Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 29 oktober 2013, 12:50   #121
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.641
Standaard

31 - De scheiding.

Mattheus 5:31 Er is ook gezegd: Al wie zijn vrouw wegzendt, moet haar een scheidbrief geven. 32 Maar Ik zeg u: Een ieder, die zijn vrouw wegzendt om een andere reden dan ontucht, maakt, dat er echtbreuk met haar gepleegd wordt; en al wie een weggezondene trouwt, pleegt echtbreuk.

Aangezien Jezus toch heet de profeet van de Liefde te zijn, zou het toch ook kunnen dat een man niet meer van zijn vrouw houdt, of andersom de vrouw niet meer van haar man.
Kortom: de grondslag van het huwelijk behoort de Liefde te zijn en als die er niet meer is, dan is het goed om uit elkaar te gaan.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2013, 11:41   #122
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.641
Standaard

32 - Gij zult niet zweren.

Mattheus 5:33 Wederom hebt gij gehoord, dat tot de ouden gezegd is: Gij zult uw eed niet breken, doch aan de Here uw eden gestand doen. 34 Maar Ik zeg u, in het geheel niet te zweren: bij de hemel niet, omdat hij de troon van God is; 35 bij de aarde niet, omdat zij de voetbank zijner voeten is; bij Jeruzalem niet, omdat het de stad van de grote Koning is; 36 ook bij uw hoofd zult gij niet zweren, omdat gij niet één haar wit kunt maken of zwart. 37 Laat het ja, dat gij zegt, ja zijn, en het neen, neen; wat daar bovenuit gaat, is uit den boze.

Het is toch moeilijk voor te stellen dat de aarde Gods voetenbank zou wezen.
Ik vraag me ernstig af waar die zweetkakken dan wel staan.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2015, 08:40   #123
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.641
Standaard

Mattheus 5: 38 De rechterwang.

38 Gij hebt gehoord, dat gezegd is: Oog om oog, en tand om tand.
39 Maar Ik zeg u, dat gij den boze niet wederstaat; maar, zo wie u op de rechterwang slaat, keert hem ook de andere toe; ....

Johannes 18:19

19 De hogepriester dan vraagde Jezus van Zijn discipelen, en van Zijn leer.

20 Jezus antwoordde hem: Ik heb vrijuit gesproken tot de wereld; Ik heb allen tijd geleerd in de synagoge en in den tempel, waar de Joden van alle plaatsen samenkomen; en in het verborgen heb Ik niets gesproken.

21 Wat ondervraagt gij Mij? Ondervraag degenen, die het gehoord hebben, wat Ik tot hen gesproken heb; zie, dezen weten, wat Ik gezegd heb.
schilderij van Lucas van Leyden: Jezus voor Annas

22 En als Hij dit zeide, gaf een van de dienaren, die daarbij stond, Jezus een kinnebakslag, zeggende: Antwoordt Gij alzo den hogepriester?

23 Jezus antwoordde hem: Indien Ik kwalijk gesproken heb, betuig van het kwade; en indien wel, waarom slaat gij Mij?

Ik: waarom heeft Jezus hem niet de "andere wang" toegekeerd, dat wil zeggen: zich nog eens laten slaan in plaats van kleinzielig te klagen.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2015, 19:55   #124
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
BWarrior's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juni 2009
Locatie: België
Berichten: 17.512
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Het evangelie naar Matteüs
Geslachtsregister

(...) 16 Jakob verwekte Jozef, de man van Maria, uit wie Jezus geboren is, die Christus genoemd wordt.

Nu dacht ik toch dat God himself Jezus had verwekt en dat Jozef zijn piemeltje netjes in zijn broek had gehouden.

Maar wat staat hier: het hele geslachtsregister van Abraham tot Jozef....

Het begint dus al meteen met een hoop onzin om God, die een andermans vrouw inpikt (het oude recht van de heerser de vrouw van een onderdaan bij te slapen tijdens de huwelijksnacht), vreemd gaat dus, de hand boven het hoofd te houden.

er staat niet dat Jozef Jezus verwekte, i.t.t. bij de anderen.

Dat "oude recht" (ius primae noctis) is een 19de eeuws verzinsel.
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2015, 19:57   #125
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
BWarrior's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juni 2009
Locatie: België
Berichten: 17.512
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht

Ik: waarom heeft Jezus hem niet de "andere wang" toegekeerd, dat wil zeggen: zich nog eens laten slaan in plaats van kleinzielig te klagen.
Waarom is zijn geklaag "kleinzielig"? Hij biedt hem toch de figuurlijke linkerwang aan?
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2015, 09:46   #126
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.641
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
er staat niet dat Jozef Jezus verwekte, i.t.t. bij de anderen.
Waarom wordt er dan een stamboom vermeld als Jezus helemaal niet van Jozef afkomstig is?
Jezus komt direct van God.
En dan zou daarbij de stamboom van Maria vermeld moeten worden.
Dus het is dubbel fout.
Citaat:
Dat "oude recht" (ius primae noctis) is een 19de eeuws verzinsel.
Oké.

Laatst gewijzigd door harriechristus : 7 augustus 2015 om 09:47.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2015, 09:55   #127
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.641
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Waarom is zijn geklaag "kleinzielig"?
Van de Zoon van God hadden we toch iets beters verwacht, gezien zijn uitspraak over de linker wang.
Dan had Hij hier de gelegenheid gehad het goede voorbeeld te geven, wat Hij niet heeft gedaan.
Citaat:
Hij biedt hem toch de figuurlijke linkerwang aan?
Neen, zelfs dat doet Hij niet.
Dan had Hij moeten zeggen: "Beledig me ook nog maar eens een keer!", of: "Scheld Mij uit!"
Dat is een figuurlijke wang, maar zelfs dat krijgt Hij niet voor elkaar.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2015, 10:40   #128
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
BWarrior's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juni 2009
Locatie: België
Berichten: 17.512
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Het droit de seigneur is een mythe:
http://www.todayifoundout.com/index....-fact-fiction/
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2015, 10:50   #129
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.641
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Het droit de seigneur is een mythe:
http://www.todayifoundout.com/index....-fact-fiction/
Ja, ja, dat had je al eerder gezegd en daarom heb ik als antwoord: Oké, gezegd, met een link, ten teken dat ik je gelijk geef.
Of had je dat niet begrepen?
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2015, 11:05   #130
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.641
Standaard

Mattheus 5: 40 En zo iemand met u rechten wil, en uw rok nemen, laat hem ook den mantel;
41 En zo wie u zal dwingen een mijl te gaan, gaat met hem twee mijlen.
42 Geeft dengene, die iets van u bidt, en keert u niet af van dengene, die van u lenen wil.
43 Gij hebt gehoord, dat er gezegd is: Gij zult uw naaste liefhebben, en uw vijand zult gij haten.
44 Maar Ik zeg u: Hebt uw vijanden lief; zegent ze, die u vervloeken; doet wel dengenen, die u haten; en bidt voor degenen, die u geweld doen, en die u vervolgen;

Nu, de christenen hebben daar nooit naar geleefd, en het is ook hoogst irreëel wat hier staat geschreven.
Er is ook nog een spreekwoord dat zegt: "Al te goed is buurmans gek!"
En je vijanden lief hebben is een tegenstrijdigheid, want dan zijn het je vijanden niet meer, en zou je eigen identiteit moeten opofferen voor al diegenen waar je het niet mee eens bent, en zou je op houden te bestaan.
De uiterste consequentie hiervan is ook de Duivel lief te hebben.
En zou het kwade op houden te bestaan, wat logischerwijs niet kan.

Wel kan je proberen de vijand te begrijpen, dat hij anders is dan jij en andere standpunten heeft.
En je kunt proberen vijandschap te overwinnen en dat is een lang historisch proces.

Maar de mens kan niet alles en iedereen lief hebben, dat is een onmogelijkheid, noch alles doen wat de ander verlangt van jou.
Je kunt alleen diegene lief hebben die bij je past.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2015, 09:23   #131
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.641
Standaard

Mattheus 5:45 Opdat gij moogt kinderen zijn uws Vaders, Die in de hemelen is; want Hij doet Zijn zon opgaan over bozen en goeden, en regent over rechtvaardigen en onrechtvaardigen.
46 Want indien gij liefhebt, die u liefhebben, wat loon hebt gij? Doen ook de tollenaars niet hetzelfde?
47 En indien gij uw broeders alleen groet, wat doet gij boven anderen? Doen ook niet de tollenaars alzo?
48 Weest dan gijlieden volmaakt, gelijk uw Vader, Die in de hemelen is, volmaakt is.

Mooi gezegd: de oneindige Liefde uit de Geest van het denken en begrijpen.
Nochtans is dat er niet zo maar in ene, maar is een eindeloos lang historisch proces om tot eenheid te komen.

Zie onze aarde (wereld) die straks in stuiptrekken zal verkeren in haar ondergang.
Wie zal haar nog lief hebben dan?
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2015, 13:51   #132
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.641
Standaard

Aalmoezen

Hebt acht, dat gij uw aalmoes niet doet voor de mensen, om van hen gezien te worden; anders zo hebt gij geen loon bij uw Vader, Die in de hemelen is.

Wanneer gij dan aalmoes doet, zo laat voor u niet trompetten, gelijk de geveinsden in de synagogen en op de straten doen, opdat zij van de mensen geeerd mogen worden. Voorwaar zeg Ik u: Zij hebben hun loon weg.

Maar als gij aalmoes doet, zo laat uw linker hand niet weten, wat uw rechter doet;

Opdat uw aalmoes in het verborgen zij; en uw Vader, Die in het verborgen ziet, Die zal het u in het openbaar vergelden.

Ja, ja, daar zit wel wat in, de bescheidenheid wordt door God geprezen.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2015, 13:55   #133
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.641
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Ja, ja, daar zit wel wat in, de bescheidenheid wordt door God geprezen.
Hoewel, zou men toch zeggen: waarom mag God wel de goede daden van de mens weten, en de wereld niet?
Dat men weet dat God het zal weten behelst eigenlijk nog een veel grotere ijdelheid, want als beloning verwacht men het eeuwige leven.
Aldus komt de mens in de verleiding niet goed te doen om het goede zelf, maar om de beloning die God zal geven.
Maar zelfs dat zal God toch wel weten?
Zal Hij dan niet zijn beloning onthouden?
En als de mens goed doet om het goede zelf, dan behoeft hij geen beloning meer, want daarom heeft ie het niet gedaan.

Aldus is het toch beter de goede daden aan de wereld te laten weten, zodat de ijdelheid daardoor meteen is gestreeld en een extra stimulans is om goed te doen en daarmede de arme stakkers eerder worden geholpen.

Want van God valt in beide gevallen niks te verwachten, want wie goed doet om het goede, behoeft geen beloning en wie het wel doet om de beloning is niet werkelijk een goed mens.

Laatst gewijzigd door harriechristus : 17 augustus 2015 om 13:56.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2015, 14:25   #134
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.641
Standaard

Mattheus 6:5-6

Bidden

5 En wanneer gij bidt, zo zult gij niet zijn gelijk de geveinsden; want die plegen gaarne, in de synagogen en op de hoeken der straten staande, te bidden, opdat zij van de mensen mogen gezien worden. Voorwaar, Ik zeg u, dat zij hun loon al ontvangen hebben.

Ik: Wie bidt er tegenwoordig nog op de hoek van de straat, of het moet bij het oversteken zijn om niet te worden over gereden.

6 Maar gij, wanneer gij bidt, gaat in uw binnenkamer, en uw deur gesloten hebbende, bidt uw Vader, Die in het verborgen is; en uw Vader, Die in het verborgen ziet, zal het u in het openbaar vergelden.

Ik: Kruip het liefst onder bed of in de kast zodat ook uwe huisgenoten niet in de gaten hebben dat u bidt.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2015, 15:50   #135
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.641
Standaard

Mattheus 6:7-15

7 - En als gij bidt, zo gebruikt geen ijdel verhaal van woorden, gelijk de heidenen; want zij menen, dat zij door hun veelheid van woorden zullen verhoord worden.

Ik: God heeft geen zin om naar al die lange verhalen te luisteren.
Die heeft wel wat anders te doen.

8 - Wordt dan hun niet gelijk; want uw Vader weet, wat gij van node hebt, eer gij Hem bidt.

Ik: dus eigenlijk is al dat bidden helemaal niet nodig.
Het is meer voor jouw eigen plezier.

9 - Gij dan bidt aldus: Onze Vader, Die in de hemelen zijt! Uw Naam worde geheiligd.

Ik: Goeie start.

10 - Uw Koninkrijk kome. Uw wil geschiede, gelijk in den hemel alzo ook op de aarde.

Ik: tenzij er een eigenwijs jongetje is dat zijn eigen zin wil doen.
Adam is zijn naam, opgestookt door zijn zusje Eva.

11 - Geef ons heden ons dagelijks brood.

Ik: liefst met lekker beleg.
En wat mij betreft met thee erbij.

12 - En vergeef ons onze schulden, gelijk ook wij vergeven onzen schuldenaren.

Ik: de mens als voorbeeld voor God in plaats van andersom.
Moet zijn: als U onze schulden vergeeft, zullen wij dat ook doen.
Wat ook weer niet goed is, want dan lijkt het alsof God onder druk wordt gezet.

13 - En leid ons niet in verzoeking, maar verlos ons van den boze. Want Uw is het Koninkrijk, en de kracht, en de heerlijkheid, in der eeuwigheid, amen.

Ik: dus God is de duivel zelf die de mens in verzoeking leidt?

14 - Want indien gij den mensen hun misdaden vergeeft, zo zal uw hemelse Vader ook u vergeven.

15 - Maar indien gij den mensen hun misdaden niet vergeeft, zo zal ook uw Vader uw misdaden niet vergeven.

Ik: dus God blijkt niet beter te zijn dan de mens en aapt deze bovendien na.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2015, 21:47   #136
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Van de Zoon van God hadden we toch iets beters verwacht, ...
God laat zich niet meten naar menselijke maatstaven. Misschien zit juist daar uw verkeerde benadering.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2015, 22:02   #137
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
God laat zich niet meten naar menselijke maatstaven. Misschien zit juist daar uw verkeerde benadering.
Maar uw godsdienst en uw kerk doet wel niets anders. Want zij orakelen al 2000 jaar:
God is oneindig goed,
God is oneindig barmhartig,
God heeft de mensen oneindig lief (hoe, is me niet erg duidelijk de laatste tijd)
God vergeeft,
Enz, enz, enz.

Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2015, 22:04   #138
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Maar uw godsdienst en uw kerk doet wel niets anders. Want zij orakelen al 2000 jaar:
God is oneindig goed,
God is oneindig barmhartig,
God heeft de mensen oneindig lief (hoe, is me niet erg duidelijk de laatste tijd)
God vergeeft,
Enz, enz, enz.

Alleen al het woordje "oneindig" wijst erop dat God niet valt in te passen in onze denkwereld. We kunnen Hem slechts bij benadering en in onvolkomen, menselijke bewoordingen benaderen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2015, 22:21   #139
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Alleen al het woordje "oneindig" wijst erop dat God niet valt in te passen in onze denkwereld. We kunnen Hem slechts bij benadering en in onvolkomen, menselijke bewoordingen benaderen.
Als u niets zinnigs kunt zeggen over God omdat hij ons begripsvermogen te boven gaat, hoe komt het dan dat u en uw kerk al 2000 jaar over hem zitten te zaniken? Zwijg er dan over.

Eigenlijk maken de godsdiensten van het boek zich belachelijk. Ze kunnen zich hun god niet voorstellen en daarom verzinnen ze allerlei attributen die natuurlijk antropomorfistisch zijn en van geen kanten kloppen. Want als God de alfa en de omega is van alles , zoals men dat soms ziet afgebeeld, dan is hij ook de oorzaak van het Kwade.

En dat zou wel eens kunnen want niets gebeurt indien God het niet toelaat. Vermits nu hij alles al eeuwig lang op voorhand weet is hij ook de wegbereider van het Kwade, net als van het Goede.

En kom nu niet af met 'het Kwade is de fout van de zondige mensen'. Want dat is zo'n dooddoener die zijn tijd wel heeft gehad.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2015, 08:02   #140
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.641
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
God laat zich niet meten naar menselijke maatstaven. Misschien zit juist daar uw verkeerde benadering.
Volgens mijn bescheiden mening blijkt de God van de Bijbel (zowel Jahweh als zijn Zoon Jezus) zeer menselijke trekken te vertonen.

Dus dan kan het niet anders of de verkeerde benadering zit in degene die die Bijbel geschreven heeft.

Mocht er toch nog iets veel diepers achter zitten dan laat ik me gaarne voorlichten.

Dus doe je best.

Laatst gewijzigd door harriechristus : 7 september 2015 om 08:05.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:12.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be