Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 10 januari 2021, 23:34   #761
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.418
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
En de sterren staan weer niet goed.

Verschil met Catalonie en Schotland: dat zijn historisch, cultureel en genetisch gezien volkeren met eeuwen geschiedenis. in het geval van schotland, terug tot de picten, caledoniers en de ierse stammen (scots).

In Vlaanderen bestaat dat niet. Een west-vlaming heeft cultureel en volkskundig niks te maken met een Limburger. Die eenheid en volksgeest bestaat hier niet.

Vergeet dat dus maar. It ain't happening.
Ik zie eerlijk gezegd geen verschil met Vlaanderen. Scots is trouwens een Germaanse taal gekomen verspreidt uit het Anglische koninkrijk Northumbrië en die Ierse stammen brachten het Gaelic naar Schotland, niet het Scots.

Ook een divers land hoor, Schotland.

Verder neem ik wat jij schrijft over geschiedenis met een korrel zout. Toen je zei dat we geen historische band hebben met Nederland gaf je ook bevraaglijk zwakke argumenten aan (de maximale grenzen van de Nederlanden als enige criterium, toen Gelre erbijkwam, lol). Duidelijk een Belgicist (je recht), maar eentje die daartoe wel bereid is desinformatie te verspreiden en uit die overtuiging zelfs cijnsstemrecht voorstaat. Dat laatste maakt me zorgen bij nationalisten van iedere strekking.

Ik vind ook dat je daarmee Belgicisme minder populair maakt want mensen zijn geen uilen. In jouw belang zeg ik het ook ergens, indirect.

Laatst gewijzigd door Weyland : 10 januari 2021 om 23:39.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2021, 04:26   #762
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.601
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Vlaanderen is hierin wel het buitenbeentje want we hebben wel een meerderheid van de bevolking zitten, de overheersing door de Walen is een soort van historisch gegroeid masochisme.

Deze of volgende verkiezing lijkt het me toch voorbij met het huidige België (al zeg ik dat al een tijdje), het kan gewoon niet verder.
Een meerderheid nederlandstaligen in Belgenland zijn geen meerderheid Vlonderaars, regionalisten,
laat staan "Vlonders' Trotse Kaproentjes", hé.
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2021, 09:15   #763
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.765
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ah het "grote" Nederland. Bestond voor 15 jaar na een deal tussen VK/FR/Etc....

WAs niet echt gewenst door de bevolking. Hence Belgie.
Van een oversimplificatie gesproken. En van een anachronisme... alsof de mening van de bevolking destijds relevant was.

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 11 januari 2021 om 09:16.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2021, 11:59   #764
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.418
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Een meerderheid nederlandstaligen in Belgenland zijn geen meerderheid Vlonderaars, regionalisten,
laat staan "Vlonders' Trotse Kaproentjes", hé.
Even even off topic te gaan over je onderschrift. Een liedje dat niet veel bijval vindt in Vlaanderen, me dunkt omdat het uitpuilt van Franstalig onbegrip en oversimplisme.

Je bent duidelijk een expat die ideeën heeft over België van decennia terug.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2021, 13:40   #765
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Van een oversimplificatie gesproken. En van een anachronisme... alsof de mening van de bevolking destijds relevant was.
Nope. Belgie was "geplaatst" bij Nederland door de grote machten.

En is nadien in opstand gekomen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2021, 14:15   #766
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Willem I was toen niet slim genoeg neem ik aan.

Hij moest de toen machtige Franse taal en sowieso de katholieken met rust laten.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2021, 14:22   #767
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.418
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Willem I was toen niet slim genoeg neem ik aan.

Hij moest de toen machtige Franse taal en sowieso de katholieken met rust laten.
Hij bedoelde het goed, maar de geesten waren er inderdaad nog niet rijp voor. Vooral in Antwerpen ligt deze gebeurtenis dubbel, gezien het tot 1860 duurde vooraleer de Haven terug tot bloei kon beginnen te komen.
De bouw van de Stelling van Antwerpen botste trouwens op veel protest bij de Antwerpenaar, niet in het minst gevoed door een onvrede met de Belgische Revolutie.

Onderschat trouwens ook niet hoezeer protestants Nederland na 1830 wild om zich heen sloeg en alle Belgen over dezelfde kam scheerde. De 1830-hostiliteiten slaan niet enkel op de Belgische kant, maar ook op de noordelingen van toen.

Laatst gewijzigd door Weyland : 11 januari 2021 om 14:28.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2021, 14:24   #768
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.765
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Nope. Belgie was "geplaatst" bij Nederland door de grote machten.

En is nadien in opstand gekomen.
U doet uitschijnen alsof het separatisme van 1830 een soort democratische beslissing was. Daar ging mijn kritiek over.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2021, 14:28   #769
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.883
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Willem I was toen niet slim genoeg neem ik aan.

Hij moest de toen machtige Franse taal en sowieso de katholieken met rust laten.
Het is nochtans dankzij hem dat de Waalse kolen- en staalindustrie openbloeide
De staalfabriek van Cockerill in Seraing werd later de grootste ter wereld.

Laatst gewijzigd door Boduo : 11 januari 2021 om 14:36.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2021, 14:32   #770
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Hij bedoelde het goed, maar de geesten waren er inderdaad nog niet rijp voor. Vooral in Antwerpen ligt deze gebeurtenis dubbel, gezien het tot 1860 duurde vooraleer de Haven terug tot bloei kon beginnen te komen.
De bouw van de Stelling van Antwerpen botste trouwens op veel protest bij de Antwerpenaar, niet in het minst gevoed door een onvrede met de Belgische Revolutie.

Onderschat trouwens ook niet hoezeer protestants Nederland na 1830 wild om zich heen sloeg en alle Belgen over dezelfde kam scheerde. De 1830-hostiliteiten slaan niet enkel op de Belgische kant, maar ook op de noordelingen van toen.
En in 1863 werd de haventol pas afgeschaft onder druk van de Engelsen, lees ik:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Haven_...kheid_en_groei
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2021, 20:51   #771
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Ardennees's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2004
Locatie: aan lager wal
Berichten: 13.520
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
En de sterren staan weer niet goed.

Verschil met Catalonie en Schotland: dat zijn historisch, cultureel en genetisch gezien volkeren met eeuwen geschiedenis. in het geval van schotland, terug tot de picten, caledoniers en de ierse stammen (scots).

In Vlaanderen bestaat dat niet. Een west-vlaming heeft cultureel en volkskundig niks te maken met een Limburger. Die eenheid en volksgeest bestaat hier niet.

Vergeet dat dus maar. It ain't happening.
Je hebt gelijk dat de historische verwantschap tussen pakweg Limburgers en West-Vlamingen anders is als die tussen pakweg de Schotten, maar er zijn zoveel meer andere elementen die spelen in natievorming. Een belangrijk element is ook dat identiteit is geschoeid op niet-identiteit. De Vlaming verschilt van de Franstalige. Dat hoeft niet noodzakelijk problematisch te zijn, maar een Limburger heeft na 190 jaar België toch wel meer gemeen met een West-Vlaming, dan met een Liégeois, nochtans veel dichter bij Limburg dan pakweg Brugge.

Er zijn nog andere elementen, maar dit zou eigenlijk een aparte draad rechtvaardigen
__________________
Citaat:
Ivan DeVadder in "De keien vd Wetstraat"14/09/07: vindt u zichzelf 1 van de keien van de Wetstraat?
-Louis Tobback: goh, dat is niet aan mij om dat uit te maken
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent

Laatst gewijzigd door Den Ardennees : 12 januari 2021 om 20:52.
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2021, 22:12   #772
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
U doet uitschijnen alsof het separatisme van 1830 een soort democratische beslissing was. Daar ging mijn kritiek over.
Van de bougeoisie en adel ja. De kaste die er toen toe deed. Overal ter wereld...
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2021, 22:12   #773
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
Je hebt gelijk dat de historische verwantschap tussen pakweg Limburgers en West-Vlamingen anders is als die tussen pakweg de Schotten, maar er zijn zoveel meer andere elementen die spelen in natievorming. Een belangrijk element is ook dat identiteit is geschoeid op niet-identiteit. De Vlaming verschilt van de Franstalige. Dat hoeft niet noodzakelijk problematisch te zijn, maar een Limburger heeft na 190 jaar België toch wel meer gemeen met een West-Vlaming, dan met een Liégeois, nochtans veel dichter bij Limburg dan pakweg Brugge.

Er zijn nog andere elementen, maar dit zou eigenlijk een aparte draad rechtvaardigen
Taal is onvoldoende.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2021, 22:22   #774
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Ardennees's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2004
Locatie: aan lager wal
Berichten: 13.520
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Taal is onvoldoende.
Daar heb je volledig gelijk in. Maar dat is ook m'n punt: de mentaliteit in Franstalig België verschilt ook sterk van die in Nederlandstalig België.

Zoals gezegd: identiteit is ook vaak sterk gestoeld op niet-identiteit, en die andere is in dit geval: de Franstalige. Ik zeg dit zonder een waarde-oordeel uit te spreken, maar je kan niet ontkennen dat er een verschil is tussen Nederlandstalige en Franstalige Belgen, qua cultuur, maar ook en vooral qua mentaliteit.
__________________
Citaat:
Ivan DeVadder in "De keien vd Wetstraat"14/09/07: vindt u zichzelf 1 van de keien van de Wetstraat?
-Louis Tobback: goh, dat is niet aan mij om dat uit te maken
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2021, 09:18   #775
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Ik zie eerlijk gezegd geen verschil met Vlaanderen. Scots is trouwens een Germaanse taal gekomen verspreidt uit het Anglische koninkrijk Northumbrië en die Ierse stammen brachten het Gaelic naar Schotland, niet het Scots.

Ook een divers land hoor, Schotland.

Verder neem ik wat jij schrijft over geschiedenis met een korrel zout. Toen je zei dat we geen historische band hebben met Nederland gaf je ook bevraaglijk zwakke argumenten aan (de maximale grenzen van de Nederlanden als enige criterium, toen Gelre erbijkwam, lol). Duidelijk een Belgicist (je recht), maar eentje die daartoe wel bereid is desinformatie te verspreiden en uit die overtuiging zelfs cijnsstemrecht voorstaat. Dat laatste maakt me zorgen bij nationalisten van iedere strekking.

Ik vind ook dat je daarmee Belgicisme minder populair maakt want mensen zijn geen uilen. In jouw belang zeg ik het ook ergens, indirect.
Ik stel voor dat ge dit eens bekijkt. Dan ziet ge de verbindingen van het meest Oostelijke deel van het Vlaamse gewest met de overkant van de huidige grens(-maas). Maar ook het (politieke) verschil met Vlaanderen en Holland.

https://limburg.bbvms.com/view/L1_vi...:shock:vbi5YSM
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2021, 09:21   #776
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
Daar heb je volledig gelijk in. Maar dat is ook m'n punt: de mentaliteit in Franstalig België verschilt ook sterk van die in Nederlandstalig België.

Zoals gezegd: identiteit is ook vaak sterk gestoeld op niet-identiteit, en die andere is in dit geval: de Franstalige. Ik zeg dit zonder een waarde-oordeel uit te spreken, maar je kan niet ontkennen dat er een verschil is tussen Nederlandstalige en Franstalige Belgen, qua cultuur, maar ook en vooral qua mentaliteit.
Dat verschil tussen Belgen loopt niet gelijk met de taalgrens. Er is een veel groter verschil tussen in mentaliteit tussen een Limburger en Antwerpenaar als tussen een Limburger en (groot-)Luikenaar.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2021, 09:22   #777
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.418
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Ik stel voor dat ge dit eens bekijkt. Dan ziet ge de verbindingen van het meest Oostelijke deel van het Vlaamse gewest met de overkant van de huidige grens(-maas). Maar ook het (politieke) verschil met Vlaanderen en Holland.

https://limburg.bbvms.com/view/L1_vi...:shock:vbi5YSM
Ik heb nooit gezegd dat er geen verschillen zijn cultureel of politiek. Toch ben ik niet tegen een Groot-Nederlands scenario en geniet het mijn voorkeur post-België over onafhankelijk Vlaanderen.

Zolang men geen desinformatie verspreid of selectief omgaat met de geschiedenis is het voor mij goed, waar helaas grote problemen bestaan in dit onzekere land.

Op een andere draad linkte jij een dergelijk artikel van De Morgen bijvoorbeeld met een duidelijk Belgicistische bril, die enkel de geschiedenis toont die het graag ziet. Daar pas ik voor. Propaganda noem ik dat, als kritiek voor propaganda ironisch en ik ben enkel geïnteresseerd in volledigheid.
Bijvoorbeeld doen alsof het een mythe is dat het Nederlands achtergestoken werd in België en doen alsof de Meetingpartij in Antwerpen nooit bestaan heeft omdat het hun nationalisme slecht uitkomt.

Voor de rest wel een interessante docu over de Maas. Ik ben ook van mening dat er een Maas-cultuur bestaat, ook al vertelde een Luikenaar me dat de band tussen Luik en Maastricht vandaag den dag dood .

Laatst gewijzigd door Weyland : 13 januari 2021 om 09:40.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:22.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be