Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 3 februari 2006, 07:53   #41
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
stab's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 april 2004
Berichten: 11.299
Standaard

Laat het ons hier op houden: Brussel is een vnl Franstalige, Arabische en Nederlandstalige stad.
...
Omringd door Vlaams grondgebied en niet in staat om voor zijn eigen water en electriciteitsvoorziening te zorgen.
stab is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2006, 08:28   #42
job
Minister-President
 
job's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 januari 2006
Berichten: 4.778
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Wat bedoel je daarmee?
Waarom spreken de meeste Vlamingen automatisch Frans in Brussel ? En dit terwijl hun gesprekspartner een Vlaming blijkt te zijn.
Ik heb het zelf al een aantal keren meegemaakt, dat ik in Brussel in het Frans aangesproken werd, en waarbij ik in het NL terug antwoordde. En dan krijg je als verbaasd/laconiek antwoord 'ah, je bent ook Vlaming', waarna het gesprek verdergezet wordt in het NL.

Dit is die houding van de meeste Vlamingen in Brussel. En deze absurde attitude zou best omgebogen worden naar een trotse assertieve NL-talige houding. Dan pas zou je er van verbaasd staan dat Brussel wel best een zéér NL-talige stad is...

job is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2006, 16:19   #43
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hertog van Gelre's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 augustus 2005
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 16.099
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
..een trotse assertieve NL-talige houding..

Een zijsprongetje (Ik heb het hier al eerder aangekaart): Als ik een DVD koop staat er heel vaak: Talen: Engels 5.1, Frans 5.1, Nederlands 5.1 en............Vlaams (2.1). Waarom laten jullie je door de belgicisten een andere taal dan het nederlands 'aansmeren'? Zo ben je inderdaad een spreker van een taal van 6 miljoen mensen en NIET de spreker van een taal van 25 miljoen mensen.

Zo ook in Brussel: België is in meerderheid nederlandstalig en Brussel is de hoofdstad van het nederlandstalige Vlaanderen.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2006, 17:51   #44
jOOSt
Minister-President
 
jOOSt's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 mei 2004
Berichten: 5.047
Standaard

We hebben het hier al over gehad. De meeste Franstaligen zijn gewoon te dom om Nederlands te kunnen. Al 150 jaar hebben ze de kans om die taal onedr de knie te krijgen en toch gaat het niet. Ik denk dan ook dat, als een Vlaming weer eens voor de zoveelste keer zijn Frans moet bovenhalen (en ja, soms is dat steenkool Frans) dat hij dat doet uit medeleven met zijn dommere medelandgenoot. Vlamingen zijn brave mensen en zijn goed voor hun buren, ook al zijn het domme kloten.
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2006, 18:14   #45
Lestat080
Partijlid
 
Lestat080's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2006
Locatie: België
Berichten: 298
Standaard

Brussel is inderdaad vooral Franstalig. Hoewel de meeste mensen ook Nederlands kunnen. Als Vlaming die naar school gaat in Brussel, als enige echte Vlaming, heb ik nooit enig probleem ondervonden. We zijn toch allemaal Belgen, en dat Frans spreken is toch niet zo erg.

Net niet, het is leuk om Franse vrienden te hebben. Zo leer ik ook een beetje hun taal, en daar zijn het Nederlandstalige onderwijs volgen kunnen ze perfect Frans.

Vroeger waren de Vlamingen tweetalig, nu begint dat een beetje om te draaien. Franstaligen gaan naar het Vlaamse onderwijs, omdat in die taal toekomst zit. En vele Vlamingen weigeren Frans te spreken, omdat ze te fier zijn.

In Brussel zijn niet veel Vlamingen. Ik vind dat niet erg. Het zal me worst wezen, als de mensen maar vriendelijk zijn.
Lestat080 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2006, 18:32   #46
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN
 
Jaani_Dushman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Talen: Engels 5.1, Frans 5.1, Nederlands 5.1 en............Vlaams (2.1).
Dan heb je natuurlijk ook 'Flikken' dat in Nederland ondertiteld wordt, en 'Baantjer' dat in Vlaanderen ondertiteld wordt. Belachelijk... Is er nu één Vlaming die geen Hollands Nederlands verstaat, en is er nu één Nederlander die geen Vlaams Nederlands verstaat?!? Desnoods zet je teletekst 888 op...
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2006, 18:52   #47
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hertog van Gelre's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 augustus 2005
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 16.099
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Dan heb je natuurlijk ook 'Flikken' dat in Nederland ondertiteld wordt, en 'Baantjer' dat in Vlaanderen ondertiteld wordt. Belachelijk... Is er nu één Vlaming die geen Hollands Nederlands verstaat, en is er nu één Nederlander die geen Vlaams Nederlands verstaat?!? Desnoods zet je teletekst 888 op...
Sterker nog, wat ik zie bij Disney-films (Jawel!) is dat als nederlanders een versie maken zij hun best doen om zowel noord- als zuidnederlands te laten horen. (Timon en Poemba bijvoorbeeld). In vlaamse versies wordt zuiver met vlaamse tongval gesproken. Het ondertitelen vindt ik op zich niet zo erg; De serie Bartje (drents) werd bij ons ook ondertiteld en ik maak me sterk dat u alle personen bij Jambers kunt verstaan.

Het gaat mij erom dat als je je eigen taal 'vlaams' noemt in plaats van 'nederlands' je jezelf flink tekort doet. Of het moet zijn dat je het franse sprookje gelooft dat in vlaanderen slechts een raar mengelmoesje van dialecten wordt gesproken.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2006, 19:02   #48
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
De grote meerderheid van de Franstalige leerlingen in Brussel gaat nog steeds naar Franstalige scholen. En over die Franstaligen die naar Vlaamse scholen gaan, weten we hoe het gebeurt : ze spreken misschien Nederlands op school maar thuis spreken ze Frans en leven ze in een Frans wereld (TV, muziek, enz....).
Hou jezelf maar voor de gek: als je je hele schoolloopbaan in het Nederlands volgt, ga je ook het Nederlands gebruiken en kom je in aanraking met Nederlandstaligen en de Nederlandstalige cultuur.

Geen middel is zo krachtig om een taal erdoor te drukken als het onderwijs, dat zien we in talloze gebieden met minderheidstalen, bijv. in Frankrijk. Daar ging het echter gedwongen. In Brussel gaat het vrijwillig! Franstalige ouders kiezen vrijwillig voor een Nederlandstalige school, voor een Nederlandstalige opleiding voor hun kinderen. Dat is dus in feite een vrijwillige vernederlandsing van de Brusselse Franstaligen. Jullie FDF'ertjes moeten machteloos toezien hoe de Franstaligen zèlf het Nederlands in Brussel ondersteunen en helpen groeien. Als deze evolutie zich doorzet, zal het Nederlands uiteindelijk alsnog (weer) een volwaardige plaats in Brussel krijgen. Dan is de ondergang van het Franstalig extremisme definitief een feit.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2006, 19:25   #49
Lestat080
Partijlid
 
Lestat080's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2006
Locatie: België
Berichten: 298
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Hou jezelf maar voor de gek: als je je hele schoolloopbaan in het Nederlands volgt, ga je ook het Nederlands gebruiken en kom je in aanraking met Nederlandstaligen en de Nederlandstalige cultuur.

Geen middel is zo krachtig om een taal erdoor te drukken als het onderwijs, dat zien we in talloze gebieden met minderheidstalen, bijv. in Frankrijk. Daar ging het echter gedwongen. In Brussel gaat het vrijwillig! Franstalige ouders kiezen vrijwillig voor een Nederlandstalige school, voor een Nederlandstalige opleiding voor hun kinderen. Dat is dus in feite een vrijwillige vernederlandsing van de Brusselse Franstaligen. Jullie FDF'ertjes moeten machteloos toezien hoe de Franstaligen zèlf het Nederlands in Brussel ondersteunen en helpen groeien. Als deze evolutie zich doorzet, zal het Nederlands uiteindelijk alsnog (weer) een volwaardige plaats in Brussel krijgen. Dan is de ondergang van het Franstalig extremisme definitief een feit.
Lees mijn post enkele berichten terug
Lestat080 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2006, 19:26   #50
Lestat080
Partijlid
 
Lestat080's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2006
Locatie: België
Berichten: 298
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
In vlaamse versies wordt zuiver met vlaamse tongval gesproken.
Defineer Vlaamse tongval.
Lestat080 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2006, 19:29   #51
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2004
Berichten: 16.218
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lestat080 Bekijk bericht
Defineer Vlaamse tongval.
die van op de VRT

ik peis dat ge dat wel van de NOS zult kunnen onderscheiden, of niet soms?
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2006, 19:40   #52
Lestat080
Partijlid
 
Lestat080's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2006
Locatie: België
Berichten: 298
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
die van op de VRT

ik peis dat ge dat wel van de NOS zult kunnen onderscheiden, of niet soms?
Ja, als u dat de Vlaamse tongval noemt. Hoewel er elke twintig kilometer een ander dialect wordt gesproken. Wist u trouwens dat het glorierijke Vlaanderen, dat de Franse ridderstand versloeg. Niet het Vlaanderen was van Vandaag? Enkel oost en west Vlaanderen. Dus als België bestaat, bestaat uw dierbare Vlaanderen ook niet. suprised?
Lestat080 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2006, 19:54   #53
Miguelito
Minister
 
Miguelito's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 december 2004
Locatie: Puerto de la Cruz, Tenerife
Berichten: 3.312
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lestat080 Bekijk bericht
Ja, als u dat de Vlaamse tongval noemt. Hoewel er elke twintig kilometer een ander dialect wordt gesproken. Wist u trouwens dat het glorierijke Vlaanderen, dat de Franse ridderstand versloeg. Niet het Vlaanderen was van Vandaag? Enkel oost en west Vlaanderen. Dus als België bestaat, bestaat uw dierbare Vlaanderen ook niet. suprised?
en belgium is latijn voor nederland, ooit van betekenisverschuiving gehoord.
Ik heb een interessante website voor je

Speciaal voor belges zoals U, als U als niet één van de vele dubbelnicks dubbelnicks bent.

uun saludo
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Neem van me aan dat, als het nu verkiezingen worden, de NVA de weg opgaat van het VB. Te weten: pardoes de berg af. Wees daar maar zeker van
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2006, 00:55   #54
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN
 
Jaani_Dushman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Sterker nog, wat ik zie bij Disney-films (Jawel!) is dat als nederlanders een versie maken zij hun best doen om zowel noord- als zuidnederlands te laten horen. (Timon en Poemba bijvoorbeeld). In vlaamse versies wordt zuiver met vlaamse tongval gesproken.
Idd. Ik erger mij mateloos aan dat 'Vlaams' �* la "denkte gij da' dook, ka' kekik da gedaan 'eb?". De dialecten uit Vlaanderen en Nederland hebben uiteraard hun waarde, maar de omgangstaal in Nederland én Vlaanderen is Nederlands.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2006, 14:21   #55
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lestat080 Bekijk bericht
Lees mijn post enkele berichten terug
Je bevestigt mijn verhaal. Ik vind het overigens wel prettig als er ergens Nederlands gesproken wordt. Hoewel het dan misschien een totaal ander gebied is dan waar ik vandaan kom, voel ik me toch in zekere zin thuis. Het is een aangenaam gevoel van herkenbaarheid.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2006, 16:24   #56
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lestat080 Bekijk bericht
Ja, als u dat de Vlaamse tongval noemt. Hoewel er elke twintig kilometer een ander dialect wordt gesproken. Wist u trouwens dat het glorierijke Vlaanderen, dat de Franse ridderstand versloeg. Niet het Vlaanderen was van Vandaag? Enkel oost en west Vlaanderen. Dus als België bestaat, bestaat uw dierbare Vlaanderen ook niet. suprised?
Het samenhangend cement ontbreekt in wat u hierboven allemaal schrijft. De "tongval" die men op het VRT-Nederlands hoort, is inderdaad de geldende Vlaamse uitspraaknorm die trouwens ook in het onderwijs wordt nagestreefd. In Nederland gold tot voor kort het zogenaamde "Hilversum-Nederlands", maar jammer genoeg is het "poldernederlands" op veel tv- en radiozenders de norm geworden. VRT- en Hilversum-Nederlands liggen heel dicht bij elkaar, alhoewel ze wel te onderscheiden vallen. In een zeker opzicht kan men een gelijkenis trekken tussen wat in Duitsland en in Oostenrijk gangbaar is. Ook daar is er een verschil.

Hierbij hebben we het NIET over dialecten. Dat heeft u blijkbaar totaal verkeerd begrepen.

Daarenboven beperkte het vroegere graafschap Vlaanderen zich niet tot de huidige provincies Oost- en West-Vlaanderen. Op een bepaald ogenblik van de geschiedenis strekte het zich uit tot aan de Somme; op andere ogenblikken was de stad Antwerpen deel van het graafschap; delen van Zeeland waren op een zeker moment leenroerig aan de graaf van Vlaanderen. Kortom, uw stelling slaat gewoon op niets.

Daarenboven staat, naar een studie van de Koninklijke Academie duidelijk heeft aangetoond, de naam "Vlaanderen" en "Vlaming" al in de 18e eeuw voor respectievelijk het Nederlandstalig gebied van de zuidelijke Nederlanden (en dus later dan ook België) en haar inwoners.

Ik denk trouwens niet dat er hier iemand is die het bestaan van de staat België ontkent; wel de geestelijke, culturele en wilseenheid. Dit laatste is er niet. De staatkundige werkelijkheid natuurlijk wel.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2006, 16:25   #57
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN
 
Derk de Tweede's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Idd. Ik erger mij mateloos aan dat 'Vlaams' �* la "denkte gij da' dook, ka' kekik da gedaan 'eb?". De dialecten uit Vlaanderen en Nederland hebben uiteraard hun waarde, maar de omgangstaal in Nederland én Vlaanderen is Nederlands.
Kijk eens naar Baantjer.
Zelfs de comissaris, gespeeld door de Vlaamse acteur Serge-Henri Valcke wordt door de VRT keurig ondertiteld.
En er wordt in die serie nauwelijks plat-Amsterdams gesproken.
__________________
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2006, 16:29   #58
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Idd. Ik erger mij mateloos aan dat 'Vlaams' �* la "denkte gij da' dook, ka' kekik da gedaan 'eb?". De dialecten uit Vlaanderen en Nederland hebben uiteraard hun waarde, maar de omgangstaal in Nederland én Vlaanderen is Nederlands.
Dat is het ergerlijke "verkavelingsvlaams", net als dat even ergerlijke "poldernederlands"...

Dialecten daarentegen zijn heel waardevol, naast ons Algemeen Nederlands. Wel mag er gerust een verschil in tongval zijn. Dit lijkt me geen enkel bezwaar.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2006, 16:32   #59
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Kijk eens naar Baantjer.
Zelfs de comissaris, gespeeld door de Vlaamse acteur Serge-Henri Valcke wordt door de VRT keurig ondertiteld.
En er wordt in die serie nauwelijks plat-Amsterdams gesproken.
Bij mijn weten wordt de rol van commissaris in de serie Baantjer niet door een Vlaming gespeeld.

Mij ergert het in grote mate dat een serie als Baantjer ondertiteld wordt. Dat is gewoon nutteloos. En dat VRT maakt zich trouwens hiermee ongelooflijk belachelijk, want als een Nederlander op de VRT wordt geïnterviewd zijn de ondertitels plotseling spoorloos.

De eenheid van het Nederlands valt of staat niet met een lichte afwijking in tongval. Laten we dit gewoon aanvaarden en er onder Nederlandstaligen aan wennen. Op de ZDF of ARD hoort men vaak bij bepaalde showbissprogramma's een presentator met uitgesproken Beiers of Oostenrijks accent spreken. Daar komen er nooit ondertitels. Terecht. Ook bij ons hoort dat niet.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2006, 17:10   #60
Steenbok66
Parlementsvoorzitter
 
Steenbok66's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 maart 2004
Locatie: Hesbaye, Haspengouw en Midden-Limburg
Berichten: 2.009
Standaard

hier ben ik met Jan volledig akkoord...
oudere mensen begrijpen dat Nederlands van de NOS nauwelijks en wat volledig de deur dichtdoet, dan zijn de correspondenten die op het VRT nieuws vaak commentaar geven vanuit het buitenland...
een onbegrijpbaar wauwelen voor de meeste oudere mensen...
vooral als ze het over "chasszzz en auwlie" hebben en ze gas en olie bedoelen en nog veel van dat fraais...
ik luister niet meer naar het VRT nieuws 'smorgens bij het ontbijt...
dan liever QMusic of 4FM die ik in Crisnée heel goed ontvang...
daar wordt het neiuws gebracht zonder onverstaanbare correspondenten gewauwel...
trouwens, waarom mag het nieuws vanuit het buitenland niet gewoon gelezen worden zoals het van de nieuwsagentschappen komt...
Steenbok66 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:20.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be