Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 3 mei 2017, 22:30   #101
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Wat vreemd dat ge net deze vers citeert...

Ge citeert namelijk niet volledig. Het gaat zo verder ... zodat de varkens zich niet omdraaien en u verscheuren.

Dat moogt gij mij eens uitleggen!

En vooral, wat heeft dat met de eerste Christenen te maken? Ge gaat u zelf toch niet vergelijken met die mensen!??
U bent de mooiste bevestiging van wat ik schreef: gooi als christen de paarlen niet voor de zwijnen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2017, 22:30   #102
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Hoezo? U schrijft me nu eenmaal een bepaalde visie toe, maar klopt dat wel? Ooit daarover nagedacht? Hoe leest ik volgens u dan wel Genesis?
Letterlijk fundamentalistisch. Volgens u is dat waar. God heeft alles getoverd in 6 dagen, en op de 7e dag was hij moe en moest hij een dutje doen.

Die opperwezens toch! Na 6 dagen zijn ze al ten einde krachten.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2017, 22:33   #103
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U bent de mooiste bevestiging van wat ik schreef: gooi als christen de paarlen niet voor de zwijnen.
Maar leg eens uit wat het betekent:

Gooi geen parels voor de varkens, want ze kunnen zich omdraaien en u verscheuren.

Ik als atheist heb geen flauw benul wat dat betekent. Gij weet dat ongetwijfeld, dus ... ik luister.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2017, 22:39   #104
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Maar leg eens uit wat het betekent:

Gooi geen parels voor de varkens, want ze kunnen zich omdraaien en u verscheuren.

Ik als atheist heb geen flauw benul wat dat betekent. Gij weet dat ongetwijfeld, dus ... ik luister.
Ik ben verwonderd. Blijkbaar is de culturele kennis van bepaalde atheïsten zo laag dat ze zelfs de spreekwoorden niet snappen die deel zijn gaan uitmaken van onze Nederlandse taal.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2017, 22:42   #105
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Letterlijk fundamentalistisch. Volgens u is dat waar. God heeft alles getoverd in 6 dagen, en op de 7e dag was hij moe en moest hij een dutje doen.

Die opperwezens toch! Na 6 dagen zijn ze al ten einde krachten.
U vergist zich. Ik benader Genesis naar de traditie van de Kerk, dus niet zoals u het hier voorstelt.

Weer eens de bal misgeslagen! Wat vooroordelen toch kunnen doen, nietwaar, beste man!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2017, 22:47   #106
Rizzz
Parlementslid
 
Rizzz's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 augustus 2007
Locatie: Wollongong, NSW, Australia
Berichten: 1.727
Stuur een bericht via Skype™ naar Rizzz
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Als u een bewijs levert, houdt het op geloof te zijn. Dan is het weten.
Zegt de man die ondanks alle bewijzen, nog steeds niet gelooft in evolutie. Ik moet je de contradictie hier toch niet uitleggen hoop ik?


En om de sfeer van de draad te blijven haal ik er even Dillahunty weer bij om je een ideetje te geven wat het nut van "geloof" zoals jij het verstaat is:

https://m.youtube.com/watch?v=F4TCiL-YkWc

Laatst gewijzigd door Rizzz : 3 mei 2017 om 22:47.
Rizzz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2017, 04:47   #107
Rizzz
Parlementslid
 
Rizzz's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 augustus 2007
Locatie: Wollongong, NSW, Australia
Berichten: 1.727
Stuur een bericht via Skype™ naar Rizzz
Standaard

Voor degenen die nog nooit van ""Kissing Hank's Ass" gehoord hebben,
Dit is de versie van "The Atheist Experience", hilarisch!!!!!

https://www.youtube.com/watch?v=Oymv19jyeY8

En om Geert te citeren:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
It's funny because it's true.

Laatst gewijzigd door Rizzz : 4 mei 2017 om 04:59.
Rizzz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2017, 06:16   #108
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.052
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rizzz Bekijk bericht
Voor degenen die nog nooit van ""Kissing Hank's Ass" gehoord hebben,
Dit is de versie van "The Atheist Experience", hilarisch!!!!!

https://www.youtube.com/watch?v=Oymv19jyeY8

En om Geert te citeren:
fantastisch ! Dit is er eentje van zijn beste.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2017, 06:58   #109
Het Verzet
Europees Commissaris
 
Het Verzet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 maart 2010
Berichten: 7.686
Standaard

On the lighter side:

Futurama - Professor Farnsworth debates Creaturism
Monty Python - Spanish Inquisition
Het Verzet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2017, 07:43   #110
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U vergist zich. Ik benader Genesis naar de traditie van de Kerk, dus niet zoals u het hier voorstelt.

Weer eens de bal misgeslagen! Wat vooroordelen toch kunnen doen, nietwaar, beste man!
Wat betekent dit juist 'benaderen' en 'naar de traditie van de Kerk'? Twee onduidelijkheden in één zin.

De vraag is niet hoe u het benadert maar hoe u het interpreteert en indien u stelt dat u het interpreteert zoals a of b, dan is het nuttig erbij te melden hoe a en b het interpreteert.

Of weet u zelf niet hoe u het moet interpreteren?
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2017, 07:58   #111
Schelfie
Minister-President
 
Schelfie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 januari 2010
Locatie: Kalfort (Puurs)
Berichten: 4.081
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Wat betekent dit juist 'benaderen' en 'naar de traditie van de Kerk'? Twee onduidelijkheden in één zin.

De vraag is niet hoe u het benadert maar hoe u het interpreteert en indien u stelt dat u het interpreteert zoals a of b, dan is het nuttig erbij te melden hoe a en b het interpreteert.

Of weet u zelf niet hoe u het moet interpreteren?
Die "verklaring" had hij ook in een andere discussie gegeven. Na lang aandringen kwam hij op de proppen met de leer van sint-Augustinus en het cathechismus, zonder ooit echt duidelijk te antwoorden.

Maw, weer veel rond de pot gedraai zonder concreet antwoord.

Wacht ook nog steeds vol spanning op zijn bron dat empirisch moet bewijzen dat evolutie onmogelijk is...
__________________
Al is de Vlaming nog zo fel, de Waal die krijgt zijn goesting wel.
Schelfie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2017, 08:18   #112
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Schelfie Bekijk bericht
Wacht ook nog steeds vol spanning op zijn bron dat empirisch moet bewijzen dat evolutie onmogelijk is...
Dat zou wel eens de bijbel kunnen zijn want in een ander topic stelde hij dat geloof en wetenschap 2 kennissystemen zijn die niet met elkaar vergeleken kunnen worden. Daar kun je ook alle kanten mee uit.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2017, 08:28   #113
Schelfie
Minister-President
 
Schelfie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 januari 2010
Locatie: Kalfort (Puurs)
Berichten: 4.081
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Dat zou wel eens de bijbel kunnen zijn want in een ander topic stelde hij dat geloof en wetenschap 2 kennissystemen zijn die niet met elkaar vergeleken kunnen worden. Daar kun je ook alle kanten mee uit.
Hoe kan in godsnaam (pun intended) religie op dezelfde hoogte staan als wetenschap? Dat zijn 2 volledig verschillende zaken... :/

De bijbel is even wetenschappelijk als de LOTR trilogie of het sprookjesbos van de Efteling...
__________________
Al is de Vlaming nog zo fel, de Waal die krijgt zijn goesting wel.
Schelfie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2017, 09:00   #114
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Schelfie Bekijk bericht
Die "verklaring" had hij ook in een andere discussie gegeven. Na lang aandringen kwam hij op de proppen met de leer van sint-Augustinus en het cathechismus, zonder ooit echt duidelijk te antwoorden.

Maw, weer veel rond de pot gedraai zonder concreet antwoord.

Wacht ook nog steeds vol spanning op zijn bron dat empirisch moet bewijzen dat evolutie onmogelijk is...
Daar vrees ik ook voor. Men kan namelijk geen interpretatie geven die strookt met de waarnemingen.

Sommigen lossen het op door de bijbel als iets symbolisch te gaan beschouwen. Anderen zijn inventiever en stellen dat de wereld inderdaad geschapen is in 6 dagen maar dan in zodanige toestand dat het er op lijkt dat de wereld ouder is.

In alle gevallen geeft men voorrang aan het geloof op de rede. Niet zo erg maar ben probeert tevens regels op te leggen op basis van dit geloof aan mensen die wel de rede volgen, en dit is onaanvaardbaar.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2017, 09:21   #115
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Daar vrees ik ook voor. Men kan namelijk geen interpretatie geven die strookt met de waarnemingen.

Sommigen lossen het op door de bijbel als iets symbolisch te gaan beschouwen. Anderen zijn inventiever en stellen dat de wereld inderdaad geschapen is in 6 dagen maar dan in zodanige toestand dat het er op lijkt dat de wereld ouder is.

In alle gevallen geeft men voorrang aan het geloof op de rede. Niet zo erg maar ben probeert tevens regels op te leggen op basis van dit geloof aan mensen die wel de rede volgen, en dit is onaanvaardbaar.
Geloof is dus volgens jou iets voor mentaal andersvaliden.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2017, 09:25   #116
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik ben verwonderd.
Daar geloof ik niets van.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Blijkbaar is de culturele kennis van bepaalde atheïsten zo laag dat ze zelfs de spreekwoorden niet snappen die deel zijn gaan uitmaken van onze Nederlandse taal.
Wat de uitdrukking parels voor de zwijnen betekent in het Nederlands is duidelijk. Maar in het NT was het geen spreekwoord, en met 'opdat ze zich niet omdraaien en u verscheuren' erachter.
Het is duidelijk dat uitdrukkingen veranderen van betekenis na verloop van tijd.
Dus opnieuw vraag ik u: wat wilde Mattheus ons vertellen met dat vers?
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2017, 09:28   #117
koppijn
Minister-President
 
koppijn's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2008
Locatie: a'pen
Berichten: 4.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rizzz Bekijk bericht
Zegt de man die ondanks alle bewijzen, nog steeds niet gelooft in evolutie. Ik moet je de contradictie hier toch niet uitleggen hoop ik?


En om de sfeer van de draad te blijven haal ik er even Dillahunty weer bij om je een ideetje te geven wat het nut van "geloof" zoals jij het verstaat is:

https://m.youtube.com/watch?v=F4TCiL-YkWc
Geloof is niet noodzakelijk irrationeel maar is functioneel op een ander terrein dan wetenschappelijk kennis. Natuurwetenschappelijke kennis verklaart de natuur zoals ze zich onafhankelijk van ons voor doet. Geloof wordt belangrijk als door menselijk inzet iets wordt waar gemaakt. Om een voorbeeld te geven, het maakt een groot verschil uit als een bevolking wel of niet geloofd in democratie. Als men er in geloofd zal men pogen dat waar te maken. In die context is geloven in God zoals dat cultuur historisch wordt voorgesteld eerder een object van weten,onafhankelijk van de mens, dan van geloof. Men kan door geloof God niet waar maken, want daardoor bewijst men dat het een menselijk concept is.
__________________
"L'homme n'est ni ange ni bête, et le malheur veut que qui veut faire l'ange fait la bête."Blaise Pascal

Laatst gewijzigd door koppijn : 4 mei 2017 om 09:35.
koppijn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2017, 11:41   #118
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U vergist zich. Ik benader Genesis naar de traditie van de Kerk, dus niet zoals u het hier voorstelt.
Dus dat betekent dat Adam en Eva nooit echt bestaan hebben?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Weer eens de bal misgeslagen! Wat vooroordelen toch kunnen doen, nietwaar, beste man!
Ik heb nog nooit de bal misgeslagen. Waar haalt u dat?
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2017, 21:05   #119
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.756
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Verzet Bekijk bericht
Geen betere anti-religie propaganda dan relgieuze propaganda.
En toch...

En toch zouden zekere niet-gelovigen wel moeten opletten om niet dezelfde aanmatigende houding aan te nemen tegenover gelovigen als diezelfde gelovigen vroeger aannamen tegenover ongelovigen.

Herwig Arts in zijn boek 'Het verschijnsel religie' , blz. 9, vat het goed samen in het begin van zijn boek:

"In 1947 kon Gerard Walschap nog schrijven dat het in Vlaanderen blijkbaar nog altijd onmogelijk was om een ongelovige vrijdenker te zijn en toch door zijn medemensen hierin gerespecteerd te worden. Nauwelijks vijftig jaar later kan men met lichte overdrijving het tegenovergestelde beweren: het is in Vlaanderen bijna onmogelijk geworden om als overtuigd en praktiserend gelovige door medemensen op dat vlak begrepen en geacht te worden. "


Hier steekt heel wat waarheid in.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 4 mei 2017 om 21:07.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2017, 22:19   #120
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rizzz Bekijk bericht
Zegt de man die ondanks alle bewijzen, nog steeds niet gelooft in evolutie. Ik moet je de contradictie hier toch niet uitleggen hoop ik?


En om de sfeer van de draad te blijven haal ik er even Dillahunty weer bij om je een ideetje te geven wat het nut van "geloof" zoals jij het verstaat is:

https://m.youtube.com/watch?v=F4TCiL-YkWc
Je vergist je, Rizzz

Evolutie is incorrect en het bewijs ervan staat in een boekje dat hij al enkele jaren niet meer schijnt terug te vinden en waarvan hij ook niet meer exact van weet welke auteur het schreef of welke titel het droeg
praha is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:28.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be