Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Moeten de Zuid-Nederlanders de Nederlandse identiteit verkrijgen?
De Noordelijke Nederlanden moet de inwoners van de Zuidelijke Nederlanden de Nederlandse identiteit aanbieden. 32 36,78%
De Noordelijke Nederlanden moet zich op de zijlijn houden in dit conflict en het resultaat afwachten. 29 33,33%
Voor geen geld ter wereld wil ik deel uit maken van de Verenigde Nederlanden. 21 24,14%
Geen mening – Ik vaar wel mee met de stroom: Belg, Vlaming of Nederlander maakt echt niets uit. 5 5,75%
Aantal stemmers: 87. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 31 mei 2010, 12:46   #1
bgf324
Secretaris-Generaal VN
 
bgf324's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 december 2008
Locatie: Rijks-Vlaanderen
Berichten: 21.712
Standaard Nederlandse identiteit

Sinds we in 1830 door de franskiljons bezet zijn hebben we de Nederlandse identiteit verloren. In deze woelige periode waar de Vlaming zich verzet tegen de bezetting zouden de Noordelijke Nederlanden een signaal van steun naar ons kunnen zenden.

Dit zou er uit kunnen bestaan om de inwoners van de zuidelijke Nederlanden de Nederlandse identiteit te geven. Een identiteit die ons 180 jaar geleden afgepakt is door het gespuis dat ons heden ten dage nog steeds wil onderdrukken.
bgf324 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2010, 13:10   #2
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.189
Standaard

Ik zou alleen maar stemmen, mocht daar als opsie staan:
ik ben flamingant, maar toch wens ik zeker geen deel uit te maken van een vereniging met Nederland.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2010, 13:23   #3
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.013
Standaard

Gaat het over de Nederlandse nationaliteit of identiteit?
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2010, 13:54   #4
Torkilson
Gouverneur
 
Torkilson's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 mei 2010
Berichten: 1.419
Standaard

Ik zou eerder zeggen, laat Vlaanderen met de Faroër één natie vormen. We kunnen van hun ontvoogdingsstrijd nog veel leren. Ik bedank voor de Nederlandse identiteit, zelfs al wordt die mij aangeboden. Dat is gewoon een kwestie van de cultuurverschillen.
Torkilson is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2010, 14:09   #5
Txiki
Secretaris-Generaal VN
 
Txiki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 september 2007
Locatie: Killucan
Berichten: 57.743
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 Bekijk bericht
Sinds we in 1830 door de franskiljons bezet zijn hebben we de Nederlandse identiteit verloren. In deze woelige periode waar de Vlaming zich verzet tegen de bezetting zouden de Noordelijke Nederlanden een signaal van steun naar ons kunnen zenden.

Dit zou er uit kunnen bestaan om de inwoners van de zuidelijke Nederlanden de Nederlandse identiteit te geven. Een identiteit die ons 180 jaar geleden afgepakt is door het gespuis dat ons heden ten dage nog steeds wil onderdrukken.
Ik wil die Nederlandse identiteit niet. Leg mij dat niet op, man. Ik ben Vlaming, punt. Verder is je "uiteenzetting" te ongenuanceerd om op in te gaan. En inderdaad, de keuzemogelijkheden zijn te beperkt.
__________________
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.

Laatst gewijzigd door Txiki : 31 mei 2010 om 14:10.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2010, 14:16   #6
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Ik wil die Nederlandse identiteit niet. Leg mij dat niet op, man. Ik ben Vlaming, punt. Verder is je "uiteenzetting" te ongenuanceerd om op in te gaan. En inderdaad, de keuzemogelijkheden zijn te beperkt.
Dan hoop ik voor U dat uw ideologie en dito stemintentie niet bij het N.VA ligt, want deze partij heeft echt wel een groot aantal Pré Orangisten in hun rangen en dat zijn niet de eerste de beste.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2010, 14:17   #7
Txiki
Secretaris-Generaal VN
 
Txiki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 september 2007
Locatie: Killucan
Berichten: 57.743
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Dan hoop ik voor U dat uw ideologie en dito stemintentie niet bij het N.VA ligt, want deze partij heeft echt wel een groot aantal Pré Orangisten in hun rangen en dat zijn niet de eerste de beste.
Fijn dat je dat voor me hoopt.
__________________
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2010, 14:20   #8
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 34.995
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Dan hoop ik voor U dat uw ideologie en dito stemintentie niet bij het N.VA ligt, want deze partij heeft echt wel een groot aantal Pré Orangisten in hun rangen en dat zijn niet de eerste de beste.
Wat is 'het N-VA'?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2010, 14:47   #9
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 Bekijk bericht
Sinds we in 1830 door de franskiljons bezet zijn hebben we de Nederlandse identiteit verloren. In deze woelige periode waar de Vlaming zich verzet tegen de bezetting zouden de Noordelijke Nederlanden een signaal van steun naar ons kunnen zenden.

Dit zou er uit kunnen bestaan om de inwoners van de zuidelijke Nederlanden de Nederlandse identiteit te geven. Een identiteit die ons 180 jaar geleden afgepakt is door het gespuis dat ons heden ten dage nog steeds wil onderdrukken.
Is het historisch niet juister gewag te maken van de woelige periode 1815-1830 als aanloop naar het buitenzetten van de Vreemde Nederlandse bezetter ?

U hebt er precies geen problemen mee een loopje met de geschiedenis te nemen.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2010, 14:49   #10
Torkilson
Gouverneur
 
Torkilson's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 mei 2010
Berichten: 1.419
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Is het historisch niet juister gewag te maken van de woelige periode 1815-1830 als aanloop naar het buitenzetten van de Vreemde Nederlandse bezetter ?

U hebt er precies geen problemen mee een loopje met de geschiedenis te nemen.
We hebben de ene bezetter weggejaagd en de andere binnengehaald. Alleen spijtig dat net die eerste bezetter het nog betrekkelijk goed voorhad met Vlaanderen. Onder de Hollandse overheersing werd er veel gedaan aan onderwijs, en kregen we tenminste de kans in de eigen taal bediend te worden. Na 1830 heeft het héél lang geduurd eer we zelfs maar de kans kregen in eigen taal te worden berecht.
Torkilson is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2010, 14:51   #11
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Torkilson Bekijk bericht
We hebben de ene bezetter weggejaagd en de andere binnengehaald. Alleen spijtig dat net die eerste bezetter het nog betrekkelijk goed voorhad met Vlaanderen. Onder de Hollandse overheersing werd er veel gedaan aan onderwijs, en kregen we tenminste de kans in de eigen taal bediend te worden. Na 1830 heeft het héél lang geduurd eer we zelfs maar de kans kregen in eigen taal te worden berecht.
Hoe U dat nu interpreteerd laat ik in het midden.

Ik had het over de uitleg van de topic-starter.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2010, 15:02   #12
Torkilson
Gouverneur
 
Torkilson's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 mei 2010
Berichten: 1.419
Standaard

Hoe interpreteert ge het dan zelf? Dat wij arme Vlamingen er goed aan deden afstand te doen van alle rechten die we toen kregen? Dat we beter af waren onder België? Ge geloofd toch zelf niet dat het beter was voor de gemiddelde Vlaming onder Franstalig bestuur dan tevoren onder Hollands bewind?
Torkilson is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2010, 15:11   #13
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Torkilson Bekijk bericht
Hoe interpreteert ge het dan zelf? Dat wij arme Vlamingen er goed aan deden afstand te doen van alle rechten die we toen kregen? Dat we beter af waren onder België? Ge geloofd toch zelf niet dat het beter was voor de gemiddelde Vlaming onder Franstalig bestuur dan tevoren onder Hollands bewind?
Als we in 1945 tegenslag hadden gehad dan praatte iedereen in onze contreien nu vlot Duits.

Wat beter of slechter was laat ik in het midden.

Waarom is er toch die aversie voor vreemde talen in het algemeen en Frans in het bijzonder, dat vraag ik me af.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2010, 15:13   #14
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Wat is 'het N-VA'?
Een VB-light.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2010, 15:18   #15
Torkilson
Gouverneur
 
Torkilson's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 mei 2010
Berichten: 1.419
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Als we in 1945 tegenslag hadden gehad dan praatte iedereen in onze contreien nu vlot Duits.

Wat beter of slechter was laat ik in het midden.

Waarom is er toch die aversie voor vreemde talen in het algemeen en Frans in het bijzonder, dat vraag ik me af.

Dat is onzin. Er is geen historische grond voor die bewering. Duitsland wou toendertijd zijn cultuur niet perse opdringen aan het westen.

Er is geen aversie voor vreemde talen, wij willen gewoon graag onze cultuur kunnen behouden. Aan diversiteit heeft niemand iets als daardoor culturen verdwijnen. Wij zien ons niet graag weggedrukt door de Franstaligen uit de rand. Wij gaan toch ook niet in Franstalige gebieden wonen om daar te eisen dat men Nederlands tegen ons gebruikt. Wij passen ons aan. Misschien moet ge uw collega's uit de rand eens aanspreken op hun aversie van het Nederlands. Zij zijn het die België ondermijnen door hun kolonisatiedrang.

Laatst gewijzigd door Torkilson : 31 mei 2010 om 15:19.
Torkilson is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2010, 15:25   #16
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Torkilson Bekijk bericht
Dat is onzin. Er is geen historische grond voor die bewering. Duitsland wou toendertijd zijn cultuur niet perse opdringen aan het westen.

Er is geen aversie voor vreemde talen, wij willen gewoon graag onze cultuur kunnen behouden. Aan diversiteit heeft niemand iets als daardoor culturen verdwijnen. Wij zien ons niet graag weggedrukt door de Franstaligen uit de rand. Wij gaan toch ook niet in Franstalige gebieden wonen om daar te eisen dat men Nederlands tegen ons gebruikt. Wij passen ons aan. Misschien moet ge uw collega's uit de rand eens aanspreken op hun aversie van het Nederlands. Zij zijn het die België ondermijnen door hun kolonisatiedrang.
Het zal nog niet.
Ze wilden zelfs een superras kweken, laat staan dat ze andere talen in hun gebied (Groot Duitsland) zouden tolereren.
Snapt U nu mijn aversie tegen uitdrukkingen als Groot Nederland ?

Laatst gewijzigd door Henri1 : 31 mei 2010 om 15:27.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2010, 15:33   #17
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 Bekijk bericht
Sinds we in 1830 door de franskiljons bezet zijn hebben we de Nederlandse identiteit verloren. In deze woelige periode waar de Vlaming zich verzet tegen de bezetting zouden de Noordelijke Nederlanden een signaal van steun naar ons kunnen zenden.

Dit zou er uit kunnen bestaan om de inwoners van de zuidelijke Nederlanden de Nederlandse identiteit te geven. Een identiteit die ons 180 jaar geleden afgepakt is door het gespuis dat ons heden ten dage nog steeds wil onderdrukken.
De Vlamingen hebben hun identiteit niet verloren, ondanks 180 jaar bezetting door de Franstaligen, en hun behoeft ook geen (Noord-)Nederlandse identiteit 'aangeboden' te worden, vermits de Zuid-Nederlandse identiteit, gelijk de taal, deel uitmaakt van de algemene identiteit van Nederland en Vlaanderen.

Ik zal geen stem uitbrengen in de enquête, vermits deze geen rekening houdt met de finesses van de dialectiek betreffende de Nederlands-Vlaamse zaak en die voor rauwe belgicisten de aanleiding is om goedkope spot ermee te drijven.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2010, 15:40   #18
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Is het historisch niet juister gewag te maken van de woelige periode 1815-1830 als aanloop naar het buitenzetten van de Vreemde Nederlandse bezetter ?

U hebt er precies geen problemen mee een loopje met de geschiedenis te nemen.
De Vlamingen zijn het slachtoffer geweest van een kleine extremistische groep die door een ongeziene speling van het lot erin geslaagd is om de geschiedenis te veranderen. Er bestond in 1830 helemaal geen anti-Hollands sentiment onder de Vlamingen. Natuurlijk, er waren wel wat conflictjes geweest, onder andere over de priesteropleiding en het gebruik van Frans in het bestuur. Zelfs ten tijde van de beroemde septemberdagen in 1830, ging de Nederlandse kroonprins Willem enkel vergezeld van zijn chef-staf wandelen in het centrum van Brussel, terwijl hij de vorige dag bijna gelynchd werd. Dat toont het georchestreerde van die toestand aan, waarbij een kleine elite een sociaal oproer (geen nationalistische opstand) kaapte voor haar eigen agenda. Dat, gecombineerd met een wat knullige aanpak van het officiële gezag, verklaarde waarom dit kransje uiteindelijk de macht naar zich toetrok. Die Belgische Revolutie was een spijtige vergissing (dixit o.a. ook Louis Tobback) die de Nederlanden ongewild deed splitsen.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2010, 15:54   #19
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
De Vlamingen zijn het slachtoffer geweest van een kleine extremistische groep die door een ongeziene speling van het lot erin geslaagd is om de geschiedenis te veranderen. Er bestond in 1830 helemaal geen anti-Hollands sentiment onder de Vlamingen. Natuurlijk, er waren wel wat conflictjes geweest, onder andere over de priesteropleiding en het gebruik van Frans in het bestuur. Zelfs ten tijde van de beroemde septemberdagen in 1830, ging de Nederlandse kroonprins Willem enkel vergezeld van zijn chef-staf wandelen in het centrum van Brussel, terwijl hij de vorige dag bijna gelynchd werd. Dat toont het georchestreerde van die toestand aan, waarbij een kleine elite een sociaal oproer (geen nationalistische opstand) kaapte voor haar eigen agenda. Dat, gecombineerd met een wat knullige aanpak van het officiële gezag, verklaarde waarom dit kransje uiteindelijk de macht naar zich toetrok. Die Belgische Revolutie was een spijtige vergissing (dixit o.a. ook Louis Tobback) die de Nederlanden ongewild deed splitsen.
Geen antihollands sentiment? Het zal nog niet.

Een voorbeeldje. De mensen toen hier hadden een gezegde om hun ongenoegen te uiten tegenover de Hollanders door de zware belastingen die Willem I hief op het Zuiden (en alleen in het Zuiden), ondermeer op het gemaal: 'bij ieder brood eet Jan Kaas mee'

Onnodig te zeggen dat de term 'Jan Kaas' zeer pejoratief werd geïnterpreteerd en alles behalve een epitheton ornans was.

Laatst gewijzigd door system : 31 mei 2010 om 16:04.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2010, 15:56   #20
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.189
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Dan hoop ik voor U dat uw ideologie en dito stemintentie niet bij het N.VA ligt, want deze partij heeft echt wel een groot aantal Pré Orangisten in hun rangen en dat zijn niet de eerste de beste.
Ik vind het zeer fijn dat er in de NVA ook mensen zijn met andere meningen over bepaalde zaken, dan mezelf.
(het moeten niet allemaal klonen zijn van mijn anders wel fijne en voorbeeldige persoonlijkheid ... kuch ...)
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:47.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be