Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Oekraïense oorlog
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Oekraïense oorlog De Russische invasie in Oekraïne en aanverwante onderwerpen

Antwoord
 
Discussietools
Oud 26 maart 2014, 01:42   #1961
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat denk ik niet, daar de N-VA geen bedreiging vormt voor die Franstaligen. Net zoals het nieuwe regime ook geen bedreiging inhoudt voor de Russischtaligen in Oekraïne.
moest de NVA gewapend de macht grijpen in Brussel is dat natuurlijk een bedreiging voor de franstaligen. En de pro-Russen voelen zich bedrogen nu hun verkozen president van de macht verdreven werd door een anti-Russisch regime.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2014, 01:43   #1962
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Daar woont slechts een minderheid etnische Russen. Ook al maken ze nu veel gedruis, zij blijven een minderheid.
NOGMAALS, de meeste lokale Oekraïeners zijn ook pro-Russisch.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2014, 01:48   #1963
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
NOGMAALS, de meeste lokale Oekraïeners zijn ook pro-Russisch.
Dat valt te bezien na de recente Russische inmenging.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2014, 01:48   #1964
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
moest de NVA gewapend de macht grijpen in Brussel is dat natuurlijk een bedreiging voor de franstaligen. En de pro-Russen voelen zich bedrogen nu hun verkozen president van de macht verdreven werd door een anti-Russisch regime.
En ondertussen moeten ze zich ook door Rusland bedrogen voelen, want Moskou liet "hun" president als een baksteen vallen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2014, 01:53   #1965
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Er lijkt me eerder heimwee te zijn naar een utopische Sovjetunie. Indertijd is het systeem volledig geïmplodeerd. De staatseconomie bracht niet wat men ervan verwachtte. Er kwam vrijheid, maar op veel vlakken hebben de voormalige Sovjetvolkeren daar niet mee weten om te gaan. Ook economisch niet. Ik heb dat vroeger gezien bij mijn bezoeken aan Oost-Duitsland: zoveel jaar communistisch bestuur heeft de persoonlijke creatviteit en drang naar initiatief gebroken. Het zal dus heel veel jaren vergen voor er een nieuwe mentaliteit komt. Als het al zo moeizaam ging in Oost-Duitsland, wat moet dat dan niet zijn met volkeren die zovele jaren meer onder communistisch bewind hebben moeten leven.
Het systeem is geïmplodeerd van bovenaf, vooral dankzij het wanbeleid van Gorbatchov en nationalistische krachten. In 1991 stemde de meerderheid nog voor het behoud van de Sovjet-Unie tijdens een referendum. Sommoge zaken moesten hervormd worden, maar het uiteenvallen was wel degelijk een grote catastrofe voor de meeste mensen.
Rusland of andere ex-republieken hebben geen gebrek aan persoonlijke creativiteit, dat kan ik U verzekeren. Veel mensen zijn net slimmer en artistieker aangelegd dan de gemiddelde West-Europeaan. Er is veel heimwee omdat het leven slechter geworden is, en men zaken mist als gratis gezondheidszorg, gratis (en goed) onderwijs, zeer betaalbare accomodatie, werkzekerheid, gratis creches, enzovoort. Dat blijkt niet alleen in de ex-Sovjet-Unie maar in heel Oost-Europa, ook in anti-Russische landen als Hongarije, blijkt uit alle opiniepeiingen.
In het Westen heeft men nooit een communistisch systeem gekend dus kan men het ook niet missen.
In de voormalige Sovjet-Unie komt daar nog bij dat de corruptie gigantisch is toegenomen, en dat het land uiteen viel, families en bedrijven gescheiden werden door nieuwe grenzen, met alle problemen van dien.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2014, 01:56   #1966
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
En ondertussen moeten ze zich ook door Rusland bedrogen voelen, want Moskou liet "hun" president als een baksteen vallen.
Die president was onpopulair en fin de carrière. Maar de manier waarop hij afgezet was was schandalig en de reden van de gebeurtenissen van de laatste weken. De oppositie had het akkoord dat ze ondertekend hadden moeten naleven, in plaats van gewapend de macht te grijpen.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2014, 01:56   #1967
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Het systeem is geïmplodeerd van bovenaf, vooral dankzij het wanbeleid van Gorbatchov en nationalistische krachten. In 1991 stemde de meerderheid nog voor het behoud van de Sovjet-Unie tijdens een referendum.
Euh, dat referendum werd door heel wat "republieken" ronduit geboycott. In andere werd een alternatief referendum gehouden, zoals bijvoorbeeld in Letland. In dat land draaide het uit op een overweldigende meerderheid voor een onafhankelijk Letland.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2014, 01:57   #1968
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat valt te bezien na de recente Russische inmenging.
De aanhechting van de Krim heeft de pro-Russische beweging net getoond dat de realisatie van iets waar ze al lang van dromen mogelijk is.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2014, 01:58   #1969
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Euh, dat referendum werd door heel wat "republieken" ronduit geboycott. In andere werd een alternatief referendum gehouden, zoals bijvoorbeeld in Letland. In dat land draaide het uit op een overweldigende meerderheid voor een onafhankelijk Letland.
Dat klopt, maar in Oekraïne, Kazachstan, Belarus, Rusland zelf, etc. stemde de meerderheid voor.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2014, 01:58   #1970
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Rusland of andere ex-republieken hebben geen gebrek aan persoonlijke creativiteit, dat kan ik U verzekeren.
Daar heb ik het dan ook niet over. In Oost-Duitsland stond de culturele beleving ook heel hoog. Alleen verwees ik naar bedrijfsmatige creativiteit. In een communistisch systeem was de eigen verantwoordelijkheid binnen een staatsbedrijf vrij beperkt, wat zich in Oost-Duitsland vertaalde in desolate, slecht werkende fabrieken.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2014, 02:00   #1971
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
De aanhechting van de Krim heeft de pro-Russische beweging net getoond dat de realisatie van iets waar ze al lang van dromen mogelijk is.
Daarom merkt ik eerder op: deze Russische minderheid hoopt nu ook een graantje mee te pikken.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2014, 02:01   #1972
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Euh, dat is wel een heel duidelijk onderscheid, hoor. Vraag gerust aan een ket of hij een Waal is. Het antwoord zal duidelijk en zonder enige twijfel zijn. En leg dezelfde vraag maar eens voor aan om het even welk "Hennuyers" of hij op een hoopje wil gegooid worden met "les Keekesnuls"...
Dat klopt allemaal, maar de overgrote meerderheid van de franstalige Brusselaars is gekant tegen NVA en flaminganten in het algemeen. Als NVA hen voor een voldongen feit stelt, en onconstitutioneel de macht zou grijpen, zoals gebeurde in Oekraïne, dan zullen de Brusselaars kiezen voor aanhechting bij Wallonië of Brussel. Dat hebben de belangrijkste franstalige Brusselse politici ook al met zoveel woorden gezegd.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2014, 02:02   #1973
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Het systeem is geïmplodeerd van bovenaf, vooral dankzij het wanbeleid van Gorbatchov en nationalistische krachten.
Euh, dat lijkt me nogal een gemakkelijke uitweg. Het is weer de "nationalistische krachten"... net alsof zij verantwoordelijk waren voor de neergaande situatie van de economie in de Sovjetunie.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2014, 02:03   #1974
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Dat klopt allemaal, maar de overgrote meerderheid van de franstalige Brusselaars is gekant tegen NVA en flaminganten in het algemeen. Als NVA hen voor een voldongen feit stelt, en onconstitutioneel de macht zou grijpen, zoals gebeurde in Oekraïne, dan zullen de Brusselaars kiezen voor aanhechting bij Wallonië of Brussel. Dat hebben de belangrijkste franstalige Brusselse politici ook al met zoveel woorden gezegd.
Al meer dan eens is gebleken dat politici niet altijd aanvoelen wat er bij een volk leeft.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2014, 02:04   #1975
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Dat klopt, maar in Oekraïne, Kazachstan, Belarus, Rusland zelf, etc. stemde de meerderheid voor.
Hier wordt duidelijk welke schertsvertoning dat referendum in de Krim was. Bij het referendum in de Sovjetunie was er een duidelijke vraagstelling en was er de mogelijk ja of neen te stemmen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2014, 02:05   #1976
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Daar heb ik het dan ook niet over. In Oost-Duitsland stond de culturele beleving ook heel hoog. Alleen verwees ik naar bedrijfsmatige creativiteit. In een communistisch systeem was de eigen verantwoordelijkheid binnen een staatsbedrijf vrij beperkt, wat zich in Oost-Duitsland vertaalde in desolate, slecht werkende fabrieken.
Dat klopt gedeeltelijk, daarom was een hervorming naar Chinees model wenselijk, met meer verantwoordelijk voor ieder bedrijf om goed te presteren.

Maar het kind werd met het badwater weggegooid, en nu voelen velen zich verweesd in ex-communistische landen. Ze zijn het inderdaad niet gewend in een harde maatschappij te functioneren waar het ieder voor zich is. Ze komen uit een beter, ik zou zelfs durven zeggen menselijker, systeem waar voor je gezorgd werd van wieg tot graf.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2014, 02:07   #1977
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Al meer dan eens is gebleken dat politici niet altijd aanvoelen wat er bij een volk leeft.
Ik ken alleszins geen enkele franstalige die op NVA stemt, alle franstalige Brusselaars die ik ken verafschuwen NVA.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2014, 02:08   #1978
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Hier wordt duidelijk welke schertsvertoning dat referendum in de Krim was. Bij het referendum in de Sovjetunie was er een duidelijke vraagstelling en was er de mogelijk ja of neen te stemmen.
Ja, maar ook de verkiezing van het huidige regime in Kiev was een schertsvertoning. Toch toont het referendum duidelijk aan dat de meerderheid op de Krim bij Rusland wil. 82% kwam opdagen.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2014, 02:09   #1979
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Maar het kind werd met het badwater weggegooid, en nu voelen velen zich verweesd in ex-communistische landen. Ze zijn het inderdaad niet gewend in een harde maatschappij te functioneren waar het ieder voor zich is. Ze komen uit een beter, ik zou zelfs durven zeggen menselijker, systeem waar voor je gezorgd werd van wieg tot graf.
Daar stipt u aan wat ik aanbracht: na zoveel jaar communisme weet men niet hoe men moet omgaan me eigen verantwoordelijkheid. In de tijd van de Sovjetunie was alles netjes geregeld. Geen of nauwelijks eigen verantwoordelijkheid. De partij denkt voor u en handelt ook voor u. De mens is echter meer dan materie, wat zich vertaalde in een drang naar vrijheid.

Natuurlijk is de overgang veel te abrupt geweest, waardoor de grote haaien zich op het harde kapitalisme hebben gestort. Het sociaal gecorrigeerde model van bij ons moet er soms nog altijd aangebracht worden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2014, 02:12   #1980
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Ik ken alleszins geen enkele franstalige die op NVA stemt, alle franstalige Brusselaars die ik ken verafschuwen NVA.
Ik wel. Er staat zelfs een Franstalige Brusselaar op de N-VA-lijst. Daarnaast ken ik zelfs Franstaligen die voor het Vlaams Belang stemmen.

Neem nooit uzelf als richtsnoer voor de werkelijkheid.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:59.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be