Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 25 juni 2012, 16:59   #41
Pericles
Secretaris-Generaal VN
 
Pericles's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 april 2008
Berichten: 29.283
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Links en het vakbondsheir getuigen van een merkwaardig gebrek aan realiteitszin. Elk jaar komt er bij de gemiddelde duur van de levensverwachting een paar maand bij. Anderzijds gaat de jeugd gemiddeld veel langer naar school. Voeg er dan nog maar het brugpensioen (en soortgelijke) aan toe. Conclusie: de actieve loopbaan wordt aldus eerder korter dan langer.
En dan gaan de rode en groene vendelzwaaiers driftig tekeer wanneer iemand de aandacht vestigt op een evidentie: iedereeen zal moeten wat langer werken.
Onzin , als ik tot 65 jaar werk en ik leef tot mijn 75 (gemiddelde levensverwachting van een man) , dan heb ik nog altijd 4 keer mijn eigen pensioen betaald.
Wat doet de staat met de andere 75 procent van mijn bijdragen ?
Geregulariseerden onderhouden ?
Dan pas ik toch voor langer werken.
Als de "verrijikers " tegen dan ook zoveel hebben bijgedragen dan ik , dan wil ik mijn mening wel eens herzien.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2012, 17:08   #42
december
Banneling
 
 
Geregistreerd: 31 december 2008
Berichten: 569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Als je al die bijdragen als schuldbekentenissen zou teruggeven, dan is de staat al direct failliet.
Hoe ga je die schuldbekentenis dan vastleggen. Ik betaal elk jaar x belastingen, waarvan een bepaald deel worden aangewend om de pensioenen van anderen te betalen. Maar dat geeft toch geen enkele indicatie over hoeveel pensioen ikzelf ooit zal ontvangen? Ik kan bijvoorbeeld werkloos worden. Hoeveel geld mag de overheid dan minder stelen van mij. Men kan natuurlijk de burger gaan verplichten zijn geld in pensioenfondsen te stoppen, maar echt koosjer is dat nu ook weer niet.
december is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2012, 17:16   #43
Pericles
Secretaris-Generaal VN
 
Pericles's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 april 2008
Berichten: 29.283
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door december Bekijk bericht
Hoe ga je die schuldbekentenis dan vastleggen. Ik betaal elk jaar x belastingen, waarvan een bepaald deel worden aangewend om de pensioenen van anderen te betalen. Maar dat geeft toch geen enkele indicatie over hoeveel pensioen ikzelf ooit zal ontvangen? Ik kan bijvoorbeeld werkloos worden. Hoeveel geld mag de overheid dan minder stelen van mij. Men kan natuurlijk de burger gaan verplichten zijn geld in pensioenfondsen te stoppen, maar echt koosjer is dat nu ook weer niet.
Ik betaal als zelfstandige jaarlijks ongeweer 12.000 euro sociale lasten (en dat 40 jaar aan een stuk) om daarna 10.000 euro pensioen te trekken (gemiddeld gezien slechts 10 jaar gezien de levensverwachting).
Diegene die tegen mij zegt dat ik nog na mijn 65-ste moet werken , krijgt een pak rammel (onweerstaanbare drang ).
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2012, 19:03   #44
demonen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 oktober 2002
Berichten: 11.763
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wesley84 Bekijk bericht
Wat zou de situatie zijn mocht iedereen eenzelfde pensioen hebben? (1200 euro of zo)
Iemand die nooit gewerkt heeft evenveel geven als iemand die 7 dagen/week 16u/dag gewerkt heeft.
Ik vermoed reeds tot welke categorie U behoort!

Laatst gewijzigd door demonen : 25 juni 2012 om 19:08.
demonen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2012, 19:25   #45
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp Bekijk bericht
Dat is toch wel gigantisch veel.
Als je expat in Brussel bent, komt er nog eens een €1.000-tal bij.

Veel, tja, 't is wat je wilt natuurlijk. Ik ga zeker niet zeggen dat er superhard gewerkt wordt (dit varieert ook sterk van DG tot DG), maar wat je wel kunt zeggen is dat er een academische bovenlaag zit. Ze hebben erg veel potentieel.

En aan de andere kant nemen de administratieve kosten 6% van het totaalbudget in, wat lager is dan binnen ministeries van de meeste lidstaten.

Je moet met wat geld over de brug komen om een Finse pas afgestudeerde topstudent te overtuigen om in Brussel voor de Commissie te komen werken, of om een advocaat met twintig jaar ervaring op je juridische dienst binnen te loodsen. Ik vind het nogal relatief.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2012, 19:27   #46
Восход-1
Banneling
 
 
Geregistreerd: 31 mei 2012
Locatie: van perigee naar apogee.
Berichten: 4.345
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Als je expat in Brussel bent, komt er nog eens een €1.000-tal bij.

Veel, tja, 't is wat je wilt natuurlijk. Ik ga zeker niet zeggen dat er superhard gewerkt wordt (dit varieert ook sterk van DG tot DG), maar wat je wel kunt zeggen is dat er een academische bovenlaag zit. Ze hebben erg veel potentieel.

En aan de andere kant nemen de administratieve kosten 6% van het totaalbudget in, wat lager is dan binnen ministeries van de meeste lidstaten.

Je moet met wat geld over de brug komen om een Finse pas afgestudeerde topstudent te overtuigen om in Brussel voor de Commissie te komen werken, of om een advocaat met twintig jaar ervaring op je juridische dienst binnen te loodsen. Ik vind het nogal relatief.
De vraag is of ze daar effectief iets produceren/doen. Of dat ze vooral academisch zijn en papier verschuiven.
Восход-1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2012, 19:33   #47
Klojo eerste klas
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Klojo eerste klas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 juni 2012
Berichten: 10.091
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Восход-1 Bekijk bericht
De vraag is of ze daar effectief iets produceren/doen. Of dat ze vooral academisch zijn en papier verschuiven.
http://publications.europa.eu/official/index_nl.htm
Als U eens in een bibliotheek terechtkomt waar ze deze uitgaven hebben (nu enkel electronische versie, denk ik) : eens bekijken......en proberen niet te gruwen.....
Klojo eerste klas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2012, 20:00   #48
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Восход-1 Bekijk bericht
De vraag is of ze daar effectief iets produceren/doen. Of dat ze vooral academisch zijn en papier verschuiven.
In mijn overtuiging biedt de Europese Unie wel degelijk een meerwaarde, op diverse vlakken - landbouw, handel, cultuur, &c.

Uiteraard kun je discuteren over het hoe en wat; zijn vragen over het democratische beginsel best legitimiem. Maar ik ben een leerling van Vives in die zin dat voor Europa de enige vredevolle weg in een unie van landen ligt. Los van de invulling is het een pseudo-helse prestatie om landen als Frankrijk en Duitsland tegenwoordig te mogen beschouwen als een "blok".

En, om meer op de vraag te antwoorden, mijn werkervaring leerde me dat er zeer veel schuift op Europees beleidsvlak en dat met de verschillende bevoegdheden op bestuurlijk competentieus vlak wordt omgegaan.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2012, 20:01   #49
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klojo eerste klas Bekijk bericht
http://publications.europa.eu/official/index_nl.htm
Als U eens in een bibliotheek terechtkomt waar ze deze uitgaven hebben (nu enkel electronische versie, denk ik) : eens bekijken......en proberen niet te gruwen.....
Het Staatsblad al eens bekeken?
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2012, 20:05   #50
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.095
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Onzin , als ik tot 65 jaar werk en ik leef tot mijn 75 (gemiddelde levensverwachting van een man) , dan heb ik nog altijd 4 keer mijn eigen pensioen betaald.
Wat doet de staat met de andere 75 procent van mijn bijdragen ?
Geregulariseerden onderhouden ?
Dan pas ik toch voor langer werken.
Als de "verrijikers " tegen dan ook zoveel hebben bijgedragen dan ik , dan wil ik mijn mening wel eens herzien.
Inzake pensioenbeheer telt het individu langs geen kant. Als Pericles tot zijn 75 leeft, dan zullen er anderen zijn die tot hun 95 het zullen uithouden. In het Belgisch repartitiesysteem betaalt de een voor de andere.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2012, 20:11   #51
Восход-1
Banneling
 
 
Geregistreerd: 31 mei 2012
Locatie: van perigee naar apogee.
Berichten: 4.345
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
In mijn overtuiging biedt de Europese Unie wel degelijk een meerwaarde, op diverse vlakken - landbouw, handel, cultuur, &c.

Uiteraard kun je discuteren over het hoe en wat; zijn vragen over het democratische beginsel best legitimiem. Maar ik ben een leerling van Vives in die zin dat voor Europa de enige vredevolle weg in een unie van landen ligt. Los van de invulling is het een pseudo-helse prestatie om landen als Frankrijk en Duitsland tegenwoordig te mogen beschouwen als een "blok".

En, om meer op de vraag te antwoorden, mijn werkervaring leerde me dat er zeer veel schuift op Europees beleidsvlak en dat met de verschillende bevoegdheden op bestuurlijk competentieus vlak wordt omgegaan.
Ik heb van jou het gevoel dat je een veel te laat geboren Romeinse administrator bent.
Восход-1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2012, 20:12   #52
Klojo eerste klas
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Klojo eerste klas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 juni 2012
Berichten: 10.091
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Het Staatsblad al eens bekeken?
ja, maar daar staat niet ( bij wijze van spreken) de minimumdiameter van een wcrolletje in....

Blzn en blzn van de meest onnozele regeltjes, maar, bijv., een uniformisatie van kledingmaten ? Vergeet het, waarschijnlijk te nuttig voor elke Europeaan.....
Klojo eerste klas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2012, 20:13   #53
Pericles
Secretaris-Generaal VN
 
Pericles's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 april 2008
Berichten: 29.283
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Inzake pensioenbeheer telt het individu langs geen kant. Als Pericles tot zijn 75 leeft, dan zullen er anderen zijn die tot hun 95 het zullen uithouden. In het Belgisch repartitiesysteem betaalt de een voor de andere.
Gemiddeld worden mannen ca. 77.
Er zijn er dus ook die minder oud worden .
Ik wil best solidair zijn maar al ik al zo ongeveer 105 moet worden wil de door mij omgebouwde reserve voor mij ontoereikend zijn , dan vind ik dat toch wel even van het goede te veel .
Als iedereen betaalt alsof hij 105 zou worden , wil ik mijn mening herzien.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2012, 20:14   #54
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Восход-1 Bekijk bericht
Ik heb van jou het gevoel dat je een veel te laat geboren Romeinse administrator bent.
Ze hebben me voor iets aangenomen, natuurlijk.

Ik heb een natuurlijke flair voor grote administraties. Ik voel me daar thuis. En ik geloof dat ze efficiënt kunnen zijn. Omdat ik op zijn minst efficiënt ben.

Maar dat wist ik toen nog niet...
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2012, 20:16   #55
Восход-1
Banneling
 
 
Geregistreerd: 31 mei 2012
Locatie: van perigee naar apogee.
Berichten: 4.345
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Ze hebben me voor iets aangenomen, natuurlijk.

Ik heb een natuurlijke flair voor grote administraties. Ik voel me daar thuis. En ik geloof dat ze efficiënt kunnen zijn. Omdat ik op zijn minst efficiënt ben.

Maar dat wist ik toen nog niet...
Hoe groot is je Sir Humphrey Appleby-factor, op een schaal van 1 tot 10?

Laatst gewijzigd door Восход-1 : 25 juni 2012 om 20:16.
Восход-1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2012, 20:17   #56
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klojo eerste klas Bekijk bericht
ja, maar daar staat niet ( bij wijze van spreken) de minimumdiameter van een wcrolletje in....

Blzn en blzn van de meest onnozele regeltjes, maar, bijv., een uniformisatie van kledingmaten ? Vergeet het, waarschijnlijk te nuttig voor elke Europeaan.....
Voor de producenten van toiletrolhouders is het wel zeer belangrijk dat er uniforme diameters van toiletrolletjes zijn, en vice versa. Daar zul je de EU niet voor nodig hebben.

Aan de andere kant, voor de consument kan het wel belangrijk zijn wat voor voedingsstoffen allemaal in een product zitten. De producent kan bijvoorbeeld karmijn wegmoffelen onder een nummer; zonder het bestaan van het logo "suitable for vegetarians/vegans" zou iemand zich hierdoor kunnen vergissen --- duidelijkheid op voedselinformatie is dus wel belangrijk en daar kunnen wel afspraken over gemaakt worden.

Om maar te zeggen: het ene detail is het andere niet.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2012, 20:19   #57
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Восход-1 Bekijk bericht
Hoe groot is je Sir Humphrey Appleby-factor, op een schaal van 1 tot 10?
Ik ben veel loyaler dan Appleby: hij dient namelijk met enige tegenzin. Ons sarcasmeniveau komt wel goed overeen. Heerlijk toch?
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)

Laatst gewijzigd door lombas : 25 juni 2012 om 20:20.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2012, 21:44   #58
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.251
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Ik betaal als zelfstandige jaarlijks ongeweer 12.000 euro sociale lasten (en dat 40 jaar aan een stuk) om daarna 10.000 euro pensioen te trekken (gemiddeld gezien slechts 10 jaar gezien de levensverwachting).
Diegene die tegen mij zegt dat ik nog na mijn 65-ste moet werken , krijgt een pak rammel (onweerstaanbare drang ).
n eerste, betaal jij die sociale lasten niet voor jezelf, maar voor je ouders.

Ten tweede, heb ik een vraag: zijn die sociale lasten enkel voor de "kas van de pensioenen", of zit daar iets meer in ?

Verder kan ik zeggen dat ik jaaaaren geleden als jonge universitair ambtenaar een pree had waarvan de cijfers op dit ogenblik meer een leefloon benaderen. Wellicht betaalden mijn schoolmakkers die op dat ogenblik in de privé werkten bijgevolg slechts een fractie van mijn cijfers van toen.



Verder ga ik wel akkoord: de input is niet in overeenstemming met de output.
Zowel op vlak van pure cijfers, als op vlak van organisatie.
Nu, ik heb het al duizend keer gezegd:
zwier die oude machtspartijen naar het containerpark, en kies voor nieuwe.


.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2012, 07:29   #59
gertc
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 6.576
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Onzin , als ik tot 65 jaar werk en ik leef tot mijn 75 (gemiddelde levensverwachting van een man) , dan heb ik nog altijd 4 keer mijn eigen pensioen betaald.
Wat doet de staat met de andere 75 procent van mijn bijdragen ?
Geregulariseerden onderhouden ?
Jij bent zelfstandige? Dan heb ik goed nieuws: jouw bijdragen dienen niet om geregulariseerden te onderhouden. Het aantal geregulariseerden met een zelfstandigenpensioen is vrij laag...

Ten eerste stel jij blijkbaar 'sociale bijdrage' gelijk aan 'pensioenbijdrage'. Dat klopt al niet. Met die sociale bijdrage worden ook ziekenhuiskosten, kindergeld, en nog een paar zaken betaald. Pensioen is wel een belangrijke post hierin, maar niet de enige.

Ten tweede betaal jij waarschijnlijk voor je collega-zelfstandigen die heel hun leven een minimuminkomen aangeven, dus ook een minimumbijdrage betalen, dus ook een minimumpensioen krijgen - maar dat minimumpensioen ligt waarschijnlijk nauwelijks lager dan het jouwe, en kan onmogelijk betaald worden met hun bijdragen.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2012, 08:03   #60
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
subocaj's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2010
Berichten: 15.948
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
n eerste, betaal jij die sociale lasten niet voor jezelf, maar voor je ouders.

Ten tweede, heb ik een vraag: zijn die sociale lasten enkel voor de "kas van de pensioenen", of zit daar iets meer in ?

Verder kan ik zeggen dat ik jaaaaren geleden als jonge universitair ambtenaar een pree had waarvan de cijfers op dit ogenblik meer een leefloon benaderen. Wellicht betaalden mijn schoolmakkers die op dat ogenblik in de privé werkten bijgevolg slechts een fractie van mijn cijfers van toen.



Verder ga ik wel akkoord: de input is niet in overeenstemming met de output.
Zowel op vlak van pure cijfers, als op vlak van organisatie.
Nu, ik heb het al duizend keer gezegd:
zwier die oude machtspartijen naar het containerpark, en kies voor nieuwe.



.
Als je dan stemt voor een partij, die je nog langer wil laten werken, je pensioen wil verlagen, ook door ongewilde werkloosheid periodes, ben je nog verder van huis.
Als je dan nog ziet dat ze de sociale bijdragen voor werkgevers, op alle mogelijke manieren willen verlagen, door ouderenkortingen, schoolverlaters kortingen, dienstencheques, maaltijd en eco-cheques, enz. vraag ik me af wie nog een wettelijk pensioen heeft over 15 jaar.

Als je dan nog bedenkt dat een deel belegd word in staatsobligaties en aandelen, en een deel op lange termijn sparen bij banken, die nu al met miljarden van onze belastingcenten moeten gesteund worden, zou ik mij als jongere niet alleen zorgen maken, maar een volledig om denken van het systeem trachten te bedenken en te bewerkstelligen.
En dat is niet het systeem dat de rechtse rakkertjes voorstellen, want dan verandert er niets.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:34.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be