Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 3 januari 2017, 19:54   #421
dalibor
Secretaris-Generaal VN
 
dalibor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 mei 2014
Berichten: 20.789
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nebur Bekijk bericht
Ze doen dit blijkbaar inderdaad niet uit zichzelf. Et alors?

Ik zou het ook wenselijk vinden, maar ik voel niet de drang om alles dat ik wenselijk acht op te leggen via de staat.

U mag gerust proberen aan te tonen dat er door het niet splitsen van banken in zaken- en spaarbanken sprake is van negatieve externaliteiten. Dat zal u niet lukken.
Definieer "negatieve externaliteiten".
dalibor is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2017, 19:57   #422
Nebur
Minister-President
 
Nebur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 december 2010
Berichten: 5.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Definieer "negatieve externaliteiten".
TheFourHorsemen kwam met de term. Hij moet dat dus definiëren en aantonen, niet ik.

(Persoonlijk vind ik negatieve externaliteit irrelevant bij het beantwoorden van de vraag of de overheid moet ingrijpen, maar ik begrijp dat velen daar wel rekening mee houden.)
__________________

Ter info: mijn negeerlijst bestaat uit Bobke, Carmagnole, geertvdb, harriechristus, Jan van den Berghe, Knuppel, SDX en werkman.
Nebur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2017, 19:58   #423
Nebur
Minister-President
 
Nebur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 december 2010
Berichten: 5.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Vervelend he, als uw aannames fout blijven te zijn.
Welke aannames?

Het vervelendste is mensen die gewoon platitudes verkondigen zonder op de kern van de zaak te willen ingaan. Voelt u zich aangesproken misschien?
__________________

Ter info: mijn negeerlijst bestaat uit Bobke, Carmagnole, geertvdb, harriechristus, Jan van den Berghe, Knuppel, SDX en werkman.
Nebur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2017, 08:15   #424
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.994
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
dat faillissement staat los van de depositogarantie voor de klanten.
het is perfect mogelijk de bank failliet te laten gaan met behoud vd depositogarantie voor de spaarders.

t is net het met overheidssteun recht houden van de banken die zorgt dat banken blijven speculeren.
Speculeren is misschien nodig om winst te maken.
Winst die nodig is om alles te betalen.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2017, 08:40   #425
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.765
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Definieer "negatieve externaliteiten".
Ik ga niet beweren dat ik de economisch correcte definitie kan weergeven.

Wat ik er mee bedoel is een kost die ontstaat door de nevenwerkingen van een economische activiteit en die uiteindelijk enkel/grotendeels betaald moet worden door derden.

Het klassieke voorbeeld is een fabriek die giftig afvalwater in de rivier loost. De fabriek zal zonder overheidsingrijpen geen incentive hebben om de giftige stoffen er zelf uit te filteren waardoor alle negatieve gevolgen (kosten) op de schouders van het stroomafwaarts gelegen dorp terecht komen.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2017, 08:40   #426
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.765
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nebur Bekijk bericht
TheFourHorsemen kwam met de term. Hij moet dat dus definiëren en aantonen, niet ik.

(Persoonlijk vind ik negatieve externaliteit irrelevant bij het beantwoorden van de vraag of de overheid moet ingrijpen, maar ik begrijp dat velen daar wel rekening mee houden.)
Persoonlijk vind ik het één van de weinig echt relevante criteria om te oordelen of een overheid al dan niet moet ingrijpen.

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 4 januari 2017 om 08:41.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2017, 08:49   #427
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Speculeren is misschien nodig om winst te maken.
Winst die nodig is om alles te betalen.
maw zonder regulering in deze sector creëer je een instabiel systeem.
terwijl monetaire stabiliteit toch een belangrijke voorwaarde is voor ondernemerschap, zelfs voor het volledige economisch systeem.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2017, 09:58   #428
dalibor
Secretaris-Generaal VN
 
dalibor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 mei 2014
Berichten: 20.789
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Ik ga niet beweren dat ik de economisch correcte definitie kan weergeven.

Wat ik er mee bedoel is een kost die ontstaat door de nevenwerkingen van een economische activiteit en die uiteindelijk enkel/grotendeels betaald moet worden door derden.

Het klassieke voorbeeld is een fabriek die giftig afvalwater in de rivier loost. De fabriek zal zonder overheidsingrijpen geen incentive hebben om de giftige stoffen er zelf uit te filteren waardoor alle negatieve gevolgen (kosten) op de schouders van het stroomafwaarts gelegen dorp terecht komen.
OK. Daar kan ik inkomen. Dat we daar van externaliteiten moeten spreken komt voort uit de rare gewoonte van sommige economen om bepaalde kosten gewoon niet mee te tellen. Bvb. milieukosten.
dalibor is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2017, 11:06   #429
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
OK. Daar kan ik inkomen. Dat we daar van externaliteiten moeten spreken komt voort uit de rare gewoonte van sommige economen om bepaalde kosten gewoon niet mee te tellen. Bvb. milieukosten.
net daarom had BDW de PVDA beter 'nucleair restafval' genoemd ipv gewoon restafval.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2017, 20:06   #430
Nebur
Minister-President
 
Nebur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 december 2010
Berichten: 5.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Ik ga niet beweren dat ik de economisch correcte definitie kan weergeven.

Wat ik er mee bedoel is een kost die ontstaat door de nevenwerkingen van een economische activiteit en die uiteindelijk enkel/grotendeels betaald moet worden door derden.

Het klassieke voorbeeld is een fabriek die giftig afvalwater in de rivier loost. De fabriek zal zonder overheidsingrijpen geen incentive hebben om de giftige stoffen er zelf uit te filteren waardoor alle negatieve gevolgen (kosten) op de schouders van het stroomafwaarts gelegen dorp terecht komen.
Dat lijkt me een vrij goede omschrijving te zijn van wat negatieve externaliteiten. Nu moet u wel nog aantonen dat het niet splitsen van de banken (in zaken- en spaarbanken) negatieve externaliteiten veroorzaakt.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Persoonlijk vind ik het één van de weinig echt relevante criteria om te oordelen of een overheid al dan niet moet ingrijpen.
Ik begrijp de logica, maar ik ben er het persoonlijk niet mee eens. Maar als ik mensen wil overtuigen, moet ik die discussie wel aangaan.
__________________

Ter info: mijn negeerlijst bestaat uit Bobke, Carmagnole, geertvdb, harriechristus, Jan van den Berghe, Knuppel, SDX en werkman.
Nebur is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:05.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be