelijken is met de jaren 60/70 en 75 per uur op een brommer zo goed als zelfmoord is.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2019, 19:58   #19
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.776
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Nu de oude mannetjes op dit forum bijbrengen dat het verkeer de dag van vandaag niet meer te vergelijken is met de jaren 60/70 en 75 per uur op een brommer zo goed als zelfmoord is.
Vraagje aan een jonge man. Is 40 per uur rijden op een elektrische fiets van 3000 euro gevaarlijker als 70 rijden (wat bergaf en wind vanachter) met een normale fiets van 400 euro ?

Ik hoor hier regelmatig wielertoeristen vertellen hoeveel hun gemiddelde de laatste keer was en volgens mij moeten die dan toch regelmatig fel boven de 60 gaan.

Hier een doodgewoon fietsclubje

We fietsen vanaf maart, elke zon-en feestdag tot en met de laatste zondag van september.

Vertrek aan de speelplaats van de gemeenteschool "De Boemerang" te Meerbeek om 09 uur, voor een trip van ongeveer 80 km. Eenmaal per maand is een rit geprogrammeerd tussen 140 en 160 km. Bij deze langere ritten worden we begeleid door een volgwagen.

We fietsen aan een gemiddelde snelheid tussen 30 en 35 km per uur afhankelijk van de aard van het parcours.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 29 april 2019 om 20:02.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2019, 20:22   #20
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.162
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Vraagje aan een jonge man. Is 40 per uur rijden op een elektrische fiets van 3000 euro gevaarlijker als 70 rijden (wat bergaf en wind vanachter) met een normale fiets van 400 euro ?
Rijden die wielertoeristen ook aan 70 km/u in de ochtendspits in het centrum van pakweg Antwerpen of Gent ?? De peletonnetjes wielertoeristen kom ik niet tegen in dat verkeer, speed pedelecs en opgedreven pedelecs des te meer.

Temeer: een speed pedelec moet aan veiligheidsvoorschriften voldoen om hem 'veilig' te maken in het drukke stadsverkeer. Het gaat niet over enkel banden of remmen, maar ook over daglichten, stoplichten, achteruitkijkspiegel, geluidsignaal... wat niet op een standaard pedelec steekt.
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:07.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be