Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 28 december 2019, 12:02   #21
DebianFox
Minister
 
DebianFox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 oktober 2005
Locatie: Zuidelijke Nederlanden
Berichten: 3.390
Standaard

De financiële markten zorgen er ook voor dat de kloof tussen arm en rijk steeds groter wordt. Armen hebben geen rendement op kapitaal en verliezen jaarlijks vermogen als gevolg van de inflatie.

Rijken daarentegen hebben meer kapitaal tot hun beschikking en zorgen ervoor dat dit rendeert. Ze zijn bereid risico's te nemen en op termijn realiseren ze hierdoor extra vermogensaangroei.

De rijken worden vooral rijker omdat hun beursgenoteerde ondernemingen er een 'boerenjaar' op hebben zitten, met verhoogde aandelenkoersen en dividenden tot gevolg.

Hoe rijker iemand is, hoe proportioneel hoger die persoon zijn/haar inkomen uit beleggingen.

Ik heb dit jaar 25 % rendement op mijn geïnvesteerd kapitaal. Al mijn geld zit sinds jaren in beursgenoteerde aandelen. Ik heb een zwak voor GVV's, holdings, small caps maar ook 'saaie' aandelen zoals Elia.
DebianFox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2019, 12:15   #22
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.994
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Te vroeg gestopt met werken, branstofzuipende auto onder de reet en steeds met het vingertje staan zwaaien, de NVA houd duidelijk van dat volk met luister naar mijn woorden maar zie niet naar mijn daden.
Alsof er alleen bij de N-VA gepensioneerde ambtenaren zijn.

Hoe klein kan je zijn in je blinde haat.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2019, 12:45   #23
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.057
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
De financiële markten zorgen er ook voor dat de kloof tussen arm en rijk steeds groter wordt. Armen hebben geen rendement op kapitaal en verliezen jaarlijks vermogen als gevolg van de inflatie.

Rijken daarentegen hebben meer kapitaal tot hun beschikking en zorgen ervoor dat dit rendeert. Ze zijn bereid risico's te nemen en op termijn realiseren ze hierdoor extra vermogensaangroei.

De rijken worden vooral rijker omdat hun beursgenoteerde ondernemingen er een 'boerenjaar' op hebben zitten, met verhoogde aandelenkoersen en dividenden tot gevolg.

Hoe rijker iemand is, hoe proportioneel hoger die persoon zijn/haar inkomen uit beleggingen.

Ik heb dit jaar 25 % rendement op mijn geïnvesteerd kapitaal. Al mijn geld zit sinds jaren in beursgenoteerde aandelen. Ik heb een zwak voor GVV's, holdings, small caps maar ook 'saaie' aandelen zoals Elia.
Same here...
De afgunst en balorigheid tegenover beleggingen in aandelen is bij de vakbonden en het middenveld in het algemeen nog zuurder en pissiger geworden sedert de Arco-affaire. Omdat zij ten onder zijn gegaan door hun roekeloze éénzijdige investering in Dexia zijn ze nu nog nijdiger op iedereen die met aandelenbeleggingen wel goede resultaten haalt.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2019, 13:05   #24
DebianFox
Minister
 
DebianFox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 oktober 2005
Locatie: Zuidelijke Nederlanden
Berichten: 3.390
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Same here...
De afgunst en balorigheid tegenover beleggingen in aandelen is bij de vakbonden en het middenveld in het algemeen nog zuurder en pissiger geworden sedert de Arco-affaire. Omdat zij ten onder zijn gegaan door hun roekeloze éénzijdige investering in Dexia zijn ze nu nog nijdiger op iedereen die met aandelenbeleggingen wel goede resultaten haalt.
Vakbonden kunnen het niet verdragen dat werknemers inkomen halen uit kapitaal. De Airco affaire was de druppel. Schandalig dat de CD&V dit trachtte te verhalen op de belastingbetaler.

Men heeft al eens de beurs uit jaloezie quasi kapot getaxeerd - herinner u de door de tsjeven opgevoerde speculatietaks - waar vooral de small caps onder leden.

Laten we eens een voorbeeld nemen aan Noorwegen, waar de overheid haar inkomsten in olie belegt in beursgenoteerde aandelen. Ik spreek hier over het bekende Noorse staatsfonds.

Dit land heeft nooit een een nieuwe wet Cooreman-De Clercq.

We zouden ervoor moeten zorgen dat de doorsnee Vlaming op lange termijn ook eindelijk eens kapitaal laat renderen. Dit zou onze economie ten goede komen.

Ik ken verschillende mensen met een modaal inkomen, maar die puur door de beurs toch kunnen zeggen dat ze tot de betere middenklasse behoren. Dit is wel een proces op lange termijn.
DebianFox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2019, 17:51   #25
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.200
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil Bekijk bericht
maar jij bent geen zelfstandige hé. Je bent een dubbelendik vet betaalde gepensioneerde ambtenaar die dan nog eens veel te vroeg in pensioen is gegaan. Dat de lasten zo hoog zijn is voor een groot deel te danken aan mensen zoals gij. Tijd dat je inlevert.
Ik zal mijn pensioen oprapen tot de dag dat ik sterf.
Omstreeks 24 januari ga ik meedelen hoeveel ik extra cash per maand in 2020. Met herhaling van de verhogingen sedert drie jaar.

Ik heb die dubbel en dik verdiend.
Akkoord, ik ken politiek benoemde en bevorderde collega's die dit niet verdienen.
Daarom ijver ik voor een modernisering van het ambtenarenstatuut.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2019, 17:56   #26
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.200
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
...
Dit land heeft nooit een een nieuwe wet Cooreman-De Clercq.
...
Wel, het pensioensparen is de opvolger van dat oudere systeem.
Een zeer goede zaak.
En dan weten dat er een partij is die het pensioensparen wil afschaffen ...
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2019, 17:59   #27
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.936
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Wel, het pensioensparen is de opvolger van dat oudere systeem.
Een zeer goede zaak.
En dan weten dat er een partij is die het pensioensparen wil afschaffen ...
Er dient een verplichte tweede pijler te komen, net zoals in Nederland.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2019, 18:52   #28
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.057
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
Vakbonden kunnen het niet verdragen dat werknemers inkomen halen uit kapitaal. De Airco affaire was de druppel. Schandalig dat de CD&V dit trachtte te verhalen op de belastingbetaler.

Men heeft al eens de beurs uit jaloezie quasi kapot getaxeerd - herinner u de door de tsjeven opgevoerde speculatietaks - waar vooral de small caps onder leden.

Laten we eens een voorbeeld nemen aan Noorwegen, waar de overheid haar inkomsten in olie belegt in beursgenoteerde aandelen. Ik spreek hier over het bekende Noorse staatsfonds.

Dit land heeft nooit een een nieuwe wet Cooreman-De Clercq.

We zouden ervoor moeten zorgen dat de doorsnee Vlaming op lange termijn ook eindelijk eens kapitaal laat renderen. Dit zou onze economie ten goede komen.

Ik ken verschillende mensen met een modaal inkomen, maar die puur door de beurs toch kunnen zeggen dat ze tot de betere middenklasse behoren. Dit is wel een proces op lange termijn.
Dat is inderdaad zo. Beleggingen in aandelen hebben mij en mijn gezin extra comfort bezorgd.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2019, 06:37   #29
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.994
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik zal mijn pensioen oprapen tot de dag dat ik sterf.
Omstreeks 24 januari ga ik meedelen hoeveel ik extra cash per maand in 2020. Met herhaling van de verhogingen sedert drie jaar.

Ik heb die dubbel en dik verdiend.
Akkoord, ik ken politiek benoemde en bevorderde collega's die dit niet verdienen.
Daarom ijver ik voor een modernisering van het ambtenarenstatuut.
Het originele

Ik zal mijn pensioen oprapen tot de dag dat ik sterf.
Omstreeks 24 januari ga ik meedelen hoeveel ik extra cash per maand in 2020. Met herhaling van de verhogingen sedert drie jaar.

Ik heb die dubbel en dik verdiend.
Akkoord, ik ken politiek benoemde en bevorderde collega's die dit niet verdienen.
Daarom ijver ik voor een modernisering van het ambtenarenstatuut.


Het aangepaste

Ik zal mijn pensioen oprapen tot de dag dat ik sterf.
Omstreeks 24 januari ga ik meedelen hoeveel ik extra cash per maand in 2020. Met herhaling van de verhogingen sedert drie jaar.

Ik heb die dubbel en dik verdiend.
Akkoord, ik ken politiek benoemde en bevorderde collega's die dit niet verdienen krijgen.
Daarom ijver ik voor een modernisering van het ambtenarenstatuut.


Ik ijver voor ambtenaren met een contract van onbepaalde duur, net zoals de gewone werkman.
Al de extravagante voordelen moeten op de schop.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024

Laatst gewijzigd door reservespeler : 29 december 2019 om 06:38.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2019, 06:40   #30
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.994
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Wel, het pensioensparen is de opvolger van dat oudere systeem.
Een zeer goede zaak.
En dan weten dat er een partij is die het pensioensparen wil afschaffen ...
Het pensioensparen is een echte schande.
Zeker nu de regering een voorafname op de winst doet.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2019, 06:41   #31
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.994
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Er dient een verplichte tweede pijler te komen, net zoals in Nederland.
Ik zou pleiten voor 10 pijlers.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2020, 00:29   #32
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.600
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Dat is inderdaad zo. Beleggingen in aandelen hebben mij en mijn gezin extra comfort bezorgd.
Wilt ge daarmee zeggen dat ze wel wat meer mogen belast worden ?
Maar in plaats van met fiscaal voordelige wetten te werken, doet men het nu door de intresten negatief te maken. Maar blijkbaar staan er nog een hoop aan de zijlijn omdat zij het L&H en/of Fortis (btw Dexia was nog erger, hier hebben de aandeelhouders alles verloren, bij Fortis is het maar 3/4 geweest) debacle nog niet te boven zijn gekomen.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2020, 10:43   #33
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.200
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Het pensioensparen is een echte schande.
Zeker nu de regering een voorafname op de winst doet.
Dikke zever.
Aan iedereen de volgende keiharde waterdichte beleggingsprioriteiten:
-1. je eigen huis
-2. pensioensparen
-3. andere plezante dingen.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2020, 10:54   #34
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.608
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Dikke zever.
Aan iedereen de volgende keiharde waterdichte beleggingsprioriteiten:
-1. je eigen huis
-2. pensioensparen
-3. andere plezante dingen.
Heksie ni content!
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2020, 12:44   #35
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Dikke zever.
Aan iedereen de volgende keiharde waterdichte beleggingsprioriteiten:
-1. je eigen huis
-2. pensioensparen
-3. andere plezante dingen.
Dit.

Zorg dat ge niet moet huren op uw oude dag, zorg dat ge wat geld op de rekening hebt voor uw onvoorziene uitgaven (pensioensparen kan dit dekken) en zorg dat ge goed gewerkt hebt met twee waardoor ge goed kunt leven van uw pensioen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2020, 14:15   #36
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.057
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Wilt ge daarmee zeggen dat ze wel wat meer mogen belast worden ?
Maar in plaats van met fiscaal voordelige wetten te werken, doet men het nu door de intresten negatief te maken. Maar blijkbaar staan er nog een hoop aan de zijlijn omdat zij het L&H en/of Fortis (btw Dexia was nog erger, hier hebben de aandeelhouders alles verloren, bij Fortis is het maar 3/4 geweest) debacle nog niet te boven zijn gekomen.
We betalen reeds meer dan genoeg belastingen. Een roerende voorheffing op het dividend van zomaar eventjes 30%. En als je ook wat in buitenlandse ondernemingen belegt blijft er van het dividend doorgaans niet zo gek veel over. Op Duitse aandelen bvb. betaal je een Duitse voorheffing en daarna ook nog eens de Belgische.
De "slachtoffers" van L&H, Fortis en andere verhalen was doorgaans toe te schrijven aan een veel te grote éénzijdigheid in hun beleggingen door de nefaste invloed van hun gulzigheid. Bij Dexia was het natuurlijk de machtshonger van het ACW dat de doorslag gaf. Die pompten een enorm pak geld éénzijdig in Dexia met de bedoeling een referentie-aandeelhouder van Dexia te worden en aldus hun ACW-zuil een machtspositie te bezorgen in het Belgisch financieel establishment. Jammer genoeg gebruikten ze daarvoor ook de inleggelden van de coöperanten van de ACW-dochter Arco. In de USA zouden de verantwoordelijken daarvoor voor vele jaren achter de tralies verdwijnen. Hier worden ze volkomen met rust gelaten. Meer nog, hun politieke arm de CD&V heeft hopeloze pogingen gedaan om de belastingbetaler ervoor te laten opdraaien. Een mooie illustratie van de hoge graad van corruptheid en ontbreken van normen-besef in deze nep-staat.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2020, 14:42   #37
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.765
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Er dient een verplichte tweede pijler te komen, net zoals in Nederland.
Als je het wil verplichten, doe het dan gewoon via de eerste pijler hé.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2020, 16:34   #38
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.600
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Als je het wil verplichten, doe het dan gewoon via de eerste pijler hé.
De eerste pijler is dan wel geen pensioenfonds in de echte zin van het woord. Enkel een pensioenuitkeringsadministratie zonder reserves.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2020, 16:35   #39
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.200
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Als je het wil verplichten, doe het dan gewoon via de eerste pijler hé.
De eerste pijler is kut, omdat hij via de staat passeert.
Die moet je klein houden, zoals in Nederland.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2020, 16:52   #40
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.600
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
We betalen reeds meer dan genoeg belastingen. Een roerende voorheffing op het dividend van zomaar eventjes 30%. En als je ook wat in buitenlandse ondernemingen belegt blijft er van het dividend doorgaans niet zo gek veel over. Op Duitse aandelen bvb. betaal je een Duitse voorheffing en daarna ook nog eens de Belgische.
De "slachtoffers" van L&H, Fortis en andere verhalen was doorgaans toe te schrijven aan een veel te grote éénzijdigheid in hun beleggingen door de nefaste invloed van hun gulzigheid. Bij Dexia was het natuurlijk de machtshonger van het ACW dat de doorslag gaf. Die pompten een enorm pak geld éénzijdig in Dexia met de bedoeling een referentie-aandeelhouder van Dexia te worden en aldus hun ACW-zuil een machtspositie te bezorgen in het Belgisch financieel establishment. Jammer genoeg gebruikten ze daarvoor ook de inleggelden van de coöperanten van de ACW-dochter Arco. In de USA zouden de verantwoordelijken daarvoor voor vele jaren achter de tralies verdwijnen. Hier worden ze volkomen met rust gelaten. Meer nog, hun politieke arm de CD&V heeft hopeloze pogingen gedaan om de belastingbetaler ervoor te laten opdraaien. Een mooie illustratie van de hoge graad van corruptheid en ontbreken van normen-besef in deze nep-staat.
De belastingen in Belgie zijn veel te hoog. Ge moet het mij niet zeggen.
En het plaatje van belastingen op uitgekeerde winst kunt ge nog vervolledigen door er ook nog de vennootschapsbelasting bij te tellen. Uiteindelijk wordt uitgekeerde winst tweemaal (of driemaal indien ze van het buitenland afkomstig is) belast.
Maar kom, alles bijeen zitten we wat de vermogensbelasting betreft nog maar in de kopgroep, terwijl we wat arbeid betreft mee aan de kop staan.
Alhoewel de belastingen op arbeid een stuk lager liggen dan twee decennia geleden, terwijl deze op vermogen tijdens deze periode dan weer flink gestegen zijn.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:53.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be